GOTT NYTT ÅR & VÄLKOMMEN 2017.

Vi har nu varit i Sydney ett par dagar och vi älskar staden. Så mysig, lugn och nära till allt. Vi bor extremt centralt vilket är så bra, vi har även hälsat på vårt kök där vi har lagat lite mat. Hittills har vi gått på Harbour Bridge, sett Operan, Botaniska trädgården, strosat runt i stan, varit på Coogee beach.
Igår var det tidig uppstigning för att stå i kö hela dagen för att se fyrverkerierna vilket var riktigt lyckat. All väntan var värt allt och alla var så himla glada. Efter en lång dag stod vi över utgång men vaknade ändå klockan 12?! Men det behövdes...

Vi har även hunnit med att besöka Peter Pan där vi bokade in hela rutten upp till Cairns. Vi har spikat schema och vi känner på oss att veckorna kommer gå riktigt fort. Men med mycket aktiviteter får vi bra minnen och massa skratt vilket vi behöver. I Sydney har det varit påfrestande eftersom miljön har bytts ut från lantligt till storstad. Vi har alla varit lite små sura och lite trötta men nu är det bra igen. Jag har insett att jag är verkligen kaffe beroende & behöver min kära kopp varje morgon. Annars är jag en zombie och får inte ut ett ljud och bara går efter hehe... Jag är även dålig på att leta efter saker, ja mamma du har rätt i det. Börjar först leta själv, sen får jag panik och stressar upp mig fast "försöker" dölja det. Sedan märker Felicia av det och frågar vad jag letar efter. Då hör jag även meningen "kolla nu ordentligt så hittar du det" som mamma alltid säger till mig.

Allt är bra och tror vi alla kommer älska Sydney, för det gör alla andra vi har träffat under resan.

Efter tagit dykarcertifikat gick vi ut och firade, Mikael kom även hit och vi åt middag med honom. Det blev barrunda och avslutades med dans till sömnklockan ringde. Dagen efter gick vi upp i tid, checkade ut från Manta Dive och in på nästa hotell. Vi hyrde cyklar och cyklade runt ön och la oss på en jättefin strand med olika slags bäddar och puffar. Hur härlig dag som helst med jättegod lunch, aldrig älskat mitt liv så mycket som jag gjorde igår. Jag hade aldrig kunnat tänka mig vara på någon annan plats en just där jag va då. Är riktigt tacksam att jag kan göra den här resan verkligen. Med de finaste tre personerna och jag med varsin drink i handen och höra vågorna.

Idag ska vi ta speedboat mot Uluwatu, ännu en ny plats att besöka. Ska bli riktigt roligt, vi får se om vi tar någon dagsutflykt till Nusa Lembongan.

Hello, konstigt nog har vi överlevt. Efter tre nätter i Ubud tog vi en speedboat ut till Gili Trawangan. Här bjuds det på ett kristallklart vatten och ingen trafik mer än cyklar, elmoppar, häst och vagn. Man ser helt klart hur dåligt hästarna mår vilket är extremt tråkigt. På själva ön är det väldigt mycket hippiekänsla, det tycker jag om extremt mycket. Men stora förväntningar hade man och det gjorde ön till en viss besvikelse. Men att bada i havet som vi inte har gjort på hela resan var riktigt uppskattat.

Första natten bokade vi in oss på ett riktigt billigt hotell för ca 90 kr/person. Idag checkade vi in på Manta Dive och här ska vi alltså ta vårt dykarcertifikat, så taggad. Vi uppgraderade oss från ett doorm till deras nya "bungalow" som är jättefint. Nu har vi varit på "introduktion" trodde vi men nej vi fick alltså sitta och kolla på 2,5 timmes film. Efteråt skulle vi svara på ett slags "studiepaper" som skulle ta oss 45 minuter, men vi blev inte klara. Med sura miner och hungriga magar gick vi ut från klassrummet med våra böcker och ville äta middag. Vi mötte upp alla de gamla från campet som är på Gili för ett sista hejdå, så sad. Imorgon är det dykning från 08.30-12.00 efteråt är det lunch. På eftermiddagen kör vi igång igen fram till 16.00 och sedan blir det någon form av dykarfilm. Intensivt och roligt, tre glada tjejer är taggade för de närmaste dagarna innan vi hittar på nya äventyr.

Att lämna alla igår på campet var jobbigare än vad jag trodde, att tänka på alla idag är även riktigt jobbigt. Helt ärligt var söndagskvällen så sjukt rolig, har nog aldrig haft så roligt i hela mitt liv. Men vi vinkade av alla och satte oss i bilen mot vår nya destination, Ubud. Vi gjorde inte så mycket igår mer än att vi åt middag på en mysig restaurang med Cornelia och Emelie.

Idag har dock varit en magisk dag och vi fick gjort väldigt mycket. Vi bokade en guidetur på hotellet som tog oss först till vattenfallet bortanför Ubud. Det var riktigt häftigt att bada, men sjukt strömt var det. Mitt första vattenfall jag har sett på riktigt och badat i. Så det var riktigt kul att se.

Sedan tog vi oss till nästa destination som var risfälten, dock var det extremt dåligt väder tråkigt nog. Så blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Men alltid kul att se i verkligheten. Vi blev dock körda till en jättebra restaurang som låg lite längre från allt annat. Det var hur gott som helst vilket var kul.

Sist men inte minst åkte vi till en kaffeproduktion och såg hur de tillverkade kaffe. Riktigt intressant och överraskande är det alltså ett djur som här kallas "Luwak" men på svenska heter det Indisk palmmård. Luwaken äter bönorna och sedan bajsar ut dom. De rengörs man tar av skalet på bönorna och sedan steker dom så blir de bruna. Hur sjukt? Vi gick runt och drev hela tiden och sa "bajskaffe" och gapskrattade för vi blev riktigt chockade.
Efteråt fick vi smaka gratis på olika teer och kaffe, detta är bland de roligaste vi har gjort. Så annorlunda, mysigt och intressant. Själv tycker jag dock inte kaffet var en höjdare förutom "Luwak kaffet" som alltså var bajskaffet. Det var närmast smaken av Sveriges kaffe, konstigt nog?

Längst till höger är innan rengöringen, mitten rengjorts, till vänster är de skakade

Här steks bönorna efter skalningen

Buren där Luwaken är i

Klara bönor

Här har ni en tam Luwakunge

Såhär har vi bott i en vecka nu, imorgon är det dags för att packa våra ryggsäckar för att checka ut. Redan klockan 10 sticker vi till Ubud med Cornelia och Emelie. Vi skippade hyra hus och tar ett hotell istället för 150 kr/natt och vi ska bara vara där i två nätter. Stoppet efter blir Gilli Trawangan där vi ska ta dykarcertifikat.

Dagen igår var magisk, trots att den började rätt hemskt. Jag sov inte alls bra och vaknade upp med svullen hals, så tyvärr stod jag över surfingen. Istället för att ha världens ångest så åkte jag med två tjejer som bor här, Emelie och Eva. Vi hyrde scooter och åkte från Canggu och såg massa fina åkrar, som jag tyvärr bara får ha i ögonminne eftersom jag inte tog några bilder. Vi kom helt plötsligt ut på en öde svart strand som var hur häftig som helst. Vi åkte sen vidare och hittade helt plötsligt en minigolfbana så vi spelade lite minigolf innan vi åkte tillbaka för att äta lunch. Är så glad att jag gjorde detta för att få se det med egna ögon, inte genom en bilruta hehe. Senare spelade lite volleyboll allihopa innan vi skulle äta middag, därefter blev det barhäng.

Idag har det min bästa surf dag, har aldrig känt mig så motiverad. Trots många missar med vågor hit och dit kämpade jag igenom från att ha missat en lektion och ligga efter till att ha klarat även två moment på samma lektion. Så jag var riktigt glad, tills bussturen hem som tog mig och Felicia 1,5 timme men brukar annars ta 30-45 minuter. När jag fick min lunchrätt åt jag upp den på två minuter, vilket är sjukt.
Ikväll blir det middag ute och sedan blir det fest på en skateboard ramp?! Låter så sjukt fett. Njut av mina härliga bilder från gårdagen och låtsas att ni är i värmen bara några minuter.

Igår kväll var bland den roligaste kvällen i mitt liv. Det började med en promenad på 15 minuter i den varmaste dagen på hela resan hittills. Man blev varmare och varmare efter varje fotsteg man tog. Tillslut kom vi fram och satte oss på våra reserverade bord som campet hade bokat. Det var happy hour så vi köpte två stycken stora öl var, klagar inte. Efter ett tag kom maten in och vi käkade gött och bara njöt. Kvällen blev senare och efter snackat runt med alla olika folk så blev det beerpongtunering och vi kom riktigt långt. Jag bidrog inte till så mycket med Felicia och Siri var riktigt duktiga. De är bra på beerpong och jag på biljard har vi märkt hehe.
Efter ett tag kom en på campet med på en rolig idé, "varför inte poolparty på campet?". 5 minuter senare traskade alla 35 pers hem berusade och hoppade direkt i poolen. Det blev en riktigt stökig hemmafest och alla var på sitt bästa humör. Det är sån skillnad från igår än idag, nu känns det som man känner alla för att alla kunde släppa loss. Till och med ett par från London som är säkert 30+ var med och var helt galna. Kvinnan gick in i en glasdörr pga lite för många öl, hehe. Runt halv två hoppade vi i sängs och somnade fort.

Idag gick vi upp i tid konstigt nog, jag lämnade in min smutstvätt, kostade mig endast ca 30.000 rupih och det är sjukt billigt. Efteråt gick vi 3 tjejer plus vår roomie på 30 år som vi klickar jättebra med och två andra tjejer från Halmstad in till centrum. Vi tog varsin 30 minuters massage och strosade runt på gatorna. Vi åt även jättegod lunch på en jättefin BBQ restaurang.

Måste även tillägga hur riktigt fina restauranger det finns här i Canggu, älskar det här stället. Lugnt men även mycket fest på kvällarna. I Kuta var det stökigt och mycket turister med äckliga restauranger, dock mycket billigare. Vi åt lunch i Kuta för 25-30.000 rupih, här kostar en lunch mellan 60-90.000 rupih så det är stor skillnad. På våra teori lektioner är de även noga med att vi ska ha riktiga vattenflaskor som vi ska fylla på här på campet, då det går åt extremt mycket plastflaskor som köps annars. Plast är ju det sämsta för miljön + att vi ska undvika att ta påsar när vi köper saker. Så igår köpte vi varsin vattenflaska plus har inte tagit en enda påse. Som jag nämnde är det ju extremt mycket skit i havet och jag tycker om att de verkligen försöker göra något åt det. För så det såg ut på Kutas strand, det är en mardröm.

Nu har vi bara tagit det lugnt vid poolen resten av dagen och försökt få lite färg vilket man INTE får. Ikväll är det filmkväll på schemat och sen tidig uppstigning för att surfa på vågorna igen efter en vilodag. Älskar det här stället även om man ibland känner att man är lite trött på att alltid vara social och prata engelska med de andra på campet. Men kan säga att engelskan är mycket bättre och det är faktiskt riktigt kul. För övrigt om Canggu känns det väldigt mycket "lantligare", kossor som går fria på vägar och på ängar. Häftig strand då den är väldigt mörk, fick lite throwback feeling från Sri Lankas strand = häftig. Sömnen är äntligen tillbaka och är på riktigt bra humör, känner inte ens att jag var ute igår?
Vi har även börjat planera vår resa till Ubud om några dagar då vi funderar på att hyra ett hus i två dagar med de två tjejerna dram Halmstad. Älskar mitt liv för tillfället, även mina respartners. No drama hittills ;-) Mycket information i bara ett inlägg och hann inte strukturera upp det riktigt.. (Inlägget skulle kommit upp igår)

Imorse vaknade jag upp tidigt redan klockan 6 för jag har extremt svårt med sömnen. I början kunde jag sova riktigt bra och när jag ville men nu blir det bara svårare och svårare. För de andra två blir det lättare och lättare. Är alltid osynkad med Siri och Felicia, bad luck. Vi fick jättegod frukost här på Lapoint, pannkakor, NUTELLA!! Och massa annat. Därefter gick jag och Felicia på yoga, jag kan ju säga att jag har ärvt av min pappa att svettas. Kände tillslut att det var pinsamt så varm jag var, då är det illa.

Nu har vi äntligen alla 3 tagit flera vågor var. Den känslan att komma upp på brädan på första försöket, hitta balansen och bara njuta av att få komma upp. Det kändes som man ägde hela världen i bara några sekunder, tills vågen försvinner och du måste hoppa av brädan. Först var det teori och då blev jag riktigt nervös, så mycket information om vågorna, brädan och fara.
Men hela gruppen där vi var 8 stycken kom upp och det var så kul att se alla surfa. Men det var sjukt jobbigt för både armarna och ryggen, speciellt när man hade fångat en våg och ska ut igen för att fånga nästa. Jag trodde även att man skulle se ut som en riktigt snygg tjej i snygga surfingkläder. Tyvärr, en cameltoe här och där och en hjälm på det... Men man var trots allt säker.
När vi kom tillbaka var det nästan direkt dags för namnlek för alla 35 st på campet. Sedan serverades middag och efter det surfing teori. Intensiv dag och jag är helt slut i armar, rygg & ben. Imorgon är det tidig uppstigning då vi ska åka iväg redan klockan nio på morgonen för att surfa.
Nu när vi gör olika aktiviteter så vill jag ha med Felicias och Siris åsikter, då deras föräldrar följer bloggen. Samtidigt är det alltid kul att höra olika perspektiv på samma upplevelse för er som kanske har planer att göra liknande resa.

Felicia: Att surfa var sjukt roligt, helt över förväntan. När man kom upp kändes det typ lite som att sväva, man verklig gled fram och jag fick en rejäl adrenalin kick när jag lyckades komma enda fram till stranden. Först var jag lite rädd men det släppte så fort man trillat en gång. Jag rekommenderar verkligen surfing. En känsla som inte helt går att beskriva och riktigt kul.

Siri: Surfingen var långt över förväntan. Hade inställningen att det i stort sett skulle vara helt omöjligt att komma upp på brädan. Men ack så fel jag hade! Efter bara första försöket gled man med vågen. Härligt svettiga kinder, tighta surfing kläder som satt åt på fel ställen och en hjälm ful av dess like. Men det var det fan värt med tanke på den euforiska känslan man fick! Olidligt taggad för de kommande dagarna av surfing.

Tog tyvärr inga bilder idag men ska försöka ta med kameran mer

Nu har vi anlänt och varit här halva dagen. På ca 10 minuter lärde vi känna två tjejer från Stockholm, allt är så lätt här. Vi badade lite i poolen och därefter gick vi med de två och käkade lunch på Café Organic som finns här också. Därefter promenerade vi tillbaka och lärde känna de som hittills har kommit. Vi gick till vårt "door room" och efter fem minuter kom det helt plötsligt in en 30 årig svensk från Göteborg som skulle bo med oss. Hur skön och lätt som helst så det är kul. Dock är det extremt mycket svenskar här, men det är kul.

Vi har mycket aktiviteter framför oss, så häng med oss här och jag lovar inom snar framtid har du bokat en resa hit. GÖR DET!!!!