Everyday life

Hej svejs!

Idag tänker jag nog inte bege mig ut i onödan, det är -19 ute. Min kropp har inte vant sig än vid att det kan vara kallt ute, speciellt när det var +3 i fredags. Det är mer än 20 graders skillnad. Jag har iaf tur att ha det varmt inne än så länge men man känner ändå att det är kallt ute. Känner mig inte hundra idag så är skönt att sitta hemma (gör iofs det mer eller mindre hela tiden i alla fall). Eftersom jag inte känner att jag kan sitta och räkna uppgifter kollar jag på klipp om kemi från Khan Academy på youtube. De förklarar väldigt noga och med ett enkelt språk och försöker inte göra det svårare än vad det faktiskt är.

Tänkte berätta om helgen men ska se till att få bilderna från Julia för jag lyckades hänga in min telefon i garderoben i lördags, var inte så mycket att ta bilder på men mer om det senare!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Everyday life

Idag lyckades jag komma upp en bra tid, hade klockan på 06:40 och satt vid bordet med min kopp te strax innan 7 och kunde börja vid 7. Ungefär så jag vill ha det! Har redan hunnit sitta nästan 5 timmar idag och det är nog så mycket det kommer bli för det är en hel del fix inför Av4ningen imorgon (berättar mer om det sen men det är en avslutnings grej kan man säga). Julia kommer även upp ikväll så ska se till att det finns plats i dagbädden/soffan att sova i. Det är lätt hänt att det blir som ett förvarings utrymme då det inte finns mycket plats (eller bra plats) för böcker och papper. Lite konstigt i och med att det är en studentlägenhet där man kan förväntas ha en hel del kurslitteratur med tillhörande pappershögar..

Vad står på dagens schema då? Jo det ska tvättas och handlas lite, diskas och dammsuga. Det är nog egentligen det som ska göras och sedan få bort allt små skräp som ligger överallt! Förstår inte hur allt förökar sig så himla fort! Känns som man plockar varje dag och ändå ger det inget resultat. Nä nu ska jag plocka undan alla mina skolpapper osv och få dom in i sitt nya hem så jag enklare kan plocka undan och hitta rätt papper.

Likes

Comments

Everyday life

Hej på er!

Här uppe i Lule har vi fått en klass 2 varning om vind och snö de kommande dygnet. Det började redan imorse med att snön yrde runt mellan huset, var något kort uppehåll idag men nu är tillbaka till yrandet. I och med detta väder så har jag stannat hemma hela dagen och har pluggat hemifrån. Det känns inte som en så god idé att ta sig ut även om det bara är till skolan som egentligen inte ligger så långt bort men ändå! Utanför dörren har vi ett motionsspår där det alltid är mycket folk genom hela dagen men idag har jag nog sett kanske 3 personer varav två av dom var ute med hunden och den andra var ute och gick bara. Knäppa människor! Men har man en hund måste den ut helt enkelt så dom hade inget val direkt... Nä nu ska jag ta en dusch och sen börja förbereda mig inför sängen så jag kommer upp i tid imorgon!

Betydligt bättre väder för en vecka sen!

Likes

Comments

Everyday life

Att kunna vakna den tid man önskar och inte vara trött kan vara svårt, speciellt när det är väldigt mörkt på mornarna. Jag har de senaste veckorna kämpat med att ta mig upp och orka göra saker på förmiddagen. Det är inte fören igår jag kände mig pigg på morgonen. Är inte helt säker på vad jag har gjort annorlunda men bland annat har jag hängt upp julstjänan i fönstret och den ska tändas kl 06.30 så det finns något sorts ljus i rummet när jag vaknar. Det kanske också beror på att jag verkligen inte gjorde något alls i helgen och har fått ladda om helt och hållet. Även fast man sitter stilla väldigt mycket när man pluggar så behöver man ibland helt lata dagar för att ladda om. Många gånger tror jag min hjärna får overload och det är därför jag blir trött.

Många personer säger att man ska ha något att se fram emot när man går upp på morgonen för då blir det mycket lättare. Däremot kan det vara lite svårt att hitta något motiverande när man ska plugga och speciellt plugga till tentor i ämnen man inte tycker om så himla mycket. Hur motiverar jag mig då att komma upp ur sängen? Det är något jag inte har ett svar på. Jag vet att jag är mest produktiv mellan 07-12 gör jag ett försök att komma upp till dess (vilket som ni har läst har gått väldigt dåligt på sistone). Sedan föredrar jag att börja tidigt och sluta tidigt, för om jag börjar vid kl 07 och ska plugga i 8 h blir jag klar vid strax efter 15 beroende på hur lång lunch jag tar. Tror jag kom av mig lite nu men det är nog det starkaste som motiverar mig till att vakna tidigt, egentligen vill jag börja vid kl 06 för att få sluta tidigare men det får jag justera den kommande veckan!

här högt står solen på himeln vid ca 11 på dagen!

Likes

Comments

Everyday life

Jag har velat lära mig nya saker, ny information eller hur man gör saker. Jag har funderat på hur man ska komma på vad man vill lära sig. Däremot så tror jag att jag har kommit fram till varför jag inte kommer på vad jag vill lära mig och det är just för jag redan lär mig väldigt mycket varje dag i och med plugget. Anledningen till att det inte känns som om jag lär mig någonting är trolig för att jag inte kan applicera det i mitt vardagliga liv. Men när jag väl skulle sätta mig och skriva detta inlägg så tänkte jag efter och jag har ju lärt mig en hel del från midsommar skulle jag nog säga. Har lärt mig göra curd (som i lemon curd), bearnaisesås, smördeg till croissants, lussebullar, brunsås (som faktiskt blev bra), god potatisgratäng, hur jag lär mig saker effektivast, vad som gör mig glad och säkert mycket mer som jag inte kommer på just nu.

Från detta har jag lärt mig (ännu något mer) att just nu kanske jag inte behöver försöka tränga in mera information i mitt huvud. Att försöka få in mera i mitt huvud utöver plugget tror jag inte är ett bra alternativ just nu för att då kommer den roliga informationen att tränga bort den tråkigare (alla kurser på universitet är inte roliga...). Men däremot när plugget är över så ska jag försöka att lära mig nya saker, kanske inte varje dag som jag sett vissa ha som nyårsmål men ett par saker per år. Mycket genom litteratur kan jag tänka mig och även genom Youtube för där finns det så himla mycket att jag knappt vet vart ska börja!

Likes

Comments

Everyday life

Hej på er!

Denna helg har varit väldigt lugn och inte många knop har gjorts och det har verkligen varit välbehövt. Idag känner jag mig pigg med en massa energi så jag ska ta mig till antingen gymmet eller till badhuset för en simtur vi får se vilket det blir. Lutar mot gymmet idag strax efter lunchtid då det brukar vara minst folk. Vad som ska tränas idag är högst oklart men funderar på lite mage, mina rehab övningar och kanske bröst och armar. Fast som det känns nu kan jag väl lika gärna lägga till lite ben också. Eftersom jag inte kan köra ben helt ut så använder jag maskiner för att träna ben vilket inte är en favorit men då vet jag att ryggen är i helt rätt position helt enkelt.

Utöver denna träning och diskning som ska ske idag, måste jag plugga en hel del till min dugga imorgon. Har legat lite på latsidan gällande den men kommer nog ihåg mer än vad jag tror. Måste mest lära mig vad bevisen heter så är jag nog hemma! Nä dags att sätta igång.


En bild från min promenad förra veckan, det har nu kommit ännu mera snö!

Likes

Comments

Everyday life

Hej på er!

Målet var att hinna skriva en inlägg när jag var i Stockholm men så blev det aldrig men men. Anledningen till att jag åkte ner till Stockholm var för att besöka en konferens som heter Brandskydd. Som namnet avslöjar handlar det om brandskydd i alla möjliga olika former. Vad man som brandingenjör kan göra för att förbättra brandskyddet oavsett om man jobbar inom räddningstjänst eller som konsult. Väldigt intressant i alla fall. Det som gjorde det möjligt att åka på konferensen var att arrangöreren av konferensen bjuder varje år in ett par studenter och jag hade turen att få åka i år. Helt gratis är det ju inte att gå på konferens. Tyvärr finns inte schemat tillgängligt på hemsidan längre och misstänker att jag inte sparade det heller.

Några av de ämnen som togs upp var fasadbränder i och med den branden som skedde i London i somras. Sedan var det en del om att bygga i trä, en utredning av en brand i Husby för några år sedan och mycket mer. Det som jag tyckte var intressantast var faktiskt när en advokat berättade om deras syn på det hela, alltså hur det går till i rätten vid ärenden gällande brand. Det var även mycket intressanta frågor som togs upp som han svarade på.

Denna konferens pågick i två dagar och det var väldigt länge sedan jag var så trött som jag hade varit efter dessa två dagar. Under fredagen var jag helt utslagen och gjorde nästintill ingenting. Hjälpte mamma och pappa med tvätten (dom tvättar alltid fredagkvällar..) så vi kunde göra något skojsigt på fredagskvällen. Mer om vad som hände under helgen kommer i ett annat inlägg!

Likes

Comments

Training

För någon vecka sen bokade jag upp mig och pappa på Arena Run i februari. Det är en hinderbana som kringlar runt sig i Friends Arena i Stockhollm. Rapparen Petter och hans fru är dom som arrangerar detta event och det är även på så sätt jag har hört om det. Banan är 5 km lång och är blandad löpning och hinder, den är anpassad så att alla ska kunna klara av den så det är kul. Vi är med i den icke tävlande grenen eftersom vi är bara två och man ska vara lag om 4 personer om man tävlar har jag för mig. Det fanns samma starttid så vi springer hinderbanan tillsammans i alla fall.

I och med anmälan till detta måste jag inse att jag inte kan lata mig allt för mycket med träningen längre... Måste få lite bättre kondition först och främst för att ens orka ta mig runt 5 km. Lite synd (egentligen inte ett dugg) att snön har kommit nu så man kan inte springa så lätt utomhus. Får väl införskaffa lite broddar och klä mig ordentligt och ta mig ut. Jag är medveten om att man kan springa på ett band inne på gymmet men det är något som inte passar mig eller mina knän tyvärr. Har än så länge hunit med ca 3 pass i veckan av blandade karaktär, ibland en längre promenad i kuperat område eller spinning och styrka inne på gymmet. Får ju tyvärr inte köra någon tyngre tyngdlyftning pga ichiasnerven men kör det jag kan och håller igång med mina rehab övningar, hoppas det ger något sorts resultat!

Likes

Comments

Cooking & baking

Igår testade jag att göra egna honungsrostade nötter. Man kan välja vilka nötter man vill och här blev det en blandning av jordnötter, hasselnötter och cashewnötter. Tiden att göra detta är ca 10-15 minuter plus tiden det tar för dom att svalna. Jag gjorde dom igår kväll så lät dom ligga och svalna hela natten. Får göra dom igen dagtid så kan jag berätta hur lång tid det tar för dom att svalna. Det man gör för att rosta dom är att hälla nötter, honungen och saltet i en stekpanna på medelvärme i ca 10. Nötterna ska bli gyllenbruna, då är dom klara. När dom är klara så ta fram ett bakplåtspapper och häll ut nötterna på det. Du behöver ingen plåt eller så, jag la bara bakplåtspapperet på bänken. När du häller ut dom på pappret försök hälla ut dom lite utspritt och inte i en hög som jag gjorde. Man vill att som svalnar en och en, annars får man nötklumpar. När dom sedan torkat/svalnat är det bara att hälla upp dom i en skål.

Ingredienser:
3 dl nötter
1 msk honung
2 krm salt

Nötterna gosar med honungen i stekpannan.

Efter en himla massa pill fick jag isär alla nötter. Använd bestik och inte fingrarna då dom är VÄLDIGT varma.

När dom svalnat lägg i fina skålar. Jag hade ca 2 dl nötter då de köptes på känsla i lösvikt.

Likes

Comments

Everyday life

Hej på er!

För ca 6-7 veckor sedan började jag märka att min vad gjorde väldigt ont efter att jag suttit på huk ett litet tag, jag blev så pass svag i vaden att jag behövde ta hjälp av antingen möbler eller en person i närheten för att kunna ta mig upp igen. Jag lät det gå ca 3-4 veckor med vila men när det inte blev bättre bestämde jag mig för att ta tag i det och det var bra att jag gjorde det. Det började med att jag kontaktade en idrottspedagog på skolan som sedan skickade mig till en fysioterapeft på City Rehab. Jag har varit där 3 gånger nu och har en hel del besök kvar tills det är bra igen. Efter första gången så skulle jag mest se till att stå och sitta ordentligt. Det är så att jag rullar fram höften när jag står och sitter men skulle tänka på att rulla bak den så att säga, är lite svårt att förklara. Efter andra besöket fick jag ytterligare några övningar att göra varav en gjorde det värre. Vid tredje besöket så sa jag att det kändes värre och var väldigt jobbigt att göra en av övningarna och den övningen är lite lurig. Antingen kan den göra nytta eller så gör den situationen värre, det andra alternativet var då det den gjorde för mig. Han bytte ut den till en annan övning som jag ska göra istället. Sedan så drar han typ isär min rygg och jobbar med kontraktion (hette det verkligen så?) för att syresätta området och på så sätt hjälpa till med läkningen av min irriterade ischiasnerv. Ska nu gå till honom på City Rehab i ett antal veckor framöver och kan ge er en update om hur det är om ett par veckor. Tycker inte om skador som har lång återhämtningstid, har lite dåligt tålamod ibland men är knoppen dum får kroppen lida...

Likes

Comments