Tänkte berätta om vår vistelse i Hanoi innan vi åker till Hõ Chi Minh.
Vi landade på torsdagkväll kl 22:15, men vi kom inte till hotellet förens vid kl 01 på natten.. det va en konstig kväll fylld med lite panik! Vi har alltid otur när vi kommer till nått annat land och nu var oturen om skjuts.. när vi kom ut från flygplatsen försökte få tag på en Uber, men det skulle ta upp till 1 tim innan den skulle komma, så vi struntade i det och försökte hitta en taxi men eftersom ingen kan engelska i detta land är det inte så enkelt att förklara för dom vart man ska.. men sen kom det en tjej och sa att hon hade hittat en kille som kunde skjutsa oss tre för ett billigt pris, så vi gick till parkeringen för att vänta på han och när han kom med sin "taxibil" visade det sig bara vara en vanlig bil och på vägarna här har dom typ tull för att man ska få köra på dom och det ville han att vi skulle betala, men tjejen vi oxå åkte med sa att vi redan hade kommit överens om ett pris och efter det spårade de.. han vägrade ge oss våra väskor för att kunna ta en annan taxi och hon vägrade fortsätta åka med han osv.. det slutade med att hon fick sin väska, vi fick sitta kvar i bilen och tydligen så låg inte ens vårt hotell åt det hållet vi hade åkt.. han sa att vi skulle få byta bil och vi inte skulle behöva betala någon tull eller nått och hans kompis skulle köra oss till hotellet för ett pris, det priset var dock mycket mer än vad vi 3 skulle få åka för från första början, men vi var så rädd och ville bara komma till vårt hotell så vi gick med på det priset men ändå tog det nästan 1 timme för han att "hitta" en kompis som ville köra oss.. det var riktigt obehagligt faktiskt men vi kom till hotellet tillslut så vi kunde lägga oss och sova i lugn och ro 👌🏼
Fredagen bestod av rundvandring till olika museum och tempel, vi gick till Hoam Kiem Lake där Ngoc Son Temple låg och till Women's Museum och även Prison Museum, det var riktigt intressant faktiskt, dock blev det även en del vandring runt runt för att vi inte hittade tillbaka eller dit vi skulle, det är så många vägar och dom byter typ namn hela tiden, man fattar aldrig vart man är 😂 när man väl tror att man fattar hur man ska gå och vart man är går man en väg fel och är helt vilse, men det gick ju det oxå för vi hittade tillbaka tillslut 👌🏼
Lördag bestod av heldagsutflykt till Halong Bay, det var en väldigt lång dag.. bussresan dit tog 4 timmar och lika så tillbaka till hotellet, vi hade ett stopp på hela vägen och den va bara på 5-10 min för man skulle få gå på toa.. vi kom fram vid piren runt 1 tiden, så fick vi kliva på en båt som skulle ta oss runt öarna på Halong bay, vi fick lunch på båten och det va inte lite heller och fort skulle det gå också, man han inte äta upp en grej förens den andra maten va på bordet.. vi började med en gurksallad, sen fick vi strips, hela räkor, "squidcake" (bläckfiskkaka), kycklinggryta, vårrullar och en hel fisk, allt var kvar till och med vassa tänderna på den.. usch 😷😷😳 sen när vi hade ätit klart fick man välja om man skulle vilja åka bambubåt eller paddla kajak när vi skulle åka och kolla på olika grottor, eftersom vi är lat och inte orkar ro själv så valde vi bambubåt och i dom skulle man åka 4 st och vi hamnade med ett äldre par och dom hade med sig sin kamera och gubben som rodde började säga "mama" och "papa" och "take picture" och vi i båten "vafan menar du" och men sen fattade vi att han trodde att dom var våra föräldrar, men när vi sa nej så fattade han typ fortfarande inte så varje han skulle ta kort på paret fick vi lov att med, vi gömde oss bakom dom då och då för dom skulle få några fina bilder på dom ist vi ska vara med på varenda bild 😅😅 sen åkte vi till den näst största ön där och fick gå i land för att gå in i en grotta, den var riktigt fin och med lite fantasi som dom sa kunde man urskilja olika djur i stenarna, man kunde även "se" en kvinna och en man, faktiskt ganska häftigt! 😊 Sen började den långa resan tillbaka till hotellet, vi var tillbaka vid 20.30 ungefär 👌🏼
Nu ska vi checka ut för att åka till flygplatsen! ✈️

Det kommer mer bilder senare 🙈

Nu tänkte vi ta och berätta om vår vistelse i Malaysia!
Första heldagen i Malaysia (måndag) så tänkte vi att vi kunde gå runt och kolla lite, vi bor typ mitt i Kuala Lumpur ungefär 2 km från Twin Towers 😊 men vi tänkte att vi kunde gå och kolla på dom och även om det fanns något köpcenter vi kunde gå runt och kolla i, efter ett tags vandrade så hittade vi till tornen (efter en omväg bara för att kunna se något annat oxå) vi fortsatte och kom fram till något som vi tycke liknade en galleria så vi gick in och det var verkligen jättefint, endast märkesbutiker typ och dom hade julpyntat så mycket! Dom hade till och med en sån där karusell på bottenvåningen 🎠 men tyvärr hade vi inte någon kamera eller telefon med oss så vi kunde inte ta några bilder, men oroa er inte vi sa till varann att vi skulle komma tillbaka dit för att kunna ta bilder på det 😏
När vi skulle gå tillbaka till hotellet så började det spöregna, det var verkligen som att himlen öppnade sig! Vi gick i en glasbro tills vi inte kunde komma länge och kom fram till ett hotell, där frågade vi en kille vilken väg som var närmast till vårt hotell och medan vi står där så slår blixten ned precis där vi är mitt i stan liksom😳 men vi fick vägbeskrivning av han och började gå tillbaka igenom glasbron, när vi kom ut från den var det bara att springa till närmaste ställe med tak men det regnade så himla mycket så så fort man gick utanför taket vart man genomblöt 😂 det hade börja bildas vattenpölar på vägarna och Linn hade flip-flops så när vi skulle gå över gatan så tappade hon dom mitt i vägen där det stod massa bilar och flip-flopsen började flyta iväg, under bilar så hon fick springa och leta dom, hahah det var ganska kul att se på 😂 strax innan vi var på hotellet var den en snäll kille som sa att vi kunde låna han paraply, men vi kände att det inte va nån idé för vi redan dränkta från topp till tå av regnet, men vi kom fram till hotellet utan att ha tappat någon sko iaf 👌🏼 så det va bara att gå upp på hotellet, ställa sig i duschen och vrida ur kläderna, hänga dom på tork och ta en varm dusch. Kvällen slutade med Pringles till en bra film.

Andra dagen (tisdag):

Så åkte vi till en nöjespark som heter Sunway Lagoon, det fanns Extreme park, Scream park, Water park och Wildlife park, rubb och stubb helt enkelt. När vi kom dit gick vi först bara runt och kollade vad som fanns typ sen så började vi med att gå till Scream parken, det var typ som spökhuset hemma, innan vi gick in trodde vi att det skulle vara mycket läskigare än vad det faktiskt var 🙈 sen gick vi bara runt och åkte massa karuseller och vattenrutschbanor, det blev helt enkelt en heldag där, vi åkte härifrån vid 10.00 och var inte tillbaka förrän 19.00 ungefär så vi var ganska så slut när vi kom tillbaka, vi tänkte att vi skulle köpa en nutellavåffla som vi sett fanns men dom hade stängt när vi kom dit så vi gick och skulle kollade om det fanns någon annanstans och då var det en matmarknad på en väg så vi gick dit och kollade runt lite, det slutade med att vi köpte mango och vattenmelon av en kvinna sen gick vi tillbaka in till hotellet 😊

Dag 3 (onsdag):

Vi vaknade och gick ner och åt frukost sen så bar det av mot köpcentret igen, vi gick runt och kollade lite mer och hittade även ett annat köpcenter som vi kollade lite i, väldigt mysigt med all julpynt men saknar snön 🙈 när vi gick tillbaka så gick vi förbi och köpte oss den där nutellavåfflan vi ville ha sen boka taxin till flygplatsen så det var fixat! Kvällen slutade med att vi gick till Twin Towers och tog lite bilder, väldigt fina faktiskt! 👌🏼

Dag 4 (idag, torsdag)

Idag så bär det av till flygplatsen och sen till Vietnam, vi hörs när vi är i Vietnam 👋🏼

Gilli T, vad kan man säga, en jättefin ö och att vi bodde på ett underbart hotell!
När vi kom fram till Gilli T efter ungefär 2,5 timmars båtresa varav 30 min ungefär bestod av att stå still mitt ute i ingenstans på havet 😳 båten bara stannade av sig själv och vi stod där och guppade, det var så vågigt så man blev ju åksjuk av att gunga fram och tillbaka! Tydligen var det något med motorn om det var soppatorsk eller va de va 😂 men när vi kom fram så möttes vi av massa män som stod och skulle rekommendera deras hotell och såklart ville att man skulle bo där, men även av deras transportsätt, häst och vagn! Japp ni läste rätt, det enda transportsättet dom använder förutom cyklar är häst och vagn 😳 Vi tyckte det kändes så hemskt att åka med dom där hästarna så det första vi gjorde var att kolla om det var långt till vårt hotell, om vi skulle kunna gå istället för att åka med dom.. men det visade sig vara en bit att gå så med skam satte vi oss i en vagn och åkte till hotellet, det kan vara något av det värsta vi gjort, vi hade ju inge bråttom men han som körde började piska på hästen så den skulle springa fortare och det syntes verkligen på alla hästar att dom verkligen led, usch det var verkligen inte kul så det gjorde vi inte igen! 🙅🏼
I alla fall kom vi fram till hotellet och det var superfint! Och vi visste ju att Emma och Calle skulle bo på samma hotell och det visade sig att vi hade rummen mitt emot varandra! Det var riktigt kul 🙌🏼 Första dagen gjorde vi inte så mycket, bara var vid poolen och så, men andra dagen så hade vi faktiskt bokat dykning! Denna gång var båda med och dök, Linn gjorde ett fundive som gjorde att hon fick följa med och dyka utan att behöva certifiera sig! Så kul! (Tänkte bara flika in här vår otroliga tur som vi har på denna resa... vi skulle iaf ta ut pengar så vi kunde betala dykningen, meen eftersom vi verkar vara otursbarn så fastnade såklart vårt kort i bankomaten🙄 paniken som uppstod var inte så kul kan jag lova! Vi stod där och visste inte vad vi skulle göra, bankomaten hade liksom "slukat" vårt enda bankkort.. men allt löste sig efter att vi snackat med några personer så for Linn iväg till banken och fick hjälp av en kille som jobbade på vårt hotell som då fixade att det kom en som kunde låsa upp bankomaten och ta ut kortet så vi fick tillbaka det!) Vi dök på Turtle Heaven och fick se så många fina sköldpaddor och andra småfiskar men fick även oxå se en bläckfisk! Det är helt otroligt att kunna vara så långt ner under ytan och få se alla varelser där nere, det är som en helt annan värld! 😍 Efter vi dykte for vi till hotellet för att duscha och byta kläder för att sedan cykla till en strandbar där vi skulle se solnedgången, tyvärr var det för mycket moln så vi kunde inte se någon solnedgång men vi hade mysigt ändå! 👌🏼 På fredag åkte Emma och Calle hem så fram till 3 när dom skulle åka så chillade på hotellet och spelade kort 💃🏼 sen efter dom hade åkt så frågade vi Mario (en av svenskarna vi mötte på sky garden) vad han gjorde och kollade om vi skulle mötas upp och chilla lite, så vi åkte till hans hostel och träffade han och några andra killar han var med sedan gick vi till en strandbar och satte oss, sen gick vi och käkade och tog nån drink. När vi var klar gick vi tillbaka till deras hostel och träffade några till som Mario kände och hade typ "förfest" 😅 vi spelade 2 typer av beerpong, nått vi får visa er hur det går till när vi har kommit hem 😏 när vi hade "förfestat" klart så gick vi ner till en strandbar, vi visade våra bästa moves från Norrland och lärde några danserna till "hey macarena" och "LAS ketchup" låten, så himla kul!!
Dagen efter mådde man ju som man förtjänade och speciellt när vi inte ens hade köpt vatten så vi hade ingenting på rummet 😫 men vi checkade ut och vår båt gick inte förrän vid 4 så vi gick och satte oss på ett café och fördröjde tiden 😊 vi kom fram till flygplatsen vid 20:00 tiden då blev det en middag och sen fortsätta fördriva tiden även där eftersom vårt flyg inte gick förrän morgonen efter vid 7:55, men det gick bra det oxå!

Hej, de senaste dagarna har inte vi haft lusten till att göra någonting alls, vi har knappt velat gå utanför hotellet, men självklart har vi gjort det men då endast för att gå och äta 🙈 Det var mycket med polisen och ambassaden dom första dagarna då vi försökte få svar på frågor vi hade och försökte få hjälp med hur vi skulle gå vidare, men tyvärr upptäckte vi ganska fort att dom inte gör så mycket.. dom kunde inte ens ringa ett telefonsamtal? Liksom vilken jävla hjälp är det?

Det här var iaf vår sista natt här på detta hotell för nu åker vi ut till Gilli T för att spendera 3 nätter där 👌🏼 vi ska faktiskt till och med bo på samma hotell som ett par andra svenskar som var i samma grupp som mig (Lovisa) när vi tog dykarcertet! Det känns riktigt roligt faktiskt! Vi kanske ska fara och dyka där borta tillsammans 😄

Vi hörs mer när vi är där 👋🏼

Idag är det ingen bra dag, det har varit den värsta natten och dagen på denna resa..

Vi tar det från början.
Igår hade vi en riktigt bra dag när vi provade att surfa, åt en riktigt god middag och sen gick vidare till en klubb som vi inte kommer ihåg namnet på men vi träffar ett gäng killar som vi sen följer med till sky garden..
Vi dansade och träffade roligt folk och några svenskar som vi var med resten av tiden på sky garden och hade allmänt kul, vi tänkte att detta va en riktig lyckad natt..
Men det vände ganska snabbt till nått dåligt..
Vi 02 tiden lämnade vi sky garden för att gå hem, vi försökte leta en taxi men hittade ingen som vi ville åka med, efter vi har gått ett tag går vi in på en gata och när vi har kommit halva vägen så helt plötsligt kommer det 2 killar på en moppe som ska svänga in precis där vi går och när dom svänger in så kör dom väldigt nära Lovisa och sliter av hon sin väska som hon har runt halsen..
Vi blev till sten innan vi fattade vad som hade hänt och vi försökte springa efter men dom var långt borta och vi har ingen aning vart dom tog vägen..
Det kom ett gäng på moppar som försökte hjälpa oss men det va meningslöst, dom sa att vi borde åka till polisstationen och anmäla detta, så jag och Lovisa fick skjuts dit och när vi kom dit så gick det inte så bra att förklara vad som hade hänt eftersom man var i chocktillstånd och poliserna var inte så duktiga på engelska så vi fick hjälp av världens snällaste par som kunde översätta från engelsk till deras språk och från deras till engelska..
Vi fick skriva ner vad som hade hänt, vart det hände och vad vi förlorade, det vi förlorade var våra kreditkort, pengar, hotellnyckel, nyckel till våran safety Box, Lovisas mobil, powerbank och hennes körkort..
Som tur fick vi fick låna wi-fi från paret så vi kunde ringa hem, berätta vad som hade hänt och spärra allt som blev stulet..
Vi satt på polisstationen i typ 2 timmar innan vi fick skjuts hem av det snälla paret till hotellet, vi kom hem vid 04, halv 5 på morgonen..
Jag har aldrig känt mig så livrädd och osäker som jag var denna natt, värsta jag har varit med om..
Lovisa somnade ganska snabbt när vi kom till rummet men jag kunde inte sova, somnade kanske vid 07 imorse och vaknade vid halv 10 för att äta frukost, men vi får knappt i oss en macka för man fortfarande inte kan fatta vad som hade hänt..
Sen gick vi till lobbyn för att prata med ägaren av hotellet och försöka förklara vad som har hänt, vi visade polisrapporten och ägaren sa att dom inte har en extra nyckel till safety Box så vi fick lov att bryta upp den så vi kan få våra pass och andra värdesaker..
Vi fick byta hotellrum så vi skulle känna oss lite säkrare än vad vi skulle ha gjort i andra rummet..
Vi försökte idag prata med polisen igen och kolla om dom hade fått in nån ny information om sakerna men dom har inte fått nån information och Lovisa har "hitta iPhone" appen på och idag fick vi ett meddelande att den inte fanns inte längre Bali utan i nån annan stad som man måste flyga till, så sjukt att det går så fort från att ta mobilen från oss till att flyga till en annan stad och vi har ingen aning vart den har tagit vägen.
Så vi åkte tillbaka till polisen för att visa informationen men dom sa att dom inte kunde hjälpa oss utan vi måste åka till en annan station som ligger en 1 timme bort och fråga om dom kan hjälpa oss..
Alltså vi är så arga, inte ens polisen kan hjälpa oss..
Vi pratade också om vi skulle avbryta resan och åka hem eller fortsätta och försöka uppleva saker och ha kul och vi bestämde oss för att fortsätta och känner att detta inte ska få sänka oss, utan detta kommer bara göra oss starkare nu när man vet hur äcklig vissa personer kan vara.. överlag så mår vi bra fysiskt men psykiskt är det jobbigare och rädslan att något ska hända igen tar väldigt mycket energi och man är paranoid varje gång man lämnar rummet..
Vi ska försöka sova nu och imorgon ska vi kolla upp vad vi ska göra..
så godnatt så hörs vi imorgon..

• Allmänt

Nu har vi redan varit här i en hel vecka? Det är helt sjukt vad fort tiden går! Det betyder att vi bara har ungefär 3 veckor kvar innan vi åker hem! 😰

Igår tog vi en taxi till Padang Padang Beach i hopp om att kunna sola och bada, men dum som vi är hade vi inte kollat upp vad det var för typ av strand så när vi kom dit var det mer som en sevärdhet och inget sola och bada ställe... 😅 men det var ju fint iaf! Eftersom vi inte blev där så länge som vi hade tänkt så åkte vi till en annan strand oxå (som vi dock inte kommer ihåg namnet på) där tog vi en lunch sen for vi tillbaka till hotellet 😊 väl tillbaka här så duschande vi osv för att sedan gå och ta massage innan vi skulle äta, tyvärr så började det spöregna precis när massagen var klar så vi fick sitta där ett tag innan vi kunde ta oss till en restaurang 🙈

Idag har det varit soligt igen så vi bestämde oss för att gå till stranden, vi hade egentligen bara tänkt sola och bada men det blev att vi surfade istället! 🏄🏽‍♀️ Det var väldigt svårt till en början innan man fått in hur man skulle göra, men asså så sjukt kul när man faktiskt klarar det! Helt klart värt att testa! 👌🏼
När vi kom tillbaka till hotellet så tog vi frukt vid poolen och nu har vi duschat och ska fixa oss för att gå ut och äta sen fara på sky garden 💃🏼

Igår blev det inte mycke annat än att vi lämnade in tvätt, som hon sa skulle vara klar runt 5, sen gick vi ju runt i Kuta och påväg hem mot hotellet igen så stannade vi på starbucks och köpte en smoothie, som vi för övrigt blev väldigt mätt på! När vi kom tillbaka till hotellet så var klockan ungefär 4 så hoppade i poolen en stund för det var så varmt👍🏽 sen gick vi ba in och duschade och fixade oss för att kunna hämta tvätten, men när vi kom dit så hade hon stängt? Så det blev ingen tvätt för oss och eftersom vi inte var hungriga ville vi inte gå och äta än så vi gick ner till stranden och kollade på solnedgången ☀️
När klockan närmade sig 9 så kände vi att vi måste ju äta nått så då gick vi till ett ställe som hette spicy matenaa, Linn tog kycklingwraps och jag tog en sötpotatis och pumpa soppa, problemet var bara att den var (enligt mig) riktigt stark så fick knappt i mig den, vilket servitrisen såg så han kom med yoghurt till mig för att dämpa det starka 🙈 han var jättegullig men Gud så ja skämdes 😂 så när jag hade äte upp och betalat så gick vi hem och vi hann inte mer än hem och stänga dörren förrän hela byggnaden började skaka, det var precis som att vi var i ett flygplan och att det skakade som när man är i turbulens! Det var riktigt läskigt! Men som tur var så efter 2 skakningar så slutade det! Det var förmodligen åskan som orsakade det men det var riktigt skrämmande när man känner att hela byggnaden skakar och man inte vet vad det beror på😰
Nu har vi iaf varit och hämtat tvätten och nu ska vi fara till Padang Padang Beach 👙

Efter lite mer vandring runt i Kuta och kolla vart Sky Garden befanns sig, så blev det en lunch på ett mysigt ställe 👌🏼

Igår var vi på en 9 timmars tour runt i Bali 🚐 Ungefär vid 09.00 så kom vår chaufför och hämtade oss på hotellet och ca 18.00 var vi tillbaka 👌🏼 Vi var på vattenfall, 3 olika tempel, kaffeodling, vulkanberg, riceteras och monkey forest 🐒 Det var verkligen jätteroligt att åka runt på en sådan tur, allt var verkligen underbart! Det är så fina ställen här! 😍 vädret under dagen var väldigt varierat, när vi for på morgonen var det strålande sol och riktigt varmt men sen under dagen så drog molnen in och det regnade en stund, men som tur var så satt vi i bilen då 👍🏽 Uppe vid vulkanbergen så åt vi även lunch, det blev buffé 🍝
När vi var på risfälten, så träffade vi på en kvinna som hade på sig en såndär rishatt och såg ut som att hon jobbade och vi fick ta kort med hennes "jobbarsaker" (se kort längst ner) och när vi stod och tog kort sa Lovisa att jag (Linn) skulle titta till vänster och när jag gör det ser jag en kvinna som är barbröstad står och kollar på oss och när jag försöker ta kort på Lovisa kan jag inte sluta hålla mig för skratt för jag vet att jag kommer få med hon i bakgrunden.. så när ni tittar på bilderna kommer ni se hon flasha tuttarna i bakgrunden😂
En annan lite sjuk sak är att på varenda tempel som vi var på, så stod det att kvinnor som menstruerar ej får inträda?! Även på vattenfallet fanns det en skyllt om att kvinnor som hade mens ej fick duscha i duschen dom hade? Liksom hallå, det är en naturlig sak? Aja vi tyckte det var lite sjukt faktiskt 😐
Hahah men iaf så var touren riktigt bra och vi är väldigt nöjda med den! Kändes väldigt lyxigt att ha en privatchaufför 💃🏼

Hej, kort inlägg men nu har vi lämnat Thailand och kommit till Bali 👏🏼 Första dagen här har det varit superbra, vädret har varit kanon! Vi valde att ligga vid poolen hela dagen men nu ska vi ta oss ut och kolla runt lite i området 😊