I lördags var jag och körde på Årsunda crossbana. Hojen fungerade jättebra efter renoveringen, så det var superskönt!

Körningen gick så himla bra! Kul att få köra Årsunda när den var platt och inte svårkörd. Tidigare har jag bara kört när den har vart uppkörd under sommaren, och då är stalpen djupa och sanden ganska lös. Roligare att köra när det är utmanande såklart, men skönt att få prova på på enklare underlag så att man vågar prova fler saker. Nu vet jag att jag kan hoppa hoppen vilket jag kommer kunna ta med mig till när banan är svårkörd. När den är svårkörd är man inte lika pepp på att prova nya saker, men nu vet jag att jag kan och det känns toppen.

Jag övade främst på hoppen nu när jag hade möjlighet, men även på att komma in i högre hastighet i kurvor och lägga ned. Tyckte att det gick jättebra och det var roligt att få köra.

Nästa helg blir det Årsunda igen och då ska jag förhoppningsvis åka dit med någon så att jag får sällis i bilen och kanske även film på när jag kör.



Likes

Comments

Kan nu stolt meddela att jag kommer vara en del av nystartade fairing racing team för 2017.
Det är en sån himla möjlighet och är jättetacksam över att Lars Fairing ger mig den här chansen och tror på mig!

Det kommer bli så himla roligt, och fairing gör grymma produkter som jag sen tidigare har haft möjlighet att prova, men inte fullt ut pga ekonomin. Men känns grymt att nu ha alla förutsättningar för att utvecklas så snabbt och bra som möjligt.

Ännu vet jag inte riktigt vilka som kommer vara med i teamet eftersom att alla inte är meddelade. Men de som jag vet är med känns så himla roligt att få vara med i samma team som. Kommer bli grymt!

Åter igen, TACK Lars Fairing!

  • 22 readers

Likes

Comments

Den här veckan har jag fixat färdigt hojen inför körning i veckan. Hittills är Årsunda på lördag planerat, sen får vi se om de blir någon körning på söndagen.

Men under veckan har jag lämnat in gafflarna för renovering på speedstore där de snabbt hanterades och var klara efter tre dagar!
Jag har även bytt kolv, packningar och rengjort förgasaren. Har smort upp en massa lager och putsat lite extra på raketen.

Nu är hon äntligen färdig och kan inte låta bli att känna mig lite stolt över att jag lärt mig att skruva själv. Så har det ju vart ända sen jag började köra, att jag fått sköta hojen själv. Men det har inte alltid blivit så bra haha. Det var nog bra att börja köra på rishögar så att man fick lära sig genom trail and error på de så att det inte blir några misstag på min fina Husqvarna. För shit vilka misstag man har gjort när man var helt grön..

Men är hon så gott som ny och ska bli jättekul att få köra i helgen!

  • 23 readers

Likes

Comments

De senaste två helgerna har jag vart och kört med dubb på Uringe crossbana i Botkyrka. Det har vart så himla roligt, och det märks att jag utvecklas och har fått upp farten rejält på senaste tiden.
Jag var där och körde med fina kompisar och vi hade det så roligt! Vi övade på omkörningar och körde små tävlingar om vem som kom in i kurvan först. Jätte bra och extremt rolig träning för att pressa sig och våga prova nya kurvtagningar!

Under tiden vi körde filmade min pojkvän Erik och han gjorde även en video som går att hitta här:
https://youtu.be/agg6YgQrOm4

Vore jättekul om ni ville gå in och prenumerera på min youtube kanal, kommer komma upp många videos där i framtiden!



  • 23 readers

Likes

Comments

Konditions-test som testar den fysiska förmågan under olika faser av menstruationscykeln.                                                                                                                                                       OBS- Testdeltagaren måste ha en regelbunden menstruationscykel som denne har någorlunda koll på.

Syfte:

Konditionstest utförs 6 gånger sammanlagt under 3 månader av livmoderbärare för att analysera avvikelser i resultaten. Detta för att utforska ifall menstruationscykeln påverkar idrottsliga prestationer.

Utförande:

Testpersonen ska springa en 2km plan sträcka (fem varv runt en friidrottsbana) så snabbt som möjligt under tid. Hur snabbt testet görs spelas ingen roll, och resultaten kommer vara anonyma (används endast för att spåra avvikelser). 2 gånger i månaden kommer testet utföras. Första testet ska göras någon gång mellan perioden då menstruationen slutat och innan ägglossningen sker. Denna period kallas follikelfasen och varar normalt sett i 10-14 dagar efter menstruationen (avslutas med ägglossning).

Andra testet utförs någon gång under perioden efter ägglossning och innan menstruation. Denna fas kallas lutealfasen. Allra bäst vore ifall testet utförs två till en dag före menstruationen.

Förutsättningar inför testet:

Du ska ha sovit minst 8 timmar kvällen innan och haft goda matrutiner dagen innan och under testdagen.

Efter varje test är det viktigt att du dokumenterar dina resultat i https://sv.surveymonkey.com/r/X35HSTV , vilket ger testpersonen möjlighet att vara helt anonym.

För mer information, frågor, hjälp med upplägg eller annat:

076-081 63 11

nolivwin@hotmail.com

98oliwen1@tierp.se

https://www.facebook.com/olivia.winestedt

Likes

Comments

Jag har stora planer inför kommande motocross säsonger, och snart händer det grejer på bloggen. Håll utkik!

Likes

Comments

Sprang 90 minuter A1 runt sjöarna hemma i Sundbyberg idag. Första träningen sedan farmor dog, och första gången jag gått utanför dörren sen dess. Riktigt utmanande psykiskt, men det gick lätt fysiskt.
Skönt att komma ut i friska luften!

Likes

Comments

I lördags körde jag stora Gotland Grand national för första gången. Jag körde dam-motion, och tror vi var strax under 100 anmälda eller så. Dam-motion klassen kör med resten av alla motionärer, så det var VÄLDIGT många som körde samtidigt.

Jag fick en riktigt dålig start, men så fort köerna minskade körde jag riktigt bra och gjorde många många omkörningar. Var 6a i min klass ut ur hästskon, men en bit från hästskon blev jag påkörd och slog i handen ganska rejält och blev stående. Kom iväg efter ett tag och blev påkörd bara några meter där efter och vurpade igen. Fortsatte köra och körde upp mig några placeringar. Körde riktigt bra och stabilt, men blev ett gäng påkörningar, inget allvarligt dock.
På andra varvet en bit innan myren vart jag dock påkörd och gjorde en rejäl krasch. Blev påkörd bakifrån och flög av hojen. Blev på något sett påkörd på vänster sida av huvudet/nacken. Minns inte så mycket av kraschen, men minns att stänkskärmen låg någonstans ute i skogen och att jag blev kvar där ganska lång tid. Sen har jag inte så mycket mer minne där ifrån. Minns iallafall att jag kommer in i depån och får veta att jag då ligger på 14e plats. Ganska bra med tanke på att jag blivit påkörd många gånger och gjort två rejäla krascher. Bestämmer mig för att åka ut igen och köra upp mig så mycket som möjligt. Men blir påkörd igen efter ett halvt varv och far i backen. reser upp hojen och blir påkörd innan jag ens åkt iväg. Personen rycker på något sett ur gasvajern och jag får gashäng. Hade ingen aning om hur jag skulle fixa gashänget där och då och vågade inte chansa, så fick dra hojen till kanten och bryta.

Riktigt tråkigt att bryta då jag var pigg och körde bra. Men glad att vurpan då jag blev påkörd på huvudet slutade bra, det hade kunnat gå hur dåligt som helst.

Det kommer bli revansch har jag beslutat, men aldrig mer i motionsklassen!

Likes

Comments

För någon vecka sen körde jag GGN-träningen på Arlanda MC. Man körde i tre timmar, och jag har för mig att det var 59 stycken deltagare. Av dessa 59 var jag och mamma ensamma tjejer.

Jag gjorde totalt 70 varv och låg 22a när jag mot de sista 20 minutrarna var tvungen att bryta pga problem med min kedja. Men trots att jag missade 20 minuter hamnade jag på 28e plats, vilket känns bra! Många som åkte på tjejdäng!

Kände mig stark och tog mig igenom de tre timmarna utan problem. Var glad och fokuserad, och hade jättekul! Denna känsla måste tas med till Gotland för att det ska gå lika bra.

Hagmansfoto var även där och tog grymma bilder!


Likes

Comments

Nu har jag vart väldigt dålig på att berätta och dokumentera om träningarna jag gjort på senaste tiden.
Men jag tränar på varje dag och känner mig starkare och starkare. Crossträningarna är väldigt givande med Peter Grönros som tränare. Från och med nästa vecka går vi in på våra personliga träningsscheman, och jag går med i den tyngre gruppen, då vi kommer ha ca 12 timmar ren träning i veckan har jag för mig.
Vi får se hur det går då jag har plugg upp över öronen sista året på naturprogrammet. Men med vilja går allt, så om jag lägger tiden rätt ska det inte bli några problem.
I värsta fall får jag hoppa ner i lätta gruppen då vi får ca 9-10 timmar i veckan.

Alla crossträningarna är svåra att berätta om då jag inte minns allt. Men en sammanfattning kan jag ge.
Jag har utvecklats och kör nu på högre varvtal ön vad jag gjort tidigare. Det börjar låta som en tvåtakt ska låta. Jag hoppar fler hopp än jag någonsin gjort på tierpsbanan. I förrgår fick jag in ett så bra flyt att jag tror jag aldrig kört så fort. Måste vara rekordfart för mig, vilket känns jättekul!
Jag jobbar på mina svagheter, främst att sträcka på armarna och låta fjädringen jobba för att inte trötta ut mig. Men det är svårt. Jag jobbar även på att försöka att hålla fötterna på fotpinnarna hela tiden, men det är svårt.

Men sammanfattningsvis så kan jag säga: nu börjar det hända grejer! Farten kommer mer och mer, och jag tror att nästa säsong kommer bli en höjdare ifall jag fortsätter träna i samma utsträckning och håller kroppen hel.

Nya lägenheten blir mer och mer "hemma", men känner mig fortfarande inte bekväm där än, och är inte färdig med inredningen. Har aldrig tid för att sätta upp hyllor, lampor osv.
Därför får ni inga bilder på den än eftersom att det fortfarande inte känns som hemma och jag inte är bekväm med hur det ser ut (det är dessutom ganska stökigt).

I helgen har jag Ggn träning framför mig på Arlanda mk och rolig körning med kompisar som ska prova köra på Täby. Förhoppningsvis kommer bilder och videos upp från det!

Likes

Comments