Vi befann oss i Civitavecchia två dagar. Första dagen solade vi å bada. Åt på ett italienskt subway innan vi gick tillbaka till vårt hostel å kollade några avsnitt av greys. Andra dagen satt jag mest i skuggan. Vi spelade kort å lyssnade på musik. Åt middag bestående av pasta innan vi tog bussen alldeles för tidigt till båten som skulle ta oss till Spanien. Väntade i minst tre timmar innan vi fick kliva på. Klockan var strax innan avgång när vi kom på. Kön var då längre än när vi ställt oss i den. Båten blev två timmar försenad. Jag sov till tolv dagen efter senare åt vi en dyr å inte speciellt god lunch resten av de åtta timmarna vi var fast på färjan åt vi kakor som vi haft med oss ombord. Väl i Barcelona köpte vi mat på första bästa stället som smakade betydligt bättre å kostade mindre. På hotellet blev det en snabbdusch för att sen gå direkt till sängs. Tåget från Barcelona till Logrono avgick halv åtta på morgonen. Så det blev en snabbvisit av Barcelona. Såg inte mycket av staden förutom det lilla på vägen från där färjan släppte av oss till hotellet å från hotellet till tågstation. Jag lär återvända en annan gång. Vid svensk lunchtid var vi i staden som jag även nu i skrivandets stund befinner mig i. Staden som vi spenderat de senaste veckorna i. Här har jag å Lovis bott hos en varsin familj. Dagarna har sett ganska lika ut. Vaknar, äter frukost, spelar spel, bäddar sängarna, går till poolen, äter lunch, promenad, sitter på mitt rum, äter middag för att sedan gå å lägga mig. De har andra mattider här än hemma. Lunch blir mellan tre-fyra å middagen nio-tio. Snart är det äntligen dags att åka vidare. Mina pojkar driver mig mer eller mindre till vansinne så det är en lättnad att tänka att på fredag åker vi härifrån. Bussen till Bilbao går elva.

En sammanfattning:

Rom var som förväntat mäktigt. Vi hyrde en vespa en dag å åkte italian style vilket definitivt kommer hamna på topp tio roligaste vi gjort. När vi åkte längs vattnet såg vi massvis med häftiga byggnader som vi senare kollade upp på kartan. Vi tog oss även en titt på Colosseum å lovade Trevifontänen att vi ska komma tillbaka till Rom. Nästa gång jag kommer hit vill jag besöka Colosseum samt Påven. Han var tyvärr inte hemma när vi svängde förbi.

Beskåda Colosseum - Check
Hyra en vespa i Rom - Check
Kasta mynt i Trevifontänen - Check

Det är min födelsedag! Å inte vilken födelsedag som helst för jag fyller tjugo år vilket betyder no more tonåring å systemet men dit får jag gå i september. Hann nämligen inte idag då vi vaknade i Rom. Dessutom har vi varit på den aktiva vulkanen Vesuvio. Åkte buss en bit för att sedan gå resterande upp till toppen. Utsikten var otrolig! Vi var på en komplett utflyktsdag som vi bokade för några dagar sen. Det ingick mat i form av pizza. Pizza från Naples som sägs vara den absolut godaste pizzan. Den var inte bättre än någon annan om du frågar mig. Sen var vi till Pompeji. Vår engelsktalande guide pratade snabbt å med brytning vilket gjorde det svårt att förstå i början men efter ett tag gav det med sig. Pompeji var mäktigt å man kunde verkligen föreställa sig hur människorna levde där innan Vesuvios utbrott. Å även om bilder kan säga mer än tusen ord så berättar staden mycket bättre om sig själv än ett foto.

Besöka Pompeji - Check

En kort sammanfattning av vistelsen:

En helt makalöst vacker å sagolik stad. Byggnaderna hade sin slitna fasad som bringade ett charmigt intryck Staden sken av skönhet trots regn under an av dagarna. Mysfaktor med alla dessa små broar som tog en torr över på andra sidan av de mindre kanaler å som senare ledde till den stora vars prakt var enastående. Vi satte oss vid en uteservering längs vattnet å fick vår mat betald av en givmild främling. Vi åkte även självklart gondol med en visslande å sjungande chaufför klädd i en randig tröja å stråhatt. Ganska övertygade om att han trodde vi var ett kärlekspar med tanke på hans låtval. Hit vill jag fler gånger.

Åka gondol i Venedig - Check

I torsdags tog jag studenten å i fredags hade jag studentmottagning, kalas å avskedsfest i ett där min släkt, familj å pojkvän närvarade. Helgen har jag mestadels spenderat tillsammans med honom eftersom jag som jag nämnt i tidigare inlägg kommer vara borta hela sommaren. Jag har gråtit om vart annat. Det ingick aldrig i planen att det skulle kännas jobbigt att åka men det framkommer tydligt här att det inte är mycket som blir såsom man tänkt sig. Ingenting kan stoppa mig ifrån att åka, absolut ingenting. Men jag ser inte bara framemot att äntligen få göra det som jag drömt om så länge utan också att komma hem i höst. Det är något jag aldrig trodde skulle ske. Hur som helst inatt åker vi till Arlanda å tjugo i åtta lyfter planet. Känns som jag bara kommer hinna blinka så sitter vi på planet hem.

Någon vecka efter skolan börjat började jag å Lovis prata om vår kommande Luff. Båda fick mer eller mindre resfeber vilket ledde till att vi började planera på en weekendresa. Vi pratade om det som en prova-på-tripp. Ingen av oss hade rest utan vuxet sällskap förut. Någon vecka efter vi första gången nämnde det bokade vi en resa med destination London. Någon vecka därefter var vi påväg. Den började sådär men slutade på de högsta av allt som är skyhögt. Min resfeber följde med till toppen. Jag började nästintill gråta av faktumet att vi var tvungna att åka hem.

Första stoppen kommer vara i Italien å det allra första, om vi bortser från mellanlandningen i Köpenhamn, Venedig. Vi åker till Italien först eftersom vi har en tid att passa då vi ska vara barnvakter fem dagar i veckan hos varsin spansk familj under en månad dessutom har vi läst att det är mycket som är stängt under augusti därav Italien först. Båten som ska ta oss från Italien å till Spanien går den 26 juni. Flyget från Sverige lyfter den 13 juni. Hemkomst okänd men någon gång i september.

Välkommen hit till mig å den här bloggen. Jag har främst tänkt använda denna blogg för att dokumentera min tågluff som ager rum nu i sommar men kanske eventuellt börjar använda den här bloggadressen senare till andra typer av inlägg.

Hur som helst enda sedan jag gick i femman har jag haft en dröm att resa men inte på vilket sätt som helst utan genom att tågluffa. Jag hade en uppgift det året där vi planerade en tågluff å jag blev såld på idéen. Bestämde mig då att jag en dag ska göra det där på riktigt vilket ledde till att den hamnade högst upp på min Bucketlist. Nu efter att ha spenderat det senaste året med å spara varenda krona jag tjänat å äntligen blivit utkastad från skolan ut i friheten händer det. Den här sommaren blir det verklighet. Även om jag inte använder mig av samma rutt eller packlistan som jag gjorde i femman så luffar jag, tillsammans med min kompis Lovis, sommaren ut. Å här kan ni delvis ta del av det men även på instagram under namnet @janssonochvallieuropa