Träning, Mina tankar

Vad vill jag göra nu? Vad är mitt nästa mål?

En sak jag lärt mig när det kommer till mål med sin träning är att sällan går att kombinera två eller flera olika. Inför Vasaloppet åkte vi såklart väldigt mycket skidor vilket gjorde att andra delmål fick läggas åt sidan så länge. Jag har ganska länge nu haft ett delmål på 70 kg, som jag ännu inte kommit ner till eftersom jag har tränat på ett annat sätt än vad jag brukat och haft ett annat fokus. Jag är glad att jag haft ett annat fokus ett tag för annars hade jag ju säkert inte blivit så bra på att åka längdskidor som jag faktiskt har blivit. Och det här "andra fokuset" bidrog till att jag kunde genomföra Vasaloppet. Bara för att jag inte har kommit ner till 70 kg än betyder det inte att jag inte har uppnått andra resultat.

Jag kan dock känna mig ganska frustrerad över att jag inte kommer ner till 70 kg och för att det tar så jättelång tid. Som sagt är det ett delmål jag har haft väldigt länge och nu är jag sugen på att klara det! Men frågan är bara hur? Jag tror att för att jag ska klara ett mål/få bästa resultat behöver jag vara fokuserad på det målet och vara motiverad till att jag kommer klara det. I det här fallet får jag sedan försöka hitta en träningsform jag tycker är kul att utöva som gynnar mitt resultat, som hjälper mig på vägen. Som jag skrev i inlägget med rubriken "2017" vill jag väldigt gärna förbättra min löpning detta året. Det vore ju otroligt bra om jag kunde kombinera dessa saker och få ett bra resultat i slutändan!

Jag ska ta till vara på det fina vädret och temperaturen som höjer sig utomhus nu och se till att gå mycket power walks och löpträna. Jag mår bra av det har jag märkt och får massa ny energi av att vara ute och röra på mig! Förhoppningsvis kan jag också förbättra min löpning och nå mitt delmål under våren. Det gäller att inte ge upp!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Träning

Kände att det kanske är dags för en uppdatering nu när det gått så lång tid sedan sist. Jag kan ju börja med att berätta hur Vasaloppet, Öppet spår gick! Vi åkte på 11:26:46 vilket jag är riktigt nöjd med med tanke på att det var första gången. Vi var väl lite optimistiska när vi satte ett tidsmål på 10 timmar, men nästa gång är jag helt övertygad om att det kommer gå bättre. Och ja, jag är ganska sugen på att åka Öppet spår en gång till, trots att det var riktigt kämpigt i vissa partier så tyckte jag att det var kul.

Loppet börjar ju som ni säkert vet med en lång, hyfsat brant, backe på ca. 2 km. Det jag blev förundrad över var att det flöt på ganska bra där ändå och tempot var rätt lagom. Om jag och Gustav hade åkt där själva hade vi med största sannolikhet tagit ut oss för hårt i början och inte haft så mycket energi kvar efteråt. Men nu hade vi det och det flöt på bra fram till första kontrollen (Smågan). Jag kommer inte ihåg allt i detalj men jag minns att det var en sträcka, antingen Smågan - Mångsbodarna (13 km) eller Mångsbodarna - Risberg (11 km), som var riktigt seg och det kändes som att vi aldrig skulle komma fram till nästa kontroll, men det gjorde vi! Och rätt som det var, efter loppets längsta sträcka på 15 km (Risberg - Evertsberg), hade vi kört mer än halvvägs. Den känslan av att vi inte ens hade halva loppet kvar var helt otrolig!

Efter Evertsberg började energin sjunka och ett tag var vi ganska olika i hur mycket vi orkade ta i, vi fick anpassa oss efter varandra, det viktigaste var att vi genomförde loppet ihop! När vi passerat Eldris, vilket är den sista kontrollen innan Mora, hade vi bara 9 km kvar. De första 5 km på den sträckan kändes ganska långsamma men när det bara var 2 km kvar fick vi mer energi och ökade takten. Att komma in på raksträckan och se målgången var helt fantastiskt och att passera den efter slutspurten kändes ännu bättre! Nästa år slår vi vår tid!

Tyvärr har jag inte mycket bilder från denna dagen, men de här nedan säger ganska mycket. Det är en häftig känsla att se tillbaka på dagen!

Likes

Comments

Mina tankar, Träning

Nytt år, nya möjligheter. Visst är det ett bra sätt att tänka? Jag gillar det! Vad kan 2017 bidra till och vad kan jag göra för att göra det till ett bra år? Just nu tänker jag att om jag fortsätter som jag gjort det senaste året kommer jag fortsätta att må bra och förmodligen trivas ännu bättre i mig själv. Men jag har ändå lite tankar kring förändringar. Speciellt förändringar och nya mål i min träning.

Som ni kanske redan vet tycker jag om att löpträna. Det är något jag verkligen vill utveckla under året och bli bättre på. I somras sprang jag en mil och det vill jag göra igen! Det senaste halvåret har jag hållit mig på ungefär samma tempo så ett mål är också att öka det och försöka hålla tempot en längre sträcka. Jag har också bestämt mig för att styrketräna mer detta året. Jag gillar att känna mig stark och jag tror att den typen av träning kan vara till fördel för mig av olika anledningar. Jag är verkligen inte den personen som har stenkoll på alla olika övningar men det finns mycket inspiration att hitta!

Jag har även fått upp ögonen för längdskidåkning och tycker det är riktigt kul! Om jag skulle få möjlighet att åka iväg på skidsemester någon gång efter Vasaloppet skulle jag absolut ta den. Så härlig och bra träning! Jag och Gustav var i Norge förra helgen för att åka längdskidor. Vi lånade min morbrors stuga mitt ute i ingenstans och åkte längskidor hela dagarna. Det blev en långhelg med riktigt bra träning, mycket backar både uppför och nerför, god mat och otroligt fint väder. Svårslaget! Sammanlagt åkte vi 54 km under den helgen, lite mer än vad vi sammanlagt har åkt de tidigare 40 dagarna på längdskidor. Vi har som mål att ha åkt sammanlagt 300 km innan det är dags för Öppet spår.

Jag känner på mig att 2017 kommer vara ett bra år. Jag ser fram emot det och vad det har att erbjuda!


Likes

Comments

Mat, Mina tankar

Nu är julfirandet över och jag kan ärligt säga att jag är stolt över mig själv som inte drogs med i att äta stora portioner med julmat, utan jag lyckades hålla en lagom mängd och slapp känna mig alldeles för mätt och stor. Men däremot tycker jag fortfarande att det är svårt att motstå alla sötsaker, speciellt det som är hemgjort. Julen för mig har alltid varit en avslappnande period då man får unna sig mycket mat och annat gott. Det är det fortfarande, men den "nya" Olivia har kommit i andra tankebanor och lärt sig se vad som är lagom och när det blir för mycket. Ibland är det svårt att följa sitt beslut och jag har lätt för att dras med in i godisskålarna, men jag äter inte onödigt mycket, för det vet jag att jag inte mår bra av.

Det här med att skapa nya rutiner och nya vanor är ganska svårt, men jag jobbar på det och det går framåt! Den senaste veckan har jag verkligen "prövats" när det gäller sötsaker, och det är svårt. Det jobbiga är att det är mycket lättare att motstå godis och fika hemma i Halmstad än här i Gislaved, eftersom jag bara har haft en vana och ett tankesätt, jag har inte behövt ändra något i vardagen på samma sätt som jag behöver göra när jag kommer hem till Gislaved. Förstår ni hur jag menar? Här har jag fortfarande kvar gamla vanor, som jag idag tycker är ohälsosamma och som inte alls gynnar mig just nu.

Så det här med vanor, tankesätt och rutiner är något jag utmanas i och behöver jobba mer med. Men om vi skulle jämföra Olivia för 1,5-2 år sedan med Olivia idag skulle jag säga att det har blivit en ganska stor förändring!


Likes

Comments

Träning

Jag har många saker som driver mig framåt med/i träningen, som olika utmaningar, saker och dagar att se fram emot och att kolla tillbaka på hur min resa sett ut hittills (i både vikt och hur kroppen har förändrats). Något som driver mig framåt just nu är att jag, tillsammans med min pojkvän, ska åka Öppet spår nu i februari! Att klara av att åka 9 mil på längskidor är en stor utmaning men en otroligt rolig sådan. Som jag har skrivit innan tror jag det är bra att ha flera mål med sin träning, en del lite större och en del lite mindre, detta är ett av mina stora mål.

Vi har laddat sedan i våras genom att åka en hel del rullskidor, och för ca. 3 veckor sedan fick vi hem varsitt par längdskidor. Hittills har vi bara hunnit åka två gånger varav den första blev ett pass på 5 km och den andra 7 km, vilket vi är ganska nöjda med faktiskt eftersom det är så mycket jobbigare att åka längdskidor än rullskidor. Men o andra sidan är det enklare att variera sin åkning på längdskidor, så det jämnar ut sig ändå, och framför allt är längdskidåkning så mycket roligare!

Det är som sagt en av mina utmaningar och ett stort delmål att klara av detta. Det är också en lite annorlunda träningsform än vad jag är van vid (visst har jag åkt en hel del rullskidor nu, men det ganska olikt varandra ändå) och jag tycker verkligen att detta ska bli så kul att genomföra! Ja, jag tror definitivt att vi kommer klara det, vi behöver bara jobba mer på tekniken nu i början för att sedan få upp farten.

Att ha en drivkraft, eller flera drivkrafter, tror jag är jätteviktigt för att hålla motivationen på topp och för att kunna känna att träningen gör någon nytta. Det behöver inte vara så stora grejer som att åka Vasaloppet, men något som får dig att ta tag i träningen och som gör att du inte kan strunta i det!


Likes

Comments

Mina tankar, Träning

Jag har följt en del träningsbloggar i några år nu och har alltid stört mig på att de skrivit att det viktigaste för att du ska klara av att till exempel börja träna, uppnå dina mål eller stoppa ditt sötsug, är att bestämma sig. Har du inte bestämt dig för att det du ska göra, så kommer du inte klara det. Jag har alltid tyckt att det varit så konstigt/fel att skriva eller säga så eftersom att det är så lätt (enligt mig) att bestämma sig ena dagen och andra dagen inte gå efter det. Men nu i efterhand måste jag erkänna att jag har haft fel på den punkten. Jag hade aldrig kommit såhär långt om jag inte hade bestämt mig för att jag skulle klara det, och lite till.

I mitt förra inlägg skrev jag om mina motgångar just nu och att jag inte riktigt visste hur jag skulle tackla dem. Nu har jag på något magiskt sätt kommit igång igen och jag har lyckats skärpa till mig mer när det kommer till sötsaker, men jag har också jobbat hårdare för det under dessa två veckor.

Jag tror att man behöver hitta utmaningar och/eller sätta ett nytt delmål för att komma ur sin svacka. Det funkar i alla fall för mig! Jag antog utmaningen att väga 70 kg innan julafton, och det ska jag klara! Jag är bara 2 kg ifrån nu, så om jag verkligen försöker så vet jag att det kommer gå. Det handlar helt enkelt om att bestämma sig!

Och som jag skrivit innan: det är viktig att ha vänner som stöttar och peppar en, det går så mycket lättare då!


Likes

Comments

Mina tankar, Vardag

Något jag har svårt med just nu är att hitta en bra träningsform, eller ett bra träningssätt. Jag skrev för några veckor sedan att jag har hittat ett sätt som fungerar och som jag tycker är roligt, men just nu känner jag att jag saknar något. Mycket har nog att göra med att det inte gått lika smidigt att gå ner i vikt som det gjort innan. Jag har haft en sådan bra start på det hela (det har ju gått otroligt bra under de första 10-11 månaderna), men i mitten på oktober hamnade jag i ett läge som jag inte lyckats ta mig ur riktigt. Det har stått still nu, jag kommer ingen vart.

Det har blivit svårare och mer kämpigt med sötsuget med, jag antar att det på något sätt är en konsekvens av att det blivit mörkare och att jag lättare känner mig ensam (vilket leder till att jag vill "trösta" mig med något sött). Det är nog något som sitter i sedan flera år tillbaka för jag vet att höst och vinter har varit lite svårare för mig (som det är för väldigt många andra också) och just nu vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det. Det är ju såklart något jag jobbar på, men det är ju inte alltid så lätt.

Jag tror ändå att jag vet vad jag tycker är kul att träna och jag vet vad jag är bra på, men jag vet inte riktigt vad som är bra att göra för mig just nu. Vad är egentligen bäst? Högintensiv träning? Enbart konditionsträning eller konditionsträning kombinerat med styrka? Eller ska jag försöka att inte tänka så mycket på det och göra det jag känner för just nu, det kanske släpper då?

Jag hoppas och tror att jag inte är ensam om att ha det såhär just nu. Som sagt tror jag det är en konsekvens av att de ljusa timmarna på dagen blir färre och att mörket kan få en att bli lite tröttare, men jag hoppas att det snart går över så jag känner att det jag gör nu visar resultat.


Likes

Comments

Träning

FMTK - Försvarsmaktens träningsklubb

App - Det finns en träningsapp som heter "FMKT" (skapad av Försvarsmakten) som är till för att hjälpa dig med träningen i vardagen. Såhär står det på första sidan i appen: "Träning är inte bara en av de viktigaste hörnstenarna för ett jobb inom Försvarsmakten, utan även i livet utanför. Att ha en kropp som är stark, uthållig och rörlig ökar chanserna till ett bättre och friskare liv. Därför har vi startat FMTK."

  • I appen finns det introduktionsfilmer och beskrivningar till över 450 övningar. Inga av dessa kräver några redskap.
  • Det finns ett flertal olika pass som du kan köra.
  • Det finns också en hel del olika träningsprogram som du kan följa. I appen står det att ett program pågår under en längre tid och kan ha koppling till en särskild del av Försvarsmaktens verksamhet.

Jag har själv inte använt mig av appen särskilt mycket utan ser det mer som en inspirationskälla. Om jag har svårt att komma på övningar inför ett pass eller om jag vill testa nya saker loggar jag in i appen och hittar inspiration!

Podcast - FMTK har även en pod som jag tycker är väldigt bra. Än så länge finns det bara 10 avsnitt att lyssna på, men jag tror det ska komma fler till våren! Magdalena Kowalczyk "leder" podden och har alltid en person från Försvarsmakten med sig och en gäst som hon intervjuar och pratar med om olika saker inom träning. Jag tycker det är en pod för både nybörjare och för de som hållit på lite längre, de tar upp intressanta ämnen som får en att tänka efter ibland men som jag också blir peppad av!

Här kan ni läsa mer om Försvarsmaktens träningsklubb.


Likes

Comments

Mat, Träning, Vardag

Jag har märkt att jag är riktigt dålig på att "hantera" oplanerade dagar, jag vet liksom inte var jag ska göra av mig själv. Oftast hamnar jag i soffan framför en bra serie och oftast får jag för mig att jag är riktigt sugen på något sött, gärna naturgodis (den onyttiga varianten med, ni vet nötter med vit choklad runt om och lakritsbitar med choklad...). Oplanerade dagar i kombination med att vara ensam är inte heller riktigt min grej. Jag vet inte vad det är men av någon anledning känner jag oftast för att inte göra något speciellt, mer än att ligga i soffan med en påse onyttigt. Egentligen vet jag att jag klarar mig utan det, men det är ibland väldigt svårt att stå emot sötsuget.

Jag vet att jag kan "styra" dagen, jag kan planera in att tvätta, städa, laga mat, träna.. men av någon anledning blir jag inte motiverad till att göra något av det. Och då är ändå träning numera en stor del av min vardag! Det bästa hade varit om jag kunde känna likadant för att träna som jag gör för sötsaker dessa dagar, då hade inte hela min vecka "förstörts" av dåligt samvete eller onödigt mycket motgång.

Det blir väldigt tydligt för mig hur kroppen reagerar när jag äter mycket onyttigt och/eller tränar mindre. Det är inte ovanligt att jag går upp ett eller två kilo i vikt och känner mig hängig och trött. Och det är inte särskilt konstigt heller egentligen om man tänker efter!

Efter sådana dagar där motivationen har sjunkit rejält är det ändå ganska lätt för mig att gå tillbaka till min vanliga vardag. Visst, jag får träna lite extra kommande veckan/veckorna för att komma tillbaka dit jag var innan och jag har lite dåligt samvete över vad jag gjort, men jag vet också varför. Ibland behöver man sådana dagar för att hitta tillbaka igen!

Likes

Comments

Träning, Vardag

I ett tidigare inlägg skrev jag om hur jag kom igång med min träning och nu vill jag dela med mig av hur jag tränar nu, efter snart ett år! Som jag skrev då började jag med snabba promenader och att försöka jobba upp min kondition, jag går fortfarande mycket power walks men springer betydligt mer och framför allt längre rundor!

Förr klarade jag knappt av att springa 3 km, nu kan jag springa 5 km utan problem och i somras sprang jag som sagt 1 mil! Det kändes så otroligt bra efteråt och jag var så stolt över mig själv för att jag klarade det. När man gör en sådan prestation blir det mycket lättare att förstå vad alla intervallpass och vanliga löprundor gör för konditionen. Jag har börjat tycka om att springa rundor som är minst 5 km långa, just för att jag tycker det är ganska skönt att löpträna och jag känner att det är under de passen jag får ut mycket av min träning. Jag får tid på att verkligen träna på andningen och tekniken samtidigt som jag kan pusha mig själv lite extra ibland.

Jag har också börjat gå på mer pass än vad jag gjorde innan istället för att träna inne på gymmet. Helst ska det vara högintensiva pass där jag verkligen får ta ut mig och kämpa, det tycker jag är kul och det känns så bra efteråt! Jag har ganska svårt för att träna själv just för att jag tycker det är svårt att få ihop pass där jag tar ut mig helt, det är lättare att göra i grupp och då man har någon som pushar och hejar på en.

Något jag försöker tänka på är att variera min träning, både när det gäller låg- och högintensiva pass samt kondition- och styrketräning, så jag inte tröttnar på något. Men framför allt för att också låta kroppen vila och återhämta sig!

Likes

Comments