Vi kanske inte är ensamma om drömmen att göra en riktigt lång resa. Att vara borta i flera månader och kanske till och med ett helt varv runt jorden. Men det finns ju en sak som kan sätta käppar i hjulet. Pengar! Så sjukt tråkigt ämne att prata om men något vi alla ändå är beroende av på något sätt.

Så, här kommer (till slut) en sammanställning med olika kostnader från vår resa jorden runt i ett halvår. Två vuxna och ett barn som var 1,5 år strax innan vi åkte.

Det här är våra snittkostnader totalt för boende, mat, transporter och utflykter. Ja rubbet!

Land för land;

• Malaysia 676 kr/dag
• Australien 1222 kr/dag
• Bali 679 kr/dag
• Sri Lanka 819 kr/dag
• Singapore 1042 kr/dag
• Burma 642 kr/dag
• Thailand 722 kr/dag (fick dock en vecka på hotell som julklapp)
• Vietnam 819 kr/dag
• Filippinerna 932 kr/dag
• USA 2213 kr/dag
• Karibienkryssning 2412 kr/dag

Snitten känns ganska rättvisande för hur vi upplevde det i varje land i förhållande billigare-dyrare. I Asien var det inga problem att leva för 600-700 kr/dygn totalt för oss alla tre. Vietnam upplevde vi dock faktiskt som bland de billigaste både att äta och göra saker i men vi var där precis under kinesiska nyåret och då var nog hotellpriserna högre.

Vi levde gott och unnade oss allt vi ville göra!

Hotellen vi bodde på var enklare standard men ändå hyfsad nivå för Majas skull. Helst valde vi boende med frukost inkluderad för att spara tid och energi på morgonen. Gästrecensioner om trevligt bemötande och bra städat var mer värt för oss än fem stjärnor och guldkranar. För alla hotellnätterna totalt lyckades vi komma ner till 356 kr/natt i snitt, ändå rätt bra va!

Vi vågade aldrig riktigt äta på de allra enklaste gatuserveringarna utan försökte hitta vettiga restauranger till bra priser varje dag.

Det som dragit upp snitten i vissa länder är nog utflykter. Som i Sri Lanka där allt dessutom hade dyrare inträde för turister. Men den här resan var once in a lifetime och vi ville inte ångra att vi inte besökte de platser och saker som fanns att se där vi var.

Det var värt varenda krona, och för den som orkar räkna blev totalsumman faktiskt betydligt mindre än vad man kan tro.

Allt det vi upplevt är trots allt ändå helt ovärderligt!

Och nu börjar nästa äventyr, för vi har precis råkat köpa en husbil!!

Varje gång vi mött någon och pratat om vår resa så är det den vanligaste frågan vi fått.

Men hur vi ska kunna välja ut en bästa sak på sex månader. Det är mycket som har varit bra och vi har många olika favoriter i olika kategorier.

För vi har sett paradisstränder, storstäder, natur, kultur, historia och mött så många människor.

Men här kommer några av de platser som satt sig djupast;

PERHENTIAN ISLANDS - Vårt första lugna stopp och ett riktigt paradis med strand, bad och snorkling rakt utanför dörren. Vi hade tur som kom just i slutet innan lågsäsong, annars kan det tydligen vara rätt fullt med folk där.

BALI - Gröna sköna Bali. Alla tempel och ekokäk. Favoriterna var Ubud och ön Gili Air. Dit åker vi gärna tillbaka någon gång.

BURMA - Där alla log mot oss vart vi än gick och hade den där helt fantastiska energin de utstrålade. Dagarna på e-bike i Bagan där vi körde runt och tittade på alla tusentals tempelruiner är ett minne för livet.

VIETNAM - Där vi hade kunnat stanna så mycket längre. Älskade allt. Maten, historien, kulturen, människorna. Allt var så skönt och enkelt!

FILIPPINERNA - Istället för att åka till Thailand på en vintercharter skulle vi mycket hellre välja en ö på Filippinerna. Vänligt, enkelt och vackert. Med över 7000 öar så finns det också så många fler att utforska än de tre vi hann med.

SINGAPORE - Vår favoritstorstad i Asien. Så rent, modernt och bekvämt.

LOS ANGELES - Underbar och öppen atmosfär. Är det någonstans vi vill flytta så är det hit!

Och så hade vi kunnat tänka oss att åka på KRYSSNING igen! Kanske medelhavet nästa gång?

Vi hann med 14 länder, 42 hotell, 20 flygresor (ej inräknat byten), några tåg, bussar, båtar och väldigt många turer med taxi, Uber, Grab och Lyft.

Vi har bara sett en bråkdel av världen, men allt det gjort - är att öka suget efter mer!

Planeringen för vår resa var inte alls klar den dagen vi åkte. Vi hade några veckor framåt bokade och vi hade en grov plan med olika länder på listan över vad vi gärna ville se.

Först nu har vi facit på hur det faktiskt blev!

Alla understrukna ord är länkar till våra inlägg från varje plats.

Vi startade i Malaysia. Tre nätter i Kuala Lumpur som lätt hade kunnat ökas till fyra eller fem, det fanns så mycket att se och göra. Sedan åkte vi till paradisön Perhentian Islands. Strax över en vecka som blev en perfekt start på resan med härligt strandliv, och tack vare lågsäsong på öarna var det riktigt lugnt och skönt.

Australien blev nästa kontinent där vi hängde drygt tre veckor. Ett land vi båda gärna velat besöka länge och nu hade Magnus en fd arbetskompis boende i Sydney där vi fick övernatta. Sedan fortsatte vi upp för östkusten. Gold coast, Brisbane och upp till Cairns.

Bali var ett drömresemål som lät härligt redan på namnet. Där var vi den månad som är tillåten på turistvisum och bodde i Seminyak, Ubud, Gili Air, Sanur, Nusa Lembogan, Uluwatu och Legian.

Nästa land var Sri Lanka. Som var lite kärvt ett tag för oss men hade helt fantastisk natur och sevärdheter. Vi gjorde en rundtur Colombo - Dambulla - Kandy - Ella - Tangalle - Weligama - Colombo. Ungefär 3 veckor allt som allt innan vi reste vidare.

Till Singapore som vi gillade massor och blev en förlängd mellanlandning på 2 nätter.

Innan vi landade i magiska Burma. Våra två veckor fördelades till Yangon, Mandalay och fantastiska Bagan.

I Thailand hade vi bestämt träff med mina föräldrar som kom och mötte upp oss i Bangkok. Vår julklapp i efterskott blev en vecka på Koh Chang och sen åkte vi vidare till Koh Kood också. Därefter skiljdes våra vägar åt, och medan dom åkte hem reste vi vidare.

...till Vietnam där vi lätt hade kunnat stanna längre men var försent ute och så kom kinesiska nyåret och ställde till det så vi skulle ha behövt svindyr expressansökan. Därför fick vi hålla oss till de visumfria 15 dagar vilket vi fördelade på Hanoi, nattåg med stopp i Dong Hoi, Hoi An och Ho Chi Minh City.

Filippinerna var sedan nästa stopp på drygt tre veckor. Boracay - Panglao/Bohol - Siquijor blev våra öar.

Det var också där någonstans vi fick idén om en Karibienkryssning som final på vår resa. Så vi pusslade på med platser och stopp för att fördela nätterna inför avgången. Det blev först en förlängd mellanlandning på Hawaii.

Sedan Los Angeles och så tvärs över USA till Miami, där båten gick från.

Kryssningen i Karibien där vi besökte Haiti, Curacao, Aruba och Bonaire, och så några dagar till havs där mellan!

Som sista guldkant körde vi ut till Key West en sväng innan planet gick hem till Sverige igen.

Så blev vårt halvår jorden runt fördelat! Genom 14 länder och 42 olika boenden - vårt livs äventyr!

Vi fixade det! Trots noll erfarenhet av att backpacka. För även om något kör ihop sig så löser det sig alltid på något sätt. Den skönaste är att allt gick så bra med Maja. Vi hade lätt packat om väskan vilken dag som helst och åkt igen (väldigt lätt eftersom dom inte ens är helt uppackade ännu).

Nu vet vi ju att det går, och att det till och med går hur bra som helst. Till alla som funderar på att dra iväg - bara gör det!