Idag tog vi en sväng till Valencia för att kolla på stan och shoppa. Pga av värmen ville vi dock bara hänga i gallerior och sen åka bil, så man fick helt enkelt fota genom öppet fönster i bilen... Men vi hoppas hinna med en dag till i stan 😀

I fredags, på midsommarafton var det dags för sommarlovets andra resa. Denna gång blev det dock utrikes, med Cullera som slutdestination. Flyget ner passerade Alicante och stack iväg igen, och fick landa på andra försöket, pga att spanska flygledare lät ett annat plan köra ut på startbanan när vi skulle landa, dock väldigt otraumatiskt.

När vi landat så plockade vi ut hyrbilen och gav oss iväg med Cullera inskrivet på gps:en. Men i höjd med Benidorm stannade vi i förhoppning att hitta något att äta. Det slutade med att vi handlade mackor på mercandona och att 10 spanjorer blev arga på oss pga att vi blockerade cirka hela uppfarten från parkeringshuset för att vi inte förstod att man skulle validera gratisbiljetten. Så vi blev superglada när vi väl kom fram till Jocke och Sandras hus, ett hus i fyra våningar, med pool och grym utsikt!

Kvällen spenderades till en början med god mat, och gott sällskap på balkongen och sedan nere på stranden där spanjorerna eldade i sanden pga någon högtid. Supermysigt!

Efter det har dagarna flutit på, och vi har ätit grillad mat, haft bra sällskap, badat i poolen, i havet, åkt på utflykt till Valencia, och lekt med Leo. Så sjukt bra hitills! 😀

Efter en heldag i Köpenhamn var det dags att köra skånerundan. Så vi började gårdagen med en runda till Ystad där vi strosade runt ett tag och fotade, och fikade...

Efter Ystad åkte vi till Hörte brygga för lunch, där vi åt lite diverse olika picklade mat, och fisk/fläsksida.. supermumsigt!

Idag passade vi på att catcha up med Bratten och drog ut för att äta, och snacka massa skit om gamla goda tider...

Så vi hamnade först på stranden, men vi drog snabbt vidare till en annan strand för lunch, och nu väntar vi på flyget hem, efter en najsig resa!

I fredags tog vi vårt pick och pack och tog en flight ner till Malmö, för att spendera helgen på annan ort. Efter att ha plockat ut hyrbilen så åkte vi direkt till Lund för lunch på en restaurang som vi var på för tre år sedan, som då var helt fantastisk. Denna gång åt jag en tonfiskssallad som hade supergod tonfisk, men där salladsbladen var som att svälja halva Medelhavet, så därför ville jag ha något sött utöver det. Desserten var de dock grymma på.

Efter en promenad längs gatorna i Lund begav vi oss tillbaka till Malmö, för att hitta på något innan vi skulle träffa Hampus. Så vi körde längs motorvägen när himlen öppnade sig, och såg inte sista avfarten i Sverige innnan östersundsbron. Vi svor ganska mycket innan vi fick hjälp med att vända vid en osynlig korsning.
Sen åkte vi även förbi turning torso

Efter en natt i Malmö packade vi in allting i bilen och gav oss iväg igen. Denna gång mot Köpenhamn. Jag var ganska fascinerad av Öresundsbron.

Väl framme tog vi en promenad längs Ströget där vi åt fantastiska våfflor med äpple och kanel, samt glass och jordgubbar.

Vi hamnade såklart vid Nyhavn en stund, innan vi knatade ner mot en typ fakestrand vid en kanal med kajaker och solstolar. Där trodde jag att jag beställde ett smörrebröd men jag fick tre toppingar....
Grabbarna passade dock på att äta moules frittes.

Efter en stund i Köpenhamn gick vi tillbaka till bilen, insåg hur man öppnar takluckan, så Wettan vill ha en sån bil, och begav oss tillbaka till Skåne. Alla foton fotades sedan ur takfönstret.

Idag började vi dagen med en svindyr hotellfrukost, utan kryddning, sedan promenerade vi bort till Arkadia, där vi hört att det skulle finnas ett New Look för män. Så vi brände hela lönen på shopping, så det blev ingen lunch 😜
Plus att vi ändå inte var så hungriga. Men när middagen väntade var vi svinhungriga, så vi begav oss till N31 för mat. På bilderna ser ni allt vi käkade,... En amuse bouche gjord på bläckfisk och wasabi, följt av tonfisk med wasabi, rabbarbersorbet, långkokt kalv och världens godaste chokladfondant. Så yummie! Wettan åt dock lamm, ost och macarons, och var lika nöjd som mig. Så om någon någonsin åker till Warszawa så är N31 det som ska läggas på minnet! 😉

Det finns bara en sak som kan få mig att vakna supertidigt, nämligen en flygtur... Så idag väntade planet till Warszawa på oss...

Väl framme så gick vi ut på stan och shoppade innan det var dags för lunch, på Brooklyn burger. De hade typ coolaste menyerna, sjukt goda milkshakes och grymma burgare!

Wettan skämtade om att vi får navigera på empire state building, och det stämmer väl...

Jag tycker dock vi kan navigera med hjälp av central park...

Efter en lång powernap blev det middag, med råbiff (där de hintade om att köttet var rått... ah men daaaah!!)
Det blev också hjort.

Kvällen avslutades med rooftopdrinkar och chokladfondue med jordgubbar...
Hej, en storlek större kläder 😜

Tänkte avsluta med att visa upp de sista måltiderna vi hade i New york. Efter helikopterturen tog vi oss mot området hells kitschen där vi hittade ett jättegulligt burgarställe med helt perfekta burgare. De hade även målat med olikfärgade kritor hur man gör när man äter en burgare på bästa sätt. Så gott!

På kvällen hamnade vi återigen på eataly, men denna gång valde vi fiskrestaurangen. Wettan är sååå söt när han försöker stycka fisk, alltså, Hahaha!

Mitt sista ställe att checka av på min screenshotslista var Peter luger steakhouse. Ska tydligen vara bästa steakhouset i New york, trots att det låg i Williamsburg. När midrare faktiskt är midrare och när det även är kyparens känslotillstånd, alltså Nice soft :)

Sen behövde man endast käka cupcakes från magnolia bakery till middag

Innan flighten var vi på eataly en sista gång för att testa pizzan. Blev en god sista måltid, men vi var för förkylda för att kunna äta upp.

Idag var det dags för Wettan att casha in sin julklapp, alltså en helikoptertur i New york. Vi åkte med fel tunnelbana ner till helikopterplattan så det blev lite bråttom men det löste sig till sist.
Vi startade över frihetsgudinnan och flög över vattnet ner mot central park och tillbaka, se nedan bildbomb.

När vi landade var båda väldigt nöjda och belåtna. Nu återstår endast att jag också ska casha in min julklapp, en helikoptertur i Stockholm :)

När vi blev sugna på lunch under gårdagen tänkte vi testa det amerikanska shake shack, men den vi gick till var superfull, så vi tog tuben upp till 86:onde gatan och käkade där...

Sedan började vår promenad tillbaka, genom att först passera Guggenheim och sen knata genom hela central park, tillbaka till 29:onde gatan, med enbart stopp för shopping ;) Det är alltså längst femte avenyn man bör promenera om man vill ha en chans att hitta nåt.

Tillsist avslutade vi kvällen med miniitalien i form av eataly. Hit måste man gå om man vill äta hyfsat billigt men ändå svingott! Min rätt var pasta med revbensragu 😊

När vi ätit vår semla åkte vi tillbaka till hotellet och softade en stund, men ganska snart så åkte vi mot soho, där vi trodde oss kunna hitta någon shopping. Blev en scrub och ett par jeans för min del. När hungern började smyga sig på var planen att äta tacos men stället som jag hittat hade inga platser att sitta på, utan var mer av to-go karaktär. Så vi knatade vidare mot minetta tavern som vid första anblick såg superstängd ut. Men när vi öppnade dörren så fanns där en supermysig restaurang, med jazzmusik och supergod mat. Så vi beställde in en pork belly,...

Massa mat i form av kött och burgare.

Och till sist, världens största chokladsuffle.
Ett tips är dock att det aldrig blir det pris som man tänkt sig eftersom skatten inte står på menyn, och att man alltid måste dricksa.