Jag har nu varit förkyld sedan i julas. Det låter kanske inte länge men det är snart två veckor. Först feber och hosta i en vecka och nu senast slem, snor och huvudvärk. Det är avtagande men SÅ segt.

Huden kring näsan är söndrig av allt snorande och huden i panna, bryn och ut mot hårfäste och brutit ut i nåt eksem. Lär nog sitta kvar hela vintern nu. Jag försöker att bara hålla den återfuktad hela tiden så det inte blir värre.

Hoppas att långhelgen erbjuder lite extra vila att jag kan börja jobba igen nästa vecka!

Likes

Comments

Det verkar som om jag väckt min kreativa ådra igen!

-Örhängen av amazonit och krokar i sterling silver. SÅLD
-Armband med matt agat, röda Swarovski och silverdetaljer. 200kr
-Örhänhen med vackra swirlande glaspärlor och krokar i sterling silver. 125kr

Likes

Comments

Det känns som om detta skulle kunna ingå i målen för 2017. Att ha smycketillverkningen som lite terapi och ibland känna mig kreativ. Jag älskar att skapa och arbeta med händerna och det går lite i perioder vad jag föredrar.

Jag har haft en lång period med matlagning och provat nya recept, lagat allt från scratch, gjort egen pasta, nudlar, buljong och pitabröd.

Innan dess har jag stickat, målat och broderat. Anlagt kryddträdgård och odlat grönsaker. Jag tycker helt enkelt om att se saker växa fram. Skapa och se resultat.

Likes

Comments

Inget kickstartar ett nytt år som alla löften, peppningar, hejarrop och gröna smoothies på Instagram.

Jag har börjat med att detoxa huset istället. Skafferiet kunde halveras; gammalt på gränsen till dammigt. Godis som barnen fått på kalas samlas i högar och jag kunde slänga en hel plastpåse full! Jag hittade även både välling och gröt till baby; yngsta barnet är 3,5 år gammalt!

Förrådet i garaget fick nästan ett ansiktslyft! Leksaker som var söndriga kunde slängas, en del sparades av sentimentala skäl och kunde läggas upp på vinden. Massor av "skräp" som vi av någon anledning sparat för det kan vara bra att ha. Alla vet att det slängs så småningom.

Jag är väldigt sentimental av mig och ser sällan något ekonomiskt värde i någon men själva affektionsvärdet är ofta obeskrivligt stort. Jag sparar länge, vårdar och ler åt minnen när jag hittar dessa saker och när jag är redo slänger jag det.

Det är en process, men ack så viktig!

Idag tog jag mig även an frysen. Frys-rysaren. Ogillar stark att frosta av frysen (ja, vi har en sån gammal frys!) och vi kanske skulle gjort det för två år sedan, minst. Bättre sen än aldrig sa jag när jag hittade kött som det stod 2012 på!

Men så lätt det känns nu! Överskådligt i skafferiet, jag vet vad som finns i frysen och i förrådet kan jag nu åter se min smycketillverkning! Det kliade allt lite i fingrarna när jag såg mitt material!

Ännu ett mål för 2017 kanske? Att börja tillverka smycken igen. Får fundera lite på det!

Likes

Comments

1. Äta bättre
2. Träna mer
3. Vara mer förlåtande mot mig själv
4. Se en helhet
5. Rensa ut skit, kan vara allt från energitjuvar till gammal reklam som ingen orkar slänga.

Jag kommer tillbaka till denna lista under året; ändra, korrigera eller lägga till.

Likes

Comments

Hej där! Så himla svårt det ska vara att blogga då!

Hur gick det med mina mål för 2016 kan man då undra? Tja, sådär om jag ska vara ärlig.

-Gick inte ner ett gram. Gick å andra sidan inte upp heller!
-Blev något starkare mentalt, en bit på vägen.
-Tog mig genom Midnattsloppet, 1:21:56 i tid. En helt vansinnigt lång tid men jag klarade 10km! Heja mig!

Även om jag fick benhinneinflammation av allt springande så gav det blodad tand. Jag ska på det igen, med facit i hand behöver jag gå ut lite softare, men lägga till styrka för att orka.

Och jag är anmäld till Midnattsloppet 2017!

Jag ska äta bättre, träna mer, fokusera på en helhet och vara mer förlåtande mot mig själv.

Likes

Comments

Nu undrar jag hur många inlägg ni har sett med den rubriken? Många, säkert lika många som jag har. Jag vill ändå dela med mig av ett par mål som gäller för 2016, kanske har ni bra tips på hur jag ska gå tillväga.

1. Löpträning. Från att vara en livslång soffpotatis med en del överflödiga fettdepåer ska jag under 2016 börja med löpning. Man kan kalla det här sista utvägen för att hitta träning som passar mig. Jag har skolkat mig genom idrott i skolan och sedan som vuxen provat gruppträning, styrketräning både maskiner och fria vikter och under flera år testat yoga.

Nu måste jag börja löpträna inför ett enmilslopp i augusti som går på asfalt. Jag har börjat med raska promenader, lätt jogging och ibland snabba intervaller. Häromkvällen blev det dessutom styrkepass med sonen och fy fasiken vilken träningsvärk jag har idag!

2. Jag vill gå ner cirka 10kg. Jag har inget problem med att undvika sötsaker, men MAT! Hur lär man sig att dra ner på maten och hamna på kaloriunderskott? Trots att jag äter bra och medvetet äter jag för mycket, för att jag kan och för att det är gott helt enkelt. Jag känner sällan någon mättnadskänsla och har ingen botten liksom.

Jag måste bara sluta äta när min portion är slut. Gå från bordet eller något!

3. Känna mig stark mentalt och fysiskt. Inre frid tillsammans med en stark kropp låter som ett bra recept på att ta mig an andra mål under 2016. Dessa kommer jag att ta upp längre fram. De kräver lite mer funderingar för att hitta rätt formuleringar.


Likes

Comments

Ni kan tro att brödet blev gott! Receptet var på fikon och hasselnötter men det hade jag inte hemma, det fick bli aprikoser och solroskärnor istället. Det fungerade lika fint och vi fick gott bröd till frukosten.

Likes

Comments

I juni blir det äntligen av, jag åker med en väninna till London! Jag har velat åka till London i flera år nu, men blir nerröstad på hemmaplan. I rest my case. Det är cirka 10 år sedan sist och n längtar jag efter matutbudet, pulsen, neonljusen och att få trängas i storstad.  

Har ni några bra tips på London? Det kan vara allt från skönhetsshopping, kulturella besök, maten, bästa drinkarna!


Likes

Comments

Tanken var att ta mig runt en cirka fem kilometer som jag brukar. Jag varvar gång med lätt jobb och ibland korta intervaller där jag maxar farten. Idag blev det inte så.

Jag tog med mig åttaåriga sonen för jag tyckte vi behövde lite ensamtid, prata om skolan och kompisar.

Löppasset blev alltså styrka istället. Både mentalt och fysiskt. Att försöka motivera åttaåringen som trodde att han skulle gå ett varv runt kvarteret till att gå fyra-fem kilometer istället blev en prövning.

Eftersom han inte orkar springa längre sträckor än vad jag gör passade det bra med korta intervaller där vi tävlade, tio utfall, tio knäböj och sen börja om. Det höll honom sysselsatt!

Vi lär ha träningsvärk imorgon!

Likes

Comments