Helga som var, var egentlig første hjemreisehelg. Jeg valgte å ikke dra hjem, men heller dra til Oslo sammen med ei venninne. Vi fikk bo i leiligheten til kusina hennes, og vi kjørte bilen min frem og tilbake. Dermed ble det ikke så dyr tur heller.

Fredag traff jeg søsteren min. Hun hadde bursdag, og hun studerer for øyeblikket i Oslo. Jeg dro til leiligheten hun leier og vi spiste taco og is før hun skulle hjem til Hamar igjen. Siden begge to har litt dårlig råd for tiden fikk hun ikke store gaven, men litt penger og to sjokoladeplater.

Lørdag dro vi og spiste lunsj med noen andre fra skolen som også var i Oslo i helga. Vi fikk veldig god mat, og det var fint å møte folk utenfor skolen også. Etter det møtte jeg og Sara venninnen min som bor i Oslo nå. Vi gikk Oslo city rundt, mens Sara kjøpte seg sminke. Koselig å møte henne igjen, siden sist gang var i høstferien. Resten av kvelden var vi i leiligheten og spiste Taco og så på TV. Deilig å bare slappe av og nyte stillheten. Like etter at vi la oss kom det masse brannmenn, politi og ambulanse i gata utenfor oss. Det viste seg at det hadde oppstått en liten brann i en leilighet på andre siden av gata. Det gikk veldig fint, og jeg tror ikke at noen personer var inne i leiligheten.

Søndag var slappe av dagen våres. Vi hadde ingen planer, men vi gikk til en liten kafe som heter Cocoa. Der selger de alle mulige typer kakao med ulik topping og smak. De selger også kaffe, kaker og smoothier. Anbefales på det sterkeste! Etter det gikk vi på et lite søndagsmarked i en park og kikka litt. Resten av dagen bare lå vi på sofaen og så på TV frem til halv fire da vi startet hjemturen til Skaga.

Ha en fin dag videre!

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

I dag hadde vi akedag med reisklassen. Det var utrolig gøy og det var deilig å komme seg litt ut i snøen som har lagt seg her.

Senere i dag skal jeg ut på skitur sammen med de andre som har valgt friluftsliv som valgfag. Det tror jeg blir veldig koselig, og jeg gleder meg til å komme i gang med skisesongen!

Første lørdagen etter Mallorca hadde vi foreldrekveld. Det var veldig koselig å møte mamma og pappa igjen, også var det hyggelig og møte foreldrene til de andre. Arrangementet begynte klokken 15:00 med litt mat, etterfulgt av en halvtimes presentasjon av linja til sin sønn eller datter. Videre hadde elevene på internat vest nede laget et program med ulike sketsjer. Vi hadde også et innslag med Skagakoret som består av alle elevene her på skolen. Jeg sang solo på et vers i Til Ungdommen. Det gikk veldig fint.

Mamma og pappa dro hjem igjen samme kveld, men det var noen foreldre som overnattet i området. Foreldrene til Sara var noen av dem. Søndag var jeg altså adoptivdatter i den familien sammen med ei som heter Solveig. Kjempehyggelige mennesker, og det var en veldig fin dag!

Legger til et gammelt bilde av familien Larsen nederst til høyre.

Da er vi tilbake på Skaga etter en fantastisk uke i Mallorca. Aktiviteter som cliff jumping, ridning, sea caving, dykking, fjelltur, sykkeltur og morgenyoga var på programmet.

Jeg var med på sea caving, dette ble til land caving fordi det var for urolig sjø til å gå inn i vanngrottene. Jeg var også med på ridning. Det var en utrolig fin tur. Vi red litt i skogen og litt langs stranda. Hestene var veldig skjønne og hvert fall jeg koste meg masse! Jeg var også med på en tur til en annen strand i området, hvor vi først syklet et stykke før vi gikk over en liten ås. Nydelig strand til tross for litt store bølger den dagen.

Alt i alt var det en kjempefin tur, og det var gøy at vi gjorde andre ting enn å bare ligge på stranda. Experience Mallorca var et veldig bra selskap og jeg anbefaler det på det sterkeste!

Uka før høstferien hadde vi temauke. Tema for uka var samarbeid, så vi ble delt i grupper på tvers av linjene. Mandag og tirsdag hadde vi samme lag. Jeg kom på "Besteforeldre laget", så vi hadde kostymer og brukte disse hele mandagen. De andre gruppene var: Emo, pirater, transer, meksikanere, gangstere og troll.

De første dagene hadde vi "mesternes mester" Skaga versjon, og flåtedag.

Mandag var det mesternes mester. Dette gikk ut på å gjøre og løse ulike aktiviteter, blandt annet miming, hjernetrim og eggkasting. Veldig morsomt!

Tirsdag var det flåtedag. Der skulle vi lage våre egne flåter av en presenning og kvister vi fant selv, samt et tau. Dette skulle vi bruke til å komme oss over en elv. Laget mitt lagde i utgangspunktet en bra flåte, men vi prøvde å få på så mange som mulig på første turen, så den varte ikke lenge før den sank...

Onsdag og torsdag hadde vi nye grupper, og skulle også ha helt andre oppgaver.

Onsdag skulle vi leke Lars Monsen på villspor. Så vi ble kjørt til et sted med blind for øynene, også skulle vi bruke kart og kompass for å finne veien tilbake selv. Det var noen poster vi skulle innom på turen. Disse postene kunne være kanopadling både med og uten bind for øynene, matlaging, finne ut hvor vi var på kartet osv.. I tillegg hadde vi to oppgaver til gjennom hele turen. Vi skulle lage en pinnefigur og ha en fortelling til denne pinnen, samt at turen skulle dokumenteres. Begge deler ble gjennomført, kanskje kommer en del av filmen ut senere.

Torsdag var det innedag med teater. Vi trakk tema, sted og sjanger. Min gruppe fikk kjærlighet, på fest og stumfilm. Interessant kombinasjon, men det var veldig gøy å finne opp en historie og formidle denne videre til de andre på skolen!

Alt i alt var det en veldig fin uke hvor vi lærte mer om oss selv, men også hverandre! :)

Nå skal jeg en uke til Mallorca, og der har jeg ikke tenkt til å blogge dessverre. Dermed blir det ingen nye innlegg før torsdag neste uke, men så skal jeg prøve å blogge litt oftere!

Har du vært i Mallorca før, evt. har du noen forslag til hva man kan gjøre der? :)

Da har det vært vaskedag på Skaga igjen. Hver fredag vasker alle sammen rommene sine. Vi rydder rommet, tørker støv, støvsuger og vasker gulvet. Det høres kanskje kjedelig ut, men egentlig er det ikke så ille! Det er alltid noen som har på musikk, og siden rommene er så små tar det ikke lang tid.

Her er noen tips til dere for å gjøre vasking mer morsomt:

Musikk hjelper alltid på humøret. Sett på en spilleliste med mye fart i, så går vaskingen fort!

La alt ha en plass. Det er mye lettere å rydde dersom det har en fast plass å være!

Rydd og vask med gode venner! Er man to eller flere blir vaskingen mye morsommere!

Ha en super helg videre!

Budapest er et sted jeg lenge har ønsket å dra til! Håper jeg klarer å få til en tur dit i løpet av de to neste årene. Har hørt at det er et kjempefint sted, noe man også ser på bildene ovenfor.

Dette er jo ikke et innlegg om Hallingdal fhs, men jeg kommer til å legge ut noen innlegg innimellom om andre temaer også.

Dersom du har tips til reisemål, legg gjerne igjen en kommentar :)

Da har reiselinja vært på ny tur, denne gangen var det kanotur! Turen var helt fantastisk og jeg tror at alle koste seg kjempemye. Onsdag etter lunsj dro vi fra skolen mot Hemsedal. Videre kjørte vi til et vann som heter Vannin. I Hemsedal kan man leie kanoer eller kajakker og se Hemsedal fra vannet. Anbefaler dette til alle som har mulighet! Vi padlet ca. en time før vi fant et sted vi kunne slå leir. Leirstedet lå helt nydelig til med vann på tre sider. Onsdag kveld ble brukt til bålkos med sang og pølser før natta kom. Da vi skulle legge oss ville de aller fleste sove i telt, mens åtte av oss sov under åpen himmel. Det er en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme!! Det er noe med den følelsen der man legger seg til stjernehimmel og våkner til soloppgang!

Torsdag startet vi selvfølgelig med en god frokost før vi tok en ny runde med kanoene. Denne gangen padlet vi i ca. en time til et annet vann som heter Grytevatnet. Fjellandskapet var helt fantastisk, spesielt nå på grunn av alle fargene på trærne. Jeg elsker høsten! Etter turen ble det pakking av telt og sekker, før vi vendte nesen hjemover.

Reiselinja skal på en del flere turer, og i tillegg har jeg valgt friluftsliv som valgfag. Dermed kan jeg glede meg til flere koselige og minnerike turer med herlige mennesker!!

Hei!

Da er første linjeuke på Skaga ferdig, og jeg tror de aller fleste er fornøyde! Reis (linja jeg går) var i Gdansk mandag til torsdag, switch var i Stadt og surfet, og balanse var på hyttetur og gjorde diverse aktiviteter i området sammen med norsklinja. I tillegg til Gdansk var reis også på rafting i går, fredag, noe som var utrolig gøy!! Jeg var veldig spent før vi begynte, men det gikk over da vi kom igang.

Turen til Gdansk var over fire dager, men torsdag var bare en reisedag, så vi hadde tre dager til å se Gdansk.

Mandag brukte vi til å se området rundt leilighetene vi bodde på. Vi bodde på litt forskjellige steder først, men etter å ha byttet litt leiligheter endte vi alle opp i gamlebyen. Etter å ha funnet oss til rette i leilighetene gikk vi ut for og spise. Gutta spiste på Hard Rock Cafe, mens jentene (pluss Martin) endte opp med å spise pizza. Deretter dro alle til leiligheten der jeg bodde for å "bånde", altså bli bedre kjent!

Dag to dro alle sammen til St. Marys Church. Der gikk vi opp i tårnet og hadde kjempefin utsikt til hele Gdansk. Etter dette hadde vi litt fritid før vi dro på en båttur til en halvøy som heter Westerplatte. Det var der det første militære slaget i Europa skjedde under 2.verdenskrig. Vi gikk ikke av båten der, men vi fikk sett litt mer av Gdansk. Resten av dagen var det fritid, så da sto shopping på agendaen.

Onsdagen begynte vi dagen med en sykkeltur. Denne ble det litt rot med siden vi ikke skjønte kartene vi fikk utdelt, men etter en liten stund fant vi det på google maps og fulgte gps´en til vi kom frem til en bydel som heter brzezno. Videre syklet vi langs stranden helt til vi kom til en ny bydel, Sopot. Sopot var et utrolig fint sted, og selv om det var et lite stykke og sykle var det absolutt verdt det!! Anbefaler alle som skal reise til Gdansk og dra dit, gjerne med sykkel. Der er det muligheter for å bade og kose seg på stranda, spise god mat, og rett og slett bare slappe av en dag. Etter sykkelturen var det fritid igjen, noen dro på shopping, mens andre dro på Fun arena, altså et sted der det finnes masse forskjellige morsomme ting å gjøre. Jeg tror i hvert fall de hadde det veldig gøy.

Torsdag ble som sagt bare brukt til å reise hjem igjen.

Her er noen bilder fra begge turene til reis. Først, Gdansk

På bildet ovenfor kan dere se St. Mary´s Church, eller som jeg kaller den: vekkerklokka! Den ringte hver time og halvtime...

Bildet ovenfor er fra innsiden i St. Mary´s church.

Her er vi på sykkeltur langs stranda.

Dette var bare et lite utvalg av bilder. Dere kan sjekke ut Hallingdal FHS på facebook og instagram for å se flere bilder.

Nå kommer det noen bilder fra raftingen vi var på i går.

Fra venstre: Daseol, Alette, Ragna (bak), Julie (foran), Martin, Mari og meg.

Det var kjempegøy,

og alltid spennende og prøve nye ting!

Hei alle sammen!

Da har jeg vært et par dager på Hallingdal folkehøgskule og stortrives her. Fantastiske mennesker og nydelig natur! Vel, kanskje ikke så nydelig natur, men det er veldig fint her altså. Gol er en bygd i en dal (Hallingdal) så det er ganske kaldt her. Det passer meg egentlig ikke så veldig godt siden jeg trives best i varmen, men jeg prøver.

Til nå har vi hatt en del "bli kjent" leker og aktiviteter. Stort sett har vi vært sammen alle linjene og bare kost oss. I dag var vi for første gang sammen med bare folk på egen linje. Dvs. at reis var sammen, switch var sammen, balanse var sammen og en ny prosjektlinje som heter norsklinja var sammen. Dette er en linje som i år består av fire gutter fra Eritrea som har blitt plassert i Hallingdal og skal lære seg norsk. De har fått oppholdstillatelse og dette året er altså for å få de i gang med norsk kultur og språk. Kjempefint prosjekt!!

Totalt i år er vi ca. 60 elever her, 22 av disse kule folka er på reis. Gleder meg til å bli enda bedre kjent med både de, men selvsagt også de som går på de andre linjene! Vi har også fått en foreløpig plan for året både generelt, men også en plan frem til jul for reiselinja. Tror det kommer til å bli kjempekult!! Rafting, høydepark, kanotur, Besseggen, klatring er noen av aktivitetene som er på planen. Jeg gleder meg!

Jeg har ikke tatt så mange bilder enda, men skal prøve å bli bedre på dette.

Her ser dere et bilde av min roommate (til høyre) og ei anna venninne (til venstre) som bor på et rom like ved oss. Og bare vit at VEST OPPE er best!

Vi er alle veldig spente på å se hva som skjer fremover, og vi gleder oss veldig til alt som kommer!! I morgen drar vi på tur, så kommer nok ikke noe før det, men skal prøve å få tatt noen bilder så dere kan få se litt av det vi holder på med :)