Hej vänner!

Dålig uppdatering, jag vet. Skyller på att förra helgen var mycket händelserik...vilket har lett till en lite jobbig och nedstämd vecka, men jag och de andra mår bra. Skolveckan har bestått av otroligt mycket plugg, och nästa vecka har jag en hel del också. Men sen tar hela internatet höstlov och drar till kusten vilket ska bli så himla kul!

Fredag innebär för många hemma att man äter tacos, så idag lagade jag och några andra det i elevköket och satt sen i giraffrummet och myste. Var otrolig efterlängtat och smakade precis som hemma.

Sedan har jag hängt runt här och varit med när alla sminkat och fixat sig för kvällens utgång som jag hoppas kommer bli lyckad! Men jag får stanna hemma för jag är grounded och ska spendera kvällen med en film tills de andra är tillbaka.

Vi hörs, kram

Igår kom vi hem trötta och smutsiga efter en lång och härlig helg ute på savannen. Bussfärden i lördags var skumpig och tog 11h istället för 7, så vi var minst sagt glada när vi kom fram, trots regn och trötthet. Efter middag och mys vid lägerelden så kröp jag och Sofie in i vårt lilla tält där vi sov mycket gott. Resten av helgen bestod av tidiga gamedrives(safaris) i soluppgången och även på kvällarna, det är vid dessa tidpunkter det är mest djur. Vi såg bland annat lejon, geparder, leoparder, elefanter, giraffer, flodhästar, buffalos och mycket mer! En kväll när vi åkte runt på savannen i mörkret började det regna och blixtra jättemycket, vilket var jättecoolt! Det var mycket tid som spenderades i bussarna som var otroligt skakiga och rumpan gjorde lagom ont, våra chaufförer körde rally med dessa jättebussar så alla flög omkring i bussarna och kan säga att en del såg inte ut att må så bra.

On our way

Sofia och jag som gjorde allt för att dämpa buss-bullret hehe.

Safari Sofia på Savannen

Blev inspanad av en arg kisse

Nu ska jag snart yoga lite, ska bli så skönt efter alla timmar med konstiga ställningar i bussen.

Idag ligger ca halva internatet med magsjuka, känsliga svenska magar. Jag klarade mig tack o lov! Så idag har jag gått i skolan och solat vid poolen på en lång håltimme. Sedan var vi några som gick till Junkan och skulle köpa snacks och nödvändigheter till safarin i helgen. Vi firade även att det va fredag med lite brunch på art, pannkakor och french toasts trots att klockan va 5.

Olivia som råkade ta ut 30 000 kesh istället för 3000 som va tanken... jobbigt för plånkan.

En palm utanför dörren istället för en tall hemma i Sverige känns allt bra.

Imorgon ska jag upp 5.30 för en 7h bussresa till Masai Mara, so time to sleep!!

Kram och godnatt

Hejsan!

De senaste engelska-lektionerna har vi tittat på filmen Out of Africa som handlar om Karen Blixens liv i Afrika. För er som inte vet vem hon var så är hon en dansk kvinna som flyttade till Kenya i början på 1900-talet för att starta en kaffeodling på en farm. Idag var vi alltså och tittade på hennes hus och mark omkring som idag är ett museum. Man fick inte ta bilder inne i huset men här kommer några utifrån och från trädgården:

​Och Hillevi med sin ny inköpta turits-hatt.

JAmbo!

Swedish School Association of Kenya
P.O.Box 21324
Nairobi 00505
KENYA

Här är min nuvarande adress om någon vill skicka en hälsning, det uppskattas! (gillar och saknar svenskt godis också;))

Rumskompisen giraffen!

I lördags morgon kl 7.30 rullade min klass mot vår första safari och camping, i nationalparken Hells gate ca 2 timmar från internatet.

En taggad och fullpackad buss på väg.

Efter ca halva vägen stannade vi på en utsiktsplats.

När vi var framme och hade ställt upp tälten och ätit lunch var det dags för en promenad i parken. Det finns inga kattdjur, elefanter eller noshörningar så att cykla eller gå som man vill i parken är okej. Vi lyckades komma riktigt nära giraffer, zebror, bufflar och pumbas.

Senare lagade vi middag över elden, lekte lekar och satt och pratade runt elden. Man hörde hyenorna som lät och vi fick besök av zebror på vårt camp. Sen var det dags att krypa ner i sovsäckarna .

Morgonen efter gick vi upp tidigt för att titta på soluppgången(!!). Efter frukost packade vi ihop för att åka och bada i en varm källa. Eftersom att nationalparken befinner sig i en rift valley så finns det massor av varma källor i bergen. Vattnet var nästan vitt, väldigt varmt och innehöll svavel. Därför luktade det väldigt äckligt men eftersom alla var så dammiga och smutsiga så var det skönt trots stanken och vi var säkert i en timme innan vi begav oss hem till internatet igen.

En väldigt trött klass på väg hem!

​Och min lilla klass<3

När jag är här på internatet är det svårt att förstå att om man bara går 10 minuter härifrån så hittar man inte bara Kenyas, utan också Afrikas största slumområde, Kibera. Ingen vet riktigt hur många som bor där, om det är 500 000 eller 1 miljon.

I onsdags eftermiddag fick vi följa med några killar som bor där med in i slummen. Det går inte riktigt att sätta ord på intrycket jag fick. Överallt låg det sopor och avföring, som tillsammans bildade en otrolig stank. Plåtskjulen var fallfärdiga och byggda tätt tätt inpå varann, och även på. I skjulen såldes allt från grönsaker till medeciner och köttstycken som hängde från taken. Gångarna gick som en labyrint och överallt var det människor.

Det kändes väldigt skumt att gå igenom Kibera, att vi går och tittar på mångas elände och verklighet. När vi gick där var det otroligt många barn som sprang fram och skrek "how are you?" och ville ta i hand med stora leenden. Nästan alla i små skoluniformer, vilket var väldigt skönt att se. En annan positiv sak var att jag faktiskt inte la märke till en enda människa som såg undernärd ut.

Trots extrem fattigdom så verkade det finnas en otrolig gemenskap och killarna som visade oss runt verkade stolta över att få visa deras hem.

Idag är det 3 veckor sedan jag kom hit. Måste säga att det gått väldigt snabbt trots att det känns som en evighet sen jag kom hit för första gången. Framför allt känns det som länge sedan jag var hemma och internatet känns mer och mer hemma för varje dag som går!

Tänkte berätta vad som har hänt här borta i helgen. I fredags efter skolan hängde jag och några till på internatet innan det var dags för pizza-middag! Efter det åkte vi iväg ett stort gäng till Art, ett café som ligger i Junction där eleverna från svenska skolan är stammisar. Där kvällsfikade vi innan jag, Alex, Sofie och Nelly åkte upp till en Libanesisk restaurang som ligger längst upp där man kan sitta ute på en altan som har jättefin utsikt! Så där sat vi och snackade resten av kvällen innan bussen rullade hemåt.

När vi kom hem till internatet höll de flesta på att packa för campingen nästa dag, men vi som skulle stanna hemma i helgen bestämde oss för att ha dans-party i Sofies rum, något som inte uppskattades helt av de andra på internatet, och inte heller av boardingvärden Marie. Trots detta så kom hon in och sjöng och dansade med oss innan vi fick stänga av och flytta oss till Joels rum för att fortsätta, men det dröjde inte länge innan hon hittat oss igen.

I helgen var ettorna, ekonomi 2:an och natur 2:an på camping med sina mentorer i Hells gate, en nationalpark dit min klass ska nästa helg.

Detta betyder att det bara var min klass och treorna kvar på internatet. Det var otroligt annorlunda att vakna på ett tomt internat och äta frukost i en tom matsal. Vanligtvis brukar det vara människor överallt. Vi som var kvar beställde pizza-hemkörning och hade filmmys i sofforna i zebrarummet.

Lite senare åkte vi till en musikfestival, Utam-festival. Det var inte riktigt som vi tänkt oss då vi hade hört att detta skulle va Kenyas största festival, men så stor va den inte. Det var iallafall väldigt mysigt och roligt att se!

I söndags besökte vi ett Elephant Orphanage med elefantungar som blivit omhändertagna när deras mammor dött i tjuvjakt. Där togs de hand om tills de är tillräckligt stora för att släppas ut i nationalparkerna igen. De var så otroligt söta!! Man kunde även adoptera en elefant så att man är som en fadder för en unge och för följa den under uppväxten.

Sedan åkte vi vidare till ett giraff-center där man fick klappa, mata och till och med få en slemmig puss av girafferna.

Idag har jag haft en vanlig och lång skoldag. Direkt efter den var slut så gick jag på afrikansk dans, en av aktiviteterna jag har skrivit upp mig på här. Väldigt jobbigt men så roligt! Sedan har jag och Sofie försökt plugga till psykologiprovet på fredag och som vanligt myst på kvällsfikat.

Veckan började bra med att regnet slog ner en ledning och vi blev utan internet. Lite ovant för oss svenskar som är vana vid supersnabbt internet vart vi än går. Att det sedan tog 3 dagar innan det var tillbaka är inte alls konstigt här i Kenya, där man får räkna med att allt tar längre tid än hemma. Men bor man med 80 andra så finns det faktiskt annat att underhålla sig med.

Annars har skolan kommit igång ordentligt och vi har redan fått en del läxor och uppgifter. Detta har gjort att alla utnyttjar läxis, och det ÄR verkligen skillnad att plugga när alla andra gör det samma.

Under veckan har jag även hunnit testa på thaiboxning och zumba. Det kommer vara olika aktiviteter under året som man kan vara med på och just nu får man testa på olika. Har även varit på Junction ännu några gånger, hängt vid poolen på håltimmarna och proppat i mig kvällsfika varje kväll.

I fredags när min klass slutade var det helt tomt på hela internatet. Detta berodde dels på att vi slutade mycket senare men också för att alla äntligen fått sina student-ID och därför får lämna skolan själva, eller minst 4 pers. Men jag och Sofie njöt av att det va så tyst och hängde vid poolen på eftermiddagen.

Senare på kvällen fick vi gå ut och äta allihopa på några olika restauranger, vilket var jättemysigt!

På lördagen var det upp tidigt för aktivitetsdag med hela skolan. Alltså alla från dagisbarnen med sina föräldrar till oss gymnasieelever. Efter det gick vi till Toi, en marknad som mest säljer second hand kläder från Usa och Europa. Det var fullt av stånd och människor som försökte sälja på oss allt möjligt, väldigt intensivt vilket ledde till att vi inte stannade så länge, men jag, Nicole och Elsa lyckades pruta till oss ett varsitt sett korgar.

På kvällen var det några som åkte iväg men jag, Elsa och Joel bestämde oss istället för att beställa hem pizza till internatet och titta på film i utesofforna.

Idag, söndag, har jag storstädat mitt rum eftersom jag hade städkontroll idag, och ätit pannkaksbrunch. Efter det var vi på The Hub, ett lite finare shoppingmall än Juntion.

Imorgon väntar en ny skolvecka så dags att sova!

Idag var det äntligen dags att se lite mer av staden vi bor i än bara internatet och Junction. Klassvis satte vi oss i skolbussarna som skulle ta oss på en city tour runt i Nairobi, som verkar vara en stad full av kontraster. Vi åkte förbi lyxiga köpcentrum och stora villor med grindar och elstängsel, men i samma kvarter låg människor och sov vid vägkanten och unga pojkar vallade kor vid sidan om vägen. Vi åkte även förbi köpcentrumet Westgate, ett av Nairobis finaste shoppingmall som 2013 utsattes för en terrorattack av Al-Shabaab.

​Alla dessa plåttak är en väldigt liten del av Kenyas och Afrikas största slumområde, Kibera.