Hejsan!

De var ett tag sedan jag skrev något. Tänkte att jag skulle uppdatera under tiden här i Barcelona med men det har gått lite dåligt. Men efter Brasilien så va jag hemma i ca 5 dagar, för att sedan åka tillbaka till Barcelona, där jag spenderade hela hösten. Men denna gång för att plugga, jag pluggar spanska via universitetet hemma i Sverige. Det har gått bra, det är väldigt krävande och utvecklande och jag har lärt mig mycket på kort tid. Jag går i snitt 1 lektion om dagen här på 1,5 timme sedan ska jag använda resten av tiden till att lägga upp mitt plugg hemifrån. Går väl sådär, ibland är jag flitig men inte alltid. Jag ska tenta av 4 kurser och den första är om ca, 2 veckor sen rullar dem på en efter en. Den 31 maj avslutar vi kursen och då hoppas jag att allt ska ha gått bra och att jag har klarat mina kurser för det är ganska svårt men ska kämpa på!

Nu har jag varit här i snart 2,5 månad och oj vad tiden har sprungit iväg! Jag har dock hunnit vara en sväng i Sverige men de va för att hälsa på Karl i Luleå. Vilken fantastisk stad, Luleå och Norrland, första gången jag var högre upp än Sälen. Jag kommer förmodligen besöka den staden flera gånger framöver,

Över påsk så åkte jag, Julia och Alice ner till Valencia, de tog 4 timmar med buss och gick väldigt smidigt får jag säg. Vilken trevlig stad Valencia visade sig vara. Varmare, lite lugnare men ändå en ganska stor stad. Skoj att komma iväg lite och hitta på lite äventyr..

Hörs snart igen! Kram på er där hemma. ​

Då är vi i en lägenhet i Rio igen på copacabana. Planerna har inte riktigt blivit som vi tänkt oss då Olivia inte blev bättre. Men hon är på bättringsväg och hoppas snart att hon ska orka komma ut lite. Idag har de varit molnigt hela dagen i Rio så jag och Pamela tog oss en promenad bara på stranden och kolla lite i affärer, annars har vi bara tagit de lugnt. Verkar som vädret inte ska bli så mycket bättre så imorgon kanske vi hittar på någon utflykt av nått slag.
Hoppas kunna komma iväg någon dag till buzios men vi får se hur vi gör !

Halloj!
Sista kvällen på ön! Vi har haft de supertrevligt här, väldigt lugn och mysig ö. Första utflykten vi gjorde va bara till en strand där vi låg hela dagen. Igår va vi på båtutflykt och hade de skönt i solen, snorklade och badade massor!
På kvällen gick vi ut en sväng och idag har vi besökt en annan strand på andra sidan ön vi åkte båt till. Lopes Mendez hette den, vi fick först gå 15 min på en stig i djungeln och där stötte vi på små söta apor! Väl kom vi fram till stranden och den va fantastiskt fin, vit sand och blått vatten. Där hängde vi och hade de skönt. Olivia har åkt på lite feber men stark va hon ändå och följde med och låg i skuggan och sov.

Imorgon lämnar vi ön och åker tillbaka till Rio. Antagligen bara en natt och vidare till ett ställe som heter Buzios.

Hoppas ni inte fryser för mycket hemma i Sverige ! Kram

I fyra dagar har vi varit i en liten by utanför Rio, 4 timmar tog de med buss och i ösregn gled vi in på vårt hostel och fick ett mysigt litet rum för oss själva. Vårt internet har i princip inte fungerat allt därav inget uppdaterat. De va riktigt härligt häng på vårt hostel, lärde känna lite folk från Australien bland annat.

Paraty är en gammal fiskeby som är otroligt mysig och lugnt, långt ifrån Rio och storstan. Första dagen åkte vi på båtutflykt i regnet, de funkade. De va varmare att bada i havet än på land!
Andra dagen gjorde vi något otroligt kul, vi åkte jeep ut i djungeln och besökte vattenfall och badade i dem. Sen ett annat vattenfall där vi åkte kana ner för fallet och i som en pool, riktigt roligt. Sista dagen spenderade vi på en strand som vi åkte buss till som heter Trinidade, lite surfby, där hängde vi hela dagen och jobbade på brännan som vi inte hade gjort på 5 dagar pga regn..
Vi har haft de jättebra i paraty och jag skulle verkligen åka dit igen när jag åker till Brasilien nästa gång. Idag har vi tagit oss upp mot Rio igen men 4 nätter först på ilha grande en ö 2 timmar utanför Rio. Vi ska nog trivas lika bra här :)

Våra dagar har mest bestått av strandhäng då de är så otroligt varmt här och man orkar inte mycket mer. Vi har varit på stranden mycket med Nicke, Johan och Robin tre killar från Falkenberg som varit på semester här men åkte hem för någon dag sedan, vi träffades även på kvällarna och har gått ut lite. Vi besökte även sockertoppen en kväll och åkte linbanan mellan dem två kullarna. Fantastisk utsikt över Rio och fin solnedgång. Igår provade vi en annan strand som ligger bredvid våran som heter Ipanema, lite finare och mindre strand.
De va sämre väder en dag och då åkte vi till ett köpcenter där dem hade forever 21 men inte mycket mer än så.

Imorgon är de nyårsafton och då lär de bli mycket som står på schemat och antagligen väldigt mycket folk. Planen är att fira på copacabana och se fyrverkerierna !

Gott nytt år önskar vi alla!

En vecka har sprungit förbi här i Brasilien. Vi började vår resa i ett samhälle utanför Rio, vi bodde hemma hos vår moster. Vi fick pendla med taxi fram och tillbaka ca 40 min för att ta oss till stranden. De va intressant och se hur dem bodde och levde men där var väldigt varmt. Vi bestämde sen för att hitta något eget på copacabana, sagt och gjort. Nu bor vi 500m från stranden vilket är underbart! Nära till allt. Här kommer vi spendera vår tid fram till 2 januari, dvs över nyår. Därefter tar jag och Olivia våra ryggsäckar mot en liten by 4 timmar utanför Rio. Pamela får bära en mindre väska då hennes bagage fortfarande är försvunnet då dem missade alla våra 8 väskor i Paris, tur nog kom 6 av dem tillbaka 2 dagar senare men 2 är fortfarande på vift..

Bild ifrån vår moster Fernandas uteplats! Här är 40 grader cirka om dagarna. Nu dem två senaste dagarna har de ösregnat efter 16.00, vilket har varit lite skönt med!

Idag firar jag min första jul utanför Sverige, närmare bestämt Rio. Morup och svenskt julbord har bytts ut mot copacabana och kokosnötter. Vi fick påminna varandra om att de va julafton idag. God jul!