Promenerade i duggregn och konstaterade att alla björkar åldras inte samtidigt, det gör för övrigt inte vi heller. Vilket svampår!!!!!!!!!! Men var finns de ätbara????

Det skulle bli ett T, men det blev ingenting.

Hembakad tårta, ett konstverk. Och god var den.

Gamla hantverkskonster lever vidare. Många både unga och gamla hade sökts sig till symässan på Noliahallen under helgen. Sticka, virka, sy, knyppling, handgjorda skrivböcker med skinnpärmar i Keltiska mönster. En hatt i Downton Abbey stil. Det fanns hur mycket som helst. Som avslutning på dagen blev det en konsert med Umeå musiksällskap och manskörsång.

Alltid lika gott med surisar. Och lille Stanly tyckte att kattmaten dög minst lika bra.

Hela kyrkan i Sävar utanför Umeå var till sista platsen fylld när kvällens konsert för Världens Barn gick av stapeln. Både vuxenkör, ungdomskör och en stor barnkör medverkade. Som solist medverkade rikskända Johanna Nyström Rauch och hon kompades av en av Umeås skickligaste gittarister, Erik Wäcklen. Fjolårets insamling uppgick till 17 000 kr och vi hoppas att den summan skall överglänsas av dagens givmildhet.

Vi fick lyssna till så mycket fin körsång och musik., en ung grabb spelade på trumpet musiken till Rosa Pantern. Han drog ner kvällens största aplåder. När körerna textar sina sånger så bra att man kan följa med i hela texten som lyssnare, då har kören lyckats helt fullt ut, så ska det låta. Och så lät det i Sävar kyrka ikväll. Tack körerna.

Det var inte nog med en kräftskiva det blev två.

Igårkväll möttes vi grannar på våran gata för den årliga kräftskivan. En aktivitet som alltid är lika populär. 14 vuxna och tre ungdomar samlades. Men de unga avstod kräftorna och åkte till MAX. Vi äldre försåg oss först med flera olika sorters pajer. Innan det var dags att knäcka de hårda kräftskalen och förlösa de goda innehållet, som sedan placerades på ett rostat bröd med majonnäs och därefter lät munhålan njuta av den goda aromen. Därefter var det både marängswiss, gräddtårta och glass till kaffe och te.

Kvällen innehöll även hjärngympa, sång, tal och utdelning av små priser till de olika aktiviteterna. Många skratt och applåder gavs under kvällen som avslutades vid midnatt.

Fick till slut känna på den svenska sommaren när den var som bäst. Varken för kallt eller för varmt. Lagom var rätta ordet. Till sommaren hör också en tur med husbilen. Denna gång gick resan mot Nyköping, där vi mötte våra goda vänner som haft en tuff sommar med allvarlig sjukdom, och vi är alla glada att vår vän överlevde bråcket på stora kroppspulsådern. Han mår så bra man kan må efter denna livsfarliga sjukdom, tränar försiktigt för att komma tillbaka efter flera veckor i sjuksängarna på olika sjukhus.

På väg söderut stannade vi till vid Dragon Gate för att ta oss en titt i den Kinesiska borgen.

Från Nyköping gick färden vidare till Vänersborg, även där mötte vi goda vänner. och åtnjöt en underbar middag på lax. Ett par dagar senare rullade husbilens hjul vidare västerut mot Norge. I Strömstad tog vi oss lunch och satt betraktande på restaurangbåten Pråmen och beundrade de enorma båtarna som hela tiden bytte plats i hamnen. Emellanåt kom någon liten båt och kryssade mellan lyxbåtarna och lade till i hamnen. Svinesundsbron nästa. Vi valde den gamla bron med utsikt mot den moderna bron. Lite senare var vi framme vid resans slutmål Halden och Fredrikstens fästning. Här uppe i den oländiga terrängen på 1700 talet avslutades Karl XII:s liv 1718. Fästningen är idag en stor turistattraktion med en vidunderlig utsikt från det höga berget och borgens alla höga utsiktsplatser. Det fanns många intressanta ställen inne i fästningen. Campingen uppe vid fästningen, familjevänligt och bra.

På väg hem körde vi E 45 över svenska berg och backar, här går det upp och ner i skogigt landskap. och till slut så mötte vi åsynen av Kolbäcksbron i Umeå. Chauffören kopplar av, men har inte släppt varken karta och kamera än.

Årets jordgubbskörd var redan igång och de röda läckerheterna har varit dagliga inslag i måltiderna under sommaren och är det fortfarande.

Avslutningsvis så var det Umeås tur med Nolia i år. Ett måste för mig, och där hittade jag denna TESLA, som jag provsatt, nog hade det varit toppen med en provtur också. Men bilens prislapp tillåter nog inte en sådan övning.

Träffade min nyvunna vän från Jemen. Vi gick ut och åt lunch, pratade, hade trevligt, men det är inte alltid så lätt att göra sig förstådd. Jag gjorde så gott jag kunde lärde henne nya ord och även synonymer. Hon lyssnar, tar till sig språket, men det tar sin tid. Hon hade sin lille son med han är ju så underbar den lille pojken. Han är åtta år men liten för sin ålder. Vi gick omkring i några parker och hennes lille grabb sprang omkring bland blomplanteringarna och tyckte att det var så fina blommar. Han är så underbar, lille Elias. Önskar att jag hade mera tid till att ägna mig åt henne och hennes barn. Hon behöver det så väl. Man blir glad och berikad av att kunna hjälpa och vara ett stöd för en medmänniska, de ger själen harmoni.

Besökte Vaduz under resan. Trivsam liten huvudstad, i min smak. Rent och snyggt inget klotter. Resan gick med tåg, tåg, och postbuss. Det tog tid för ca 8 mil., runt 2.5 timmar. Men naturupplevelserna är storslagna. Värmen i Vaduz var det inget fel på. Här var det lugnt och fridfullt en småstad till huvudstad, precis i mIn smakriktning. Tyvärr hade vi för kort tid på oss hann inga museer och inte ta oss upp till slottet på toppen. Det var vackert och helt klottrItt o inget skräp låg slängt . Soptunnor fanns lite överallt men de var diskreta. Och snyggt anpassade I miljön.

Hotellets middagar var för min del något av det bästa jag ätit på resa.

Hotellkatten hade också hälsat oss välkommen.

Lördag tog vi en tur till Appenzell, där den berömda osten Appenzeller tillverkas, vi fick traditionell guidning och ostprovning. Men jag var mera intresserad av en vacker röd klocka, den sitter numera på min arm. Visst blev det ost också. Därefter ett besök på Mainau. Fantastiskt vackert landskap åkte .vi igenom , ville bara fota .

Vi åkte vidare upp till Bodensjön. Mainau är vackert men delvis utblommat, dahliorna var dock i sin prakt . Välskött och fin trädgård. Sen hem till de trerätters dukade middagsbordet. Alltid lika god mat och service. Det slutade med att de övriga resenärerna som inte har några allergiska problem med mat satt och var avundsjuka på min mat som både var snygg och färggrann med supergott innehåll. Det var väl inte dåligt de de fick men kanske inte så variationsrikt.

Söndag var det dags för resans höjdpunkt, Glaciärexpressen mellan Chur och Andermett, vi var som högst på dryga2033 m ö. h.när vi åkte över Oberalpasset. Men bussen som tog oss tillbaka körde bilvägen som går ännu högre, den stannade till på 2043 meters höjd. Vidunderlig utsikt. Alptopparna var snöbeklädda efter veckans snöfall på höga höjder. Det gnistrade vackert på alptopparna av solens strålar som dock värmde oss på något lägre höjder.

Måndag morgon sa vi auf wiedersehn till Davos för denna gång och åkte mot Zürich där flyget tog oss vidare norrut till Umeå via Arlanda. Med många hundra foton i bagaget och många fina minnen.

VG Ä

Å

En lång dag är till ända och en skön säng väntar nu. Är i vackra Davos i Schweiz. Regnet kom ikväll och temperaturen ligger på 8 grader. Resan från Zürich till Davos gick genom ett bedårande vackert landskap. I morgon tar jag och min sambo taget till Vaduz, sista biten blir det postbuss. Regnet tog bort lite av den vackra vyn alpernaförsvann bakom molnen.