Nuuuså, äntligen lämnar vi Göteborg efter många timmars väntan, vi åker dessutom i första klass vilket är hur skönt som helst. Vi kommer landa och byta tåg i Stockholm. Om alla tider följs utan störningar är vi hemma vid ca 23, halleluja!

Efter mycket om och ment är vi äntligen framme i Göteborg efter både tåg och buss hit. Bussresan från Halden tog rekord på osäkerhet, vi vingla över vägen och de regna in i taket. Trodde helt ärligt att bussen skulle blåsa över broräcket ner i havet..

Det var mer än 30meter kö fram till SJ på stationen och säger bara stackars dom som jobbar i detta kaos och behöver ta emot allt skit från sura resenärer.. Nu är vi fast i Göteborg fram till 18:30 då Stockholms tåget går (förhoppningsvis). denna storm va ju helt och hållet oläglig att besöka oss nu..Men vi lever och det är väl huvudsaken. nu sitter vi i nordstan på pizzahut för att inta lite lunch.

Imorgon far vi hemåt igen och tanken är ju att vi åker tåg, precis som när vi skulle hit. Men.. Stormen Helga som det skrivs överallt om förstör det hela. Just nu är alla tåg inställda från Stockholm och söderut och omvänt.. Det betyder att vi inte kan ta oss från Göteborg till Stockholm. Men förhoppningsvis har stormen lagt sig tills imorgon och vi kommer hem som det är tänkt.

just nu försöker våra lärare hitta andra möjligheter med att komma hem om de nu inte blivit bättre tills imorgon. i värsta fall får vi stanna kvar här i Fredrikstad ett dygn till. Men just nu får vi helt enkelt ha tålamod och invänta mer info om tågkaoset.

Igår var vi och besökte helsehuset här i fredrikstad. Det är alldeles nytt och öppnades när de stora sjukhuset är i stan lades ner för att slå ihop med andra städer längre bort. Helsehuset är lite svårförklarat, det är inte ett sjukhus men heller inte en vårdcentral. Lite mer sjukhus atmosfär fast ändå inte. Det PE många gamlingar som är inlagda där. Man får komma till till akutavdelningen som den kallas om man tex är för frisk för att ligga på sjukhuset men samtidigt för sjuk för att klara sig själv utan tillsyn osv, kanske måste få medicin intravenöst eller har mer resurser. det var en fin byggnad, nytt och fräsch men också lite kallt av de moderna och stilrena byggnader.

idag va sista praktikdagen, vi fick bedömning och alla blev godkända, vi fick också några fina ord i omdömet. hade nästan lite ångest för att lämna detta underbara ställe. Personalen och brukarna, alla har varit så snälla och fantastiska. så himla tråkigt att det är slut nu när man kommit in i allt..när vi sluta fick vi skjuts till stan och bästa Madde som vi också kommit väldigt nära under denna tid här. Alla utom Linnea som varit hemma och sjuk idag tog en varsin maträtt på bryggan som vi besökte första veckan med skolan. Gudomlig mat och service. nu har vi landat hemma i soffan och alla intar varsin sak att göra på datan..

Ingången i helsehuset

Igår gick vi på stan efter när vi har varit och besökte Helsehuset. Matilda, Emil och Johan gick till Mc Donal's och åt och sen skiljde vi oss. Så jag och Linnea vi planerade oss för att äta på Thai restaurang och sen gå på bio och se sista filmen av The Hunger Games. Medans vi väntade på bio gick vi och letade efter en Thai restaurang och då blev det Wok Market mitt på Stortorget. Det fanns två thairestaurang bredvid varandra. Vi gick in till den första och den var full bokad. Ledsen blev vi 😿 Så vi bestämde oss för att ta den andra, vi hade ingen val heller.

Efter när vi har ätit klart så gick vi direkt till bio. Filmen var så bra! 😊 Ca 22:30 var vi hemma.

// Sunisa

Inte långt kvar tills vi far hemåt igen och lämnar detta underbara ställe. Dagarna springer verkligen iväg nu och man försöker njuta av allt så mycket det bara går. vi ska äta på resturang både imorgon och på fredag för att lyxa till det lite.

Idag har vi hunnit börja lite på vår APL uppgift som vi har och vi har även fått reda på vilken tid vi ska besöka helsehuset imorgon, lite som ett sjukhus fast ändå inte. Ska bli spännande i alla fall. Vi åker till praktiken imorgon som vanligt men går vid lunch för att hinna dit vid 13!

I lördags tog jag flyget hemåt för att göra lite ärenden som inte gått att avboka, bl.a. Min födelsedagspresent som va Mia Skäringes föreställning på Uppsala konsert och kongress. Det bästa jag gjort på länge. Har en lagom träningsvärk i skrattmusklerna idag.

Nu är jag påväg till Arlanda för att återvända till Norge och utföra sista veckan. Jättetråkigt att det snart är slut när man börjat komma in i allt. kände nu när jag va hemma i två dygn att jag blev rastlös och ensam. När man bor tätt in på varandra känns det jättekonstigt när man väl är själv så ska bli skönt att få komma tillbaka och känna lite närhet.

Nu är det ca en vecka kvar eller fem dagar tills vi dra hemåt. Tiden går… Nu när man börjarkomma in i den hela rutinen och då är det dags att dra hem. (Typ så känns det som😄)

Den här helgen har Matilda åk tillbaka till Sverige och kommer tillbaka i morgon (måndag.)😊 Och vi andra har bara tagit de lugnt. Vi sov så länge vi orkade och det var till kl 12, vid den tiden åt vi lite frukost.Sedan så sitter alla vi i varsin hörn och kollade på film, serier och spelar, lite”chill”.

Vid sextiden gjorde vi middag och det blev köttfärssås och spagetti, gött blev det! Vi lagade ganska mycket så vi tänkte ha till matlådan i morgon med.

Imorgon börjar det igen😊

Idag har vi inte varit på praktiken utan vi tog en välbehövlig sovmorgon innan vi börja ta oss mot Glemmen gymnasium för ett studiebesök. Det va väldigt roligt faktiskt och en hel del skillnader från vår skola. Deras praktikperiod är en stor skillnad till vår, den ser nästan ut som vår lärlingsinriktning. de har också en utbildning på fyra år och vi har bara tre.

Nu på kvällen tog vi oss till stan för käk och bio. Som vanligt är vi oense om film så alla kolla på olika. Jag och Emil såg Bridge Of spies, Johan gick själv på James Bond och Linnea och Sunisa bestämde sig för att se Hunger games fast en annan dag så de gick och handla lite mat.

Idag blev jag och Sunisa uppflyttade till avdelning F som det är mycket demenssjukdomar på, dem klarar ganska mycket själv men som sagt alla har någon typ av demens. Det är fortfarande svårt med norskan och man känner sig ganska eller (jävligt) dålig som människa.. vi stekte våfflor till gamlingarna innan vi tog lunchrast och sen spela vi massvis med rundor av bowling. ikväll blir det tacos till middag och det är vi tjejer som fixar det. Emil gjorde fudge igår så hoppas man får smaka på den...

Vi alla är nog lite godis sugna men ingen vill lägga pengar på det eftersom det är så sjukt dyrt, är inte förvånad att alla norrmän åker till Sverige och handlar så mycket dom kan, framförallt godis.