Älskar den här bilden på mig och Sally, från drygt ett år tillbaka. Så svag som jag är för henne, saknar henne varje dag! Känns som om hon alltid finns hemma trots att hon inte funnits där i över ett halv år. Saknar henne mest hela tiden.

Efter fyra dagar med strålande sol i Koh lipe drog ett stormoväder in över ön, vi utnyttjade det på bästa sätt och passade på att gå på massage den dagen. Dagen efter skulle vi lämna ön och eftersom alla färjor var inställda på grund av ovädret fick vi åka speedboat in till närmaste fastland, kanske värsta båtresan i hela mitt liv då det kändes som om vi lika gärna kunde välta över pågrund av vågorna. Efter det fick vi åka mot krabi i småbussar, resan tog 7-8h pågrund av översvämningar. Obehagligt att bara kunna se hustak av vissa hus pågrund av vattnet, och gator fyllda med vatten upp till låren på folk. Vi fick köa endel och vissa vägar (som på bilden ovan) strömmade det vatten över. Väl framme i krabi fick vi iallafall hjälp av en svensk tjej som jobbade på en liten resebyrå. Hon ordnade taxi till oss mitt i natten till Phuket samt bokade på två nätter på hotellet vi redan tänkt checka in på en natt innan vårt flyg som går imorgon. Nu ska vi spendera en natt till på detta hotell med stor dubbelsäng<3. Imorgon åker vi mot flygplatsen och på torsdag eftermiddag är vi på svensk mark igen.

Kunde inte varit nöjdare med våran resa, så mycket som vi har hunnit med, skrattat åt, upplevt, och så många kompisar som vi kunnat möta upp här borta<3. Känns som om vi har gjort hur många småresor som helst i en och samma resa! Men nu ser iallafall jag väldigt mycket fram emot att komma hem!

Jag och Elsa började våran nyår med en promenad för att köpa frukost och efter det picknick brunch på stranden. Efter det solade vi tills det var dags att göra iordning sig inför kvällen. Väl då gick vi ner till stranden igen, tog en drink och åt trerätters. När det började skymma blev det fullproppat på stranden. Vi släppte upp lyktor från stranden, som många andra det blev jättefint på himmelen lite som i trasselfilmen. Vid tolvslaget sköts det raketer och vi skålade in nya året med corona, festligt ändå!

Många hatar det klyschiga runt "nytt år, nytt jag", men jag älskar det! Inte för att jag vill ändra på mig själv, mer för att kunna analysera det gångna året, växa och sträva mot något nytt! Jag har en hel lista med nyårslöften och mål i mina anteckningar men jag tänkte ändå skriva upp fem punkter som sammanfattar lite, nästan som riktlinjer för mitt 2017:

•Göra något speciellt varje månad, vill ha något minnesvärt att se tillbaka på(om det så är en weekend, spa-dag eller något speciellt firande) så att inte bara månaderna flyter ihop.

•Bara prioritera det jag känner för att göra, om det nu innebär finmidddag en måndag eller att gå och lägga mig 21 en lördag.

•Umgås mer människor som ger mig energi och inspirerar och ta vara på det(har gott om det och tänker fortsätta med det<3)

•Ta ett stort steg som utmanar mig själv.

•Inte hålla på mig själv.

Snart är det nytt år och jag älskar det!! Fresh start<33

Nu har vi spenderat fyra dagar(alla bestående av shopping) i kuala lumpur. Har shoppat SÅ mycket. Johanna åkte hem igårkväll också vilket gjorde det lite tomt här, nu är charlies angels halv. Har på riktigt blivit kallade det heeeela resan.

Ikväll åker jag och Elsa iallafall vidare till langkawi där vi möter upp Stina och Ellen för nyår. Så kul att hänga med dom en vecka innan jag och Elsa åker hem<3.

Några bilder ifrån Singapore, vi stannade bara två nätter och över jul tog vi en väldigt god frukost på starbucks(inte den ovan dock). Jag drack varm choklad och havregrynsgröt till<3. Efter gick vi på universal studios och på kvällen åt vi tacos drack lite sangria och unnade oss efterrätt. Värt att nämna är att jag även köpte en superfin klänning från zara, vill nästan åka hem nu så jag kan använda den, perfekt klänning för kallare klimat. Vi var nämligen inne i ett super stort köpcentrum med en flod mitt i det, påminde lite om Venedig, med båtar och allt. Där fanns även massvis av exklusivare butiker, typ Gucci, Chanel och alla dom. Rörig text men skyller på tröttheten eftersom vi har spenderat natten i en buss.

Nu är vi iallafall framme i kuala lumpur, vilket betyder ännu mer shopping och turistande!

Pinterest// nouw.com/josefineeriksson// mariakragmann.

Från när vi snorklade med valhajar. Båtkillarna ville helst att vi skulle gå närmare än vad vi vågade för att dom vill ta bild. Usch paniken när den simmade under en. Dock väldigt vänlig, tror Elsa till och med råkade nudda den utan att det gjorde något. Väldigt turistigt och många båtar som var i och snorklade samtidigt, en båt åkte konstant runt och slängde i mat till valhajarna för att dom skulle stanna. Kul att ha simmat med en valhaj ändå!

I och med Island hoppningen när vi seglade runt ön i fillippinerna stannade vi också att snorkla. Vi flexade mest med kameran men såg ändå en sjöstjärna och lite småfisk!