View tracker

Rutiner är något som vi nog alla har! Rutiner jag vara både bra och dåliga!

En vardag utan vissa rutiner kan leda till oförutsägbara händelser, stress, sena ankomster och andra saker!
En vardag med för mycket rutiner kan leda till ett ohälsosamt kontrollbehov och i värsta fall kan man bli social inkompetent!

Jag vet att detta är drastiska slutsatser, men eftersom jag har egna upplevelser vet jag vad som kan hända!
Jag själv har varit den personen med för mycket rutiner. Rutinerna fick mig inte att kontrollera min vardag, rutinerna kontrollerade istället mig!
Till slut så gick det överstyr! Jag bestämde mig för att några töntiga rutiner inte ska få mig att sluta vara med kompisar och ständigt leva inom ett tidsschema som absolut inte får brytas! Då skulle någon typ utav katastrof inträffa! Därför var det bättre att hålla sig till dessa rutiner för att hålla ångesten borta! Ni hör ju själva, det blev tvång istället för några rutiner som skulle hjälpa mig!
Man kan väl nästan säga att jag använde rutiner som hjälpmedel och lösning alltför ofta för att kunna hålla koll på nödvändiga saker!

Men precis som för mycket rutiner inte kan vara bra, är inga rutiner inte heller bra!
Nödvändiga rutiner kan till exempel vara;
-När man ska gå upp, gå och lägga sig och gå hemifrån (när man ska befinna sig någonstans, t.ex skolan eller jobbet.)
-Någon slags uppfattning för vilken tid man bör äta dagens måltider.
-Lägga upp läxor eller jobbuppgifter på ett sätt som förebygger stress.

Tack för mig!❤️

En tavla jag hittade i somras med ett väldigt sant budskap!👏❤️

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej ni som fortfarande går in hit! Förlåt för min frånvaro men jag har varit fullt upptagen med att spendera tid med min familj och ta det lugnt på lovet.

Jag hoppas ni fick ett bra lov, det fick jag! Det blev mycket godis och onyttigheter, vilket ibland är bra att unna sig för att inte åka med i banan om kroppsideal och rädslan för att inte räcka till!
Jag måste bara påpeka att det var så skönt och härligt att få äta godis och bullar utan att behöva tänka på vilka följder det skulle få! Det är något jag ser fram emot att göra igen inom en snar framtid!

Jag hoppas ni fick ett fantastiskt lov och lyckades unna er, i alla fall något onyttigt! Det förtjänar ni alla!

Ha det så bra och ta hand om er!❤️

Likes

Comments

View tracker

​Hejsan!

Snart börjar påsklovet!🐤🍧 Jag tror att för många så innebär påsklovet en del godis... och det är okej! Once in a while så måste man få unna sig själv lite sötsaker. Speciellt i denna värld utav skönhetsideal! Ibland måste vi våga tänja och släppa på vårat kontrollbehov och vara lite wild and crazy!😝

För er som ska åka skidor/snowboard nu på lovet; ha det så attans roligt! Jag ska själv bege mig till den norra delen utav Sverige och åka skidor🎿 Förra gången jag åkte på skidresa så pushade jag mig själv at åka så mycket som möjligt för att jag skulle ''röra på mig'' och ''träna''. Ända sen dess har jag tänkt på hur dumt gjort det var! På en skidsemester så ska man njuta av åken, man ska ha roligt både med sig själv och sin familj! Så jag ska se till att mitt dumma kontrollbehov och ideal inte följer med mig på resan! Denna resa ska jag ha roligt och fokusera på mina känslor och min familj!👏❤ Jag tycker att det är något som alla ni bör göra likaså!


Likes

Comments

Idag så har jag väldigt lång förmiddag innan det är dags för lunch, därför tog jag med mig frukost till skolan. Precis som förra veckan.

Idag hade jag dock med mig en liten annorlunda frukost. Jag följde heller inte mitt basschema för frukost men eftersom jag tog så mycket utav det så valde jag att inte gå efter basschemat. Min frukost var;

Hemmagjord risifrutti;

Det är så enkelt! Ta bara färdig risgrynsgröt, jag köper färdig ekologisk 500g. Därefter kan du välja själv vad du vill toppa med! Jag kände idag för blåbärssylt.
Jag tig även med mig en termos med té.
Det var så gott och jag njöt som vanligt utav min frukost
❤️

Ha en bra dag!👌


😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

Likes

Comments

Hej alla fina!

Nu är det äntligen helg., dagarna som jag tror att väldigt många ser som höjdpunkten utav veckan.

På lördag och söndagar brukar jag lyxa till det med en extra god, härlig och lång frukost! Här kommer den:

Hallonkvarg, nötter och kokosflingor, tranbär och mango!

Först dricker jag en kopp te och äter en skål med mango!


Efter det så tar jag 500g hallonkvarg (man kan ta vilken smak som helst). Jag häller i den mango som jag sparade från att äta upp på direkten. Sedan toppar jag med en müsliblandning som jag själv mixat ihop (Risenta självplock). Min blandning brukar bestå utav; torkade tranbär, kokosflingor, cashewnötter, mandlar och hasselnötter.

Om jag vill lyxa till det så mycket som det är möjligt, häller jag även på lite vita chokladknappar

Likes

Comments

Dieter är något som fler och fler människor tar sig till. Viktväktarna, 5:2 dieten och LCHF är några exempel på de mest vanliga dieterna i Sverige. Dessa dieter kan säkert vara bra för hälsan under en kortare period ifall man har dålig matvanor. Dock rekommenderar jag absolut inte dessa dieter för, bland annat, de som växer eller lever med bra och naturliga matvanor. Dessa dieter kan lätt smitta av sig på barn, bli överdrivna och orsaka hälsorisker. Om en förädlar går efter en diet och låter barnen leva på samma mat som föräldern, kan barnet påverkas. Barn och ungdomar som växer ska äta mer än vuxna. Ifall barn inte får i sig rätt mängd med fett, socker, kolhydrater ja you name it. Då kan, i värsta fall, hjärnan påverkas eller utvecklingen bli försenad på grund utav näringsbrist.

Det är även bevisat att när man gått efter en viss diet under en period och sedan sluter, går man upp ca 10 kilo igen. Därför ser jag dieter som helt meningslösa när det gäller gå ned i vikt och bli smalare. Det enda du behöver göra för att vara snäll mot din egen kropp är att ha en varierad kost, bra matvanor och motion. Ät 5-6 gånger om dan. 3 huvudmål och 2-3 mellanmål. Ät efter tallriksmodellen med ett glas mjölk till minst en måltid under dagen. Ät det du känner för och inte dessa ''Middag under 300 kalorier'' eller liknande. Ät regelbundet och motionera minst 2-3 gånger i veckan så gör du din kropp en tjänst. Detta mår man prima av! Dieter behövs inte! Ge bara din kropp en hälsosam och näringsrik livsstil!❤

Likes

Comments

Hej!

Idag tänkte jag dela med mig av mitt alldeles egna recept. När jag kom på detta så försökte jag mest använda det vi hade hemma. Man vill ju inte behöva slänga mat som egentligen kunde användas till mycket innan den blev dålig. Jag hittade då några ingredienser, tänkte ihop maträtten i huvudet och det blev en fantastisk kombination. Till och med min syster, som är väldigt kräsen när det gäller mat, tyckte det var gott. Hon har bett om denna maträtt två flera gånger. Eftersom den är så god, enkel och snabblagad så tänkte jag att jag lika gärna kan dela med mig utav den!😊

Bacon i mozzarellasås med pasta:

4 portioner

Det du behöver är:

-300g bacon

-6 vitlöksklyftor

-3 dl grädde

-Kalvfond (efter eget tycke)

-Basilika (efter eget tycke, själv föredrar jag en överdriven mängd basilika)

-200g, avrunnen, mozzarella

-ca 4 tsk vetemjöl

-Pasta

-Olivolja

1. Bryn vitlöksklyftorna i olivolja i en kastrull. Klipp/skär därefter bacon i bitar och stek med vitlöken. Koka därefter den valfria pastan efter anvisningarna på förpackningen.

2. Häll därefter i grädden och kalvfonden.

3. Ta vetemjlölet och blanda med lite vatten i en skål vid sidan om. Detta kommer bli en redning som gör såsen tjockare. Blanda ned redningen i såsen under omrörning.

4. Hacka basilika och blanda ned i såsen. Tärna mozzarella och blanda ned i såsen. Såsen är nu färdig men måste stå ett tag för att mozzarellan ska hinna smälta.

5. När pastan kokat färdigt så serverar du pastan med såsen. Voila! En perfekt, enkel och utsökt middag. Servera med sallad för att få i dig den gröna delen utav tallriksmodellen i denna rätt😉


Likes

Comments


Här kommer ett recept till alla er som inte hinner göra, eller äta frukost hemma på morgonen. Denna frukostkombination är enkel att förbereda dagen innan, ställa i kylen under natten och ta med på morgonen.👌

Mangosmoothie och smörgås med stekt ägg.

Det du behöver till smörgåsen är:

-Råg Kaka. -Smör, rekommenderar Bregott. -Ett ägg -Olivolja

Stek först ägget i olivolja, se till så att äggulan blir hård och inte lös. Låt ägget svalna. Bre rågkakan med smör, lägg därefter på det stekta ägget. Voila! Nu är din smörgås färdig för att läggas in i kylen.

Det du behöver till Mangosmoothien är:

-2 dl frusen mango, tärnad -ca 2 dl vaniljyoghurt -Liten citron/lime saft.

Lägg ned alla ingredienserna i en tillbringare/mixer. Mixa ihop ingredienserna i mixern eller mer en mixerstav. När du fått en krämig konsistens som du är nöjd med, häll då upp smoothien i en tillbringare som du kan ta med dig till skolan eller jobbet. Du kan såklart tillsätta mer mango, yoghurt eller citronsaft efter eget tycke när det gäller mängd, smak samt konsistens.


Jag tycker själv att denna kombination är enkel, god och smart att ta med sig när man har bortom på morgonen. Dock är jag medveten om att många är rätt så skeptiska då det gäller ''kallt stekt ägg på smörgås?'' Själv tycker jag att det är riktigt gott! Jag skulle vilja ge er rådet att testa det eftersom att det inte är så farligt som det låter. Annars kan du bara göra en enkel trekantsmörgås utav två brödskivor och lite valfria pålägg.. Hoppas detta recept och tips hjälpte er lite på traven med eran frukost!❤


Likes

Comments

Frukost är något utav de viktigaste måltiderna på hela dagen. Frukosten ger dig energin till att börja dagen på ett bra sätt. Om du hoppar över frukosten kan du riskera att prestera sämre på jobbet eller i skolan. Frukosten bidrar till energi som får din hjärna och kropp att kicka igång på morgonen. Din koncentration, ditt humör och din hälsa kan alltså påverkas på ett negativt sätt ifall du hoppar över frukosten. Många hoppar över frukosten därför att de inte har tid för det, inte är hungriga eller inte bara orkar. Men snälla, ta er tid och ät frukost! Det kommer göra dig gott!👌😊

Jag har några olika frukostbaser med mig i huvudet som ser till så att jag får i mig tillräckligt mycket och nödvändiga ämnen. Eftersom att jag personligen älskar frukost, jag skulle kunna äta frukostmat till alla huvudmål, är det väldigt kul för mig att komma på, och testa, nya frukostkombinationer. Men frukostbaserna jag brukar utgå ifrån ser ut så här;

-Två smörgåsar, en smörgås och ett ägg eller en smörgås och två frukter. (Smörgåsarna ska ha både smör och pålägg, vilket kan bestå utav skinka/ost med någon typ utav grönsak ovanpå)

-En skål med yoghurt/kvarg, med ca 1 dl müsli eller 2 dl flingor. Eller en skål med gröt eller ett glas med smoothie

-En kopp té eller ett glas juice/mjölk..

Dessa olika baser kan kombineras på flera olika och kreativa sätt. Man kan alltid, om man har tid, experimentera lite med dessa kombinationer och lägga till lite goda ingredienser. Här kommer några exempel på hur dessa baser kan kombineras med varandra;

1. Två smörgåsar med smör, en med skinka och en med ost och paprika. En skål med vaniljyoghurt och 1 dl granola 1 glas mjölk.

2. En smörgås med smör, skinka och sallad. Ett kokt ägg och en skål med gröt. Samt en kopp té.

3. En smörgås med smör, skinka och gurka. Ett äpple och en clementin. En skål med vaniljkvarg toppade med nötter och torkade bär. Ett glas juice.


Hoppas detta hjälpte er att få lite mer inspiration och idéer till eran frukost!❤


Likes

Comments

Hej, jag är en tjej på 15, snart 16 år.
Jag anser att vårt samhälle har utvecklat en förvrängd syn på mat och dess nödvändighet.

Vi har utvecklat flera olika dieter som bland annat går ut på hur vi ska äta mindre fett, mindre socker och kolhydrater, vi ska utesluta alla onyttigheter. Allt detta för att få en smal och hälsosam livsstil.

Jag har gått igenom en period (lite för personlig för att jag ska skriva om det, än så länge) som fått mig att inse den verkliga och rimliga synen på våra behov utav våra olika näringsämnen för att kunna må bra.

Jag kommer på den här bloggen publicera bland annat tips, fakta och recept till en, på riktigt, hälsosammare och bättre livsstil. Inte bara för att se bra ut, utan för att också må bättre!

Jag avslutar detta inlägg med ett citat som jag tycker att väldigt många bär läsa och ta till sig!

Likes

Comments