Tänkte avsluta med att visa upp de sista måltiderna vi hade i New york. Efter helikopterturen tog vi oss mot området hells kitschen där vi hittade ett jättegulligt burgarställe med helt perfekta burgare. De hade även målat med olikfärgade kritor hur man gör när man äter en burgare på bästa sätt. Så gott!

På kvällen hamnade vi återigen på eataly, men denna gång valde vi fiskrestaurangen. Wettan är sååå söt när han försöker stycka fisk, alltså, Hahaha!

Mitt sista ställe att checka av på min screenshotslista var Peter luger steakhouse. Ska tydligen vara bästa steakhouset i New york, trots att det låg i Williamsburg. När midrare faktiskt är midrare och när det även är kyparens känslotillstånd, alltså Nice soft :)

Sen behövde man endast käka cupcakes från magnolia bakery till middag

Innan flighten var vi på eataly en sista gång för att testa pizzan. Blev en god sista måltid, men vi var för förkylda för att kunna äta upp.

Idag var det dags för Wettan att casha in sin julklapp, alltså en helikoptertur i New york. Vi åkte med fel tunnelbana ner till helikopterplattan så det blev lite bråttom men det löste sig till sist.
Vi startade över frihetsgudinnan och flög över vattnet ner mot central park och tillbaka, se nedan bildbomb.

När vi landade var båda väldigt nöjda och belåtna. Nu återstår endast att jag också ska casha in min julklapp, en helikoptertur i Stockholm :)

När vi blev sugna på lunch under gårdagen tänkte vi testa det amerikanska shake shack, men den vi gick till var superfull, så vi tog tuben upp till 86:onde gatan och käkade där...

Sedan började vår promenad tillbaka, genom att först passera Guggenheim och sen knata genom hela central park, tillbaka till 29:onde gatan, med enbart stopp för shopping ;) Det är alltså längst femte avenyn man bör promenera om man vill ha en chans att hitta nåt.

Tillsist avslutade vi kvällen med miniitalien i form av eataly. Hit måste man gå om man vill äta hyfsat billigt men ändå svingott! Min rätt var pasta med revbensragu 😊

När vi ätit vår semla åkte vi tillbaka till hotellet och softade en stund, men ganska snart så åkte vi mot soho, där vi trodde oss kunna hitta någon shopping. Blev en scrub och ett par jeans för min del. När hungern började smyga sig på var planen att äta tacos men stället som jag hittat hade inga platser att sitta på, utan var mer av to-go karaktär. Så vi knatade vidare mot minetta tavern som vid första anblick såg superstängd ut. Men när vi öppnade dörren så fanns där en supermysig restaurang, med jazzmusik och supergod mat. Så vi beställde in en pork belly,...

Massa mat i form av kött och burgare.

Och till sist, världens största chokladsuffle.
Ett tips är dock att det aldrig blir det pris som man tänkt sig eftersom skatten inte står på menyn, och att man alltid måste dricksa.

Vaknade återigen svintidigt, runt fyra och fick vänta 3 timmar på att Wettan skulle vakna till liv. Sen åkte vi till batterypark för att möta upp Wettan kompis som också befann sig här. Efter en halvtimme i solen tog vi gratisfärjan över till staten Island och passerade frihetsgudinnan på vägen.

Väl tillbaka på Manhattan senare så tog vi oss till lukes lobster där jag käkade en sallad och Wettan käkade lobsterroll.

Vi avslutade sen med fika på fika, eftersom semla tydligen är obligatoriskt på semmeldagen.
I mina ögon var den dock torr och tråkig. Så håll er till amerikanska saker om ni besöker stan :)

Efter att jag tagit en jetlagnap var det dags att gå ut och käka middag. Så vi tog oss neråt på Manhattan och besökte the spotted pig, där de hade en gris utanför,...

Det var typ grisar överallt även där inne.

Vi beställde in något som jag chansar på är flankstek med pepparrotskräm som var supergod...

Och sen åt jag världens mäktigaste brownie till efterrätt...

Vaknade tidigt imorse... Allstå inte lagom tidigt, utan svintidigt. Googlade fram något bagelställe som öppnade tidigt och väntade 2 timmar på att de skulle öppna så vi kunde käka frukost. Sen blev det en tur till central park och promenad innan staden började vakna till liv.

När klockan närmade sig 10 tog vi oss mot ground zero och den galleria som finns där. Det är samma som jag älskar i London, men här var den ganska mellanmjölkig.. Är inte alls så imponerad av westfieldgallerian här.

Såhär ser Wettan btw ut när han låtsas vinka in en taxi 😉

Efter obefintlig shopping för min del så blev det lunch på meatball shop i Chelsea där jag valde kycklingbullar med parmesansås och pasta, och sedan drog vi vidare mot en av mina favoritställen att navigera på, nämligen flatironbuilding

Vi gick åter igen in på eataly och köpte godaste mandarinläsken. Tipstips!

Efter några timmar i Köpenhamn och gårdagens tre frukostar var det dags att lämna mot New York. En rätt smidig flygning, men där illamåendet kom vid landning. Men vilken bissar syn att se hela Manhattan när man landar i en annan delstat.

I ankomsthallen bestämde vi oss snabbt för att vi ville åka shuttlebus, dels för att vi hade fyra stora väskor och dels för att vi hört att taxi kan bli riktigt dyrt. Så vi gick mot ground transportation och fick vänta 2 minuter innan vår chaufför tog oss och tre andra sällskap till sina hotell. Roligaste chauffören ever, och vi hann även se sevärdheter som ground zero.

När vi väl kom fram så insåg vi att vårt hotellrum såg ut att vara hämtat ur en 60-talsfilm men vi har ändå en bra utsikt, och ett bra läge.

Sedan gav vi oss ut på stan. Klockan var vid detta laget 11 på kvällen i Sverige och vi var superhungriga. Så vi tog oss till matmarknaden Eataly och deras takterrass Birreria, där vi tänkte äta....

Vi fick tipset om att ta en förrätt då maten skulle dröja 40 minuter.. Men när de lila potatisarna med ost var uppätna och vi väntat en bra stund till så fick vi veta att något blivit konstigt och vi skulle få vänta en bra stund till. Så då fick vi gratis rätter i väntan på vårt kött. Mumsigt. Dock hann vi bli ganska mätta innan vår huvudrätt kom.

Men man kan inte säga något ont om köttet. Grymt bra tillagat. Dock hade jag väl valt andra tillbehör om jag lagat den själv.

Ni vet när man är sådär jetlaggad att man äter sin tredje frukost innan klockan 9? Det stadiet är vi på nu, trots att vi ännu inte lämnat Skandinavien... 😅

Blev en omelett för mig och en breakfast pizza för Wettelino.

Under gårdagen så tänkte vi turista till det extra mycket, så vi begav oss mot park guell. Skitmycke turister men rätt najs utsikt...

Sen drog vi ner mog stan där jag krävde att få chorros med varm choklad...

Efter det hängde vi en stund i solen innan vi drog tillbaka till hotellet där jag totaldäckade...

På kvällen hade vi bord på en rätt usel restaurang, men antar att även vi behöver falla i fällorna. Så jag besparar er på bilder, förutom på förrätten..

Vi drog vidare och jag hittade en rätt spännande dessert på en bar... Så en sån fick det bli innan vi åkte hem igen.

När vi letade barer igår så hittade vi ett ställe med empanadas, så det fick bli dagens lunch... Efter lite turistande på stan såklart.