Hej alla fina!
Idag har vi hängt på stranden i Hikkaduwa hela dagen och det har nog varit den varmaste dagen på hela resan. Vi åt lunch på stranden och jag käkade pizza som var helt gudomlig!! Nu på eftermiddagen har vi bara slappat hemma och badat i poolen. Just nu sitter jag och kollar på TVD, bästa serien!
Förut packade vi våra väskor för imorgon är det äntligen dags för SAFARI (!!). Vi ska stanna där en natt och vi ska bo typ mitt i djungeln, det kommer bli så häftigt!! Jag längtar
Så imorgon bär det av till Yala Nationalpark, vi åker redan klockan 6 på morgonen så det blir läggdags tidigt. Vi hörs på måndagkväll för jag kommer vara utan internet nu i två dagar, usch...men men detta kommer bli en upplevelse för livet!
Hoppas ni har det bra i Sverige & att det snöar på er ;)
Pu
ssar

Idag har vi hängt på stranden hela dagen och det har varit så skönt! Nu på eftermiddagen så gick vi en promenad genom byn här och det var verkligen en upplevelse att få se hur människorna bor...
Alla här är verkligen så himla snälla och när man möter någon så ler dom med hela ansiktet. När vi gick igenom byn idag så kände man sig så uttittad för de är nog inte vana vid turister i deras område. Men de var jättetrevliga och hejade på oss. Efter byn så gick vi in i djungeln och där besökte vi ett buddistiskt tempel. Vi fick se vad munkarna bodde och var de gjorde sina kläder. Vi gick även till templet där de åt och mediterade. Munkarna äter bara två gånger om dagen, vid 5.30 på morgonen äter de frukost och vid 10.30 lunch. Det är alltså det enda de äter och resten av dagarna så mediterar de. Dom äger ingenting och har inga pengar, de lever på andras godhet. När vi åkte bussen här så såg vi munkar och de behövde inte betala och de hade reserverade platser i bussen. Det var iallafall jätteintressant att besöka ännu ett tempel. Nu är det snart läggdags här för klockan är kvart över 11. Men vi hörs imorgon hjärtan!
Puss

Idag ringde klockan vid 4 och vid 5 var vi påväg mot Mirissa för valsafari. Vi åkte ut med båten vid halv sju och vi fick se både blåval, valhaj och en brideswhale som det hette. Valhajen var verkligen så häftig att se då det är den största hajen som finns och den var 18 meter lång!! Den var precis bredvid båten så det var verkligen en upplevelse. Efter båtturen så åkte vi till Unawatuna och la oss på stranden där i några timmar. Efter stranden gick vi runt på gatorna och jag fick köpt mig en jättefin sarong. Nu är vi äntligen hemma i huset igen, är helt slut efter denna dagen..vi hörs imorgon!
Pussar & hoppas allt är bra hemma i kalla Sverige!

Hej alla fina och hoppas ni har det bra i snöiga Sverige ;)
Idag åkte vi in till Hikkaduwa igen och låg på stranden, men idag hade vi mer tur med vädret. Nu är vi hemma i huset och slappar. Imorgon är det dags för valsafari och det ska bli såå spännande :D
Har inte så mycket mer att säga mer än att det är helt underbart här!!
Puss

Idag åkte vi iväg med bussen till Hikkaduwa. Vi skulle äta frukost, men när vi insåg att klockan var 11 så bestämde vi oss för att äta lunch istället haha. Efter vi ätit lunch så gick vi ner och la oss på stranden. Jag köpte en jättefin tunika och ett stort badlakan med elefanter på, vi köpte det av en gammal tant med ett amputerat ben så det kändes bra i hjärtat. Vi hann tyvärr bara sola 1 timma innan det började spöregna...bussen hem och ett dopp i poolen istället. Det är helt galet här och man får så många intryck! Idag såg vi en ko som bara stod mitt i gatan hahaha.
Nu på eftermiddagen har vi bara tagit det lugnt i huset och nu ska vi snart gå och lägga oss. Hörs imorgon finisar!!
Puss

Idag har vi varit ute på äventyr och sett hela Sri Lanka känns det som så detta kommer bli ett långt inlägg hahah. Tyvärr har jag inte så många bilder från denna dagen så jag tog det med min andra kamera och har inte laddat över bilderna än, men de kommer upp när jag är hemma. Vi har iallafall först varit på ett teplantage. Vi fick se hur dom gör teet och även vara inne i fabriken, det var så häftigt. Köpte även med mig ett te därifrån som jag längtar tills jag ska få dricka haha. Efter teplantagen så var det dags för moonstone mine, det är en speciell sten som bara finns på Sri Lanka. Vi fick se gruvan och hur det gick till. Vi fick också se hur det gick till när de gör smycken av stenarna de hittar, jag köpte ett par jättefina blue moonstone örhängen där som jag är supernöjd med!! Efter moonstone mine var det dags för tsunami museum. Det var väldigt hemskt och det fanns jättemånga bilder ifrån dagen det hände, det var något av det värsta jag har sett. Efter museumet så var det dags för herbal & spice garden. Vi fick se massa olika kryddor och massa om naturmedicin. De hade en affär där så vi köpte med oss lite allt möjligt. Näst på tur var en båttur i floden. Vi fick se apor, varaner, massa olika fåglar, baykrokodiler och massa mer. Första stoppet var fiskmassage och det var faktiskt jätte skönt! Även om fiskarna var mycket större än vad vi förväntade oss...efter fiskmassagen var det dags för ett buddistiskt tempel. Här var man tvungen att ta av sig skorna, ta ett skynke runt benen och vara tysta. Vi träffade även munkar som vi fick prata och ta kort med. Vi skänkte en allmosa och blev välsignade med blessingbands. Efter detta så åkte vi hemåt och åt middag i Akurala Beach där vi bor.
Detta är en dag jag sent kommer att glömma!

Idag har vi solat och badat på Akurala Beach. Vi åt även frukost där och jag tog kiri bath. Kiri bath är något som är vanligt att man äter till frukost här. Det är en traditionell rätt här på Sri Lanka. Den består av ris och kokosmjölk som sedan skärs upp i fyrkantiga bitar. Vi solade och badade och sen på eftermiddagen åkte vi in till Hikkaduwa. Vi tog tuc tuc in till stan och det var verkligen en upplevelse! Vi gick sedan och åt middag på ett "vanligt" ställe och jag tog spagetti bolongese. Det var så gott att äta "riktig" mat och inte bara ris haha. Sedan gick vi en strandpromenad i solnedgången, underbar dag!

Idag har vi varit iväg hela dagen. Vi åkte buss till Ambanlagoda och hittade ett ställe på stranden och åt frukost. Efter frukosten gick vi ner till stranden där vi låg i några timmar och sedan var det dags för middag. Denna staden var betydligt fattigare än Hikkaduwa, det såg man på staden och människorna. Vi träffade en man som hjälpte oss att hitta restaurang. När han sedan skulle visa oss vägen till bussen berättade han att hade förlorat sin fru och sina föräldrar i tsunamin. När han sedan bad oss att köpa mjölkpulver till sina barn där hemma så klarade jag inte av det och började gråta haha. Men det är så himla hemskt och se dessa människor och höra deras historier. Väldigt mycket är fortfarande förstört sedan tsunamin för 10 år sedan. Han blev iallafall överlycklig för mjölkpulvret och då blev jag väldigt varm i hjärtat.

Efter alla hade sovit ett tag så gav vi oss ut bort till en restaurang och åt. Maten här är verkligen speciell och supergod. Jag drack en ananasjuice som var helt gudomlig och åt chicken fried rice, vilket är väldigt vanligt att man äter här. Senare på kvällen åkte vi in till Hikkaduwa och kollade på solnedgången. En slapp första dag med många intryck...trafiken här är helt galen och människorna här är så himla snälla!!

Hej alla fina!
Torsdagen den 29 januari åkte vi hemifrån redan vid klockan 1 då jag inte alls mådde bra. Det var egentligen planerat att vi skulle åka hemifrån klockan 4 men så blev det alltså inte. Vi fick åka direkt till Mölndals sjukhus och där fanns det ingen läkare ledig förrän klockan 6 vilket var ungefär då planet skulle gå. Men fick träffa en sjuksköterska så det löste sig. Klockan 06.30 lyfte iallafall planet mot Berlin. Sen var det 3 sega timmar på flygplatsen innan det var dags för Abu Dhabi där vi bara sprang genom flygplatsen för att hinna med planet till Colombo, huvudstaden i Sri Lanka. Nu 07.00 fredagen den 30 januari är vi äntligen framme på Sri Lanka och det är helt underbart!! Får se vad vi hittar på idag men först ska vi sova en stund!! Puss