View tracker

Nu undrar jag hur många inlägg ni har sett med den rubriken? Många, säkert lika många som jag har. Jag vill ändå dela med mig av ett par mål som gäller för 2016, kanske har ni bra tips på hur jag ska gå tillväga.

1. Löpträning. Från att vara en livslång soffpotatis med en del överflödiga fettdepåer ska jag under 2016 börja med löpning. Man kan kalla det här sista utvägen för att hitta träning som passar mig. Jag har skolkat mig genom idrott i skolan och sedan som vuxen provat gruppträning, styrketräning både maskiner och fria vikter och under flera år testat yoga.

Nu måste jag börja löpträna inför ett enmilslopp i augusti som går på asfalt. Jag har börjat med raska promenader, lätt jogging och ibland snabba intervaller. Häromkvällen blev det dessutom styrkepass med sonen och fy fasiken vilken träningsvärk jag har idag!

2. Jag vill gå ner cirka 10kg. Jag har inget problem med att undvika sötsaker, men MAT! Hur lär man sig att dra ner på maten och hamna på kaloriunderskott? Trots att jag äter bra och medvetet äter jag för mycket, för att jag kan och för att det är gott helt enkelt. Jag känner sällan någon mättnadskänsla och har ingen botten liksom.

Jag måste bara sluta äta när min portion är slut. Gå från bordet eller något!

3. Känna mig stark mentalt och fysiskt. Inre frid tillsammans med en stark kropp låter som ett bra recept på att ta mig an andra mål under 2016. Dessa kommer jag att ta upp längre fram. De kräver lite mer funderingar för att hitta rätt formuleringar.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Ni kan tro att brödet blev gott! Receptet var på fikon och hasselnötter men det hade jag inte hemma, det fick bli aprikoser och solroskärnor istället. Det fungerade lika fint och vi fick gott bröd till frukosten.

Likes

Comments

View tracker

I juni blir det äntligen av, jag åker med en väninna till London! Jag har velat åka till London i flera år nu, men blir nerröstad på hemmaplan. I rest my case. Det är cirka 10 år sedan sist och n längtar jag efter matutbudet, pulsen, neonljusen och att få trängas i storstad.  

Har ni några bra tips på London? Det kan vara allt från skönhetsshopping, kulturella besök, maten, bästa drinkarna!


Likes

Comments

Tanken var att ta mig runt en cirka fem kilometer som jag brukar. Jag varvar gång med lätt jobb och ibland korta intervaller där jag maxar farten. Idag blev det inte så.

Jag tog med mig åttaåriga sonen för jag tyckte vi behövde lite ensamtid, prata om skolan och kompisar.

Löppasset blev alltså styrka istället. Både mentalt och fysiskt. Att försöka motivera åttaåringen som trodde att han skulle gå ett varv runt kvarteret till att gå fyra-fem kilometer istället blev en prövning.

Eftersom han inte orkar springa längre sträckor än vad jag gör passade det bra med korta intervaller där vi tävlade, tio utfall, tio knäböj och sen börja om. Det höll honom sysselsatt!

Vi lär ha träningsvärk imorgon!

Likes

Comments

Ikväll blir set att snöra på sig dessa igen och dra på de varma löparkläderna. Jag får erkänna att det känns tungt idag. Jag har problem med benhinnorna och det känns svårt att träna bort. 

Det är kanske inte så mycket spår jag ger mg ut i, utan mer trottoarer och gångvägar. Underlaget är asfalt och stenhårt, känns upp i ryggen. 

Skam den som ger sig, jag ska ut!

Likes

Comments

Här kan jag bli lugn, hjärnan slappnar av från allt det onda jag bär på och bara vara. En del tycker att surdeg är tråkigt, tar lång tid och är för mycket att hålla på att passa.

Ja, det är en del att tänka på och som glad amatör blir det tokigt ibland. Men det är ju inte raketforskning och det är bara att börja om! Jag har precis använt nästan all min rågsurdegsgrund och börjat mata upp det lilla som var kvar. Jag har också startat en vetesurdegsgrund, det har jag inte lyckats hålla vid liv tidigare, det blir intressant och se hur det fortskrider.

Nu har jag även en deg på jäsning, cirka 3 timmar räknar jag med att det tar, sen ska det delas, vikas ihop till tre bröd och jäsa igen. Lagom vid 22-tiden ikväll har jag nybakt bröd i huset!

Recept på surdegsbröd brukar jag hämta från bloggen Pain de Martin, hobbybagare som förklarar och skriver med lätt språk. Jag har även precis köpt en av hans böcker och provar första receptet idag. Vi får se hur det går!

Likes

Comments

​Vinterlöpning 2016! Så här ser jag ut i spåret just nu. Otippat att jag som soffpotatis äger löparkläder, skor och ens tar mig ut ur huset om kvällarna, men så har det blivit den senaste månaden. Kanske är det nyhetens behag, men jag har ett mål i år: Midnattsloppet i augusti. Det är en mil på asfalt och ska jag en ha en chans att ta mig runt halvspringandes är det dags för fläsket att stekas. 

Jag har väldigt lätt för att frysa så jag har satsat på tre lager på överkroppen, underställströja, funktionströja och en nätt jacka som är delvis vindtät. Byxorna är vindtäta främst på framsidan och har en mjukt borstad insida som håller värmen. Jag köpte mina kläder på Campadre när de hade kampanj och kom ganska billigt undan. Det är såklart skönt när man måste köpa allt nytt på samma gång. 

Har ni några tips till en nybörjare? 


Likes

Comments