View tracker

​I höstas hade vi muntliga Nationella prov i matte, svenska och engelska. Det gick hyfsat bra i engelskan. Svenskan gick inte så bra för det var väldigt dåliga grupper (tv¨å personer satt och pratade hela tiden och ingen annan kunde prata för man vågade och fick inte avbryta) och matten är inte bedömd än. Jag (Alexandra) tyckte att matten gick hur bra som helst men Emelie fick en dålig grupp igen, två personer satt och argumenterade med varandra hela tiden och de andra två vågade inte och fick inte avbryta. 

Men detta ska ni inte tänka på i framtiden, för det ska vara rättvist för alla! Om jag (Emelie) fick en dålig grupp så ska andra också få det. Jag fick inte möjligheten att visa att jag var bra och kunde argumentera bra, detta ska inte andra heller få visa. 

Nu på vårterminen har vi haft NP i Svenska (både läsförståelse och en skrivuppgift) och nu på fredag ska vi ha NP i kemi. Detta känns inte så bra för vem vill bli bedömd i något man inte har nytta av i framtiden? Jag (Emelie) ska inte gå natur på gymnasiet, jag ska inte bli vetenskapsman eller något liknande, varför ska jag då behöva plugga in saker jag inte vill ha med och göra? Jag vet att det är för att andra vill arbeta med detta men i så fall tycker jag att man borde få välja sina ämnen själv i högstadiet och redan då få inrikta sig i något man tycker verkar intressant. (Till exempel att slippa idrott)

Om två veckor har vi NP i engelska och två veckor efter det har vi matte. Någon gång då har vi SO också.

Det känns som att NP-betygen kommer sänka mina betyg i alla ämnen... :( //Alexandra


// Emelie, Alexandra

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

​Vi har precis redovisat vårat arbete för den här flexperioden. Eftersom att vi bara har arbetat med bloggen i två veckor och varit sjuka två av dagarna, samt haft påsklov, så har vi inte kunnat uppdatera så mycket. 

Redovisningen gick bra och det verkar inte som att någon av de som lyssnade var särskilt ointresserade. Det kändes bra att det inte var så många som var på flexet idag, vi blir ofta nervösa av att tänka på att många kommer vara på plats och lyssna. 

Men det ska bli kul att få veta vad alla andra har arbetat om på flexredovisningen imorgon, idag var det bara vi som redovisade men imorgon kommer nog alla andra att redovisa. Vi hoppas att några av arbetena kommer vara intressanta och att man kommer få lära sig något nytt.

Nu när vi har redovisat finns det inte så mycket att göra längre. Så vi kommer troligen ta med oss varsin bok och läsa de tre kvarstående flextillfällena den här veckan.


// Emelie, Alexandra

Likes

Comments

View tracker

Påsklovet tog slut i måndags. Tyvärr har vi varit sjuka så vi har missat lite uppdateringar om vad vi ska göra på basen som har börjat nu.


Torsdagen innan lovet var en mer speciell dag än de andra dagarna den veckan. Vi skulle inte ha några vanliga lektioner, istället var varje klass uppdelad i tredjedelsgrupper om ungefär 15-20 elever i varje. Alltså var det totalt nio grupper.


Varför var då den här dagen speciell? Jo, vi skulle prata om ett väldigt viktigt ämne, nämligen mobbning! 60 000 barn blir mobbade varje dag i Sverige, vilket är otroligt många.

För att man skulle få veta hur det kändes att vara ett av de här utsatta barnen så fick vi göra olika övningar. En av dessa övningar var att man skulle få en lapp fastklistrad i pannan, på varje lapp stod det ett nummer från 1 till 24, du själv visste inte vad det stod på din lapp. Man skulle sedan gå runt och säga hej och skaka hand med alla som hade ett högre nummer. Alla med höga nummer var populära och alla med låga nummer var opopulära. Det kan vara så att du säger hej till en person med högt nummer men inte får ett hej tillbaka, då vet du att du har ett lågt nummer men inte exakt vilket.

De flesta tyckte nog att denna leken bara var kul och på skoj, men folk blir utsatta för detta varje dag. Jag tycker att man borde tänka efter på hur det verkligen känns att inte ha någon att säga hej till varje morgon, att aldrig ha någon att prata med och framförallt att alltid vara ensam! Så nästa gång du ser någon sitta ensam i korridoren eller i klassrummet, sätt dig bredvid den här personen och prata. Det betyder mer för den här personen än vad många tror.


Jag hoppas att alla har haft ett bra påsklov!


// Emelie

Likes

Comments

​Idag hade 9:orna sin byfest. Jag tyckte att den var väldigt tråkig för det var ingen byfest utan bara en vanlig dag där varje familj fick varsin uppgift och så skulle de redovisa på eftermiddagen. Sedan skulle man skriva en utvärdering om temat och berätta i större grupper.

Utvärderingarna gjorde man i familjerna. Dock tycker jag att man skulle få göra en personlig utvärdering istället för jag delade inte mina åsikter med de andra och jag vågade inte säga något för de stötte ut mig.

De tyckte att grupperna var bra och att alla hade någon de var med i varje grupp. Men i dom flesta grupperna var man 5 personer. I min grupp var det två stycken som känner varandra och två andra som känner varandra. Och så jag som inte känner någon. Och alla har svårt att ta in nya personer i sina vänskapskretsar vilket gjorde att jag kände mig väldigt utanför eftersom att de som var vänner ville vara med varandra hela tiden :(

Därför tycker jag personligen att man borde välja grupper själva. Inte helt men iallafall få vara med en person som man själv vill för jag själv jobbar bättre med de personer jag känner än de som är som främlingar. Jag personligen tycker att jag pratar och samarbetar bättre.

Men detta är inget som jag tycker att de kommande 9:orna ska få välja, det är ju orättvist om de får välja vilka dom vill jobba med men inte vi.

Men i helhet så tyckte jag i alla fall att temat var jättetråkigt. Varför kan inte vi i 9:an få ha de roliga teman som 7:orna och 8:orna har och har haft. 7:orna har tillexempel Disney-tema nu och förut hade de film-tema och 8:orna har skräck-tema. Vi hade bara tråkiga teman som Earth Hour, teknik och sagor. Jaja, det är inget jag kan göra något åt men allt detta är bara min åsikt.

HEJDÅ​


//Alexandra

Likes

Comments

I 4 veckor har 9:orna haft temat Bangladesh. Nu på onsdag avslutas temat och imorgon, tisdag, ska de ha en byfest. De har inte fått någon information om byfesten än men hoppas att de får tillräckligt med information imorgon så att de vet vad festen innefattar.

I temat har de fått vara i familjer på 4-6 personer. De skulle tillsammans bygga upp deras boende och planera lite om deras framtid. Alla familjer fick varsin platta som skulle bli deras tomt. Där skulle de få plats med ett hus och andra grejer som till exempel odlingar och djur. Alla familjer utom två fick en tomt som var 30 x 30cm, 4cm motsvarade 1 meter i verkligheten. Den rikaste familjen fick en lite större tomt för de har en familj som inneboende. En familj kommer även från en annan by. Ingen vet om de har blivit utkastade för att de hade hyrt en tomt och för att ägaren sedan ville ha tillbaka tomten för att sälja den eller om de har gjort något som har gjort så att de blivit utkastade. Eller så har de bara flyttat.

Förra veckan fick de reda på att alla brunnar utom en var arsenikförgiftade. De som fortfarande har vanligt vatten är väldigt fattiga och därför går deras brunn inte lika djupt som de andras. De får smutsigare vatten men slipper arsenik. På grund av detta så har pappan i en familj dött för att han blev väldigt förgiftad.

Nu har flera familjer gått ihop och ska skaffa en gemensam brunn. Just nu är det bara en familj som har vatten och de gjorde ett kontrakt om att alla ska kicka ut den nya familjen i byn, de som skriver under får gratis vatten av dom. Men denna idén gick inte så bra sen när några familjer hade skaffat en gemensam brunn.

Förra veckan kom även polisen och grep en person i byn. Dock undviker vi att skriva vem för det ska ju bli lite spännande för de kommande 9:orna att ha detta temat. Då kanske det inte är så roligt om vi skriver om allt som händer.


//Alexandra, Emelie

Likes

Comments

​Detta är Ölands Friskola. En mindre som inte är så lik kommunala skolor, de flesta som går här trivs väldigt bra. Skolan har en bra gemenskap och det ska vara lätt för ungdomarna att få vara sig själva.

Likes

Comments