Everyday life

Hej på er!

Den senaste månaden har både mycket och lite hänt, var på en liten resa och så har även mina föräldrar varit här uppe en kort sväng. Utöver det har jag mest suttit och pluggat och dagarna har sett rätt lika ut helt enkelt. Ska skriva en tenta imorgon samt en tenta på torsdag så har lite att ligga i just nu. Var ute en sväng på STUK i lördags, såg alla nollor och även Rebecca och FIona. Var inte så jätte imponerad av Rebecca och Fiona, trodde dom skulle köra mera av deras låtar men det gjorde dom inte. STUK hade ett tält utomhus som spelade betydlligt bättre musik för när vi skulle gå in och kolla om Rebecca och Fiona hade börjat spela så sa vi alltid "bara den här låten, sen går vi in!" men vi kom nästan inte ifrån tältet..

Här har ni min standard frukost, oftast har jag flingor också men var inte sugen på det idag så blev extra blåbär. Ville äta upp blåbären innan dom blir dåliga! Plockar mina blåbär själv nu när det är säsong för det. Jag har ju turen att ha en himla massa blåbär precis bakom huset i ljusspåret runt berget här. På 30 min av att stå på samma kvadratmeter har jag blåbär så att jag klarar mig ca 3 frukostar. Mer än så tänker jag nog inte plocka för jag vet inte hur länge de håller men det verkar hålla så länge i alla fall. Ska även ta en sväng och plocka en del blåbär så man kan frysa in så man har till vintern om man blir sugen på en blåbärspaj eller liknande.

Nu har klockan blivit så pass mycket att det är dags att börja plugga.. Vi hörs senare!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Training, Goals

Som ni vet har jag dragit igång med träningen som än så länge rullar på bra och det känns lagom mycket i kroppen dagen efter. Jag har satt upp ett mål som jag ska nå om ett år. Det är faktiskt inte en viss vikt eller något dylikt utan det är att klara ett lopp i Luleås skärgård på Klubbviken och loppet heter Tuffa Timmen. Det är ett motionslopp i form av en hinderbana, de säger att om man tränar regelbundet och allsidigt ska man klara detta 10 km långa lopp. Jag har aldrig deltagit i ett sådant långt lopp men varför inte prova nu. Jag tror att det kan mentalt bli lättare att springa en hinderbana än ett vanligt lopp på 10 km. Anledningen till det är att man gör så många andra saker utöver att just springa i all oändlighet. Det som också är bra med detta lopp är att det är för välgörenhet på ett annat sätt än vad det gör om man ger pengar till, till exempel Rädda Barnen. För denna välgörenhet ger barnen i Etiopien chansren att prova på ett liknande pass som vi själva kör.

Här kommer ett klipp från Youtube dom har gjort för att man ska få en liten inblick i vad det är man får göra. Jag tycker det ser kul och utmanande ut! Därför ska jag idag ta mig ut på min första löprunda på jag vet inte hur många år, som tur är finns det en slinga som 1.5 km som jag tänkte börja med så jag överlever!

Likes

Comments

Everyday life, Cooking & baking

I helgen var det äntligen lite bättre väder, det har nämligen regnat här uppe varje dag i en vecka. Vissa dagar har det varit ösregn hela dagen eller så har det varit till och från hela dagen. I lördags var det alltså äntligen uppehåll och solen kikade fram på eftermiddagen och resten av kvällen. Eftersom vädret var så fint kunde man inte motstå att grilla och som vanligt när det ska grillas blir det inte bara en sak utan allt! Och då menar jag allt, vi hade fläskfilé, lax, revben, majskolvar och baconlindad haloumi. Vi hade tänkt äta bakpotatis till detta men vi insåg att vi hade så mycket mat redan att det skulle vara onödigt, men nu finns det potatis kvar tills resterna ska ätas som tur är. Kvällen slutade nere på stan med en öl på BIshops, dom mycket från Omnipollo vilket jag tycker om och många av deras suröler har dom också! Efter det stängde bar det av hemåt och så hängde vi hemma innan de begav sig hemåt inpå småtimmarna. En lyckad kväll helt enkelt!

Fläskfilén under tillagning
Det övriga ligger och väntar på att hamna på grillen
Allt har intagit sin plats på grillen men fläskfilén är inte riktigt färdig än så därför ligger han kvar i folien!
Fläskfilén är färdiglagad och ska nu få färg! Det andra är nära på att vara klart också!

Likes

Comments

Everyday life, Training

När jag var i Sthlm så besökte jag en PT för att komma igång med träningen. Sedan jag flyttade upp hit till Lule så har träningen halkat efter, jag har gjort många tappra försök att komma igång med träningen men det har inte fungerat alls. Många gånger har jag varit igång i kanske 2-4 veckor och lyckats köra 2-4 pass i veckan men sedan har det antingen blivit för mycket i skolan eller så har jag blivit sjuk. Jag tror att anledningen till att jag blivit sjuk så ofta de senaste två åren är stress, jag har varit väldigt stressad men tog tag i det problemet ordentligt innan sommaren och har börjat bli bättre. Orken för att göra saker har börjat komma tillbaka och detta resulterar i att jag känner att jag har ork för att gå och träna också.

För att träningen ska bli effektiv besökte jag då denna PT och bad om att gå tre träningspass jag kan utföra och resultatet ska vara att jag både går ner i vikt samt att jag blir starkare. Jag behövde nog också få ett strukterat träningspass som jag kan följa så jag tränar ordentligt. Tidigare har jag alltid gått på känsla när jag väl kommit till gymmet och bara kört de maskiner som är lediga och jag känner för just då. Alltså blev passen väldigt blandade och hade ingen struktur alls men det har det blivit ändring på. Har tänkt komplettera dessa styrkepass med yoga och eventuellt löpning också. Har intervaller i ett av träningspassen så får lite löpning trots allt. Jag tror att yogan kan hjälpa att motverka min stress också, avslappning som kräver koncentration och även styrka.

Nu under sommartid kommer jag följa detta träningsschema nedan men till hösten kan det bli lite ändringar eftersom yoga passen lär säkert ändras i och med att de drar ner på antal pass under sommaren.

TIsdag: Styrkepass #3 samt yoga

Torsdag: Styrkepass #1

Söndag: Styrkepass #2 samt yoga

Kanske ser lite lustigt ut att börja veckan med pass #3 men det är för att igår så körde jag pass #1 och då blir det mer logiskt på detta sätt. Kan gå mer in i varje träningspass lite längre fram!

En gammal bild men den enda gym-bild jag har..

Likes

Comments

Everyday life

God förmiddag på er!

Idag sitter jag i skolan hela dagen och pluggar, igår var jag nämnligen ute och åkte båt i skärgården och hade det mysigt. Hade tro det eller ej kameran med mig så knäppte några bilder men vi får se hur de blev, visar er dom så fort jag fått in dom i datorn och allt det dära. Måste säga att det känns lite udda att sitta i skolan på sommaren, den är mer eller mindre helt tom och ett ställe där det alltid är fullt och livfullt är nu helt knäpptyst. Däremot är det skönt att vara helt själv såhär, för då kan man lyssna på musik utan hörlurar och man stör ingen. 😊

Vad gör jag för plugg just nu då? Jo jag ska skriva några tentor om ca en månad, en hel del matte är det jag ska lära mig. Ett knep jag har märkt hjälper mig en del när jag ska lära mig lösa uppgifter är att först lösa en del uppgifter i boken för att komma in i rätt matte tänk. Därefter gör jag "how too" lappar, på dessa skriver jag hur man går till väga för att lösa typ uppgifter, exempel på lösta uppgifter som är lätta att följa och ibland har jag någon sida med massa värden och regler vid sidan för att slippa spendera massa tid med att leta upp det för var och varannan uppgift. Anledningen till dessa "how too" lappar är för att kunna ge det ett bättre flyt till att lösa uppgifter. Jag har dom i en hög bredvid mig och när jag fastnar på någon uppgift kollar jag om jag har en lapp om en sådan uppgift och kollar inte på hela uppgiften utan bara nästa steg för ibland kan det hjälpa att komma på hur man löser hela uppgiften. På så sätt lär jag mig lösa uppgifter på ett smidigare sätt, i alla för mig blir det smidigare. I slutet behöver man inte alltid släpa med den där stora och tunga högen med böcker. Utan om det är något som är jätte konstigt skriv upp det och kolla upp i kurslitteraturen när man kommit hem. Med dessa lappar jag har också märkt att man blir mindre beroende av en dator/mobil/iPad som kan distrahera en vilket är bra.

Vad står med på dagens schema förutom plugg, jo träning. I förrgår så var jag och fixade ett nytt medlemsskap på gymmet på skolan, tidigare hade jag på 24/7 och det var väl bra men trivdes väl inte riktigt och har varit på Stil (gymmet på skolan) tidigare och trivdes bättre där. På Stil har de dessutom bättre klasser man kan gå på, bland annat yoga som jag har länge velat gå på. Så på söndag ska jag förhoppningsvis gå på mitt första yoga pass! Har även ett färdigt program med tre olika sorters pass som jag ska börja köra också, ska köra igenom en av dom idag. Kommer nog vara lite trött efteråt men som tur tränar jag innan lunch och kommer få äta lunch efteråt, får se det som en belöning helt enkelt.

Likes

Comments

Everyday life

Hej på er!

Det är ett bra tag sedan jag skrev och framför allt skrev på svenska, är lite tvådelad om vilket språk jag ska skriva på men tror ändå att det kommer luta mot svenska eftersom det faller mer naturligt när jag befinner mig i Sverige. Tänkte ge er en liten life update... Ni har antagligen märkt att det har varit väldigt tyst här i ca 2 månader, allt började med att min stress tog över allt. Jag orkade ingenting och mådde skit helt enkelt, det är bättre nu och jag jobbar med det dagligen. Tänkte gå in på det lite djupare i ett annat inlägg för annars kommer detta inlägg bli jätte långt.

Så vart befinner jag mig nu då? Jo, jag är tillbaka uppe i Lule för att plugga, det är så jag har spenderat min sommar. Det är både skönt och jobbigt samtidigt. Insåg att jag har jobbat varje sommar i ca 10 år så det är en lite underlig känsla att inte jobba en minut denna sommar. Fast det beror lite på hur man ser det, att plugga är mer eller mindre som att jobba. Skillnaden är mest att jag kan välja mina timmar helt fritt medan om jag hade jobbat hade jag haft fasta tider.

Ungefär så ser resten av min sommar ut, plugg, plugg och lite mera plugg. För mig gör det alltså inget alls att det regnar och är dåligt väder. Varför undrar ni, jo för då lockas man inte till att göra saker ute i solen istället för att plugga. Däremot vill jag ha en varm och solig sommar nästa år, går det att önska det? 😊


Midsommartårtan jag gjorde i år! Stolt med utseendet men den kunde ha varit fluffigare till konsistensen inuti!

Likes

Comments

Everyday life

Today has been a much better day than yesterday. All the electronics has been working correctly for me. I finish one assignment today, we were supposed to discuss a few questions that was handed out by our teacher in the beginning of the course. I've spent a lot of time inside today which hasn't been that nice since we have had clear blue skies and 23 degrees Celsius with mild breezes. I got to spend a little time out in the sun when we went through the questions and during lunch while we ate some ice cream. You know about my goal to eat better but when it is this nice weather in Sweden you eat ice cream end of story.

So what have I more done today after school, I went to a spring exhibition here in Luleå. Not a lot of people there today, probably due to the nice weather. Walked around and looked at some stuff but didn't find anything I wanted so returned home again. For me the weekend has started and I'm gonna have a glass of wine. Asked for something crispy when I bought it but can't really agree that it was crispy in the way I imagined it to be. But now I know... See you laaater!

An oldie but a nice picture. :)

Likes

Comments

Everyday life

Well hello there!

Finally I got the internet to work here at home. I have no idea what the problem has been cause it has been working on my iPad, phone but not my laptop. I've even tried other computers connected to my internet and they have worked. But as usual when this problems appear I call my dad which more or less always solves them and seems to have done it again. It seems like there are some files that get confused or something and has to be removed. I did that and it didn't want to work, so I took a trip to school to see if that would solve the problem and very much so. When I started my laptop at school it worked just as normal. I couldn't concentrate in school so shortly after I downloaded all the material I needed for the day I was on my way back home. And guess what, now my internet works at home as well... Very very weird but it works and well I guess that is what I really care about.

Due to all this complication this morning has made me not accomplish as much as I had wished by this time of the day. But slowly I'm getting there. Might have to move something to this weekend instead or so since the day only has so many hours. In a few hours I'm heading down town to find the second pair of glasses I want to get, it is complicated.. They have to have the right look, right feeling and not be to close to my eyes cause otherwise my eyelashes just make them dirty withing minutes. After the trip into town I'm finally gonna remember to give Julia a call, was supposed to do that Monday afternoon but got distracted by other things. We will both be out walking so we more or less are on a walk together but in different places in Sweden. Later this evening I'm heading to the gym as well, is my goal.

Well that's about it for now. I should make a snack or so and finish off some little task before heading into town!

Likes

Comments

Everyday life, LTU

Good morning!

I'm trying something new, arriving in school way to early. I've been in school for about an hour now and I've gotten quite a lot done already. My goal with this change is to have more time for things not related to school. I always fall asleep between 21-23 depending on how tired I am and waking up early doesn't affect my amount of sleep. What I also have noticed (was waking up early last spring as well) is that I'm the most effective early in the morning. Another thing that is nice is that there isn't anyone else at school so it is very nice and quiet. It is also a nice feeling that when I've done half of my days work is when most of the other students just are getting started.

Well what have I done this morning? I've been studying for my retest that is coming up soon, the date for it might be changed since the teacher was so slow at correcting the test. The school has a policy that the results should be given to the students latest 12 working days before the test and since this hasn't been done the goal is to have the test later.. But I'm aiming at the original date, just in case it doesn't get moved I don't have to stress study the last minute.

When I'm done going through this test I'm doing now (I practice on old tests) I'm going to write a lot for a group project and if I finish that before lunch I'll continue with some research for my essay. If I don't have time for that I'll continue with that tomorrow. In the afternoon, after a break, I'm going to study for my statistics test. For some reason I have real difficulties but I'm working through all the problems from the beginning and hoping that will help and after that start looking at old test. So far I'm almost done with lecture 3 or 4, can't remember. But I've almost done 1/4 of all the pages!

My short break now is over and I should continue working, but first I'm going to get up and walk around a little bit.

Not this much snow left now but still quite a bit, I'll take a new picture this week so you'll see!

Likes

Comments

Everyday life, Goals

tI got lost in time and the blog just got put to the side and therefore also my goals. I have had them floating around in my head but not checked them to the list I made for March... I missed a whole month. Anyway here was the goals for March:

Training:

❤ Go swimming a minimum of 6 times
❤ Go to the gym a minimum of 4 times
❤ Go for 3 longer walks

School:

❤ Pass all my assignments
❤ Pass all the tests I'm taking

Other:

❤ Come half way with the puzzle
❤ Recover from a cold related to stress
❤ Figure out a way to stress down when it is really stressy

Exercise wise I can't really recall how it went but I know I was doing good anyway. I know that last in April I didn't go swimming since my card there had expired. Instead I went for at least three longer walks which I don't recall doing in March. The gym I probably went to 4 times if not even a few times more. I kind of lost track but now I'm logging each time what I do so it will be easier to keep track of that. I passed all my assignments in school but not all my tests. But I'm still happy with what I've achieved. I haven't come half was with the puzzle since I'm still figuring out where to do the puzzle (my apartment is very tiny with not a lot of floor/table space for a huge puzzle..) I recovered from my cold in March but got a new one in April that lasted more or less 2 whole weeks. Still working on ideas how to recover from stress. I have noticed that exercising does help and doing facial masks regularly. More or less making more me time.


So what are my goals for May?

Training:

❤ Go for a minimum of 4 bike rides (about 10 km each time)
❤ Go to the gym a minimum of 12 times
❤ Go for 3 longer walks

School:

❤ Finish my essay in time
❤ Finish my group project in time and do a good presentation
❤ Pass all the tests I'm taking

Other:

❤ Facial mask at least once a week
❤ Cut down on candy, only a few pieces on Saturday
❤ Keep the apartment tidy
❤ Drink 2 liters of water every day

Likes

Comments