View tracker

Mina tankar, Vardag

Något jag har svårt med just nu är att hitta en bra träningsform, eller ett bra träningssätt. Jag skrev för några veckor sedan att jag har hittat ett sätt som fungerar och som jag tycker är roligt, men just nu känner jag att jag saknar något. Mycket har nog att göra med att det inte gått lika smidigt att gå ner i vikt som det gjort innan. Jag har haft en sådan bra start på det hela (det har ju gått otroligt bra under de första 10-11 månaderna), men i mitten på oktober hamnade jag i ett läge som jag inte lyckats ta mig ur riktigt. Det har stått still nu, jag kommer ingen vart.

Det har blivit svårare och mer kämpigt med sötsuget med, jag antar att det på något sätt är en konsekvens av att det blivit mörkare och att jag lättare känner mig ensam (vilket leder till att jag vill "trösta" mig med något sött). Det är nog något som sitter i sedan flera år tillbaka för jag vet att höst och vinter har varit lite svårare för mig (som det är för väldigt många andra också) och just nu vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det. Det är ju såklart något jag jobbar på, men det är ju inte alltid så lätt.

Jag tror ändå att jag vet vad jag tycker är kul att träna och jag vet vad jag är bra på, men jag vet inte riktigt vad som är bra att göra för mig just nu. Vad är egentligen bäst? Högintensiv träning? Enbart konditionsträning eller konditionsträning kombinerat med styrka? Eller ska jag försöka att inte tänka så mycket på det och göra det jag känner för just nu, det kanske släpper då?

Jag hoppas och tror att jag inte är ensam om att ha det såhär just nu. Som sagt tror jag det är en konsekvens av att de ljusa timmarna på dagen blir färre och att mörket kan få en att bli lite tröttare, men jag hoppas att det snart går över så jag känner att det jag gör nu visar resultat.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Träning

FMTK - Försvarsmaktens träningsklubb

App - Det finns en träningsapp som heter "FMKT" (skapad av Försvarsmakten) som är till för att hjälpa dig med träningen i vardagen. Såhär står det på första sidan i appen: "Träning är inte bara en av de viktigaste hörnstenarna för ett jobb inom Försvarsmakten, utan även i livet utanför. Att ha en kropp som är stark, uthållig och rörlig ökar chanserna till ett bättre och friskare liv. Därför har vi startat FMTK."

  • I appen finns det introduktionsfilmer och beskrivningar till över 450 övningar. Inga av dessa kräver några redskap.
  • Det finns ett flertal olika pass som du kan köra.
  • Det finns också en hel del olika träningsprogram som du kan följa. I appen står det att ett program pågår under en längre tid och kan ha koppling till en särskild del av Försvarsmaktens verksamhet.

Jag har själv inte använt mig av appen särskilt mycket utan ser det mer som en inspirationskälla. Om jag har svårt att komma på övningar inför ett pass eller om jag vill testa nya saker loggar jag in i appen och hittar inspiration!

Podcast - FMTK har även en pod som jag tycker är väldigt bra. Än så länge finns det bara 10 avsnitt att lyssna på, men jag tror det ska komma fler till våren! Magdalena Kowalczyk "leder" podden och har alltid en person från Försvarsmakten med sig och en gäst som hon intervjuar och pratar med om olika saker inom träning. Jag tycker det är en pod för både nybörjare och för de som hållit på lite längre, de tar upp intressanta ämnen som får en att tänka efter ibland men som jag också blir peppad av!

Här kan ni läsa mer om Försvarsmaktens träningsklubb.


Likes

Comments

View tracker

Mat, Träning, Vardag

Jag har märkt att jag är riktigt dålig på att "hantera" oplanerade dagar, jag vet liksom inte var jag ska göra av mig själv. Oftast hamnar jag i soffan framför en bra serie och oftast får jag för mig att jag är riktigt sugen på något sött, gärna naturgodis (den onyttiga varianten med, ni vet nötter med vit choklad runt om och lakritsbitar med choklad...). Oplanerade dagar i kombination med att vara ensam är inte heller riktigt min grej. Jag vet inte vad det är men av någon anledning känner jag oftast för att inte göra något speciellt, mer än att ligga i soffan med en påse onyttigt. Egentligen vet jag att jag klarar mig utan det, men det är ibland väldigt svårt att stå emot sötsuget.

Jag vet att jag kan "styra" dagen, jag kan planera in att tvätta, städa, laga mat, träna.. men av någon anledning blir jag inte motiverad till att göra något av det. Och då är ändå träning numera en stor del av min vardag! Det bästa hade varit om jag kunde känna likadant för att träna som jag gör för sötsaker dessa dagar, då hade inte hela min vecka "förstörts" av dåligt samvete eller onödigt mycket motgång.

Det blir väldigt tydligt för mig hur kroppen reagerar när jag äter mycket onyttigt och/eller tränar mindre. Det är inte ovanligt att jag går upp ett eller två kilo i vikt och känner mig hängig och trött. Och det är inte särskilt konstigt heller egentligen om man tänker efter!

Efter sådana dagar där motivationen har sjunkit rejält är det ändå ganska lätt för mig att gå tillbaka till min vanliga vardag. Visst, jag får träna lite extra kommande veckan/veckorna för att komma tillbaka dit jag var innan och jag har lite dåligt samvete över vad jag gjort, men jag vet också varför. Ibland behöver man sådana dagar för att hitta tillbaka igen!

Likes

Comments

Träning, Vardag

I ett tidigare inlägg skrev jag om hur jag kom igång med min träning och nu vill jag dela med mig av hur jag tränar nu, efter snart ett år! Som jag skrev då började jag med snabba promenader och att försöka jobba upp min kondition, jag går fortfarande mycket power walks men springer betydligt mer och framför allt längre rundor!

Förr klarade jag knappt av att springa 3 km, nu kan jag springa 5 km utan problem och i somras sprang jag som sagt 1 mil! Det kändes så otroligt bra efteråt och jag var så stolt över mig själv för att jag klarade det. När man gör en sådan prestation blir det mycket lättare att förstå vad alla intervallpass och vanliga löprundor gör för konditionen. Jag har börjat tycka om att springa rundor som är minst 5 km långa, just för att jag tycker det är ganska skönt att löpträna och jag känner att det är under de passen jag får ut mycket av min träning. Jag får tid på att verkligen träna på andningen och tekniken samtidigt som jag kan pusha mig själv lite extra ibland.

Jag har också börjat gå på mer pass än vad jag gjorde innan istället för att träna inne på gymmet. Helst ska det vara högintensiva pass där jag verkligen får ta ut mig och kämpa, det tycker jag är kul och det känns så bra efteråt! Jag har ganska svårt för att träna själv just för att jag tycker det är svårt att få ihop pass där jag tar ut mig helt, det är lättare att göra i grupp och då man har någon som pushar och hejar på en.

Något jag försöker tänka på är att variera min träning, både när det gäller låg- och högintensiva pass samt kondition- och styrketräning, så jag inte tröttnar på något. Men framför allt för att också låta kroppen vila och återhämta sig!

Likes

Comments

Mat

Jag skulle vilja tipsa er om Leilas supermat, ett program som går på TV4 Play. Precis som det låter lagar Leila bra och näringsrik mat - supermat! Hon lagar lite allt möjligt från stora till små rätter samt en del godsaker, och allt ser riktigt gott ut. Jag blir inspirerad av det hon lagar och har redan hunnit testa lite av det, till exempel hennes bananpannkakor med ricotta och annat gott i ("Ricotta hot cakes") och "Quinoa chocolate chip cookies". Jag skulle vilja testa det mesta hon har gjort, men det som står högst upp på listan är "Zucchinifritters med halloumi", "Chokladkolafudge", hennes bananscones och morotskakan. Jag kan återkomma med recension.

Alla bilder ovan är från koket.se, där hittar du alla hennes recept!

Det jag tycker är bra med hennes supermat-recept är att de är nyttiga och enkla att göra, dessutom verkar allt vara väldigt gott, jag kan verkligen rekommendera hennes "Ricotta hot cakes"! Det är även mat och godsaker jag aldrig hade tänkt på att jag skulle kunna göra, åtminstone inte på det sättet. Leilas supermat gör mig inspirerad till att äta bra och nyttig mat, helt enkelt!

Likes

Comments

Mina tankar, Vardag

Jag tycker det är viktigt att sätta upp mål för att veta vad du strävar efter och vill åstadkomma. Enklast blir det om du har ett huvudmål och flera delmål så att ditt huvudsakliga mål inte känns så långt bort. Mina mål har förändrats sedan jag började träna, men de är inte sämre för det.

Först hade jag som mål att gå ner ett visst antal kilo, det var därför jag tränade tänkte jag, men nu ser jag viktminskningen mer som ett delmål. Nu tänker jag mer på att jag tränar för att må bra och få en god hälsa, jag har ju märkt att jag mår mycket bättre av att träna och röra på mig regelbundet. Såklart är viktminskningen fortfarande en stor del i det hela eftersom jag tror att det och att må bra hänger ihop. Dock är det viktigt att veta var gränsen går, du ska inte bli underviktig och tänka att du mår bra - för det tror inte jag att man gör.. Det finns en anledning till att det finns BMI-värden.

Det är lättare att säga att man mår bra än att erkänna för sig själv att man inte gör det. Det är ett väldigt luddigt begrepp och det betyder så olika för många människor. Jag tror att om kroppen mår bra (till exempel att du är fri från skador eller att det inte finns någon risk att du blir skadad, då tänker jag på både utsidan och insidan eftersom det är så mycket som påverkar kroppen) så mår du bra, när du är pigg, rör på dig och är glad!

Så ja, mitt mål med min "resa" är att må bra och fortsätta att må bra. Jag vill vara självsäker, ha bra självförtroende, vara pigg och glad genom att röra på mig och träna regelbundet samt äta bra mat. Viktminskningen har fortfarande en stor del i mitt mål och de prestationer jag åstadkommer under tiden blir en boost för mig.

Likes

Comments

Mina tankar, Vardag

En av alla anledningarna till att jag började träna och tänka mer på vad jag åt var den inspiration jag fick av en vän till mig. Hon lade upp en bild på Instagram som visade hennes framgång i hur långt hon hade kommit på sin resa till ett mer hälsosamt liv och jag blev så imponerad och kände att jag också ville lyckas! Det har också varit en av anledningarna till att jag fortsatte.

Jag tycker det är viktigt att se till att boosta sig själv med inspiration och motivation. Våga gå in och kika på bilder, läsa bloggar och spana in andra personer som gör eller har gjort samma "resa". Jag sparar till exempel bilder på Pinterest som inspirerar mig och som kan ge mig motivationen till att fortsätta, det kan vara allt från (vad jag tycker är) snygga kroppar till olika recept på bland annat smoothies som ser lockande ut. Huvudsaken är att du vågar bli inspirerad och motiverad av dessa saker istället för att tänka att du aldrig kommer klara av det när du ser bilderna eller läser texten!

Det kan ju också finnas saker som ska hända som kan motivera dig. Till exempel så ska jag och Gustav åka Vasaloppet nu i mars för första gången, vilket ger mig otroligt mycket motivation till att träna eftersom jag vet att ju bättre förutsättningar jag har desto bättre kommer det gå att ta sig från start till mål, 9 mil på längdskidor. Det är en stor utmaning, men jag är riktigt peppad på det!

Ännu ett tips är att mäta till exempel lår, mage, byst och axlar samt att ta kort på sig själv för att sedan kunna jämföra hur det var innan med hur det ser ut nu. Jag väger mig även varje morgon för att få en så rättvis kurva som möjligt. Det är i alla fall något som gör mig inspirerad till att fortsätta eftersom jag klart och tydligt ser att det blir en förändring!

Likes

Comments

Träning, Vardag

Jag anser att en viktförändring bygger på två pelare: maten och träningen, de är grunden för att du ska komma igång. Därför vill jag i den andra delen av "Starten på min resa" berätta om hur jag började med min träning och vad jag gjorde. Det är egentligen väldigt simpla saker och har mycket med vilja att göra.

Jag har alltid (vill jag säga i alla fall) varit duktig på att motionera på olika sätt, så det jag gjorde nu var att helt enkelt att öka antalet tillfällen att vara ute och gå/springa. Att gå snabba promenader är effektivt för förbränningen och att springa är bl.a bra för konditionen, de vet ju de flesta, så jag började där.

Jag gick lite längre power walks och började springa intervaller för att förbättra min kondition. Både jag och Gustav köpte gymkort och såg till att utnyttja det till fullo! Jag fokuserade som sagt mest på promenader och olika typer av löpträning i början. De gånger jag var på gymmet körde jag mest ett pass på löpbandet, men jag började också köra en hel del styrkepass.

Det var, som mycket annat, ganska jobbigt i början och jag var tvungen att vänja kroppen vid att träna mer, men med en hel del vilja och mycket stöttning och pepp så fungerade det! Dessutom tyckte jag träningspassen blev roligare och det var (är) något jag ser fram emot, allt blir också mycket roligare när man märker en förändring, när det går bättre nästa gång!


Likes

Comments

Vardag, Mat

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om hur jag började "förändra mitt liv" och vad jag gjorde. Det går väl säga att jag tog tag i mitt liv, i mig själv, med hjälp av människor omkring mig. Framför allt tillsammans med min fästman, som blev min sambo för drygt ett år sedan. Det var ett kanonläge att faktiskt försöka (och få det att fungera denna gång) att gå ner i vikt och må bättre i mig själv, eftersom vårt "nya" liv tillsammans blev som en slags omstart, eller kanske mer nystart. Tillsammans skaffade vi nya rutiner som fungerade för oss båda, och som fungerar fortfarande!

Det första vi gjorde var att köpa en smart våg (från Withings) som innebär bland annat att vi kan se viktkurvan via en app i mobilen, vilket jag tycker är väldigt bra eftersom det blir så tydligt hur det har gått och hur det går när man kan se kurvan. Vi kom överens om att se till att laga bra mat, vi utesluter egentligen ingenting mer än skräpmat, utan tänker mer på hur stora portionerna är (i mitt fall äter jag mindre portioner och Gustav större eftersom han vill gå upp i vikt). I och med att vi inte äter t.ex skräpmat särskilt ofta är jag inte heller sugen på sådan mat.

Något som jag har svårt för fortfarande är det här med sötsuget. Vi är duktiga på att inte ha så mycket godsaker hemma vilket gör det lättare såklart, men vi bor också hyfsat nära affären vilket gör det lättare att gå och köpa sig en påse godis. Men, såklart måste man få äta sött! Det handlar bara om att kanske inte äta lika mycket som man kunnat göra innan, och om man hemskt gärna vill ha godis så ät det men få inte dåligt samvete över det efteråt. Och var medveten om att det krävs mer träning veckan efter för att fortfarande ha en nedåtgående viktkurva!

Så det vi gör för att få det här att fungera är i princip bara att vi tänker på vad vi äter​, mindre/större portioner utan att räkna några som helst kalorier! Superenkelt, eller ja, svårt i början såklart men med stöttning och viljan att det ska gå så går det! Såklart har träningen stor betydelse i detta också, men det tänkte jag berätta om i ett annat inlägg.

Likes

Comments

Mina tankar, Vardag

I min familj har vi testat flera olika dieter för att gå ner i vikt, till exempel Viktväktarna och 5:2-dieten, men inget av det har egentligen fungerat. Inte i längden iaf. Det har gått bra den första månaden och kanske till och med den andra, men efter det har det oftast gått sämre. Det är såklart väldigt individuellt hur det går, men för mig har det varit svårt att få det att fungera i längden.

Jag tror inte riktigt på att hålla på med dieter för att gå ner i vikt. Det måste vara väldigt svårt att sluta med det när man nått sitt mål och vara kvar där man hamnat. Oftast tror jag det är ganska lätt att gå tillbaka till gamla vanor och därför också gå upp i vikt igen. Men jag känner några stycken som har lyckats, så såklart att det fungerar, men jag är fortfarande skeptisk till att det verkligen är det bästa. Kanske för att det aldrig riktigt har fungerat för mig.

Men, nu har jag hittat ett sätt som verkligen fungerar och som samtidigt skapar goda vanor för mig! Dessutom är det superenkelt, inget krångel med att räkna kalorier! Det bästa skulle jag säga är om du har någon vid din sida som kan stötta och peppa dig!

Likes

Comments