View tracker

​TJA! Har nyss kommit hem efter ett skönt och uppfriskande träningspass💪

Jag joggade ungefär fem kilometer och la mig sedan ner på gräsmattan och körde lite styrka, och nu sitter jag här framför datorn med en energy bar.

Jaja, i detta inlägg tänkte jag i alla fall snacka om hur du kan hålla din kropp i form men ändå kunna unna dig någonting gott ibland...

Det viktigaste man måste göra är att inte äta fett för mycket. Nån fredag ibland kan man äta lite chips o lite mc donalds och så, men kanske inte varje dag. Det är viktigt att äta så mycket kroppen känner att den behöver men inte för mycket mer. Maten är en viktig sak. Fet man är till exempel snabbmat, snacks och friterad mat och dessert, godis innehåller inte alls så mycket fett. Godis går man inte upp i vikt lika lätt av men om man äter för mycket godis kan kroppen ändå må dåligt. Man kan få problem i blodet och framför allt tänderna och hjärtat. Hjärtat kan få hjärtklappningar av all energi och tänderna får man hål i pga att godis fräter på tänder. Men det är om man äter VÄLDIGT MYCKET GODIS!! till exempel en lite påse varje eller varannan dag, det dåliga med godis är att sockret gör en beroende och om man äter mycket är det svårt att sluta. Men tillbaka till ämnet, godis kan man äta lite mer än vad man kan äta fett. Man kan hålla sig i form även om man är en godisgris.

Men viktigt är att äta mycket vitaminer, proteiner och kolhydrater. Det mår kroppen bra av. Proteiner gör det lättare att bygga upp muskler efter träning.

Mycket viktigt med att hålla sig i form är också träningen såklart. Man tränar olika mycket beroende på om man vill satsa på muskler eller om man bara vill känna sig pigg och frisk. Om man vill satsa på muskler och body buildig vet man nog redan hur man ska göra för att uppnå mål😝 men till dig som bara vill ha lite mer träning i vardagen kan börja med några joggingpass. Det finns ingen direkt distans man ska följa utan man joggar tills man inte orkar mer, då kan man springa kanske fem minuter till så att man tränar sin kondition lite.

Om man vill träna sina muskler kan det vara bra att vara lite varm innan och sedan börja. En viktig sak att veta när man ska träna styrka är att om man vill träna nästan varje dag ( vilket man inte måste) ska man inte träna samma muskler varje dag, utan variera. Annars bryter man bara ner musklerna. Man kan träna armar någon dag och vila dem dagen efter och den dagen köra ben o sen vila dem musklerna och köra bål en dag osv.

Vilan är väldigt viktig. Det är när man vilar musklerna byggs upp.  När man tränar svettas man mycket och förlorar på så sätt mycket vätska, så när du tränar hårt se då till att dricka. Glöm inte att stretcha din kropp också, för det ä också viktigt. 

Men det uvar mina tips till er! så om ni vill veta någonting mer eller om ni tyckte att jag pratade för lite om någonting är det bara att kommentera!

HEJDÅ!👋❤

- En nyttig tjej

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Så det kanske va ett tag sedan vi uppdaterade nu men snart ska vi ut och fota lite till våra inlägg och framför allt så måste vi fixa en profil bild!!!😉😊

Likes

Comments

View tracker

Jag har aldrig tänkt att jag behöver vara nyttig förrän nu.Väldigt många av mina vänner har börjat att tänka på vad dom äter och går ut och springa och träna. Dom har försökt mig att börja tänka nyttigt men jag har alltid nekat och inte kommit på en anledning sen när jag börja tänka på anledningarna att starta ett nyttigt liv och började söka lite på nätet tills jag förstod att ett nyttigt liv betyder inte broccoli varje dag ,inget socker, ut och springa hela tiden . Så jag bestämde mig för att göra en lista: Varför jag ska börja leva nyttigt....... iallafall försöka. Så här har vi dem fem anledningarna längs ner på listan så ta för dig

1. DU KOMMER MÅ BÄTTRE även om du kanske tycker att det är skönare att sitta i soffan med popcorn och kolla på film istället för att gå ut och springa, så mår du bättre. Du kommer orka mer och sova bättre aa hela du kommer må bättre. Du kanske kommer tycka det är jobbig att springa men efteråt så känns det bättre och du kommer vara stolt över dig själv.

2 DU FÅR EN FINARE KROPP.Just nu kanske du inte är den som verkligen fokuserar på utseende. Men du blir finare genom att röra på dig och äta rätt. du kanske till och med får sixpack eller det kanske bara är jag som vill ha en sån mage.. Forskning visar att när du rör på dig ex så får du ex finare hy och du ser inte lika trött ut osv...

3 DU MINSKAR RISKERNA FÖR SJUKDOMAR När kroppen tränar så rör cirkulationen i kroppen om jag upp fattat rätt men iallafall så blir du friskare. Du kanske är den person som en dag i framtiden kommer få diabetes för att du valde att ligga i soffan.

4 DU UTMANAR DIG SJÄLV en av anledningarna till att jag vill göra det här är att jag vill börja om på något sätt, Jag vill pröva ett liv som är med mer utmaningar än vad jag har nu. Jag älskar utmaningar och vill alltid göra mitt bästa men har saknat det nu. För det var ganska länge sedan. Och om du redan utmanar dig själv mycket i livet så har  jag en utmaning för dig.

5. SPARAR PENGAR mycket av mina pengar går åt till godis. Om jag skulle räkna ihop hur mycket pengar jag lagt ner på söt saker för i ett år så skulle jag säkert kunnat köpt något som en iphone 6 för pengarna, Och hela Sverige  har laget ner ca 22 miljarder till godis och då är det bara godis inte söt saker

Så detta var mina 5 anledningar som stod längst ner på listan vill du ha dom 5 fem första så säg till. Men ha det bra och hoppas att du försöker iallafall. Men kom ihåg att börja inte med för hård på en gång, Då kanske det inte kommer att hålla i långa längden// Mvh nyttiga tjejen

Likes

Comments