Hallå Allihopa!

Jobbade bara halvdag idag, vilket var extremt skönt. Hade arrival day så dagen gick snabbt och sen stack jag direkt ut i solen.

Hade verkligen en toppendag igår i Venedig på egen hand. Skulle återigen studera utflykt så började dagen 04.45 med att börja resan mot Italien. Hade ju en liten storm här igårnatt och kan ju lugnt säga att havet var stormigt. 6 m höga vågor hela vägen fram till Venedig (3 h) så kanske inte var den bekvämaste tiden jag spenderat på en båt.

Tog mig in till Venedig sen på egen hand och eftersom jag varit där tidigare kände jag att det där kulturella redan var avklarat så gick istället till en mysig restaurang i en gränd, beställde in massa pasta, capresesallad, ett glas vin och spenderade följande timmen så tillsammans med min bok i handen.

Ägnade sedan resten av tiden till lite shopping, innan jag köpte med mig en kaffe, satte mig på torget med resten alla miljontals turister och lyssnade på live-musiken. Kom innanför dörren kl. 23 och fick direkt ge mig ut i folkmyllret och leta reda på lite mat. Kan väl säga att jag var allt annat än pigg sedan när jag landade i sängen efter att ha varit igång i 19 timmar.

Så eftersom det är söndag idag är det väl dags att berätta vad som hänt i veckan lite kort..

MÅNDAG

Inledde veckan med att studera en av våra utflykter, Pirates of Croatia. En heldag på vår piratbåt där vi gör pirathattar, ballongsvärd, ansiktsmålningar, letar efter skatter etc. Ja man kan väl säga detta är an av barnens största favorit så då jag gick därifrån hade jag blivit ansiktsmålar från topp till tå.

TISDAG

Var en otroligt rolig dag då jag spenderade den n ut från hotellet vid 7 på morgonen tillsammans med Leigh-Anne och tog sedan emot alla inkommande bussar på flygplatsen. Småchattade med gäster hur de hade haft det, såg till att köerna flöt på och när klockan slog 10 var det dags att välkomna alla nya gäster. Tyvärr blev det massa förseningar och vi fick stå ute i 41 graders värme i 3 h innan alla gäster kommit iväg i bussar. Har nog aldrig varit så svettig i hela mitt liv, hungrig och trött. Såklart blev vi också utskällda av nya gäster när vi kom tillbaka, lyckades därför missa lunchen och fick lösa det på annat sätt. Fick 2 timmars paus innan vi sedan jobbade kvällen ut för att sedan gå ut och dricka massa drinkar.

ONSDAG

En dag som på hotellet betyder team day då alla reps (reps=representanter av hotellet för TUI) möter gästerna i femkamp, samt vattenpolo. På kvällen sedan höll hela teamet i en show ''Around the world''. Uppträdde i 3 danser och det roliga där var att jag inte fått koreografin till danserna så ni kan ju se hur jag såg ut på scenen. Var dock extremt kul hela kvällen och särskilt när vi i slutet hade minidisco och fick hoppa runt på scenen.

TORSDAG

Hade jag äntligen min första lediga dag och spenderade hela dagen på stranden med en bok i handen. På kvällen stack hela teamet till Porec där vi hade Mid season party på en båt.

FREDAG

Var jag iväg och studerade utflykt igen och besökte städarna här runtomkring, Pula och Rovinj. Jätteintressant dag med massa historia men särskilt mysig då vi besökte ett privat hem för lunch. De gamla paret bodde på en gård och livnärde sig på att laga mat till utflykterna. De bjöd på 3-rätters lunch och har nog aldrig ätit så gott, så genuint och direkt från hjärtat. Eftersom denna regionen ligger väldigt nära Italien så är människorna extremt duktiga på pasta, vilket jag absolut inte har något emot.

LÖRDAG

En av de roligaste dagarna hitintills då vi återigen hade Arrival day (tis och lördag) så skickade hem 500 personer och fick 500 nya. Första dagen jag äntligen fick jobba i uniformen och första dagen jag faktiskt kunde svara på allas frågor, vilket kändes extra bra. Dessutom vet ju inte de nya gästerna att jag är ny så nu är det toppen. Avslutade dagen med middag med Mikkel och Leigh-Anne för att fira dagen.

Så kort sagt har det varit en väldigt tuff vecka. Mycket nya intryck, människor, lite sömn men nu kan det bara blir bättre.

Hej Allihopa!

Tiden har sprungit iväg och idag har jag redan varit i Kroatien i en vecka. Känns väldigt märkligt då det samtidigt känns som jag varit här evigheter då jag kommit människorna här väldigt nära, men samtidigt är jag fortfarande lika yr och ny. Tänkte uppdatera lite vad som hänt i veckan men först och främst tänkte jag berätta vad jag gör här nere.

FAMILY LIFE BELLUEVE HOTEL

Jag arbetar som sagt som en av fyra Guest relations host på TUI:s hotell i Rabac, Kroatien. Totalt är vi ett gäng på ungefär 30 pers av danskar, svenskar, finskar, norrmän, engelsmän, samt skottar som dagligen arbetar för att göra gästerna så nöjda och glada. I detta gänget är vi uppdelade i guest relations, childcare, swim coaches, entertainers samt activity hosts.

Hotellet är helt nytt för i år, stort som attans och har för tillfället 1400 gäster boendes, vilket ibland skapar väldigt mycket kaos. Det ingår i TUI:s koncept Family life, vilket egentligen betyder att man ska kunna åka en hel familj i olika åldrar och det ska då finnas något för alla. Därför har vi tre poolområden, fyra restauranger, vinbar, basket, volleyboll och fotbollsplan. Ett stort gym med Les Milles pass varje dag, stor scen som bjuder på professionella shower flera dagar i veckan (från vårt team), samt barnklubb för alla 0-16 år Och massa härliga utflykter.

I mitt jobb som Guest relations host kommer ni få följa med på fartfyllda dagar då allting ibland går precis som det ska, och dagar då det går rent åt skogen. Guest relations ansvarar för alla bokningar av utflykter, klagomål, byten av rum, olyckor och skador, flygplats, transfer, födelsedagar, special requests. Ja lite som spindeln i nätet. Tror ni kommer förstå med tiden.