Rensa , Kasta och Skänk??


Sorry för sämst uppdatering men jag hade skrivit världens längsta inlägg med min mobil , men råkade komma åt något som gjorde att det bara försvann :( så nu när min dator verkar leva igen så har jag mer ork att blogga då det är lättare med tangenter än knappar .

Iaf så tänkte jag starta bloggen med ett riktigt bra tips som också är A och O för att få struktur och för att må bra.

Jag gissar på att jag inte är ensam om att tänka kan vara bra att ha när man har bestämt att börja rensa och det slutar upp med att man kanske kastar nå gamla papper , men allt annat har man kvar för det kan som sagtvara bra att ha.
Tro mig, det kommer aldrig komma till någon användning utan det kommer bara ligga där och skapa kaos så är det något du inte har använt på 6 månader så kan du antingen sälja det (Om det är något du tror folk vill ha) ,det du tycker är skräp kan vara guld för andra så tänk det eller om du inte vill tjäna , men endå göra någon glad så kan du skänka tex kläder eller inredning till olika hjälporganisationer Fast är det skräp och ser inget annat ön skräp så kasta det .Just nu i Mars är det bra att börja rensa , en stor vårrensning.

så här kommer det lite punkter och sammanfattningar angående att rensa.

  • Gör 3 högar ! , en för kasta , en för skänka och sist men inte minst en för att sälja
  • Tänk hur länge du har haft grejerna speciellt de som du har tänkt är bra att ha har du haft användning för de senaste 6 månaderna om inte lägg de inte en av de tre högarna. (undtag är jul och påskgrejer)
  • Alla viktiga papper du hittar kan du sätta in i en pärm för på så sätt slipper det ligga överallt och du har koll på vart dom är istället för att leta överallt och skapa mer kaos.
  • Märk gärna lådor/kartonger vad dom innehåller tex JULSAKER.

Nu är jag ingen expert eller utbildad utan detta som jag skriver i bloggen är av egen erfarenhet och vad jag har testat och fått höra ifrån arbetsterapeuter.

Hoppas detta hjälpte er lite att få ordning i er vardag och lycka till.

Ett tips sätt på Musik , ring en vän och be komma umgås medan du rensar om du har svårt att sätta igång



Likes

Comments

Jag var 22år då jag fick min ADHD-Diagnos. Innan kändes livet hopplöst och man blev dömd av att vara lat ,obrydd och stökig. Att få en diagnos fick så mycket att falla på plats och jag visste nu hur jag skulle hantera och att det fanns en förklaring till det mesta som inte har fungerat i mitt liv tex rutiner och struktur.
Struktur och rutiner är extremt viktigt för mig för att jag ska få en fungerar vardag och då jag har testat på mycket för att hitta rätt för mig så bestämde jag för att skapa denna blogg för folk runt omkring mig bl.a. Kontakterna på psykiatrin tycker att jag borde hjälpa andra och ge tips för jag läser på och provar allt jag kan komma på för att få det att fungera.

Just nu kämpar jag för att min son på 7år ska få göra utredning och pga att han inte har en fast diagnos än så läser jag hur allt ska underlätta för honom så bl.a. Har vi fått träffa en arbetsterapeut som har hjälpt sonen med att till exempel att han har fått ett kedjetäcke,timestock och en tavla för att planera veckan. Har själv också testat en del på honom och försökt komma på egna lösningar för att det ska underlätta för hans vardag också .

I den här bloggen kommer jag skriva om min egna erfarenhet och bara för att en del grejer inte funkar på mig så behöver det inte fungera för er utan detta är tips på vad bi kan begära eller vill prova själva för att få struktur på er vardag och slippa stress och kaos och fokusera på det som får en att må bra ❤️

NI KAN OCKSÅ FÖLJA MIG PÅ INSTAGRAM ....OrdningIvardagen heter jag där .

Har ni själva tips så kan ni maila mig på ordningivardagen@gmail.com

  • 24 readers

Likes

Comments