Header
  • Det är okej att vara rädd

    " Hela mitt liv har jag varit tjock. Hela mitt liv har jag hatat hur jag sett ut. Ångesten över utse…"

  • Backattack!

    " Godmorgon godmorgon. Hoppas allt är bra med er, här har vädret blivit helt knäppt. När jag drog mi…"

  • 4:28

    " Yo! Long time No see. Ber om ursäkt för det, men har haft mycket att göra och helt enkelt priorite…"

Postad i: Olivia

Hela mitt liv har jag varit tjock. Hela mitt liv har jag hatat hur jag sett ut. Ångesten över utseendet ledde till att jag åt allt jag såg i princip. Varje kväll bad jag för att någon gång bli smal. Då skulle allt lösa sig - trodde jag.

När jag skaffade egen häst hände något. Jag tvingades röra på mig, jag cyklade dit och hem varje dag. Helt plötsligt minskade hela jag. Jag droppade kilo efter kilo. När jag vägde mig och var som tyngst stod vågen på 85 kg. Jag vägde mig aldrig efter det, aldrig när jag var tung i alla fall. Men skulle jag uppskatta vägde jag nog runt 87 när jag var som tyngst.
Men plötsligt var jag nere på 60 kg, som lättast kom jag ner till 55 kg. En vikt jag inte vägt sedan jag var 11 år.

Jag hittade till gymmet. Glädjen och en nyfunnen bekvämlighet i mig själv ledde till att jag vågade träna. Jag fastnade för träningen först efter att hästen åkt, och som många av er säkert vet började jag träna i juni förra året. Då började min riktiga resa.
Jag startade då på 62 kg. Målet med träningen då? Ingen aning. Jag visste att jag inte ville bli tjock.

Det var min största rädsla efter min viktnedgång. Jag var jätterädd när siffrorna på vågen gick upp. Jag vägrade bli tjock igen. Jag vill inte, vill inte, vill inte. Aldrig mer. Det lovade jag mig själv.

Som många av er vet fortsatte jag träna och började sköta kosten. Jag räknade kalorier, macros och liknande. Allt som stoppades i mig var noga utvalt. Det gick långt. Alldeles för långt. Jag fick ångest av att äta.

Jag minns det så tydligt. För det var då jag insåg att jag hade problem. Vi var hemma hos mamma, jag och Molly, vi åt middag. Har för mig att jag åt någon form av kyckling och potatis. Därefter skulle mamma och Molly fika. Jag tänkte att jag bara skulle smaka, mamma frågade om det verkligen var vad jag ville? Irriterad svarade jag att jag gör vad jag vill. Ett kakpaket, en halvburk kolabollar och ett antal bitar smågodis senare satt jag i köket med mat upp till svalget och grät. Jag grät, fick ingen luft och började hyperventilera. Jag skrek åt mamma "hur kan du göra såhär mot mig" och slängde saker omkring mig. Just då var hatet som starkast. Kosten som skötts så fläckfritt - skulle jag - personen som alltid gör allt 110% falla dit så lätt?
Det gjorde jag och fick ångest. Jag satt där i köket tills tårarna inte räckte och solen lämnat himlen för ett bra tag sedan. Den kvällen insåg jag vilka problem jag hade.

Sakta men säkert började jag jobba upp en balans. Att inte balla ur, utan att istället "treata" mig själv. Det gick bra, ett tag. När jag kom på att jag ville tävla? Det extrema kontrollbehovet var borta - men kalorierna räknades till punkt och pricka. Kolhydraterna var låga, fettet var lågt och proteinintaget sjukligt högt vissa dagar. Men kalorierna var alltid noga uträknat.
När jag gjorde min plan inför mitt tävlande - vet ni hur mycket kalori underskott jag räknat på att hamna på?
De sista tre månaderna på ett underskott på 1200 kalorier. Jag tänkte ligga på underskott hela vägen in i mål. JAG VILLE JU INTE BLI TJOCK. Eller tyngre för den delen! Tung var också dåligt.

Sedan träffade jag Calle. På ett faktabaserat och vettigt sätt förklarade han hur det funkar, och egentligen visste jag allt han sa. Men jag behövde att någon kunnigare än jag sa det till mig. Man kan inte ligga på underskott i över ett år. Det funkar inte att balla ur för att man svälter. Man måste ha en hållbar plan - och ärligt talat? Det hade jag inte.

Idag äter jag 7 gånger om dagen och 50% av mina kalorier kommer från kolhydrater. Den där läskiga energikällan som gör en tjock!! Eller? Jag äter 2550 kalorier om dagen. 2550. Förut åt jag M A X 1800. Och då hade jag lite dåligt samvete på kvällen. Varje morgon gick jag dessutom minst en timme och tränade varje dag i 1,5 timme.
Nu tränar jag 1,5 timme 6 dagar i veckan. Ingen cardio - mer än att cykla till och från gymmet.
Jag går upp i vikt. Jag har gått upp i vikt. Jag väger inte ens i närheten av 60 längre. Men jag trivs i min kropp, jag växer, är stark. Men främst; Jag Är Lyckligare Nu.

Mitt psyke svek. Jag blev rädd. Ärrad från en uppväxt av fetma. Jag är rädd för att hamna där. Det är jag fortfarande. Varje dag. Men jag vet att det som skadar mig är jag själv. Inte maten. Inte kalorierna. Utan jag.

Det är ingen dans på rosor, att dieta, träna eller göra en livsstilsförändring. Men när psyket är på rätt plats och accepterar förändringarna som kommer ske - då är det det bästa beslutet jag tagit. Den bästa investeringen jag gjort, det är den jag gjort i mig själv.

"We got the gold in mind. Because the sky is all we envision. Failure is not an option."

Och snälla ni. Glöm inte att alla startar någonstans. Alla. Oavsett om det är som mullig, smal eller stark. Det spelar dessutom ingen roll. För att fitness är inte en enmannasport - utan något vi gör tillsammans. Vi älskar träningen, då kan vi älska varandra och våra likheter och olikheter.

"Love your curves and all your edges. All your perfect imperfections."

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Postad i: Träning

Godmorgon godmorgon. Hoppas allt är bra med er, här har vädret blivit helt knäppt. När jag drog mig mot gymmet runt 5:20 var det sol och ungefär 2 grader. När jag sedan kom hem och gick till bussen för att åka till skolan var det runt 10 grader och sol. Därefter började det hagla men nu är det sol igen. Det värsta? Man vet inte vad man ska ha på sig. Men i alla fall, till intressantare grejer.

Körde rygg, biceps och avslutade med lite mage. Dagens pass gick riktigt bra - som de flesta passen den senaste perioden - och jag kunde höja vikterna i det mesta! Vikterna man tar är egentligen inte det som spelar mest roll, men det är ett bevis på att det i alla fall går framåt i träningen, vilket är skönt att veta.
Dagens övningar:

"Low rows" en rodd övning där du har händerna så lågt ner att det tar mer nedanför latsen och svanken än i mitten.
Marklyft
Hantelshrugs för trapsen, en tråkig övning men den går fort att göra!
Hantelrodd
Cable pushdowns - typ latsdrag fast man har raka armar och kör i cablen
Enarms latsdrag i cable - övning snodd av @elviradellenfalk den tar riktigt bra i "vingarna"! (latsen)

Preacher curls - en form av curls där du har underarmarna lutade mot antingen en preacher curl ställning eller en lutad bänk
Hammercurls
Stående bicepscurls i cable

Abroller
Cable crunches
Crunches på pilatesboll

Där har ni mitt pass som jag gjorde idag och i den ordningen också. När jag ska köra de stora lyften - alltså bänk, böj eller mark - försöker jag att lägga in en uppvärmnings övning för att se till att kroppen är igång och redo då den kommer utsättas för tung belastning.

Det kommer nog ett inlägg senare imorgon också, lite mer om hur det kommer sig att jag hamnat där jag hamnat idag och varför jag började träna. Ett något mer känslobaserat inlägg än ett, som detta, ganska torrt inlägg.

Kram på er!

Likes

Comments

Postad i: Träning

Yo!
Long time No see.
Ber om ursäkt för det, men har haft mycket att göra och helt enkelt prioriterat annat.
Men träning och kost har rullat på bra och midjan börjar släppa mer och mer. Det är en läskig känsla att se dag för dag förändringar i fysiken. Men det är en nästan ännu läskigare känsla att tänka sig mig i tävlingsform. Den där formen jag visualiserat och drömt om. Att jag som faktiskt varit tjock i hela mitt liv kommer stå på scenen. Det är sjukt. Det är sjukt och läskigt, men så otroligt mycket glädje också.

Klockan ringde 4:28 imorse och en timme senare var jag på gymmet. Idag blev det bröst/axlar/triceps. Det gick riktigt bra och axlarna blir starkare och starkare - vilket känns grymt bra.
I och med att jag börjar 9:40 idag passade jag på att köra några extra övningar för att träffa baksida axel.
Har hittat en ny favorit, vet inte vad den heter dock. Man håller i alla fall i kablarna i cablen, en i varje hand. Händerna i kors så att vänster hand håller i höger och höger i vänster. Man tar ett par kliv framåt och startar med händerna ihop framför ansiktet sedan drar man isär händerna utåt.
Cable crossovers kanske de heter förresten. Träffar triceps och baksida axel. Riktigt bra!

Idag har jag inte särskilt mycket på schemat, ska rulla till skolan om cirka timmen och sedan vara där till 13. Efteråt blir det nog hemåt för matlådor och att städa. Har kaos för tillfället, skulle behöva byta en lampa också. Så det är nog vad jag ska göra idag.

Hoppas er dag blir något mer spännande än min, haha.
Kram på er

Likes

Comments

Postad i: Träning

Goddagens på er!
Full späckad dag idag, eller ja - jag behöver ju inte överdriva. Men var på gymmet tidigt imorse och körde bröst, axlar och triceps. Det flöt på bra och jag kände mig riktigt stark trots att jag vaknade äckligt illamående?!
Det blev frukost på gymmet igen, en gång är ingen gång och två gånger är en vana? Kanske, kanske inte. Nejdå, skämt å sido men det är smidigt och gör mig absolut inget. Har därefter haft lååånga lektioner som krävt mycket uppmärksamhet och koncentration. Ska dessutom skriva ett domstolsbeslut tills imorgon och en retorisk analys tills på söndag - vilket, utan tvekan, kommer bli en utmaning då den ena endast är påbörjad och den förstnämnda inte ens är öppnad... Jag får sätta mig imorgon och bara mata på med andra ord!
Men helt ärligt jobbar jag bättre under press än när jag har 3 veckor på mig för en inlämning, det slutar alltid med att jag antingen slarvar eller skjuter upp dem i alla fall.

Ikväll blir det att mealprepa inför helgen, matlådorna tog slut i måndags - så jag hann inte riktigt klart, jag är lättroad. Kyckling och pollock filéer blir det och jag har på något konstigt vänster fått världens dille på ris?! Jag som älskar potatis? Sjukt skumt men det är väldigt behändigt att då kunna byta potatisen mot ris istället. Om inte annat gör det matlådorna mer spännande så!

Annars då? Har tyvärr inte så mycket mer att uppdatera med. Träningen flyter på, livet flyter på och jag mår faktiskt väldigt bra. Vaknade illamående imorse, men tror att det var för att jag åt en annan typ av jordnötssmör än vad jag brukar och i och med att min kropp snabbt vänjer sig gillar den (och jag) inte riktigt förändringar. Men, learning by doing - eller vad säger ni?

Tyvärr inte så innehållsrikt inlägg, men vill faktiskt tipsa om att jag är aktivare på både instagram och snapchat - som uppdateras dagligen! oangermayr heter jag på båda, som överallt annars - ha ha. Varför byta ett vinnande koncept?

Kram på er!

Likes

Comments

Postad i: Träning

Hej solstrålar! Tänkte faktiskt inte skriva särskilt mycket om dagen idag utan mest en liten sammanfattning för att skriva om Tyngre classic #2!

Kort och gott, gick upp tidigt idag igen - körde rygg, biceps och mage på gymmet. Blev klar tidigt, men inte såpass tidigt att jag skulle hinna hem vilket innebar frukost på gymmet. Udda? Nej inte för mig, det har hänt ett par gånger och lär garanterat hända igen, haha. Men det är riktigt smidigt. Jag gör något som kallas overnight oats. Alltså - man låter havregrynen stå över natten, då behöver de inte värmas/tillredas alls utan är bara att äta direkt ur kylen, men jag föredrar dem varma så jag micrar dem i alla fall.
Overnight oats a la Angermayr:
50 gram havregryn
35 gram vassleprotein (valde Tyngre vaniljdrömmar)

Blanda ihop dem med vatten, sätt på lock/plastfolie - låt stå över natten - ta ut på morgonen - ha på bär eller jordnötssmör - ät!

Nu till Tyngre!

Jag startade dagen med hotellfrukost - woho! - men jag har på något vänster tappat suget efter sötsaker och godis vilket givetvis bara är bra, men det gjorde att min frukost blev ganska standard trots allt.
Havregryn, dinkelmusli (kan inte göra sånt där u med prickar över på datorn, ha ha) ägg, äggröra och grynmusli. Oavsett om det låter tråkigt eller ej var det otroligt gott och jag älskar överlag att bo på hotell. Finns knappt något mysigare!

Därefter checkade jag ut och knallade mot hallen. Jag bodde på Radisson vilket ligger cirka 5 minuter ifrån hallen, snacka om smidigt!
Dagen började med Strongman och jag träffade bästa Johanna Rosvall i Vitamin Well montern där hon jobbar. Jag och Johanna lärde känna varandra genom travet faktiskt, då vi båda har/haft ponnytravare och ofta åkte på samma tävlingar i och med att vi bor i samma "region". Ungefär i samma veva som jag slutade med ponnytrav började hon med fitness och att gymma mycket. Det ledde till att hon gjorde sin tävlingssatsning och jag har aldrig slutat att inspireras av henne! Jag har aldrig träffat någon som alltid är så givmild, ärlig men samtidigt inte tar någon skit. Johanna är utan tvekan en fantastisk människa och det var verkligen kul att träffa henne igen - det var minst sagt länge sedan sist!

12:00 drog fitnesstävlingarna igång och dagen till ära var det bara män som tävlade, dagen innan var det ju bara kvinnor, förutom en klass som var BodyBuilding par.
Först ut bodybuilding -85 kg, därefter +85 kg. Man kan minst sagt säga att man häpnar över hur de kan vara så lätta trots sin storlek! Därefter bodybuilding par, det var endast ett norskt par med - men de var fantastiska och väldigt synkade. Föga förvånande vann de klassen, ha ha.
Classic bodybuilding följde och skillnaden mellan CBB och BB är att i CBB är det längd och annan posering. I den långa klassen tävlade bland annat Linus Carlén och han levererade som vanligt en fantastisk show och fick en välförtjänt tredje plats!
Avslutningsvis var det ungefär en miljard Men's Physique klasser, nej skämt å sido men det blev ett par olika klasser på grund av juniorklass och att det var många deltagare. Självklart var pojkarna fina att titta på, så det var värt det. Det är, återigen, så sjukt kul att se det gå bra för dem och att få höra de ödmjuka orden i segerintervjuer eller när man springer in i dem efteråt. Att jag själv kan relatera till hårt arbete och se deras resultat - får mig bara att vilja kämpa ännu hårdare.

Tack Tyngre för ett otroligt bra event och jag är fylld av inspiration, lycka och träningsglädje! Med spraytan doften färskt i minne och alla tårar, glada tillrop och publikens tryck kommer jag göra allt för att ta mig till den scenen om ett år!

Likes

Comments