Har anlänt till Moalboal för några lata dagar. Jag har redan skämt bort mig med god mat, massage och lite dykning. Det är betydligt billigare här än på Malapascua så jag passar på att äta upp mig ordentligt innan jag åker tillbaka.

Första två nätterna bodde jag på BnB men nu ska jag flytta in i en lite bambu hydda för de sista dagarna. Standarden är helt ok men det kostar 150 kr natten. Boendet är generellt lite dyrare här men mat och dryck är billigare så det jämnar ut sig. Utbudet på fisk och skaldjur är riktigt bra så det har blivit lite gambas och grillad fisk.

Dykningen har varit riktigt bra med flera sköldpaddor, frogfish, ett stort sardinstim osv. Man kan helt klart stanna några dagar för att dyka men det är det enda, stranden är ingen höjdare.

Så var det dax att åka till Cebu för att förlänga visat. Jag passade på att skämma bort mig genom att boka ett hotell rum med AC och dusch som har både varmvatten och färskvatten. Inte det kalla halv-salta vattnet som man har duschat i de senaste två månaderna. Det var skönt att känna sig ren och fräsch för första gången på länge. Passade även på att äta två gånger på KFC och en härlig blodig biff hann jag även med att trycka ner. Spenderade även en halv dag i ett av alla dessa shoppingcenters dom de gillar, det tog nästan en timme att hitta ut därifrån. Cilla skulle definitivt kunna spendera några dagar här...

Nu har jag precis anlänt till Moalboal för en veckas semester innan det bär av tillbaka till Malapascua igen.

Nu har det lugnat ner sig lite efter att alla jul och nyårs lediga har lämnat resorten. Det har inne burit några lediga dagar som har spenderats på stranden. Det har varit många långa dagar de senaste dagarna så det känns skönt med några lugna dagar innan det blir full fart igen över kinesiska nyåret.

De närmaste dagarna kommer jag att ha tid att göra lite vrakdykning och ta lite nya kurser.

Vädret håller i sig med dryga 30 grader i luften och 26 i vattnet. Sikten i vattnet har varit lite dålig de senaste veckorna som det brukar vara i början av året men det brukar bli bättre under februari.

Jag har hittat några ny ställen att äta på efter att ätit mig less på min favorit restaurang. En enkel måltid kostar ca 20kr medan en lyxigare variant på en finare restaurang går på en hundring, så det går inte åt överdrivet mycket pengar.

Nu är första delen av resan avklarade. Divemaster utbildningen avslutades med stor fest och snokeltest. Det var en riktigt trevlig tillställning och de flesta av diveshopens personal närvarade, vi var närmare 40 personer inkluderat några gäster. Maten bestod av helstekt gris med tillbehör.

Snorkeltestet började med att besvara flera frågor och att göra lite charader för att beskriva olika fiskar. Om du svarade fel på en fråga eller om de övriga inte kunde gissa vilken fisk du imiterade så fick du en shot hälld i en tillbringare. Det hela späddes sedan ut med lite cola och öl och sedan var det dags att dricka allt genom en snorkel, där av namnet snorkeltest. Det hela påminde om tiden på universitetet med olika drinking games.

Annars så har vädret varit strålande ända sedan nyår med 30-35 grader och nästan inga moln och lite vind.

​Nu har julstressen lagt sig efter några hektiska dagar med många gäster och långa dagar. Julfirandet blev lite annorlunda i år, julmiddagen avnjöts i trädgården hemma hos en av de anställda i for av BBQ. Vi bytte även julklappar i form av "secret santa": man drog en lapp med ett namn på den person som man skulle köpa julklapp till. Max beloppet var 10 kronor, för det kan du bland annat köpa en liten flaska rom vilket blev den vanligast och mest uppskattade presenten under kvällen.

Gårdagen avnjöts med en resa till Calanggaman, även denna gång fick vi sällskap av några delfiner på vägen dit. Den här gången simmade de precis vid båten. Dykningen var även denna gång utmärkt, en grupp såg Mola Mola vilket är väldigt ovanligt att se här. Mellan dyken spenderade vi två timmar på stranden och intog lite mat.

(Jag har försökt ladda upp några videoklipp men internet är jäkligt segt här så det går inte)

Det har varit lite radiotystnad den senaste veckan. Det beror på att det har varit många tidiga och långa dagar som har börjat med att gå upp 04:00 med första dyket 05:00 för att sedan fortsätta dyka hela dagen.

Vädret har varit lite upp och ner de senaste dagarna med några blåsiga och regniga dagar i spåret av den senaste tyfonen som drog in över södra filipinerna. De senaste dagarna har solen varit framme hela tiden så nu är det bara att hoppas att vädret håller i sig de nästa 6 månaderna.

I går så hade vi julfest med julklappsutdelning för barnen på ön. Totalt så kom den 250 -270 barn som fick varsin julklapp, godispåse och mat. Allt inköpt för donationer som gäster har gjort under året och donation från Exotics ägare. Jag vill passa på att tacka alla som har donerat, det var väldigt uppskattat av alla barn. Det var väldigt kul och givande att få vara med och hjälpa till på denna tillställning.  Det hela kan enklast beskrivas som "ordnat kaos" när 250 barn mellan 1 och 7 ska äta samtidigt och vänta på att få en julklapp.

Igår var det dags för årets julfest som traditionsenligt inleddes kl 18:00 med messa på stranden. Filippinerna är som bekant väldigt religiösa så det var ganska många av de anställda som deltog i en 1,5 lång messa.

Sen drog festen igång med mat, uppträdande och "disco" på stranden. Det bjöds på helstekt gris med en massa goda tillbehör innan det var dags för dagens höjdpunkt, uppträdandet!!

Varje avdelning hade satt ihop ett eget nummer som presenterades inför de andra samt alla övriga intresserade på stranden. Diveshopens nummer var en "väl koreograferad" sång och skådespel som handlade om tomten och hans renar. Jag hade fått rollen som Vixen, vilket uppenbarligen är en av tomtens renar.

Huvudnumret var ett lite mer inövat uppträdande där en från varje avdelning tillsammans hade satt ihop en drag queen cabare.

Hoppas kunna ladda upp lite fler foton senare.

​Nu har det varit några bråda dagar med en massa dykning varvat med teori och praktik, så idag kändes den första lediga dagen välkommen. Inte helt oväntat så spenderades den med lite dykning...

Vädret har varit perfekt de senaste dagarna med klarblå himmel och vindstilla och termometern har letat sig upp till 35 grader i skuggan. Tur att det är 28 grader i vattnet så att man kan svalka sig lite. I morgon blir det uthållighet tester med flera olika simövningar med olika utrustning, livräddning simning och lite annat smått och gått.

I kväll ska vi ut på vårat favorit hak, en liten lokal bbq restaurang som några har på "gatan" utanför deras hus. Lite olika grillspett som kostar från 2-5 kr styck. De billiga spetten innehåller kycklingfötter, kyckling tarmar, lever, grissvål, ödla medan de dyra har kyckling eller fläsk kött.

I går åkte vi till Calanggaman för att göra de två sista dyken med ett norskt par som har varit här och gjort sin OW kurs. Calanggaman är en liten paradis ö som ligger 1,5 timmes båtresa mitt ute i ingenstans och som är känd för sin fina strand och långa sandbank som sticker ut från ön. För de dyk intresserade så finns det mycket att se under ytan, strax utanför ön så finns en "wall" som går ner till 200 meter och det finns mycket att titta på.

På vägen dit så fick vi sällskap av en flock delfiner som slog följe med oss under några minuter. En otrolig upplevelse men tyvärr lyckades jag inte få något bra foto. Nu saknar jag bara att få se dem under ett dyk. På ön bestod lunchen av en liten bbq med kyckling och bläckfisk och på vägen hem slank det ner några kalla.

I dag startade kursen på riktigt med en massa övningar i vattnet som kommer att repeteras och finslipas under de närmsta dagarna innan vi går över på lite mer praktiska övningar. Resorten har även blivit invaderat av svenskar under dagen då tre olika sällskap har hittat hit samtidigt. Jag sitter fortfarande och sliter mitt hår pga att jag glömde min kamera hemma så jag måste åka till storstan vid första bästa tillfälle så jag kan köpa en ny.

Så där ja, nu var jag äntligen framme..

Efter nästan 40 timmar resande dörr till dörr så var jag äntligen framme och jag har även fått två dagar på mig att sova av jet-lagen så nu börjar man bli människa igen. Även om resan var lång så har det ändå gått relativt bra även om sista buss resan var jobbig. Den tog nästan 6 timmar mot normala fyra timmar pga trafiken, det tog nästan en timme att komma ut ur Cebu.

Vädret är helt ok, 30 grader i luften och 27 i vattnet, lite mulet för tillfället men det gör inget de första dagarna då kroppen inte hunnit vänja sig jämfört med Stockholms vädret.

Jag bor ganska spartanskt men med tanke på priset och utsikten när man vaknar upp på morgonen så gör det inget. Jag kommer ändå bara att sova där och värmen har inte varit något problem på natten ännu, vi får se hur det blir när det blir ytterligare några grader varmare. Rummet har en dubbelsäng ett bord och en stol och fläkt för 70kr natten.

Övre till vänster: utsikt från verandan

Nedre till vänster: utsikt från frukostbordet