Jag landade i Dubai 05:30 i onsdags. Tänkte först ta buss in till stan men det var tydligen väldigt komplicerat fick jag förklarat för mig. Dessutom hade jag knappt sovit på hela natten så var lat och tog taxi. Gjort couchsurfing här hos en kille som heter Ahmed. Han bor på 64:e våningen nere vid Dubai Marina. Perfekt läge och fantastisk utsikt! När jag kom dit somna jag direkt och sov några timmar. När jag vaknade träffade jag en annan couchsurfer, Ina från Norge. Så rolig tjej! Vi åt frukost tillsammans innan jag gick ner till Barasti som är en beach club ett par hundra meter bort. Där sola och bada jag hela dagen! På eftermiddagen åkte jag och Ina tillsammans med Ahmed och en jobbarkompis till honom ut på havet. Var fantastiskt att se alla skyskrapor och marinan från sjöss. På kvällen promenerade jag och Ina runt nere vid kanalen och alla höghusen innan vi åt en jättegod middag på Nandos.

Igår gick jag och Ina till en kille hon känner här. Han lagade så god frukost till oss! Bacon, ägg och guacamole på surdegsbröd. Efteråt åkte jag till Jumeirah beach som är stranden man kan se Burj Al Arab ifrån. Var riktigt fint där! På eftermiddagen tog jag en taxi till Mall of the emirates mest för att få se den berömda skidbacken. Därefter tog jag metron till världens högsta byggnad, Burj Khalifa. Var verkligen sjukt mäktig! Resten av eftermiddagen gick jag runt inne i köpcentret och shoppade, åt yoghurtglass samt kollade på när folk dök bland hajar, fiskar och stingrockor i det gigantiska akvariet de har därinne. Dubai är verkligen precis så man tror att det ska vara. Lyxigt, stort och allt ska vara bäst! När solen började gå ner såg jag den kända vattenshowen, som är den största i världen. En halvtimme senare satt jag och åt på en terass så såg den igen. En halvtimme senare kom Ahmed så då såg jag den med honom. Ytterligare en halvtimme senare såg jag den för fjärde och sista gången från lite högre upp. Som tur är det olika nummer och låtar varje gång så man blir inte trött på det! Påväg hem fick jag köra Ahmeds sportbil... på en sju-filig väg! Jag som inte kört bil på nio månader!! Men det gick bra och var väldigt kul! Var helt slut när jag kom hem efter alla dagens aktiviteter! Är runt 45 grader här just nu så inte det mest promenadvänliga vädret, men men. What doesn't kill you...

Idag vaknade jag rätt tidigt av mig själv. Förde över bilder och videos till datan för en sista gång. Åt en sallad och gjorde en kopp kaffe innan jag gick ner till Barasti. Njöt av min sista soldag på stranden och på eftermiddagen åkte jag till Jumeirah Lakes Tower för att färga håret. Har sån sjuk utväxt och haft samma färg så länge nu så kul med en förändring innan jag åker hem. Nu är klockan sex och jag sitter fortfarande hos frisören. Trodde jag skulle vara klar nu men är bara halvvägs. När jag kommer tillbaks till lägenheten sen så blir det bara att packa ihop väskan (för sista gången!!!) och sen försöka få några timmars sömn. Alarmet står på 01:00 och flyget mot Oslo går vid fyra. Fattar inte än att jag ska hem. Det är fortfarande så overkligt så jag kan inte ens skriva om det. Kommer komma några fler inlägg om resan om några dagar eller så när jag väl landat i allt och kan reflektera över det bättre. Nio månader, jorden runt, själv. Jag klarar fan vad som helst.

I söndags lämnade jag härliga Mirissa och åkte vidare västerut till en annan strandby, Unawatuna. Tog bara 45 minuter så var framme vid tio redan. Hittade ett mysigt litet gästhus precis vid havet! Spenderade några timmar på stranden. Var rödare sand och lite blåsigare. Tycker Mirissa var mycket finare. Men solen lös så hade inget att klaga på! På eftermiddagen åkte jag till grannstaden Galle som bara ligger en tjugo minuter bort med buss. Gick runt ett par timmar kring det kända fortet som finns där. Började byggas av portugiserna och gjordes klart av holländarna under koloniseringen. Väldigt fint med kullerstensgator och medeltida byggnader. På kvällen när jag kom tillbaks var jag helt slut efter allt gående! April är Sri Lankas hetaste månad så trots att det inte är några jättesträckor så blir man helt svettig och utmattad ändå. Så tog det bara lugnt ett tag. Gick och åt på en resturang på stranden och la mig sedan tidigt.

Igår tog jag bussen vidare till turiststället Hikkaduwa. Har hela tiden trott att jag ska vara här två nätter men som tur var kollade jag av en slump på kalendern och fick se att det bara var en natt! Checkade in på ett gästhus med bra läge och gick direkt ner till stranden. Sola och bada några timmar. Var en kille som stirrade ut mig hela jävla dagen. Var så jobbigt så jag bytte plats men självklart följde han efter. När jag gick ner och bada gick han och bada osv. Fattar inte hur man kan vara så fruktansvärt trög! Märktes ganska väl att jag inte ville ha något med honom att göra. Tillsist kunde jag inte undvika honom längre utan han började prata och ville ha mitt nummer, FB, instagram och allt möjligt. Svarar att jag inte ger ut mitt nummer till folk jag inte känner men efter mycket tjöt och obehag låter jag honom följa mig på instagram bara för att få iväg honom. Blockar honom dock så fort jag kommer tillbaks till rummet. Så irriterande och respektlös människa! På eftermiddagen kollade jag runt lite i affärer och på kvällen åt jag en god fruktsallad och drack öl.

Idag vaknade jag tidigt och gick ner till havet för att mata sköldpaddorna som kommer in till stranden varje morgon. Därefter tog jag en tuktuk till ett turtle sanctuary och såg massa olika sköldpaddsarter! Detta ställe föder upp och släpper ut sköldpaddeungar i havet igen samt tar hand om sköldpaddor med missbildningar. Någon var blind, några hade blivit påkörda av båtar och en annan saknade armar och ben. De gör ett väldigt fint arbete och det märktes att ägaren brinner för sköldpaddornas överlevnad! Mina favoriter var de små underbara ungarna som simmade runt i en liten bassäng! De var runt 400 stycken och de ska bli utsläppta nu ikväll. Men den sötaste av de alla var albinosköldpaddan som var i poolen bredvid. Oftast överlever de bara några månader då deras vita skal är så skört. Föds en på varje miljon så var väldigt speciellt att få se en. Efter besöket åkte jag tillbaks till stranden och njöt av de sista soltimmarna på Sri Lanka! Under eftermiddagen åt jag en sen lunch och packade sen klart det sista. Sitter nu på en buss tillbaks till huvudstaden. Flyget går inte förrän 01:30 på morgonen så kommer bli en lång kväll. Nästa (och sista!!!!) destinationen är Dubai. Dagarna på Sri Lanka har verkligen flugit förbi. Så glad att jag valde att åka hit, om så bara för en vecka. Helt underbart land!

Har nu spenderat fyra nätter på Sri Lanka och detta land har verkligen överträffat mina förväntningar! Trodde det skulle vara regnsäsong här nu så var förberedd på det, men har inte regnat en droppe och solen har lyst starkt varje dag. Så glad! Jag landade sent på onsdagen så tog bara en taxi till närmsta stad, Negombo, och spenderade natten där. På morgonen dagen efter tog jag en snabb promenad i byn och ner till stranden innan jag tog en tuktuk till busshållplatsen. Åkte först till huvudstaden Colombo och bytte buss där för att åka vidare till strandbyn Mirissa. Allt som allt tog hela turen fem timmar och kostade mig 12:-. Lokalbussarna är trånga och högljudda. Inte det bekvämaste sättet att resa på men det mest givande. En bussresa kan säga mycket om en befolkning. Man ser vad de äter, hur de kommunicerar, hur de tar sig fram. I fönstret hänger olika gudar i snören och det är så mycket blommor och rökelser så man knappt kan se ut. Jag kom fram till Mirissa vid tre. Blev avsläppt precis utanför ett hotell jag kollat upp. Ett ställe som ligger bara 100 meter från stranden men som ser ut att vara mitt i en djungel. Gick över en å för att komma dit och eftersom det är lågsäsong var det lätt att pruta ner priset. Fick en jättemysig liten bungalow där jag trivdes så bra! Resten av kvällen gick jag runt på stranden, bokade en tur inför morgondagen, kollade en fantastisk solnedgång och åt rotti till middag. En typisk rätt här på Sri Lanka som består av ett tunt bröd som fylls med valfria ingredienser. En himla bra första dag!

I fredags blev jag upplockad 06.30 och körd till en hamn där båten vänta. Det var dags för Mirissas största attraktion, valsafari! Efter vi blivit serverade kaffe och en liten frukost så åkte vi ut till havs. Första vi fick syn på var en stor grupp med delfiner. Runt 200 trodde kaptenen. Sen var det lugnt en stund tills en i besättningen började ropa exalterat. En späckhuggare!! Den hoppa längs med båten och var så majestätisk. De ser dem bara 2-3 gånger varje år då de egentligen inte ska vara där utan bara hamnar på fel kurs ibland när de immigrerar. Så det blev verkligen turens höjdpunkt! Efter ytterligare någon timme fick vi se det vi blivit lovade. Blåvalar! Fick syn på två stycken. De är bara uppe vid ytan en gång var tionde minut så mellan dykningarna väntade alla tyst på att världens största djur skulle visa sig för oss igen. Mäktigt! Var tillbaks på land igen vid halv tolv. Betalade 90:- för denna tur. Så billigt! Lunch åt jag på Coco Loco. Ett café jag blivit tipsad om. Var sista dagen för säsongen så massa bra erbjudande och jättegoda toasts och smoothie bowls. Är ni i Mirissa måste ni äta här! Efteråt var jag på stranden i några timmar. På kvällen kollade jag solnedgången igen tillsammans med en kille som bodde på samma hotell som mig samt två tjejer från Ryssland jag träffat på stranden tidigare under dagen.

Igår vaknade jag av mig själv vid sju, så passade på att ta en joggingtur in i landet och bort från stranden. Var så grönt och fint längs grusvägarna jag sprang på. Stannade flera gånger för att ta kort på vyerna och alla påfåglar längs med vägen. Stötte även på en väldigt arg oxe som började jaga mig. Som tur var stoppades den av sitt rep runt foten efter kanske tio meter men jag såg ju inte att den var fastbunden så sprang för livet haha! När jag kom hem bytte jag om till bikini och gick ner till stranden. Efter ett par timmar åt jag lunch på Aloha café. De har en jättegod smoothie bowl/chiapudding. På eftermiddagen låg jag ute i solen på gräset vid min lilla stuga och bara njöt. Senare gick jag och Piren (killen från England) ner till havet för att testa på att surfa. Han har surfat hela livet så han lärde mig grunderna och följde med ut i vattnet. Stället som hyrde ut surfbrädor hade dock inga för nybörjare och det var väldigt djupt vatten samt dåliga vågor så inget optimalt ställe att börja surfa på. Men kom upp en gång i alla fall och vet hur det ska gå till så testar nog på något annan ställe om några dagar där det är enklare. Senare på eftermiddagen gick jag på teprovning och efter det provade jag och tre andra tjejer från hotellet "asiatisk tobak". Man tuggar på en slags rot som är inlindad i tobak, palmblad och något som smakar kalk. Riktigt äckligt! På kvällen åkte vi fyra till grannbyn Weligama och åt skaldjur på stranden. Jättebra mat och mysigt! Vi fick hummer, bläckfisk, räkor, fisk och ris för 60:-! Senare tog hotellchefen med oss till en årlig festival i inlandet där vi såg på dans. Inga andra turister där så alla barn tyckte det var jättekul att vi kom och busa massa med oss. Blev en bra sista kväll i Mirissa.

Måste bara säga vilket jävla land! Maldiverna slog mina förväntningar med råge. Allt är bara ett enda stort paradis. Stränderna, vattnet, vädret. Jag kom fram till Malé, Maldivernas huvudstad, sent förra fredagen. Stannade första natten i Hulumale där min Couchsurfing host Abbo bor. Vi gick till ett café nere vid havet och drack varsin kokosnöt (en av de få saker de inte måste importera). Vi pratade om landets historia och Abbo berätta att det enda de faktiskt exporterar är tonfisk. Annars har de i princip inga egna varor. När jag vaknade dagen efter gick jag till bikinistranden. Där turister får bada och sola fritt utan att täcka sina kroppar. Var där hela förmiddagen innan jag gick tillbaks till Abbo och mötte upp Maria och Pablo, ett par från Argentina som också skulle ta den lokala färjan till paradisön Maafushi. För drygt fem år sen var det omöjligt att göra Maldiverna på en budget. Fanns bara dyra resorts på privata öar. Men 2011 börja lokala öar öppna sina gränser för turister och det är nu möjligt att komma undan ganska billigt i detta fantastiska land! Jag, Pablo och Maria tog först en taxi till färjan som går från Hulumale till Malé, och väl framme på Malé hoppa vi på en slags tuktuk som tog oss till färjestationen. Färjan över till Maafushi tog knappt två timmar och kostade 18:-. När jag kom fram till ön möttes jag av en kille från mitt gästhus som kasta upp väskan på en kärra och visade mig vägen. Fick en välkomstdrink och blev visad mitt (vägt i mina mått) helt otroliga rum! En gigantisk säng, egen toalett, kylskåp och till och med en hårfön! Lyx! På kvällen åt jag en god tonfiskcurry på en lokal resturang efter att ha kollat på en underbar solnedgång.

På söndagen vaknade jag återigen upp till en skinande sol! Så åt frukost och begav mig sen direkt till stranden. Vattnet var helt magiskt och sanden kritvit. Där var jag nästan hela dagen. Åt glass och drack färskpressade juicer. På eftermiddagen tog jag en promenad runt i byn. Maafushi är en väldigt liten men extremt färgstark ö. Alla hus är målade i olika pastellfärger och överallt står det blommor i fina krukor. Så mysigt att bara gå runt! På ena sidan av ön, så långt från bikinistranden man kan komma, ligger ett av Maldivernas tre fängelser. Var dock bara en grå och stor cementbyggnad så fick aldrig syn på några fångar. När jag kom tillbaks till mitt gästhus var fotbollsplanen utanför full av män. Säkert trettiostycken som spelade en skojmatch. Jag tittade på ett tag och de var faktiskt riktigt bra kvalité! På kvällen mötte jag upp Pablo och Maria. Vi gick till stranden och kolla på solnedgången innan vi gick och åt middag. Åt en sjukt god Pizza bolognese!

Dagen efter var det dags för båtutflykt! Den startade halv nio och vi var bara fem stycken. Ett par från Malaysia, ett par från Sudan, och jag. Kaptenen hade hört av han jag bokat turen av att jag gillade sol, så han skickade upp mig på soldäck där jag fick va haha. Första stoppet var "turtle point". De andra kunde inte simma så guiden var tvungen att vara nära dem hela tiden vilket betydde att jag kunde simma runt hur jag ville. Älskar små grupper när man snorklar. Kommer ihåg på Bali när jag och Kiera blev översimmade av en kines och det var folk precis överallt. Är inte kul alls då ju! Men här kändes det som att det var bara jag och havet. Såg nog 6-7 sköldpaddor så var jättenöjd! Efteråt åkte vi till ett ställe där delfinerna brukar hålla till. Detta var verkligen höjdpunkten på dagen! Såg ett femtiotal delfiner leka runt i vattnet och göra piruetter i luften. Något bland det coolaste jag varit med om!! Tredje stoppet var vid en sanddyna mitt ute i vattnet. Där åt vi lunch och prata om kulturella och geografiska skillnader mellan Malaysia, Sudan och Sverige. Visste inte mycket om Sudan innan så var väldigt intressant! När vi ätit upp åkte vi till en lokal ö som inte är lika turistig som Maafushi. Där promenerade vi runt innan vi åkte till dagens andra snorkelstopp. Här såg jag en jättestor bläckfisk! Bara sett små innan och andra sorter så detta var grymt! Sista stället vi snorklade på var fullt av stingrockor. Vet inte vilken sort det var men hade inte sett dessa heller innan så det var kul! Kom tillbaks från den sjukt lyckade båtturen vid halv fyra. Gick och köpte en stor brownie på ett bageri jag blivit tipsad om samt kollade in lite affärer innan jag gick tillbaks och duscha och gick till Arena hotell. Bufféer är en stor grej här på ön och detta hotell sägs ha den bästa. Mötte upp Maria, Pablo samt en tjej som heter Samantha och hennes barn från Slovenien (träffade dem på färjan till ön, så trevliga!). Vi satt och åt och åt och åt tills magarna nästan sprack! Riktigt gott! Efteråt gick vi till "the square" där lokalbor och turister samlas på kvällarna. Maria spelade gitarr och sjöng. Var helt klart den bästa dagen på ön!

På tisdagen blev det strandhäng igen. Gick tillbaks till gästhuset vid fyra och började packa ihop mina saker eftersom jag skulle åka vidare tidigt dagen efter. På kvällen satt jag vid the square och tog det lugnt innan jag åt en till pizza bolognese. Klockan åtta gick jag till ett hotell där Maria skulle spela gitarr och sjunga för middagsgästerna. Men när jag kom dit så satt de och åt. Mikrofonen var fast på en annan ö så som kompensation för besväret fick de gratis buffé. Efteråt gick vi till the square igen och Maria spelade gitarr.

Igår vaknade jag vid halv sju. Färjan tillbaks till Malé gick halv åtta. Träffade Gonzalo, en kille från Chile som vart med dagen innan. Hans flyg gick samma tid på kvällen så vi spenderade dagen tillsammans. Åkte till Hulumale och var på stranden i några timmar. Efteråt fick vi låna dusch på ett hotell där vi även fick förvara väskorna gratis under dagen! Satt i lobbyn hela eftermiddagen och väntade mest på att tiden skulle gå. Åt middag på hotellet innan vi tog bussen till flygplatsen vid sju. Mitt flyg skulle gå vid nio men var försenat en timme. Var så fruktansvärt trött. Om det är något som ska bli skönt med att komma hem så är det att slippa alla flygplatser! Landade i alla fall i Sri Lanka vid midnatt. Mitt näst-sista land på resan. Svårt att ta in att jag snart är tillbaks i Sverige igen.

I tisdags var det dags för den aktiviteten som verkligen alla gör i Inle lake, nämligen en tur på sjön! Startade vid nio och första stoppet var vid en butik där de gjorde egna silversmycken. Var väldigt turistigt och sjukt mycket folk så åkte vidare ganska fort. Hade regnat första timmen men som tur var sprack det upp! Åkte igenom en fiskarby där familjer bor på hus som står på små bryggor mitt ute i vattnet. Nästa stopp var ett ställe där de tillverkar kläder av silke och lotusblommor. Var riktigt coolt att se hur de gör lotustråd (bild nedan), går åt 10.000 lotusblommor för en enkel scarf och tar kvinnorna två månader att bara tillverka tråden. Hade jag aldrig haft tålamod för! När vi var klara där åkte vi till ett litet hus på sjön där de gör cigarrer, därefter åt jag lunch. Mosat ris med fisk och rötter från sjön. På eftermiddagen besökte vi ett tempel med en stor marknad utanför, jag struntade i templet och kollade på souvenirer istället. Älskar att strosa runt bland alla små stånd och snacka med de härliga gummorna som står och säljer sina hemmagjorda smycken! Stoppet därefter var vid ett ställe där kvinnor "med ringar runt halsen" arbetar. De kommer från granndistriktet där alla tjejer bär ringar runt halsen, benen och armarna. Det är ett tecken på skönhet. Jag tycker mest det ser otroligt påfrestande ut. De kan aldrig välja att ta av sig dem heller då de inte har några muskler kvar i nacken. Men så är det i alla fall. Sista anhalten var vid ännu ett tempel. Struntade att gå in även denna gång och gick istället på en promenad genom ett grönsaksland jag hittade en bit bort. Var så tyst och harmoniskt. Påväg tillbaks fick jag se männen fiska. Då guiden inte kunde någon engelska fick jag aldrig förklarat för mig hur det går till... men de har i alla fall en pinne som de slår på vattnet med, sen så har de ett slags nät som jag inte riktigt fattar vad de gör med. Men det de är mest kända för är att de ror med ena benet för att kunna fiska med båda händerna samtidigt. Multitasking! Var tillbaks på hostelet runt tre. Då wifi inte funkade gick jag till ett annat hostel för att snåla på deras. Träffade några tjejer som jag satt och prata med länge. Riktigt härliga! Vi gick senare och åt middag tillsammans på Pancake Kingdom. Så gott!

Dagen efter när jag satt och åt frukost träffade jag Klara, en tjej från Tjeckien. Hon och några vänner skulle cykla runt sjön så hon fråga om jag ville följa med, vilket jag såklart sa ja till! Vi följde en typisk rutt med lite sevärdheter och stopp längs vägen. Först stannade vi och kolla på heta källor men vattnet var rätt smutsigt så ingen av oss badade. Därefter klättrade vi upp till en utsiktsplats och gick runt kring ett tempel uppe på toppen. Efter det cyklade vi till närmaste byn där vi tog en båt till andra sidan sjön. Stannade och åt lunch där. Jag tog kycklingcurry. Första äckliga måltiden i Burma! Dyrt var det dessutom. Ofta får man mer och godare mat ju lägre priser det är. Konstigt. När vi cyklat i någon halvtimme kom vi fram till mitt favoritstopp under dagen, nämligen den ena av Burmas två vingårdar. Låg uppe på en grön och blomstrande kulle. Lukta så gott när vi gick genom vinträdgården. Där gjorde jag min första vinprovning någonsin! Vinet var inget speciellt, men väldigt trevlig och rolig upplevelse. Jag och Klara cyklade hem lite tidigare än de andra då vi skulle med våra nattbussar. Var tillbaks på hostelet vid fyra, tog en dusch och packade iordning det sista innan jag blev upplockad klockan fem. Riktigt fräsch buss med egen tv i sätet framför. Kollade Hunger games innan jag försökte sova lite.

Vaknade vid fyra på morgonen av att jag var superkissnödig! Men ville inte stoppa bussen eftersom jag hade bråttom till flygplatsen. Efter en timme kunde jag inte hålla mig längre så hoppa ut vid vägkanten och uträtta fort mina behov. Var framme vid busstationen 06.20, tjugo minuter sent! Busschauffören märkte att jag var stressad så han stannade precis vid början av stationen för att släppa av mig och hjälpa mig hitta en taxi fort. Så snällt!! Tog som tur var bara femton minuter till flygplatsen så jag var där i god tid. Inga köer heller så bara att checka in direkt. Sån lättnad! Klara som åkt en annan buss fråga hur det gick och om jag hann. Hennes buss var två timmar sen så hade jag åkt med det företaget hade jag missat flyget. Vilken jävla tur! Var framme i Bangkok igen vid tio och klockan ett var jag incheckad på ett billigt hostel vid Khao San Road. Resten av dagen kollade jag runt i affärer, åt massa god mat och tog en välbehövlig massage på eftermiddagen! Gick och la mig vid åtta då jag skulle upp halv fyra dagen efter. Blev dock inte mycket sömn då det var det varmaste rummet jag någonsin varit i! Helt sjukt.

Idag vaknade jag som sagt vid 03.30. Köpte en toast på 7/11 och blev upplockad av en sur chaufför vid fyra. Jag var tydligen den enda som bokat shuttle så han sa inte ett ord och svarade inte när jag sa hejdå. Som att det var mitt fel? Aja. Dagens destination är inget mindre än Maldiverna! Men först hade jag en mellanlandning i Kuala Lumpur på åtta timmar. Gick ut från flygplatsen och strosa runt i affärer i köpcentret som ligger precis utanför. Åt massa mat och unnade mig en riktigt god kaffe. Hade även på mig jeans för första gången under resan, provade ett par på H&M mest för att fördriva tiden. Nu sitter jag på flyget till Maldivernas huvudstad, Malé. Imorgon tar jag en färja över till Maafushi som är den ön jag ska bo på. Men först blir det Couchsurfing hos en kille som heter Abbo. Var några månader sen sist så ska bli kul! Alltid roligt att bo hos "locals", även om det bara är för en natt. Vi hörs om några dagar igen!

Vi kom fram till Bagan i torsdags. Första jag gjorde var att kolla upp vilket datum nästa buss till Inle lake var. Och som tur var så gick det en minivan dit redan den 17e! Så behövde bara stanna en natt mer än planerat i Bagan. Skönt! På eftermiddagen gick vi ut på gatan där vattenkriget var i full gång. Blev helt genomvåt så fort jag gick utanför dörren. Hotellet vi bodde på var toppen! Inte lika lyxigt som förra men det kompenserades med den helt fantastiska personalen och framförallt ägaren. Så genuint snäll och äkta.

Fredagen började tidigt. Det var dags för den beryktade soluppgången! Han vi hyrde elmopparna av följde med "för han var ändå ledig och ville visa oss en fint ställe med få turister" som sagt, de är så himla osjälviska och hjälpsamma här. Vi åkte till ett tempel en bit bort och klättra upp. Tyvärr var det mulet så blev ingen vidare soluppgång. Men fin utsikt i alla fall. Finns över 4000 tempel i Bagan och alla är otroligt fina. Måste säga att Ankor Wat blekna riktigt rejält i jämförelse. När vi gett upp hoppet om att se solen kika fram bakom molnen så åkte vi hem igen för att sova ett par timmar innan frukost. Efter frukost sov vi lite till innan vi åkte tillbaks till tempelområdet för att utforska. Följde först en offlinekarta där jag markerat några av de finaste och största templen. De var alla vackra men eftersom det är burmesiskt nyår så var det många besökare från hela landet där vilket gav dessa ställen en väldigt turistig känsla (trots att 99% av de vi såg under dagen var burmeser). Vi åt lunch på ett vegetariskt ställe, jag beställde en fruktsallad och lassi. Lassi är typ en söt, hemmagjord, yoghurt. Sjukt gott! Efter lunch hade vi ingen plan utan körde bara runt och stannade där vi kände för. Lyckades hitta ett tempel precis vid den stora ån som rinner längs hela landet. Var inga andra människor där förutom en munk som låg och sov framför en guldstaty av Buddha. Efteråt skulle vi åka till ett tempel som är känt som "soluppgångs- och solnedgångstemplet" då det har en fantastisk utsikt över hela området. Dock stötte vi på en burmes som sa att han visste ett "secret tempel" som var nästan lika bra men utan turister. Så vi följde med honom istället. Även under solnedgången var det lite mulet. Men fick ändå njuta av ett fantastiskt lugn och en vacker vy. På kvällen väntade vi med att äta middag till efter sju. Då är nämligen kusten klar och vattenkriget slut för dagen. Åt en supergod kycklingcurry med ris.

Lördagen började på samma sätt som dagen innan. Med en soluppgång. Den här gången var den mycket bättre! Tyvärr inga luftballonger då det är för varmt för att flyga dessa nu, men ändå fantastiskt fint! Efteråt åkte vi tillbaks, sov, åt frukost, och sov lite till. Vid två gav vi oss ut igen. Denna gången åkte vi princip bara på små grusvägar och försökte hitta orörda pärlor. Åt lunch på samma ställe som dagen innan. Ägarens son gav oss varsitt lilla smycke som en nyårsgåva. Höll på att smälta så söt han var! Efteråt körde vi runt igen och bara beundra detta otroliga ställe! Solnedgången var ingen vidare den här dagen heller. Men det gjorde inte så mycket efter den vackra soluppgången. På kvällen tog vi mopparna och åkte till enda stället i Bagan där har PIZZA! Inte ätit något västerländskt på länge och trots att maten här är jättegod så är det enda skönt med lite variation. Påväg tillbaks stannade vi och såg på en dansuppvisning.

Igår blev det varken soluppgång eller något utforskande på elmoppen då det regnade hela dagen. Melanie åkte till ett annat hotell hon bokat för två dagar innan hon åker tillbaks till Mandalay. Jag valde att stanna på samma ställe även sista natten. Hon är väldigt kräsen med boenden och sa flera gånger att hon hata vårt rum. Jag tycker det var ett av de bästa ställena jag bott på under hela resan. Men jag bryr mig ju extremt lite om hur jag bor också. Så länge jag har en hyfsat ren säng och wifi så är jag nöjd! Tillbringade i alla fall dagen med att göra ingenting. Gick och åt lunch vid ett då det är eldupphör i vattenkriget någon timme. Var dock en kille som inte uppfattat detta så blev jagad på vägen hem. Kan väl säga att jag var lite trött på den där festivalen i slutet. Fyra dagar av konstant kaos , vatten och musik så hög så man knappt kan tänka! Lite obehagligt också när man kör moppe och helt plötsligt får en stor hink med vatten slängd rätt i ansiktet. Höll på att köra av vägen första gången. Men men, man får ta seden dit man kommer, så bara att gilla läget och hålla sig inomhus om man inte vill bli blöt haha. Wifi var inget vidare heller men ringa kunde man göra så passade på att prata med Emma, Martin, mamma, pappa, mormor och morfar. Somnade ensam i ett rum för första gången på flera månader.

Idag vaknade jag upp strax innan sju. Packade ihop det sista och åt frukost. Minivanen skulle komma halv sju men dök upp tjugo i åtta. Jag var den enda turisten. Resan till Inle lake skulle ta nio timmar. Tänkte att det skulle bli en seg resa men ack så fel jag hade! Vid första stoppet var det två tjejer från bussen som bjöd mig på torkad frukt och vi pratade en stund. Därefter bad en av killarna från bussen mig att sätta sig ner med dem när de åt frukost. Fick kaffe och en bakelse som smakade sockerkaka. Försökte betala för det men de insistera på att de ville bjuda mig. Var bara två utav killarna som kunde lite (men stor betoning på lite) engelska, men vi lyckades ändå prata en hel del. När de förstod att jag rest runt sen i augusti och bara är 21år sa de alla "respect" om och om igen. De tyckte jag var modig. När vi väl åkte vidare var jag med om en sån där "det är precis det här som jag reser för"-upplevelse. En av killarna tar fram sin gitarr och börjar spela så sjukt vackert. I timmar spelar han traditionella burmesiska sånger och hela vanen sjunger med! Jag blev på riktigt rörd till tårar. Var så fint och så jävla äkta. Låter töntigt men ibland, dock ytterst sällan, är det som att hela jag fylls av någon konstig, spirituell, känsla. Jag upplever en sån ren glädje och tacksamhet. Det är små stunder som dessa jag lever för. Är inte mycket i denna värld som är på riktigt längre. Alla har vi på ett eller annat sätt blivit rätt tillgjorda och ska hela tiden anpassa oss. Tycka "rätt" och alltid hänga med i vad som händer. Att träffa människor som inte bryr sig om sånna obetydliga saker är otroligt givande och lärorikt. Äkta är nog mitt nya favoritord. För äkta har blivit så sällsynt. Är nog därför jag mår så bra när jag väl upplever det... vi gjorde i alla fall ett andra stopp där jag åt lunch och fick en påse med lokalt, burmesiskt, godis av samma tjej som bjöd mig på torkad frukt. Det var så gott! Ytterligare ett par timmar senare fick jag säga hejdå till mina nya vänner och hoppa på en annan minivan där det var några andra turister. Är framme i Inle lake nu och haft lite trubbel de senaste timmarna. Alla bussar till Yangon är fullbokade imorgon så blir tvungen att stanna en natt till vilket innebär att jag kommer fram till Yangon 06.00 den 20e och mitt flyg går 08.30. Så bussen får alltså inte vara försenad... Dessutom kan jag inte avboka mitt hostel som jag hade bokat i Yangon så måste betala för det med. Den där vattenfestivalen har ställt till det riktigt rejält under min vistelse här i Burma. Men vilken jävel på problemlösning och stresshantering jag kommer va när jag kommer hem!

Jag landade i Mandalay, som är Burmas näst största stad, vid fem i tisdags. Detta är det första landet jag varit i som inte har en hel timmes tidsskillnad. Är alltså 4 1/2 timme före Sverige. Burmas officiella namn är numera Myanmar, men de flesta säger fortfarande Burma. På flygplatsen träffade jag en tjej från Österrike som heter Melanie och skulle till samma hostel som mig. Vi bestämde oss ganska snabbt för att även boka ett rum tillsammans i Bagan som är nästa stopp. Att träffa någon att resa med var tydligen inte så svårt här heller. När vi var framme på hostelet (som egentligen är ett rätt fint hotell men även har dorms) blev vi först bjudna på en välkomstdrink innan en butler bar in våra väskor på rummet. Personalen var helt underbar, aldrig varit med om ett så trevligt bemötande! Stället heter Golden City Light. Rekommenderar starkt att bo här om någon läsare tänkt åka till Burma. På kvällen gick vi ut och åt tillsammans med en fransyska. Blev en enkel nudelsoppa och efteråt satte vi oss på en bar för att testa den lokala ölen. Såg bara två andra turister på hela dagen. Det är verkligen lika oexploaterat som jag trodde här. När vi kom tillbaks somnade jag i en av de skönaste sängarna jag sovit i på hela resan.

Vaknade upp vid halv nio och tog hissen upp till våning sex. Möttes av en helt fantastisk frukostbuffé! Omelett, flingor, kakor, färsk frukt, cappuccino och även massa asiatiska rätter såklart. Jag bokar i princip alltid det billigaste boendet jag kan hitta så verkligen inte van med sån lyx! Efter frukosten var det dags att utforska Mandalay. Melanie stannade kvar på hotellet då hon har några dagar här i slutet på resan och därför inte ville göra allt på en dag. Först gick jag bara runt i någon timme och kollade på människor. Nästan alla hälsar glatt och en del kommer till och med fram och tar en i hand. Barnen vinkar och tittar förundrat. Jag går runt med ett konstant leende. Tänk om alla alltid var så trevliga mot varandra. Efter en stund tog jag en "moppetaxi" till Mandalay Hill. Tog ungefär fyrtio minuter att gå upp för alla trappsteg och passera alla pagoder på vägen upp. Men väl uppe möttes jag av en helt fantastiskt fin utsikt över staden. När jag var nere igen gick jag till ett par tempel i närheten. Är verkligen tempel ÖVERALLT och de är alla lika fina och detaljerade! Jag gick även till enorma Mandalay Palace som ligger mitt i staden och är omringat av en vallgrav. Påväg dit var det en kvinna som bjöd mig på kakor och blev överlycklig när hon såg att jag tyckte om dem. Vid halv ett tog jag en till moppetaxi till Diamond Palace som är ett stort shoppingcenter. Kikade runt lite men tycker inte det är så kul att handla i fina affärer när jag reser, föredrar marknader med mer lokala saker. Innan jag gick tillbaks till hotellet åt jag en helt fantastisk lunch för 6:-! Ris, kycklingcurry, soppa, te och tre olika sallader. På eftermiddagen tog jag det lugnt på rummet. Var 44 grader ute så helt slut efter allt gående! På kvällen tog jag, Melanie och en kille från Japan en taxi till U Bien Bridge, som är världens äldsta och längsta teakwood bro. Först gick vi runt lite på bron innan vi tog en båttur på sjön för att se solnedgången. Ligger en konstant dimma över Burma vilket skapar en helt magisk färg på både himmelen och solen. Fantastiskt vackert! Blev en bra första dag i detta mystiska land.

Idag vaknade vi tidigt för att åka till busshållplatsen. När vi satt och vänta på bussen till nästa destination, Bagan, så kom det fram en kille som hällde vatten i nackarna på oss. Burmas allra största högtid startar nämligen idag, vattenfestivalen. Den pågår i fem dagar och avslutas den 17e då det är nyår här. Så under de kommande dagarna är alla lediga och gatorna blir tydligen ett enda stort vattenkrig blandat med sång och dans! Underbart! Detta har dock ställt till det en del för mina resplaner. Tanken var att lämna Bagan den 16e, men då bussar inte går förrän den 18e blir jag fast där två dagar extra vilket endast ger mig en dag för Inle lake samt att jag måste ta en nattbuss till yangon där jag flyger ut ifrån och förhoppningsvis komma fram i tid för mitt flyg som går samma morgon jag kommer dit. Får se om jag kan lösa transport på något annat sätt men ser rätt kört ut. Glad i alla fall att det fortfarande gick en buss till Bagan idag (sista som går dit fram till 18e) eftersom det är den absoluta höjdpunkten här. Så är i alla fall fast på det bästa stället att vara fast på. Just nu sitter jag på bussen. Är drygt två timmar kvar tills vi är framme. Halva minibussen, som består av burmeser, spyr. En kvinna som jag tror är från Ryssland är vansinnig och vill att de ska gå av "I don't want to get sick, they have to leave" skriker hon. Förstår inte hur man kan sitta på en buss i ett land, där 2/3 av befolkningen lider av fattigdom, och bete sig så egoistiskt. Längs hela vägen har vi passerat små skjul som hela familjer bor i. Sitt ner och va tyst. Vägarna är för övrigt de överlägset sämsta jag åkt på i hela Asien. Tur att jag inte ammar för då hade ungen fått suga ost ur tuttarna så mycket som det skakat!

Kom fram till Bangkok på kvällen den åttonde. Efter att ha gått runt en stund i området nära Khao San Road hittade vi ett billigt hostel där vi fick ett eget rum. Trötta som vi var efter den långa resan somnade vi direkt. Vaknade upp vid midnatt av att Georgia skriker "Bed Bugs!!!". Vi alla flyger upp och bär snabbt ut våra väskor. Fick bytt rum och som tur var hann vi varken bli bitna eller få några i väskorna. Första gången jag sett bed bugs på hela resan. Små bruna kryp som ser ut lite som fästingar. Riktigt otrevligt. Dagen därpå började med en toastie på 7/11. Alla som varit i Thailand har sagt att det är något vi måste prova. Sjukt billigt och väldigt gott! Det fanns tyvärr inte sist jag var i Thailand, för SEX(!?) år sedan. Läskigt hur snabbt tiden går. Efteråt var det dags för lite sightseeing. Gick först till Grand Royal Palace och kikade runt där. Var något evenemang som höll på så var sjukt mycket folk. Efteråt gick vi till Saranrom Park där vi tog det lugnt i skuggan en stund. Påväg tillbaks till hostelet stannade vi vid Wat Pho temple, Tha Tien market och Amulets market. Har världens bästa offline karta som heter maps.me. Visar alla sevärdheter i närheten så bara att följa den. Smidigt! Vi passerade även Grand Royal Palace igen. Nu var evenemanget slut och på gatan serverade de mango sticky rice gratis! Detta är också en rätt många sagt att jag måste testa. Var så gott! Definitivt något jag kommer testa på att laga hemma! När vi var tillbaks på hostelet vilade vi en stund innan vi fixade oss och tog en tuktuk till världens högsta utomhusbar, Red sky bar på 67e våningen. Först fick vi inte komma in då Kiera hade shorts på sig? Så hon fick springa till ett stånd i närheten och köpa en klänning. Väl inne tog vi varsin drink och njöt av utsikten. Betalade drygt 200:- för en cocktail vilket är helt sjukt dyrt i Thailand. Men var ju vår sista kväll tillsammans så slog på stort hehe! Efter någon timme åkte vi tillbaks till hostelet och drack några öl innan vi begav oss till den galna backpacker-gatan Khao San Road. Där satte vi oss på en bar med ett gäng norska killar och drack drinkar innan vi gick vidare till den största och livligaste baren som hade fest på gatan. Massa dans och skratt! Hade en helt fantastisk kväll!

Igår sov vi ut och tog det lugnt på förmiddagen. Georgia och Kiera checkade ut vid tolv och jag flyttade in i ett dorm på våningen under. Vi var alla väldigt sega men lyckades gå runt en stund på Khao San Road för lite shopping. Efter ett par timmar satte vi oss på en resturang och var där en bra stund. På eftermiddagen gick vi tillbaks till hostelet där vi tänkte vara de sista timmarna, men världens suraste och drygaste hostelägare vägrade låta Georgia och Kiera sitta i min säng, så vi gick och satte oss på en till resturang istället. Vid sex var det dags att säga hejdå. Kommer kännas konstigt nu i början att vara själv igen. Tror jag varit ensam i kanske en vecka sammanlagt under 2017. Man är nästan aldrig ensam, trots att man reser själv. Kommer nog dock vara svårare att träffa folk på de ställena jag ska till nu som inte alls är lika turistiga. På kvällen kollade jag film och åt chips och en toastie. Pratade med min enda rumskamrat som inte kunde någon engelska alls. Gick helt okej efter ett tag. Han är runt 50 och kommer från Kina. Oerhört trevlig men prutta, rapa och harkla sig hela tiden. Lite äckligt men samtidigt skönt att inte vara den ofräschaste i rummet för en gång skull!

Idag har jag legat i sängen hela förmiddagen. Blev upplockad av en minibuss vid tolv och är just nu i kön på flygplatsen och väntar på att checka in mig själv och min väska. Nästa destination är Burma. Ska bli så jävla spännande! Fortfarande ett utav de mest oexploaterade länderna i världen då de öppna upp sina gränser för bara några år sedan. Bokat två nätter i Mandalay innan jag beger mig söderut. Har knappt läst på någonting så ska bli kul att komma dit som ett tomt blad. De få jag träffat som varit där har älskat det. Hoppas jag kommer göra det också.

Vi kom fram till Siem Reap tidigt på torsdagsmorgonen. Tog en tuktuk till hostelet vi kollat upp och satt där i några timmar medan vi vänta på att få checka in. Gick en sväng till en matmarknad vi kört förbi påvägen dit. Stället vi bodde på heter Uncle's house och är så mysigt! Drivs av en sjukt trevlig familj med världens sötaste son. Det ligger dock en liten bit utanför stadskärnan så var inga andra turister vid marknaden. Både barn och vuxna log extra mycket och de få som kunde engelska sa hej och önskade oss en bra dag. Köpte lite frukt som vi åt till frukost innan vi fick vårt rum vid elva. Nattbussen hade varit väldigt kall, sov nog inte mer än två timmar på grund av att jag frös så mycket. Så fick bli en tupplur på någon timme innan vi gick ut för att kolla in stan. Runt två kilometer från vårt område låg bargatan där de flesta turister hänger och bor på. Var fina gator med trendiga caféer och små söta butiker. Vi kollade runt ett tag och jag provade på "frozen ice cream rolls", vilket är glass de gör direkt i deras vagn på gatan. Jag valde smaken nutella/oreo, så gott! Vi gick även till "night market" mest för att det ändå låg påvägen. Var bara eftermiddag men en del stånd hade ändå börjat öppna. När vi väl kom tillbaks var vi så trötta! Var en sjukt varm dag så det plus att vi knappt sovit något under natten var ingen bra kombo! På kvällen köpte vi lite mer frukt som vi åt till middag. Somnade redan vid åtta då alarmet var ställt på 04.00.

Igår när vi vaknade var det fortfarande kolsvart ute. Tog snabbt på oss kläderna och de färdigpackade dagsryggsäckarna innan vi gick ut och mötte upp vår chaufför vi bokat dagen innan. Det var dags för inget mindre än Angkor Wat! Först åkte vi till en stor byggnad där man köper biljetten, därefter åkte vi i ytterligare tjugo minuter för att komma till första templet, som är själva Angkor Wat. Många tror nog att det är namnet på hela området, men det är bara det största och kändaste templet som heter så (Wat betyder tempel så själva namnet är egentligen bara Angkor). Där gick vi i alla fall ner till en sjö för att kolla på soluppgången som skulle vara så fruktansvärt fin! Då det var mulet blev ingen av oss speciellt imponerade tyvärr. Men men, stämningen var cool i alla fall. Är flera hundratals personer som står och trängs tillsammans i tystnad. När solen stigit en bit så gick vi in i själva templet där vi kolla runt en stund. Efter det gjorde vi fyra stopp till vid Bayon Wat, Chau Say Tevoda Wat, Ta Prohm samt Prasat Kavan. Min favorit under dagen var absolut Ta Prohm! Det är där de har massa träd som slingrar sig runt templen på ett så vackert sätt! Där gick vi runt ett bra tag. Vi var tillbaks på hostelet igen sex timmar senare, alltså vid tio. Svettiga, trötta och utmattande! Man får ju inte visa knän eller axlar på området så vi hade gått runt i långbyxor och T-shirt i 35 grader (sjukt att det kan va så varmt innan klockan tio!). Så vi la oss faktiskt och sov i tre timmar. När vi vaknade åt vi lunch på hostelet innan vi tog en promenad i området. Jag hittade en dataaffär där jag kunde skriva ut mitt visum till Myanmar. Påväg tillbaks gav jag bort min volleyboll jag släpat runt på ett par månader nu till några barn på gatan. De blev så glada! Fint att se. Resten av dagen blev lugn.

Idag vaknade vi klockan sex. Det var dags att lämna Kambodja och åka vidare mot Thailand! Köpte med oss baguetter, våfflor och morötter inför resan. Därefter satt vi och vänta på bussen, som var en och en halv timme sen, innan vi åkte iväg. Tog fyra timmar till gränsen. Gick fort och smidigt att lämna Kambodja. Kön in till Thailand tog kanske en halvtimme. Fick dock sitta i en resturang vi blev körda till för att där vänta ytterligare en och en halv timme på alla de andra som skulle med bussen. Vid tre fortsatte vi resan till Bangkok. Sitter på bussen just nu och är förhoppningsvis framme om ett par timmar. Kommer vara i staden tre nätter innan jag flyger vidare till Myanmar (Burma). Har dock bara två nätter kvar med Georgia och Kiera. Kommer va så konstigt att lämna dem nu. Vi räkna ihop att vi sammanlagt kommer att ha rest tre månader ihop från december. Det är en en tredjedel av hela min resa! Trodde aldrig jag skulle träffa några jag trivs så bra med och har så kul tillsammans med.

I fredags lämnade vi Sihanoukville och åkte vidare till paradisön Koh Rong. Vi valde att åka med en "slow boat", tog två timmar längre än den snabbare båten men var även 100:- billigare! Vi kom fram mitt på dagen. Efter att ha hittat ett billigt ställe och droppat av väskorna så gick vi till stranden. Var en sjukt varm dag och att gå ner i vattnen hjälpte knappt. Säkert över 30 grader i havet! På kvällen åt vi på en vegetarisk resturang. Vi blev varnade innan att extremt många blivit magsjuka på ön så vi tänkte undvika kött. Efteråt gick jag och Kiera ut och drack några öl. Var rätt dött dock så vi gick tillbaks till rummet ett par timmar senare.

På lördagen gick vi till en strand som heter 4K som vi blivit rekommenderade om. Var helt okej. Men jag tyckte nog faktiskt stranden vid byn var finare. Där hängde vi i alla fall fram till lunch. Spelade lite fotboll och lyssna på poddar. Åt en god tonfiskmacka till lunch. Vi hade pratat med en tjej som jobba på ön som berätta att det inte är maten alla blir dåliga av (som alla vi pratat med angående magsjukan på ön trott), utan det är något slags virus som bara finns där. Hennes tips var att tvätta händerna ofta. Så vi bestämde oss för att börja äta som vanligt igen. På eftermiddagen bokade vi en båttur inför kommande dag och efter det gjorde vi ingenting. På kvällen åt vi pizza på ett italienskt ställe.

Dagen efter var det dags för båtturen! Vakna upp till en grå och mulen himmel. Vi åkte iväg vid tolv och efter första stoppet, som var snorkling, så började det spöregna och åska! Alla frös och ville åka tillbaka förutom några tjejer och killar som hade druckit och rökt på hela natten. De hade jättekul. (Koh Rong är helt fullt av pårökta människor). Så istället för att åka tillbaks så fortsatte vi till en resturang som låg på en annan ö där vi satt i fyra timmar och vänta på att regnet skulle avta. Fick kyckling och ris samt whiskey och Cola. Var rätt kul emellanåt. Vi blev alla rätt dragna. Det var dock långt ifrån den resan vi betalat för. Ursprungligen skulle vi åka till sju olika stopp och göra massa roliga grejer. Så när vi väl kom tillbaks gick ett stort gäng (alla som inte var drogade) och prata med chefen för att få tillbaks våra pengar. Den rangliga, pårökta och riktigt otrevliga mannen vi pratade med vägra lyssna. Han skratta åt det vi sa och efter typ en kvart sa han att vi kunde få fem dollar tillbaks (båtturen kostade tjugo). Vi tyckte inte det var okej men släppte det för den dagen. Jävla idioter det finns. Resten av kvällen gjorde vi ingenting. Gick och åt tillsammans med några svenskar vi träffat på båtturen.

På måndagen vakna vi äntligen upp till ett soligt Koh Rong! Så vi bestämde oss för att gå till den kända stranden, long beach! Tog ungefär en timme dit och var en ganska jobbig hike faktiskt. Fick till och med klättra vid ett tillfälle. Georgia och Kiera tycker INTE om att gå jobbiga promenader, så de var helt slut när vi var framme! Var dock värt det för möttes av en helt otroligt vit strand och glasklart vatten. Så fint! Smörjde in hela kroppen med kokosolja för var sjukt mycket sandflugor där. Blev dock rätt biten ändå (på kvällen när jag senare räkna alla bett kom det upp till över sextio). Efter några timmar av sol och bad drog det in en storm över stranden och började spöregna så vi valde att ta en båt tillbaks. Var nog inte det bästa valet då det var sjukt höga vågor så kändes som att båten skulle tippa när som helst. Blev dessutom helt genomblöta ändå. Vi var tillbaks runt tre så då sprang vi tillbaks till rummet där vi stannade tills det sluta regna. På kvällen åt vi på en resturang som heter Zigis. Killen som äger det lilla haket har jobbat på en resturang i New York (med en Michelin-stjärna) i över tio år. Var sjukt god thaimat!

Igår gick vi till en strand i närheten som heter Police Beach. Den var dock smutsig och helt brun så vi gick tillbaks och la oss på stranden i byn istället. Sjukt fint väder så där tillbringa vi några timmar. Vi gick även tillbaks till båttursföretaget och pratade med dem igen. Vi fick välja mellan fem dollar tillbaks eller en tröja värd 10 dollar, så jag tog tröjan. På eftermiddagen gick jag tillbaks till rummet och låg där resten av dagen. Var helt outhärdligt i solen verkligen! På kvällen åt vi på en resturang som heter white rose. Jag och Kiera delade på fajitas och spagetti bolognese. Godaste jag ätit på ön!

Idag vaknade vi rätt tidigt. Jag duscha ur kokosoljan jag sovit med i håret, ska tydligen va bra. Sen checka vi ut och satte oss på white rose igen. Åt bolognese även denna gången. Färjan tillbaks till Sihanoukville gick vid ett. Första timmen gick bra men de två andra timmarna var så sjukt vågiga. Regnet öste ner och vid flera tillfällen slog blixten ner bara några meter ifrån oss. Alla passagerare kröp ihop tätt intill varandra på den lilla ytan i mitten dit regnet inte nådde. Var så skönt när vi äntligen kom fram! Efteråt tog vi det lugnt några timmar medan vi väntade på bussen som jag just nu sitter på. Är påväg till Siem riep där vi ska besöka Ankor Wat! När inlägget publicerar är jag förhoppningsvis framme och någorlunda utvilad. Nattbussar är verkligen inget för mig!