View tracker
Postad i: Träning

Jag hatar ju att blogga via mobilen, men hallå. Nu måste jag berätta om hur andra dagen på diet har gått.

Jag vaknade hur glad som helst, dagen har varit guld och allt har verkligen gått bra. Lyckan är total. Maten har gått prima. Jag har fått i mig en enorm mängd protein. (Enligt mig själv.)

I vanliga fall siktar jag på att få i mig 150 gram protein per dag. Det är strax under 2,5 gram per kilogram kroppsvikt.
Idag har jag fått i mig 218 gram protein. Tvåhundraarton, det är hur mycket som helst i mina ögon. Dessutom 125 gram kolhydrater (varav 15 gram är någon form av socker - oundvikligt) och 25,9 gram fett. Så en riktigt fin dag dietmässigt.

Kickstartade min dag med 45 minuter rygg på gymmet. Jobbade för kontakt och det kändes riktigt fint i ryggen. Övningarna tog precis där de skulle.
Därefter skola, 3 lektioner och ännu en uppgift fixad - så det känns bra.
När skolan var slut åkte jag hem och umgicks med Filiph, som jag köpt en chokladkalender till - men som den fantastiska fitnessmänniskan (haha) jag är; så köpte jag en utan rent socker?! Är jag bäst eller vad?
Dock väldigt dåligt respons av honom, men jag vet att han uppskattade det. Gesten iallafall.

Nu ikväll körde jag 30 minuter frontsquats, mest för att öva teknik men också för att fokusera lite mer på quadsen än jag gjort på ett tag. Därefter blev det 90 minuter bröst med Erik. Seg bänk, som vanligt tyvärr... men flyes och incline bänk kändes riktigt bra!

Nu - sova. Godnatt på er❤️

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker
Postad i: Träning

Ibland måste man påminna sig själv om hur långt man faktiskt kommit. Det är så otroligt lätt att bli "hemmablind". Jag ser mig själv hela tiden, varje dag, varje minut, varje sekund. Jag ser inte förändringarna på min kropp och mitt utseende om jag tittar mig själv i spegeln och jämför med igår - för jag vänjer mig. Men om jag möter en vän eller släkting jag inte sett på ett tag så kommer de se skillnad i jämförelse med hur jag såg ut när vi sågs senast - och vice versa.

Det farliga med att vara hemmablind och aldrig kolla tillbaks är att man aldrig blir nöjd. Jag måste påminna mig själv om hur jag såg ut förut. Hur svag jag var förut. När jag blir frustrerad och vill slita mig i håret för att jag tycker att min utveckling går för långsamt - det är då jag behöver tänka till som mest.

På tisdag var det 6 månader sedan jag började tänka på vad jag stoppade i mig och började träna. Ett halvår. Det jag åstadkommit på ett halvår är egentligen ganska sjukt.
Jag hade aldrig gjort en triceppushdown i hela mitt liv, eller marklyft. Inte heller visste jag vad makronutrienter var eller hur mycket protein det finns i torsk vs kyckling. Inte bara har jag förändrat min fysik, jag har ändrat min livsstil och lärt mig massor. Jag har hittat platsen jag hör hemma på, jag har hittat min passion, min kärlek i livet och vad jag kan se mig själv göra resten av livet.

Jag älskar att vakna tidigt på morgonen för att vara först på gymmet. Att stå en söndagkväll och fixa torsk, potatis, kyckling, ris och grönsaker för veckans matlådor är något jag ser framemot. Jag älskar att lyssna på podcasts såsom Styrkelabbet och Linus och hans #tyngre vänner. Inspirationen det ger mig är omätligt. Mitt instagram flöde är fyllt av fantastiska människor som har samma passion som jag. Ida Bergfoth, Kristin Winnergård, Linus Carlén, Marcus Grönroos och Gymmet Sverige - för att bara nämna några.

Jag förvånar mig själv. När jag tar mig tiden och ser tillbaks på skillnaden jag gjort, både fysiskt och psykiskt så tappar jag ibland hakan. På ett halvår har jag minskat mina mått totalt över kroppen med över 60 cm. Jag kommer i XS och S. Jag kan knäböja mer än bara stången. Jag vet hur man skriver ett kostschema och hur man mår bra trots diverse dåliga gener.

Det är det viktigaste, av allt jag utvecklat, så är det förståelsen för min kropp och när den skriker nej som jag faktiskt lärt mig allra bäst. Hur man tar tillvara på sig själv.

Mamma köpte den sjukt snygga bhn från Bring Sportswear till mig. Jag älskar den något otroligt! Sjukt snygg, bekväm och bra stöd (även för en sån människa som har små bröst - som jag)

Likes

Comments

View tracker
Postad i: Träning, Mat

Efter två veckor av - "ät lite hur som helst när som helst men träna på" kliver jag på ett striktare kostschema. Enda pauserna under kommande 16 veckor blir julafton, nyår och alla hjärtans dag. Annars brummar jag på. Nu till en början minskar jag ner på fettet mest, inte så mycket kolhydrater och protein. Utan det är likvärdigt intag av dessa. Så kör jag i 4 veckor, därefter drar jag ner lite till på kolhydraterna - men behåller protein mängden. Efter 4 veckor till drar jag återigen ner. Perioden på 16 veckor blir alltså uppdelad i fyra etapper. Den första "perioden", om jag nu kan kalla den det, blir det inte särskilt mycket cardio. Utan den ökar allt eftersom tiden går.
Syftet med det här är att jag vill se hur mycket jag kan åstadkomma, dels på egen hand och dels se hur mycket potential som finns i min kropp.

Min kropp blir vad jag gör den till, nu är det psyket som ska med på tåget. Jag har mentalt förberett mig på att kliva på en striktare kost i strax över en vecka. Det är nog bland det viktigaste, att man faktiskt är redo. Det är bara onödigt att lägga tid och pengar på något som man sedan kommer frångå.

Jag har hittills idag ätit: Havregryn, Platinum Protein, Äggvita, Tonfisk, Kvarg och Thousand Island Dressing från Slender Chef. Har druckit 2 liter vatten och en proteinshake bestående av vatten, 50 gr kvarg, 30 gram platinum protein och 40 gram whey 100.

Panos Emporio - ett av mina absoluta favoritmärken. Bra kvalité, skönt material och sitter perfekt.

Likes

Comments

Hej gullungar! Sorry för dålig update. Jag ska ta mig tid och skriva lite för att lägga upp här snart, typ ikväll.

Hörs snart!

Likes

Comments

Postad i: Olivia

Sorry för bristen på inlägg. Har inte hänt så mycket på politik fronten, dock är det CL på onsdag med LUF Örebro och veckan därefter är det valmöte med Liberalerna. Ska bli kul! Var ett tag sen sist!

På träningsfronten desto mer. Jag har köpt nytt gymkort, och tog beslutet att byta gym. Så efter två år på Lifestyle väljer jag nu att byta gym till Örebro Kraftsport Klubb. Jag hoppas och tror att jag kan utvecklas mer hos ÖKK och det har hittills känts helt rätt, det är ett gym på 1600m2 som har öppet 20 timmar om dygnet - vilket är toppen för mig som börjat vakna tidigare och tidigare på morgnarna. Passen jag gjort där har hittills varit kickass-bra och deras ljus ger mig hybris. Jag ser ut att vara i rätt bra form i ljuset där.

Var hos läkaren i fredags, vet inte om jag nämnt det tidigare?, det gick iallafall inte alls som planerat. Kände att jag blev överkörd på grund av min unga ålder men fick iallafall lämna blodprover då. Vilket gick sådär för jag svimmar alltid när jag får nålar i kroppen, sammanlagt tror jag de tog 8 rör, så förhoppningsvis hittar de vad de letar efter. Idag var jag till universitetssjukhuset och röntgade axeln. Mamma ska ringa tillbaks till läkaren imorgonbitti, eftersom att axeln inte är mitt största problem anser jag att de handlat fel. Jag har haft knäproblem längre än jag haft problem med axeln och nuförtiden har jag ont i varenda led i kroppen. Dessutom finns reumatism i tre led bakom mig, vilket självklart för tankarna till att det är något sådant.

Har iallafall fått rekommendationerna att jobba mindre, för att inte belasta axlarna, ta det lugnt med träning av armar - främst axlar och lägga mer tid på cykling och powerwalks. Kul. Verkligen. Jag som älskar cardio så himla "mycket". Men jag kan inte göra annat än att vänta på en ny tid. Har bestämt mig för att verkligen få bukt på detta. Så axeln är tejpad och knäna likaså, för då får jag någon form av stöd - vilket underlättar lite.

Mamma har köpt en MyMuesli kalender åt mig! Det är 24 (!!) muslipaket i den. Vet ni hur lycklig jag är? Om inte, föreställ er att ni älskar något som är gott, nyttigt och fullproppat med bra fibrer - som ni nu får äta varje morgon i nästan en månad! Gaaaah. Så glad!

Likes

Comments

Postad i: Olivia

Okej, tänkte skriva lite om det här med vikthets. I mina ögon är siffrorna på vågen inte det viktiga eller det som avgör om någon "ser bra ut" eller inte.

Jag kan ta mig själv som ett jättebra exempel. Jag fick egen häst någon månad innan jag fyllde 14 år. Innan jag hade hästen så rörde jag inte på mig nämnvärt, cyklade 5 min till och från skolan fem dagar i veckan. Jag åt allt och alla i princip, nej kanske inte riktigt, men jag åt mycket skräp och näringslös mat. Sedan när jag skaffade hästen cyklade jag dit och hem varje dag. En tur på 4,5 kilometer. Så totalt cyklade jag 9 km om dagen, 7 dagar i veckan. Där började min livsstilsförändring. När jag fick hästen vägde jag strax över 85 kilo. Jag var 13 år, 160 cm lång och vägde 85 kg. Låt det sjunka in ett tag. Tänk er min fysik och hälsa. Den var sämre än sämst.

På bilden är det en annan häst som jag körde i lopp, men kolla kroppen på mig. Sådär borde inte en 13-åring se ut.

När jag sen började cykla fram och tillbaka till hästen sjunk vikten - uppenbarligen. Jag såg skillnad efter bara någon månad och andra i min närhet likaså. Julen 2014 fick jag träningskort av mamma på gymmet där jag är kvar än idag. Så under 2015 började jag gymma, jag tyckte väl att det var helt okej och kom iväg några gånger i veckan. I början gick jag mest på gruppträningar och cirkelträning. När hästen sedan åkte till sin nya ägare(Oktober 2015) var jag som lättast.

Sådär såg jag ut i September 2015, en månad innan hästen åkte. 163 cm lång och en vikt på 55 kg.

När hästen åkte fick jag helt plötsligt mer tid över, i början gjorde jag inget mer än i vanliga fall. Jag var mycket hos Familjen Legl-Bååth och körde hos dem istället. I februari 2016 började jag med politiken och det tog tid.

Men när jag började umgås med nytt folk, som tränade, så började jag intressera mig mer och mer för träning. Jag ökade träningspassen till 4-5 gånger i veckan och gjorde ordentliga övningar och inte bara fyra maskiner och sen klar. Jag hittade podcasten Styrkelabbet, började följa olika styrkelyfts och fitness profiler på instagram och började träna med Erik. Eftersom att jag är lättlärd och verkligen går all in på saker som jag gillar så lärde jag mig nya saker fort och hur jag skulle göra för att utvecklas.

Så i Juni 2016 började jag träna ordentligt och stramade till kosten. Då vägde jag runt 58 kg och var nog 165cm.

Såhär såg jag ut då.


Idag är jag 166cm lång och väger 62 kg. Jag är alltså tyngre än jag var för ett år sedan, jag är tyngre än jag var i Juni. Men jag har aldrig varit så bekväm och lycklig i min kropp som jag är idag. När jag var som tyngst vägrade jag ens ställa mig på en våg för att jag tyckte det var så jobbigt.

Vikten är inte allt. Vikten är inte nyckeln till lycka. Siffrorna på vågen spelar egentligen ingen roll.
Om jag ställer mig på vågen idag och väger 53 kg kommer det inte göra mig lyckligare än om det står 73 kg. Jag tittar hellre på hur fysiken ser ut. Där lägger jag mitt fokus. Jag känner på min dagsform och andra aspekter än just vikten.

Du är inte överviktig. Inte heller underviktig. Du är jätteviktig. Viktigare än ett par siffror på en våg.

Likes

Comments

Postad i: Olivia

Jag kanske har nämnt det tidigare, men jag har ökat mitt kaloriintag och då först och främst mitt proteinintag. Förut åt jag under 1400 kalorier på en hel dag och runt 110 gram protein. Nu har jag ökat så jag har som mål att pressa i mig 1800 kalorier och 200 gram protein.

Det är egentligen inte alls svårt att få i sig mycket kalorier. Jag skulle kunna äta 2,5 chokladkaka från Marabou så är jag uppe i cirka 2300 kalorier. Men med den kosten jag oftast håller mig till har jag svårt för att komma upp i så mycket kalorier. Det tar nämligen stopp i kroppen. Jag äter Frukost, frukost nr. 2, lunch, post wokout och kvällsmat. Jag äter alltså 5 gånger på en dag. Jag själv tycker att jag äter konstant, och mycket. Det kanske är mycket mat i gram, men inte i kalorier.

Vad spelar kaloriintaget för roll då? Jo. Det är såhär att kroppen gör av med ett visst antal kalorier utan att du behöver göra något, eftersom att det tar på krafterna att hålla igång hela människokroppen. Jag har räknat ut vad min kropp gör av med i vila, alltså hur många kalorier kroppen bränner om det enda jag gör är att ligga ner och andas. Inte röra mig en enda millimeter. Min kropp gör av med 1450 kcal i totalt viloläge.
När jag äter mindre än det antalet kalorierna kroppen gör av med - så ställer kroppen in sig på svältläge. För du svälter ut den.

Låt säga att jag äter 1400 kcal och är sängliggande hela dagen. Då gör min kropp med 1450 kcal. Men jag har ju ätit 50 kcal "för lite". Vad händer då? Kroppen ställer in sig på svält, för det är vad du gör. Du svälter ut dig, först tar kroppen av dina muskler, för de är tunga och kräver mycket energi för att hålla igång. Om du fortsätter äta för lite tar kroppen muskler, muskler, muskler. Sen fett. Fettet krävs nästan ingen energi av kroppen för att behålla.
Om du nu tränar på det här underskottet så ökar kroppens förbränningen. En vanlig dag för mig - med 8 timmar sömn i kroppen och två timmar styrketräning gör jag av med cirka 2400 kalorier. Om jag bryter ner min kropp så brutalt och sedan inte äter igen detta. (Alltså inte fyller på med mat och kalorier ordentligt) så har jag bara gjort svältläget värre.


Jag förstår om detta är rörigt och ointressant, men jag har läst mycket om det nu på senaste tiden eftersom att jag känner hur långsamt mina resultat kommer - om än alls. Därför har jag nu valt att äta mer proteinrikt och inte oroa mig så mycket över kalorierna, min kropp gör säkerligen av med dem till slut ändå.

Protein ska man som styrketränande prioritera, för proteinet bygger upp muskeln du brutit ner när du tränat. Protein bygger biffiga muskler kan man kort och gott säga!

Bäst är det att få protein från mat. I form av kyckling, torsk och tonfisk. Dessa tre är mina absoluta favorit proteinkällor. Därefter gillar jag proteinpulver - det jag använder mig av är det 79 gram protein i per 100 gram pulver, vilket är ett väldigt högt proteininnehåll. En av de högsta inom Sverige faktiskt.
Naturell Kvarg och Mini Keso diggar jag också, dessa två tillför kalium och kalcium på ett naturligt sätt till din kropp - woho.

Jag tycker att vanliga proteinshakes är lite snuskiga, men om jag blandar 30 gram protein, 1 dl vatten och 50 gram kvarg i och mixar så blir det jättegott! Ställer man dessutom in den i kylen ett tag smakar det som milkshake = jättegott.

Har man svårt för att få i sig protein rekommenderar jag att man adderar det i sin mat. På morgonen äter jag alltid havregrynsgröt, i den blandar jag ner 30 gram Whey (en form av proteinpulver) och 50 gram kvarg. Bara där får jag ungefär 30 gram protein på bara 220 kalorier.

Eller så käkar man proteinbars. Hur gott som helst och oftast bra med protein i. Dock är det en hel del fett och socker i vissa av dem, var noga med att läsa innehållsförteckningen på baksidan. (Jag har rekommenderat mina favoriter med högt innehåll av protein i ett tidigare inlägg. Sök på: Protein Snack så bör det inlägget komma upp. Ska dock skriva ett nytt sådant inom kort.

I den här underbara saken är det chokladmousse typ. 60 gram Casein (BodyScience, MMSports) 50 gram naturell kvarg och 0,5 dl vatten. Bara att vispa tills den blir fluffig. Superduper gott och blir klart på nolltid.

Här är den toppad med müsli med hallon i.

Likes

Comments

Postad i: Olivia

Alltså. Det här med att vila.

Jag är verkligen inte bra alls på att vila. Eller ja, för att vara ganska burdus och ärlig. Jag kan inte konsten att vila. Sist jag vilade en hel dag - utan att göra något förutom att gå till bussen, det var dagen innan Tjurruset, vilket jag och mamma sprang 1/10. Alltså 1,5 månad sedan. Jag tycker genuint att det är jobbigt att vila, jag känner mig svullen (tjock) när jag inte rör på mig och vet inte riktigt vad jag ska fylla mina dagar med utan träning, för det är en så stor del av mitt liv. Ska jag bara gå runt hemma vet jag med mig att jag kommer äta mig ur huset, kanske inte på godis, men på enorma mängder mat.

Men att vila är så viktigt. Gymmet är mitt smultronställe, stället där jag kan andas ut och bara släppa allt. Trots att all psykisk stress och liknande läggs åt sidan och minskas utsätter jag kroppen för en enorm stress. Styrketräning fungerar nämligen på det sättet. När du lyfter tungt då hetsar du muskeln. Muskeln belastas och behöver växa för att orka med. Du bryter ner muskeln under träningspasset för att sedan vila och låta den växa sig ännu större. Den kommer ihåg att du stressade den och pressade den med mer vikt än den kan ta i sin storlek. Därför växer den. För att den vill orka med det du utsätter den för.

I fredags, efter benpass med Erik, kom jag fram till att nej, nu får jag ta mig i kragen och vila. Att bolla idéer med Erik brukar hjälpa en del, eller ja, den konversationen lät väl mer i stil med "Jag funderar på att vila i helgen." "Jaså, när vilade du sist?" "I början av Oktober typ." "Är du dum i huvudet? Du vet att det bara straffar sig i längden." Ungefär så lät väl konversationen och glad i hågen tänkte jag vila i lördags.

Meeeeeen, jag är ju som jag är. Det blev Cardio, med HIIT Löpning (HIIT = High Intense Intervall Training), lite cykling och stairmaster. Jag lyfte dock inte en enda vikt. Vilket jag är lite stolt över. Senare på kvällen var det hockey, Örebro förlorade i förlängningen - vilket sög.

Därefter pallrade jag, Emil och Erik oss till gymmet för att fota lite. För att vara mer exakt, Emil är bra på att fota = han får dokumentera allt. Erik spände upp sig, och ja. Jag insåg att jag inte kan kalla mig själv "biffig".

Japp. Jag är alltid gladast.


I söndags blev det 15 minuter Powerwalk följt av 30 minuter ren magträning. Känns idag kan jag säga, det bästa med min mage tycker jag är att jag verkligen kan se på den hur jag ätit och tränat. Den håller formen fint med linjer och grejer om jag äter bra och tränar ordentligt. Men blir något fylligare (inga linjer) om jag äter dåligt och tränat mage för lite. Därefter jobbade jag, firade pappa i och med att det var farsdag efter jobbet och avslutade kvällen med 45 minuter biceps med Erik.

Idag är jag tillbaka på Actic och har faktiskt inte tränat än - utan valde att ta det lugnt imorse och sov 30 minuter extra. Sjukt skönt, speciellt då jag inte somnade förrän 23:30 och klockan ringde 5:40. Men triceps står på schemat och boxning - som vanligt på måndagar.

Likes

Comments

Postad i: Olivia

Mealprep. Livet i en matlåda. Så lever jag för tillfället. Det är superbra för då har jag stenkoll på vad jag stoppar i mig! Denna vecka har jag varit ute på praktik hos Actic på Stortorget här i Örebro. Mår som en kung och trivs superbra!
Dessa dagar har jag med andra ord skött kosten till punkt och pricka. Frukost, mellanmål, lunch, efter träning mat, mellanmål och kvällsmat. Helt fantastiskt!

Mina matlådor har bestått av:

Quornfärs, kikärtspasta och wokgrönsaker.

Torsk, ugnsbakad potatis och äggvita.

Lax, potatis, wokgrönsaker och äggvita.

Allt detta fixas innan och är superenkelt och med toppenbra innehåll. Massor av protein och lågt fettinnehåll. Laxen innehåller 7,5 gram fett per 100 gram - men det är bra fetter som kroppen tar hand om och omvandlar till näring. Alltså ser jag inte det som ett problem.

Såhär gjorde jag:

Torsk, lax och potatis direkt in i ugnen. 200 grader på allt. Torsk och lax högst upp och ut efter cirka 18 minuter. De kryddades med citron, citronpeppar och peri peri salt.
Potatisen läggs på en egen plåt i mitten av ugnen och ska skäras i bitar innan. Den kryddade jag med cayennepeppar, salt och paprikapulver. Dessa var i ugnen i cirka 30 minuter, man får känna av lite under tiden och uppskatta - försök att få alla potatisbitar lika stora så blir det lättare.

Quornfärs steks i raps i 8 minuter, kryddor: peppar och peri peri salt.

Wokgrönsakerna kokades i 10 minuter efter att ha tinat i kastrullen i cirka 5 minuter. Hade endast i lite lite salt.

Äggvitor steker jag i raps, ungefär 1,5 minut per äggvita.

Sedan väga och slänga ner i matlådor - tada! Inte svårare än så, och lång tid tar det inte heller. Helt underbart!

Likes

Comments

Postad i: Olivia

Jag har kommit på vad jag har för mål med min träning. 2018, i November/December ska jag debutera i BodyFitness i LuciaPokalen. Det är mitt "största" delmål.
Mina "Att göra" innan jag kan gå all in:

- Mäta mig (alltså ta mina kroppsmått)

- Gå och kolla upp min fettprocent (så jag ser om jag går ner i fett eller tappar muskler)

- Mäta mina 1 RM (One rep max) i tyngd och styrkelyft (ryck och stöt. Mark, bänk, böj och militärpress)

Därefter är det bara Let's Go!

Det är som sagt, mitt "mål" kan jag väl säga. För att inte tappa suget har jag delmål och en "slutbild" hur jag vill att jag ska se ut och vad jag ska klara när jag är klar med detta och har en så kallad slutprodukt.

Mina delmål:

I Januari 2017: Ska böja tresiffrigt, ska ha minskat 1-2% fett och ökat 2 cm runt biceps.
I Maj 2017: Bänkpressa min kroppsvikt, fortsätta minska i fettprocent och ha en V formad rygg.
I Juni 2017: Jämföra med när jag började träna ordentligt (då har det gått ett år) och sammanställa.

Så långt har jag tänkt hittills. För tillfället äter jag 2,5 gram protein per kilogram kroppsvikt och drygt 30 gram fett om dagen. Har ökat kaloriintaget från 1400 kcal till 1600 kcal och det känns väldigt bra - än så länge.

Imorgon börjar jag med nya piller som jag införskaffat från gymgrossisten. De är till för att höja kroppstemperaturen och få fart metabolismen. Egentligen vill jag klara mig så långt som möjligt på vanlig mat, men jag känner att jag står still i vikt och väljer nu att ta dessa. Jag lovar att återkomma hur jag tycker att de är. Jag har vägt mig idag och tagit mått lite överallt på kroppen för att kunna jämföra om en månad. Woho!

Besviken över att ryggen inte var större. Men men! Mer fokus på rygg nu, så löser det sig finfint.

Likes

Comments