​För ett tag sen var vi och vandrade i Blue Mountains, en bergskedja som ligger strax utanför Sydney. Det tog ungefär 2 timmar att ta sig dit med tåg och väl där kunde man välja mellan olika leder, den vi valde tog ungefär 2-3 timmar. Vi har jätte tur med vädret och utsikten var dunder fin.

​Uppdatering från down under, vi lever och har det bra i Surfers Paradise. Vi har just flyttat in i en lägenhet 5 minuter från centrum och letar nu efter jobb. Staden ligger precis vid stranden som för övrigt är flera kilometer lång. Vi stört trivs!

Melbourne som stad var urmysig. Den hade allt en storstad ska ha men kändes ändå inte överdrivet stor. Bakom varje gatuhörn fanns det alltid en mindre gränd med massor av mysiga restauranger, caféer och småbutiker vilket gav intrycket av en småstad. Det finns även flera kända gator fyllda med street art lite överallt i centrum vilket var riktigt coolt och snyggt. Vi bodde i norra Melbourne och var därför tvungen att gå 15-20 minuter för att komma till centrum och fick därför se en lugnare del av staden som påminde lite om Sverige. Vi hade blandad tur med vädret, det regnade ganska mycket samtidigt som solen kunde dyka upp och då vart det extremt varmt. Så i överlag var Melbourne väldigt fint och vi skulle inte tveka på att komma tillbaka.

För några dagar sedan åkte vi på en heldags busstur längs the Great ocean road. Först åkte vi igenom Surf coast där vi körde längs havskanten i ett par mil och i stort sett bara passerade stränder med enorma vågor. Det var även längs den här vägen vi fick se vår första känguru, som dessvärre hade blivit påkörd men vi fick dock se en levande lite senare. Det ska tydligen finnas dubbelt så många kängurus som människor här i Australien vilket betyder att dom måste hålla nere populationen och därför äter deras nationaldjur.

Efter att ha passerat Surf coast kom vi till Green coast som är i princip som det låter, en kust med grön skog, berg och koalor. Det finns dock stora delar av skogen som dött ut pågrundav att koalorna ätit upp det, men det var i vilket fall väldigt fint och vi fick se många koalor.

Nästa kust vi kom fram till hette Shipwreck coast där många båtar genom tiderna har crashat, därav namnet. Det är även där man kan se the Twelve apostles som är stora stenar som sticker upp ur havet (som av någon anledning bara är 8 men har namnet 12).

Med denna roadtrip fick vi verkligen se Australiens fina sidor och även livet utanför storstaden.

​Sitter på flygplatsen i Hongkong och ska snart lämna landet för att flyga vidare till Melbourne. Hongkong var oerhört varmt och kvavt men samtidigt en riktigt cool stad att besöka. Vi åkte upp till Victoria Peak där vi kunde se hela staden och gick mest runt och strosa. Hotellet var jättefräscht och vi bodde på 38:e våningen så även där kunde vi se ut över staden och havet. Nu väntar ännu en lång flygresa som vi förhoppningsvis lyckas sova på.

​Landade i Qatar för några timmar sedan och väntar nu på nästa flyg till Hongkong. Har en mellanlandning på ungefär 8 timmar så försöker fördriva tiden så gott det går men vi är enormt trötta så kommer säkert sluta med att vi somnar. Åt även middag på burger king och har bara gått omkring på flygplatsen, som förövrigt är gigantisk så vi går i princip vilse hela tiden.