Igår hade vi vår första sovmorgon på länge! Vaknade inte förrän halv elva. Skööönt! Den här dagen bestod av sightseeing och första stoppet var den amerikanska krigsmarknaden där de säljer massa prylar ifrån kriget. Det var rätt dyra saker men coolt att se. Efteråt gick vi till en annan marknad, den största i Ho Chi Minh, Ben Thanh. Här kolla vi lite på kläder och drack iskaffe. När vi kände oss färdiga där så kolla vi in Notre Dame katedralen, Saigons post Office och besökte bokgatan där vi även åt lunch. På eftermiddagen gick vi till Independence palace och därefter besökte vi den största sevärdheten i stan, krigsminnesmuseet. Var ett utav de mest lärorika och berörande museum jag någonsin varit på. Måste erkänna att jag inte kunde jättemycket om vietnamkriget innan så var väldigt intressant, men framförallt hemskt, att se vad de gjorde mot varandra. Efter ett par timmar gick vi tillbaks mot "backpackergatan" men stoppa vid Taka plaza påvägen och åt pizzabaugette. Kvällen var lugn. Vi bokade en tur inför morgondagen, köpte chips och kolla film i rummet.

Idag vaknade vi upp vid halv åtta och en halvtimme senare blev vi upplockade av en buss som tog oss till de berömda Cu Chi tunnlarna. Tog ungefär två timmar att komma dit. Väl framme gick vi runt tillsammans med en grupp på fyrtio personer samt vår guide som visa och berätta massa intressanta saker. Ett exempel är att vietnameserna bar skor bak och fram så att amerikanarna skulle tro att de gått åt andra hållet. De byggde även massa falluckor och tunnlar som inte leder någonstans för att vilseleda fienden, medan de riktiga hålen ner i tunnlarna alltid fanns runt om ett stort träd så vietnameserna lätt skulle hitta dem. På slutet av turen fick vi testa på att gå ner i tunnlarna och se hur folket levde där under. Det var extremt trångt och fanns ingen friskt luft så de flesta valde att gå upp redan efter ett par tiotalsmeter. Det var bara jag, Georgia, Kiera och en kille från gruppen som lyckades ta oss hela vägen till slutet. Kan inte föreställa mig hur folk kunnat bo så. Jag tyckte det var skönt att se solljuset igen efter bara tjugo minuter därinne. Gav en verkligen perspektiv på hur fruktansvärt det måste varit. Vi var tillbaks i stan strax efter tre. Vi åt sushi till lunch och efteråt köpte jag en iskaffe och smoothie, så gott! Nu under kvällen har jag packat, fört över bilder och fixat med lite småsaker. Imorgon lämnar vi Vietnam och åker vidare till grannlandet Kambodja! Har haft två fantastiska veckor här.

Vår första heldag i Hoi An var även min födelsedag! 21e mars fyllde jag 21 år! Vaknade av Georgias och Kieras viskande "should we wake her up now". Några sekunder senare hoppa de på mig och ropa "happy birtdaaaay!!". De hade skrivit ett jättefint kort om alla våra minnen tillsammans, på SVENSKA! Fick även ett armband och spa. Är så jävla glad och tacksam över att jag lyckades hitta så otroligt fina/snälla och framförallt roliga vänner. Helt säker på att vi kommer känna varandra livet ut. Efter frukosten cyklade vi tillsammans med Ben, Ben, Ruben, Will och Veama till stranden i Hoi An. Den var inte jättefin men ändå skönt att bara koppla av vid havet några timmar. På eftermiddagen cyklade vi in till old town för lite shopping. Jag köpte en handgjord klänning och en jumpsuit hos en skräddare (den här staden är känd för att ha sjukt bra skräddare och de är butiker precis överallt). Jättenöjd! På kvällen köpte vi vodka och förfesta på vårt hostel. Efter några timmar drog vi till sunflower hostel som är det största partyställe i stan. När det stängde drog vi vidare till why not bar där vi dansa i ett par timmar. Blev en jättebra födelsedag!

Dagen efter när vi alla satt och åt frukost kom Ruben inklampande... i gårdagens linne och ett LAKAN som underdel. Killen han gick hem med kvällen innan hade snott med Rubens shorts när han åkte vidare på morgonen, vilket resulterade i att Ruben fick göra en walk of shame, genom hela stan, i ett lakan. Vi skratta så vi höll på att dö. Han är så härlig och bjuder verkligen på sig själv. Annars var förmiddagen lugn. På eftermiddagen åt vi alla på ett hostel en bit bort med väldigt god mat. När vi ätit upp stannade de andra där och tog det lugnt vid poolen men jag var rastlös så cykla runt i stan lite och ner till stranden. Hoi An är så pittoreskt. Lätt mysigaste staden på hela resan och mitt favoritställe i Vietnam! På kvällen cykla jag tillbaks till de andra för middag och pubquiz.

Igår efter frukosten cyklade jag, Georgia och Kiera in till old town. Först köpte vi lite frukt vid sentral market, efter det kollade vi in alla små butiker en stund och köpte lite smycken. Mitt på dagen gick vi till ett spa där jag blev bjuden på valfri behandling. Vi alla tog en facial där de gjorde rent ansiktet, massera och la på olika masker och krämer. Så behövligt och så skönt! Vi åt lunch på ett vegetariskt café, drack det godaste iskaffet jag någonsin smakat på! På eftermiddagen bara vi gick runt och njöt av den härliga atmosfären och jag köpte ett par lädersandaler som jag förälskade mig i. På kvällen mötte vi upp de andra för streetfood. Helt sjukt hur stan lyser upp på kvällen, är vackra lyktor hängandes precis överallt. Så efter vi ätit tog vi en sista tur runt om i old town för att se till att vi inte missat något innan vi cykla tillbaks till hostelet.

Idag tog vi det lugnt på hostelet hela förmiddagen. Ben, Ben, Ruben, Will och Veama åkte vidare runt nio. Tillbringat 12 dagar tillsammans med dem så var faktiskt lite ledsamt att säga hejdå. Vid ett checka vi ut och mötte upp Annie som vi träffade i Australien. Hon hade precis kommit till Hoi An så vi hann bara med en lunch innan vi var tvungna att säga hejdå till även henne. Just nu sitter vi på ett flygplan påväg till sista destinationen i Vietnam, Ho Chi Minh. Tiden går så fruktansvärt fort!

Vi kom fram till Phong Nha klockan fem på morgonen i lördags. Trötta efter en skumpig, men ändå hyfsat bekväm busstur, gick vi till Gecko som är det populäraste hostelet i byn. Där satt vi och halvsov i några timmar innan vi fick checka in redan vid åtta. Känslan av att ha en säng igen efter en jobbig nattbuss är nog bland det skönaste jag vet! På förmiddagen tvättade jag medan de andra sov (jag har alltid så svårt att sova på mitt på dagen) och vid tolv åt vi en sen frukost. Jag provade på min första typiskt vietnamesiska maträtt, vårrullar med jordnötssås. Var supergott! På eftermiddagen var det meningen att vi alla skulle göra det vi kom för, besöka världens största grottområde! Dock tyckte de andra att det var för dyrt så jag åkte iväg själv. Träffa några tjejer från Schweiz som jag hängde på istället. Vi var en grupp på tretton personer som blev upplockade av en båt då det är enda vägen in i grottan. När vi åkte längs med floden pratade jag med en vietnames som kunde förvånansvärt bra engelska. Passade på att fråga massa om mat, kultur och seder. Man märkte att hon tyckte det var jättekul att berätta om sitt land och sa att många vietnameser vill egentligen prata med oss turister men antingen så vågar de inte eller så har de inte tillräckligt goda språkkunskaper. Det var härligt att prata med henne, gav mig en ny bild av landet och skönt att veta att inte alla är som de jag stötte på bussen dagen innan. Färden till grottan tog en halvtimme. Först åkte vi och fick se allt från båten, innan de släppte av oss på en strand inne i grottan där vi fick gå runt och utforska själva. Var riktigt mäktigt, så sjukt stort och vackert! Efter ett par timmar åkte vi tillbaks. På kvällen gick vi och åt på ett ställe som skulle ha "worlds best pork". Var mest fett och något krispigt som jag inte riktigt vet vad det var. Ingen höjdare med andra ord.

Igår efter frukosten så gick vi och hyrde moppar för att kolla in området. Jag körde inte utan köpte med några öl istället som jag satt där bak och drack. Mycket trevligare tycker jag! Först åkte vi till en botaniskträdgård som ligger i utkanten av Phong Nhas nationalpark. Där var vi i några timmar och bada, klättra upp för vattenfall och gick på en väldigt lång och tråkig hike. Att Hikea är verkligen bara kul om man har en fin utsikt eller ett fint mål. Men djungeln var så tätt bevuxen så det enda vi såg var den smala vägen precis framför fötterna på oss. När vi gått färdigt åt vi lunch innan vi åkte in i nationalparken och bara körde runt i ett par timmar. Var verkligen helt fantastiskt fint. Höga kullar, branta dalar och fullt med små åar som ringla sig längs bergen. Så genuint och äkta. Vid fem körde vi förbi massa risfält påväg till en "sunset bar" där vi drack öl och kolla på solnedgången. Börjar verkligen förstå grejen med Vietnam. När vi åkt tillbaks och lämnat mopederna gick vi och åt innan vi gick och la oss rätt tidigt.

Idag vaknade vi vid halv sju. Bussen vidare till Hoi An gick vid åtta. Vägen dit bjöd på en otrolig vy. Hav, sjöar, berg! Vi kom fram runt tre. Hungriga efter det icke-existerande lunchstoppet tog vi en taxi till ett ställe vi trodde hade bra läge. Är nära stranden men långt från stan. Så just nu sitter vi på en resturang och ska äta innan vi bestämmer oss om vi ska åka tillbaka eller stanna i det här området. Trött och hungrig, hoppas min pulledporkburgare är god!

Vi kom fram till Cat Ba mitt på dagen. Första vi gjorde efter att vi checkat in var att äta lunch. Jag åt nog den äckligaste och minsta pizzan i hela mitt liv! Smaken påminde lite om mögel. Efteråt åkte de andra iväg med moppar för att kolla in ön. Jag, Georgia och Kiera stannade kvar. Var sjukt trötta efter gårdagens drickande så vi satt bara i våra sängar under eftermiddagen och gjorde ingenting. När de andra kom tillbaks gick vi och bokade en tur inför morgondagen innan vi gick och åt. Tog en tomatsoppa, som även den var den värsta jag ätit! Smakade utspädd, söt, ketchup. Jag hade ingen tur med maten den dagen! Hittade dock vinägerchips som jag desperat letat efter i varje liten affär under tre veckors tid nu. Så det gjorde typ min dag haha!

På torsdagen blev vi upplockade åtta på morgonen och körda till en hamn där vi gick på en båt tillsammans med ett cirka tjugotal andra passagerare. Det var dags för att kolla in Halong Bay! Vädret var rätt mulet, vilket det tydligen är i princip varje dag på året där. Kallt var det också! Första gången jag använda mina leggings sen Nya Zeeland. Vi puttra sakta förbi en fiskeby som låg mitt ute på havet. I små hyddor belägna på rangliga flottar bor det alltså små familjer. De samlar regnvatten som de både dricker och tvättar kläderna i. Tänk att leva så. Var rätt hemskt att se faktiskt. Första stoppet vi gjorde var vid några öar där vi paddla runt i kajaker i ett par timmar. Paddla igenom grottor och kom till jättefina ställen! Efteråt åt vi lunch på båten. Därefter var det bad för de som ville (gissa tre gånger om jag gick ner i det där iskalla vattnet) och efter ett tag åkte vi till sista destinationen, Monkey Island. Här klättrade vi upp för ett berg med en helt otrolig utsikt över sundet! På vägen tillbaks när vi gick på stranden blev jag jagad av en apa. De har alltid framställts som söta och roliga djur, men de är ta mig fan helt galna!! Fick på riktigt springa för livet. Georgia, Kiera och Ruben var fortfarande uppe på berget och fick alltså en väldigt bra vy över hela händelseförloppet. De sa att de aldrig sett någon springa så fort innan haha. De andra killarna som var med mig nere på stranden kunde knappt sluta skratta. Kul att ens "nära döden incident" kunde glädja någon i alla fall. När vi kom tillbaks till byn gick vi och åt hamburgare allihopa. Senare på kvällen hade jag, Georgia och Kiera en filmkväll. Mys!

Idag lämnade vi Cat Ba vid nio. Var framme i Hanoi igen mitt på dagen. Under tiden vi väntade på nattbussen så passa jag på att skicka in min högskoleansökan och gå och fixa passfoton till mitt visum för Burma. Just nu sitter jag på en buss påväg till Phong Nha där vi ska besöka världens största grotta! Annars då? Jag försöker att sluta störa mig på de JÄVLA vietnameserna som sitter bakom mig och pratar högt som fan (trots att hela bussen försöker sova) samt SMASKAR in åt bara helvete. Försökt visa att jag är irriterad genom att titta surt och även "schyyya". Så jävla respektlöst. Ger det fem minuter, sen kommer jag säga till på riktigt.

UPDATE: fem minuter efter att jag skrivit det ovan så gick de jobbiga jävlarna av bussen som tur var. Men gissa vad som händer då? Jag går på toa och när jag går ut igen möts jag var en kvinna som bokstavligt talat tar tag i mig, knuffar iväg mig och tränger sig in på toaletten. Jag tar tag i toalettdörren och frågar vad fan hon håller på med. Jag kan anamma många kulturer och seder, men människor som har noll respekt för varandra kommer jag aldrig acceptera!

Igår spenderade vi vår första och enda heldag i Hanoi. Som jag sagt innan så är jag inte ett stort fan av städer och Hanoi var tyvärr inget undantag. Aldrig varit med om ett sånt trafikkaos innan! Är mopeder överallt verkligen. Trots att man går längs trottoarkanten så måste man konstant titta åt höger, vänster, upp och ner. Nä, jag trivs bättre i små byar eller i städer där de har en strand och det inte är fullt lika hektiskt. Vår dag började i alla fall med att gå runt i staden. Först gick vi till Saint Joseph's katedral, därefter vandra vi runt Hoan Kiem lake, som tydligen är Hanois största sevärdhet. I mina ögon såg det bara ut som en smutsig sjö. På eftermiddagen strosa vi runt i gamla stan. Där fanns det billig mat och billiga kläder. Vi orkade inte gå runt så länge dock utan gick tillbaks till hostelet efter en stund där vi åt lunch. Vid fem var det gratis öl i baren och efter det var tanken att vi skulle ta det lugnt. Slutade med att vi köpte varsin flaska vodka på närmsta affär och hade förfest i rummet tillsammans med gänget vi träffade på bussen från Laos! Efter ett par timmar drog vi ut och dansa. Blev en jätterolig kväll! Var dock mindre kul att gå upp halv sju idag. Sitter i skrivande stund på en buss påväg till Cat Ba där vi ska vara i två nätter och ta en utflykt ut till Halong Bay. Ska tydligen vara hur fint som helst! Just nu regnar det, vilket det gör nästan varje dag såhär års tydligen. Hoppas vi har tur och får en fin båttur på havet imorgon.

Vår första heldag i Vang Vieng bestod i princip av att vara bakis och äta mat. Dagen innan gick vi som sagt ut och drack. Jag fick i mig en flaska whiskey helt själv! Efter förfesten drog vi till ett ställe som heter Viva, var riktigt kul! Men dagen efter mådde vi som sagt sådär. Gick till Victor's Place, där åt vi varje måltid förutom en. Så god och billig mat! Vi kollade även runt lite i byn men annars hände det inte mycket. På kvällen gick vi och åt på ett mexikanskt ställe. Tog tacos, så gott!!

Dagen efter var det dags för det de flesta åker till Vang Vieng för, tubing! Detta är en aktivitet som går ut på att ungdomar åker runt i ringar längs en flod och stoppar vid barer för att dricka. Vid elva köpte vi med oss några öl och gick till tubingstället. Där var det en tuktuk som tog oss till mekongfloden. Efter det satte vi oss i våra ringar och åkte iväg till första baren. Vi var rätt tidiga men efter någon timme var det hur mycket folk som helst! Vi stannade där i några timmar för lekar, öl och shots. När vi kände oss klara där satte vi oss i ringarna och åkte iväg till nästa bar. Här satt folk mest och chilla. De hade även en basketplan mitt i baren. Jag var rätt go vid det här laget så skulle självklart vara med på basketen. Blev något som likna mer rugby från mitt håll. Alla fick sig verkligen ett gott skratt! Vid sex åkte vi tillbaks längs floden i våra ringar. När vi kom fram till byn gick vi och åt. Sen var väl tanken att vi skulle fortsätta dricka under kvällen också men alla var så packade och trötta så vi gick och la oss istället haha.

Eftersom vi la oss så tidigt så mådde vi faktiskt förvånansvärt bra när vi vakna upp på lördagen! Var dock öm i hela kroppen efter den intensiva basketen dagen innan. Den här dagen var sjukt varm så vi orkade i princip inte göra någonting. Vi hängde en del på Victors Place och kolla friends (de visar det överallt, hela tiden!) på eftermiddagen bokade vi buss till Hanoi och sen tog vi en promenad till ön som ligger i närheten. Är verkligen så fin natur i Laos! Är alltid lite dimma som ligger över bergen vilket skapar en helt otrolig mystik och ett härligt lugn. På kvällen kolla vi runt i affärer innan vi mötte upp Josh som vi lärde känna i Australien och åt middag med honom.

Igår kom det en buss och plocka upp oss vid halv tio. Den tog runt fem timmar och tog oss till huvudstaden, Vientiane. Skumpigaste resan jag någonsin varit med om! Kändes som att vi var mer i luften än i sätet... när vi kom fram fick vi vänta där i ytterligare fyra timmar innan nattbussen kom. Vi fick hyfsat bra platser faktiskt, kunde ligga raklång på en madrass på golvet. Bussen gick vid sex så efter några timmar, och ett väldigt suspekt stopp mitt ute i ingenstans, så lyckades jag få lite sömn. Mitt i natten vältes vi dock upp av att busschauffören sparka till oss på benen och ropa att vi skulle gå ut. Yrvakna gjorde vi som han sa och börja gå till polisstationen. Då kommer polisen springandes och pekar på bussen och börjar putta på oss? Så vi gick tillbaks på bussen igen och la oss. Så jävla knepigt. Vi fatta ingenting. Ingen som pratar ett ord engelska heller. Det är verkligen att bara följa med strömmen.

När vi vakna upp idag var det dags för gränskontrollen. Först fick vi en stämpel ut från Laos, sen tog vi bussen till Vietnam. En kille på bussen var från Schweiz, och tydligen så kan inte de få visum vid ankomst utan måste fixa det innan (vilket han såklart inte kollat upp). Så han fick hoppa av bussen och åka hela vägen tillbaks till Vientiane för att fixa visum där. Jag hade vart helt jävla knäckt om jag tvingades åka tillbaks efter den helvetesresan. För oss andra gick det extremt smidigt. De kollade inte ens på oss utan bara stämpla våra pass. Vi svenskar behöver egentligen bevis på att vi ska lämna landet inom femton dagar men de frågande ingenting om det som tur var (vi har nämligen ingen utresebiljett). När allt var klart tog bussen ytterligare tolv timmar. Var framme i Hanoi vid sju, hängde med ett gäng vi träffade på bussen till deras hostel. Nu har vi precis tagit en efterlängtad dusch och ska snart gå ut och äta. Äntligen framme i Hanoi!!

I söndags landade jag i Laos runt tio på morgonen. Efter jag hämtat väskan och fixat visum så tog jag följe med tre andra tjejer från Sverige. Vi åkte till ett mysigt hostel där en utav tjejerna bott på förra året hon var där. Under dagen kollade vi runt lite i byn men vi alla var ganska trötta, de hade också sovit på flygplatsen, så blev väldigt lugnt. På kvällen kom Georgia och Kiera. De bodde dock på ett annat hostel men kom förbi och sa hej. Så skönt att se dem igen!

Dagen efter åkte vi alla till det kända vattenfallet här i Luang Prabang, Kung Si falls. Den utan tvekan största turistattraktionen i hela Laos! Där var vi i några timmar och bada, hoppa från klippor, klättra upp för vattenfallet och bara beundra detta otroligt fina ställe! Påvägen tillbaks kollade vi även på björnar som blivit omhändertagna. Såg lite ut som brunbjörn. Vackra var dem i alla fall. På eftermiddagen kollade vi runt lite på marknaden innan vi gick och åt. Blev en vegetarisk buffé för 15:-, mums! Efteråt gick vi tillbaks till hostelet och fixa oss. På kvällen kom ett gäng över och förfesta med oss. Här köper man en flaska whisky för 10:- och blandar med Coca Cola. Var faktiskt helt okej! Runt elva drog vi till en bowlinghall strax utanför byn som tydligen är det största festställen i hela Luang Prabang. Var redan hur mycket folk som helst där! Vi fortsatte dricka medan vi helt dyngraka hopplöst försökte få ner käglorna. Var precis lika kul som det låter! Vi drog hem igen runt tre. Så rolig kväll.

Gårdagen bestod mestadels av att ligga i sängen och kolla film. På kvällen gick vi alla till ett jättemysigt ställe på andra sidan floden och åt sjukt god pizza! Idag åkte jag, Georgia och Kiera vidare till Vang Vieng. Bussen tog bara fem timmar. När vi kom fram hittade vi ett billigt hotell. Skönt att ha eget rum! Ikväll ska vi ut med några vi träffade i Luang Prabang som också kom hit idag. Woho!!

I helgen var jag en snabb sväng i Malaysia! Från början var tanken att jag skulle stanna ett par veckor i landet. Men eftersom jag bestämde mig för att resa mer med Georgia och Kiera så blev det bara en dag och en natt där. Jag landade vid tio på morgonen. Allt gick fort och smidigt som tur var. Hade vart så typiskt om planet blev försenat just den dagen man faktiskt har ont om tid. Första jag gjorde när jag kommit in till stan, Kuala Lumpur, var att ta tåget till Batu Caves som ligger en halvtimmes resa bort från stadskärnan. Var ett stort tempel inne i en grotta. Tydligen är det många hinduer som vallfärdar till det här stället. Var indier överallt! Såg även massa söta små apor som sprang runt längs trapporna upp till grottan. Efter ett par timmar åkte jag tillbaks in i staden. Gick till Central market som är en lång gata fylld med sjukt billig och god mat! Därefter tog jag en promenad till China town och kollade runt. På eftermiddagen åkte jag till KLCC där de kända Petronas twin tower ligger. Så himla maffiga! Annars gjorde jag inte så mycket mer. Var väldigt trött efter allt turistande så satte mig i en park i några timmar innan jag åkte tillbaks till flygplatsen och sov där. Har man bara en natt på ett ställe så är det nästan bara jobbigt att ha ett hostel. Går så mycket tid åt att dels hitta det, checka in och dessutom gå upp tidigt för att ta sig till flyget. Kuala Lumpur var en fin stad. Lite synd att jag inte hinner se mer av Malaysia under den här resan. Tur att man alltid kan komma tillbaks!

I onsdags lämnade vi vackra Malapascua och tog sikte mot sista stoppet i Filippinerna, Mactan. Färjan tillbaks tog bara en halvtimme, därefter åkte vi taxi i tre timmar innan vi kom fram till hotellet runt tolv. Stannade och åt lunch på ett sjukt billigt ställe, 8:- för TVÅ luncher och en vattenflaska! Mactan ligger precis utanför Cebu City, är på denna ö som flygplatsen är på. Kände att det var gott att ha ett par slappa dagar här innan de andra skulle åka hem. Hotellet var jättefint! Första stället vi bott på som har pool bland annat. Familjen har varit bra på att anamma backpacker-livet, men skönt att avsluta med lite lyx! Första vi gjorde efter att vi checkat in var att gå ner till havet för sol och bad. På eftermiddagen skulle jag och mamma gå ut och köpa vin på gatan men fanns inget ställe som sålde det. Därför hoppa vi på ett tuktuk-liknade fordon som tog oss till en 7eleven där vi köpte på oss lite dricka. Åt på McDonalds och gick runt i de små stånden påväg tillbaks. På kvällen drack vi återigen sangria medan vi kollade på solnedgången. Därefter gick vi och åt på ett helt fantastiskt sushi-ställe. Inte ätit det på över sju månader nu vilket gjorde allt ännu bättre!!

Igår var det bara sol, sol och mera sol som gällde! Så det brukar va sista dagen på semestern. Jag har som tur är några månader kvar i värmen så jag hade inte någon "snart åker vi hem till kalla Sverige igen"-ångest. På eftermiddagen tog vi en tuktuk till ett område som heter Maribago. Skulle tydligen va massa fina restauranger och mysiga barer där. De lyckades vi aldrig hitta. Efter mycket letande fann vi dock ett italienskt ställe som såg ut att ha god mat. Åt chark till förrätt och en riktigt god pasta efter det. Så gott!! Avslutade måltiden med att åka till 7eleven och köpa mjukglass! Väl hemma spelade vi kort ett bra tag innan vi packade iordning våra saker. Skickade med mamma en massa kläder jag inte använder längre så nu känns väskan jättelätt!

Idag när vi vakna gick vi ner och åt frukost innan vi la oss vid poolen för sista gången. Utcheckningen var inte förrän halv två så vi låg där hela förmiddagen. Jag följde med de andra till flygplatsen och sa hejdå. Inte riktigt lika jobbigt den här gången som när jag lämnade Sverige förra sommaren. Men tårna var ändå inte långt borta. Haft en jättebra semester med familjen. Är så glad och tacksam att de kom och reste med mig en bit. Känt mig som en riktig prinsessa så bortskämd jag blivit. God mat, massa vin och bra sällskap. De tre sakerna kommer man långt på i livet! När vi kramats färdigt tog jag en taxi till mitt hotell (mamma och pappa betala även min sista natt så jag kunde bo nära flygplatsen, världens omtänksammaste föräldrar) jag tog en promenad runt området och lyckades hitta en mysig resturang där jag åt lunch. Resten av dagen har jag bara varit på rummet. Bland annat kollat på film för första gången i år!! Nu är klockan snart tio och jag måste försöka sova. Upp tidigt imorgon för att flyga vidare till Malaysia. Har bara en natt i Kuala Lumpur så kommer bli en fartfylld dag imorgon.

Båtresan över från Bantayan till Malapascua gick jättebra! Kom fram redan vid nio och kunde checka in på hotellet direkt. Efter att vi ätit frukost på en mysig, lokal resturang så gick vi till stranden där den största delen av dagen spenderades. Gick även runt en sväng på ön för att se hur den såg ut. Väldigt liten och lugn. Största aktiviteten här är dykning. I princip varje resort har sin egen diveshop. På kvällen bokade vi en utflykt inför morgondagen och åt på hotellets resturang. Fick även ett ryck och bokade sex(!!) till flyg. Åker tydligen till Myanmar, Maldiverna, Sri Lanka och Dubai i slutet av resan. Extremt spontant men kul med ytterligare några till destinationer!

På lördagen åkte vi till en ö som ligger en och en halv timme härifrån som heter Kalanggaman. Så sjukt fint ställe! Möttes av kritvit sand och glasklart vatten. Ön är mest känd för sin sanddyna som går långt ut i havet. Där slappa vi hela dagen, drack öl, snorkla, åt en stor buffé till lunch och njöt av den stora och extremt varma solen. Vi kom tillbaks runt fem. Jag och mamma gick nästan direkt till en liten strand vi blivit rekommenderade om där man kunde se solnedgången. Stranden är dock privat och tillhörde en väldigt fin resort, men vi gick omärkt förbi haha! Där satt vi och drack sangria och hade det mysigt. När det blivit mörkt hämtade vi de andra och gick och åt middag.

Söndagen blev en stranddag. Vi bada, sola och svettades. Är knappt någon bris alls på denna ö så blir helt olidligt varmt i solen. Vi köpte även lite souvenirer som små flickor gick runt och sålde för att samla ihop pengar till skolan. På kvällen hände ingenting. Vi åt på samma ställe som gårdagen. Även här har de massa mysiga restauranger som ligger längs med stranden. Älskar att sitta och äta precis vid havet.

Igår var vi på stranden igen. Har haft sån tur med vädret på denna ön. Skönt att det vände efter den första, rätt mulna, veckan! På kvällen lyckades jag och mamma efter lite (läs mycket) tjöt få med Emma och pappa för att titta på solnedgången. Plockade även massa snäckor på stranden, finns hur mycket som helst! Tänkte försöka göra ett halsband eller armband av dem sen när jag väl är hemma. De bästa souvenirerna tycker jag faktiskt är saker från naturen som man själv har hittat! När solen gått ner gick vi runt och kolla lite i affärer innan vi gick och åt.

Dagen började med en go frukost följt av en väldigt behövlig massage. Jag är så stel och konstant öm i kroppen efter alla aktiviteter man gör och allt bärande av väskan. Så himla skönt att fått knåda ut några knutor! Efteråt gick vi till (gissa fem gånger)... stranden! Sjukt mycket sol och bad har det blivit här på Malapascua! Precis så det ska vara på semestern. På eftermiddagen tog jag det lugnt. Gjorde en välbehövlig hårinpackning men annars hände det inte mycket. På kvällen gick jag och mamma och kolla på solnedgången igen och drack sangria. Älskade mamma! Nu sitter vi på hotellet och dricker drinkar. Ska snart gå och äta. Imorgon åker vi vidare till sista stoppet i Filippinerna, Mactan! Ska vara där i tre nätter. Familjen åker dock hem en dag innan. Tiden har tillsammans har verkligen flugit förbi.