Och där var vi på vårt sista stop i Australien och ännu en storstad har vi mött. Sydney är en ganska stor stad har vi märkt då det krävs buss emellanåt för att ta sig runt, benen räcker tydligen inte längre🤔 men dom används fortfarande så mycket som möjligt.

Fyra dagar i Sydney och vi har hunnit se väldigt mycket. Vi har vart på ett universitet, royal park (botanisk trädgård), darling harbour, harbour bridge, northern Sydney och inte minst har vi vart på operahuset. Förutom detta har vi tillbringat en dag på bondi beach och gått det vackra och berömda "beach walket". Och det var verkligen vackert!
I sex kilometer gick vi utmed stranden, runt klippväggar, in i vikar och till och med igenom den största och mäktigaste kyrkogårdar vi har skådat.

Här bor vi på ett toppen hostel. Det ligger lite utanför centrum i ett område som heter Surry hills. Det är gratis frukost, ingen stor frukost men det räcker för att bli mätt. Det är trevligt folk som bor här och två gånger i veckan är det gratis mat så igår blev vi bjudna på spagetti och köttfärssås. Smarta som vi är tog vi matlådor så idag fanns det två smarta som inte behövde laga någon middag, yeeah😎😎 och i förregår när vi precis duschat och var på rummet kom våran rumskompis (som vi i detta läget inte kände) och sa att "middagen är färdig, vill ni komma ner och äta eller skall jag servera den på rummet"
Vi fattade ju ingenting men efter en stund fattade vi ju att han ville bjuda på middag. Trevligt tänkte vi och gick med ner, där stod en god pastarätt serverad och varsin öl fick vi också😃 positiv överraskning helt klart!! Detta får man nog bara vara med om en gång i livet tror jag😅 rumskompisen är från Rwanda, mitt i Afrika! Han dricker själv inte öl men han hade köpt fyra stycken ifall någon annan ville ha. En trevlig kille 😁

Igår köpte vi även våran första "köpmat" i Australien. Det tyckte vi var stort😃 9 bitar sushi och det smakade såååå bra och njöts i en vacker park!🌸

Idag tog vi en färja till "Mandy beach" och har solat oss en stund innan molnen fyllde himmelen och det blev lite för kallt för våran smak. Då gick vi till ett mysigt fik istället och värmde oss lite. 😃
Nu skall vi snart sova för att ladda upp inför imorgon då vi skall på en Australisk fotbollsmatch för första gången i livet. Vi har precis läst igenom alla regler vilket inte var det lättaste😅men taggade och lite spända är vi! Och ser fram emot morgondagen😍

Fyra dagar kvar har vi innan vårt flyg lyfter till kallare breddgrader och blandade känslor kan vi erkänna att vi har. Det skall bli mer än tråkigt att våran resa börjar närma sig sitt slut men känslan att äntligen få krama om sin familj igen är oslagbar så den gör det hela mycket enklare.
Sista dagarna i Australien skall vi njuta så mycket vi bara kan på bästa sätt! 😍

Vad han gör här har jag ingen aning om!😆😆

När vädret blir för kallt för att ligga på stranden blev det en gófika istället😃

• 107 Readers

To timers togtur ifra Sydney kom vi til vakre blue mountain. Togturen gikk raskt unna ettersom vi sov det meste av veien. Klokken var såvidt passert ni når vi fikk satt fra oss bagasjen på hostelet. Vi spiste frokosten vi hadde med oss og lagde oss en kopp te/kaffe før vi begynte å forberede dagens utflukt. Det eneste vi visste var at vi skulle gå, vi hadde ingen aning om hvilken retning eller hvor turene gikk ifra, så vi måtte forhøre oss litt på hostelet og fikk tips om en passende dagstur som skulle være veldig fin.

Turen startet to togstasjoner tilbake mot Sydney. Vel tilbake der var det å finne de rette skiltene å begynne å gå. Totalt var turen beregnet å ta 4 timer og vi var ikke helt sikre på hva som møtte oss underveis. Uansett forventninger ble alle absolutt innfridd. Turen startet ganske rolig langs en skogssti, her gikk vi en drøy halvtime i lett terreng å hørte på fuglekvittringen, som en helt vanlig skogsstur. Men etter denne halvtimen åpnet hele horisonten seg opp i en helt enorm dal, omgitt av store dalsider/fjell. Som vi sto på toppen av. Utsikten var helt enorm og det anbefales for alle som har muligheten å Ts en tur hit. Ikke trenger man være i god form heller, for terrenget til utsikten var lett. Men vi hadde tenkt oss ett stykke ned i dalen.

Først gikk vi over en liten elv før nedfarten kunne begynne. Den bestod av trapper langs med og inne i fjellsidene. Vi leste at byene langs med blue mountain en gang i tiden konkurrerte om å lage de mest spektakulære turløypene for å trekke flest turister, og jeg tror denne må ha lokket en hel del. Nederst i alle disse trappene endte vi opp i bunnen av fossefallet som kom ifra elva vi gikk over i starten. Ett av de vakreste stedene vi har opplevd på hele turen, denne fossen i disse områdene. Videre gikk turen ett lite stykke opp igjen dalen og etter det gikk vi relativt lang i dalsiden med en herlig utsikt utover. Her var det bare å nyte utsikten og den friske fjellufta som var i området.

I den andre enden av dalen ble vi møtt av en annen fin elv som vi startet turen opp igjen fra. Langt opp i elva møtte vi noen tøffe klatrere på vei ned som vi observerte en stund, spente på om noen skulle falle ned(heldigvis klarte de seg bra), før vi fortsatte turen mot toppen. Etter noen hundre trappesteg langs dalen med flotte utsikter var vi vel oppe. Rett før toppen spiste vi vår velfortjente lunch, vi hadde gått endel raskere enn turen egentlig skulle ta. Så vi tok en lang lunch i fint vær, med vakker utsikt. Deretter tok vi turen tilbake til togstasjonen og tok toget tilbake til området vi bodde i, Katoomba.

På kvelden lagde vi velfortjent middag og tok en rolig kveld på ett hyggelig hostel. Vi ladet opp til en ny tur dagen etter.

Etter en god nattesøvn og en god frokost var vi klar for en ny runde. Denne gangen startet turen fra hostellet så vi slapp å ta noe tog. Vi skulle starte med det eneste vi hadde hørt om før vi kom til Blue mountain, "the three sisters". En fjellformasjon med tre topper stående ved siden av hverandre. Som av aboriginerne i området ble omtalt som de tre søstre og visstnok hadde stor betydelse for de. Til utsikten over dette stedet går det bussturer, derfor var vi langt fra alene når vi kom hit. Overbefolket av spesielt kinesere på gruppeturer ble det slitsomt å være her. Derfor etter å ha tatt våre bilder forsvant vi raskt videre på turen.
Den første delen av turen het "the giant starway". Åja, det var mye trapper, enda lenger ned enn dagen før. Noe skjelvne i bena kom vi ned, etter ca 40 minutter med trappegåing. Nå befant vi oss inne i en skog i foten av fjellene. Her inne gikk vi langs med dalen. Med litt mindre spektakulær utsikt enn dagen før og ikke fullt så fint vær gikk vi her inne til den andre enden hvor man kunne velge å ta taubane opp igjen. (Så langt og bratt er det). Vi valgte selvfølgelig å gå, og ble belønnet med en enda finere utsikt over de tre søstre og med vesentlig mindre folk rundt omkring oss nøt vi utsikten en stund.

Oppe på toppen spiste vi dagens posjon omelett før vi skyndet oss tilbake til hostellet, kastet på oss sekkene og satte oss på toget hjem til Sydney. Etter to kjempefine dager med turer omgitt av fantastisk utsikt og herlig frisk fjelluft dro vi veldig fornøyde tilbake til storbyen. Begge kunne tenke seg å vært en dag til, men vi hadde allerede booket hostel så vi måtte vende nesa tilbake. Men vi har iallafall fått en flott opplevelse i noen av de utallige kilometerne med turstier her oppe.
Takk for oss Blue mountains 👌

Hyggelig utsikt 😇

😃😃😃😃

Litt høy varme kanskje?

• 93 Readers

I tre dager har vi oppholdt oss på en camp som blir kalt for Spot X. Disse tre dagene har vi brukt til surfing. Til spot X, kan man dra og få surfe opplæring i alt fra 1 dag til 3 måneder. Her er alt lagt til rette med soveplasser 2 min unna vannet, alle måltider servert og surfe instruktører for alle nivåer. Alt i alt ett veldig bra opplegg.

Vi kom med bussen sent onsdagskvelden fra Byron bay, vel fremme på spot X gikk vi raskt i seng etter en liten omvisning for å være klare til neste dags surfetime.
Når morgenen kom var det opp til frokost, brød, grøt og frokostblanding, etter at den var inntatt gikk det raskt til første surfeundervisning klokken 10. Her møtte vi vår instruktør og vår "surfegruppe" på 8 personer.
4 gutter og 4 jenter med erfaring fra 0 surfing til endel surfing. Første opplæring var veldig grunnleggende med hvordan man kommer seg opp på brettet, balanse og tyngdepunkt. Siden vi stort sett har erfart alt kun i praksis, var det allikevel fint å få teorien inn og noen tips fikk vi også. Etter omtrent halvannen time i vannet med masse små og fine bølger og mye terping var vi godt fornøyde med utbytte.

Rett fra vannet til ferdig lunch, det liker vi. Wraps med mye tilbehør. Gode og mette lot vi lunchen synke før vi leide oss surfebrett og var klare for ett par timer i vannet på egenhånd. Vi måtte jo teste ut litt av det vi hadde lært oss. Siden det nå var lavvann var bølgene blitt endel skarpere og tøffere, det gjorde surfingen litt mer utfordrende, i tillegg prøvde vi oss på litt større bølger enn på morgenen. Men allikevel gikk det ganske bra og fikk fanget endel bølger. Etter de to timene var vi begge to helt utslitt av all surfing og kjemping i bølgene, så vi sa oss godt fornøyde med dag 1.
Etter en dusj var vi klare for middag. En kylling kurry gryte som også var veldig god. Etter middag var det klart for campens felles "bottleshop run". Siden campen ligger litt avsides arrangerer de gratis buss så alle som trenger det for kjøpt den alkoholen de trenger for kvelden. Resten av kvelden koste vi oss rundt middagsbordene og leirbålet mens vi delte erfaringer fra surfing og forskjellige turopplevelser.

Dag to på surfcamp startet litt tidligere enn den første, vi hadde trening allerede 0830 så halv åtte var det opp til frokost. Noen mer slitne enn andre men alle klare for å komme seg i vannet for å lære nye ting. Siden vi hadde imponert på første økt fikk vi gå rett til steg tre, som var å lære svinger. Så etter å ha vært med på teori delen om svinger hoppet vi i vannet og fikk en god økt. Det klarte vi også veldig bra, syntes vi selv og fikk gode tilbakemeldinger. Så vi var veldig fornøyde med oss selv og opplæringen. Nå ønsket vi å prøve oss på de større bølgene den siste dagen!

Denne ettermiddagen brukte vi på stranda uten surfebrett. Utslitte av all læring tok vi det rolig og gjorde oss klare for siste dag.

Dag tre på surfecampen var fikk vi være med på steg 4 eller 5 i opplæringen og vi fanget de store bølgene 😀 igjen var vi gjennom en teori del før vi hoppet i vannet, litt på hvordan vi kom forbi hvor bølgene bryter uten å bli skylt opp på stranda igjen og ikke minst hvordan ta de store bølgene uten å bli kastet av brettet og bli kjørt tørketrommel inne i bølgene. Det har vi prøvd før på Mooloolaba. Denne gangen gikk det meget bedre, vi surfet en og en i bølgene så det ble litt venting. Men vi hadde da en instruktør som bare så på oss og hjalp oss. Selv om det ble noen heftige vipeouts (som de kaller å falle av på surfespråket). Så fanget vi også flere store bølger hver av oss. Det var en suveren måte å avslutte surfecampen på og ga veldig mersmak og stor mestringsfølelse.

Resten av dagen og kvelden brukte til på stranden og nøt de siste serveringer av måltider, selvom matkvaliteten gikk litt ned utover oppholdet er det alltid godt å slippe unna matlaging og oppvask. Deretter var det bare å vente på nattbussen som skulle ta oss videre til Sydney 😀😀😀

Her skal vi kose oss i 3 dager 😀

Sånn skal det gjøres 👌

Stay low

Bedre lykke neste gang 😂

Litt mer lek og morro 🍷⚽️🎾

• 124 Readers

Den känslan efter vi hoppat fallskärm är något vi sent kommer att glömma! Så stark och så underbar😍😍😍

• 106 Readers

Byron bay, en av Australia's kuleste hippie/cowboy byer? Selve byen er relativt liten og de fleste av husene minner om en western film. Rett utenfor byen ligger herlig lang og vakker strand med herlige surfebølger. Like nedenfor stranden har vi også Australias mest østlige punkt. I takt med byens sjarm, og litt pga pris, har vi valgt å campe dagene vi skal være her i Byron.

Etter at vi kom frem med bussen kastet vi på oss sekkene og begynte vandringen på 3.5km til teltplassen. Her fikk vi alt på plass, spiste og gjorde oss klare for første natt i telt. Vi fikk høre at det hadde regnet mye i området etter stormen og vår første natt var intet unntak. Heldigvis holdt teltet tett og vi våknet til en fin morgen.

Vi startet dagen med å se oss rundt i denne koselige byen før vi brukte litt tid ved stranden. Klokken 14 hadde vi vår første avtale i Byron. Vi skulle ut på noe vi hadde gledet oss mye til. Havskajakk tur med store muligheter for å se delfiner! 🐬av noen vi traff tidligere på turen hadde vi hørt at delfinene nærmest hoppet over kajakkene, så vi hadde store forventninger til turen. Selvom vi ikke var like heldige som de hadde vi en fin tur, og omtrent halvveis fikk vi se 6-7 delfiner surfende og hoppene ute i bølgene. Virkelig stilig å se hvilken spenst og fart de har mens de leker i bølgene. Dessverre valgte de å forsvinne etter å ha vist seg frem, da var det bare for oss å bruke delvis surfe kajakken tilbake i bølgene etter en fin tur. Tilbake spiste vi sen lunch ved stranden og spottet nok en delfin ganske nærme land faktisk.

Utover ettermiddagen hadde det skyet over og det ble en kjølig kveld i Byron så vi tilbake til campen og la oss relativt tidlig etter middag. Vi ville nemlig være klare for det som skulle skje dagen etter.

Vekkerklokka var stilt på halv seks, vi skulle bli hentet allerede halv sju så det var bare å få i seg frokost og komme seg avgårde. Etter å ha stresset til oppmøte stedet som var litt lenger unna campen enn vi ble fortalt, ble vi møtt av en glad fyr som spurte: "Are you two doing skydives today?" Og ja, det kunne vi bekrefte at det skulle vi. Opp 14000 fot og kaste oss ut av ett fly 😃
Vi booket fallskjermhoppet for ca to uker siden og bestemte datoen for 5-6 dager siden så vi har hatt noen dager til å bygge opp spenningen og nervene. Nå var endelig dagen her og etter en kort kjøretur entret vi skydiving Australia's hangar. Etter å ha sjekket inn og ordnet det praktiske gikk alt veldig raskt. Vi møtte hver vår fallskjermhopper som satte på oss alt utstyr og gikk gjennom hvordan hoppet skulle utføres, så var det rett inn i flyet og vi ble koblet sammen til den samme "guiden". Sammen med ca 10 andre dro vi opp til 14000 fot. Drøye 10 minutter senere var vi der oppe og hadde utsikt utover hav, by og innland. Herlig!
Så åpnet de dørene og de første parene begynte å hoppe ut, da kjente vi hjertepumpa begynte å jobbe litt ekstra. 3 sist ut var jeg og Frida og hennes hopper var sist. Jeg kan love det føles litt galt å sitte på kanten i ett fly 14000 fot over bakken og skulle slippe seg ut, men det er ett av de største adrenalin kickene også.
Det neste jeg husker er at vi snurret rundt en eller to ganger og at jeg så flyet over oss og det var utrolig langt ned til bakken. Så fulgte 60 sekunder i fritt fall, på den tiden nærmer vi oss bakken ca 10000 fot. Etter de 60 sekundene med adrenalin rush, masse vind og inntrykk utløstes fallskjermen og resten av turen var det bare å nyte utsikten. En fantastisk opplevelse.

Vel nede på bakken var vi begge to i ekstase og glade over at begge likte det. Vi tenkte begge "når kan vi gjøre det igjen?" Adrenalinet pumpet i kroppen lenge etterpå. En opplevelse som anbefales alle som liker litt fart og spenning. For denne opplevelsen tok vi oss også råd til litt bilder og video som vi kan nyte og se tilbake på. Og skryte av, ikke minst. Resten av denne dagen blir nok forholdsvis rolig etter en spennende formiddag 😅

Vi klarade det!😃 och inte bara det, vi upplevde den coolaste stunden i våra liv😍😍

• 150 Readers

Vår første storby siden Fillipinene, og ikke minst en helt annen type storby enn de vi har besøkt tidligere på turen. Som resten av Australia ren og pen med fine parker og alt annet en storby kan by på. På to døgn var vi utforsket store deler av Brisbane til fots.

Etter å ha gått kilometerne fra buss stoppet til hostellet fikk vi den gledelige nyheten om at vi fikk oppgradert vårt 4 sengs dorm room til 3 sengs, altså skulle vi bare dele rom med en annen. Men ikke nok med det, den siste sengen på rommet var ikke booket så Vipps hadde vi private room til prisen av doorm room 😀
Det var fortsatt tidlig ettermiddag så vi gikk ut for å se oss rundt. Brisbane er delt i to av en stor elv som renner gjennom byen. Langs med vannet gikk vi gjennom flere fine parker hvor folk grilla, spilte ball og hørte på gratis livemusikk. Ved restaurantens uteservering satt en masse folk og koste seg i det fine været. En flott søndags ettermiddag. Vi gikk over en lang gangbro til den andre siden og videre rundt en botanisk hage. Vi hadde egentlig tenkt gå gjennom den, men den var stengt for kvelden så vi fikk nøye oss med å gå rundt. Vi fortsatte byturen opp langs vannet omgitt av restauranter, med skyhøye bygninger i bakgrunnen på ene siden og vannet med mektige broer på andre siden. Etterhvert svingte vi inn mot sentrum av Brisbane, vi gikk forbi noen av byens kjente bygninger, før vi fant den virkelige bykjernen. Her finnes det nok butikker av alle slag til å dekke behovet for alle shopping entusiaster. Heldigvis var de fleste butikkene stengt for kvelden 😂

Vi hadde ingenting spesielt planlagt for dag to i Brisbane så etter frokost tok vi igjen turen ned til sentrum. Vi gikk gjennom det største kjøpesenteret i byen og så oss litt rundt før vi bestemte oss for å gå til byen china town. Vi hadde sett for oss China town som ett hektisk strøk med masse kinesere og folk over alt, allá en gate i en storby i Vietnam. Dessverre var det alt annet enn det som møtte oss, så vi ble litt skuffet over at det bare var en rolig gate med litt asiatiske restauranter. Kanskje hadde det noe med at det var mandag formiddag? Velvel, vi befant oss iallefall helt på andre siden av byen, så vi gikk en runde og fant veien tilbake. Kvelden brukte vi sentrum før vi fant tilbake til hostellet for natten. Dagen etter stod turen til Surfers Paradise for tur 😎😎☀️☀️

Etter to døgn i Brisbane var i igjen lystne på stranda og solen. Da er det ikke dumt å ta turen til Surfers. Australias svar på Miami. Stranden er lenger enn øyet kan se, med de høyeste bygningene i Australia som bakgrunn. Byen er fylt opp av hoteller, restauranter, butikker, barer og nattklubber. I disse omgivelsene har vi kost oss i 3 dager, som har gått alt for fort.

Første dagen tok vi en rask runde i byen og fikset oss en gratis is på Ben&Jerry's. Denne har vi sett frem til helt siden vi oppdaget "Free cone day" når vi var i Noosa. Vi tok en tur til stranden, men holdt dessverre på å blåse vekk så vi gikk tilbake til hostellet og lagde middag, og tok på oss mer klær. Vi har nemlig begynt å oppleve noe vi ikke har gjort på veldig lenge, små kjølige kvelder 😳 på kvelden tok vi turen tilbake til byen, og fikk med oss de siste sekundene av en gratis konsert i forbindelse med at Common Wealth games skal avholdes på Gold Coast om nøyaktig ett år. Common wealth games ble vi fortalt er noe som minner om OL for de landene som en gang i tiden lå under England, om vi har forstått det riktig?
Etter konserten fikk vi med oss en livlig dansegruppes gateopptreden før vi møtte på gamle kompiser fra Fraser Island som også var i byen, vi hadde en koselig kveld i Surfers paradise sammen med Hanna og Theresa.

Dag to i Surfers tok vi turen til stranden rett etter frokost. Her møtte vi igjen på Hanna og Theresa, vi fikk noen timer med sol på stranden før det skyet over å begynte å små regne. Da pakket vi sammen og fant tak over hodet og spiste lunch. Vi brukte ettermiddagen til å se oss litt mer rundt i utkanten av byen, og mens regnet sto på søkte vi ly inne i noen av byens mange butikker. I det dårlige været tok vi en relativt tidlig kveld på hostellet.

Vår tredje dag i Surfers startet som den andre, selvom det idag var overskyet fra morgenen valgte sola tilslutt å vise seg. Etter noen timer med sol gikk vi fra hovedstranda utenfor Surfers paradise ned til Bondi beach hvor vi kjøpte en god kopp kaffe og te. Det var godt med en riktig kaffekopp etter alle kopper pulverkaffe vi har drukket til frokost i Australia. På turen hjem handlet vi inn til gourmet middag. Kyllingburgere, stekte poteter med en flaske sprudlende hvitvin sto på menyen. Det var slett ikke dumt 😀

En formiddag til fikk vi med oss i vakre Surfers paradise før bussen skulle ta oss med videre. Vi våknet opp til strålende solskinn så da var valget enkelt, formiddagen ble brukt på stranden ☀️
Nå er vi på bussen på vei til Byron Bay. Vi har hørt mye spennende og fine ting om denne byen. Og vi kan love vi skal gjøre litt spennende ting i helgen.

Dessa tunga väskor man bär med sig överallt😅 kilometer efter kilometer! Det får man inte glömma🙈

En ljuvlig storstad ☀️

I surfers var det kallt på stranden, då får man ha kläder på sig🙊🙈

• 147 Readers

Mooloolaba är en lugn liten stad 10 mil norr om Brisbane. Detta skulle egentligen bara bli ett snabbt stopp för att hälsa på några vänner från Sverige som också var på besök i mooloolaba i dagarna då vi var där. Besöket blev lite längre än beräknat men det var bara roligt!
Vi bodde dock på det dassigaste hostelet. Väldigt ofräsch i köket och badrummet, så där fick man göra endast snabba besök och så sällan som möjligt 😬
Hostelet erbjöd gratis lån utav surfbräda, gratis frukost, gratis färd till Australia zoo så detta vägde upp mot all smuts.
Första dagen lånade vi två brädor och försökte oss på vågorna men det var nästan totalt omöjligt då vågorna var så starka att man bara föll och tumlades runt i vågen. Efter att ha försökt ett tag utan några bra resultat tillbringade vi resten utav dagen på stranden i strålande solsken. Helt underbart☀️
Stormen debbie drog in på tredje dagen och då fick vi hålla oss inomhus. Lite tråkigt tyckte vi med tanke på att hostelet var så trist. Innan utomhusförbjudet kom tog vi oss därför en långpromenad i ösregn på drygt en mil😁 hehe det var uppfriskande!
Stormen kom vid 18:00 tiden men var redan färdig fram mot kvällen. Dock försvann våran ström😩 så i tillägg var hostelet helt mörkt!
Vi tog oss en kvällspromenad och träffade vännerna från Sverige då dem precis anlänt! Väldigt kul och trevligt då mötet inte alls var planerat utan mötte varandra utav en slump ute på gatan😃

Dagen efter tillbringade vi tillsammans igen och det var jätte mysigt! Vi pratade, åt god mat, drack vin och kollade på film. En strålande dag helt enkelt! Och inte nog fick vi en present medskickad från Sverige utav mamma med svensk choklad! Det var uppskattat från vår sida 😁

Sista dagen i Mooloolaba tog vi bussen till Australia zoo och vi är såå nöjda med den dagen! En supermysig dag hade vi då vi såg mängder av spännande djur. Bäst var showen med krokodiler då dem blev matade utav människor rakt ur händerna. Det var häftigt att se😎 även då dem lekte med tigrar var en kul upplevelse. Tigrarna var mer som hundar och man såg verkligen att dem trivdes där, dem lekte och lyssnade på kommandon!
Vädret denna dagen var strålande och vi kunde njuta utav upplevelsen. Klappade koalor och kängur och bäst utav allt så fick vi en helt klockren selfie med en känguru!

Sander har shoppat i ösregnet ☔️💧

Det fräschaste hostelet i Australien 😬 elleeeer?

S M I L E 😃😃

• 134 Readers

Mooloolaba
Nu har vi färdats ännu en bit söder ut och hamnat i Mooloolaba där vi nu har varit i tre dagar. En liten fin och lugn stad med bara ett ända hostel, där är vi.
Aldrig har jag vart på ett sådant äckligt, ostädat hostel som det här. Alla köksredskap som borde ligga rena i lådor ligger använda och helt smutsiga på köksbänken. Så innan varje middag man skall laga får man börja med att diska upp allt innan man kan starta matlagningen. Inte populärt i våra ögon alls🙄 men alla andra verkar trivas!
Oavsett så är det billigt att bo här och det är gratis frukost😃 surbrädor är gratis att låna så det gjorde vi hela första dagen! Dessvärre var vågorna alldeles för höga för oss😳 vi kom oss knappt ut på grund utav att kraften där vågorna bryter var för stor. Men efter många försök och slit var vi ute och försökte komma oss upp på brädan men vipps så låg du inne i en torktumlare och tumlades runt 😖
Det tog inte lång tid innan vi gav upp och tillbringade dagen på stranden istället i strålande solsken och det är vi bägge väldigt glad för! För sedan dess har det regnat, regnat & regnat. Idag hade vi bokat bussbiljetter till "Australian zoo" men efter att stått upp på morgonen och sett ut bestämde vi oss snabbt att inhibera det. Så istället skulle vi gå till ett bibliotek och fixa lite med sökandet utav skola. Efter 3 kilometer var första biblioteket som dessvärre var stängt pågrund utav oväder. Då gick vi 3 kilometer till för att komma till ett annat bibliotek, det var öppet😍 precis när vi loggat oss in och skall börja fixa kommer bibliotekstanten och säger "skynda er att spara alla era arbeten nu för vi måste dessvärre stänga om 7 minuter pga av ovädret".
Äsch tänkte vi, nu har vi gått över sex kilometer och inte fått fixat med en ända sak. Helt pisseblöta var vi😅 men in på shoppingcentret gick vi och tittade lite, men bara lite för sedan skulle tydligen också dem stänga pga utav ovädret. Chips och popcorn fick vi snabbt inhandlat oss och kassörskan säger "go home and stay safe"
Harregud tänkte vi, Jaja vi har bara fem kilometer att gå men snart är vi tillbaka på hostelet igen. Haha ännu blötare blev vi, men tillbaka kom vi.
Nu sitter vi och ser ut på ovädret och inväntar cyklonen som skall komma vid 6-tiden. Detta blir spännande, men i säkerhet är vi och popcorn har vi😍😍😍

Gourmetmiddag! Billig och god :)

Glad kille i ösregn som inväntar sällskap imorgon😏😏

Bilder från köket i hostelet😳😳 skulle nästan haft betalt för att bo här, hehe

Oavsett vart vi är, hur vädret är, vart vi bor, så är vi lyckliga! Väääldigt glad i honom där till höger✨✨✨

• 163 Readers

3 dager på verdens største sandøy med camping og bilkjøring. Det er det vi har gjort de tre siste dagene.

Vi møtte opp på rainbow beach dagen i forveien hvor vi deltok på første briefing angående turen. Rainbow beach er nærmeste fastland til øya. Her møtte vi hele gruppa som skulle være med på turen (ca 30pers). Og vi ble delt inn i mindre grupper som skulle dele bil og mat på turen. Vi havnet i en gruppe på 8 personer. Etter møtet ble vi litt bedre kjent med gruppa før vi gjorde siste forberedelser for turen morgenen etter.
Vår gjeng besto av 8 personer, 1 irsk, 1 skotsk, 2 tysk, 1 engelsk, 2 svenske og en nordmann. En fin blanding, en veldig fin blanding skulle det vise seg å være.

Morgenen etter sto vi opp halv syv, sjekket ut kvart på syv, fikk i oss gratis pannekaker klokken syv og var klare for oppmøte kvart på åtte. Etter mer info om turen og pakking var vi klare for avreise kvart over ni. Det var fire med førerkort i bilen så disse byttet på å kjøre, vel fremme på øya cruiset vi avgårde langs sandstranda som også fungerer som motorvei på øya. Det i seg selv var en behagelig opplevelse, musikken spilte og vi nøt turen.

Etter en times kjøring stoppet vi for lunch, all maten var handlet og lagt i poser for oss men vi måtte lage alt selv innad i gruppene. Wraps med skinke, ost og diverse salar sto på menyen. Etter å ha fortært lunchen var neste stopp lake McKenzie, en vakker innsjø mitt inne i regnskogen. (Dette er det eneste stedet i verden regnskog vokser på sand!) For å komme hit fikk 4'hjulsstrekken virkelig prøvd seg, veien var utfordrende og spennende. Med en ivrig engelsk sjåfør som ville teste bilens egenskaper endte vi også opp med å få tilsnakk av guiden ett par ganger på turen, men ingen fare både bilen og vi kom trygt frem til innsjøen.

Selvom været ikke var det beste med overskyet og litt regn var Lake McKenzie like vakker som på bildene. Med det blå og grønne regnvannet omringet av hvite strender og tett regnskog var det virkelig ett forfriskende bad. Etter en stund ble det kjølig og etter en times tid tok vi turen videre. Ettesom humpene og hullene ble større steg bare stemningen i bilen på vei mot campen. Vi slo tidlig fast at vi var heldige med gruppa. Vel fremme ved campen fant vi våre telt før vi begynte å gjøre klar for middag.

Kylling teriyaki sto på middagsplanen. Vår skotske venn Mark og Steffen fra Tyskland stod for tilberedningen første kvelden, deg ble utført eksemplarisk og alt ble borte fra tallerkenene. Utover kvelden var det vin og kortspill og god stemning hos alle menn og kvinner. Mang en historie ble delt og nye ble lagd.

Dag to, en innholdsrik dag hvor vi fortsatte å utforske øya. Først dro vi til en elv hvor man går til starten og bare flyter med strømmen nedover omringet av regnskogen. Dette var ifølge guiden den beste måten å bli kvitt eventuell hangover fra billig vin kvelden før. Det var en frisk og fin opplevelse.
Derifra cruiset vi langs stranden omgitt av brusende bølger fra havet til ett utsiktspunkt. Herifra kan man med flaks se både haier, delfiner, hval (i sesong) og skilpadder. Vi fikk se enda en skilpadde 🐢
Neste stopp: champagne pool. Høres fancy ut? Basseng fylt av champagne kanskje? Neida, det er ett lite basseng lagd av steiner som blir fylt opp med tidevannet. Og når tidevannets bølger fosser over kanten på stenene blir skummet sprudlende som champagne 🍾 Det er også det eneste stedet man kan bade i saltvann rundt øya siden det ellers er fare for haier, brennende maneter og stingers.
Champagne pools var fancy.

Siste stopp før vi dro tilbake til campen var en liten butikk hvor man kunne kjøpe snacks, mat og drikke. Noen gledet seg mer enn andre, vår energibombe av en engelskmann (James) var inne i butikken før bilen rakk å stoppe og endte opp med å handle snacks for og brus for 40 dollar.

Vel tilbake i campen var det kjøtt og potetsalat til middag. Før vi feiret vår irsk bursdag. Michael hadde nemlig bursdag idag, det gjorde vi med stor bravur, like god stemning som kvelden før selv etter en lang dag.

Last day in paradise. Gikk vi opp halv syv for frokost, pakket ut av campen og dro avgårde til siste severdighet for turen. En annen innsjø. 45 minutters gange inn fra stranden fant vi denne perlen, omringet av sanddyner på ene siden, så man fikk en slags følelse av å bade i ørken. Bortsett fra været, det regnet og var ett kjølig bad og andre siden hvor det var mer regnskog.
I vannet lever de samme fiskene som brukes på fiskespa ( de som spiser din døde hud fra benene). Så da fikk vi en hyggelig spa opplevelse på kjøpet også.
Vi var alle kjølige etter denne turen, men når vi lagde vår siste lunch dukket sannelig sola opp og lagde en verdig avslutning på våre magiske dager på Fraser Island.

Heldigvis hadde alle på gruppa en natt på det samme hostelet så vi lagde middag sammen og gjorde en avslutningsfest på i hostelets bar. Selvom alle var noe preget og slitne etter turen var det en fin samling og alle holdt ut en stund ut på kvelden.

Morgenen etter satte vi oss på en buss til ett nytt backpacker paradis Noosa.
Her har vi brukt to dager på å gått en lang tur i en vakker Nationalpark, vært på marked og forsynt oss med masse gode smalsprøver og kost oss på stranden. Ikveld har vi spist Tacos på hostelet med Steffen (vår tyske venn fra Fraser island) og i morgen skal vi ta bussen videre til Mooloobala der vi skal besøke en venn fra Sverige.

Livet er godt på gold coast ☀️☀️

Like idyllisk på innsiden som på utsiden 👌

Skipsvrak og livsfarlige dingos var noe av det som rørte seg på Fraser island

Herlige kokker forberedte ett herremåltid.. desverre greide en av våre medlemmer å klemme en hel flaske ketchup over sin tallerken, sovepose og klær 😳

En herlig gjeng har vi blitt kjent med

Lek og morro i sanda

På vår morgenjoggetur passerte vi ett marked. Da stakk vi selvfølgelig innom og sikret litt smaksprøver

• 177 Readers

Whitesunday, hvor skal man begynne? Vi har hatt to fantastiske dager og netter på en seilbåt. I omgivelser man bare kan drømme om. Omringet av øyer, hav, skilpadder og glade mennesker.

Vi møtte opp tirsdag 13.30 for "opprop" og briefing for de neste dagene. Vi skulle ut med en seilbåt med navn "Condor". Båten har tidligere blitt brukt i seile konkurranser så det er ingen lekebåt vi skal ut med. Crewet på tre personer ønsket oss velkommen og det var 30 eventyrlystne og spente sjeler som gikk ombord. En fin miks fra blant annet; England, Tyskland, Nederland, Sverige og Norge.

Det første vi gjorde var å få opp seilene, og vi hjalp crewet med dette. Det var en liten innsats som måtte til, da det var ganske tungt. Men når det først var oppe var det nydelig å flyte avgårde, båten litt på skrå i kjent seilerstil, med vinden. I den steikende sola dukket det opp ett par delfiner som gladelig viste seg frem. Etter ca to timer på farten i strålende vær var vi fremme ved første stopp, kalt "ravens". Her skulle vi snorkle. Snorklingen var fin, selvom sikten var begrenset, så vi enda ett bevis på barriere revet's vakre koraller. Vi fikk snorkle nesten helt til solen begynte å gå ned. Etter snorklingen brukte vi vår daglige dusj, på ett minutt, før det var klart for middag. Buffé med kylling og diverse tilbehør, all inclusiv seilingen her 😀 Videre utover kvelden koste vi oss på båten med godt drikke og ble bedre kjent med en herlig gjeng. Vi var heller ikke de eneste skandinaver ombord, på båten ble vi godt kjent med ett par fra Kirkenes, Stian og Hildur som vi satser på å se mer til. Da vi skal reise nedover i de samme traktene de neste ukene😀 Ved midtnatt var det nok av Australsk vin for denne gang og vi fant sengen glade og fornøyde etter en innholdsrik dag ombord på Condor, neste morgen skulle vi opp allerede ved seks.

Under dekk på båten var sengene, tett i tett, vi hadde også muligheten til å sove oppe på dekk, men første natten valgte vi sengene under dekk. Det ble en varm opplevelse. Med høye temperaturer i utgangspunktet og så mange personer i samme rom kjentes det ut som det var nærmer 100 grader. Men det gikk bra og vi fikk noen timer søvn, så vi var klare for en innholdsrik dag.

Whiteheaven beach, første stopp etter at frokosten var servert og inntatt. Whitesunday's aller største attraksjon, kåret til verdens fineste strand(?), også stedet der noe av den nye Pirates of the carribbean filmen er spilt inn. Grunnen til at vi gikk opp så tidlig var at vi ville være der først av alle denne dagen. Og det greide vi, ca 5 minutter før neste båt. Dermed fikk vi tatt alle våre bilder fra utsiktsplassene uten en sjel på stranda og vi var også de første som gikk inn på stranda denne dagen. Stranda i seg selv er noe av den hviteste i verden og man får bøter hvis man prøver å ta med noe av den. Den er full av ett stoff som gjør at man kan bruke sanda som skrubb av huden og noen sier man får hvitere tenner av den også. Ikke nok med det, men strendene her skifter fasong fra dag til dag med tidevannet. Ganske fascinerende sted! Etter at vi hadde tatt våre bilder, dratt inn landskapet og teste sanden tok vi ett avkjølende bad sammen med masse stingrays og lemon sharks som kom svært nær oss.
Etter tre timer i dette lille paradis tok vi turen tilbake til Condor og fikk servert herlig lunch sammen med kaffe og te.

Stopp nummer to var ett nytt snorkel sted. Her så skilpadder allerede fra båten. De svømte så fint opp til overflaten og hentet luft og viste seg frem før de svømte ned igjen i dypet. Vi var veldig klare for å dykke og jakte skilpadder. Frida og jeg endte etter en stund opp litt bortenfor de andre snorklerne, men på veien tilbake til de så vi endelig det vi håpet på. En skilpadde! Dette er første gangen vi ser en skilpadde uten at noen andre er i nærheten og det var en ny flott opplevelse! Vi svømte sammen med den i flere minutter, og fikk tatt noen fine bilder og studert den ganske nøye før den satt opp farten og forsvant ut av synet. Vi var veldig fornøyde etter det her og gliste godt i snorkelen på vei tilbake til de andre. På veien svømmer jeg og ser ned i dypet da det plutselig sniker seg inn en ny skilpadde rett under meg, jeg tenkte fortsatt på den forrige skilpadde og var litt uforberedt på en ny, så jeg ble litt skremt før jeg smilte godt igjen og fikk tatt nye bilder. Denne skilpadda hadde det travelt og forsvant videre ganske fort, men allikevel 👌👌

Siste stopp for dagen etter en ny etappe ombord på Condor var en sandstrand, mitt ute i havet. En lang strand av bare sand, utifra en øy. Her spiste vi nachos, spilte en strand fotballkamp og drakk ett glass vin til solnedgangen. Tilbake på båten ble middagen servert, stekt kjøtt og potetsalat. Resten av kvelden gikk med til det samme som den forrige, godt drikke og selskap på dekk. Rundt klokka ett avsluttet vi kvelden og la oss så godt som mulig til rette oppe på dekk, under stjernene. Det var litt hardt underlag, men slitne etter en lang og innholdsrik dag sovnet vi bra og sov til sollyset vekket oss.
Natten sov vi bare noen hundre meter unna ett av bare tre resorter med 6 stjerner. Her sover visstnok alle de store stjernene når de er i Australia og vil kose seg litt ekstra til rundt 14000 dollar per natt. Vi kan i alle fall si at vi var ganske nære.

Siste morgen på båten sov vi litt lenger enn den første, så vi fikk litt dårlig tid. Men etter frokost rakk vi en kjapp runde med snorkling omgitt av fine koraller. Før vi startet ferden tilbake til land. Vi fikk tatt våre siste bilder og fikk en siste servering med kjeks og kaker, ellers var det rolig stemning på båten etter lange og innholdsrike dager. Tilbake på land dro en stor gjeng av oss til en lagune og lekte med ball i vannet utover ettermiddagen, før Stian, Hildur, Frida og jeg gikk og grillet burgere, pølser og kengeru kjøtt til lunch 👌
Kan virkelig anbefale alle å ta turen til Whitesunday og seile. Vi har hatt dager vi aldri kommer til å glemme og gjort mange nye bekjentskaper ombord på Condor.

Håper alle har det like bra hjemme!