Eftersom jag håller på att rensa ut min garderob här hemma så tänkte jag passa på att länka er till min Shpock sida där jag säljer allt. Bland annat tröjan på bilden ovan! (Whaaaaat!!! Skynda att fynda!!). Det kommer komma upp lite varje dag den kommande veckorna, har nämligen fem flyttkartonger fyllda med kläder som ska bort. Så först till kvarn helt enkelt! Klicka häääär för att komma till min sida, om ni inte orkar ladda ner appen så kan ni alltid skicka ett DM till mig på Instagram eller slänga iväg ett meddelande här på Nouw om ni är intresserade av något. Puss & Kram!

Hollaaaa amigos!!! Bjuder på några få bilder från veckan som varit då jag har jobbat som vanligt, suttit och ätit årets första lunch UTOMHUS. Wow. Jag och Jennie, min kollega gick till Zetas som bara ligger någon minut från mitt jobb. Det är verkligen så mysigt där!

I fredags tog jag vara på sommarvärmen och mötte upp Ella och hennes kollega för en öl på Medis och sen drog vi och mötte upp resten av tjejerna och gick på premiäröppningen av Trädgården. Jag har aldrig varit där tidigare men älskade det! TYVÄRR så tog jag klackarna på bilden över så det blev en uber hem för min del vid tolvtiden medan resten festade vidare. Men visst är klackarna snygga? Kan visa er bättre bilder på de lite senare. Och sen så har ni min fantastiska nya växt som tar upp hela vardagsrumsfönstret men som jag älskar. Till skillnad från min pojkvän som hatar den. Har fått något för växter här hemma, tycker allting blir så mycket mysigare. Och sen så har ni min söta nya topp som ni hittar på H&M. Det är verkligen det bästa med sommaren, alla söta små toppar. Resten av helgen har jag tränat en hel del, hängt hemma hos Elin för middag och jobbat vidare med företaget. En bra helg helt enkelt.

Våra sista dagar i Kuba spenderade vi på Varaderos strand. Denna gång hittade vi ett jättefint ställe, som ni ser på bilderna. Det enda vi gjorde dessa två dagar var att sola, bada, läsa, sova och åt - mycket välbehövligt innan hemgång och efter mycket flängande.

Så vad tycker jag om Kuba då? Jag älskar Kuba men jag kommer aldrig i hela mitt liv åka tillbaka. Och jag vet flera som har sagt så. Kuba bör man uppleva en gång i livet, men inte mer. För min del så tyckte jag att det otroligt jobbigt att inte ha internet eftersom när jag reser så älskar jag att googla upp bra restauranger och saker man kan göra osv. Kuba är fortfarande så himla icketuristiskt så det är svårt att veta vad man ska hitta på och som land är det väldigt speciellt politiskt och det märkte man av tydligt. Och det är absolut svårare att ta reda på saker och ting när man inte kan prata spanska. MEEEEEN - Ni måste åka hit någon gång i livet för Kuba är jävligt coolt och det tycker jag absolut att man måste göra snarast innan det exploderar med turister, och ett tips är att kanske läsa på lite om Kubas historia (om man gillar sånt:)) för jag kan verkligen tänka mig att allt blir så mycket coolare då. Är iallafall väldigt nöjd med resan. Har fått se så mycket! Och naturligtvis jättemysigt att umgås med Anton och hans familj. Älskar dom!

Eftersom vi var så olyckliga i Havanna tog vi taxin morgonen därpå till Varadero. Det komiska var att vi var fast beslutna över att vi inte skulle spendera våra sista dagar i Varadero, utan att vi skulle vara i Havanna istället. Men så blev det ickeeee.

I Varadero tog vi in på vårt sista Casa Particular som var hur mysigt som helst, bortsett från att vår säng luktade fotsvett. När vi checkat in och lämnat våra väskor så var prio ett - INTERNET!!!!! Åker ni till Kuba ska ni veta att internet knappt existerar där. Det finns vissa parker som har internet, vilket ni kommer märka eftersom det är fullproppat med människor där, men eftersom alla sitter vid samma wifi så är det sjukt långsamt.

I Varadero hittade vi en yta med wifi och det var samma sak där. Dock var vi verkligen i behov av det eftersom vi var tvungna att fixa Visa till Anton. JA, det var pga att Anton hade glömt slå på internetköp på hans bank-app som hans visum inte gick igenom på flygplatsen i Köpenhamn när vi stod och stressade igenom alla tusentals frågor för att få visum. Mitt gick igenom men inte Antons så allt var hans fel :-) När vi väl hittat en bra wi-fi spot så gick SJÄLVKLART min mobil sönder så det var bara att ge upp helt och hållet. Till slut lyckades vi iallafall få igenom Antons visum och allt var frid och fröjd fram tills en timme senare då Anton glömmer sitt visa-kort i en bankomat. En annan sak ni bör veta om ni ska till Kuba är att nästan ingen tar kort, förutom de större hotellen, och att det nästan bara är VISA som fungerar i deras bankomater och inte Mastercard, som jag då har. Så där stod vi utan pengar för resten av resan, utan kort och ba jahapp???? Som tur var så var vi ju i en turistort så efter lite letande hittade vi tillslut en bankomat för mastercard. Denna dag gick mest åt att leta efter internet och flänga fram och tillbaka - med andra ord inte så mycket bilder från denna dag. Vi avrundade iallafall dagen med en slagg på stranden och resans första dejt med mängder av alkohol. Vi hittade även vart festen ägde rum lite senare och det slutade med världens roligaste kväll. Slutet gott allting gott.

Tidigt på morgonen samåkte jag och Anton med Fanny som skulle till Havannas flygplats, medan vi två skulle vidare till Havanna. Havanna ligger ungefär 2,5 timme från Varadero och en taxi kostade oss 500 kr totalt vilket var väldigt prisvärt. Havanna har varit den största anledningen till varför jag velat åka till Kuba och nu äntligen var det dags! Jag och Anton blev avsläppta på kanske världens ofräschaste Casa Particular som vår taxichaufför rekommenderade oss men eftersom vi tänkte att vi ändå inte skulle spendera någon tid där så gjorde det oss inte så mycket.

Åker ni till Havanna i min ålder och inte gillar historia så räcker en dag gott och väl, kan jag säga nu direkt med facit i hand. Havanna är supercoolt med alla gamla byggnader och gator men det finns inte så mycket mer än så där. Sen så vet jag att många åker dit pga all historia med Kubakrisen och Fidel Castro osv men eftersom jag tycker historia är totalt ointressant så fanns det liksom ingenting där för mig. Efter att ha hittat en bra frukostställe på ett mysigt litet torg så gick vi på upptäcksfärd och redan där kände jag att näää, detta är inget för mig. Dåligt utbud med caféer och INGEN shopping överhuvudtaget, och är jag i storstäder så är det prio ett. Och det var inte förens vi var här som vi insåg vart alla turister var. Vi höll humöret uppe utan att säga till varandra hur vi egentligen kände, hoppade på en turistbuss i brist på saker att göra och det slutade med att Anton somnade och jag funderade på vad vi skulle hitta på resten av dagarna och hade grov ångest.

När vi kom tillbaka till vårt rum så kollade jag och Anton på varandra och båda visste direkt att ingen av oss ville vara där. Ni vet den där känslan när man kommer till en plats och bara får dålig feeling och ont i magen - exakt så kändes det. Vi hade ju haft det så bra så det enda vi ville var att åka tillbaka till Matanzas där Antons familj skulle vara kvar en extra natt. Vi tog till slut beslutet att åka tillbaka dit men då visade det sig att resten av familjen också åkt till Havanna så vi bestämde oss för att möta upp de för middag istället. Så dagen slutade på allra bästa sätt iallafall på en en sjukt bra och mysig liten italiensk resturang någonstans i Havanna.

Vår sista heldag med familjen innan Fanny skulle bege sig tillbaka till Argentina, och resten vidare till Costa Rica och Sverige så åkte vi ut på denna flod som kallas för La Arboleda, som ligger mellan Matanzas och Varadero. Vi hyrde en egen båt med egen kapten för 200 kr var om jag minns rätt. Åh, det var verkligen hur vackert som helst! Det jag älskade med Kuba var att det inte alls var mycket turister där även fast vi åkte under högsäsong. Det kändes lite extra exotiskt! Det var alltså bara vi på floden omringade av den kubanska djungeln, och med en öl i handen såklart. Vi la till mitt på floden för att hoppa i vattnet men jag som är LIVRÄDD för vatten var lika snabbt uppe som nere. Jag och Anton har kollat på alldeleees för mycket djurprogram på tv, haha.

I slutet av floden möttes vi av en liten gård med hästar, tjurar, getter och HUNDVALPAR. Finns det något mysigare? Det är bara en tidsfråga tills jag kommer hem med rabies eftersom jag alltid myser med alla hemlösa hundar :/ Väl där tog tog vi en promenad och sen tog vi en trampbåt och åkte igenom en liten kanal ännu djupare in i djungeln, vilket var så häftigt. Kändes som att jag var med i något djurprogram på Nat Geo Wild, och för er som inte vet det så är det min favoritkanal haha :-) En bra dag med andra ord!

Dag 4 turistade vi lite och tog en Katamaran från kajen i Varadero ut till en ö som heter Cayo Blanco. Och NUUU snackar vi karibienkänsla. Ska ni till Kuba så ska ni ut till småöarna. Jag tror de andra kända öarna heter Cayo Largo och Cayo Coco, det ska vara hur fint som helst men tyvärr hann vi aldrig inte dit. Hur som helst. Kritvit strand och så långgrunt ögat kan nå och människor som stod och dansade salsa på stranden, och svingod hummer. Vi spenderade hela dagen där med äkta kubanska cigarrer och Pina Coladas och hade en väldigt väldigt bra dag. En av höjdpunkterna denna resa, helt klart!

Vår andra dag tog hela familjen en buss till turistorten Varadero för att besöka stranden för första gången under resan. Varaderos strand är ett par mil lång och består av kritvit strand och turkost hav, precis som man vill ha det. Och ja, det var så fint som man ser på bilderna ovan men jag fick inte den där karibienkänslan som jag hade förväntat mig och som jag sett så mycket bilder från. Det blåste väldigt mycket och det låg sjögräs längs hela stranden vilket jag hatar haha. Ett stort plus var dock att det inte alls var mycket turister på stranden, inte som i tex Thailand där folk ligger som sälar på varann.

När vi väl kommit fram och hittat en bra plats på stranden så kom såklart världens spöregn så det var bara att pallra sig närmsta resturang för lunch istället. Vi hittade ett litet ställe där de endast serverade maträtter med choklad vilket såklart lät spännande men mjaaaa, det smakade sådär. Jag är väldigt sällan kräsen när det kommer till mat men maten i Kuba är verkligen ingenting att hänga i granen. Bönor och ris med skaldjur utan sås och utan kryddor är det som finns på menyn i stort sett. Så åker ni hit så är det inte för matens skull iallafall.