Finland, Rättvik, Italien, Vatikanstaten

Tjosan! Nu har Juni passerat, alltså en del av lovet. Har faktiskt hunnit göra en del:

Varit på Kryssning till Finland campat i Rättvik och besökt Italien och Vatikanstaten.

Vi börjar med kryssningen till Finland. Det var en tredagars kryssning (som vi har åkt på förr) som vi planerade med min moster och hennes familj. Denna resa kändes som en sjudagars resa med tanke på allt vi gjorde. Den började med att jag fick övningsköra från Ludvika till Västerås.. Vi tog en shopping vända i Mall of Scandinavia (där vi även var med om ett brandlarm) innan vi åkte till hamnen. Det var riktigt kul att ha med mina små kusiner på resan då jag alltid hade något att göra. Kryssningen kände man igen och Finland kände man också igen, men det var riktigt skönt att komma ut på en lugnande resa där man bara kunde slappna av. Vi badade och lekte med barnen, super mysigt.

Planen var också egentligen att vi skulle åka till Gröna lund efter kryssningen men det var inget passande väder så vi åkte raka vägen hem istället.

¨¨

Veckan efter bestämde vi oss för att spendera midsommaren uppe i Rättvik så vi tog husvagnen och drog oss mot Siljansbadets camping (samma gamla trygga camping som vi traditionellt besöker). Där spenderade vi midsommar med pappas kusins familj och dess vänner, väldans trevligt! Även solen hängde med under midsommaren (=sällsynt), så att bada blev det också såklart.

¨¨

Direkt efter husvagnssemestern åkte jag, mamma och pappa iväg till Rom, Italien. Vi hade en otroligt härlig semester med underbart väder (ca. 30 grader). Vi fick en karta och gick till alla sevärdheter i närheten, vi gick sammanlagt flera mil under denna resa, vi gick sjukt mycket, vilket var extremt jobbigt i den brutala hettan, men så värt det.

En dag fick vi en guidad tur till Colosseum som var riktigt intressant, men den dagen var värmen som jobbigast.

Vi besökte också Vatikanstaten (världens minsta land i storlek). Vi besökte då Peterskyrkan med den guidade turen (som ärligt talat var långtråkig).

Vi hade också en avsedd shopping dag, den gillade man! Jag kan säga att det blev en lyckad resa, vi bodde på ett jättefint hotell med en mysig pool och reception. Vi åt mycket pasta (riktigt gott, såklart). Vi upplevde mycket Italiensk kultur. Trafiken i Italien är väldigt fascinerande, hur folket parkerar (på övergångsställen, mitt på vägen, på trottoarer o.s.v) är skrattretande! Kan också säga att Italiensk restaurangservice inte är så mycket att skryta om, så vill man äta på restaurang i Italien så är det tålamod som gäller.

Det är vad som har hänt hittills av mitt sommarlov, vi får se vad som händer sen :)!

Men vi hörs, Ciao!

Ja, varför ska man starta en blogg? Varför inte :P

Får känslan för att vara lite kreativ ibland, det kan vara ett kul ställe att skriva ut alla åsikter och tankar på. Och lite små kul som händer i livet kanske. Kan ju vara riktigt kul sen att kolla tillbaka på i framtiden.

VILL man, så SKA man!

Man får ju tankarna "tänk om nån man känner hittar bloggen", "tänk om nån tycker man är töntig". Hmmm, haha men vad spelar det för roll, och tycker någon att jag är töntig, då är det så, det trycker inte ner mig någonting. Här skriver jag för min egen skull, inte för någon annans, tänkte att det kanske kan vara någon som vill ta del av mina åsikter eller livshändelser :)

¨¨

Har redan spenderat större delen av min dag vid datorn, har en massa skoluppgifter som jag måste göra klart till veckan som kommer och har inte gjort klart en enda. Som tur är så har man långhelg så då har man tid. Men imorgon så åker kanske jag och far iväg på en biltur med Range Rovern, vi skulle egentligen också ha kampat, men bilen strular, så vi får se om det blir något överhuvudtaget.

Det känns som att det är Lördag, men nej, det är Torsdag :). Veckan har varit riktigt seg, Speciellt med Nationella proven. Hade ett muntligt anförande på svenskan i måndags, det kändes som att det gick ganska bra. Sen var det skriftliga nationella på engelskan i Onsdags (alltså igår) gick helt okej tror jag. Vi kollade också på en Opera med skolan i tisdags, insåg då att opera är inget för mig, jag gillar att sjunga, men opera är då inget för mig. Provade också på Thaiboxning igår, kan säga att det känns i kroppen idag.. Det var faktiskt mycket roligare och intressantare än vad jag trodde. Kanske ska gå på det någon termin, bara för att lära sig att försvara sig själv, kan ju vara bra att kunna det. men vi får se ;)

Så har och troligtvis kommer min vecka att se ut,