Vi lämnade Taupo på onsdagsmorgon. Först gjorde vi ett stopp för matinköp innan vi åkte till en nationalpark där vi gick en promenad på en timme till ett vattenfall. Väl framme vid fallet åt vi lunch innan vi gick en annan väg tillbaks. Det blev en lång dag på bussen så vi var inte framme i River Valley före 17.30. Alla var väldigt trötta, många hade dagen innan gjort samma hike som vi gjorde för ett par dagar sen. När bussen släppte av oss kom en bil med släp för att köra ner våra väskor hela vägen till stugan. Det finns verkligen inget annat än det familjeägda vandrarhemmet där. Så mysigt och fruktansvärt pittoreskt! Dessutom fanns det varken wifi eller mottagning så låg verkligen ett oerhört lugn över dalen där det bor mer får än människor. På detta ställe sov vi i en stor sovsal med tjugo andra i rummet. Kändes som att vara på läger! Klockan sju serverades en stor middag med kyckling, potatis, pasta, sallader och annat gott! Blev så himla mätt! Hade egentligen tänkt laga egen mat för detta var ganska dyrt, men tydligen hade en kille som heter Luke kryssat i att jag också skulle äta och betalat min mat. Så otroligt generöst och snällt! Efteråt var det lite fest med ett par lekar. Men blev ändå lugnare än jag trodde att det skulle bli. Alla var som sagt väldigt trötta så redan vid halv tolv gick jag, Ellen och Linnea till våra mysiga små sängar och la oss och prata istället innan vi slutligen somna.

Dagen efter var det många som gick upp tidigt för att göra rafting eller rida. Ungefär hälften hoppade dessa aktiviteter och hängde bara runt i området innan bussen börja köra mot Wellington vid 13.00. Linnea och Ellen skulle stanna kvar en natt till så nu ses vi inte förrän om en vecka när vi kommer ikapp varandra igen. De ska hyra en stuga i Queenstown så där har vi planerat taco-kväll! Mys!!! Under bussturen till Wellington gjorde vi bara två snabba stopp. Dock var det mycket trafik så vi kom inte fram till stan förrän sju. Jag hoppade av lite tidigare än alla andra för att gå till en bar där jag träffade mitt Couchsurfing-par! De tog varsin öl och vi delade på en pizza. Sjukt trevliga och väldigt lätta att konversera med! När vi väl kom till deras lilla hus (med perfekt läge!) satt vi och prata en stund innan jag gick och la mig. Blir alltid så trött efter en lång dag på bussen! Fick i alla fall mitt egna rum och hade till och med en säng. Lyxigt va!

När jag vaknade på fredagen hade paret redan gått till jobbet. Var väldigt bra wifi (vilket det varit brist på under den senaste veckan) så jag hade faktiskt en väldigt produktiv dag där jag lyckades boka fyra olika flyg. Passade även på att fråga folk angående boende i Sydney. Hörde runt på "Svenskar i Sydney", kollade momondo och sökte även runt på Couchsurfing utan framgång... När jag var klar med allt var klockan redan två på eftermiddagen så då gjorde jag lunch och bara tog det lugnt tills James kom hem vid fyra. Benoite och en vän till dem kom vid fem så då blev jag bjuden på öl och en sjukt god espressomartini! Vid sju var det dags att gå ut för att dansa swing! De tog mig till en danslokal där det var ett liveband som spelade. Aldrig varit med om något liknade innan. Var folk från min ålder och upp till 90 år som var där för att ha en bra kväll och skaka loss! Allt från punkare till hippies till raggare, en härlig blandning helt enkelt! Jag dansade en del med James som är jätteduktig. Blev även uppbjuden av en man på 80+ ett par gånger, var ett jävla drag i honom haha! Eventet slutade redan vid tio så då drog alla vidare till en annan bar. Vi stannade dock inte så länge utan var nog tillbaks redan vid 23.

Även under gårdagen var jag ensam på förmiddagen så jag passade på att göra lite sightseeing. Gick till Nya Zeelands största museum och kollade runt där i ett par timmar. När jag kom ut igen började det regna lite smått. Hann precis hem igen innan himlen öppna sig. Efter lunchen åkte vi och handla. På kvällen bjöd James och Benoite på franskt bröd med massor av exklusiva ostar som tillbehör (de är tydligen riktiga finsmakare). Var helt magiskt gott! Själv bidrog jag med en påse chips haha! Eftersom det var regn och rusk utanför passade vi på att ha en riktig filmkväll. Var jättemysigt!

Idag vaknade vi relativt tidigt. Jag blev bjuden på kaffe och vitlöksbröd med parmesan. Efter frukosten gick jag ut på stan för att posta vykort och ta ut pengar. När jag kom tillbaks passade jag på att färga ögonbrynen. Vid tolv tog vi bilen till en julmarknad en bit utanför Wellington. Var inte speciellt stort så vi gick bara runt en liten stund. Innan vi åkte vidare bjöd James på chokladglass. Inte ätit det på en månad nu så sjuuukt gott! Efter marknaden tog vi vägen om James föräldrar för att smörja in oss med solkräm innan vår hike. Vandringen tog bara ett par timmar, vi gick upp och ner för ett berg med en helt fantastisk utsikt över stan! Var tyvärr mulet men vackert ändå och härligt att komma ut och röra på sig lite. Väl hemma igen tog jag en lång dusch och gjorde iordning matlådan inför morgondagen. På kvällen blev jag bjuden på vin, kex och ost. Därefter lite choklad, följt av snuskigt goda burritos som James lagade till middag! Pricken över i:et var Benoites kaka vi åt till efterrätt. Har verkligen haft en jättebra helg här med James och Benoite! De har varit så generösa och verkligen fått mig att känna mig som hemma. Underbart när man träffar se härliga personer som dem! Men imorgon är det dags för nya äventyr, då börjar nämligen min resa längs sydön. Tror det kommer bli grymt!

I söndags lämnade vi Rotorua och tog sikte mot Taupo! Första stoppet var vid Redwood som är en skog med helt enorma träd. Där gick vi runt i en dryg timme. Var kyligt men väldigt uppfriskande. Efter vandringen när vi satt och vänta på bussen med några andra i gruppen så kom det fram en familj från Kina och börja ta massa bilder på/med oss. Förstår verkligen inte varför de tycker att det är så spännande att ta kort med oss, men lite kul ändå haha! Andra stoppet var vid en jättestor sjö med kokande lera, där stannade vi bara fem minuter för att ta bilder. Därefter åkte vi till hukafalls, som jag faktiskt sett fram emot väldigt mycket även innan jag åkte till nya Zeeland. Är ett sjukt fint vattenfall med en helt otrolig blå färg. Så coolt! Vi kom fram till Taupo vid 14.15, så då bara vi checka in fort som fan, tog en snabb kaffe och sprang ner till lobbyn igen. För 14.30 blev vi upplockade av en limousine som körde oss till SKYDIVE-centret!!! När vi kom dit fick vi först se en liten instruktionsfilm och sen välja vilka sånger vi ville ha i vår video efteråt. Sedan gick allt rätt fort. På med utröstningen och in i planet. Jag var faktiskt inte nervös alls. Bara sjukt taggad! Har velat göra detta så länge! Vissa höll nästan på att svimma för att de var så rädda och skräckslagna! Jag var den tredje som hoppa och vilken jävla känsla när man bara ramla rakt ut i ingenstans. Det var så skönt verkligen! Älskade varje sekund och första jag sa när han jag hoppa med frågade hur det kändes var "I wan't to do it again". Väl nere på backen fick vi se och köpa våra bilder och filmer innan vi blev körda tillbaks till staden. Jag, Linnea och Ellen hoppa av vid en mataffär. Inte många som får så fin skjuts när de ska åka och handla haha! Jag köpte bara massa mer chokladbarer, jättebilligt och jättegott. När vi kom fram till hostelet igen var klockan redan sju, så då gjorde vi bara middag och gick och la oss i princip. Dagen efter skulle vi nämligen upp vid fem för att göra en hike som många sagt var den tuffaste de gjort i hela sitt liv. Faktiskt skönt att ha helvetesvandringen från Nicaragua i bagaget, tror inget någonsin kommer kunna slå det.

Strax innan fem ringde väckarklockan igår. Hade haft svårt att somna dagen innan, (varför är det alltid så när man ska upp tidigt?) så var väldigt trött. Åt några mackor med sylt och jordnötssmör till frukost samt drack en stooor kaffe! Bussen gick 5.30 och tog 1 1/2 timme. Väl framme vid nationalparken var det bara att börja gå! De som gått dagen innan sa att de inte tyckt det varit värt pengarna på grund av att det var så mulet och inte gick att se något alls. Verkade kunna bli en molnig dag även när vi skulle gå så gick och höll tummarna för att det skulle klarna upp (vid dåligt väder får man nämligen inte bestiga Mount Doom!!!). Själva vandringsleden skulle ta fem timmar och vulkanen var tre timmar extra. I början gick jag med Ellen och Linnea men de ville gå lite långsammare och jag ville verkligen hinna bestiga vulkanen så vi splittra på oss och jag tog istället följe med tre killar från England som också ville ta sig till toppen. Klättringen var sjukt utmanande! Löst grus hela vägen upp så för varje steg gled man tio centimeter bakåt. Men som sagt, inget kan slå vår hike i Nicaragua så i jämförelse med den var detta hyfsat lätt. Vi lyckades faktiskt bli de första att ta sig till toppen den dagen och som tur var sken solen, så väl uppe möttes vi av en helt otrolig utsikt! Värt varenda jobbigt litet steg!!! Vi stannade där uppe i kanske tjugo minuter för att bara ta in stunden. Tänk att jag har bestigit Mount Doom! Vägen ner var rolig och enkel. Bara att glida ner för allt löst grus så gick fort. När jag kom fram till stigen igen mötte jag upp Linnea och Ellen för att gå de återstående fyra timmarna. Första timmen bestod av fin utsikt samt de tre små kända sjöar som var så vackra! Vi stannade vid en utav dem för att äta vår lunch. De sista tre timmarna var faktiskt mest jobbiga. Vi var trötta och kände att vi sett det vi kom för. Men var bara att traska på! Dessutom prata vi nästan hela vägen så tiden gick hyfsat snabbt ändå. När vi äntligen var framme vid parkeringen igen fick vi tag på de tre sista platserna på bussen som gick 15.30, var ett gäng som kom precis efter så de var tvungna att vänta där en timme på nästa buss. Snacka om att vi hade flyt! Vid fem var vi på hostelet igen. Jag tog en välbehövlig dusch, sköljde ur kläder och skor som var helt grusiga, samt tog en kaffe. Vi bestämde oss för att dra ut och käka pizza på kvällen, tyckte vi var värda det! Efter maten satte vi oss på donken för att ringa hem och kolla allt som hänt. Jag gick tillbaks rätt tidigt. Var SÅ trött! Glad att det återstod ytterligare en heldag i Taupo med absolut inget inbokat. Behövligt!

Även idag gick jag upp ganska tidigt. Gick till donken igen för att fixa med lite grejer som behövde göras. Därefter gick jag till affären för att köpa vin (imorgon åker vi till River Valley som tydligen är ett riktigt festställe). När jag kom tillbaks till hostelet åt jag frukost. Resten av dagen var extremt lugn. Gjorde i princip ingenting. Vi gick ner till sjön en sväng och hade det gött i solen bara. Skönt efter gårdagens vandring! Nu sitter jag på samma ställe där jag började dagen. Vi åker iväg rätt tidigt imorgon så ska strax gå tillbaks för att sova. Hörs igen om några dagar!

Fredagen började med en promenad genom Ruakuri bushwalk. Var en liknande vandring som den vi gjort dagen innan, väldigt mysigt faktiskt att vakna till liv genom att ta en tur genom grottor och vacker skog. Vid 11.30 var det dags för det vi alla väntat på... HOBBITON! Verkligen varit en dröm att få åka dit en dag och nu är det gjort! Svårt att förstå det nästan. Turen var i alla fall så himla himla himla bra! Började med att vi åkte en buss genom landskapet samtidigt som vi lyssna på musik från filmerna. Man blev nästan tårögd för allt var så surrealistiskt! Väl där fick vi en jätteskön guide som berätta om de olika hobbit-hålen och gav oss gott med tid för att ta bilder och kolla runt. Såg först ut som att det skulle bli en riktigt mulen och tråkig dag, men i samma stund som vi kom dit sprack det upp! Turen avslutades med en iskall öl på Green Dragon. Alla var så glada och nöjda! Värt varenda krona. Allt var perfekt. När vi kom fram till hostelet på eftermiddagen blev det rätt lugnt. Jag tog en promenad och på kvällen efter att vi ätit samlades alla i mitt rum och satt och snacka om kärleksproblem, relationer och misslyckade dejter. Så mysig och rolig dag!

Under gårdagen hängde jag med de tre svenska tjejerna. Först gick vi till en Maouri-by här i närheten och kolla in en kyrka och efter det besökte vi en park som heter Kuirau, vilket är fylld med gejsrar och kokande vattenhål. Hittade även en marknad mitt i parken där de sålde frukt och massa mat. Blev en jättetrevlig förmiddag! Vid tolv var dock Linda tvungen att åka vidare. Det var tråkigt. Så skön tjej! Men förhoppningsvis ses vi igen i Sydney under nyår! När vi kom tillbaks till hostelet fick vi höra av ett gäng från vår buss att det var gratis zorbing bara idag (kostar 350:- annars), det enda man behövde göra var att ta med en konservburk med mat då de samlar in detta till offren från jordbävningen. Det var dock ett problem. Bussen gick om en kvart! Så vi sprang upp på rummet, bytte om till bikini, sprang till en butik och köpte varsin burk och hann PRECIS med bussen! Vilken tur! Vi visste knappt var zorbing var men det är när man ligger i en stor uppblåst boll fylld med vatten och åker nerför en backe. Det var i alla fall hur kul som helst! Efteråt hängde vi i en jacuzzi en stund också. Vi hade sån tur som precis hann med att åka och göra detta! Finns det något bättre än när man spontant hittar något sjukt kul och bra som dessutom är gratis!? När vi kom tillbaks åt vi lunch innan vi gick och storhandla. På eftermiddagen tog vi det lugnt. Hade ju haft en ganska hektisk dag. Vi åt middag runt åtta och senare på kvällen gick vi till en bar här precis bredvid. Satt och drack några snuskigt goda drinkar innan vi gick tillbaks och la oss. Ännu en lyckad dag!

Vi lämnade Auckland vid 8.30 igår. Jag gick upp vid sju, packade ihop allt snabbt och skynda till Mc Donalds för att kolla runt på wifi innan vi skulle åka. Bussen gjorde endast ett stopp på vägen vid en supermarket så var framme i Hot water beach redan runt 13.00. Det första vi gjorde när vi kom fram var att ta varsin spade och gå ner till stranden för att gräva våra egna varma pooler. Är alltså skållhett vatten bara några få centimeter ner i sanden så man var tvungen att hitta ett ställe där det varma vattnet kunde blandas med det kalla så det gick att bada. Var riktigt kul och coolt faktiskt! Tro det eller ej men tog även ett uppfriskande dopp i havet efteråt! (De som känner mig vet att jag hatar att bada när det är kallt). Efter stranden gick vi upp till våra stugor igen för en snabb dusch innan busschauffören/guiden körde oss till det kända Cathedral Cove (där barnen i Narnia dyker upp i film nummer två efter att de stått på perrongen vid tåget). Bussen tog bara tio minuter och för att komma till själva stranden och grottan fick vi gå en promenad på en halvtimme. Var en SÅ fin vandring med fantastisk utsikt! Höjdpunkten på dagen. När vi kom tillbaks till boendet gjorde vi middag och efteråt körde vi lite drick-spel, var mysigt och jättekul på samma gång! Blev dock en hyfsad tidig kväll för mig ändå, somnade nog runt 23.30. Skulle nämligen upp sju dagen efter.

Dagen började som sagt tidigt. Åt frukost på bussen, jordnötssmörmackor, min nya grej! Gott och billigt plus att det är proteiner som annars kan vara ganska svårt att få in i måltiderna (köttet här är sjukt dyrt!). Vårt första stopp var vid Karangahake Gorge Walk, en vandringsled som tog ungefär 40 minuter att gå. Vi gick över hängbroar, genom gamla guldgruvor och längs med en fin älv. Efter det gjorde vi ett snabbt besök på en supermarket innan vi kom fram till slutdestinationen Waitomo. Till lunch blev det pasta med tomatsås, köpte en burk på 700g (typ åtta portioner) och måste hinna äta upp allt innan det blir dåligt. Så varje måltid sen jag kom till Auckland har varit pasta och tomatsås haha. Vid fyra gjorde de flesta i gruppen en tur i en av grottorna här. Först gick vi igenom grottan och fick höra historien bakom den, därefter åkte vi på en båttur och fick se det detta ställe är mest känt för, sina lysmaskar! Var SJUKT fräckt och värt varenda krona. När vi kom tillbaks tog jag en lååång dusch och sedan gjorde jag middag och även en matlåda inför morgondagen då vi ska besöka Hobbiton!! Så taggad! Nu sitter vi på en mysig pub här i byn och bara har det gott! Nya Zeeland äger!

I måndags började min resa genom Nya Zeeland med Kiwi och jag var så exalterad! Bussen var nästan full och man märkte snabbt hur socialt det var! Började direkt snacka med två tjejer och några killar från England. Vårt första stopp (bortsett från toalett och frukostinköp) var vid ett vattenfall. Inget speciellt egentligen, men började prata med en tjej från Danmark där och vi klickade direkt! Snäll, rolig, jordnära och så rar! Efter vi kommit fram till Bay of Island, checkat in samt ätit en lätt lunch så samla vi ihop ett litet gäng att gå på hike med. Vandringen tog totalt runt fyra timmar och det var så vackert! Man gick längs en älv till ett vattenfall, och på väg hem var det en helt otrolig utsikt över stranden. Vi var tillbaks på hostelet runt halv sex. Christina (dansken) hade övertalat mig om att jag skulle köpa BBQ som hostelet fixa på kvällen. Tyckte det var rätt dyrt egentligen men ibland är det inte maten du betalar för, utan sällskapet och upplevelsen. Dock när jag väl skulle boka detta så var det för tätt inpå. Men fick ändå sitta med och dessutom var Christina vegetarian så hon gav mig allt sitt kött. Sen behövde man tydligen inte visa sin BBQ-kupong för bröd, sås, coleslow och sallad så kunde även äta det till! Blev alltså en helt fantastisk middag som dessutom var gratis! Efter grillningen anordna hostelet drick-bingo, vilket också var SÅ lyckat. Kunde inte ha önskat mig en bättre start med Kiwi Experience, allt var helt perfekt!

Jag vakna upp tidigt igår som vanligt. Tänkte gå till affären för att köpa frukost men den var tydligen stängd. Berätta detta för en av killarna som jag gjorde hiken med så han gav mig ett par mackor med jordnötssmör, jättesnällt! Dessutom hitta jag två ägg i "gratishyllan" så blev en rätt bra frukost faktiskt. När Christina vaknat vid tio så gick vi och två andra killar till stranden och bara tog det lugnt. Efter det gick vi till affären där jag köpte lite frukostsaker. Bussen tillbaks gick vid 14.30, tyvärr hade Christina bokat fyra nätter till där så vi var tvungna att säga hejdå. Jättetråkigt för vet att vi hade haft så kul tillsammans, men träffar väl förhoppningsvis någon annan jag klickar med under resan. På bussen börja jag prata med de två tjejerna från England igen och när vi kom tillbaks till Auckland bokade vi samma rum och laga även mat tillsammans. Skönt att ha några att hänga med! Annars hände det inte mycket den kvällen. Kom inte fram förrän 19 så efter att vi köpt mat, lagat den och ätit så var klockan redan 21.30. Så efter det tog vi det lugnt bara.

Väldigt bra början på min resa genom Nya Zeeland och idag fortsätter vi söderut. Är verkligen så spänd för allt kul vi ska se och göra!

Landade tidigt i fredags, flygresan var lång men gick hyfsat bra och fick i alla fall några timmars sömn! Tog en buss till han jag skulle sova hos (Couchsurfing). Visade sig dock att han helt glömt bort att ställe ett alarm så fick vänta ute i kylan i två timmar. Halvkul start i detta land. Under dagen var det spöregn men gjorde inte mycket för var trött efter resan så var inte sugen på att hitta på något ändå. På kvällen skulle Karan, som värden heter, visa mig runt lite. Efter att ha kört omkring en stund i bilen åkte vi till en indisk resturang där han bjöd på lite mat. Sjukt gott! Trots att jag var så trött och seg kom jag inte i säng förrän vid midnatt.

Igår vaknade jag 2 på MORGONEN. Var helt klarvaken och kunde inte somna om. Jävla jetlag! Behövde verkligen en ordentlig sömn men kan man inte sova så kan man inte. Låg och vred mig till 8 då jag gick upp för att prata med mamma och pappa. Hade velat lite om hur jag skulle ta mig runt här på Nya Zeeland. Stod mellan lokalbussar (billigt) eller turistbuss (dyrare). Men efter telefonsamtalet bestämde jag mig för att boka med en turistbuss. Anledningarna är att jag bara har en månad här så hinner se sjukt mycket mer med en guidad busstur, lättare att träffa folk och dessutom slipper jag att göra all planering själv! Kan nog bli rätt skönt att ha ett litet "break" ett tag och bara följa med strömmen. Så på förmiddagen åkte jag och bokade en tur med Kiwi Experience, mest känt för att vara det bolag som flest ungdomar åker med! Verkade så bra och fick en jättebra känsla efteråt. Tror verkligen jag kommer få en bra resa genom detta vackra land! På eftermiddagen åkte jag och Karan till en strand som ligger ungefär fem mil utanför Auckland. Ska jag vara ärlig så var det inte mycket att ha faktiskt. Blåsigt och kallt! Men skönt att komma ut i frisk luft i alla fall. Kvällen blev lugn för min del. Jag kokade nudlar och drack te. Var så sjukt trött och utmattad.

Idag vaknade jag vid sju, äntligen fick jag sova en hel natt! Karan skulle städa och ha besök under dagen så han sa att jag kunde komma tillbaks vid 19.30. Började med att gå till biblioteket där det är gratis wifi, pratade med familjen och med Martin en stund. Därefter gick jag till en park och kolla runt. När jag är i ett stort växthus kommer det plötsligt fram ett kinespar som inte pratar engelska och gestikulerar med mobilen. Tänker att de vill att jag ska ta kort på dem så jag nickar på huvudet. Då ställer sig tjejen bredvid mig och killen tar kort på oss? Fattade ingenting haha. Efteråt tackade de så mycket och gick iväg. Sjukt random. När jag var klar med mitt turistande satte jag mig på biblioteket igen. Kommer troligen va ganska dåligt med wifi under de kommande veckorna så passade på att kolla upp massa grejer och skriva med folk. Det stängde dock vid fyra så nu har jag suttit utanför ett par timmar, är ju fortfarande ett tag kvar till jag kan gå tillbaks till Karan. Ikväll blir det nog troligtvis också lugnt. Tänkte gå och handla lite mat, ta en lång och skön dusch, packa iordning och lite sånt. Bussturen börjar tidigt imorgon, är så taggad! Tror det kommer bli skitkul verkligen. På de flesta ställena är man bara en natt med några undantag där jag stannar lite längre, så kommer ha massa platser att skriva om! Dock är ju wifi som sagt en lyx här så kommer självklart skriva om varje dag och allt jag gör, bara att det kanske kommer ut på bloggen några dagar efteråt. Får förresten be om ursäkt för ett ganska tråkigt och luddigt inlägg. Är fortfarande rätt slut i huvudet efter flera nätter utan sömn och en lång resa i bagaget. Men imorgon är jag förhoppningsvis helt återställd! Puss och kram allihop, vi hörs om några dagar!

Här kommer en lista som liknar den jag gjorde över Island, Kanada och Centralamerika. Alltså det bästa och sämsta i varje land. Var dock mycket svårare denna gång eftersom vi spenderade mer tid på varje ställe och därför hann med att göra så många roliga saker överallt! Men har gjort mitt bästa i alla fall.

I Colombia besökte vi ju tyvärr bara Bogota. Hört massa bra om detta land och många resenärers favorit, så synd vi inte hade mer tid. Men höjdpunkten här var absolut att ta gondolliften upp till berget Monseratte, otrolig utsikt! Det värsta var att se alla uteliggare när vi gick runt i staden. Aldrig sett så många på en och samma plats förut!

I Peru måste jag såklart säga att det bästa var Machu Picchu! Sjukt mäktigt och har självklart varit en stor dröm under en väldigt lång tid att få besöka detta underverk. Måste dock även slå ett slag för Cusco som var så mysigt och hade många dagsutflykter i närheten (bland annat ziplining som vi testade på). Värsta får bli myggorna i Aguas Caliente, aldrig varit med om något liknande! Har fortfarande kvar sår efter alla bett...

Höjdpunkten i Bolivia var såklart Salar de Uyni, och då framförallt första dagen när vi åkte runt i saltöknen. Något jag aldrig kommer glömma! Värsta var maten. Först och främst så var den väldigt enformig (och äcklig). Sen blev jag även matförgiftad plus skaffa mig mina första (och enda) ovänner på resan, kvällen när vi skulle äta lite dyrare mat och jag inte ens kunde få i mig en tugga så äckligt det var. Och då är jag inte ens kräsen.

I Chile så var det bästa vår vistelse hos Evelyn i Calama. Så glad att vi till exempel fick uppleva en äkta chilensk familjemiddag! Värsta var frukosten på hostelet i Santiago. Fanns stenhårt bröd och riktigt äcklig sylt.

Bästa i Argentina var dagen när vi var i la boca, drack vin och åt jordgubbar på balkongen samt åt sjukt gott kött på kvällen. Allt var så mysigt och perfekt! Sämsta var såklart när Martin åkte hem. Hatar verkligen att tänka på den stunden.

I Uruguay så var det bästa den kvällen när det var en otroligt fin solnedgång! Alla gamla gator blev så vackra i det rosaskimrande ljuset. Sämsta var såklart att färjan blev inställd. Herregud vilken panik jag hade. Första som hände när jag var ensam dessutom, var några minuter där jag bara tänkte "nu skiter jag i detta och åker hem". Jävla tur att allt löste sig.

Det roligaste med Paraguay var att det var så fruktansvärt annorlunda. Folk överallt, skrikande försäljare och smutsiga gator. Här var faktiskt det bästa även det sämsta. För trots att det var kul att uppleva detta kaos i några timmar så blev jag snabbt trött på det och hade inte klarat någon längre stund där.

Att säga det bästa i Brasilien är svårt. Så många otroliga platser ju! Vattenfallen i Foz do Iguazu var fantastiska, Ilha Grande var ett paradis, och Rio är ju Rio! Men Ilha Grande och att träffa mina nya brasilianska vänner får nog ändå ta hem priset om jag måste välja. Sämsta är lättare att utse, inte mycket som kan vara värre än 26h på en trång buss.

I lördags vakna jag upp tidigt som vanligt. Solen sken och det var Alejandros sista dag så vi ville hinna med så mycket som möjligt! Vi började med att gå en lång promenad längs hela Copacabana. Först var tanken att paret från Chile skulle följa med, men de tyckte vi gick alldeles för snabbt och att det var alldeles för långt, så de la sig på stranden istället. Vid slutet av Copacabana börjar nästa strand, Ipanema, som vi också passa på att gå till. De flesta jag träffat nu de senaste veckorna har sagt att Ipanema har mycket finare sand och blåare vatten än Copacabana. Jag såg väl ingen jätteskillnad egentligen. Något som däremot var otroligt fint var utsiktsplatsen som fanns vid början av Ipanema! Var en fantastisk vy över stranden, höghusen och bergen i bakgrunden! Där stanna vi länge för att ta massa bilder och bara njuta av vädret. Vid två börja vi promenaden tillbaks, drygt sex kilometer att gå så tog ett tag. Var tillbaks på hostelet strax efter tre och då hade vi (Alejandro) köpt en megastor smörgås som han delade med mig. Tänkte egentligen köpa något på gatan till mig själv men han insistera på att hans macka skulle räcka gott och väl för båda två så jag kunde få av honom. Så snällt! Var som sagt extremt stor och hade bland annat tre olika sorters kött på sig. Riktigt god! Efter lunchen var tanken att vi skulle ta oss till Sugerloaf mountain, ett känt berg här i Rio med fantastisk utsikt! Men när vi gått en bit märkte vi dock att det börja komma en del moln så vi bestämde oss för att skynda upp till en annan utsiktsplats i närheten medan solen fortfarande var framme. Hade en otrolig utsikt över staden även därifrån, var dessutom helt gratis! (Vilket sugerloaf verkligen inte är) så vi var nöjda ändå! Påväg tillbaks stannade vi för att testa den brasilianska energikrämen Acai. Åh herregud va gott det var! Och mättande! På kvällen delade vi bara på en stor baguette med en burk tonfisk som blivit över sen vandringen upp för Corcovado. Blev en himla bra dag!

På söndagen när jag vakna hade Alejandro redan åkt och jag var själv igen. Är verkligen så glad över att han valde att stanna i Rio med mig så vi kunde göra allt turistande tillsammans! Söt som han är lämnade han en påse full av plommon och en chokladdryck i kylen som jag fick. Hade inget speciellt planerat under dagen, så efter frukosten satt jag och prata med Martin en lång stund. Men vid elva la vi på för solen var framme så jag ville passa på att bara slappa på stranden! (Hade ju faktiskt inte gjort det en enda dag innan i Rio!) Efter några timmar i solen fick det räcka, på vägen tillbaks köpte jag en mango och traska även upp för den långa och branta backen ovanför hostelet för att köpa mer Acai. Såg dock till min besvikelse att det var stängt. "Säkert för att det är söndag" tänkte jag och fick vackert gå hem igen. Kvällen bestod av att varva mobilen med att prata med folk som kom och gick i lobbyn. Till middag blev det nudlar, ägg och en morot.

Gårdagen började som vanligt, med en lång frukost! Tycker fortfarande det är helt magiskt att den är så bra! Var fint väder och eftersom jag inte hade många "måsten" kvar på listan så fick det bli stranden igen. Låg och lyssna på poddar så tiden gick väldigt fort. Men vid två börja det bli lite disigt så jag gick tillbaks till hostelet. Tog det lugnt i någon timme innan jag skulle gå och köpa lunch, var inte speciellt hungrig så tänkte det skulle räcka med ett stort glas Acai. Kämpar mig upp för den jobbiga backen bara för att se affären vara stängd. Igen. Fick återigen gå ner och ta mig till en annan affär där jag köpte frukt och bakelser istället. Funka ju det med! På kvällen pratade jag med Emma en lång stund och sedan Martin. Till middag blev det bara nudlar. Hade fått fyra paket över efter Ilha grande och måste äta upp alla innan Nya Zeeland, så inte världens roligaste mat de sista dagarna kanske.

Dagen började med den troligtvis sista ordentliga frukosten på ett bra tag, så åt mig helt proppmätt! Massa dulce de leche (det jag kommer sakna mest i matväg från Sydamerika!!!). Eftersom vädret var sådär så blev det en lugn dag som mestadels spenderades på hostelet. Tog en promenad här i närheten men annars gjorde jag alltså inget speciellt. Nu under kvällen blir det att packa och fixa det sista inför resan imorgon.

Idag är alltså min sista heldag i Sydamerika! Känns sjukt att denna delen av resan snart är över. Island och Kanada har väl egentligen varit de enda "civiliserade" länderna jag besökt än så länge, men det var ju ett tag sen nu. Blivit van med alla otroligt långa och jobbiga bussar, att aldrig känna mig riktigt förstådd på grund av språket, att hela tiden vara på min vakt efter alla varningar om hur farligt det är. Men trots alla svårigheter med att resa i denna del av världen så är det även många saker jag kommer sakna. Den otroligt varierande och fantastiska naturen, alla underbara och givmilda människor jag mött på vägen, och även känslan av att klara av att resa runt själv på platser människor varnat mig för (men ändå lyckats känna mig helt säker!). Är väldigt blandade känslor över att nu börja på min nästa etapp, men ska mestadels bara bli kul och spännande! Nästa gång ni läser om min vardag så är det troligen ifrån det väldigt annorlunda Nya Zeeland. Känner på mig att det kommer bli helt sjukt grymt!

Varit här i fyra nätter nu, så fyra kvar. Längsta tiden på ett och samma ställe under hela resan! Hostelet jag bor på är riktigt nice faktiskt. Avslappnad stämning, bra läge och frukosten är magisk! Pannkakor, toast, flingor, kakor, massa färsk frukt, juicer, oboy, gott kaffe! Tänkte att det nästan var för bra för att vara sant med tanke på priset jag betalar, tills jag fick reda på att det egentligen kostar DUBBELT så mycket och att jag tydligen bokat när det var världens erbjudande! Vilket flyt!

Första heldagen här började med en tidig frukost, vaknar fortfarande vid sju varje morgon. När jag gick upp till rummet träffade jag Alejandro som flyttat in efter jag somnat. Han är från Argentina och hade några nätter kvar i Brasilien. Först tänkte han åka till Ilha Grande, men väderprognosen var lite sådär så han bestämde sig för att stanna i Rio istället och turista med mig! Är alltid så skönt att hitta en ny vän att umgås med, bra mycket roligare att uppleva alla fräcka saker tillsammans med någon än helt själv. Dessutom än stor lättnad för mig här i Rio där alla varnat för kriminaliteten. Vid ett bestämde vi oss i alla fall för att ta vara på dagen och tog bussen till ett område som heter Lapa, där kollade vi på kanske världens mest kända trappor, Escadaria Selaron. Var sjukt coolt och imponerande! När vi gått upp för trapporna kom vi in i en annan stadsdel, Santa Teresa. Mest känt för sina kullerstensgator och graffitifyllda byggnader. Här kämpar sig även Rios sista spårvagn upp för den branta kullen där Santa Teresa är belägget. Här gick vi till ett ställe som heter Parque das ruinas, ett gammalt och stort hus med en helt magisk panoramautsikt över staden. Därifrån såg vi allt från berg, downtown, favelor och massa hav! Efter att ha traskat runt i Santa Teresa en stund till så tog vi bussen tillbaks till vårt område. Vi stanna vid en affär och köpte ingredienser inför middagen. Alejandro är bara här på semester så har egentligen ingen tight budget, men vill man hänga med mig får ens priser anpassas lite haha. Blev pasta, ägg och en tomatsås med massa grönsaker. Kvällen blev lugn, dagen efter skulle vi nämligen besöka ett av världens sju underverk!

Efter en stor frukost på torsdagen tog vi en buss till Parque Lage, där vi skulle börja vår hike uppför berget Corcovado, för att slutgiltighet komma till den berömda kristusstatyn! Det är extremt få som väljer detta alternativ när de ska besöka denna sevärdhet, vanligast är tåg eller gondollift. Men tar man istället vandringen på två timmar får man inte bara ett sjukt mycket bättre pris (inträdet är billigt, transporten som är dyr!) utan du får även uppleva regnskog, vattenfall och se en massa vilda djur! Vi började gå vid elva, blev mycket senare än jag tänkt eftersom min rumskamrat var rätt seg på morgonen plus att det tog ett tag att hitta rätt buss. Enligt väderprognosen skulle det börja mulna på redan vid tolv, så sprang nästan uppför det branta berget! Alejandro hade sagt innan att han gick väldigt fort men att han skulle försöka anpassa sig. Märktes tydligt att han fortfarande inte kände mig, för blev helt tvärtom haha! Vi var uppe runt 12.30 och som tur var hann vi i alla fall få tio minuter med sol så vi hann se statyn och ta några bra bilder! Efter det blev det helt tjockt med moln så man kunde inte se någonting. Tycker så synd om ett annat gäng som också gjorde vandringen och kom upp precis när solen gått i moln. Vi stannade ett tag för att se ifall det skulle bli bättre igen men fortsatte vara mulet. Enda vi såg var massa turister som fortsatte välla upp bara för att besviket mötas av tjocka moln. Efter en timmes väntan gav vi upp. Hann ju faktiskt se den otroligt imponerande byggnaden, trots att det bara var för tio minuter. Vägen ner gick betydligt snabbare, vi jogga i princip hela vägen (förutom klättringsdelarna) så tog bara en timme! Väl framme i Parque Lage gick vi nu runt en stund och kolla på fina växter och byggnader! Själv parken i sig är faktiskt en utan de främsta sevärdheterna här i Rio så kul att kunna fånga två flugor i en smäll! Vi var tillbaks på hostelet runt fem, båda helt slut efter dagens äventyr. Alejandro hade köpt jättegod glass som han delade med mig, så gott att bara slänga sig i soffan och hetsäta! Ett par timmar senare åt vi middag, koka ny pasta och värmde såsen som blivit över. Alejandro hade köpt ost till oss för att lyxa till det lite! Var bara på hostelet hela kvällen men blev rätt sent ändå faktiskt, somna runt ett kanske.

Igår vaknade jag vid halv åtta, en halvtimme efter att sista personen i rummet gått och lagt sig haha! Efter frukosten la jag mig i en soffa i lobbyn, vi har nämligen inte wifi på rummet. Där blev jag fast några timmar. Regnade så kände inte för att hitta på något. Träffade ett par från Chile så fick övat min spanska lite igen, bara varit i Brasilien två veckor men känner redan att jag börjar tappa flytet lite. Vid ett gick strömmen så då passade jag på att föra över bilder och videos till datorn, skriva dagbok och fixa med lite småsaker. Ibland är det faktiskt väldigt behövligt att ha en dag där man bara är på hostelet och tar det lugnt. Till lunch åt jag nudlar och en banan bara. Alltid bra att ha lite enkla saker i ryggsäcken att kunna laga när det är regn och man inte vill behöva gå ut för att handla. Efter maten tog jag mig i kragen och boka ett flyg från Nya Zeeland till Australien, så den 26e december flyger jag till Sydney! Känns alltid mer "på riktigt" när biljetten väl är bokad. Vid fem tog jag en kvällsfika tillsammans med Alejandro och paret från Chile, innan vi begav oss till en favela för att se kvällsutsikten över Copacabana. Utsikten var fin men det häftigaste var nog att se hur människor lever i en favela. Eftersom det var fredag så var det mycket folk som drack öl i de små barerna som låg tätt intill varandra. Gatorna var smala men kraftig trafikerade av motorcyklar som körde fort förbi. Alejandro var livrädd. Han hade sagt första dagen vi träffades att det var lika stor dödsrisk om man besöker en favela som att kasta sig ut från ett plan. Inte sant såklart (ni kan va lugna mamma och pappa), de är verkligen inte lika farligt som ryktet säger och dessutom så är den här favelan den säkraste i hela Rio! När vi kom tillbaks åt vi middag. Sen tog jag det bara lugnt igen innan jag gick och la mig.

Idag vet jag inte vad som händer, har en del saker kvar på listan som jag vill göra så kanske kan bocka av något i alla fall. Får vänta och se hur vädret blir. Verkar bli soligt men en sak jag märkt är att det kan ändras väldigt snabbt här i Rio!

Sist jag skrev berättade jag att det var spöregn på ön, detta fortsatte hela dagen och jag lämnade inte rummet förrän igår när det var dags att åka. Skulle egentligen stannat till idag och åkt direkt till Rio. Men brasilianarna erbjöd mig en plats i deras bil då de också skulle åka hit idag. Perfekt ju! Dock hade de bilen i en annan hamnstad än den jag åkt ifrån och färjan dit var inte framme förrän 19.00, därför behövde vi alltså tillbringa en natt i Mangaratiba. När vi var framme börja vi med att hämta Felippes bil, sen var det dags för att hitta en hostel. Mycket var fullbokat så slutade med att vi fick ta ett ganska dyrt och extremt udda vandrarhem. Mina nya vänner kallade stället för "häx-huset", och jag är nog beredd att hålla med. Var så mycket prydnadssaker och inget som egentligen passade ihop, påminde lite om spökhuset på Liseberg. Utanför hade ägarinnan placerat en väldigt verklighetstrogen provdocka som satt vid ett bord fullt av tomma spritflaskor. I det lilla gemensamma köket bjöds det på torra kakor och bruna bananer som hölls på att ätas upp av flugor. Det läckte in i rummet, bland annat i min säng. Detta löstes genom att jag fick en extra filt att lägga där det rann ner vatten. Senare under natten hade tydligen de andra även hört råttor krypa omkring. Ja ni hör ju! Efter att vi checkat in tog vi varsin hamburgare på ett gatukök i närheten. Innan vi somna låg jag och Mari och pratade länge och mycket om allt mellan himmel och jord. Är helt fantastiskt faktiskt hur mycket man kan förklara och förstå av varandra, trots att man talar två olika språk. Små stunder som förgyller resan nått otroligt.

Idag vaknade vi upp tidigt. Trots att det bara är en och en halv timme till Rio de Janeiro från Mangaratiba så var det en lång dag framför oss. Brasilianarna hade nämligen planerat massa stopp längs stränder vid vägen. Och som tur var hade solen äntligen letat sig fram igen. Skönt! Vi stannade vid ett bageri och åt mackor, bullar med dulce de leche och drack varm choklad till frukost. Därefter var det inte långt till den första stranden. Här bara vi stanna till, tog några bilder och åkte vidare. Samma sak vid strand nummer två. Men när vi kom fram till den tredje (och finaste) stranden, så la vi oss för att bada och sola. Vi var där i kanske två timmar innan vi börja köra mot vårt slutgiltiga mål, Rio!! Vi stannade till i början av stan för att äta lunch. När vi nästan var framme vid mitt hostel gjorde vi ett sista stopp tillsammans, på stranden Copacabana! Kändes så coolt att vara där i verkligheten och uppleva Brasiliens (och kanske världens?) livligaste strand. Vi var framme "hos mig" vid 17.00, var faktiskt riktigt jobbigt att säga hejdå till mina nya vänner. De hade varit så otroligt snälla och generösa mot mig, var som att jag känt dem hela livet. Hoppas verkligen vi ses igen i framtiden! Nu under kvällen har jag inte gjort mycket. Hängt nere vid lobbyn ett tag eftersom det bara är där jag har wifi. Såg massa apor hoppa runt förut precis utanför, det var fräckt! Är ensam i ett rum med nio bäddar just nu så inte träffat någon än. Imorgon vet jag inte vad som händer. Om det är fint väder vill jag passa på att bocka av någon av alla mina "must do" här i Rio, finns ju en hel del att se! Dock vet jag inte vad som är säkert att göra ifall man är själv, så kanske bara blir strandhäng (det finns ju faktiskt också med på listan såklart). Vi hörs igen om några dagar, hoppas alla har det bra hemma i kylan!