En väldigt bra dag för mig faktiskt! Precis innan vi skulle åka in till Göteborg och gå på stand up så fick jag reda på att jag har blivit antagen till de kurser jag har sökt på komvux. Nu ska jag bara läsa en i taget, men jag hade fått rådet att söka samtliga nu. Så jag kommer läsa matematik 4 på 50% med start 19/2. Jag kommer arbeta som vanligt hela tiden. På halvfart kommer det ta resten av året innan jag blir klar (förutsatt att jag lyckas) jag har redan skaffat ett konto på en läxhjälpsida med pedagogiska videos som på ett enkelt sätt förklarar grunderna. Så igår när maken kom hem från jobbet, satt jag och pluggade matte. Det har aldrig hänt förut i vårt förhållande! Jag kan inte säga att matematik är något favoritämne direkt, men jag vet att jag har en bra studieteknik. Samt att jag tar tag i saker i tid, så det här kommer gå bra!

Men ikväll har vi varit inne i Göteborg och sett stand up med Jim Jefferies. Helt klart nöjd med föreställningen, mycket nytt material och det var bra! Även vi i lilla Sverige har youtube haha. Men jäklar va han är rå! Men det är ju det han är känd för. Så en riktigt bra dag! Sjukt trött nu!

Bilden har absolut inget med texten att göra. Men igår köpte jag en världskarta som är som en skraplott. Man skrapar i det landet man varit! Skitkul! 29st länder just nu! Råkade även skrapa Luxemburg, för att det är litet och ligger ”i vägen” så nu måste vi åka dit, för jag har ju redan varit där. Make sense?!

Ny vecka och känner mig utvilad efter helgen. Det var en bra helg och idag har jag en helt galen träningsvärk. Ändå åkte jag iväg och simmade med mamma nu på kvällen. 750 meter på 20 minuter, ganska bra jobbat! Träningsvärken försvann i vattnet och efteråt bubblade vi bubbelpool. Vill verkligen ha badtunna hemma!

Hittills i år har jag ett snitt på 9000 steg/dag. Känns bra! Bra början på det nya året

Varje dag borde vara såhär! Veckan var ganska jobbig för mig, men helgen är väldigt bra. Somnade tidigt och vaknade tidigt men kände mig ändå utvilad. Har tittat på serier samtidigt som jag åt frukost i sängen. Idag har jag spelat lite mer Skyrim och det är svårt! Jag dör lite med jämna mellanrum. Kan bero på att jag gör utmaningar jag inte är redo för och kanske har lite för dåliga vapen. Försöker få Johan att hjälpa mig, jag råkade bli biten av en vampyr och märkte det inte ens. Så jag förlorade liv och förstod inte varför. Jag kommer nog in i det snart. Johan gillar när jag tar paus i spelet, för då passar han på att sno min dator för att spela sitt spel.

Men jag var även duktig idag! Gick till gymmet och körde body pump, riktigt jobbigt men det kändes bra!

Idag var första arbetsdagen det här året och det var ju fint väder ute så det blev en bra dag. Johan hade fortfarande semester, så han var hemma och städade (duktig make) dock installerade vi The Elder Scrolls V Skyrim på min dator idag och det innebär att Johan slipper se mig på ett tag om jag fastnar för det. Just nu i början är jag lite skeptisk, men sjukt snyggt spel! Har lite problem med musen och att se omgivningarna ordentligt. Känns som att jag har lite för sega reflexer, men det blir nog bättre när jag lär mig alla knappar jag ska använda på tangentbordet.

Avslutade kvällen med ett yogapass. Mamma kom dit och jag tänkte ”hon måste ju se mig” men det gjorde hon inte, så jag kastade min mössa på henne när hon hade vänt ryggen mot mig. Haha kul att chocka mammut lite! Riktigt skönt att köra ett pass, hjälp va stel jag är! Kändes som att all stress och negativitet bara rann bort! Vill köra igen nästa vecka, men då är jag tyvärr upptagen på annat.

Gott nytt år familj och vänner! Just nu befinner jag mig i Göteborg efter en riktigt trevlig nyårsafton. Vi kom hem från vår resa den 29:de och vi har i princip bara slappat sedan vi kom hem. Jag har suttit och spelat Phantasy star 4 och det är ett riktigt bra spel!

Men igår åkte vi till Madde för att fira nyåret. Vi fick en riktigt lyxig 3-rättersmiddag och vi hade en perfekt pensionärs nyår. Vi spelade Bingolotto (ingen vann) och spelade Carcassone och ett frågespel. Vi åt riktigt god mat, det hade du gjort bra Madde! Vid 12-slaget kände vi inte riktigt för att avbryta spelet och vi såg knappt några fyrverkerier. Men vi hörde dem klart och tydligt! En perfekt nyår med andra ord.

Men om vi ska summera året då! Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men ändå ett bra år. Året började i Mexico som nygift och det känns som att jag knappt varit utomlands i år. Brukar rabbla upp många länder, men det kan jag inte i år. Men vi var i Norrland och så högt upp har jag aldrig varit förut! Jag fick äntligen besöka spelbutiken i Umeå och se en ren! Vi var på badhotellet och firade Vickan, riktigt mysig helg ❤️

Vi var inte heller på några festivaler, utan det här var året vi var hemma. Men några konserter blev det i alla fall, som vanligt vissa bra andra grymma. Vi renoverade och tog hand om vårt hus, tyvärr sabbade vattenläckan mycket.

Årets stora glädje var helt klart bröllopsfesten! En riktig höjdare faktiskt, den kommer betyda massor i många år framöver. Jag och Johan har självklart spelat fler spel än jag orkar räkna upp här och vi har utökat brädsspelsamlingen en del i år.

Tack familj och vänner för att ni (som vanligt) alltid förgyller tillvaron! Ni betyder allt och ni har berikat mitt liv med många minnen, skratt och kärlek.

1. Åka jorden runt
74. Besök en vingård
75. Spring midnattsloppet, check
76. Ta jägarexamen
77. Besök alla världsdelar (dock ej Antarktis)
78. Se pyramiderna
84. Besök Disney land Paris
85. Se vita huset
86. Prova en ny sport, check
87. Besöka de 7 moderna underverken (4/7 klara)
88. Läs boken 1984
97. Prova snowboard
98. Bo utomlands
99. Prova på surfing

Idag gick vi upp på tok för tidigt och tog en bil mot Da Lat 4 timmars bilfärd upp i bergen. Vi hade bett hotellet att packa ihop frukost, bett två gånger. Det blev ingen frukost och lika bra var det! Nu fick vi köpa något som vi inte hade ätit här förut och det var soppa med biff och nudlar. Ganska gott faktiskt! Men jäklar vilka sämst vägar det finns i Vietnam och ändå envisas chauffören med att köra över 100km/h. Det var det mest obehagliga jag varit med om. Guiden såg att det inte gick så bra för mig (instant carsick) och bad chauffören sakta ner lite. Upp på serpentinvägar smala som tusan med stup och ändå köra för fort. Känns som dålig kombo. Självklart tutade han i var enda jäkla kurva (om alla ligger i sin fil behöver man inte tuta) men guiden var samma som dagen innan julafton och han var ju bra. Vi har besökt en kaffefarm, två vattenfall, åkt en typ av berg- och dalbana, besökt ett zoo (riktigt hemskt) besökt ett crazy house, besökt Buddha och fått god mat.

Överlag en väldigt bra dag! Trots att det regnade väldigt mycket!

Berg- och dalbana som Johan fick vara ansvarig för bromsen. Vem kom på den dumma iden? Det var läskigt och det gick väldigt fort! Jag ville att han skulle bromsa, men det gjorde han inte. Kul! Men smått farligt!

Crazy house i Da Lat är tydligen världens mest galna hus. Byggdes för att vi ska tänka på miljön och miljöförstöringar (what?!) tre byggnader föreställande träd med massor av gångar och tunlar inne i trädet. Många gångar runt taken för utsikt över Da Lat. Väldigt konstigt men samtidigt kul!

Titta där, ett vattenfall!

Idag har det varit ganska kasst väder här i Mui ne, självklart varmt ändå men molnigt. Så vi tog sovmorgon, brydde oss inte ens om att äta frukost på hotellet. Väl vid lunchtid gick vi till vänster istället för höger, eftersom vi ändå skulle åt det hållet. Hittade en helt tom, mysig restaurang med ca halva priset vad vi brukar betala för mat. Så med andra ord, nästan gratis! Det var väldigt gott! Vi tog en taxi till Phan Thiet och till shoppingcentret Lotte Mart. 4 våningar och inget till mig! Jag är typ en meter längre än alla Vietnamesiska kvinnor och minst 200kg tyngre (ja kvinnorna väger -x kg här) samt att de kan använda mina skor som båt för två personer. Känner mig som en jätte 😝 Johan hittade lite kläder som han köpte. Han behöver fylla sin garderob med snygga kläder. Men jag köpte en present som jag är ganska nöjd över!

Kom tillbaka till hotellet och idag fick Johan sin vilja igenom och vi gick till den tyska restaurangen precis utanför vårt hotell. Ja han ville enbart dit för att dricka weissbier. Så vi fick friterad mat (smakade gott ändå) efterrätt och regn. Vi får alltid regn när vi är i Tyskland! Väderleksrapporterna har varnat för regn hela tiden vi varit här nere, men det är först idag som vi kunnat anat något som kan liknas vid regn. Det var inte många eller stora droppar som kom och det var visst allt!

Idag har vi firat jul och det har varit en bra dag. Jag börjar bli ganska trött på maten här, det är samma sak på menyn frukost som lunch. Det kommer dröja ett tag innan jag äter ris och nudlar, för det serveras med allt. Så idag gick vi till en restaurang där vi ätit tidigare och jag beställde frukttallrik med yoghurt (gud vad jag saknar yoghurt) och sedan beställde jag äggröra. Jag fick köra google translate här, för jag ville verkligen ha äggröra. Det stod att äggen gjordes efter mitt val och eftersom de inte är något vidare på engelska...kocken tyckte tydligen att det var väldigt kul att jag beställde från frukostmenyn vid lunchtid. Vi fick dock riktigt fina snögubbar i vårt kaffe.

Idag hade hotellet galamiddag och japp flera av rätterna serveras till frukost varje dag. Men visst det var god mat och tomten delade ut paket till barnen. Som mest sprang runt pelarna i restaurangen, i brist på julgran kanske?. Personalen är väldigt söta här på hotellet. De kom och frågade om vi ville ha vin. Jag försökte förklara att jag ville ha alkoholfritt alternativ och Johan ville ha öl. Vi fick båda vatten (japp alkoholfritt jag vet) när de kom med vatten sa Johan att han vill fortfarande ha öl. De hämtade öl, till oss båda såklart! Johan fick dricka för två. Sen hade vi bara fått knivar att äta med och vi försökte förklara att vi ville ha varsin gaffel. Pekade på knivarna och trodde det var självklart vad vi menade. Vi fick såklart två knivar....

Men det försöker och de är trevliga! Man kan inte bli arg på dem. De flesta har max gått i skolan i 4 år och allt engelskt på tv är dubbat, fast jag tror inte att så många har tv hemma. De är självlärda och det är inte så lätt alltid.

Jag och Johan önskar alla en god jul!

Det är inte alla som kan säga att de har skålat i champagne för 130.000 på sin bröllopsdag! Det har vi! Vietnamesiska pengar iofs men ändå. Dom kallar det champagne, det står sparkling wine på flaskan och det smakar övergäst äpplemust. Så den åkte ut i handfatet. Som jag sa till Johan, det kunde ju varit bra! Tur att vårt första år som gifta var mycket bättre!

Idag har vi varit på en utflykt upp i bergen, där vi fått se lite vietnamesisk kultur. Vi hade en engelsk guide, som inte var bäst i klassen på engelska, men väldigt snäll och trevlig. Det första stället var ett gammalt hinduistiskt tempel där ett av Vietnams 54 minoritetsfolk levde. De tillverkade fina tygsaker och hantverk. Det var även en väldigt fin utsikt därifrån.

Nästa ställe vi åkte till var ett tempel för fiskarna i Phan Thiet och där fanns även ett skelett från en val som var 400 år gammalt. Tydligen fiskar dom inte val, för den är helig. Sen åkte vi ganska långt och bort mot bergen för att se en jättestaty av Buddha, en liggande Buddha för att vara exakt. Jättevarmt ute och nästan molnfritt. Förresten långt och långt! Vi åkte 3 mil, men i Vietnam ska man vara glad om man kan köra fortare än 40km/h. Vägarna är väldigt dåliga, folk ligger i vägen precis överallt och kör ut rakt framför allt och alla. Tutan används frekvent. Vi försökte förklara hur trafiksituationen ser ut i Sverige, det tog stopp efter ”vi använder aldrig tutan”

Vi åkte linbana upp på berget som guiden sa var 600 meter högt (det kändes inte så högt) väldigt fin utsikt, många fina statyer och byggnader och väldigt väldigt varmt. Vi kom till en trappa och guiden sa ”Vi är unga och friska, vi tar den här vägen istället” han ångrade nog det när han insåg att jag och Johan har 0 kondition i värmen och att det var en dålig ide att släpa oss genom djungeln.

Men det var väldigt häftigt att vara där uppe, se munkar, utsikt och få lite kultur. Även om jag tyvärr inte tror ett skit på hans religiösa berättelser om bota cancer och att folk kan överleva flera veckor utan mat och vatten för att genom meditation uppnå ett 6:e sinne som löser sådant världsligt trams ändå. Jag vet att jag inte kan överleva en dag utan mat och vatten iaf. Det insåg guiden också, han var snäll och köpte vatten åt oss.

Sista stoppet var en fruktfarm, helt meningslöst stopp! Fick även reda på i bilen på väg tillbaka (guiden hade igång radion) att det har varit en orkan över Filippinerna och det är därför det varit så blåsigt och mulet våra första dagar här. Vi har uppenbarligen inte märkt något av det!

Dagen avslutades med poolhäng och nu när orkanen är borta, inte ett moln på himlen. Massa varmt och vi doppade oss i poolen konstant. Dagen underhållning kom från en asiatisk kvinna vars pojkvän skulle lära simma. Det gick inget bra! Hon hoppade upp varje gång och trots att hon sprattlade med alla armar och ben helt frenetiskt så hamnade hon under vattnet utan att röra sig en millimeter framåt. Det var jättekul! Hon var inte rädd för vatten iaf!

Middag intogs på en restaurang med regnskogstema och det är typiskt oss att lyckas hitta tacos på vietnamesiskt sätt. Vi fick bröd av (vad vi tror) gelatin, kött, glasnudlar, sallad, ananas och gurka. Det rullade man ihop som en tacos, jag var skeptisk men det var väldigt gott och sjukt mättande. Vi trodde att vi beställde en riktig biff, så vi blev förvånade när köttet kom ut sådär. Fast de äter ju med pinnar, inte med grillbestik. Glatt överraskad var jag iaf och väldigt mätt!

Tack älskade Johan för ett fantastiskt år! Vi kommer att ha många lyckliga år framför oss ❤️

Även idag har det varit en bra dag här i Vietnam. Vi har chillat vid poolen hela dagen även om det inte var strålande solsken så var det ändå varmt. Vi har läst bok och bara tagit det lugnt. Även Johan fick lite semester, då jag somnade i solstolen och sov säkert i en timme. Det finns tydligen inga myggor här, men jag och Johan har lyckats bli bitna ändå. Typiskt mig!

Idag åt vi den mest hälsosamma middagen ever! Glass! Det måste vara hela kostcirkeln! Det hela sköljdes ner med cocktails från den bästa baren enligt tripadviser. De var riktigt goda och jag fick en Mojito grattis för att jag hade en klänning på mig. Den var så god! Kändes ändå okej med glass till middag eftersom vi åt ganska dålig italiensk mat till lunch och gick aslångt för att få glass (hela 1,8km) vi gick ju faktiskt hem också och då var det Thailand-klibbigt och varmt. Så vi tog ett kvällsdopp i poolen, sjukt romantiskt! Speciellt eftersom min kära make försökte simma bröstsim när jag hängde runt hans midja. Tack älskling! Har alltid velat bli dränkt!