Dag 1, fredagen den 2 december.
Denna dag gick vi upp tidigt och åt en stadig frukost, padthai som vi kastade i oss på tio minuter för att sedan hinna en buss som skulle ta oss till djungeln. Det var vi och femton andra som skulle på denna turen men inte vilka femton andra som helst utan femton människor som rökte, heeeela tiden. Inte bara tobak utan allt möjligt de kunde finna på..
Detta tillsammans med allt gående var rätt påfrestande. Med mest packning och utrustning var vi nu redo för dagen.
Det blev en väldigt vacker dag med många fina saker att se på. Vi började med att vandra i 1,5 timmar till ett helt fantastiskt vattenfall. Där stannade vi och badade i det kalla men friska bergsvattnet. Sedan fortsatte vandringen i drygt två timmar då vi gick igenom en landsby och fick se hur människorna där levde.
Kan tänka mig att de var ganska fattiga, men så glada dessa thailändarna är alltså. Tänk om alla norrmän bara var hälften så glada 😆
Till sist kom vi upp till platsen där vi skulle sova. Vi vet inte hur högt det egentligen var över havet, men det var en del höjdemeter, det är en sak som är säker. Där var det verkligen stilla och en underbar utsikt. Ända som gav ljud ifrån sig var djungeln.
På kvällen åt vi alla tillsammans. Thaimat som guiderna lagade till oss. Det var som all annan mat här, väldigt god men redan klockan 19 var vi tvungna att tacka för oss för då klarade jag inte att andas den röken längre. Huvudet kändes helt tungt så då gick vi till våran lilla stuga byggt utav bambuträd där vi skulle tillbringa natten.
Innan vi la oss för natten spelade jag och Sander lite kort och pratade om dagen innan vi sa godnatt till varandra och somnade spända för en ny dag i djungeln.

To blide på tur, med vakker utsikt

Förste stoppested på dag 1.

Vårt all inclusive hotel

Dag 2, vandringen
Denne dagen delte gruppen seg etter frokost, da alle som var på to dagers tur dro en annen retning enn vi som var på tre dagers tur. Så da var vi bare tre igjen i gruppen. Det var oss to og en veldig hyggelig israeler som heter Ohad, sammen med en ny guide som kalte seg Patty. Patty er en hyggelig thailender som er vokst opp i fjellene vi gikk i og har nok hatt minimal skolegang, noe som viste seg i svært begrensede engelskkunnskaper. Men stemningen i gruppen var veldig bra! Denne dagen brukte vi i hovedsak på å vandre i jungelen og videre opp gjennom fjellene. På vei ned igjen gikk vi gjennom en ny landsby hvor vi hilste på "locals", lokalbefolkningen og fikk flere innblikk i hvordan thai livet er utenfor byene. Her er det ikke bare å gå til butikken for å handle det man trenger, eller gå på restaurant hvis man ikke føler for å lage mat en dag.

Utpå ettermiddagen kom vi frem til camp to, denne dagen tror jeg vi gikk i 5-6 timer, noe som var en opplevelse i seg selv. Å få vandre i Thailandsk natur, med innslag av befolkning innimellom har vært en flott opplevelse. Camp to i seg selv var definitivt verdt turen, med en vakker elv og en liten foss rett utenfor, og flotte fjellandskap på andre siden. Vi dusja og vasket oss i fossen når vi kom frem, deretter spiste vi middag sammen og spilte kort utover kvelden. Vi lærte bort våre kortspill og guiden uten engelsk dro frem nærmest magiske korttriks etter at mørket hadde lagt seg. Vi sov veldig godt denne natta og våknet uthvilte til dag tre.

Her spiser vi lunch, nudler servert i bananblader som vi spiser med spisepinnene vi lagde på vei opp.

Dag 3, rafting
Siste dagen startet vi rolig og var ikke klare til å gå før rundt halv elleve, da startet vi siste vandringen ned igjen. Vel nede skulle vi rafte oss videre gjennom dalen på en bambuflåte. Det var en fin tur, hvor vi til og med møtte elefanter underveis. Vel fremme fikk vi servert en god porsjon Padthai før vi fikk skyss tilbake til hotellet.

Ettermiddagen har vi tilbrakt ved bassenget og for første gang føltes det som vi var på en avslappende ferie 😅i kveld har vi vært på matmarked som de har hver søndag i byen her og prøvd litt forskjellig av den thailandske matkulturen.

Alt i alt har det vært tre kjempeflotte dager hvor vi har sett masse fine landskap og thailandsk natur, stiftet nye bekjentskaper fra forskjellige deler av verden og sett litt av hvordan den thailandske befolkningen lever.

/ Frida og Sander

Nå har vi tilbrakt vår første dag i Chiang Mai, det har vært en kul opplevelse!
Vi kom til Chiang Mai med bussen ved sju tiden i dag tidlig etter å ha kjørt buss i hele natt. Det var heldigvis en ganske komfortabel buss med god plass og gode sovemuligheter, jeg fikk noen timer på øye, Frida litt mindre så hun har vært litt trøtt idag.

Etter ar vi fikk lagt fra oss sakene våre så dro vi rett på ett elephant care project. Dette er en slags Nationalpark for elefanter hvor de har ett stort område de går relativt fritt på. Vi ble møtt av to elefanter på to og tre år som het Malik og Bogba, de var veldig fine! Først var vi med å matet elefantene, deretter gikk vi en runde med de inne i parken, før de tok seg ett velfortjent bad. Etter dette fikk elefantene en liten pause fra oss, mens vi spiste en veldig god lunch, tiltross for at den var krydret med en larve.
Vi rundet av dagen i parken med å bade sammen med elefantene, det var både en veldig morsom og litt skummel opplevelse. Elefantene var veldig lekne og koste seg i vannet, med hverandre og oss.

I ettermiddag har vi hvilt litt, vært ute å spist mere padthai og ris til middag, og vært på info møte om trekkingen som vi skal ut på i morgen som varer i tre dager. Denne tar oss ut i jungelen og til noen landsbyer, vi gleder oss! Vi har mistanker om at det er dårlig med nettforbindelse dit vi skal så om det blir stille fra oss er det ingenting å uroe seg for 😉

Sander

Vår nye kompis som vi skal ta med hjem!

Elefantenes vakre omgivelser

Vi ble godt kjente i løpet av dagen 😂

Det er første desember så vi var også skrapet julekalender som vi fikk med hjemme fra.

Nu sitter vi packade och klara för en lång busstur som skall ta oss till Chang Mai. Idag sov vi länge, det var otroligt skönt efter den långa dagen vi hade igår.
Vaknade kvart i tolv lite skräckslagna eftersom vi skulle checka ut från vårt hostel klockan tolv. Men det gick bra, vi kom oss ut och sedan dess har vi sett andra delen av Bangkok. Den vi inte hann se igår, fast idag utgjorde vi färden på ben, hehe
Vi har haft en strålande dag och sett mycket kul. Vädret har varit toppen, omkring 30 grader så vi håller oss i skuggan då vi inte kan svalka oss i något vatten. Det är nackdelen med att vara mitt inne i en stad😅
Middagen kostade oss bara 15 kronor och intogs sittandes mitt på trottoaren. Det i sig själv var lite utav en upplevelse.
Vi har även provat på ett kittlande fiskspa, det var att rekommendera😃
Sedan var vi inne på ett college, större än vi någonsin sett med en god stämning utav alla elever.
Nu väntas bussresan, hoppas på att få sova gott så att vi är utvilade i Chang Mai imorgon. Vi storkoser oss här😃☀️

Frida

Sånna här tavlor och minnesstunder är utplacerade överallt i gator, torg, parker och butiker. Det är till minne av Thailands kung som dog för drygt en månads sedan.
Väldigt vackert!

Två glada backpackare på tur runt om i Bangkok😎

Middagen på gatan. Smakade väldigt bra och var rimlig i pris.
Fick även veta att vi valt helt fel kläder.
Då Thailand är i sorg efter kungens död använder man svarta kläder för att sörja. Det hade vi inte förstått då vi valde kläder denna morgon
😐👎🏽 bättre lycka nästa dag!

Det har vært en lang og innholdsrik dag. Thailandsk tid er klokken i skrivende stund 22.50, noe som tilsvarer rundt klokka fem norsk tid. Med tanke på at vi bare har ett par timer på øyet siden vi dro fra Lillehammer i åtte tida mandagsmorgen, så begynner vi å bli relativt trøtte i begge to nå. Men vi lar oss ikke stoppe av drøye ti timer i fly og halvannen time i minibuss. På flyet var vi også så heldige å få en ny thailandsk venn i ei dame som heter Emy, som var på vei hjem etter en måned i Bergen. Ikke bare var hun i godt humør og fortalte fine historier, men hun var også raus med maten, noe to sultne backpackerne som ikke hadde bestilt noe flymat på forhånd satte stor pris på.

Vel fremme i Bangkok var første mål å skaffe ett sted å sove for natten, og det sto ikke på tilbud fra ivrige selgere på gata. Etter en stund fant vi en pålitelig kar og slo til på ett, etter være bedømminger, godt tilbud. I samme slengen ordnet vi bussbilletter til og overnatting i Chiang Mai, så i morgen kveld går ferden med nattbuss langt nord i Thailand.

Tilbake til dagen idag så har vi heller ikke vært på latsida, etter at hotell og planer for de nærmeste dagene var spikra var tiden inne for å teste den thailandske matkulturen. Etter en matbit fartet vi halve Bangkok rundt i tuktuk, det i seg selv er ikke barebare i denne trafikken. Den første sjåføren vår kalte seg også "crazy driver" så det var bare å lukke øya og håpe på det beste. Heldigvis gikk det bra og vi fikk med oss attraksjoner som "standing buddha", "lucky buddha" og ett par store og prangende templer.

Etter dagens shigtseeing møtte vi Ole Knut og Anny, min onkel og tante, som hadde sin siste dag av Thailandsferien idag og spiste koselig middag med dem. Den thailandske maten innfrir forventningene våre sålangt!

Etter å ha sagt hadebra til de bevegde vi oss ut i gatene på jakt etter ett flytende matmarked som skulle finne sted på en elv her, denne turen endte i en tre timer lang marsj, frem og tilbake, blant annet med ett ufrivillig stopp når kongen kom i kjørende med sitt imponerende følge. Noe matmarked fant vi dessverre ikke, derimot fant vi "partygata" Kohn San Road, og sier oss nå godt fornøyde for i dag! Vi gleder oss masse til nye e#ventyr de nærmeste dagene. Heng med!

//Sander

Efter många dagars jobb, nedräkning och längtan är dagen äntligen här.
Dagen vi längtar efter så länge, en dröm skall få gå i uppfyllelse och vi är mer förväntansfulla än någonsin.

Nu sitter vi på Gardemoen. Har sagt väldigt jobbiga hejdå till våra familjer, både i Norge och i Sverige. Kan säga att det känns väldigt konstigt att säga hejdå till folk som man tycker så mycket om och som man inte vet när man får se igen. Kommer vara ett tomt hål i hjärtat att vara så långt borta från dem man älskar men vi lovar att vi kommer sakna er och varje dag längta tills vi ses igen ❤️
Med två stora väskor incheckade och Sander som såg mystisk ut fick genomgå specialcheck för explosiva vätskor på huden. (Jag förstår ju gott att det valde just honom, jag hade gjort detsamma😐) sitter vi nu på flygplatsen och väntar på det plan som skall ta oss till Thailand som är våran första destination.
Vi har precis köpt oss fika och mött Sanders bror (Martin) som också skall ut och resa, till Moldavien, önskar dig en fantastisk resa, nu väntar vi på att våran gate skall öppna för påstigning.

Flyget beräknas landa i Bangkok imorgon klockan sju, lokal tid, vilket innebär att klockan är ca 01 i Norden. Tror vi kommer få en chock, ena dagen trampar vi runt i snö och halkar runt på is medan andra dagen skall vi gå barfota runt på en strand och gator i bara ben🌴☀️

Detta kommer bli en lång fin resa med många olika stopp och upptäcktsfärder. Vi kommer uppleva många drömmar tillsammans och skapa många fina minnen men gladast är jag att jag kommer få uppleva detta tillsammans med Sander, mannen i mitt liv som varje dag skiner upp min dag och gör mitt liv till något värdefullt💏

Nu låter vi detta äventyret börja, så ses vi någon annanstans på denna jord men kanske i en helt annan värld 🌏

Frida

Lyckliga ❣️❣️

Våknet til drivende snøvær og en halvmeter snø på bakken. Da finnes det vel ingenting bedre enn å snøre skoa, pakke niste og ta en lang skitur i snøføyka.
Frida og jeg tok bilen til sjusjøen hvor det ble en drøy mils tur. Vi hadde håp en nypreparerte løyper, men dessverre var det mangel på spor så tidlig på sesongen. Manglende spor, vinden og vanskelige smøreforhold gjorde turen til en riktig manndomsprøve.
Men vi kan si oss godt fornøyde med å ha gjennomført årets andre skitur, og ser frem til neste gang :)

De senaste dagarna har jag verkligen inte känns mig bra, jag har haft ont överallt och känt mig nere men igår när jag vaknade stod jag inte ut längre. Jag började med att ringa flera olika läkarmottagningar och vårdcentraler men blev hela tiden skickad vidare. Sedan bestämde jag mig för att cykla till ett sjukhus. Jag kunde inte vägen dit men jag visste adressen så cyklade med gps:en i handen. Det skulle bara ta 8 minuter så det var ju bra tänkte jag!

Jag kommer ner till Oslo centralstation och då står det endast 2 minuter kvar. Jag blir inledd på någon bakgata och kände plötsligt inte igen mig så jag hoppar av cykeln och leder den istället samtidigt som jag kollar ned i telefonen. Bakom mig hör jag en man skrika "bicykle" "bicykle" flera gånger. Sedan tar han tag i mig och stirrar helt tomt med sprutor i handen, "amfettamin" "anfettamin". Han var helt likblek och såg helt neddrogad ut. Jag blev rädd och tänkte hoppa upp på cykeln men då kommer fem män till och ser lika påverkade ut. Hur mycket jag än ville upp på cykeln så gick det inte, jag fick någon typ av panikkänslor. Vart jag än vände mig om var det människor som var drogade.

Jag sprang därifrån, så fort jag kunde men det tog liksom inte slut..tårarna bara forsade ut. Jag visste inte vart jag var men jag fortsatte springa. Sedan möter jag en ung tjej som stannar mig. Hon berättade att det var en gata som är väldigt känd för anfettaminsäljning. De hade tydligen olika sprutrum längst med gatan och hon sa även att jag skulle undvika att befinna mig där. Sedan visade hon mig vägen till läkaren där jag fick sitta och vänta länge. När det väl var min tur blev jag skickad vidare till ett annat sjukhus längre bort. Men det skulle bara ta 15 minuter med buss så det skulle vara lugnt.

Långt om länge kommer jag fram till läkaren och där börjar nästa äventyr. Han var den mest konstiga läkaren jag träffat. Allting var så omodernt om man jämför med Sverige.

"Är du från Sverige?" "Då kostar det 190kr"
Så tog han pengarna och la dem i hans eget lilla skåp. Sedan tittade han snabbt i halsen "aa där var det sårigt" så kände han på halsen "jasså du".

Sedan fick jag ta urin prov och några blodprover. "Ja du skall få antibiotika, det skall du få"
Han konstaterade att jag hade urinvägsinfektion och andra infektioner i kroppen. Efter några vändor fram och tillbaka till apoteket kunde jag äntligen få min medicin och återvända hemåt. När jag landade hemma var jag totalt färdig!

På kvällen åt jag tillsammans med Viktor, Markus, Linn och Lisa och sedan bara myste vi och kollade på Taken 3, hur bra var inte den dåååå????

Sedan taggade de andra utgång men jag gick och la mig och sov vilket var väldigt skönt!
Idag skall jag bara vila och försöka bli frisk så att jag kan jobba imorgon!

Hadeeeeee <3

Vaknade utav klockan vid halv elva idag och sedan gjorde jag mig iordning för att cykla till jobbet. 30 grader mitt i Oslo centrum, då är det inte mycket folk alltså, haha
Jag jobbade men klockan fem gick jag hem för att vi var för mycket personal. Direkt när jag kom hem bytte vi om och åkte till huk stand för att göra premiärbadet i havet! DET VAR SÅÅÅÅ SKÖÖNT 😍😍
Badade fem gånger inom loppet av en och en halv timma🙈 har verkligen saknat det!
Vi grillade och hade det mysigt, sedan solade vi lite och bara tog det lugnt
Ikväll har vi varit ute och gott och nu har jag precis lagt mig i sängen och tänkte kolla på något mysigt innan det är dags för att sova.
Kooooos💗💗

Nu var det längesedan jag bloggade och det har många olika själ till det. det största är att jag helt enkelt inte har velat göra det. Men nu känner jag att det skulle vara skönt igen. Inte för att jag mår dåligt utan för att jag vill skriva och minnas alla dessa dagar jag får uppleva här.

Denna våren och försommaren har garanterat varit den bästa hittills i mitt liv. Jag fick chansen att känna äkta kärlek, klä mig så fint jag bara kunde och gå på bal, jag var i Napa och skapade oförglömliga minnen och sedan tog jag studenten som var bästa dagen i mitt liv. Detta har varit helt underbara dagar som ingen kan ta ifrån mig och inte heller kunna radera de vackra minnena jag har i mitt hjärta.

Jag tog studenten, packade mina grejer och flyttade till Norge och det är där jag är nu. I snart en månad har jag bott i Oslo och jag kan inte annat än säga att jag älskar att bo här. Det handlar egentligen inte om att jag inte tycker om att bo hemma utan det handlar om att det måste hända någonting, lite förändringar liksom och det har jag fått nu. Även fast det inte ligger långt hemifrån så är det ändå mycket annorlunda. Ett nytt språk, ny bostad, nytt nummer, ingen som väcker mig på morgonen, ingen som tvättar mina kläder eller lagar min mat. Egentligen tror jag att detta är en väldigt bra sak att göra då jag tror att man stärks oerhört mycket i sig själv och när jag tänker på att jag planerat detta och fixat alltihop själv blir jag stolt, för detta är ett stort steg i livet.

Nu bor jag i ett kollektiv mitt i centrala Oslo med underbara människor. Den gemenskapen vi byggt upp på såhär kort tid är guld värd för mig. Nästan varje dag jobbar jag på en resturang som heter Egon som ligger mitt på Karl-Johans gate. När jag inte jobbar umgås jag med kompisar, tränar eller bara njuter utav att leva detta liv.

Nu är jag hemma från jobbet och skall duscha, göra mig kvällsfika och sedan skall jag lägga mig i sängen och kolla One three hill, känner att jag måste ta tag i det igen och kolla klart serien, haha

puuuuuuuuuussss

mina kära vänner från sverige, så mysigt hade vi det

resturangmys när alexandra var uppe och hälsade på

Meee and klarree en dag i parken <3

O S L O V E <3<3

I fredags efter skolan pluggade jag lite för att komma ikapp nu innan vi tar studenten vilket jag inte vet om jag kommer hinna göra. På kvällen var jag med Filip, Victor och Klara. Vi spelade bowling, vilket var jätte roligt!!
Sedan åt vi mat tillsammans på tullen och satt och pratade väldigt länge, var väldigt mysigt!
På lördagen vaknade jag upp bredvid min kärlek och åt frukost tillsammans med honom innan jag begav mig mot Göteborg med min fina Alexandra. Där var vi verkligen hela dagen ända tills dem stängde. Annars när jag shoppar tillsammans med någon är man där en stund och kollar lite, fikar tillsammans och sedan åker man hem. Men inte med henne, haha vi shoppade, satt och åt ute i det fina vädret, shoppade massor, åt frozen yoghurt och sedan kollade vi i affärer ända tills det stängde. Den tjejen är totalt galen, men gud vad jag tycker om henne
På kvällen åkte jag hem till mitt hjärta så grillade vi tillsammans. Han är verkligen oslagbar 💗
Jag var väldigt trött efter den långa dagen i stan så vi la oss tidigt för på söndagen hade vi klockan på 8. Vi packade våra fiskesaker och åkte till Lindome med Victor och Klara och fiskade i Sandsjön. Vi fick inte ett ända napp på hela tiden när vi stod där men det var väldigt roligt iallafall. Var jätte vackert väder och så satt vi och grillade korv och drack varm oboy och bara myste i solen ☀️
Sedan åkte jag och Filip in till Göteborg och kollade när IFK-Häcken spelade. Det var rooooligt 😃
Efter den helgen somnade båda direkt när vi kom hem och jag somnade som den lyckligaste tjejen i världen

Tyvärr har jag inga mer bilder på min telefon från helgen då min telefon har vart död inprincip hela helgen. Men i fredags tog jag iallafall några när jag var med min finis i Göteborg😘