Idag är vår sista dag här på langkawi, så idag ska vi passa på att njuta lite extra på stranden. Vi har haft det jätte härligt här, väldigt lugnt och skönt. Förutom att vi hyrde moppe igår och åkte runt på en massa utflykter så har vi verkligen bara slappat under dessa dagar. Vi har tagit härliga löpturer på stranden och ätit massa god mat. Tog även varsin massage en dag, så skönt! Det känns bra och väldigt lagom att åka tillbaka till Kuala lumpur imorgon:)

Just nu befinner jag mig på Langkawi med min kära bror. Vi kom hit igår med flyg från KL. Efter en vecka i KL var Hugo sugen på lite strandliv. Vi velade framåt tillbaka länge innan vi tillslut bestämde oss för att åka hit. Framför allt på grund av att det är så lätt och billigt att ta sig hit och att det är så nära från flygplatsen i langkawi till stranden. Både jag och Hugo har varit här 2 gånger vardera tidigare, senast för cirka 4-5 år sedan. Det är ganska förändrat här nu, med många ställen som har stängt ner och väldigt mycket byggen överallt. Men det är väldigt skönt att vara här och vi har väldigt tur med vädret då det varit strålande sol sen vi kom fram. Imorgon fyller Hugo år så det blir till att fira här :) nu ska vi återgå till solandet och badandet efter att ha tagit en liten dryckespaus.

😘❤

I går var jag och Pontus på klättringskurs i 4 timmar. Så nu får vi klättra själva med topprep. Kursen började med teori och sedan fick vi klättra själva och säkra varandra. Det kändes ganska läskigt under teorin då instruktören hela tiden pratade om hur farligt det var och att man verkligen har sin partners liv i sina händer när man säkrar. Men sedan när vi väl fick börja klättra och säkra så släppte den rädslan helt och hållet :) Nu är vår plan att klättra åtminstone en gång i veckan.

I lördags var vi och åt lunch uppe i KL tower på en restaurang som snurrar runt. Utsikten var fantastisk, men det var ganska kaos artat där inne då det var väldigt mycket folk. Men det var helt klart värt det bara för utsikten 😊

Nu idag har jag varit på kaffemorgon hemma hos Anki som bor i ett lägenhetskomplex bredvid oss. Det var väldigt trevligt och skönt att det var så nära också så man slapp ta taxi. Sen har jag städat och tvättat lite vilket var välbehövligt. Har legat i solen och läst en stund också. Läser just nu boken The power of now. Jag har läst den 2 gånger tidigare men tycker den är så bra😊 Imorgon kommer min lillebror hit till oss på semester. Ska bli så mysigt och kul!❤

Gänget som vi klättrade med 😊

Utsikten från KL tower

Påväg till lunchen

Har blivit lite yoga och meditation i denna sköna meditation garden

Igår kväll var vi med om en väldigt obehaglig upplevelse jag, Pontus och Torbjörn. Vi var nere vid restaurangerna som ligger precis utanför vårat lägenhetskomplex och åt middag. Det är 5 olika restauranger som ligger där på rad. Helt plötsligt så ser vi en stor polis lastbil stå parkerad på vägen och massor av poliser går in på de olika restaurangerna. Dom har sina mobiler framme och det verkar som dom har bilder på personer som dom letar efter. Senare kommer poliserna ut med nästan all personal från de olika ställena och alla är fastkedjade på rad och går på led och blir inledda i lastbilen. Vi förstod då att detta antagligen var personer som jobbade utan arbetstillstånd. Jag vet att ganska många av personalen på de olika ställena är från Filippinerna då vi har pratat en hel del med dom. Det var så himla hemskt att se detta och man fick verkligen en stor klump i magen och jag blev nästan gråtfärdig. All personal på dom olika ställena har alltid varit så himla snälla och gulliga också :( När några av dom gick förbi oss i kedjorna så sa den ena killen som serverat oss mycket: Bye sir, take care till Pontus. Och det kändes så himla sorgligt att alla bara försvann. Det var i princip bara ägarna och någon enstaka personal kvar på restaurangerna efter detta. Så i princip all personal var där och arbetade utan arbetstillstånd. Efter den här upplevelsen var vi helt tagna och det kändes så himla orättvist.

Men men, nu till något roligare 😃Igår var jag som sagt iväg på lunch med swea. Vi var i ett väldigt mysigt område som heter Desa park. Var väldigt lugnt och skönt och en mysig park man kunde gå runt. Så efter maten tog vi oss en sväng runt och avslutade sedan med en kaffe.

Imorse mötte jag upp Kristina och vi gick till gymmet tillsammans. Blev 5 km löpning för min del :) Sedan följde jag med och tittade på deras lägenhet och sen tog vi en sväng till poolen.

Nu sitter jag och kikar lite på jobb till sommaren. Har lite beslutsångest kring vad jag vill jobba med men vi får helt enkelt se vad det slutar med. Spännande spännande.

Önskar er alla en fin helg❤

Så vackra färger😍

Godmorgon! 😊

Då har både alla hjärtansdag och mitt hjärtas födelsedag passerat. På alla hjärtansdag överraskade jag Pontus med en middag tills han kom hem från jobbet, blev en mysig kväll. Dagen efter, alltså igår fyllde Pontus år. Så då väckte jag honom med sång och frukost. Sen på dagen åkte jag till ikea för att köpa några saker som vi behövde till lägenheten. Köpte bland annat en plaststol och en stekpanna. I taxin påväg hem trodde jag verkligen att jag skulle bli kidnappad då chauffören var extremt obehaglig. Men som tur var kom jag hem! Sen på kvällen hade Pontus önskat en hemlagad middag som jag fixade iordning. Tobbe kom också över och åt med oss. Sen blev det raw food tårta som jag hade köpt på ett ställe nedanför oss. Efter middagen ville Pontus ner till gymmet så vi gick dit en stund och tränade. Jag gjorde dock inte så mycket då jag känt mig lite hängig och haft ont i halsen sen i tisdags. Men nu känns det som att det börjar släppa! Idag ska jag iväg på en lunch med Swea, ska bli trevligt.

Här är en bild från Stevens, Lynn och Shawyang sista kväll här i Kuala Lumpur. Vi åt middag med ett par från Egypten på ett arabiskt ställe.

Gud vad gott det är med arabisk mat!

Goddagens alla fina!

Nu är klockan 15:00 här medan ni i Sverige antagligen precis vaknat! Idag drog gästerna iväg på shoppingtur på egen hand och för Pontus drog en ny arbetsvecka igång så jag har haft en dag för mig själv idag vilket har varit skönt :) Jag började min morgon med ett pass på gymmet, blev crosstrainer och löpbandet. Sen blev det frukost och nu har jag precis ägnat 3 timmar åt att översätta ett dokument åt Pontus från svenska till engelska. Bra att få öva sin engelska lite!

Det blev som sagt en sväng till Chinatown igår kväll och vi åt på en restaurang som var super bra! Anki som bor här hade rekommenderat detta ställe som heter Old China Café. Vi beställde in massa olika rätter och delade på. Dit kommer vi definitivt gå igen.

Idag är sista dagen här för Steven, Lynn och Shawyang och vi är alla bortbjudna på middag ikväll.

Nu ska jag gå ner och betala vattenräkningen här.

😘

Hejsan!

Nu har vi haft Steven, Lynn och Shawyang här sen i onsdags kväll så det har varit fullt upp med att umgås med dom. Vi har varit iväg på en del shoppingturer, det är mycket billigare här än i Kina så dom har varit väldigt intresserade av att handla här. Sen har det blivit massa lek med Shawyang. Han är snart 2 år gammal och så himla söt. Han kallar Pontus för uncle och mig för auntie, så otroligt sött😍 Sen har vi visat dom lite av stan och så hade vi bbq på rooftopen i ett av husen här i vårt område i fredags. Det var lite andra svenskar med och även ett par från maldiverna. Väldigt trevligt och mysigt var det! Idag har vi mest chillat vid poolen och så tog vi med våra vänner till gymmet. Dom hade aldrig varit på ett gym förut så det var ganska roligt att se. Ikväll åker vi nog till Chinatown och äter och kollar runt lite. Steven och Lynn har börjat sakna den kinesiska maten så då tänkte vi att det är en bra idé att åka dit.

Här var vi på en restaurang som heter Din tai fung där dom har helt magiska dumplings👌

Pontus stod för grillningen

Utsikten från rooftopen

Shawyang snodde Pontus brillor ;)

Hejhej!

Hoppas ni mår bra! Själv mår jag prima. Idag har jag grejat och städat lite här i lägenheten eftersom vi får gäster ikväll :) Dom som kommer har dock hyrt en lägenhet i området som dom ska bo i under tiden dom är här. Hade blivit rätt trångt om dom skulle sova här då vår lägenhet är ganska liten haha. Jag har även varit nere på gymmet imorse, kändes väldigt tungt idag så blev bara en kortis. Sen var jag nere vid poolen en stund och pratade lite med Kristina.

Imorgon är det en hinduisk festival som heter thaipusam vid batu caves här i KL. Det ska tydligen vara hur mycket människor som helst där som genomför olika traditioner. Dom sticker bland annat in nålar i kroppen😲 Har blivit rekommenderad av flera stycken att åka dit så förhoppningsvis kanske vi åker dit imorgon! Verkar väldigt coolt i alla fall.

Blev förresten lite sorgsen imorse när jag såg att Hans Rosling hade gått bort. Tycker han var en grym person som har gjort så mycket bra. Älskar hans föreläsningar.

Nu ska jag ha en telefon date med min kära syster så jag säger hejdå för idag!

Här har vi en bild på dagens frukost. Chiapudding med papaya och ananas.

Här har vi också en middag som jag lagade här om kvällen som både jag och Pontus tyckte var riktigt gott. Brownrice, pak choi, blomkål och tofu som jag stekte med chilli och vitlök och så en kokt majskolv till det.

Hallo på er!

Ojoj, vad trött jag är nu! Jag kom precis hem efter en hel dag ute på stan. Det har varit mycket nya intryck och så har det promenerats många timmar i värmen. Jag och Kristina (en kvinna som bor i samma lägenhetskomplex) möttes imorse vid 10 tiden och åkte in till stan där vi mötte upp en annan kvinna som heter Lydia. Lydia visade oss runt i massa nya områden och små butiker som man annars inte skulle hitta till. Vi var bland annat i little india, chinatown och vid merdeka square. Vi tog en iskaffe på ett jätte mysigt fik som även var en inredningsbutik med massor av fina grejer. Där hade man verkligen kunnat gå loss😜 När klockan sedan blev 15 så åkte vi till Majestic hotell för att möta upp 10 andra svenskar på afternoon tea. Det var riktigt trevligt och himla smarriga scones och massa annat.

Nu inväntar jag att Pontus ska komma hem från jobbet så ska vi bege oss ner till gymmet :) Sen ska vi nog ner till någon av restaurangerna här nedanför ikväll för att äta middag med Pontus kollega Tobbe.

Ha en fin dag allihopa! 😘

Hej och godmorgon!

Det har redan gått 3 veckor sedan jag kom till Malaysia, herregud vad tiden bara springer iväg. Jag trivs så himla bra här i Mont Kiara där vi bor. Det är ett jätte mysigt område som ligger ungefär 7 km utanför Kuala lumpur city center. Det är mycket expats som bor i området och man kan vandra runt hur som och känna sig trygg vilket är väldigt skönt.

Det har varit full rulle sedan jag kom hit. Jag har bland annat varit iväg på några aktiviteter med swea, vilket är en grupp för svenskar som bor här i KL. Det har också blivit mycket träning, vi har ett gym i vår byggnad, så det är väldigt enkelt att träna. Jag har anmält mig till göteborgsvarvet som är i maj så nu får man se till att löpa en massa tills dess, Min kompis Anis har varit hos oss på besök, hon har backpackat i Asien så det var super kul att hon kom förbi här. Under tiden hon var här så testade vi på klättring. Det är något jag velat prova på länge och äntligen blev det av. Jag blev helt frälst så därför tog jag med Pontus dit i helgen så att han också skulle få prova på det. Även han älskade det så nu har vi bestämt oss för att gå en klätterkurs där man lär sig allt man behöver för att få klättra på egen hand. Så roligt!

På onsdag får vi besök av Pontus kompis Steven, hans fru och son från Kina. Det ska bli super kul att träffa dom igen. Det var ungefär ett år sedan vi träffades senast.

Idag har jag tänkt att ta det ganska lugnt. Jag har precis ätit en god frukost i form av chiapudding med papaya och banan. Det är så himla lyxigt med all god frukt här, just nu är jag lite besatt av papaya 😝

Här kommer lite bilder från tiden som gått :)