Vi har verkligen tagit semester från, eh, semestern?! Och har klassiska charterdagar på Koh Chang Grand View Resort.

Klättra i trappor tar vi dock aldrig semester från.

Bus med en kompis.

Att vara fyra vuxna som underhåller Maja ger oss även tid för vila. Och det är som att vi helt plötsligt blivit tröttare än någonsin nu när vi faktiskt kan vara det.

Bara sol och bad!

Fruktstund.

Och solnedgångar.

Maja är ju oftast nöjd och glad men vi är så vana att en alltid är upplåst i att ha koll på staket som inte är barnsäkra, konstiga eluttag, trappor, vassa hörn osv. Nu kan vi båda få släppa på ansvaret mellan varven med mormor och morfar som hälsar på.

Sandkakebygge pågår!

Tuffast på beachen.

Vi har ännu över en vecka kvar av sällskap och önskar oss inte mer än fortsatta lata dagar med strand, sol och bad!

Och magiska vyer! Imorgon reser vi vidare till nästa ö. Som blev Koh Kood!

Vi bara solar och badar och blir bortskämda med att ha fyra vuxna som roar och leker med Maja.

Ett eftermiddagsdopp allihop.

Nu börjar Maja tycka det är roligt att bada i havet också!

En heldag med båtutflykt och flera bad- och snorklingsstopp på öarna runt Koh Chang.

Och så lyxar med små stunder av tid ihop bara vi två medan Maja maxar bus och mys med sin mormor och morfar.

Vi tar tillvara på varje dag tillsammans och påminns om varför det nog kommer bli bra att flytta hem till Luleå igen.

Att göra så lite som möjligt i Bangkok var målet. Absolut INTE kolla på några tempel eller palats! Vi har det så fint och bekvämt på hotellet At Mind Executive Suites. Stort fräscht rum, gym och takpool. Jag hade varit nöjd utan att ens gå utanför dörren! Bara träna, bada och äta. Räcker gott så.

Vi hänger mest här i Bangkok för att vänta in mina föräldrar som kommer imorgon. Senaste veckorna har vi gjort beställningar på nätet så förutom att nu resa ihop i två veckor kommer även deras väskor ha påfyllning till våra. Magnus är inne på sin sista klick mustaschvax och Majas solkräm räcker nog bara några gånger till. Vi ser även fram emot att lasta ur och skicka hem en del saker också. Det har blivit en sport att hålla packningen så kompakt och optimerad som möjligt.

Och så klart har vi inte suttit inne på hotellrummet i flera dagar. Visst blev det shopping på Central World, MBK och Siam Paragon. Båttur på floden. Khaosan road. Allt det där vanliga turistiga. Blandat med baden, träningen och maten. För även om vi försöker bromsa tempot mellan varven är det svårt att låta bli.

Att upptäcka och uppleva allt där vi är!

Den lilla flaklastbilen kom och hämtade upp oss på förmiddagen för att skjutsa oss till bussen som skulle ta oss från Bagan tillbaka till Mandalay igen. Lika torrt och hett som det är på dagarna i Bagan blir det också ordentligt kyligt så fort solen går ner på kvällen. Men nu hade solen börjat värma igen från den konstant klarblå himlen.

Magnus och Maja åkte framme i hytten medan jag delade flaket bak med två munkar. Så satt vi där medan det skumpade fram på de sandiga vägarna omgivna av alla tusentals tempel på båda sidor. Så oändligt långt ifrån en januarionsdag i Sverige på alla sätt och vis.

Ibland känns dagarna som en dokusåpa. Först på kvällen vet vi vad som hände i dagens avsnitt. Den här gången insåg vi att för att resa in i Thailand, som vi ska göra imorgon, kan vi också behöva visa upp en utresebiljett därifrån. Så på bussen tillbaka till Mandalay var det bara att börja söka och planera för nästa land därefter.

I Mandalay blev de så glada på hotellet när vi återvände igen. Och vi lämnar Burma med en varm känsla i kroppen och minnena som vi sparat på en alldeles speciell plats i hjärtat.

Tänk att vi får uppleva allt det här!

Det är inte ett, två eller tre tempel här. Det är tusentals! Åt alla håll så långt ögat kan nå. Vi hyrde en e-bike, elmoppe, för att ta oss runt på stigarna av sand mellan dem.

Ljudlöst susade vi fram och stannade till på måfå där något såg intressant ut.

Vilken frihet att kunna åka precis var vi vill!

Allt är byggt i tegel. Och alltid finns det ett tempelrum för Buddha. De större templen går ofta att klättra upp på också. Genom en smal trappa med lågt i tak och höga steg, trångt och becksvart. Men så ute på taket flera meter ovanför marken öppnar sig världen.

Det första templet vi klättrade upp på gav nästan en tår i ögat. Att stå på denna lugna och fridfulla plats omgiven av alla dessa magiska konstverk ända bort till horisonten i alla riktningar.

Det går knappt att ta in allt.

Bagan är helt klart ett ställe som går rakt in i hjärtat som en av de mest magiska platser vi besökt hittills! Varken text eller bilder kan ens göra det rättvisa.

Helt enkelt beskrivligt!

Vi har på oss glasögonen med rosaskimrande filter igen. Suger in, tittar, pratar och delar allt vi upplever. För stort för att ens kunna spara mer än på en speciell plats i hjärtat.

Medan vi återhämtade oss från krassligheterna togs dagarna i Mandalay i lugnt tempo.

Ett hörn av Mandalays palats.

En busunge.

En titt på världens största bok.

Som inte är en bok utan en massa vita minitempel med en textad stenplatta i varje - Kuthodaw pagoda. Fast det bakom oss på bilden är grannen på andra sidan gatan. Som också har flera hundra nästan precis likadana tempel, bara lite mindre då.

Det går inte att se Burma utan att besöka Bagan läste jag någonstans. Så vi tog bussen vidare dit idag. Det kändes som att vi färdades över Afrikas savann och stannade i en liten dammig vilda västern-stad. Gulp. En håla som dessutom kostade 350kr för två vuxna i inträde. Hrm.

Men så såg vi glimtar av det landskap vi ska utforska mer av imorgon, och allt kändes genast mer spännande!

Det där mysiga att vi skulle vaggas till sömns och sova gott hela natten funkade bara för Maja.

För mig kom en ny feberattack knappt en timme efter vi klivit på tåget. När jag vaknade vid midnatt och febern lättat var det istället Magnus som mådde illa.

Hela natten kändes som att hänga tag i en skenande häst utan kontroll. Det slängde, slog och dånade. Öronproppar hade inte varit dumt att ha med. Till slut kom jag på att trycka i mina hörlurar.

Kroppen värkte och vi slumrade mellan kämpandet mot våra plågor. Magnus startade morgonen med att kräkas i en påse. Underbart med skägget där.

Men ute var det vackert!

Men så kom vi till slut fram till Mandalay. Samtidigt som vi stapplade fram med väskorna till Kaung Myint hotel, som tur var låg nära tågstationen, gick munkarna sina rundor på gatorna för att få ris och offergåvor i sina skålar.

Att ligga utslagna på ett hotellrum var inte hur vi hoppades få tillbringa den dagen som också är tre månader sedan vi startade vår resa. Vi är bara tacksamma att Maja åtminstone är pigg och glad ännu och hoppas att vi alla mår bättre imorgon!

Att ha rest i tre månader utan en enda turistmagsjuka. Hur är det ens möjligt? Men vi förstod också att så fort vi nämnde det otroliga var det väl bara en tidsfråga innan det skulle ske.

Jag fick ta smällen och har varit knäckt i tre dagar. Någon slags mag/ont i kroppen/feber/frossa/yrsel-grej och har mest varit liggande.

Vi gav oss iväg en dag på Circular railway som går runt hela Yangon och tar 2-3 timmar. Tack och lov åkte tåget bara tio stationer innan det vände. Det räckte gott och väl när jag låg utslagen på en bänk och Magnus försökte hålla ordning på en vild Maja.

Nu sitter vi ännu en gång på ett tåg. 15 timmars nattåg genom Burma till Mandalay! Vi har en egen sovkupé och det gungar och dunkar från rälsen medan vi ser landskapet glida förbi utanför fönstret. Som en mysig liten koja med utsikt.