Header

Mat, Träning

Bulk och Deff är två begrepp som man hör ofta i fitnessvärlden, även här på min blogg, men vad betyder det egentligen och vad innebär det? I detta inlägg tänkte jag gå igenom lite mer om hur man gör och vilka resultat de ger.

Bulk
Kort och gott så betyder det att man ligger på ett överskott på kalorier för att bygga så mycket muskelmassa som möjligt, du äter alltså mycket, kaloririk mat, för att bygga muskelvolym. Till exempel så kan vi säga att Bertil ska äta 2300 kalorier/dag om han inte bulkar, alltså 2300 kalorier ska vara hans vardagsintag. Men så bestämmer han sig att han vill bygga större muskler och börjar då äta 500 kalorier extra per dag för att få ut så mycket som möjligt av sin träning, Han äter nu 2800 kalorier/dag och styrketränar. Han kör få reps med tunga vikter och 3-4 sets, alltså till exempel 8 x 4 i hantel-pressen på så pass tung vikt att de sista två är svåra att få upp.

En bulk kan se olika ut för olika personer. De två vanligaste är en "lean bulk" och en "standard bulk". En Lean bulk innebär att man äter mer kalorier, fast med bra, hälsosam och näringsrik mat, man proppar inte i sig massa chips och godis för att komma upp i sina kalorinivåer, Dock så är det många som bulkar en sk; "standard bulk" som äter massor med mat som inte är så hälsosam, endast för att komma upp i rätt mängd kalorier, det ger fortfarande resultat, så du kan absolut bygga muskler trots att din diet inte är så hälsosam, men din kropp kommer lagra mer fett och inte alls må lika bra.

Deff
Sammanfattat så är detta motsatsen av vad en bulk är. Om vi går tillbaka till Bertil och hans bulk så bestämmer han sig att han vill bli lite mer lean/definierad innan sommaren, han vill alltså förlora fettmassa och få mer synliga muskler. Han drar nu av mellan 200-400 kalorier (man kan såklart dra av mer, men det mår man, med egen erfarenhet, inte så bra av..) och äter mycket, men kalorisnål mat. Han styrketränar fortfarande men lägger upp träningen med supersets för att hålla förbränningen och pulsen uppe under hela träningspasset. Han lägger även till cardio tre gånger/veckan efter sina gympass samt någon promenad här och där på sina vilodagar. Han bygger inte muskler under denna tid, eftersom att kroppen kräver ett kaloriöverskott för att bygga muskelmassa, utan han behåller de muskler han har och formar dem.

Hemligheten till en "lean" body är inte att springa en timme om dagen, utan det är att lyfta dina vikter och äta rätt mat. Kom ihåg att


Likes

Comments

Kosttillskott

Förra veckan klickade ju jag hem ett nytt proteinpulver och idag fick jag det äntligen. Längtar tills mitt träningspass så jag kan smaka den, men den luktar iallafall fantastiskt 😳 Har ju även smaken vanilj men kände att jag ville variera mig lite, det är så lätt att tröttna på en smak, dessutom kan man ju även baka med dessa, så det längtar jag efter 😏

Likes

Comments

Jag skulle säga att rumpan är den del av kroppen som är lättast att forma, visst det tar tid, men du förstår snabbt hur du ska göra. I rumpan finns 3 Gluteus muskler, Maximus som är den stora och sedan minimus och medius (höftens utsida) som är mindre och sitter på sidorna av rumpan. Bäst tränar du dessa med hjälp av styrketräning.

Maximus tränar du bäst genom höft extension, som tillexempel kable kickbacks. Så, vill du ha en mer putig rumpa så är det övningar som dessa du ska köra!

Medius tränar du bäst när du drar/trycker benet utåt, som tillexempel hip-abduction, där du pressar isär benen på olika sätt. Finns maskiner till detta, men du kan även göra det liggande med gummiband osv. Vill du ha en rundare rumpa så är det övningar som dessa du ska köra!

Minimus tränar du bäst när du trycker med benen ifrån hälen, som tillexempel squats, marklyft etc (här tränas även maximus..). Detta bidrar till volym till rumpan och gör att du får rundare form på undersidan av rumpan, dvs i "vecken" högst upp mellan lår och skinka.

Likes

Comments

​Hej finisar. 💓

Hoppas att ni har haft en bra dag trots att det är måndag. Min dag har faktiskt varit väldigt mysig. Gick upp vid tio gjorde frukost innan jag stack iväg till gymmet och körde veckans första benpass, var extremt svettig efter det idag och det var riktigt skönt att få det gjort. Gick till skolan och lyssnade på en föreläsning och sedan tog jag, Alva, Victoria och Linnea en kaffe på stan. 


Tänker kanske spendera kvällen med datorn i knät för lite plugg, men kanske även drar till gymmet en sväng till för att få lite cardio gjort, eftersom att jag deffar just nu så är det alltid skönt att få lite extra cardio in i schemat. 

Likes

Comments

Nöjen

Har kikat runt på diverse sidor och ska nog snart beställa ett par av dessa lurar. Lånar Jacobs alldeles för ofta och han blir lika besviken varje gång när han inser att han får träna utan musik, hahaha! 😂

Här har jag satt ihop en budget VS lyx lurar som en liten guide för er som inte vet vad ni vill ha. Ni hittar länkar när ni klickar på de lurar ni är intresserade av.

Likes

Comments

* Snack

Något som äts ofta hemma här hos oss är hummus. Det är så himla enkelt och något av det godaste som finns. Äter både i mer matiga sammanhang, som typ i wrap, till sallad osv, och som snack.

Mixa en tetra med kikärtor (inte spadet) och krydda med dina favoritkryddor, häll över lite olja och rör om. Brukar äta den med gurkstavar.

Likes

Comments

Nöjen

En kväll med en av mina närmsta vänner behövdes verkligen. Jonna är en av de bästa människorna jag har i mitt liv och en av de FÅ som jag alltid orkar umgås med. Hon är min klippa i alla situationer.


Middag på olearys och bio är allt som behövs för att lyxa till det lite och bara vara vi. En girls night out så att säga!

Likes

Comments