Fick till slut känna på den svenska sommaren när den var som bäst. Varken för kallt eller för varmt. Lagom var rätta ordet. Till sommaren hör också en tur med husbilen. Denna gång gick resan mot Nyköping, där vi mötte våra goda vänner som haft en tuff sommar med allvarlig sjukdom, och vi är alla glada att vår vän överlevde bråcket på stora kroppspulsådern. Han mår så bra man kan må efter denna livsfarliga sjukdom, tränar försiktigt för att komma tillbaka efter flera veckor i sjuksängarna på olika sjukhus.

På väg söderut stannade vi till vid Dragon Gate för att ta oss en titt i den Kinesiska borgen.

Från Nyköping gick färden vidare till Vänersborg, även där mötte vi goda vänner. och åtnjöt en underbar middag på lax. Ett par dagar senare rullade husbilens hjul vidare västerut mot Norge. I Strömstad tog vi oss lunch och satt betraktande på restaurangbåten Pråmen och beundrade de enorma båtarna som hela tiden bytte plats i hamnen. Emellanåt kom någon liten båt och kryssade mellan lyxbåtarna och lade till i hamnen. Svinesundsbron nästa. Vi valde den gamla bron med utsikt mot den moderna bron. Lite senare var vi framme vid resans slutmål Halden och Fredrikstens fästning. Här uppe i den oländiga terrängen på 1700 talet avslutades Karl XII:s liv 1718. Fästningen är idag en stor turistattraktion med en vidunderlig utsikt från det höga berget och borgens alla höga utsiktsplatser. Det fanns många intressanta ställen inne i fästningen. Campingen uppe vid fästningen, familjevänligt och bra.

På väg hem körde vi E 45 över svenska berg och backar, här går det upp och ner i skogigt landskap. och till slut så mötte vi åsynen av Kolbäcksbron i Umeå. Chauffören kopplar av, men har inte släppt varken karta och kamera än.

Årets jordgubbskörd var redan igång och de röda läckerheterna har varit dagliga inslag i måltiderna under sommaren och är det fortfarande.

Avslutningsvis så var det Umeås tur med Nolia i år. Ett måste för mig, och där hittade jag denna TESLA, som jag provsatt, nog hade det varit toppen med en provtur också. Men bilens prislapp tillåter nog inte en sådan övning.

Träffade min nyvunna vän från Jemen. Vi gick ut och åt lunch, pratade, hade trevligt, men det är inte alltid så lätt att göra sig förstådd. Jag gjorde så gott jag kunde lärde henne nya ord och även synonymer. Hon lyssnar, tar till sig språket, men det tar sin tid. Hon hade sin lille son med han är ju så underbar den lille pojken. Han är åtta år men liten för sin ålder. Vi gick omkring i några parker och hennes lille grabb sprang omkring bland blomplanteringarna och tyckte att det var så fina blommar. Han är så underbar, lille Elias. Önskar att jag hade mera tid till att ägna mig åt henne och hennes barn. Hon behöver det så väl. Man blir glad och berikad av att kunna hjälpa och vara ett stöd för en medmänniska, de ger själen harmoni.

Besökte Vaduz under resan. Trivsam liten huvudstad, i min smak. Rent och snyggt inget klotter. Resan gick med tåg, tåg, och postbuss. Det tog tid för ca 8 mil., runt 2.5 timmar. Men naturupplevelserna är storslagna. Värmen i Vaduz var det inget fel på. Här var det lugnt och fridfullt en småstad till huvudstad, precis i mIn smakriktning. Tyvärr hade vi för kort tid på oss hann inga museer och inte ta oss upp till slottet på toppen. Det var vackert och helt klottrItt o inget skräp låg slängt . Soptunnor fanns lite överallt men de var diskreta. Och snyggt anpassade I miljön.

Hotellets middagar var för min del något av det bästa jag ätit på resa.

Hotellkatten hade också hälsat oss välkommen.

Lördag tog vi en tur till Appenzell, där den berömda osten Appenzeller tillverkas, vi fick traditionell guidning och ostprovning. Men jag var mera intresserad av en vacker röd klocka, den sitter numera på min arm. Visst blev det ost också. Därefter ett besök på Mainau. Fantastiskt vackert landskap åkte .vi igenom , ville bara fota .

Vi åkte vidare upp till Bodensjön. Mainau är vackert men delvis utblommat, dahliorna var dock i sin prakt . Välskött och fin trädgård. Sen hem till de trerätters dukade middagsbordet. Alltid lika god mat och service. Det slutade med att de övriga resenärerna som inte har några allergiska problem med mat satt och var avundsjuka på min mat som både var snygg och färggrann med supergott innehåll. Det var väl inte dåligt de de fick men kanske inte så variationsrikt.

Söndag var det dags för resans höjdpunkt, Glaciärexpressen mellan Chur och Andermett, vi var som högst på dryga2033 m ö. h.när vi åkte över Oberalpasset. Men bussen som tog oss tillbaka körde bilvägen som går ännu högre, den stannade till på 2043 meters höjd. Vidunderlig utsikt. Alptopparna var snöbeklädda efter veckans snöfall på höga höjder. Det gnistrade vackert på alptopparna av solens strålar som dock värmde oss på något lägre höjder.

Måndag morgon sa vi auf wiedersehn till Davos för denna gång och åkte mot Zürich där flyget tog oss vidare norrut till Umeå via Arlanda. Med många hundra foton i bagaget och många fina minnen.

VG Ä

Å

En lång dag är till ända och en skön säng väntar nu. Är i vackra Davos i Schweiz. Regnet kom ikväll och temperaturen ligger på 8 grader. Resan från Zürich till Davos gick genom ett bedårande vackert landskap. I morgon tar jag och min sambo taget till Vaduz, sista biten blir det postbuss. Regnet tog bort lite av den vackra vyn alpernaförsvann bakom molnen.

Nu så här efter midsommar, då har myggen vaknat till liv. Åkte tillsammans med en glad och positiv invandrarkvinna och hennes minsta son, 8 år gammal, till Nydalasjöns Kyrkstuga. Grabben är en liten glädjespridare, lätt att bli bekant med och lätt att tycka om honom. Vi lyssnade på musik i sommarkvällen, men solen ville inte bistå oss. Vi fikade ute vid vattnet men myggen var lite oberäkneliga. Medan vi lyssnade på saxofon musik till pianokomp så attackerade mygg och knott oss. Musiken var jazzbetonad med härligt sväng. Som avslutning fick vi lyssna till Bach Air i stillsamma tongångar. Ska göra allt vad jag kan för att stötta denna invandrarkvinna och hennes barn. Vi måste skärpa oss vi svenskar som lever i ett tryckt samhälle med närhet till våra familjer. Hon har ingen möjlighet att åka till sitt födelseland och träffa mamma och syskon. Hon längtar så mycket efter dem. Men landet lever i stora kriser. Jag funderar ibland, vad är viktigt för oss? Vad strävar vi efter? Blir vi nöjda inombords av allt glitter och glamor? Denna kvinna hon har ingenting materiellt, men fyra fina barn som hon gläds över. Jag har fått en riktig vän i henne. Hon ger mig perspektiv på tillvaron. Jag lever ju i en helt annan värld än hon.

Klockan har nu slagit över till den 23 juni och det är min 71 födelsedag. På den tiden när jag var barn då var alltid den 23 juni midsommarafton. Så jag blev så besviken som barn när de flyttade midsommarafton till fredag Det var lite högtidligt att fylla år just midsommarafton. Vi var två barn i den lilla byn som kom till världen samma dag, jag har förmånen att ha fått leva vidare och nu fylla 71 år medan grabben som föddes samma dag dog vid 23 års ålder på sitt eget bröllop. Han hade tyvärr hjärtproblem och hans liv slutade tragiskt under bröllopsfesten för 48 år sedan. Det var inte lätt för den unga bruden att samtidigt bli änka och ensam med en liten dotter.
Idag inför min 71 årsdag så köpte jag mig en ny kamera en Fujifilm TX2. I dag när det åter har blivit tidig förmiddag så ska vi ut med husbilen och då blir det premiär för min lilla Fujikamera. Se foto det är livet mitt det.
Glad midsommar på er alla som läser min blogg.

juni, kallas sommarmånad, men här behövs mössa vantar och långkalsonger. Haglet smattrar mot plåttaket, himlen är mörkblå, fast ändå är det ett vackert ljussken ute. Så såg det ut i fredags.

Terror föder ny terror, sa Storbrittaniens Premiärminister Theresa May. Så tragiskt med ytterligare ett terrordåd i Storbrittanien. Så bra att polisen tog hand om de tre personerna och sköt dem. Men de har flera att låsa in och returnera till hemlandet. De skadar så mycket för de seriösa flyktingara.

T

Funderar på att köpa mig en elcykel, så idag åkte jag till Team Sportia och provcyklade en elcykel. Det gick som ett jehu att ta sig uppför backarna. Cyklade iväg med hög hastighet, hej vad det gick. Kom på att jag måste nog vända om till butiken. Då såg jag en person komma cyklande mot mig med orangeröd T-shirt. Han från butiken tänkte jag, nu är han ute och söker mig.
-Trodde du att jag hade tänkt rymma med cykeln? Frågade jag leende.
- Nej sa han jag var rädd att du hade cyklat omkull.
Nu är jag fast besluten att köpa elcykel, men jag måste fundera över vilken cykel som passar mig bäst. Nackdelen är att det blir mindre promenader, jag gillar promenader. Men även när det går fort med cykling. Farten tjusar.

Det är alltid trevligt med släktmiddagar och att få mötas över generationer. Solen kom till slut fram bakom molnen och vi kunde välja med att äta ute eller inne.Vi bjöd på grillat, det var årets premiär för oss. Alltid lika gott. Min sambo är gillmästare.

Fick tre trisslotter på mors dag, alla gav vinst, dock inga högre summor, men vinst. Min sambo hade också en trisslott, hans var också en vinstlott, inte heller någon högre summa. Men sannolikheten att vid köp av fyra lotter så innehåller alla vinst, den sannolikheten är väldigt, väldigt liten. Så nu satsar vi på en större summa nästa gång. Vi ser ju ut att ha turen med oss.

En bukett rosor på mors dag är inte heller fel, och vackra är de.

En hackspett hälsade på oss idag.

Kanske blir det sommar i år också. Vindarna tycks ha vänds från kalla till mindre kalla. Björkarna har fortfarande inte inte slagit ut på riktigt, fast vi har haft några riktigt soliga dagar.

Nu stundar också det efterlängtade trädgårdsarbetet. Mina blåsippor är underbara.

Fick SMS från våra goda vänner som åkte till Korfu. Efter ett par dagar på semestern så hände det som inte ska hända när man åker på semester för att koppla av. Vår gode vän Sven föll ihop, läkare tillkallades och han fördes med ambulansflyg till Tessaloniki, där han opererades i åtta timmar för ett aorta bråck till hjärtat. Han överlevde till allas glädje och lättnad. Men läkarna hade förberett hans fru och barnen på att han kunde ha dött. Nu blir de kvar i Grekland tills han kan flygas hem i ett specialplan. Han är trött och vårdas fortfarande på en avdelning i anslutning till intensiven som han då har fått lämna. Ja livet kan snabbt förändras.

Det har också varit vårstädningar i olika föreningar så här dags.

Bilens blinkers la också av igen, så nu får jag använda armarna när jag ska svänga vänster, de gånger den lägger av. Verkstan visste inte vad de skulle reparera. Ja så är det med den moderna tekniken.

Men det är en bagatell. Tänker på terrordådet i Manchester, så tragiskt, även oskyldiga barn drabbades. Tänker på alla anhöriga till offren. Terroristens föräldrar flydde från Lybien en gång, blev mottagna av Storbrittanien, fick ett liv utan krig, som tack spränger sonen sig vid en konsertarena och tar med sig 22 oskyldiga personer in i döden.