Hej där!

Sista dagarna har varit väldigt så ångestfyllda, har lite gått runt med känslan att desto hårdare jag kämpar desto värre blir det, men ack den som ger sig. Har förmågan att sätta skyhöga krav på mig själv och jag har märkt hur negativt det blir för mig. Träningen sista tiden har blivit ett måste, jag måste träna länge, jag måste svettas massor, jag måste vakna med träningsvärk, jag måste orka morgonpromenader, jag måste orka konditionsträning efter passen och så vidare... Känner att min gnista försvunnit lite av alla krav, det gäller allting i livet men det är just träningen som fått mig att reagera, jag älskar ju träning mer än något annat så just nu måste jag nog bara stanna upp, pausa och acceptera hur läget ser ut idag.

Kände mig även sjuk under gårdagens träningspass, så kommer ta en vecka off ifrån gymmet nu och bara vara, sen ska jag försöka testa något nytt och köra lite mer gruppträning och inte ha som krav att träna varje dag (sen vet jag att när gnistan kommer tillbaka så kommer det bli mer). Är småsugen på att testa en hel del pulsträning.


Från ett till annat, på min instagram @nojonsson så kommer jag idag köra en "What I eat in a day" på min story, men vill ni så kan jag säkert fixa upp ett inlägg här på bloggen med bilder när jag ändå är i farten!

Nu ska jag fortsätta avnjuta mitt kaffe framför lite film, sen är det snart dags för frukost.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Att vakna utan väckarklocka är så himla skönt, och de senaste två nätterna har jag sovit ca 11h per natt så nu är jag verkligen utvilad.

Vaknade runt 08:40, knäppte en Celsius och gick ut på en morgonpromenad med Tyngre Radio i öronen. Blev en promenad på 8km och nu har jag nyss käkat upp min frukost och laddar upp inför ett benpass.

Senaste dagarna har vi haft såå himla fint väder med sol ute, så jag hade ju lite otur att den försvann just idag, men hoppas på bättre väder imorgon.

Fokus på dagens benpass kommer vara en hel del superset för att se till att hela tiden hålla pulsen uppe, sen eventuellt lite cardio efteråt. Lägger upp passet senare idag!

Likes

Comments

Senaste veckan har varit ganska så ostabil på grund av något jag blivit utsatt för som jag dock tyvärr inte får skriva ut om. Men när jag mår dåligt så tappar jag lätt kontrollen över saker och ting och därav har jag inte alls brytt mig om maten denna veckan och knappt tränat, vilket gjort att jag bara mått sämre. Träningen är det jag brinner för och det är det som får mig att må bra och ger mig energi, men orken har inte alls funnits. Senaste dagarna har varit värst och jag har knappt kunnat sova.


Men jag har ett mål, och även fast jag fått ÄNNU ett bakslag nu som gjort att jag tappat kontrollen så ger jag inte upp. Har gjort nya matlådor för veckan, planerat om träningen och är redo för en promenad innan frukosten imorgon. Jag vet vad som krävs av mig, och jag vet att första dagarna/veckan kan vara rätt tuff när man gör kostförändringar, men sedan blir det så mycket bättre och jag vet hur bra min kropp mår av bra mat och motion. I år ska vara det året då jag ska bli stolt och nöjd över min kropp, och på resan dit ska jag lära mig älska mig själv.

Jag tycks ha förmågan att dra till mig dåliga saker, en sak efter en annan hela tiden haha. Men jag tänker inte ligga kvar på marken efter den här gången heller, jag reser mig upp ännu starkare och fortsätter mot mina mål. Detta är mitt år.

Likes

Comments

ÄNTLIGEN är matlådorna klara inför veckan, eller för 4 dagar iallafall haha.. Det fick bli samma mat kommande vecka som jag åt denna vecka, kyckling och ris till lunch och sötpotatis/potatis och köttfärs till middag, hur gott som helst! Försöker ju dra ner lite på maten och få in rutiner igen, men lägger inte så mycket fokus på att skiva ut det på sociala medier just nu. Det går ialafall som det ska och jag märker att det jag gör fungerar, det är huvudsaken :)


KYCKLING & RIS

Tillagar kycklingen i ugnen, testade idag att ha lite vatten i formen för att få den saftigare och det blev den. Kryddar med grillkrydda och timjan, och låter den stå inne tills jag ser att den inte är rosa inuti (tar alltså inte tid på den haha).
Använder för det mesta jasminris och tycker nog det är det godaste riset med, kokar det kanske så länge i vatten med lite salt i.


ROTFRUKTER & NÖTFÄRS

Jag steker min köttfärs utan något fett, (kör med 12% nötfärs och häller av fettet om det ändå skulle bli lite mycket i pannan av nötfärsen). Kryddar den med salt, svartpeppar och oregano, steker den ganska så länge tills den får en ordentlig färg.
Rotfrukterna jag kör med (egentligen räknas bara sötpotatisen in på rotfrukter, menmen) är sötpotatis och vanlig potatis, sen idag hade jag i lite gul lök med för smakens skull. Kryddar med salt, timjan och flingsalt, strör över lite kokosolja och låter det stå i ugnen tills det blir gyllenbrunt. Men kom ihåg att öppna ugnen och röra om på plåten ibland så alla sidor av potatisen och det får färg.


Hur gott som helst, och jag rekommenderar er verkligen att testa! Är ni även som mig som tycker det är svårt att hålla sig till strikt/hälsosam kost när ingenting är förberett så är det här jättebra, och för mig så fungerar det verkligen 10 gånger bättre och lättare att hålla mig till min matplanering.

Likes

Comments

Godmorgon på er! Äntligen söndag, och enligt mig så är det nog bästa dagen på veckan. Som vanligt så är det som står på dagens agenda idag att tvätta, handla, städa och göra matlådor för kommande vecka.

Börjar smått få ordning på rummet och äntligen lite mer struktur på mina hyllor. Vi får ju dock se hur länge det ser ut såhär, haha.. Mamma kom hem ifrån jobbet igår och jag blev såå glad, fick den fina skylten som är format som ett hjärta, och massor badkulor som kommer användas flitigt. Så små saker i vardagen kan göra en så himla glad! Bästa mamma. Kommande veckans matlådor blir återigen kyckling och ris i ena, och potatis/sötpotatis i andra, ett vinnande koncept och så himla gott.

Snart ska jag dra på mig ett par byxor och gå bort och handla, köper nog med en celsius vilda bär hem också som jag varit sååå sugen på hela veckan haha, så det får bli mitt hemmafix sällskap idag.

Hoppas eran vecka varit toppen och att ni avslutar den på allra bästa sätt, för det ska jag göra.

Likes

Comments

Contains affiliate links

Sovmorgon idag och en morgon just i min smak. Gröten är ner i magen i sin vanliga ordning och just idag så känns faktisk livet rätt så okej ändå. Har varit off ifrån bloggen i ett par dagar nu, och anledningen till det är att ja bara behövt fokusera lite extra på mig själv och mitt välmående, jag är verkligen på rätt spår till att börja må bra igen. Men nu kan jag inte hålla mig längre! Jag har så mycket jag vill dela med mig av och det kliar i fingrarna för att springa runt med kameran och fotografera i min vardag.

Har även beställt hem ett par tights ifrån Gymshark som jag blivit helt såld . Så beställde hem ett par likadana igår fast med lila text istället. Tightsen sitter verkligen som en smäck! De ligger skönt över höften och tack till en gummiremsa som sitter på resåren så åker de ingenstans, de sitter lixom där de ska sitta haha.

Nu ska jag vidare för en lektion i skolan, sedan drar jag mig nog vidare till gymmet direkt. Får se men jag ska försöka fota lite där! Känner mig lite obekväm med att ställa upp kameran när det är fullt med folk i lokalerna haha, så vi får se. Hoppas eran dag blir toppen! Kramis



Gymshark fit leggings, ni hittar dom genom att klicka på bilden högst upp.

Likes

Comments

Som ni kanske vet så har ju jag börjat lägga in mer tid på konditionsträning, och anledningen till det? Eftersom jag på sista tiden har lidit av väldigt mycket ångest och stress, så har jag läst på en hel del om konditionsträningens effekt på våran kropp och knopp.

Konditionsträning är bra på väldigt många sett för kropp och sinne. Jag har ganska så länge har varit inne i en väldigt så stressig period över lag, och när du utför regelbunden konditionsträning så sänker man blodtrycket och kolesterolet i kroppen och reglerar blodsockret, vilket ät rena motsatsen till vad som sker i kroppen när den är stressad.

Det är bra på väldigt många olika sätt, speciellt för de som lider av psykisk ohälsa. Samma signalsubstanser (serotonin och noradrenalin) som du får utav antidepressiv medicin ökar i kroppen på samma sätt när hjärtat pumpar hårdare vid konditionsträning. Beteendet ändras även och förhindrar passivitet och isolering. Alltså så kan det hjälpa dig att få ett lugn i kroppen.

Hur är mina erfarenheter av detta då?
Jag har ju som sagt ökat min konditionsträning sedan ett tag tillbaka, och jag känner verkligen av en markant skillnad och förbättring. Min stress är inte alls lika påtaglig och det krävs mer för att stressa upp mig nu, alltså så klarar jag av mer nu. Jag hade även ångest dagligen förut, och flertal panikångestattacker, men det har med minskat markant och den generella ångesten som har hållit i sig hela tiden har också dämpat, nu kan jag faktiskt till och med ha dagar där jag slipper ångesten.

Om du, som mig, lider av mycket ångest och stress, oro eller annat som påverkar dig negativt, ge det en chans! Du behöver självklart inte vara ute och springa 10km varje dag, en promenad på 30 min 3 gånger i veckan kan räcka. Men det jag har märkt är att desto mer desto bättre, i en rimlig mängd iallafall.


Likes

Comments

Hej!

Startade dagen med en löprunda på ca 6km, hur skönt som helst och idag gick det faktiskt oväntat lätt. Finns verkligen inget härligare start på dagen. Ville bara käka en lätt lunch idag, och fick till en helt perfekt smoothie, alltså den har nog aldrig blivit så god som idag.

Jag fick även äran att hjälpa Felicia blondera hennes hår, inget jag är så duktig på men tycker ändå vi fick ett helt okej resultat ändå! Först en liten runda med hunden hon är hundvakt åt, iväg och käka lite sen handla med färgerna och gå hem och färga.
En skön dag, och imorgon ska jag nog bara vara hela dagen, kanske dega i sängen hela dagen framför böcker och youtube? Vi får helt enkelt se!

Likes

Comments

Fick ÄNTLIGEN hem min leverans ifrån Gymshark igår! Hade beställt en svart hoodie med Gymshark loggan på, är jättenöjd!

Det en en ganska så tight modell, jag har storlek M i min och den sitter ganska så tight. Tröjan är bekväm och materialet är hur skönt som helst. Är verkligen nöjd med mitt köp och det är absolut inte sista gången jag beställer ifrån dom. Vilket är ert favoritmärke på träningskläder? (jag lär dock använda den här till vardags med haha).

Sitter just nu och sipprar på en Nocco skumtomte, har bara 10 stycken kvar så snålar verkligen med dom just nu, snart är dom slut och då finns dom inte att köpa hem längre. Lätt en av de godaste smakerna!

Likes

Comments