Her på Nusa Lembongang, 30 minutter med båt fra Bali, har vi hatt tre kjempefine dager. Etter å at vi gikk i land og fant overnatting første dagen gikk vi direkte til stranden, her brukte vi ettermiddagen på soling og bading. Kun avbrutt av mat og dykkerbooking til i morgen. En vakker solnedgang ble det også ☀️

Neste dag gikk vi opp klare for dykking, men først, klage litt på rommet vi sov på. For det første lukta det i overkant med mugg, for det andre pussa de opp den andre bygningen på home stayet så det var endel bråk og rot og de hadde også en hane som skrek til alle døgnets tider. Men det løste alt sammen, vi fikk plass på homestay nummer to, vi pakket sakene og var klare for å flytte 700 meter til ett sted med vesentlig mindre mugglukt og hanene var byttet ut med en fredelig ku. Da var vi fornøyde og klare for dykking.

Dykkingen ved Nusa Lembongan er mest kjent for at man er nærmest garantert å få se Manta fisk. Manta er en type fisk som kan bli 7 meter brede og nesten like lange, med store "vinger", en lang hale og en stor munn. Første stopp på dykkingen var Manta bay, vi var spente! Vi ble heller ikke skuffet, allerede før vi hoppet av båten så vi to stykker, nede under vann så vi fire til 😀😀😀
Dessverre var de alle på svømmetur, og de svømte raskt, så noe nærbilde var vanskelig å få til. Men vi kan iallefall krysse av for Manta på ting vi har sett under vann! Manta var ikke den eneste kule saken vi så på dette dykket, det ble en ny hai også. Wobbegong hai fikk vi se på nærthold, flere Nemofisk så vi også.

Etter lunch i sola på båten i Crystal Bay var vi klare for dykk nummer to. Dette dykket var på ett sted uten Mantaer, men vi så mye fine koraller og andre mindre dyr som krabber og kreps.

Ettermiddagen og kvelden brukte vi igjen på den fine stranda her, sammen med to lokale jenter som var veldig interesserte i å spille kort. Så vi lærte de poker🤑

Dagen i dag har vi brukt til å utforske øya, til fots. Vi startet med å jogge på tvers av øya til en seaweed farm. Hvor det foregår dyrking under vann, pågrunn av det krystallklare vannet ser man allting fra overflaten. Videre tok vi turen til dream beach. Her tok vi livet med ro endel timer, nøyt sola og de store bølgene. Bølgene gikk så langt inn på land at de kjørte over alle våre ting, saronger, bøker, bag og allting ble gjennomvått og fylt av sand 😅 det var ikke så hyggelig, men vi skylte alt i vannet og la oss kloke av skade lenger opp. Vi var heldigvis heller ikke de eneste det skjedde med. Rundt klokka tre besluttet vi å ta turen videre, da det rett å slett var så varmt at vi ikke orket ligge på stranda lenger. Turens varmeste dag det her, veldig nærme koketemperatur i sola. Vi gikk hjem langs strendene og forbi noen utkikkspunkter, og fikk senket tempen med hver vår Cola og is på veien.

Nå skal vi snart ut å spise middag før vi i morgen har vi tenkt å surfe igjen 😀😀 På ettermiddagen tar vi båten tilbake til Bali og settet farten mot Kuta igjen. I området der skal vi bruke de siste dagene av oppholdet i Indonesia.

Morgenjogg på Sanur beach

På Nusa Lembongang har vi det som plommen i egget

Middag, tror de først måtte fange fisken før de fikk servert den.

Dream beach og devil tears

Tøying mer seaweed farm i bakgrunnen

Sola skinner så sterkt idag at selv de døde må ha beskyttelse i form av paraply

Sola skinner både på himmelen og på bakken☀️☀️

Siste formiddag på Gili trawangan, hvorfor ikke avslutte oppholdet med å løpe rundt den halvdelen av øya vi ikke har sett? I strålende vær ble det en fin og meget varm tur for to kropper som ikke har trent mye i det siste. Godt var det iallefall å komme tilbake til en iskald dusj før vi slukte bananpannekaker og eggerøre til frokost. Heldigvis har været vist tegn til bedring de siste dagene, det betyr at de mindre og vesentlig raskere båtene har begynt å gå igjen. Turen tilbake til Bali ble altså mye enklere enn tuten til Gili. Selvom de også nå la inn to stopp de ikke opplyste om når vi kjøpte båt billettene, var vi tilbake i Bali og vår neste by tidlig ettermiddag.

Candidasa, vår nye by, kom vi til uten å vite veldig mye. Vi fant en restaurant bestilte lunch og satt oss ned for å finne ett sted å sove og hva som var å gjøre i nærheten. Vi fant ett "homestay" med trivelige eiere og det billigste stedet som fantes i Candidasa og sjekket inn her. Resten av ettermiddagen og kvelden brukte til å se oss rundt i nærheten, Candidasa viser seg å være en hyggelig og rolig by.

14 februari ~ alla ❤️-ans dag
Då vaknade vi upp efter första natten i Candidasa och får en stor frukost serverad.
Efter frukosten gjorde vi oss klara för dagens färd. Vi hyrde moped och åkte mot första stoppet. Det skulle vara en lagoon, så vi tänkte kanske kan vi bada i den! För vi tänkte tillbaka på de fina lagonerna i fillipinerna men ikke sa Nicke. Detta var mer som en damm mer massa näckrosor i. Haha så inget bad på oss, bara fina bilder togs😃
Nästa stopp var vid "water palace" och det var förvånansvärt vackert! Där spenderade vi lång tid genom att bara gå runt och se på allt det fina. Gamla byggningar i vatten och fina parker.
Vi hann ut, köpta oss varsin glass och sedan öppnade sig himmelen. Så det var bara att vänta och vänta. Till slut satte vi på oss regnjackor då regnet avtagit en del och körde vidare. Då fick vi dessvärre skippa ett av våra mål att se sju tempel i ett. Istället åkte vi vidare till en by som kallas "gamlebyn". Det är en by som de har förvarat från det hur Bali såg ut innan, för länge sedan. Det var jätte fint där men det hade blivit lite för turistigt tyckte vi!

Efter att känt oss förnöjda med dagens aktiviteter åkte vi tillbaka och gjorde oss iordning för kvällen. Då vi gick på restaurang, åt god mat och firade alla hjärtans dag med live musik! Det var en jätte fin och kul kväll som skålades med champagne🍾
Andra Valentines Day vi fick äran att fira tillsammans ❤️❤️

Denne morgenen skulle vi ta bussen videre til ett sted som heter Sanur. Bussen gikk 0830 og vi skulle møte opp 0815. Vi gikk til frokost og trodde vi hadde grei tid, men frokosten viste seg å ta lang tid å tilberede og ble ikke servert før 0816, da var det bare å kaste i seg kaffe, egg og toast og komme seg avgårde. Velvel, frokosten gikk ned på høykant og vi kom oss med bussen til Sanur.

Vel fremme i Sanur fant vi raskt ett sted å sove. Sola skinner og vi har hørt gode ting om stranda her, så da var planen for dagen lagt. Deilig! Værmessig fineste dagen vi har hatt på en god stund, fin og ren strand og herlig badetemperatur. Vi har kost oss idag ☀️☀️I morgen satser vi på like fint vær og vi vil prøve å finne ett surfebrett igjen!

Sander

En svettig joggingtur med finaste utsikten💦

En härlig båtresa tillbaka till Bali igen 🛥

Water palace ✌️️

Ännu mer från vattenpalatset 😎😎

EN GLAD ALLA HJÄRTANS DAG hoppas jag ni alla hade, våran var toppenbra❤️❤️

Mysigt strandhäng idag med en god dragonfruit i handen💕💕

Etter å ha fått i oss dagens dose bananpannekaker og en kaffekopp gikk vi avgårde for våre første dykk på Gili trawangan. Vi var veldig spente på om vi havet og bølgene lot oss få dra til Shark point, som var dagens første mål. Dessverre sa kapteinen på dykkerbåten at forholdene på havet var for tøffe så vi dro til "sunset point" istede. Det høres litt snillere ut med "sunset point" enn "shark point". Men det ble ingen skuffelse, da vi så tre "White tip reef shark's" (Så nå har vi sett våre første haier😎) og masse andre kule fisker. Med god sikt og fine omgivelser var det ett av våre beste dykk sålangt.

På ettermiddagen skulle var det ett dykkested som blir kalt "turtle heaven" som stod på programmet så vi meldte oss opp for å bli med dit. Dessverre viste det seg raskt at havet heller ikke nå var på vår side, selvom været ellers fremstår som mye bedre nå med gradvis mer og mer sol på dagene. De diskuterte en stund hvilket dykkested som skulle velges istede og endte opp på det eneste vi ikke ønsket. Ett dykkested som blir kalt "bounty wreck", som vi har hørt skal være det "kjedeligste" i området her, selvom det sikkert også kan være bra, valgte vi å spare pengene og håpe på bedre vær og nye dykkesteder i morgen. Vi var så heldige å fikk snorkle, mens de andre dykket og var fornøyde med det for denne gang.

På jakt etter middag fant vi ett matmarked med mye lokal mat til en ålreit krone, så der slo vi oss ned og fylte sultne dykkerkropper før vi resten av kvelden koste oss med engelsk fotball på storskjerm og en kald Bintang eller to 😃

Sander ✌️️

Äntligen är det dax
Efter att ha ätit en god frukost på hotellet gick vi packade och klara för ett nytt försök att komma oss till "shark point".
I regnet gick vi och hoppades på det bästa. Väl framme tog vi fram utstyr och hjälpte till att packa båten.
Det blåste inte så mycket och vågorna var ganska okej idag tyckte vi. Men det värsta är ändå under vattnet, de starka strömmarna som kan vara väldigt farliga.
Båten gick i retning mot "shark point" och idag gick det ända fram, jipppiiii😃😃😃
Nästan direkt när vi hade kommit när till havsbotten ser vi en stor "bumphead fish" för första gången. Det var coolt!
Men dyket blev bara bättre och bättre med en simmade haj, flera sköldpaddor, bläckfiskar och andra spännande fiskar!

Inte långt efter uppgång bestämde vi oss för att göra ett andra dyk för dagen så vi hann nästan inte komma i land fören det var dax att åka ut igen. Denna gången åkte vi till en point som kallas "meno slope". Där var det så strömt att vi bara satt i vattnet och försökte bromsa medan man drogs flera hundra meter med i strömmen. Mycket fint fick vi se i förbi farten. Flera sköldpaddor som vi tog bilder tillsammans med och jag tror faktiskt att det är min favorit att se. De är verkligen helt fantastiskt vackra att se på, framförallt när de simmar!!🐢

Efter dagens dyk tog vi en lång promenad för att se runt på ön lite mer. Vi gick till andra sidan utan ön och vilka kontraster vi såg och som vi gick igenom. Ena sekunden var det fina hus, sedan sopstation, berg, kossor, lera och sedan kom stranden och en jätte vacker utsikt över havet.
Där på stranden åt vi god mat och tog vackra bilder innan vi gick tillbaka till hotellet där vi bor för att spela lite kort och göra oss iordning lite efter dagens aktiviteter.
Nu ikväll har vi ätit mat på matmarknaden och gått en liten promenad. Vi har även bokat biljetter tillbaka till Bali så imorgon åker vi till Candidasa för lite nya äventyr😎
Godnattgodnatt❤️❤️

Frida

Frida fikk også en kompis

Her er en smakebit på bildene fra dagens dykking 🐢

Mat markedets delikatesser og en ivrig selger 🤑

Kunne vært verre ☀️

En natt med ett hemskt oväder, då sover man inte gott. Åskat, blixtrat och regnat hela natten och när klockan väl ringde och man precis somnat är man ganska trött.
Aja, vi gjorde oss klara för idag skulle vi ju ändå komma oss till Gili.
Vi blev serverade bananpannkaka på hotellet innan vi skulle bli upphämtade för att åka till färjan. Nästan en halv timma sent kom en man och hämtade oss och även fem andra som skulle till samma hamn som oss.
Efter 40 minuters bilfärd var vi framme, ja framme ja. Men inte vid någon hamn eller någon båt. Vi hade blivit körda till en restaurang där vi nu skulle vänta en halv timma, 45 minuter eller en och en halv timma. (Svaret blev lite olika beroende på vilken man man frågade)😅

Jag tror kanske vi väntade i närmare en timma, sedan kom dom på att båten till Gili trawangan inte går idag. Varför vet vi inte riktigt då man får väldigt dålig information här.
Vi skulle iallafall behöva ta oss till en annan pir där en båt skulle gå idag. Detta tror vi att dom visste redan från början, för nu skulle dem nämligen ha mer pengar för transporten till piren..haha
Vi kunde nästan inte tro att det är sant. 30 människor skall med en buss och alla skall behöva betala extra för att dem gör fel?!
Ingen logik i det alls och vi var ärligt talat trötta på deras konstiga beteende här och bestämde snabbt att vi inte kommer betala en enda krona för att komma till piren, men vi skall dit och så är det bara.
Efter diskussioner fram och tillbaka i ungefär 20 minuter kom en minibuss där de först slängande upp väskorna på taket och sedan var man tvungen att betala för att komma in i bussen. Snabb som man är slinker man in i bussen och tar plats, med en väldigt arg indones bakom sig! "HALLOO PAY!! YOU HAVE TO PAY"
Men jag tänkte att detta skall vi inte förlora, dem lovade igår att om vi stannar en natt extra skall allt vara gratis imorgon. Så vi fick ju bara hålla det.
Till slut slinker även Sander in med röda prickar i hela ansiktet. Jag blev lite orolig och frågar om han är sjuk eller något men får bara till svar "Jeg er bare veldig forbanna"
Som tur var det ännu en tjej i bussen som med våld tog sig in på bussen och bara sa "fuck off, i dont move" när han försökte skrika ut henne.

Tiden gick och chauffören säger till alla andra att vi åker inte försen de tre stycken på bussen som inte betalt har betalat.
Det var ju lite pinsamt men de förstod oss gott! Egentligen ville de gjort samma men att det inte orkade bråka med dem sa de till oss.
Chauffören kommer med många dåliga argument och snackar helt i dimma och till slut skriker han och smäller igen dörren. Men det var slutsignalen på bråket och vi vann!💪

Vi kom fram till piren och får vänta ännu längre på en båt. En väldigt liten båt tyckte vi, men ändå var vi nästan sextio personer ombord. Då började jag bli orolig på riktigt, att vi skall ut på havet i den båten i de hemska vågorna!
Men vad skulle vi göra efter ha kämpat i tre dagar och till och med kämpat mot en indones? Det var ju bara att ta chansen och hoppas på det bästa.
Jag tror det tog en kvart för dem att få igång motorn och en till kvart för att få den att gå framåt men ca 30 minuter senare var vi framme på Gili trawangan och vi var lyckligare än på länge😃😃

Vi checkade in på ett billigt hostel och gick snabbt ner till stranden där vi visste att vågorna var höga och att det var bra surfing.
Vi tänkte ta en lektion i surfing eftersom vi aldrig gjort det förut men det var fruktansvärt dyrt! Mer än 600 Nok för en timma.
Så vi bestämde oss för att bara hyra varsin bräda och ge oss ut. Och sååå skoj som det var😃😃 mycket skratt när vi flög runt i vågorna! Dåligt med surfing blev det men vi klarade att stå några gånger på brädan och det var verkligen kul! Så vi hoppas på mer utav det i snart framtid🏄🏽‍♀️🏄🏼
Nu ikväll har vi bokat dykning för imorgon, vi hoppas på att få komma till något som kallas "shark point" och "turtle heaven" men eftersom vädret är som det är ser det osäkert ut om vi kommer dit! Men vi håller alla tummar vi kan för vi vill verkligen se hajar och många sköldpaddor😎✌️️
Efter det åt vi god indonesisk mat och nu skall vi snart sova så att vi är pigga och glada inför morgondagen! Vi ser verkligen fram emot den😍
Håll era tummar för oss!!

Frida 🤘🏽

Bilfärden vi skulle betala extra för, igenom gyttja och massor av vatten!

En överfylld båt i världens vågor, men pojken är lycklig ändå 😃

Första vännen på Gili trawangan! Även den bästa🤗

Nya taxin, finns många många utav dessa hästar på ön! De kämpar och sliter hela tiden.
Men är väldigt skönt att vara på en ö utan motortrafik, det är verkligen behagligt!

Välförtjänt med glass på stranden efter dagens surfing🏄🏽‍♀️🏄🏼

Det ble ingen delfintur da bølgene var for høye, vi som hadde gått opp halv seks for å bli med fiskebåtene ut, fikk bare gå å legge oss noen timer igjen. Vi startet dagen på nytt med banantoast til frokost, før vi leide moped for resten av dagen. Alle mopeder i området var allerede utleid, men sjefen der vi prøvde å leie ringte en svoger eller ett søskenbarn, som etter ett kvarter kom blid og fornøyd å lånte bort sin egen private scooter. Da dro vi avgårde for å utforske den nordre delen av Bali.

Første stopp var en hot spring, en slags varm kilde. Og vannet var virkelig varmt her, det var ingen avkjølende dukkert, men det var deilig og behagelig i det varme vannet. Vi badet og koste oss i en times tid før vi dro videre mot neste severdighet som var en stor foss. Etter cirka en times kjøretur oppover i fjellsiden, med en moped som knapt orket å kjøre opp bakkene, var vi fremme. Det var en vakker foss uten andre turister i nærheten så vi nøt den fredlige stunden og fikk tatt noen fine bilder, før vi fortsatte turen oppover i fjellene. Neste på programmet var to utsiktsplasser ved ett par innsjøer på toppen av fjellet.

På veien dit ble vi møtt av en vegg av tåke og regn. Sikten var bare noen få meter, veiene smale og regnet pisket i ansiktet. Noe utrivelige kjøreforhold, vi kom oss frem til utsiktplassen, men sikten var fortsatt knapt forbi våre egne neser, så det var ikke mye utsikt å snakke om. Vi hadde tenkt å kjøre videre til en enda større foss før vi skulle vende hjemover, men pga været og forholdene valgte vi det som virket som raskeste veien hjem istede.

Denne kronglete veien besto av flere veivalg som ikke syntes så godt på kartet og vi var flere ganger usikre på om vi kjørte rett. Været viste heller ikke tegn på bedring og en stund søkte vi ly sammen med ett par hunder utenfor ett lite hus langs veien. Vi var begge rimelig glade når vi til slutt så ett skilt som viste at vi var på rett vei, noen minutter senere kom vi også under tåkelaget igjen og en fin utsikt nedover fjellet og ut til havet viste seg frem. Da var det strake veien hjem til middag!

Dagen etter hadde vi planlagt å dra til Gili trawangan, en av de tre øyene som utgjør Gili. Dessverre var bølgene for høye til at denne båten gikk også, så istedenfor dro vi til en by som heter Amed for å vente på båten dagen etter. Da var de sikre på at båten til Gili skulle gå. Amed er en liten, men koselig fiskelandsby, med en laang vakker svart strand. Det er stort sett dykking, snorkling, fisking og vulkanturer man gjør i området. Siden båtene ikke kjørte ut var de tre første utelukket og en ny vulkantur ikke var aktuelt enda, ruslet vi ned til stranden og rakk akkurat å spise en is før regnværet kom. Det regnet kraftig og lenge, men tilslutt trosset vi regnværet og gikk en tur gjennom ett par andre koselig landsbyer før vi kom frem til vår kveldsaktivitet. 90 minutter med Yoga 😳 Instruktøren forklarte oss at vi skulle praktisere noe som blir kalt Yin yoga, og at vi skulle holde 5 forskjellige posisjoner i 4 minutter. Uten at det sa meg så veldig mye, som bare har prøvd yoga en gang før, kan jeg i etterkant fortelle at det iallefall satte min kropp og bevegelighet på store utfordringer. Men det var en kul opplevelse likevel, nå har vi prøvd Yoga med utsikt over en svart vulkanstrand og havet på Bali. Skal ikke se helt bortifra at det blir mer yoga i fremtiden heller.
Når vi kom oss tilbake til Nana's guesthouse fikk vi den ikke helt overraskende beskjeden om at båten til Gili ikke kom til å gå i morgen heller pågrunn av bølgene. Etter litt tenking kom vi frem til en plan B og C, som vi har utført Idag.

Etter frokost, nydelige banan pannekaker med honning tok vi på oss sekkene og gikk avgårde. Plan B var å ta oss til Padang Bai hvor det også går båter til Gili. Om båtene ikke gikk derifra skulle vi ta oss videre til Sanur, som nesten er nede ved Kuta hvor vi startet Bali turen for en uke siden. Etter å ha spurt ei dame som reklamerte for tourist info, og etter at hun hadde spurt ei dame til som spurte en fyr på moped, som ringte ett annet sted igjen ble vi ganske sikre på at båtene gikk fra padang bai idag. Men det kom ikke frem sikkert når båtene gikk, så vi tenkte det var best å komme oss avgårde så raskt som mulig. Dama vi spurte først sa at hennes mann kunne kjøre oss til Padang bai, så etter raske forhandlinger om pris ble vi enige og dro avgårde.

Etter en heftig tur over ett fjell og ned igjen, med nye forbikjøringer i grand prix stil var vi fremme i Padang bai, og joda båten går idag, men det er en slow båt som skal to andre steder først så det tar 7 timer til Gili, og den går nå! "Nå" kan være ett ganske relativt begrep her, så vi spurte etter tidspunkt, svaret var 10.00, og klokka var nå kvart over ti. Da kastet en fyr seg på mopeden og kjørte ned på kaia, kom tilbake og sa at båten står her enda. Vi betalte, hoppet på hver vår scooter og ble kjørt rett inn på båten. Der skulle vi sitta helt til Gili, trodde vi..
vi kom til første stoppested etter ca 4 timer og fikk beskjed om å gå, okei, må sikkert bare bytte båt tenkte vi og alle andre som skulle videre til Gili. Men når vi kom i land sto det en fyr der og forklarte oss at båten var forsinket og om vi ville komme til Gili idag må vi betale 200 000 rupi ekstra per pers for speedboat. 200 000 rupi er ca 120 kroner, altså ikke hele verden, men vi følte oss uansett lurt og ville ikke gi de mer penger. Den andre løsningen var å ta deres overnatting her i nærheten og dra over uten ekstra kostnad i morgen tidlig. Vi valgte den løsningen, og håper vi slipper nye overraskelser i morgen!

Sander ✌️

Hot spring

Svart strand också och stoora våger att bada i🌊

En glass på standen en minut innan regnet började att ösa ned☔️🌧

Myggnätet som vi är evigt tacksamma att vi har med i bagaget 😃😃

Bilder från yogapasset, kul att röra på sig lite💪💪

När chauffören kör i ösregn och vindrutetorkarna inte fungerar, då ser man ungefär såhär bra☝🏼☝🏼️

Klockan var ställd på 8:00 för att hinna med allt som var planerat för dagen. Men dessvärre vaknade vi inte försen kvart i tio, det kändes iallafall välbehövligt att få sova lite😊
Efter att ha ätit Balis första banana panncake fixade vi med planering inför dem nästkommande dagarna. Tanken är att vi skall upp på Balis högsta vulkan imorgon och var därför tvungna att förhandla om priset då det var väldigt dyrt innan!
Men efter att vi för en gång skull var dem som lurade andra lite och drog en vit lögn blev biljetterna mycket billigare än förväntat 👏🏼

Efter biljettköpet startade vi dagens långa promenad som gick igenom skogar, vattendrag, risfält, landsbyar, små städer och en liten skog fylld med vilda apor. Vi såg många människor som inte hade så gott ställt och bodde i hyddor på risfälten. De kämpade med pappkartong, bambuträd och andra plåtrester för att få ihop till ett litet krypin där de kan leva. Nära en och en halv mil gick vi genom Ubud och fick se allt de hade att erbjuda.
Nu ikväll har vi ätit middag, mycket god och fin mat här på Bali för en billig peng.
Efter maten gick vi hem och packade, duschade och har gjort allt klart för morgondagens vandring. Klockan är nu 21:00 och vi skall försöka sova drygt två timmar innan det är dax för avgång. Vi är sååå taggade😍😍😍

Vi var en gruppe på 3 guider og 6 turdeltakere som skulle opp på vulkanen denne natten. Vi kom fint igang, fikk gått oss varme og kom oss opp på vel 2000 meter før vinden begynte å tilta i styrke og sikten ble dårligere. Bali som så vakkert hadde lyst opp i horisonten tidligere på turen var plutselig erstattet med tett tåke.

Vi stoppet igjen på 2400 meters høyde for en ny pause da en av deltagerne begynte å spørre om sikkerheten. Både Frida og jeg var så innstilte på å nå toppen at vi ikke hadde tenkt tanken på å snu, men etter at guidende hadde diskutert seg i mellom og kommet frem til at "jo, under sånne forhold kan det være ganske farlig å klatre de siste meterne til toppen", og resten av gruppa var enige om at "jo, sikkerheten går først. Vi snur." Så ble det til at vulkanturen vi hadde gledet oss så mye til endte på 2400 meter 😞Det var med stor skuffelse vi gikk ned igjen under tåka og avsluttet turen med frokosten vi skulle hatt ved krateret på toppen.

Etter turen ble vi kjørt til en ny by som heter Lovina og ligger helt nord på Bali. Her sjekket vi inn på ett nytt guesthouse og hvilte en time etter nattens tøffe utfordringer før vi gikk til stranden.
Strendene på nordre delen av Bali er i seg selv en opplevelse da de er farget helt svarte av vulkansand. Her brukte vi ettermiddagen på å bade i de høye bølgene, før vi nå har spist en bedre middag og nyter den rolige kveldsstemningen som er her oppe.

I morgen skal vi opp tidlig igjen og ut på delfintur. Vi skal ut med fiskebåtene før soloppgang og se om vi finner noen delfiner. Så får vi bare håpe at været inatt og morgenen er bedre enn det var forrige natt. ☀️

Fra Ubud's vakre omgivelser

Monkeyforest

Glade og fornøyde før vendepunktet

Lek, morro og nytelse

B A L I ☀️🌴
3 februari 02:00 anlände vi på Balis flygplats i ösregn. Så besvikna blev vi och ännu mer när dem säger att dem är mitt inne i en regnperiod.
Detta eländiga regn förföljer oss😬😬
Men men, vi stod på flygplatsen och försöker få tag på en uber (en billigare variant av taxi) när flera vanliga taxi chaufförer säger att det är illegalt och helt förbjudet med uber på Bali och att det kan straffa oss.
Men vi har inte hört någonting om det innan och människorna som kör uber var snabba på att svara. Vi tvekade och tvekade men långt om länge när vi hade prutat ner en vanlig taxi ganska rejält blev färdmedlet till hostelet.
När vi väl sitter i taxin får vi meddelande från uberchufförerna att de väntar på oss en bit längre bort eftersom det är farligt för dem att vara för nära flygplatsen.
Då fick vi iallafall klartecken att det var förbjudet med uber vilket är synd då det oftast är både billigare och smidigare med uber.

Väl framme vid hostelet somnade vi väldigt gott och vaknade inte försen halv tio på morgonen. Längesedan vi sov i en riktig säng.
När vi vaknade vräkte regnet ned, väderprognosen visar 245mm och det var nog faktiskt så det var! Haha iallafall gick det inte att gå ut och gatorna flöt.
Efter en lugn förmiddag med lite kortspel och vilande gick vi ut när regnet avtog vid tretiden.
Då gick vi och åt, tittade runt på stranden och satt och tittade på många som lärde sig att surfa.
Senare på kvällen köpte vi biljetter till en film på bio som hette sleepless. Filmen var på engelska med indonesiskt text men ändå gick det helt fint att följa med i handlingen och filmen var verkligen spännande!!
Men det bästa utav allt var nog ändå popcornen, efter flera månader utan så var det mycket gott🍿😍
Filmen var att rekommendera, lite mycket våld emellanåt men verkligen en bra film!😃
Godnattgodnatt 💕

4 februar
Idag ble vi plukket opp tidlig fra vårt guest house. Vi skulle på rafting 😃 Etter et par timers kjøretur var vi fremme ved startpunktet for raftingturen. Litt kaffe og venting senere var vi klare for tur sammen med to koreanere og raftingkapteinen som kalte seg "good day".
Det var virkelig elverafting, større og mindre stryk nesten alle de 14km vi raftet nedover elva, omgitt av en superfin dal. Værmeldingen var som hjemme, ikke til å stole på, og Bali har virkelig vist seg fra sin vakreste side idag. Med over tretti grader og strålende solskinn, hadde vi en kjemepfin rafting tur.

Etter raftingen ble vi sluppet av i Ubud, en ny by. (Siden det fulgte med henting og levering i raftingprisen var vi så lure at vi fikk de til å kjøre oss til Ubud så slapp vi å bruke ekstra kostnader på transport hit senere 🤑) Vel fremme fant vi oss ett nytt guesthouse, før vi gikk å spiste middag. Maten her på Bali har vist seg å være ett stort steg opp ifra Fillipinene, noe både vi og magene våre setter stor pris på. Etter en god middag var det klart for ett kulturelt innslag for vår del, vi skulle på Indonesisk danseshow.

Danseshowet var en spesiell opplevelse. Det finnes masse forskjellige forestillinger her i område rundt Ubud, vi ble anbefalt en som het "Kecak fire & trance". Hva forestillingen egentlig handlet om vet vi ikke enda. Det får vi Google litt på 🤔 men det startet iallefall med at en stor gjeng voksne mannfolk gikk inn på plassen der forestillingen var. De var kledd i matchende blå og hvite joggebukser, uten noenting på overkroppen. De satte seg i en ring og lagde masse udefinerbare merkelige lyder i en slags rytme. I løpet av forestillingen kom dansende damer og menn utkledd i forskjellige kostymer inn og ut av scenen og utspilte en slags kamp.
I andre del var det flere damer med å sang sammen med mennene og foran seg hadde de dansende prinsesser, før forestillingen ble avsluttet med ett bål av kokosnøtter og en gammel mann dansende rundt med en slags trehest. Tilslutt sparket han bålet overende og danset rundt i de glødende kokosnøttskallene, uten sko eller noenting på bena.

Velvel, det var en opplevelse å få være med på indonesisk danseshow. Det er en tydelig en stor og viktig tradisjon her. I morgen skal vi ut på fottur i naturen her da det skal finnes både risterasser, hellige områder og jungel like i nærheten. Vi booker ingen organisert tur og prøver oss på egenhånd så ønsk oss lykke til 😉

Sander

27 januari ~
Andra dagen på Bohol spenderade vi mestadels i sängen men även en stor del på toaletten. INGET KUL ALLS
Fram mot eftermiddagen började Sander bli väldigt rastlös men fortfarande orkade jag inte röra mig från hostelet.

Efter en natt med bättre nattsömn gjorde vi oss klara för att åka på dagstur tillsammans med våra svenska vänner Bruno och Olivia som vi träffat några gånger tidigare på resan. Claudia från Tyskland var även med och gjorde oss sällskap denna dagen.
Vi började med att hyra moped och började åka mot våra mål. Första stoppet var vid de små aporna kallade tarsier. Små små apor som sover i princip hela dagarna. Detta eftersom dem har så stora ögon som tar in för mycket ljus på dagen. På natten när det är mörkt är de därför mycket aktiva🙊🐵🙉 när vi såg dem satt dem bara och sov och sov!
Andra stoppet för oss var "chocolate hills". Stora kullar i terrängen som bildats pågrund utav naturen och dess krafter.
Vi fick gå upp på en kulle och ta bilder ut över naturen, var mycket vackert och mycket turistigt!
Sedan åt vi lunch på en resturang tillsammans allihopa uppe vid bergen.
Och nu smakade det gott med mat igen😍😍 äntligen kunde vi äta mer än bara tre tuggor!! Hehe
Sista stoppet för dagen var "the hanging bridge". En lång bro över en älv som var byggd av bambuträd. Egentligen var den bara bygd för lokalbefolkningen så att det skulle vara praktiskt att ta sig över men eftersom alla turister tyckte den var så cool så gjorde dem det helt enkelt till en turistattraktion istället.
Så nu har de försäkrat bron med vajrar och låter turister passera över älven.
På kvällen firade vi Olivia som fyllde 24 år idag!!🎈🎊 utegångsförbudet i Bohol startar 22:00 och då måste man vara inne. Men det stoppade inte svenskarna. Efter att ha köpt med alla öl från baren i en låda satte vi oss på hostelet och spelade kort! Var jätte mysigt hela dagen!🌸

28 januari ~
Efter att vi sovit och checkat ut var klockan ganska mycket. Jag hade noll energi och orkade inte röra mig en meter. Jobbigt när allt åker ut så fort och man inte får behålla någonting i kroppen. Men var bara att kämpa på!
Vi satte oss vid vägkanten och väntade på att en buss skulle stanna som skulle ta oss till Tagbilaran där vi sedan tog färjan tillbaka över till Cebu Island.
Väl framme fick vi tag på en jeepeny som vi hoppade på. Mycket roliga dem där små bussarna, man hoppar på vart man vill och hoppar av vart man vill och endast 7 pesos kostar det vilket är under värdet utav en krona.
Gatorna i Cebu (vissa kvarter) är helt fruktansvärda. Barn går och tigger, ber om mat, utan kläder och utan skor. Det är verkligen hemskt. Jag har en bild från denna dag framför mig hela tiden..
En trettioårig mamma och sin ettåriga dotter liggandes på gatan på endast en kartongbit. Mamman låg och sov med en trasa för ögonen medan dottern satt helt naken på gatan i sitt eget kiss!! Det var fruktansvärt!!

Vi checkade in på ett hotell inatt, ett i ett bättre kvarter för att slippa bo i mitten av allt det hemska.
Efter denna dagen sa Sander en sak "en sån förmiddag vill jag inte uppleva igen"
Och jag sa det inte men jag tänkte, det ville inte jag heller för Gud vad grinig och trött jag har varit idag😳 sedan somnade vi, sååå gott💤💤

Denne dagen våknet vi opp relativt pigge etter en god nattssøvn. Vi startet med en tur opp til ett taoist tempel som ligger vakkert til ett stykke opp i lia ved siden av Cebu. Det var ett fint tempel som skilte seg en del fra de buddhistiske vi har sett i Vietnam og Thailand.

Derifra tok vi turen ned igjen gjennom store deler av byen og ned til Basilica Minore del Santo Niño som er den eldste katolske kirka i Fillippinene, videre her nede så vi også på Magellan's cross. Både kirka og korset er fra tiden hvor portugiserne og spanjolene "fant" fillipinene på 1500 tallet og brakte kristendommen med seg. Det er de eldste og første symbolene på kristendommen her i landet.

Vi fortsatte turen videre til Fort San Pedro. Det eldste og minste fortet på Fillippinene. Som så mye annet så var det spanjolene som i sin tid bygde dette fortet, for å beskytte seg mot fillipinske stammer og pirater etter at de hadde overtatt Cebu. I senere tid har det blitt brukt av Amerikanerne, som militærleir og under 2. Vk. Holdt fillipinerne japanske fanger her. Nå er det ett fint fort med mye historie. Her avsluttet vi historiegranskningen for i dag og tok turen videre til ett av asias største kjøpesenter.

Ayala kjøpesenter er definitivt stort nok til at man kan gå seg bort flere ganger i. Med 4. Massive etasjer med butikker og ganger i alle retninger kunne man trengt en guide med seg😂 Det var virkelig fylt opp av merkesbutikker, restauranter og alt den shoppinggale kan tenke seg. Kvelden gikk raskt her inne og før vi visste ordet av det nærmet det seg stengetid.
Turen til senteret og alle våre turer på kryss og tvers iløpet av dagen har virkelig vist oss forskjellen på fattig og rik i denne byen. Her er forskjellene veldig store bare man krysser veien fra grensene mellom "fattigstrøkene" og de nyere, finere strøkene. Det er både skremmende og tankevekkende å være så nære begge sidene av samfunnet her. Men som regel så fremstår både fattig og rik som veldig hyggelige og blide, og vi fikk mange "welcome to Cebu" og andre hyggelige strofer på vår tur.

Vi har også fått ett nytt favoritt transportmiddel, jeepney. Gjennom hele dagen har vi kjørt rundt omkring sammen med de lokale i forskjellige jeepneyer til 7 pesos per pers. Siden vi ikke er så flinke på stedsnavn i byen har vi tatt sjansen på de som går i riktig retning og hoppet ombord, og det har vi klart med stort hell. Litt stolte er vi faktisk av oss selv på det punktet. 😀

Templet vi såg på, mycket vackert!

Siste dagen i Fillippinene og Cebu våknet jeg opp igjen med ganske ustabil mage. Det vil tydeligvis ikke slippe taket det her. Vi hadde tenkt å dra på en dagstur til de fin fossene som er i område her, men det kan man ikke når man løpet inn og ut av toalettet i tide og utide, derfor ble det en mindre gåtur i mindre fasjonable strøk til en frisør så Frida fikk klippet håret. Før vi tok en ny jeepney tur til ett nytt kjøpesenter (nesten like stort og vakkert som igår). Bussen til flyplassen gikk fra rett utenfor dette senteret så vi tilbrakte ettermiddagen her.
Magen har heldigvis blitt bedre utover dagen så etter en natt på flyplassen og en 10 timers mellomlanding i Kula Lumpur, håper vi begge å ankomme Bali friske som fisk og klare for nye opplevelser. Hvem vet, kanskje lærer vi å surfe også 🤔

Schackmatch ⚫️⚪️

Klara för natten på Cebus flygplats ⭐️🌟

Siden vi skrev sist av vi forflyttet oss sørøstover til en øy som heter Bohol. Det har tatt en hel del tid å reise hit fra el nido. Men vi har hatt noen opplevelser på veien som er verdt å dele.

Turen startet med 5 timer i en van fra el nido til puerto princesca hvor vi skulle ta fly fra. Her kom vi frem sent på natten og hadde egentlig tenkt til å legge oss på flyplassen til flyet gikk neste formiddag, men flyplassen her er stengt på nettene så det var dessverre ikke mulig, da måtte vi se oss om etter andre muligheter.. Vi snakket med en tricycle sjåfør, motorsykkeltaxi) som lovte han skulle ta oss til ett sted vi kunne sove natten for 400 pesos (75nok). Han kjørte oss litt utenfor byen og inn på det som minnet mest om en avsidesliggende parkeringsplass, her dukket det opp 3-4 ganske unge fillippiinnere til. I mørket på denne "parkeringsplassen" ble vi begge ganske nervøse og ventet sånn halvveis på å bli ranet. Vi spurte forsiktig om hvor rommene var, og fikk beskjed om at de var oppå en av garasjene, da vi skulle se på rommene holdt de på å stenge garasjedøren rett bak oss. Til slutt skjønte vår tricycle sjåfør at vi var litt skremte og forsikret oss om at det ikke var noen fare. Etter å ha fått sett rommet og betalt var vi fornøyde med å få sove noen timer etter en skummel kveldsopplevelse. Neste morgen når vi skulle sjekke ut ville de også ha mer penger av oss, da de 400pesosene vi betalte visstnok var for maks 4 timer. Vi nektet å betale de mer og fikk tilslutt gå derifra.

Resten av denne dagen gikk med til innenriks fly, først til Manilla hvor vi byttet til flyet som tok oss til Cebu. Heldigvis uten noen forsinkelser ankom vi flyplassen i Cebu litt over syv og tok bussen inn til byen. Her fant vi oss raskt overnatting og dro ut for en rask matbit, vi ville legge oss så vi kunne gå opp tidlig og ta båten til Bohol morgenen etter. Denne matbiten har vi angret på helt siden da..

Det første spisestedet vi så utenfor guesthouset vårt var en jollibee restaurant, litt fastfoofood hørtes godt ut tenkte vi. Etter ett par burgere og litt fries dro vi fornøyde hjem og la oss for å sove. Halv to våknet jeg og merket at noe ikke var som det skulle, det var bare såvidt jeg rakk bort til toalettet før burgere og alt mageinnhold vrengte seg opp gjennom halsen og ut, ett par timer senere våknet jeg igjen og var veldig glad jeg hadde satt søppelkurven ved siden av senga, det ble tre turer til utover morgenen før det var slutt. Frida merket også at formen ikke var helt på topp da vi begynte å bevege oss mot ferja litt senere enn planlagt.

Noe medtatte begge to kom vi oss med båten og til Bohol, her tok vi buss en times tid til en by som heter Loboc og med hjelp av ett par hjelpsomme lokale kom vi oss til ett nytt guesthouse. Vi fikk leid oss scooter og planlagt morgendagens utflukt før vi gikk tidlig til sengs etter det vi syntes var en lang nok dag etter forrige natts utbrudd. Denne natten var det Frida sin tur til å gjennomgå, mens jeg gradvis følte meg litt bedre utover kvelden ble Frida verre og fikk 40 graders feber og veldig vondt i magen. Etter en natt med 15 toalettbesøk og mye svette våknet vi like slitne som dagen før.

Derfor har dagen i dag også blitt rolig og vi prøver å finne formen igjen til i morgen. Heldigvis var han vi leide scooter av forståelsesfull og vi får låne den i morgen om vi er bedre uten ekstra kostnad. Da har vi blant annet tenkt å se på "verdens minste aper" tarsier monkey og chocolate hills. Så vi krysser fingrene for at toppformen snarlig er tilbake💪

Her har Frida nettopp gått ut av en overlastet jeepney

Noe preget på en filippinsk busstur

Private driver

God bedring ❤️

Vi sløser ikke med tiden, første hele dag her på El nido drar vi igjen ut i havet for dykking! Etter å ha prøvd utstyr og gjort oss klare dro vi ut rundt halv ni på morgenen. Vi kjørte ca en time ut med båten, ute på havet var det litt vind denne dagen så det bølget litt i båten. Men vi fikk på oss utstyret og kom oss i vannet tenkte vi at nå er det verste over, men det viste det seg at det ikke var.

Under vann så var det ikke spesielt bra sikt og mye strømmer som man enten fikk la seg bli dratt med i eller jobbe hardt for å kjempe i mot. Ikke nok med det, utstyret vi fikk lånt denne dagen viste seg også å ikke være helt topp. Frida som var småkvalm allerede etter båtturen fikk inn saltvann både gjennom masken og regulatoren, det hjalp ikke akkurat positivt på formen. Etter litt mer enn halvparten av dykket begynte presset på min oksygentank å variere veldig, den viste alt fra 70 - nærmere null bar. Noe som gjorde at det en liten stund var svært vanskelig å puste. Første gang jeg viste det til vår divemaster viste han bare tegn på at det var okey, men andre gangen tok han med oss begge opp. Så da var det tydeligvis alvor allikevel 😳 Vel oppe på overflaten så var det en O- ring på min tank som var sprekt som var problemet, med lovnader om bedre utstyr neste gang gjorde vi oss klare for dykk 2, noe mer ettertenksomme og litt tvilende, etter vårt verste dykk så langt.

Dykk 2 var vannet mye klarere og strømmene borte, dette var ett veldig fint dykkested med masse fisk og en flott "hage" under vann. Mine oksygenproblemet var borte, men dessverre fylte Frida fortsatt lungene gradvis med saltvann. Så selvom det var ett mye bedre dykk enn det første var det ikke optimalt. Etter dette dykket koste vi oss på båten med lunch før vi nøt det fine været på tilbaketuren. På kvelden spiste vi mat på en lokal restaurant med gratis underholdning fra den lokale Elvis Presley. Han hadde i kjent kunstner stil fått i seg rikelig med San Miguel før opptreden, så engelsken var noe utydelig, men engasjementet upåklagelig. Vi avsluttet kvelden med en times massasje, noe som gjorde godt for både kropp og sjel etter dagens dykkerutflukt.

23 januari 2017
519dagar, 17 hela månader tillsammans har vi njutit av ren kärlek. Efter flera vackra dagar med solsken väcks vi idag av en tjock molnig himmel. Efter att ha ätit en god frukost checkade vi en på ett av det finaste hotellen på El Nido, väldigt förväntansfulla.
När vi öppnade dörren till hotellrummet och fick se en stor fin säng med fluffigt täcke och rummet doftade helt ljuvligt. Rummet var rent, fräscht och hade en ordentlig toalett som man kan spola på😎 detta blir strålande tänkte vi! Idag är ju ändå dagen!
Vi tillbringade dagen vid poolkanten med utsikt över havet. Helt fantastiskt verkligen!
Vi spelade kort och begick en allvarlig volleybollmatchen. Bäst av tre sett och varje sett var försten till elva.
Haha det är få som går in så hårt i en förhållandematch tror jag som vi gjorde, matchen var väldigt jämn och spännande, vi hade även en publik vilket gjorde det hela ännu allvarligare. Vinnarskallar är vi nog båda två, men dessvärre fick jag nöja mig med en andra plats då min motståndare var snäppet bättre. Säkert för att han nästan är två meter lång och hade övertag pågrund utav det. 🤔😉
När vi hade badat och njutit lite till begav vi oss in för att göra i ordning oss för middagen. Den spenderade vi på en vacker restaurang på stranden. Där satt vi och äntligen hade himlen spruckit upp och solen sken på oss samtidigt som den var påväg ned.
Sander ville äta en middag som han kommer minnas för alltid och det tror jag han gjorde. Krokodil blev det, vilket visade sig vara ett utmärkt val då det var det bästa vi ätit under hela resan. Så krokodil är något att starkt rekommendera👌
Efter middagen gick vi till en fin liten plats på stranden där vi var helt för oss själva, i solnedgången. Vi hade en helt underbar kväll och jag kan inte annat säga än hur kär jag är i just denna killen som är bredvid mig nu.

Älskade Sander, efter 519 dagar, 17 månader, fick jag äran att komma dig ännu närmare . Bli en ännu större del utav dig och bara älska dig mer och mer för varje dag som går. Du är den snällaste, omtänksammaste och den mest underbaraste kille man kan ha vid sin sida.
Jag kan nu med glädjetårar i mina ögon, helt varm i hjärtat av kärlek, stolt säga att jag är förlovad med dig.
Vilket är det bäst som någonsin har hänt mig!
Jag älskar dig,
Din Frida

24 januari
Efter en skön nattsömn i resans goaste säng gick vi upp tidigt för att äta frukost i hotellets egen restaurang på stranden. Goda pannkakor och kaffe blev det idag.
Efter frukosten ringde vi hem och berättat den fina nyheten för mamma och Vidar. Båda blev nog lite överraskade men också väldigt glada! Snart hoppas vi även att Kari vaknar och skall få ta del av glädjen tillsammans med oss.
Dagens volleybollmatch var väldigt jämn men idag var det en annan vinnare, en mycket glad en😃😃😃
Nu skall vi fortsätta att njuta vid poolen, sola och bada för i eftermiddag skall vi börja bege oss emot Cebu och se vad dem har att erbjuda där.

Frida

Vid det fina hotellet, här njuter vi😎
24 timmar av ren lyx ☀️

Några bilder från våran förlovning 💕🍾☀️💍

Och en sista bild från goaste sängen på vääääldigt länge! En trött och en väldigt pigg😁😁