Idag har det gjorts 1 maj plakat! Trots brist på inspiration lyckades vi ändå få ihop en del. Vi ses på Måndag.

Vill berätta om idag på franskan då jag Maja, Vilma och Mathilda gjorde en muntlig övning då vi skulle prata om vår favoritmaträtt. Jag sa "ma plat prefere est röd linsgryta (vad nu det är på franska vet jag ej)" varpå Mathilda säger "jag är allergisk mot jordnötter så min läkare har sagt att jag inte får äta linser" jag säger då att en såklart kan laga denna gryta på bönor istället och då säger hon att hon faktiskt inte kan äta några baljväxter alls! Förundrad utbrister jag i chock och med orolig röst, något ironiskt men fortfarande på allvar "men hur får du i dig protein?!". Klassrummet stannade upp och förvirringen som pågick innan för pannbenen hos åhörarna och Mathilda var tydligt synlig. Efter en stund svarade hon oroligt "eh.. ja jag äter ju kött, men ja rött kött är ju inte så bra men eh.. ja.

Det var kul.

Nu när det är vinter och kallt är det så himla härligt att längta till sommaren. Att längta till något som ska hända och att kolla tillbaka på något som har hänt är många gånger så mycket roligare än när det väl händer. Så därför till ära till saknad, längtan och minnen, har jag här gjort en liten resumé av sommaren som var.

Vad skulle någonsin passa bättre än att starta sommaren och även denna resumé med självaste Håkan Hällström, i staden där alla kan hanns namn. ps. he på låten för känsla då du kollar igenom inlägget

Vi åkte ned till Göteborg dagen innan själva konserten och gick runt och kollade oss omkring och shoppade lite. Vi var även förbi Ullevi och lyssnade lite utifrån arenan på den första konserten som var på lördagen och jag köpte mig även en Håkan tygpåse där i shoppen.

Det var otroligt varmt denna helgen upp mot 30 grader så vi nästan ångade bort då vi skulle köa. Vi var även sjukt dåligt förberedda och hade inte tagit med oss någonting alls till kön? Super konstigt att vi inte ens köpte med oss vatten, vi skulle ändå köa rätt många timmar. Som tur var delade de ut gratis vatten och tidningar i kön, som verkligen blev vår räddning. Har aldrig varit så tacksam över tidningar i hela mitt liv haha, men de utgjorde de perfekta sittunderlagen. Förutom att det var dö varmt så tyckte jag om att köa, det var såå bra stämning och vi satt där och drack vin pratade och solade oss.

Själva konserten var självklart magisk, han är verkligen så jäkla bra. Det var en perfekt sommar kväll och stämningen var på topp. Vi hamnade även ganska långt fram så vi såg honom bra. Vi hamnade i den närmsta cirkeln eller vad man säger och det var verkligen så skönt, om det blev för trångt så kunde vi backa och stå rätt fritt men ändå vara så långt fram eftersom området avgränsade av stängsel. Det är verkligen sjukt när en tänker på hur mycket folk det faktiskt var där att vi ändå lyckades hamna så pass bra till ändå.

Sommarnatt.

Nu när jag sitter här i vintern är en av de sakerna jag saknar allra mest med sommaren ljuset. De ljusa sommarkvällarna är verkligen en av de bästa sakerna med hela sommaren även fast de inte alltid är bra väder är ljuset någonting en alltid kan lita på.

Här är lite bilder från Midsommar som jag firade med Vilma och hennes pojkvän, Emelie och Vilma. Vi grillade, drack vin och pratade, efter det cyklade vi vidare till en kompis som hade en lite midsommarfest.

Vilmas mamma införskaffade sig dessa sup brädor i vintras och väntade ivringt hela våren på att det äntligen skulle bli sommar, och hon åkte verkligen mycket på dem direkt när det blev väder för det . Vi prövade dom lite och körde runt i Tranviken och det var super kul! Dock väldigt svårt och jobbigt i armarna om det är vågor.

Jag och Linn på äventyr i Sverige (och Dannmark)

Den 3 Juli bar det av då jag och Linn åkte iväg för att se Rihanna i Stockholm. Vi bodde hos min pappas, systers, mans, systers man (oj nu blev det inväcklat) på Lidingö och det tog en halv evighet att hitta dit med alla tåg och tunnelbanor. Väl framme packade vi upp och gjorde oss i ordning för att sedan gå ut och äta middag. Vi delade på en flaska vin och tog lidingöbanan och tunnelbanan och gud vet allt och gick sedan runt på söder för att hitta en tapas bar med köket öppet. Och det var lättare sagt en gjort runt klockan 22 en Söndag. Våra krav sänktes för varje steg vi tog och till slut hittade vi en bar med iaf halva köket öppet och lyckades få tag på pomfritt med tryffelolja och ännu en flaska vin.

Ett oklart antal timmar och 2 barer senare mötte vi upp Lydia och Alex som också var i Stockholm. Vi tog oss in på en lite klubb och dansade resten av natten. När vi vaknade ställde sig Lydia och Alex i kö till Rihanna direkt på morgonen (jag förundras fortfarande över hur de orkade med det) medans jag och Linn åkte raka vägen hem till huset och sov hela dagen tills det var dags att åka mot globen. Vi hamnade inte så långt fram men lyckades tränga oss en bit, konserten var jätte bra och gosh (!) vilken männsika hon är helt otroligt vacker och talangfull!

Dagen efter for vi vidare mot Falkenberg och min sommar stuga. Där vi va i en vecka. Tyvärr var det ganska dåligt väder det regnade ofta och blåste hela tiden, så vi tog det mest lugnt lagade mat åt glass och pratade. Med ett undantag då vi åkte över till Danmark.

Vi tog tåget till Helsingborg och sedan färjan över till Helsingor. där gick vi runt och kollad åt på restauranger och fik, och när vi sedan skulle åka hem så råkade vi beställa en tåg biljett ist för en med färjan tillbaka, så vi hamnade i Köpenhamn. Väl i Köpenhamn och på ett tåg som skulle ta oss över bron insåg vi att vi hade missat det sista tåget tillbaka till Falkenberg och fick en gnutta panik. Tillslut lyckades Linn få tag på en gammal kompis som har en lägenhet i Malmö, så vi hoppade av tåget i all hast på Malmö centralstation och väntade där på Hedda som hon heter och hennes kompisar som plockade upp oss. Väl i lägenheten drack vi te och spelade kort resten av kvällen och det var jätte mysigt. Super kul att träffa nya människor så mitt i allt kaos blev det faktiskt bra tillslut!.

Hemma igen.

Här är en bild ifrån efter jag hade kommit hem från Falkenberg. Jag Emelie och Vilma lagade en pasta lunch och sedan gick vi och fångade pokémons haha.

Tjej kväll med vin och musiklekar.

Denna kvällen var vi hos Bollan och hade en lite tjej fest med det här härliga gänget. Detta var även första gången jag träffade Lisa, Julia, Hanna och Marcus!!!! Vilken kväll.

Min födelsedag!

Dagen efter vi hade varit hos Maja hade jag min födelsedagsfest. Jag tog det ganska lugnt med att bjuda folk och höll det så det inte blev så stort, vilket verkligen var härligt på något vis. Tyckte att det var mysig stämning överlag även fast det hade kunnat varit bättre. Det var verkligen så skönt att det höll sig lugnt då det inte var allt för mycket att städa.

Jag blev överraskad med tårta som Vilma och Emelie hade bakat (helt själv!) och jag fick denna fantastiska bok av Johanna! Tror jag har tipsat ca alla jag känner om den här boken efter att ha läst den. Den är skriven av Fredrik Backman och heter "Mormor hälsar och säger förlåt". Den handlar om 7-år gamla Elsa vars enda kompis i världen är hennes mormor, det är i mormors sagor som Elsa flyr om nätterna, till landet nästan vaken och kungariket Mimas. För där är alla annorlunda och då behöver ingen vara normal. När mormor dör efterlämnar hon sig brev med ursäkter till folk hon har gjort illa som Elsa får i uppdrag att dela ut och det är början på det största äventyret. Den är så mysig och en pendlar mellan gråt och skratt igenom hela boken, LÄS! LÄS! LÄS!

Till middag prövade vi på och gjorde sushi! Det var första gången för både mig och mina kompisar men jag tycker att vi gjorde att bra jobb ändå, det vart faktiskt gott! Alva skötte sig galant med "rullmattan" och fick ihop fina rullar.

Bure

Varje år anordnas "Bure festivalen" på Bureplatsen. Detta var första året jag var där, jag visste inte ens att det existerade för ens i år. Festival kan en kanske inte kalla det det var ett tält och en scen, men eftersom det inte händer mycket annat i Sundsvall så var nästan alla där, vilket var kul. Vi förfestade hos Alva och gick sedan därifrån till Bureplatsen, hela vägen upp för norra berget, puh. De var en varm sommarkväll Muwana spelade och vi dansade drack vin och satt på gulliga picknick filtar, kvällen får 5/5.

Grillkvällar i ortviken.

Dessa bilder är från en grillplats vi var och grillade vid några gånger i somras. Denna kväll var himmelen så himla vacker så passade på att ta många bilder.

Grekland

Jag och Vilma letade ungefär hela sommaren efter en bra sista minuten utomlands, sen blev det så körigt så vi bokade till sist en biljett inte så sista minuten men ändå hyfsat billigt till Grekland. Och i augusti bar det av, det vart ett fanatiskt avslut på sommaren och vi kom hem lite extra bruna lagom till att skolan började igen.

Vi åkte till Rhodos men inte till Rhodos stad utan vi åkte till en stad som heter Lardos en väldigt liten stad/by men som låg några km från Lindos. Vi ville inte åka på en fest resa och tog det därför mestadels lugnt hela resan, låg vid polen, badade, åt på mysiga restauranger och träffade roliga människor.

Här är utsikten vi hade direkt från vårat bord när vi åt på en restaurang i Grekland. Nästan alla restauranger i Lindos hade mysiga takterrasser och otrolig utsikt då hela staden är byggd ned för ett berg.

Här är jag: fascinerad över de otroligt stora vattenmelonerna på marknaden.

Den första bilden är en liten eloge till Emla (tjejen till vänster) en tjej som vi träffade den kvällen vi var ute och festade i Lindos. Hon var så cool, hon kan prata hur många språk som helst, bl.a. arabiska, afrikaans, franska, engelska och tyska. Hon är uppvuxen i Sydafrika och bor numera i Oman. Hon var så härlig smart och ja cool!

Den andra bilden, kanske inte så fin men den tog jag när jag och Vilma var på en restaurang i Lardos där jag åt den godaste tomatsoppan jag har ätit i hela mitt liv! Vi blev tipsade om restaurangen av några svenskar som bodde på samma hotell som oss som vi träffade vid polen. Så vi bestämde oss för att gå dit och testa den. Resturangen ligger som sagt i Lardos vilket är en stad där det nästan inte finns några turister. Det är där många av de som jobbar på hotellen och restaurangerna utanför och runt området bor. Därför var det billigare i affärerna och restaurangerna hade bara inhemsk mat. När vi kom dit var det super lång kö men då såg vi att dom som tipsade oss om stället var där och stod i kön så dom erbjöd sig att vi kunde sitta med dom så vi slapp vänta.. Vi beställde 3 rätter var och delade på allt och det var så jävla gott. det var en familjedriven restaurang och personalen var jätte trevligt, rekommenderar starkt! Den heter Roulas.

Det var allt från denna lilla, eller ganska stora sommar resumé, hoppas att ni hade en bra sommar om inte, hoppas nästa blir bättre, tack för mg.

Såg den här videon och blev så inspirerad. Har verkligen en kärlek för New York även fast jag bara har varit där en gång. Det som är så fantastiskt med stora städer är att det finns ett mycket större utrymme att vara sig själv. Det vimlar omkring så mycket olika mänskor och det finns verkligen någonting för alla. Är så trött på småstadslivet och tänker verkligen fly Sundsvall så fort jag tar studenten.

Här är några bilder som jag tog när jag var i New York med min mamma i påskas. Gillade mest att hänga i Downtown och Brooklyn då det fanns mycket second hand butiker och det var typ en mysigare stämning, inte lika turistigt som Midtown och Uptown. Men vi gjorde såklart de turistiga grejerna också.

Oj hörrni, det där gick ju bra! Jag tror det var 2 månader sen sist haha, har egentligen ingen bra ursäkt det har bara inte blivit av. Är verkligen inte bra på det här med att vara kontinuerlig. Men nu är jag här igen iaf. Just nu sitter jag framför datorn och tänkte plugga lite franska, tror även det var ca 2 månade sen sist haha. Jag fungerar verkligen inge bra när jag inte känner mig inspirerad. Jag är ju verkligen inte särskilt kreativ under tidspress vilket hela skolan basically går ut på.. Verkligen inte optimalt om en vill få ut något bra utav det.

Tänkte visa lite bilder ifrån helgens bravader. I fredags hade jag och några tjejkompisar en liten vinkväll, supermysigt verkligen, vart rejält packad men blev faktiskt inte särskilt bakis. På lördagsmorgonen väcktes jag utav Alva som hade fixat frukost, hur underbar är inte hon? Sedan drog vi in till Birsta och fick en bok signerad av självaste Sandra Beijer, och åt potatismos på IKEA. Vilket jag rekommenderar starkt då det endast kostar 20 kr med dricka och en stor portion potatismos. På lördagen var jag på middag hos Vilma som fyllde år, det var kul att träffa gamla skolkompisar som jag inte umgås så mycket med längre. Det var ungefär allt i en väldigt kortfattad version.

I morgon är det fredag hörrni!! sjukt vad snabbt det går känns som veckorna bara flyger förbi. Har nyss busat mig å sitter nu och försöker skriva till slutet på min samhällspresentation som jag ska hålla i morgon (om tåg?? haha) men har inget flyt. Skjuter alltid upp saker till sista sekund och nu sitter jag här och tar bilder i webkamen istället för att göra det jag ska. Ska bli så skönt när det är klart iallafall,l om jag nu kommer igång.

Hejsan, nu har även jag bestämt mig för att testa det här med blogg, får se hur det går men det ska bli kul! Vet inte riktigt hur det fungerar och så men antar att en lär sig.

(Bilden är ifrån när jag och tjejerna hade knytisfika hos Maja, supermysigt!)