Header

Hej alla mina läsare och kämpar,

Äntligen fredag igen, veckan har gått superfort tycker jag. Det börjar kännas höst i luften, nu är det långärmat som gäller på morgonpromenaderna.

Hur har Din vecka varit? Det hade varit roligt med lite kommentarer från Dig.

Jag satt i går och läste en artikel i SVD Perfect Guide, angående en överläkare som uttalade sig:

Träning är ineffektivt för viktnedgång"

När jag såg rubriken så tänkte jag "Vilken planet kommer han från?" men när jag sen läste artikeln så, okej, jag kan hålla med honom till viss del.

Länkar till artikeln här http://Härhttps://www.svd.se/overlakaren-traning-ar-ineffektivt-for-viktnedgang

Som jag skrev i onsdagens inlägg, 80% Näring och 20% Träning, Perfekt att hålla sig till!

Jag har ett mindre hat mot gym, varför vet jag inte men jag hittar alltid anledningar till att inte gå dit.

Jag har ett fint gym på jobbet, gratis och ett gym ser jag från mitt fönster hemma, så......

Men just nu envisas jag med mina morgonpromenader, i morse var jag iväg 05:20, helt crazy :)

Sen blir det 100 situps på det och lite armpress. Känns som en hållbar träning för mig just nu.

Rekommendation är:

Minst 30 min - 5 dgr/veckan konditionsträning som promenader tex.

Styrketräning 2 dagar i veckan

Hur tränar du?




Har ni tänkt på att Träning även är bra för Din hjärna?

Träning motverkar psykisk ohälsa. Dessutom kan debuten av demenssjukdomar skjutas upp. Då pratar vi inte blod, svett och tårar på gymmet. Även lågintensiv träning som promenad är perfekt!

Så tänk på att motion och träning kan hjälpa mot:

Ångest, oro, sömnbesvär, nedstämdhet, depression och STRESS (dagens vanligaste folksjukdom).

Jag läste delar av en avhandling som Magnus Lindwall (forskare inom idrottspsykologi) gjort, han skriver:

En undersökning av deprimerade människor visade att de i gruppen som enbart hade ordinerats motion tillfrisknade lika snabbt som de som fick psykofarmaka.

Intressant tycker jag!

Läste även i hans avhandling följande:

Äldre som börjar motionera kan få ökad livskvalitet och behålla fler fysiska och psykiska funktioner långt upp i åren. Till och med en debut av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar kan skjutas upp med hjälp av fysisk träning.

Så snälla, rör på er!!

Gå gärna in och gör vår Livsstilstest! Klicka på länken Livstilstest.

Kram på er och jag vill önska er en ljuvlig helg <3

/Elisabeth

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Hej alla mina följare och kämpar,
Dagarna tickar på och jag känner mig som en vinnare varje dag, en vinnare över mina lata sidor :)
I dag har jag inte tagit min promenad, men 100 situps vart gjorda på morgonen 👍

Känslan jag har i kroppen är att jag känner mig piggare och energin flödar även på kvällen, så ljuvligt 😀.

I dagens inlägg tänkte jag skriva lite om vad jag borde få i mig varje dag, eftersom jag kör Herbalifes produkter så blir det lite fokus på det, men snälla, sluta inte läsa här..... Häng med så ska du få lite bra tips.

Frukost skrev jag om förra veckan, men en liten repetition:
Hälsosam frukost = shake + frukt/bär. Det går att göra en riktigt god shake i mixer, jag lovar 🙂

Mellanmål = kan bestå av lite allt möjligt, men tänk hälsosamt, proteiner, långsamma kolhydrater.
Jag äter oftast en bars från Herbalife. Men andra mellanmål som åker i kan vara en frukt, kokt ägg, proteinpudding, keso med färska bär, en näve nötter, kvarg..... Det finns många nyttiga och goda mellanmål.

Lunch = Shake och en frukt äter jag varje dag. Vill du inte ta en shake, tänk på att äta mycket grönt, proteinrikt kött som kyckling eller fisk som lax eller tonfisk.

Mellanmål, se ovan

Middag, ska innehålla ca 600 kcal ( för män ca 800 kcal)

Tänk på!
För att uppnå dina mål så är 80% näring och 20% träning.


Men om du inte vill ta shake utan hålla dig till maten resten av familjen äter så vill jag säga:

Gör sunda val! Det mår hela familjen bra av.

Grönt är en viktig bas i varje måltid, inte bara sallad, gurka o tomater som vi oftast har till maten. Rotfrukter är ett bra val och böner så klart.
Fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan.
Fullkorn före vitt när det gäller pasta o ris, men matvete och couscous är ett nyttigt val som ersätter pastan o riset.
Bröd med mycket hela korn och surdeg.
Nyttiga fetter att laga maten i, olivolja eller smör.

Butikerna är i dag fyllda med alternativ och det är bara fantasin som sätter gränser.

Tänk också på att inte äta fler kalorier än vad du gör av med & drick vatten!

Jag skulle kunna skriva massor kring detta ämne, men jag stoppar här och kommer absolut återkomma till det fler gånger.

Nyfiken på Herbalifes produkter, maila mig på elisabeth_laitila@hotmail.com 😀


Kram på er alla 💕

/Elisabeth

  • 184 readers

Likes

Comments

https://www.facebook.com/NyaJag-1434791173267864/Hej mina följare,

Nu är det dags för en summering av vecka 1 :) Spännande!!

Först liten tillbakablick på veckan som gått, den har varit upp och den har varit ner, kan jag säga.

Motionen startade riktigt illa, med värk och tankar om att det här kommer aldrig gå. Men efter en dag så tog jag nya tag och började promenera igen och håll i hatten! Det har gått super :)

Så nu är det minst 3 km om dagen som gäller och 100 situps. Jag har föredragit morgonpromenader, men vi får se om det håller alla dagar. Även kvällen är lång.

När det gäller kosten så tycker jag det funkat bra, Herbalifes produkter hjälper mig på vägen. Ett par utmaningar har det så klart blivit. Lördag vart det en antal glas rosé och god middag med min älskade sambo på stan, i går var vi sugna på pizza, men vi var så smarta att vi hämtade EN pizza och delade på :)

Och som jag skrev tidigare i veckan, Mycket VATTEN!! (satan i gatan vad jag sprungit på WC)

Annars så är det 4 - 5 mål om dagen just nu och mer i detalj kommer i nästa blogg-inlägg på onsdag, så håll ut för mer tips kring det.

Nu till resultaten Vecka 1:

Kommer ni ihåg att jag tidigare skrev att min våg måste gått sönder för min viktnedgång var lite utöver det normala (i mina ögon) men nu har det stabiliserat sig kan man säga.... Vågen är nog i sin ordning :)

Vikt 90kg = -2,3

Midjemått (över naveln) 108,5 = -2,5

Överarm 35 = -2

Lår 60,6 = -1,5

Nöjd? JAAAAA!!

Det går med fokus på rätt sak, rätt kost och träning i lagom mängd!

Häng nu med på min utmaning, är du intresserad av Herbalife så släng i väg ett mail, tveka inte.

Kramar i massor till alla kämpar där ute <3

Elisabeth

elisabeth_laitila@Hotmail.com

följ mig dagligen på min facebook @NyaJag

P.s

Vi är 3st oberoende Herbalife distrubutörer som kommer att dra igång en Hälsokurs i september (12 veckor)

det är i Uppsala så antingen deltar du fysiskt eller via Web. Så tveka inte, gå in och anmäl dig.

Likes

Comments

Törst uppkommer dock först efter det att kroppen redan har börjat torkas ut och därför är det viktigt att dricka vatten kontinuerligt. När du väl börjar känna dig törstig, är kroppen redan uttorkad på en nivå av 0,8 % till 2 % av kroppsvikten. Den mänskliga hjärnan består av mer än 85 % vatten.Dricker Du för lite så kan det resultera i:- Viktökning- Trötthet- Huvudvärk- Hård mage- Muskelkramp- Högt blodtryck- Njurproblem- Torr hud & munFörsök få i dig 2 liter vatten om dagen!- Gurka- Selleri- Vattenmelon- Grönkål- AnanasÄr exempel på livsmedel med högt vätskeintag.Men varför bör Du dricka så mycket vatten? Själv kan jag ha dagar där jag kanske får i mig ett glas vatten, är inte så smart och framförallt inte när man är en ”kaffetunna” .Vätskan i kroppen hjälper till med matsmältningen, Bra blodcirkulation, balanserar Din kroppstempratur, rensar ut skräp i njurar och lever, hög förbränning och vätskan hjälper kroppen att transportera ut näringen och att absorbera den.Jag vill tipsa Dig om Herbal Aloe örtkoncentrat!En välsmakande lågkaloridryck som hjälper dig att få en god vätskebalans.Starta varje dag med ett stort glas vatten inklusive Herbal Aloe örtkoncentrat!Jag vill avsluta dagens inlägg med några korta ord om mig själv,Jag ställde mig på vågen i går, alltid så jäkla nyfiken på hur det går.MEN jag tror min våg har gått sönder, den visade 89.8 kg, det betyder att från måndag till onsdag har jag tappat 2.5kg. Jag vet att när man ställer om kosten så kickar man igång förbränningen och man tappar otroligt med onödig vätska i kroppen, men låt se det riktiga resultatet på måndag när det är dags för invägning Vecka 1.Nu vill jag önska er en underbar helg och kom ihåg att unna er något gott, det är alla värda. Själv ska jag unna mig ett restaurang besök med mannen i mitt liv.Kram <3Elisabeth

Likes

Comments

Hej,

Nu har det gått ett par dagar sen jag startade min utmaning, hur har det gått?

Maten ok! Träning.... nja.... gjorde ett inlägg i går på min facebook sida, var så arg av värken som jag hade i min höft och i andra delar av kroppen av en promenad. Följande skrev jag:

FY FAN!

JA, jag menar vad jag skriver.

Kom hem tidigt o tänkte att nu jäklar fröken Laitila är det bara ut i finvädret och powe walka, sagt och gjort.

Kom 400 meter och kroppen svarade INTE på tempo. Jag masade mig runt 4,8 km med en sjuhelvetes värk i min höft och knä, fötter och skuldror. Ett tag tänkte jag sätta mig ned mitt på vägen o bara skrika, men då hade nog "psykbilen" hämtat mig.

Nu blir det soffhäng resten av kvällen!


Att tillägga, inget försvar, är att jag har trokanterit i min höft och promenader är inte att rekommendera, MEN det trotsar jag!


Men nu ska vi fokusera på mitt huvudämne & vill fråga dig, Vad åt Du till frukost i dag?

25% av Sveriges befolkning äter ingen frukost!

48% av Sveriges befolkning äter en sockerbaserad frukost!

Hur smart är det?

Om Du äter en frukost enligt ovan så kan det bland annat resultera i trötthet, lägre energinivå, bristande koncentration, sötsug och kan leda till att man lagrar extra fett varje dag! smart?

Viktigt är att du äter en optimal balanserad frukost!!

Vad äter jag?

HERBALIFE: Den optimala frukosten för mig och den passa faktiskt alla!

1. Ett stort glas vatten med aloe vera (med mango smak, riktigt mums!)

2. Herbal Ört te, det piggar upp dig, jag lovar!

3 Herbal formula 1, en shake som finns i flera smaker och vill du kan du blanda dem och tillsätta frukt. Så god!

4. Vitaminer! superviktigt för alla!!

Nyfiken på min frukost? hör av dig till mig så kan du testa 3-6 dagar kostnadsfritt, Bra va!!

Nä nu ska jag mysa med min särbo som äntligen kommit till mig i Stockholm!!

Kram på er <3

Elisabeth

P.s

Vill Du vara med i min utmaning? skriv i medelande så kör vi!

Likes

Comments

Hej,

Jag heter Elisabeth, snart 46 unga år och har som så många andra, jojo-bantat hela mitt liv

.Tappar fort motivationen och Kan bara fokusera på en sak åt gången. För ca 4 år sedan tränade jag 3 ggr i veckan minst och vägde varje matbit som jag stoppade i mig, det resulterade i -20kg, Yippie!!

Sen började jag ett nytt jobb och tappade fokus totalt. Ägnade all min tid åt jobbet och fattade inte att min återhämtning hade fungerat bättre på gymet inte i soffan

.Efter det har det varit några kilo ner och sen några kilo upp, så har det hållt på!

För ett år sedan började jag ett nytt jobb i Stockholm, 100 mil från familjen tog jag mig, det jag inte visste var att matlagning var skittrist, när man är ensam. .Helfabrikat och annat skräp går fort och ibland får magen inget alls, Träning händer bara i perioder, soffan är ändå bäst!

Jag vet att mitt viktproblem inte beror på att jag äter för mycket utan att jag äter helt galet och att jag inte tar tag i min träning, jag kan faktiskt ta en promenad, vad är problemet? Jag vet, mitt fokus hamnar gärna på annat!

Nu har jag bestämt mig för att utmana mig själv och skulle så gärna vilja att DU hänger på, desto fler vi är desto svårare är det att tappa fokus! Vad tror du? Skriv gärna en kommentar om Du antar utmaningen.

Min resa är att ta mig från i dag 92,3 till 65, en lång resa som kräver mycket energi och fokus.

Målet är 31 december 2017!!

Det finns även en lite pinsam historia i det hela, jag är oberoende distrubutör av Herbalifes produkter, de är iofs inte bara avsedda för viktminskning utan mer för ett hälsosammare inre och yttre. MEN eftersom jag använder produkterna så borde det bli lite enklare, kan jag tycka. .Är du också nyfiken på dem, säg till så får du mer information av mig. Nu säger jag tack och hej från mig och hoppas du hänger på!

Om inte så följ gärna min resa här och på min facebook NyaJag.

KRAM Elisabeth <3

Likes

Comments