Vi kanske inte är ensamma om drömmen att göra en riktigt lång resa. Att vara borta i flera månader och kanske till och med ett helt varv runt jorden. Men det finns ju en sak som kan sätta käppar i hjulet. Pengar! Så sjukt tråkigt ämne att prata om men något vi alla ändå är beroende av på något sätt.

Så, här kommer (till slut) en sammanställning med olika kostnader från vår resa jorden runt i ett halvår. Två vuxna och ett barn som var 1,5 år strax innan vi åkte.

Det här är våra snittkostnader totalt för boende, mat, transporter och utflykter. Ja rubbet!

Land för land;

• Malaysia 676 kr/dag
• Australien 1222 kr/dag
• Bali 679 kr/dag
• Sri Lanka 819 kr/dag
• Singapore 1042 kr/dag
• Burma 642 kr/dag
• Thailand 722 kr/dag (fick dock en vecka på hotell som julklapp)
• Vietnam 819 kr/dag
• Filippinerna 932 kr/dag
• USA 2213 kr/dag
• Karibienkryssning 2412 kr/dag

Snitten känns ganska rättvisande för hur vi upplevde det i varje land i förhållande billigare-dyrare. I Asien var det inga problem att leva för 600-700 kr/dygn totalt för oss alla tre. Vietnam upplevde vi dock faktiskt som bland de billigaste både att äta och göra saker i men vi var där precis under kinesiska nyåret och då var nog hotellpriserna högre.

Vi levde gott och unnade oss allt vi ville göra!

Hotellen vi bodde på var enklare standard men ändå hyfsad nivå för Majas skull. Helst valde vi boende med frukost inkluderad för att spara tid och energi på morgonen. Gästrecensioner om trevligt bemötande och bra städat var mer värt för oss än fem stjärnor och guldkranar. För alla hotellnätterna totalt lyckades vi komma ner till 356 kr/natt i snitt, ändå rätt bra va!

Vi vågade aldrig riktigt äta på de allra enklaste gatuserveringarna utan försökte hitta vettiga restauranger till bra priser varje dag.

Det som dragit upp snitten i vissa länder är nog utflykter. Som i Sri Lanka där allt dessutom hade dyrare inträde för turister. Men den här resan var once in a lifetime och vi ville inte ångra att vi inte besökte de platser och saker som fanns att se där vi var.

Det var värt varenda krona, och för den som orkar räkna blev totalsumman faktiskt betydligt mindre än vad man kan tro.

Allt det vi upplevt är trots allt ändå helt ovärderligt!

Och nu börjar nästa äventyr, för vi har precis råkat köpa en husbil!!

Varje gång vi mött någon och pratat om vår resa så är det den vanligaste frågan vi fått.

Men hur vi ska kunna välja ut en bästa sak på sex månader. Det är mycket som har varit bra och vi har många olika favoriter i olika kategorier.

För vi har sett paradisstränder, storstäder, natur, kultur, historia och mött så många människor.

Men här kommer några av de platser som satt sig djupast;

PERHENTIAN ISLANDS - Vårt första lugna stopp och ett riktigt paradis med strand, bad och snorkling rakt utanför dörren. Vi hade tur som kom just i slutet innan lågsäsong, annars kan det tydligen vara rätt fullt med folk där.

BALI - Gröna sköna Bali. Alla tempel och ekokäk. Favoriterna var Ubud och ön Gili Air. Dit åker vi gärna tillbaka någon gång.

BURMA - Där alla log mot oss vart vi än gick och hade den där helt fantastiska energin de utstrålade. Dagarna på e-bike i Bagan där vi körde runt och tittade på alla tusentals tempelruiner är ett minne för livet.

VIETNAM - Där vi hade kunnat stanna så mycket längre. Älskade allt. Maten, historien, kulturen, människorna. Allt var så skönt och enkelt!

FILIPPINERNA - Istället för att åka till Thailand på en vintercharter skulle vi mycket hellre välja en ö på Filippinerna. Vänligt, enkelt och vackert. Med över 7000 öar så finns det också så många fler att utforska än de tre vi hann med.

SINGAPORE - Vår favoritstorstad i Asien. Så rent, modernt och bekvämt.

LOS ANGELES - Underbar och öppen atmosfär. Är det någonstans vi vill flytta så är det hit!

Och så hade vi kunnat tänka oss att åka på KRYSSNING igen! Kanske medelhavet nästa gång?

Vi hann med 14 länder, 42 hotell, 20 flygresor (ej inräknat byten), några tåg, bussar, båtar och väldigt många turer med taxi, Uber, Grab och Lyft.

Vi har bara sett en bråkdel av världen, men allt det gjort - är att öka suget efter mer!

Planeringen för vår resa var inte alls klar den dagen vi åkte. Vi hade några veckor framåt bokade och vi hade en grov plan med olika länder på listan över vad vi gärna ville se.

Först nu har vi facit på hur det faktiskt blev!

Alla understrukna ord är länkar till våra inlägg från varje plats.

Vi startade i Malaysia. Tre nätter i Kuala Lumpur som lätt hade kunnat ökas till fyra eller fem, det fanns så mycket att se och göra. Sedan åkte vi till paradisön Perhentian Islands. Strax över en vecka som blev en perfekt start på resan med härligt strandliv, och tack vare lågsäsong på öarna var det riktigt lugnt och skönt.

Australien blev nästa kontinent där vi hängde drygt tre veckor. Ett land vi båda gärna velat besöka länge och nu hade Magnus en fd arbetskompis boende i Sydney där vi fick övernatta. Sedan fortsatte vi upp för östkusten. Gold coast, Brisbane och upp till Cairns.

Bali var ett drömresemål som lät härligt redan på namnet. Där var vi den månad som är tillåten på turistvisum och bodde i Seminyak, Ubud, Gili Air, Sanur, Nusa Lembogan, Uluwatu och Legian.

Nästa land var Sri Lanka. Som var lite kärvt ett tag för oss men hade helt fantastisk natur och sevärdheter. Vi gjorde en rundtur Colombo - Dambulla - Kandy - Ella - Tangalle - Weligama - Colombo. Ungefär 3 veckor allt som allt innan vi reste vidare.

Till Singapore som vi gillade massor och blev en förlängd mellanlandning på 2 nätter.

Innan vi landade i magiska Burma. Våra två veckor fördelades till Yangon, Mandalay och fantastiska Bagan.

I Thailand hade vi bestämt träff med mina föräldrar som kom och mötte upp oss i Bangkok. Vår julklapp i efterskott blev en vecka på Koh Chang och sen åkte vi vidare till Koh Kood också. Därefter skiljdes våra vägar åt, och medan dom åkte hem reste vi vidare.

...till Vietnam där vi lätt hade kunnat stanna längre men var försent ute och så kom kinesiska nyåret och ställde till det så vi skulle ha behövt svindyr expressansökan. Därför fick vi hålla oss till de visumfria 15 dagar vilket vi fördelade på Hanoi, nattåg med stopp i Dong Hoi, Hoi An och Ho Chi Minh City.

Filippinerna var sedan nästa stopp på drygt tre veckor. Boracay - Panglao/Bohol - Siquijor blev våra öar.

Det var också där någonstans vi fick idén om en Karibienkryssning som final på vår resa. Så vi pusslade på med platser och stopp för att fördela nätterna inför avgången. Det blev först en förlängd mellanlandning på Hawaii.

Sedan Los Angeles och så tvärs över USA till Miami, där båten gick från.

Kryssningen i Karibien där vi besökte Haiti, Curacao, Aruba och Bonaire, och så några dagar till havs där mellan!

Som sista guldkant körde vi ut till Key West en sväng innan planet gick hem till Sverige igen.

Så blev vårt halvår jorden runt fördelat! Genom 14 länder och 42 olika boenden - vårt livs äventyr!

Vi fixade det! Trots noll erfarenhet av att backpacka. För även om något kör ihop sig så löser det sig alltid på något sätt. Den skönaste är att allt gick så bra med Maja. Vi hade lätt packat om väskan vilken dag som helst och åkt igen (väldigt lätt eftersom dom inte ens är helt uppackade ännu).

Nu vet vi ju att det går, och att det till och med går hur bra som helst. Till alla som funderar på att dra iväg - bara gör det!

Vi hade några dagar kvar efter Karibienkryssningen innan planet lyfter mot Sverige. Det första alternativet var att bara hänga i Miami och fördriva tiden. Men så fick vi se var Key West ligger på kartan. Allra längst ytterst på ett pärlband av små öar.

Den synen avgjorde det. Så vi bestämde oss att hyra bil och köra dit dom dagarna som var kvar!

Highway 1 går hela vägen ner och slutar, eller rättare sagt startar, längst ut på ön. Resan var helt otroligt vacker. Strax efter Miami passerade vi Everglades med varningsskyltar om passerande krokodiler på vägen. Huu! Sedan lämnade vi fastlandet. Vattnet var alldeles overkligt turkosblått och efter några timmar på vägen som går över öar, med broar mellan, så nådde vi till slut Key West.

Vi hann alldeles lagom i tid till solnedgången på Mallory square.

Det finns en sak som är negativt. Den där dollarn som det tjatats om i vartenda inlägg vi skrivit från USA. Men nu är det DYRT! Våra två nätter här är de dyraste nätterna på hela resan. Någonstans i Sydostasien kunde vi bott i femstjärnig svit för de här pengarna. Nu ser det ut precis som ett helt normalt motell i utkanten av stan. Vi blev ändå uppgraderade till king suite. Vilket inte betyder mer än att det finns en liten soffa och att rummet är någon meter djupare.

Men, det finns också tusentals anledningar som gör det värt att åka hit. Som ungefär vartenda hus i denna stad! Med en bakgrund som trähuskonstruktör håller hjärtat och hjärnan på att sprängas av all husinspo. De holländska husen i karibien var fantastiska, men det här! Jag vill bara köra copy+paste på varenda ett och bygga en egen kopia åt oss själva.

Det är porches, fönsterluckor, spröjs, liggande panel, vita staket och alla husen är målade i vitt eller ljusa pastellfärger. Kameran är fylld av bilder på balkongräcken, takfötter och husfärger. Tänk filmen The Truman Show. Det är som att gå runt i en fantasistad!

Här ligger också USAs sydligaste punkt.

Och starten på Highway 1.

Vi följde magkänslan och kunde inte fått en härligare bonus på avslutningen av vår resa. Det blev två nätter på en helt fantastisk plats.

Nu återstår bara att köra tillbaka till Miami igen. Till flyget som ikväll går mot Stockholm där vi först stannar i några dagar.

Snipp, snapp snut - så var vårt halvår på resa runt jorden slut.

Vi försöker ta tillvara på varenda sekund medan de tickar mot sitt slut. Svårt att tänka att vi är tillbaka i Luleå om en vecka. Samtidigt har också pusselbitarna inför framtiden börjat falla på plats med spännande saker på gång

Nio nätter är det längsta vi bott på ett och samma ställe ändå sedan vi lämnade Sverige för snart ett halvår sedan. Kanske inte konstigt att det börjar kännas som hemma.

Film från vår hytt finns på instagram @ojadventures

Korridorerna som Maja springer genom, att ständigt vänta på hissarna upp och ner och personalen som blivit som vänner.

För första gången har vi även helt packat upp våra väskor och försökt göra en bra ordning i alla skåp och lådor.

Vi fick den allra sista hytten som fanns kvar när vi bokade. Avundsjukt sneglar vi in till dom som har utsideshytt med balkong, men det hade nog också kostat många tusenlappar till. Vi har en egen housekeeper som sköter vårt och några rum till i korridoren. Två gånger om dagen städas det i ordning och på kvällen har vi handdukar i någon rolig vikning och schemat för nästa dag.

Två kryssningshack har vi lyckats lista ut. Små knep för att spara pengar på två viktiga saker; vatten och wifi.

Vatten serveras i glas i matsalarna men vatten på flaska är irriterande dyrt. Fyra flaskor på 1 liter kostar $18! Alltså runt 160 kronor!!! Men, i gymmet finns en drickvattenfontän. Bara att gå dit och fylla.

Wifi köpte vi bara ett abonnemang av i förväg, det är billigare då. Men kostade ändå $10,95 per dag, alltså runt 90 kr PER DAG! Sedan hoppades vi bara på att det skulle gå att använda på fler enheter om man loggar ut mellan. Det gör det! Och det bästa av allt. Magnus har med sin bärbara dator där det går att välja Dela Internet. Så om vi kopplar upp den på rummet blir den som en router och ger wifi till både dator, telefoner och ipad.

Mellis ute på däck.

Kryssning i karibien blev en alldeles utmärkt final på vår resa. Vi har fått se fyra öar, äta fantastisk mat och bara haft det skönt och härligt.

Magnus testade Flowrider.

Bonus till allt är att jag blev BALDIE OF THE DAY igår på The Baldie Movement. HÄR är min berättelse om det där med håret.

Snö om en vecka, ja det ska vi väl också stå ut med på något sätt.

Efter A som i Aruba och C som i Curacao fattades bara B för att fylla ABC. Ett B som i Bonaire. Den fjärde hamnen, det sista stoppet och ABC-öarna är nu avbockade.

Ännu en liten stad av karamellfärgade pepparkakshus. Vädret var ganska molnigt så vi strosade bara runt en sväng i staden Kralendijk och struntade i att åka till någon strand.

Att gå tillbaka och hänga på båten var lika skönt det. Livet på kryssning är riktigt gott och växer för varje dag. Alla som smälter av Maja och känner igen oss överallt. Vinkar, skrattar och pratar. Både personal och de andra kryssarna. Ja vi har ju alla tre minnesvärda detaljer i utseendena. Den skäggige, den flintskallige och den lilla blonda blåögda.

Den största delen av resenärerna är pensionärer och medelålders par. Mest amerikaner som är pratsamma och trevliga. Här står ingen tyst i hissen som i Sverige.

Ändå är det så stort att det är omöjligt att möta alla. 3686 gäster ryms på båten och över 1200 anställda som sköter allt. Det är som en flytande by i 15 våningar där alla är glada och avslappnade. Och hela tiden finns det saker att hitta på.

Som när Magnus blev sugen att ta sig en runda på klätterväggen!

Nu blir det inga fler stopp förrän vi når Miami igen på söndag morgon.

Bye bye Karibien!

Till slut kom vi hit! Till ön som varit en dröm att åka till ända sedan vi gifte oss 2009.

Aruba var en stor anledning till att vi valde just denna rutt på kryssningen. En dag här skulle bli ett perfekt smakprov för att få se om det var så fint som vi tänkt oss.

Visste ser ut som ett paradis!

Men ärligt talat blev vi faktiskt lite besvikna.

Vi åkte till Eagle beach som ska vara den fina stranden. Vattnet var verkligen kristallklart och sanden så vit och finkornig att det bländade. Picture perfect!

Men omgivningarna drog ner det. Precis ovanför stranden låg en bilväg och på andra sidan bara några tråkiga hotellbyggnader. För att ta bilderna fick vi passa på i luckorna mellan allt folk, och att samtidigt just då pricka in att få alla att titta åt rätt håll var inte det lättaste. Även om det var lugnt precis där vi låg så promenerade det hela tiden klungor mellan oss och kameran från områdena bredvid där det var sprängt med folk.

Efter lunch gick vi och kollade in staden istället. Några små pepparkakshus i karamellfärger fanns det här också, men inte som på Curacao, och trots att vi gick längs det som ska vara huvudgatan var mycket nedstängt. Vid hamnen låg det istället ett nybyggt och blänkande köpcentrum bara fyllt med lyxiga butiker som sålde diamanter, märkesklockor och dyra designerkläder.

Det kändes tråkigt nog som en plats som varit fin men blivit förstört av turism. Vi gjorde sen några härliga fynd i de billiga turistbutikerna som höjde dagens betyg några snäpp.

På en härlig resort hade vi säkert älskat denna ö. Förutsättningarna finns verkligen. En dag blev lagom för oss nu. Men vi är glada att vi äntligen tog oss hit till slut!

Efter ännu en hel dag och två nätter ute till havs stod båten imorse i hamnen för det andra stoppet på vår kryssning. Willemstad på Curacao!

Vi gillar verkligen husen i Amsterdam och här är det holländska hus - i karibiska färger!!! Alltså orkar inte så fint!

Smala gränder och hus som karameller.

Så fin stad!

När Maja somnade i vagnen efter lunch gjorde vi en chansning. För att slippa väcka upp henne för en taxiresa till den större stranden Mambo gick vi till en mindre strand som låg närmast hamnen. Ägd av ett hotell. Bara tillåten för hotellets gäster att vara på...

Men trots våra uppseendeväckande utseenden som skäggpappa, flintismamma och blondiebarn lyckades vi både smita in och ut genom receptionen utan att bli stoppade och fick en stund med strand och sand mellan tårna. Det är väl ett måste i Karibien.

Precis som att ta ett dopp i poolen varje kväll.

Nu har båten lämnat hamnen igen. Från Curacao är vi på väg mot nästa kryssningsstopp. En ö dit vi velat åka i så många år - Aruba!

Efter två nätter och en hel dag enbart på båten hade fartyget ankrat i den första hamnen när vi vaknade imorse.

Heldagen på båten igår var ganska blåsig och grå. Men vi hade fullt upp med alla aktiviteter inomhus. Vi startade dagen med att åka skridskor på isbanan inne i båten. Sedan gå på ansiktsbehandlingsevent och gymma (P), leka i spelhallen och barnrummet (lilla M), bada bastu, bubbelpool, boka whiskeyprovning och gå på casino (stora M).

Inte heller att glömma alla måltider där mellan. Bufférestaurangen har helt galet stort utbud. Det är nog många stackars kroppar som får arbeta för fullt just nu för att smälta allt som stoppats i dem. På kvällen åt vi på den fina restaurangen där vi skämdes i våra lite för vanliga kläder bland alla balklänningar och kostymer.

En liten virvelvind som har gott om utrymme att röja runt i alla korridorer och trappor på båten.

Men så idag fick vi då gå av båten. I Labadee på Haiti som är en smått märklig plats. En egen by uppbyggd för kryssningsdeltagare. Stränder, bufférestauranger, olika äventyrsaktiviteter och massa små försäljningsstånd där lokalbefolkningen säljer souvenirer till turisterna.

Vi hängde mest på stranden, en stund det lilla vattenleklandet, åt lunch och hade en lugn skön dag med sol och bad innan det var dags att gå ombord igen och för fartyget att lätta ankar och åka vidare.

Medan vi badade vidare i bubbelpoolen uppe på däck minskade Haitis berg borta i horisonten.

På väg mot nästa ö och hamn!

Vi har åkt över hela USA. Från västkusten till östkusten och landat i Miami.

Flyget åkte vi på precis samma dag som Maja blev 23 månader. Det är svårt att tänka sig att vi ska fira 2-årsdagen i Luleå om bara en månad. Och att det är mindre än TVÅ VECKOR kvar tills vår resa är över och vi åker tillbaka till Sverige igen. Hur snabbt kan ett halvår gå egentligen?

Vi ser fram emot att ha kalas men ångesten över att vårt livs största äventyr snart är över vågar vi inte ens tänka på.

Vi vill bara ju ha obegränsat med tid för att vara nära, bära, kramas och busa - i all oändlighet!

Första dagen i Miami spenderade vi med att gå omkring i Wynwood art district.

Det är ett område med häftiga väggmålningar på alla hus och mysiga restauranger och cafeér.

Skönt ställe att bara gå runt och kika och fördriva tiden på.

En tur till Miami beach gjorde vi också på eftermiddagen när vi ändå var i närheten. För egentligen är vi bara här i väntan på en enda sak. Finalen på vår resa.

Och nu är det dags. Att kliva på båten för 9 nätters kryssning i Karibien!!

Där vi ska försöka att ta vara på våra allra sista dagar. Av solen, värmen och varandra.