Sitter just nu på Sri Lankas flygplats. Går igenom alla bilder och ler både ut och inombords. Vilken resa!

Dom sista dagarna spenderades som sagt i Mirissa och den staden är nog min favorit av dom städer jag besökte. Stranden i Mirissa var så vacker, maten så god och människorna helt fantastiska.

Trots att det såklart är tråkigt att åka redan så är jag ändå så redo att komma hem.

Sverige, ses imorgon!

Det har varit regn och mulna dagar för det mesta, igår regnade det så mycket att jag trodde Sri Lanka skulle drunkna. Men vi klara oss! Skrev provet och från och med igår är jag ni certifierad dykare!!! Vi firade med middag och fyrverkerier rätt på stranden. Sri Lanka är helt underbart!

Nu sitter vi på tåget påväg till Mirissa, kommer spendera mina sista två dagar där. Idag skiner solen och Mirissa ska ha sån vacker strand så hoppas på att få lite fräknar.

Puss!

Klockan är 18.30 här och jag tror jag kommer dö av sockerförgiftning...är det ens möjligt?! Vi har haft English Tea på en av dom finaste hotell jag någonsin skådat och vi åt dessert efter dessert. Vi spenderade mer pengar på desserterna än vad vi kommer att betala för detta boende. Kaos.

Men jag njuter åtminstone, kanske inte av desserterna då jag egentligen inte ens tycker det är gott, men bara att få sitta på den där verandan på hotell Amagalla var värt varenda rupé.

Idag har jag dykt 24m ner i havet, matat fiskar och skådat otroliga djur jag aldrig sett tidigare. Jag jagar varenda liten grej och mina instruktörer bara skrattar åt mig, dom har gett upp. Dom säger åt mig att "look, no touch" men jag har alltid velat vara en sjöjungfru och nu får jag ju äntligen vara det?! Det här är det absolut bästa jag någonsin gjort!!

Sista dykningen var egentligen idag men efter att ha sett min lycka nere bland fiskarna så lovade dom oss ett till dyk tidigt imorgonbitti. Jag älskar dom! Nu är det bara ett prov kvar sen har jag dykcertifikat. Havet, se upp!

Idag blev det inte så mycket bilder, jag var fullt upptagen med att ha min första lektion för att bli en certifierad open water dykare(!!!).

Vi tog motorcykeln till Unawatuna, en stad nära Galle, tidigt imorse. Vi tänkte egentligen bara sola och bada men när regnet började falla så beslutade vi för att göra något vettigt av dagen. Vi hade vår första lektion idag och imorgon åker vi tillbaka tidigt på morgonen för vår andra lektion. Så spänd!!!

Helt urpumpade efter dagens äventyr har vi legat i sängen och lyssnat på ALLA vackra mäktiga grymma tal från Woman's March i USA. Historiskt! Gloria Steinem är en av mina stora ikoner och det här talet gav mig

Idag var det mulet, vilket mina brännskador älskade, så vi packade i lugn och ro, gick en sista promenad längs Bentotas strand och tog sen en tuk tuk till Bentota tågstation. På tågstationen hittade jag en ny brevväxlings vän, han är 80år och den sötaste jag har mött. Han gav mig blommor, vi bytte adresser och han grät när vi skulle säga hejdå för att hoppa på tåget till Galle. Han vill att jag ska gifta mig i Sri Lanka så att han kan vara med, är det inte det finaste ni hört?!

Väl på tåget kom det fram en familj som styrde upp en trevlig liten photoshoot med oss, och efter några sekunder av obekvämhet så blev vi helt plötsligt vänner. Jag visade dom snapchat (hund-filtret) och vi fick gemstones som gåva av tacksamhet. Vi reste ihop i en timme ungefär, babblade på om allt möjligt, och klev sen av i Galle efter en massa handskakningar och slängkyssar. Slängkyssarna var min idé och jag fick egentligen bara handslag tillbaka...men det ska tydligen inte betyda något dåligt.

Vi hade hittat ett Hostel lite högre upp i bergen och fick även hyra deras brors motorcykel, så vi har mest åkt runt och upptäckt staden idag, besökt några tempel och busat med munkarna. Dom har sån tråkig humor att man inte kan låta bli att skratta åt dom. Vi hann även med att se världens finaste solnedgång över Galle.

Nu ligger vi i sängen, klockan är tio och han bredvid mig sover redan. Jag har fortfarande jetlag så jag sover ganska dåligt men några sidor i min bok och jag snarkar nog högre än honom snart.

Imorgon blir det stranden igen, med solskyddsfaktor denna gång!

Ni ska se skogen/djungeln här, det är sån grönska, sånt man tror bara finns efter lite Photoshop. Det är så vackert!

Igår åt vi middag på ett jätte fint ställe, stor veranda med utsikt över vattnet. Efter middagen var jag proppmätt så vi bestämde oss för att ta en liten promenad längs stranden i den svarta natten. Några hotell hade satt ut brasor under kvällen till sina gäster och vissa brann fortfarande. Det var så magiskt att se. Önskar jag kunde visa er allt!

Imorse hyrde vi en motorcykel, bestämde inte vart vi skulle utan bara åt vilket håll. Höger eller vänster. Vi körde runt ett tag i kaoset dom kallar trafik tills vi valde att svänga in på en gränd som visade sig ta oss till en jätte vacker strand. Vi promenerade tills vi hittade en mysig liten del av stranden med skugga då vi glömt solskyddskräm hemma, jag vet, rookie mistake...Vi simmade ut till några klippor och satt där i flera timmar (jätte dumt) tills vi blev hungriga (jätte brända) och åkte istället till en mysig liten restaurang precis vid vattnet. Vi åt så mycket ris och curry att vi valde att stanna kvar och läsa lite på deras solsängar i skuggan, jag tog ännu en eftermiddagsnap och jag har aldrig känt mig så avslappnad som nu.

Han säger att han har så mycket att lära sig av mig, av hur lugn och avslappnad jag är. Jag vill nästan skratta honom i ansiktet, har han verkligen träffat mig?!

Efter ett tag gjorde min stackars hud så ont att vi till slut fick åka och köpa Aloe Vera, tro mig, hade det varit enkelt att hitta ens solskyddskräm i detta land så hade jag gjort det för länge sen. Tillslut hittade vi iaf ett hål i väggen och passade även på att köpa ingredienser till en pastarätt vi tänkt laga på kvällen. Efter lite härlig aloe vera på kroppen så beslutade vi oss för att upptäcka Bentota lite mer. Vi körde runt, svängde in på ställen som verkade intressanta och hittade till vår förtjusning en liten väg med buddismens flagga hängandes överallt som girlanger, en röst skrek i högtalare längs med vägen och folk vandrade mot deras tempel för att ge gåvor. Det var så otroligt mäktigt, med rösten i högtalarna och få se hur alla människor, stora som små samlades och gick tillsammans bärandes gåvor.

Det har varit en otrolig dag, jag är så tacksam att jag fått uppleva den. Imorgon åker vi mot nästa stad och nya upplevelser.

Så jag landade äntligen i Sri Lanka - Colombo, vid fem på morgonen deras tid (+4,5 h) tog en tuk tuk till Colombos tågstation som låg en timme bort (som om min rumpa inte var öm nog) och hoppade på ett tåg. Bara tågresan var magisk. Vid 10 var vi redan i Bentota och hade hittat ett super mysigt hostel.

Idag har jag promenerat längs vackra stränder, myst med sköldpaddor, tagit ett eftermiddagsdopp i havet och sovit middag på stranden...nu ska vi gå en kvällspromenad och sen hitta någon mysig restaurang att äta på. Jag mår så underbart bra!!

Sitter på en kall trappa på en flygplats i Düsseldorf, skinkorna ömmar och jag vill bara hoppa på nästa flyg som ska ta mig till Abu Dhabi. Efter några timmar av väntan där kommer jag äntligen att få landa i Sri Lanka. Med en ryggsäck som handbagage ska jag landa helt själv i ett land jag aldrig besökt tidigare. Jag är så trött och skinkorna gör ont pga av den kalla trappan så jag har inte riktigt förstått det ännu. Men ja jag är fan sjukt exalterad!!