Dagen efter vaknade vi alla upp lite halvt bakfulla kl halv åtta för frukost. Första stoppet den här dagen var vid några naturliga "pooler" som hette champagne pools då poolerna började bubbla varje gång en våg från havet slog in i dom. Ganska häftigt att se och rätt mysigt att bada i.

En stund senare åkte vi till en viewpoint där man nästan kunde se allt som fanns på hela ön.

Efter det tog Johnsey oss till en sötvattens sjö där vattnet filtrerades genom den superfina sanden så det gick tillochmed att dricka det. Vi stannade där i någon timme, åt lunch och åkte runt på gummiringar i en liten flod genom djungeln som ledde ner till sjön.

Påvägen tillbaka till campingen stannade vi till vid en skeppsvrak som låg precis vid stranden. Skeppet hade tydligen strandat där under andra världskriget och sen ville ingen ta hand eller köpa det så sen dess har den varit där. Ingen imponerande historia bakom precis haha

Samma kväll somnade jag tidigt vilket var en jävla tur då vår ledare ställde sig utanför tältet halv sju på morgonen och började sjunga aborginska låtar för att väcka oss. Stackars Jennifer hade nästan precis lagt sig då haha. Iallafall så var det bara att kliva upp, äta frukost och packa sina saker innan vi åkte iväg till en vandringsled som skulle ta oss till en eukalyptus sjö full med små fiskar som åt död skinn på huden. Samma fiskar som brukar finnas vid de flesta skönhetssalonger i Asien. Vandringen tog ungefär 40 minuter genom både skog och en mindre öken där sjön låg i ett stort sand hål.

unt halv två på eftermiddagen var vi tillbaka på rainbow beach igen där vår lilla pärla till bil stod och väntade på oss. Vi hade nästan hoppats på att någon snott henne så vi kunde få ut lite pengar på försäkringen haha. Iallafall så vinkade vi hejdå till alla vi lärt känna på turen och som hämnd till dom elaka britterna så tog vi deras goon som dom glömde vid parkeringen. Överlevnadstaktiken tog över och vem tackar nej till 17 liter gratis vin?

Trots att vi var dödstrött när vi kom tillbaka så hyrde vi ändå tre brädor och drog till några sanddyner för att prova på sandboarding. Det visade sig att de verkar mycket roligare och häftigare än vad det egentligen är. Brädor kan inte glida på sand, tyvärr.

Dom tre dagarna och två nätterna vi spenderade på Fraser Island toppar nog alla upplevelser jag någonsin varit med om.

Vi kom till Rainbow beach på måndag eftermiddag och checkade då in på Dingos hostel, samma företag som höll i turen, och gick direkt på ett briefing möte inför Fraser tillsammans med cirka 80 andra personer där dom pratade en del om säkerheten, vad man får och inte får göra på ön osv. Tex så får man inte vissla då det aborginska folket som bor där säger att det skrämmer bort en skyddsfågel dom har och man får även inte spotta i elden då eld anses vara väldigt värdefullt för dom.

Efter det blev vi indelad i 12 olika grupper och då fick man träffa alla man skulle åka tillsammans med i en egen bil. Vi hade jättetur som hamnade tillsammans med två jättesköna svenskar, en tysk tjej och sen lite mindre tur då två superdryga brittiska tjejer dök upp dagen efter och skulle tydligen också skulle vara i vår grupp också. Men men vi överlevde haha.

Dagen efter stod klockan på 6:30. Vi packade ihop alla våra saker in i bilarna och blev sen indelad i tre olika "bilgrupper" med tre bilar i varje grupp med sju personer i varje bil. Troligtvis för att inte alla 80 personer skulle vara på samma ställde hela tiden. Efter lite förseningar åkte vi iväg till färjan runt nio som skulle ta oss till Fraser Island.

Eftersom Fraser är en enda superstor sand-ö så har den inga vägar alls utan man åker istället runt på en jättebred strand runt ön eller på smala sandstigar i regnskogen om man vill åka inåt.

Fraser Island är världens största sand-ö och den enda sandön i världen som det växer regnskog på.

Det var verkligen sååå häftigt när vi först kom dit och åkte dom första kilometerna på den milslånga stranden. Inte en människa och inte ett hus syntes till. Lite tråkigt att man vande sig så fort bara haha.

Efter att vi åkt bil i cirka 45minuter och ätit lunch på stranden skulle vår ledare, jonesy, visa oss en sjö vid namn lake mckenzie som låg cirka 1,5 timme med bil inåt på ön. Dock hade det säkert tagit cirka 30 minuter att GÅ dit då "vägen" vi åkte på med bilen kan vara det värsta jag varit med om. Det gick knappt att ta sig fram och varannan meter var det en halvmeter djupa gropar. Jag vet inte hur många gånger man flög upp i biltaket och slog i skallen eller hur många gånger man trodde bilen skulle paja haha.

Tillslut kom vi iallafall fram, efter att en del stopp då alla fastnade med bilen i den lösa sanden, och lake mckenzie var verkligen över förväntan. Stranden hade den finaste sanden jag någonsin sett, tusen gånger vitare än den vitaste stranden jag sett i Thailand och vattnet var alldeles turkost. Allt var som tagit ur en sagobok. Trodde inte det fanns så vackra sötvatten sjöar och inte en enda japan i orange flytväst fanns heller till.

Vi stannade och badade i sjön i någon timme vilket var supermysigt och jätteskönt då man för en gångs skull slapp saltvattnet från havet. Efter det var de dags att åka tillbaka till den stora stranden igen och till campingen vi skulle sova på.

Företaget Dingo som vi åkte med har en riktigt stor och mysig camping ganska nära till havet med massa tält tvåmannatält uppradade på, tre olika stora utekök på, massa bord, ett litet utedansgolv, toaletter med dushar och sen ett litet område där alla ledare höll till. Allt var inhängnad av stålstaket för att förhindra dingohunder att komma in och äta upp oss medans vi sov. Haha närå men för att förhindra så att dom inte kom in och åt upp vår mat eller stal våra saker. Det var en riktigt mysig ungdomscamping och efter alla lagat middag, alla grupper fick egen mat att laga varje dag, så satt man allihopa i stora grupper vid borden och spelade spel, skrattade och drack alldeles för mycket alkohol.

Dom fem dagarna vi varit här i Noosa har vi mest bara hängt vid stranden och tagit det lugnt. Noosa är en liten ort omringad av massa stränder och det är verkligen huuur mysig som helst här, men också ganska dyrt. Restaurangerna och alla butiker vi varit in i har haft höga priser så kanske inte det perfekta placet för backpackers men helt klart ett ställe man måste besöka. Vi har bott på en camping vid namn Boreen point holiday park som låg ungefär 30min utanför Noosa. Dom tog ganska saftigt betalt också för bara en camping så vi ljög att vi bara var 2 pers och på så vis blev det mycket billigare haha, tips till alla fattiga backpackers.

I lördags bestämde vi oss för att byta ut strandlivet för en dag och paddla kanot i en av världens två enda everglades som finns. Fråga mig inte vad en everglade är för det vet jag inte, Tim försökte förklara men jag fattade nada. Iallafall så brukar tydligen tjurhajar gilla sånna där ställen så jag var livrädd att en haj skulle komma och försöka tippa vår kanot och sen äta upp oss. Vi klarade oss dock och det var riktigt mysigt att paddla genom sjöarna och floderna, fast vi var lagomt trött när vi väl kom tillbaka till campingen eftersom det började blåsa ganska rejält på hemvägen. Vi hade även turen att se fyra stingrockor och en jätteödla som simmade i vattnet.

Mycket mer än så har vi inte gjort här i Noosa. Vi har ätit en del på goda restauranger och sett massa olika djur då vår camping kryllade av stora ödlor, flying foxes, nån typ av igelkott och stora possums som ville attackera en i mörkret. Vi såg även en vild känguru för första gången, död dock så det var lite mindre kul.

Nu ska jag äta upp min thaimat sen ska vi åka vidare mot Rainbow Beach som ligger ca 1,5 timme från Noosa och imorn åker vi till Fraser Island!!!

Trots att vi ville stanna fler nätter än bara två i surfers så var vi tvungen att åka vidare mot Noosa i måndags. På vägen hit stannade vi till vid Ikea strax innan Brisbane för att spendera några timmar där då Tim aldrig varit i en Ikea butik förut. Hur han nu lyckats med det i sitt liv.

Vi köpte en några nödvändiga saker till vår campingutrustning och åt en himmelskt god middag, köttbullar<3333. På varje Ikea utomlands så finns det en liten avdelning efter alla möbler där man kan köpa knäckebröd, svensk sylt, kaviar, glögg och andra typiskt "svenska" favoriter. Vi passade på att köpa en hel del lösgodis när vi var där.

Dagen efter när vi väl kom fram till Noosa åkte vi direkt till Noosa nationalpark för att gå en kortare vandring till två naturliga pooler som är väldigt populär här. Vandringen tog oss ungefär 30 minuter och påvägen dit fick vi se en vild koala sovandes på en gren. Försökte ta en bild på den men den var så kamouflagefärgad och långt bort så man såg knappt vad det var haha.

The Fairy pools, som dom nu så fint heter, är alltså två hål i några klippor som är fylld med havsvatten och har varit det så länge att det tillochmed växer koraller där och simmar runt små Nemofiskar.

Efter en del fotande och badande började vi gå tillbaka igen och då slår jag självklart i min fotjävel i en sten så halva skinnet från tån skalades av:') typ samma sak hände mig i Thailand förra året också och då slutade allt med spruta och massa läkarbesök. Så ja den här gången kommer de ju säkert sluta med att man får amputera bort tån eller nått. Hur som helst, the Fairy pools va nice iallafall.

I igår efter att vi packat in alla saker i bilen och ätit en frukost i alldeles för hög värme bestämde vi oss för att stanna till i Springbrook på vägen till Surfers Paradise för att se ett vattenfall inuti en grotta. Det tog oss dock lite längre tid än normalt att ta oss dit då vi insåg att vi hade cirka noll bensin i bilen när vi var in the middle of nowhere så vi måsta desperat leta efter en bensinstation innan vi kunde åka dit. Vilket gjorde oss lite försenad i vårt schema men vi hade nog troligtvis dött i bilen utan aircon också då det fortfarande var 45 grader ute:)

Trots den extra tid det tog så var det ändå värt det. Hittills det bästa vattenfallet jag sett i mitt liv och att det låg i en grotta gjorde det hela bättre. PLUS vi behövde inte gå mer än 500 meter från parkeringen för att ta oss dit, hehe latheten tar över ibland.

Alltså WHAT A PLACE. Innan vi kom hit hade vi inga förväntningar alls då vi hört att Surfers Paradise skulle vara som ett litet fejk Miami vilket det verkligen är och vi äääälskar det haha. Inte för att jag varit i Miami menmen. Höga skyskrapor precis vid stranden, flotta restauranger överallt och massor med bra shopping.

Bet 365 har blivit vår nya favorit app då Tim faktiskt kunnat betta fram en hel del dollar på den dom senaste dagarna så vi unnade oss två till nätter på ett hotell här i Surfers då det var helt omöjligt att hitta gratis campingar. Och eftersom vår aircon på det förra hotellet pajade sista natten så tyckte vi ändå att vi förtjänade det.

Är helt kär i detta ställe. Även fast vi knappt gjort något mer än hängt på stranden, vid vår pool, shoppat lite och ätit god mat. Det var meningen att vi skulle ut ikväll och prova på nattlivet men vi blev alldeles för bekväma i vårt rum så vi valde att stanna inne. Nu har vi istället haft musik quiz, lärt Tim lite mer svenska och ätit massa godis. Ibland behövs inte så mycket mer än så när man har perfekt sällskap.

• AUSTRALIEN

Efter sex dagar i Byron fyllda med strandhäng, gratis mat på baren cheeky monkeys samt en hel del drinkar var det dags för oss att röra på oss igen. Vi bokade även in två "utflykter" till Fraser Island och Whitsundays när vi var i Byron så nu har vi lite mer koll på hur vår resa kommer se ut. Ganska skönt men man får ändå lite ångest av att man nu nästan vet när det roliga kommer vara över.

Bild från en supermysig strand i Byron vid namn Whites beach. Den låg helt gömd mellan två berg och man fick gå en liten stig nerför ett stup för att kunna ta sig dit.

Nästa destination på vår lista var den lilla byn Nimbin som ligger cirka en timme väster från Byron. Eftersom det är inåt i landet så skulle vi inte ha tillgång till någon strand eller liknande vilket inte gjorde oss så mycket, tills vi fick reda på att en värmebölja på 45 grader skulle dra över Australien just dom dagarna vi skulle vara där där. Då vi sover i antingen bilen eller i ett tält så blev vi tvungen att checka in på ett hotell i Nimbin med aircon då vi troligtvis inte skulle kunna sova en blund om nätterna annars.

Man skulle nog kunna kalla Nimbin för Australiens Jamaica. Här bor knappt tusen människor, alla går runt i hippiekläder, husen är målade i olika färger, det spelas reggae musik exakt överallt och alla är höga som hus. Tydligen så brukar dom flesta Australiensare åka hit för att köpa gräs då det är mer eller mindre lagligt att ta det här. Eller ja lagligt och lagligt är det nog inte men polisen där skulle aldrig göra nånting. Nimbin har tillochmed en dag i Maj då det på riktigt ÄR tillåtet att ta droger utan att polisen kan göra nånting haha.

Vi bodde på ett supermysigt hippie guesthouse några hundra meter från Nimbin som jag veeeerkligen kan rekommendera om ni åker hit någon gång. Guesthouset heter Grey Gum Lodge och det är ett par som har hand om det tillsammans. Det finns tillochmed tre enorma mangoträd där så man får äta hur mycket färsk mango som helst!!

Eftersom värmen var outhärdlig under helgen så strosade vi bara runt i byn i mindre än en timme för att knäppa lite kort innan vi måsta åka iväg med bilen för att leta ett närliggande vattenfall som enligt Google skulle vara enormt. Meeen som vanligt ljög Google och efter 40 minuters vandring i en stekhet djungel kom vi fram till en svart pöl nedanför några klippor som det droppade lite vatten ifrån. Hahah okej nu lät jag ganska negativ men det var verkligen såååå varmt den dagen och vi hade haft en bild framför oss badandes i det feta vattenfallet som Google hade visat, men jag antar att det var på grund av hettan som det inte kom nå vatten. Men som tur var så fanns det tillräckligt med vatten nedanför klipporna som svalkade väl.

På kvällen bjussade världens bästa mamma på middag så då lyxade vi till det lite med en riktigt god stenungsbakad pizza innan vi gick hem för att sussa. Och gissa vad..? Den natten förfrös vår aircon i rummet då vi hade den inställd på för kallt. Då var det fortfarande jättevarmt i vårt rum och det blev ju inte speciellt kallare när den pajade.

En milslång, vit sandstrand helt utan människor med turkost vatten var precis vad vi behövde efter tre månader på Sydney stränder som alltid varit fullsmockad. Tallow beach låg sju minuter med bil från vår camping i Byron bay och där spenderade vi dom flesta kokheta dagar.

Häromdagen när en gubbe på cirka 60 bast gick runt på vår camping och sålde 4h surflektioner för endast $35 kände vi att det var dags för oss att prova på vågorna här i Australien. Vi bokade med Kool Katz och då ingick all utrustning samt pick-up från campingen.

Så dagen efter blev vi upphämtad i en skruttig liten minibuss som hade ett tjugotal surfbräder efter sig och blev skjutsad till en av Australiens finaste stränder som enligt instruktörerna hade den hetaste sanden i världen vilket vi såklart trodde var bullshit, tills vi satte våra fötter på den. Helt ärligt så har jag aldrig stått på hetare sand någonsin, inte ens flip-flops hjälpte och tillochmed Tim som hade sneakers brände sig.

Efter en genomgång på stranden i hur man hoppar upp på brädan på bästa sätt spenderade vi ungefär en timme i vattnet tillsammans med våra instruktörer som kämpade på med att få upp oss på fötterna vilket dom faktiskt lyckades med tillslut! Har hela tiden trott att surfing skulle varit superenkelt men det är faktiskt riktigt svårt att ens komma upp på benen när vågorna kommer.

När vi var någorlunda bra och kunde styra vår egen bräda så fick vi prova på att fånga våra egna vågor och då fick vi även sällskap av vilda delfiner!! Har aldrig sett vilda delfiner så det var en riktigt häftig upplevelse trots att dom bara var där en snabbis. Helt klart något av det roligaste vi varit med om på resan so far.

Det var egentligen bara meningen att vi skulle stanna här i Byron endast tre nätter men vi har redan förlängt vår vistelse två gånger. Detta kan nog vara en av de mysigaste platserna jag någonsin besökt. Älskade hippie by.

Efter två nätter uppe i bergen bestämde vi oss för att det var dags att fortsätta norrut. Vi stannade först till i Newcastle där vi bodde på en camping (vilket betyder duschar!!!) precis vid stranden och vi besökte även en annan strand i populära Hawks nest som enligt bilder ska vara rena paradiset. Dock hade vi lite otur med vädret så ett riktigt paradis såg det inte ut att vara, eller så ljög Google ännu en gång.

Natten efteråt sov vi uppe på ett berg i Coffs Harbour med utsikt över hela staden. Det tog oss cirkus 4,5 timme att åka från Newcastle så när vi kom fram bjöd himmelen på en magisk solnedgång.

Den natten hörde vi miljontals olika ljud från skogen runtom och jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv haha. Jag är nästan chockad själv över hur rädd jag var och insisterade tillochmed på att betala en hotellnatt för oss tre men blev nedröstad kanska snabbt. Men efter att Tim skjutsat runt oss på vägen för att visa att inga monster fanns till och efter några timmars filmtittande somnade jag ändå ganska skönt i tältet med öronpropparna pressandes i öronen. Runt åtta på morgonen vaknade vi sen av ett kokande tält och en riktigt fin utsikt precis utanför.

Värmen i tältet och bilen fick oss snabbt besluta att stranden var ett bra ställe att spendera några timmar på innan vi fortsatte vår resa och så fick det bli. Vi tog vårt pick och pack och drog till Woolgoolga Lake som egentligen inte alls är en sjö utan en superlång strand med absolut noll människor på vilket vi tyckte va asnajs. Tills vi fick reda på att ingen var där pga hajarna som fanns i vattnet. Då hade Tim redan badat i en timme.