...Nu var det dags att inta storstaden, hej då lugnet, stranden, värmen och vilodagarna. Hej storstad, blinkande neonlampor och tjattrande japaner. Och framför allt sushi. (För min del)..
Niklas drömresmål, och jag får hänga med på det. Helt fantastiskt.
Även här hade vi bokat en lägenhet mitt inne i smeten via AirBnb.
Omotesando. Ett trendigt (lite överklass på de som bodde där omkring) område med många små härliga restauranger, barer och vintagebutiker men också lyxbutikerna så som YSL, Chanel, Stella McCartney och Prada.
passade oss perfekt.

Första kvällen blev en hemmakväll, ganska trötta efter resan och en promenad på dryga 4h för att hitta någon slags matbutik så att vi kunde handla lite inför veckan. Eftersom vi bodde i en lägenhet med ett litet kök så försökte vi spara in lite på pengar genom att varje morgon äta frukost hemma. Förutom sista dagen i Tokyo... (se bilder längre ner.)

Dag två - Kameran var laddad, kartan framme och två glada och förväntansfulla turister skulle ta sig an Tokyos gator,.

Vi tog oss till Tokyo Metropolitan Government Building för att få en svindlande utsikt utöver staden, vi hade mer än tur med vädret då solen sken och vi fick en klar bild på hur stor det verkligen är. Om man vill se Tokyo från ovan ska man verkligen ta sig hit. Det var fri entré och erbjöd en bättre utsikt än Tokyo Tower.
Innan dagen fortsatte krävdes att söt och kaffesug skulle dämpas.

Mörkret föll sig på ganska så snabbt efter att vi lämnat byggnaden. Efter att vi gått en tag hittade vi en bio. 2 min senare var vi två biljetter rikare till, hör och häpna, Star Wars. Det var heller ingen vanlig bio utan IMAX (4D). Detta innebar till vår häpnad att stolarna rörde sig efter filmen, man kände av vind, slag, och andra effekter. Riktigt häftigt faktist men nu i efterhand så räckte det med en gång.

Och ja! Det var en fröjd att gå på damrummet. Komplicerat men jäkligt kul. Om man ville ha det privat kunde man välja att ha musik. Värme i sitsen, olika sortis spolning och torkning haha! JA DET FANNS ALLT...
Såhär var det överallt, till och med i våran lägenhet. LYX.

Kvällen avslutades på bästa sätt med en sorts tapas Tokyo-style. Egen grill och man beställde vad man själv sedan skulle tillaga. Fisk och skaldjur för min del och olika sorters kött för Niklas. Olika sorters sallad och soppa. Världsmysigt avslut!

Dag tre begav vi oss till de norra delen av vårt område Omotesando där jag fick fylla mitt vintagehjärta med ett antal härliga butiker fyllda utav gobitar. Ville helst ha allt, Niklas köpte sig ett par sjukt snygga mockaskor och jag fick ett par Nike i läder, en kimono (som jag kände var ett måste)... Det mesta är ett måste när jag överväger om jag ska köpa eller ej, Inte Niklas favoritargument. För mig funkar det utmärkt.

Om man vill uppleva de galna Tokyo är ett besök på Takeshita Street ett måste! Där fanns allt. Niklas blev helt matt och jag ville in i alla butiker. Skrikande japaner som vill att du helst köper allt i butiken, djurshop. ta med en valp hem nu. Ett överflöd utav olika sorters glass-wrap och så fortsätter det. Tänk dig allt galet, det fanns där.

Ren kärlek!

BILDREGN ifrån vårt söndagsstrof i Yoyogi Park som var mer än behövlig efter den magiska brunchen vi förtärde på förmiddagen på New York Bar&Grill, en restaurang på 52a våningen i Park Hyatt Hotel.
Det var minsann ingen dyig brunch vi hade bokat, men en kostnad runt 500 per person förstod vi väl att det va bra grejer. Finns ju såklart massor av andra billigare alt. men vi kände att vi ville lyxa till det lite på sista dagen. Vi möttes av en otroligt fin resturang med service från första sekund. Och vilken utsikt! (bild nedan)
Först serverades en förrätts-buffé med allt från japanska skaldjurs-läckerheter till mozzarella, pajer och gott bröd. Ett glas champagne till satt bra.
Vi fick sedan välja mellan 6 varmrätter där jag tog färsk japansk fisk från marknaden och Niklas åt en Australiensisk oxfilé. Båda ytterst nöjda.

Dessertbuffén var verkligen något utöver det vanliga, pajer, kakor, glass, pannacotta, ja allt man vill ha. Det var gudomligt gott. Vi mådde dock inte så bra efteråt då vi åt lite mer än våra kroppar tyckte var OK men det fick gå bra för denna gången. Besöket till Yoyogi Park var mycket välbehövligt, skönt med frisk luft och lite promenad.

Jag åt ungefär fem sådana skålar med olika sorters glass, M&M, oreo (besatt utav dom nu) och färsk frukt, Niklas åt ett antal olika kakor, pajer och cheesecake! Allt var fantastiskt och jag skulle önska detta minst en gång i månaden.

En utav dagarna var det upp i ottan för att transportera sig till den berömda Tsukiji Fish Market. Vi har så många fantastiska bilder där ifrån så jag tänkte mig ett eget inlägg om just den dagen! Håll till godo kära ni. Ett antal fiskbilder och en HELT GALEN SUSHI kommer ni få ta del utav!

Tack igen min allra bästa livskamrat och pojkvän för att jag fick uppleva staden och resan med dig! Detta kan jag göra tusen gånger om. Med dig i mitt liv är allt perfekt och jag vill för alltid vara din!

Hallå! Dags för en liten update om hur det går här borta. Börjar dock med lite bilder som hör till föregående inlägg, lite sent!

Bild 1 föreställer min kvällsutsikt från rummet, har faktiskt en av de bättre utsikterna från de student "dorms" som finns här omkring.

Bild 2 är en överblick över Huvudbyggnaden på campus, som ni ser är det ofattbart stort. Den viktiga detalj man kanske inte kan se på denna bild är att på båda sidor av denna jättegata så är själva byggnaden integrerad under jord. 6 våningar av klassrum, kontor, restauranger, mataffärer, optiker, florist, bank, caféer, bibliotek, bio med mycket mer. Ganska häftigt!

Bild 3 är en bild från den kända och exklusiva stadsdelen Gangnam som fick en snabbvisit under den första veckan!

NU vidare till den senaste tiden, vad har hänt?

Mina kurser har nu startat och jag har 3 längre lektioner i veckan, alla tre ämnena känns mycket intressanta och fokuserar mycket på lärande via diskussion inom klassen, vilket jag tycker är bra. Schemat för terminen ser bra ut var gäller uppgifter och tentor m.m, kommer ha 0-2 assignments per vecka. Endast tentor i ett av ämnena men de ersätts med större skriftligt arbete i de andra kurserna, ganska logiskt.
Vissa av dessa assignments får vi välja vilken vecka (dvs vilka kapitel) vi ska skriva/presentera om och jag anmälde mig som frivillig att vara först ut med en 20-30 minuter presentation inför klassen. Känns som det är lika bra att få de gjort, hoppas inte jag får ångra mig ;)

Annars flyter vardagslivet på, börjat göra 4-5 matlådor varje vecka så att det inte äts ute varje måltid. Gymmet besöks regelbundet, kan bli en del dötid på rummet annars så viktigt att man får lite rutiner runt om.
Har även gjort mina första innebandyträningar. Provat på 2 olika lag och nu blivit medlem i Seoul Haechis! Verkar vara ett gäng sköna grabbar, bra fart på träningen, mycket folk, helt OK nivå. Det kommer bli jättekul! Blev även inbjuden på middag hos Coach Jong! (även coach för Sydkoreas landslag, vilket är en kul detalj!)

I övrigt känns allt riktigt bra, hoppas att jag kan fortsätta hänga med i plugget och se till att få lite ny kunskap! Börjar bli lite för bra på att äta med pinnar, väljer det framför kniv/gaffel mestadels, riktigt kul när man väl kan!

Motivationen är på topp för tillfället, inga skoluppgifter kan hindra mig just nu för den 25e kommer familjen på besök! Mamma, Pappa och min Klara-Lovisa!
Ska bli fantastiskt skönt att få träffa dom igen, klart man saknar dom. Sen ska jag även göra lite beställningar av svenska varor som behövs för att överleva resterande period (lakrits bl.a.)

Det får räcka för den här gången, KL kommer snart med en uppföljning på vår resa -> Tokyo!!

hörs

... en gäst han känner mycket väl, en gäst han gjorde en fantastisk resa med. En gäst han fick uppleva korall blått hav, billig öl och fantastiska vyer med. En gäst som lärde honom spela patiens, lösa sudoku och hur man skriver längre meningar på en bild på snap. Han själv lärde gästen att mycket om eget ansvar, hur man läser en karta på bästa sätt och att fyra månader utan hans närvaro kommer gå som en dans.

"distance isn´t an issue because in the end, I have you"

Efter många timmar i luften, med stopp i London (där vi även tog den obligatoriska reseölen) Hong Kong och därefter anlände vi till staden Cebu i Filippinerna. Värmen välkomnande oss med stor famn och vi tog emot den med ännu större. En natt på hotell innan vi skulle transportera oss till Camotes Islan där vi den närmsta veckan skulle spendera våra dagar.. The Ocean Jet gick en gång om dagen till ön ifrån Cebu så kl 10:oo var vi på plats vid kajen och båten kastade loss.

Vi anlände en timme senare och vid kajen på ön fick vi ett fint mottagande utav grannen tillika assistenten till mannen vi skulle bo hos, dom va som hans små hustomtar. Brandos och Jane. Fantastiska människor som hjälpe oss med och allt och lite till... utflykter, information, Ja vad vi än behövde. Vi hade bokat en lägenhet genom AirBnb (som är det bästa som hänt inom resevärlden). Mannen som ägde huset hette Tor och kom från Norge, En fantastik trevlig och gästvänlig man som levde ett avslappnat pensionärsliv med sin fru på ön.

Ljuset var magiskt. 30 graders värme och en solnedgång som inte gick av för hackor.

Det är knappt så man förstår att man varit i detta paradis. Vi bodde uppe på berget, trappan gick ner till en liten strand där vi var ensamma mesta dels, Om vi inte ville ta landvägen till den stora stranden, kunde vi ta havsvägen. Ett miniävetyr dagligen.

Den stora stranden som heter Santiago White Beach låg ett stenkast ifrån vårat hus, med ett gångavstånd på 5-10 minuter. Där fanns flera resorter och restauranger. Vi hittade en favorit för lunch och middagsintag, närmare bestämt Pito´s Sutokil. Första dagen vi åt beställde vi en stor öl var tack, vi fick en liter var... vi hittade inte hem den kvällen... Maten som serverades va dagens fångst utav olika fisk och skaldjur, ris och kött. Niklas älskade fläsket och varierade sig inte så mycket. Kanske var ett smart drag för han va den som inte åkte på magknip och illamående.

Dagarna gick fort, vi sysselsatte oss med olika aktiviteter så som grottbesök, filippinsk street food serier och häng vid polen. Dagsturer runt ön och en hel del fruktätande. Vi fick som sagt fantastisk hjälp av Brandos och Jane samt även Tor. Brandos körde runt på oss vart vi än ville. Vi hyrde även en motorcykel utav honom och körde runt en del själva också.

En helt oförglömlig tripp började lida mot sitt slut och vi började sakta men säkert packa våra gejer och förbereda oss mentalt för kyla igen. Den sista kvällen möttes vi alla upp för en middag på stranden och där efter fortsatte kvällen hemma hos Tor med drinkar och tjat natten lång. Vi drack färsk kokosvatten med rom med is. Inte Niklas favorit tyvärr men för min del slank det ner.

Brandos, inför kvällens festligheter.

Dag 11 tackade vi för oss och återvände till flygplatsen i Cebu för att åka vidare till nästan destination. TOKYO

Välkomna till denna blogg!

Är och har aldrig varit någon frekvent bloggare men tänkte att det kunde vara kul att dela med mig av denna upplevelse under min utbytestermin i Seoul, Sydkorea. Tyvärr bör ni inte förvänta er ett inlägg per dag eller något sådant utan jag kommer försöka uppdatera läget när tillfälle ges. Reserverar mig för bedrövlig meningsuppbyggnad och stavfel, kommer bara skriva rakt uppochner om en del som hänt :)

Efter en fantastisk resa med min Klara-Lovisa där vi besökt både Filippinerna och Japan, (Gästinlägg av Klara-lovisa kommer snart upp här) landade jag 04.30 på Incheon Airport i Seoul. Då det var alldeles för tidigt för att åka in till stan så började min vistelse med att spendera 2-3 timmar på en flygplats. Testade lite koreansk mat, tog såklart något alldeles för starkt och koreanerna skrattade åt mig.
Tillslut bestämde jag mig för att åka in till stan och göra mig hemmastadd på mitt "dorm" som det heter. Där träffade jag min rumskamrat, holländaren Kevin. En lång, krullhårig, lite stolpig kille som studerar Mediakommunikation/design. Tror nog vi ska komma bra överens under dessa månader!

De första 2-3 dagarna såg ganska lika ut: På dagtid var det mycket information om universitetet med bl.a. orientering och campus-tour(måste man säga. Campus (bild) är otroligt imponerande). På kvällstid ordnades välkomstfester på olika klubbar runt om i stan och Seouls uteliv verkar vara måndag-lördag och öppettiderna är något bättre än Karlstad om man säger så.
Om jag ska nämna något mer ang. campus, Det finns verkligen allt! 10-12 restauranger, 2 gym, en vårdcentral, florist, mataffärer, optiker, starbucks och andra caféer, apotek m.m. Ganska häftigt faktiskt!

Nu har vi 2-3 dagar ledigt till kurserna börjar, dagar som ska spenderas med dels förberedelser inför kurserna med bokinköp, anteckningsblock och allt sånt jag behöver. Ska köpa en innebandyklubba och ett par skor inför tisdagens innebandyträning (ska bli spännande). Sedan ska man väl försöka hinna med lite sightseeing nu när man ändå är ledig, testa mer olika koreanska maträtter så att man vet vad man gillar inför middagsvalen i den koreanska vardagen.

Tror det får räcka för den här gången, vi hörs!