Japan

Dag 1

Då var Dubai avklarad. Två sjukt hektiska dagar till ända, med facit i hand skulle nog en dag till vara skönt för att hinna med allt vi ville göra. Första dagen åkte vi in till ett stort shopping mall där de hade allt från ett gigantisk akvarium mitt i med hajar, rockor och massa olika fiskar till vattenfall samt en stor fontän. Vi åkte dit och kikade runt lite innan vi besökte världens högsta byggnad, Burj Kalifa, som hör ihop med gallerian. Vi tog hissen till den 124 våningen som låg ca 485m upp för att njuta av utsikten. Därefter åt vi gott innan vi åkte till nästa mall en bit längre ner. Där, efter en del velande, beslutade vi att åka skidor i deras backe de har mitt inne i gallerian (helt galet). Det var en vinterpark med massa olika sorts saker man kunde göra. Vi åkte skidor i ca 2h och kände av hur surrealistiskt det var att åka till Dubai som ligger mitt i ett öken område för att åka skidor när vi har toppklass backar hemma. Udda roligt var det iaf och mysigt.

Dag 2

Dag två blev det tidig uppgång för att hinna med beachen. Vi åkte till en strand och tog det lugnt i ca 20min innan vi bytte till en annan strand längre ner i downtown. Där tog vi några bilder innan vi snabbt var tvungen att åka till hotellet och checka ut. Efter utcheckningen så var det dax för en öken safari tur vi bokat på förhand. Vi blev upphämtade och åkte ca 45min ut till ingenstans (öken) där chauffören svängde av vägen och lätta trycket på däcken för att sedan racea runt i sanddynorna! Tur att ingen av oss var åk rädd för han höll inte igen. Upp och ned på sandkullarna. Sedan kom vi till vårat camp där vi fick möjlighet att rida kamel och åka snowboard på sanden, vi testade båda såklart. Sen blev det mat och underhållning. Maten är väldigt god här, speciellt deras Shawarma som kan liknas med en kött tacos liknande god rätt. Efter god mat och lite medioker underhållning så bar de tillbaks till hotellet för att hämta bagaget och bege oss ut till flygplatsen. Nu sitter vi här och ska invänta flyget som går om 5h (05.00) som tar oss först till Istanbul och sedan till Tel aviv i Israel som är vårat nästa mål 👌🏽😃

• Dubai

Japan

Sista dagarna gick fort och händelserik!
Vi gjorde en vandring till i Dolmotinerna, denna var betydligt mer krävande än gårdagen och tog totalt ca 5-6h i brant stigning till toppen. Efteråt satte vi oss i bilen och försökte ta oss så långt vi kunde innan klockan blev för mycket. Vi hamnade i Milano där vi tog in för natten. Dagen därpå fortsatte vi in till Frankrike där Mont Blanc stod på schemat. Vi åkte gondolen upp och njöt både av solen och av den fantastiska vjuen som erbjöds däruppe över alpernas vita fjälltoppar. Mycket skönt och lite små läskigt att kika runt.

Efteråt bar det slutligen av till Hugos vinterstuga där hans pappa och hans sambo väntade oss och som vanligt är engelskan mycket begränsad bland de äldre så det blev mycket fransk prat med lite översättning från Hugo. De var snälla nog att bjuda med oss ut på fin middag där jag fick testa på en klassisk fransk meny nämligen ost fondue. Tre olika ostar som smälts ner med vin som man doppar med bröd. Gott men efter ett tag blev det lite väl mycket :) trevlig kväll.

Sista heldagen gjorde vi såklart en tur i bergen nära deras stuga med utsikt över alperna och Mont Blanc när man når toppen. Vi fick sällskap av tre andra bekanta till Hugo. När vi nådde toppen satte vi oss och återigen bara njöt av både solen och utsikten medan vi fikade. Känns mycket tungt att behöva lämna så snabbt då det erbjuds otroligt mycket friluftsliv här men får väl återvända nånting framövers. För dagen därpå var det bara att städa ihop grejorna efter en skön sovmorgon och åka till flygplatsen. Landade i Sverige och Östersund 21.45 och klev upp 06.00 dagen därpå för att påbörja jobbveckan på Blomstergården Krokom, tvära kasst!

Sammanfattningsvis: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Del 2.

Vi åkte tidigt till Lago di braies som jag sätt så fina bilder från och blev absolut inte besviken när vi anlände helt slitna efter natten som var. Det var inte så mycket turister heller vilket gör att du kan suga upp området bättre. Vi tog oss en koppkaffe till rånarpriser (50kr!), väl förunnat tyckte vi, innan vi åkte ner mot byn igen och inhandlade så vi hade frukost och lunch. Ca 30min från Lago di braies, som ligger i Dolomiternas bergkedja, låg starten på våran hike tur för dagen. Vi hade planer på att göra en kort tur pga sömnbrist men vädret var magnifikt och likaså området. Så det blev en lång promenad på ca 5-6h. Helt makalöst vackra bergstoppar som aldrig verkar ta slut runt omkring mig. Riktig fin och härlig tur.

Nu ligger jag på ett boende (!) och har fått duschat och krypit ner i sängen och är helt utslagen efter en mycket mycket bra dag. Imorgon är tanken att vandra en ny härlig vandringsled i denna fina bergkedja men först på tur står en redig sovmorgon :)

💋

Del 1.

Ja, jösses va späckade dagar vi har. Andra dagen i Rom klev jag och Hugo upp tidigt för att vara tidigt på plats för att komma in till Vatikanstaten som öppnade portarna 09.00. Vi anlände 08.45 och kön var kanske 400m minst. Vi bokade en guidad tur eftersom då slipper man kön och de går igenom Vatikanstatens viktigaste platser och skulle ta ca 3h. Guidade turen var inte alls bra och hela Vatikanstaten var en ända turisthåla där vi hela tiden var tvungen att följa med strömmen genom hallarna medans våran guide namedroppa år, namn och händelser av bara farten.

Aja, var ändå ett "most do" i Rom att besöka påvens guldgruva. Därefter mötte vi upp andra Hugo som redan betat av Rom nyligen som tog med oss till olika fina platser. Tillslut nådde vi Colosseum och jag kunde boka av 5/7 wonders of the world. Tyvärr hade klockan redan hunnit bli 16 och klockan 17 behövde vi skjutsa ut Hugo som skulle flyga hem för jobb, så vi njöt och kikade runt ett tag innan vi begav oss. Eftersom kön in var enorm och tid inte fanns så hann vi inte in vilket var synd. Efter vi tog farväl av Hugo så bestämde jag och andra Hugo att vi lika bra kunde fortsätta ta oss norrut när vi ändå åkt utanför Rom. Sagt och gjort brände vi upp mer än halvvägs upp till Florence där vi stannade in i en liten by/stad och löste boende tillslut.

Dagen därpå blev det att äta frukost på parkeringen till supermarket innan vi åkte sista biten upp till Florence. Landskapet är mycket fint och när vi parkerat och vandrat runt i staden så insåg vi snabbt hur "less" vi var på att speed datea massa städer. Blir mycket samma samma med byggnader osv. Så på eftermiddagen åkte vi vidare till Pisa där vi tog in för natten. Där kikade vi såklart in lutande tornet i Pisa och hade planer på att se en fotbollsmatch men som gick i stöpet då det sen långt tillbaks var fullbokat.

Efter Pisa så åkte vi upp mot Cinque Terre som ligger i Italienska rivieran i nordvästra Italien. Cinque Terre är 5 otroligt vackra byar byggda efter kust området och området är en nationalpark. Vi åkte till byn längst upp norrut och började vandringen på ca 3-4h för att beta av tre av de fem byarna då de andra två sträckorna var stängd. Luften var tropisk och kvavt så svetten bara rann! Men var riktigt härligt att få komma ut i naturen och vandra efter en period av stökiga städer.
Efter vandringen maxade vi hela kvällen för att ta oss till andra sidan, upp mot bergen i nordöstra Italien. Vi kom fram i närheten dit vi skulle runt 21.30 och utan boende klart. Vi hörde oss runt bland 4-5st hotell men som antingen var fullbokade eller för dyra. Det hela sluta med att vi slängde upp Hugos tält utanför en bondgård på en liten parkering. Vi sparade fint på pengar (dyrt i Italien) men var det värt det? Ytterst tveksamt. Eftersom vi är med en bergskedja så blev det snabbt mycket kallt så det blev inte mycket sömn för oss den natten vill jag lova! Vakna och var helt förstörda.

Japan

Vi ankommer till Ancona 07.00 med färjan efter en god natt sömn. Vi har siktat in oss på staden Pompei som är ca 4-5h bilresa söderut från Ancona. Resan gick bra, väldigt fin resa med mycket berg och fina landskap. Kommer till Pompei och äntrar den arkeologiska staden. Vädret är mycket bra! Vi strosar runt ruinerna från Romarriket som ödelades av vulkan utbrottet från Vesuvio bland alla turister. Så bevarat och nyupptäckt område. De håller fortfarande på att utforska staden.

Därefter åkte vi in mot Napoli och hittade vårt boende ute i förorten till staden. Checkade in och åkte in till staden för att äta och jösses vilken enormt stökig stad. Trafiken var galen och som sagt så kändes staden överlag väldigt osäker. Vi letade upp en välkänd pizzeria då Napoli sägs vara pizzans hemstad och såklart tog vi den som anses vara bäst. Två olika pizzor har de på menyn och var enormt mycket folk så att få en plats i restaurangen var inte att räkna med. Så vi beställde och tog med oss och satte oss vid en trappa. Pizzan såg fördärvlig ut men herrejösses vilken smak! Går inte att jämföra med svenska pizzan som endast är sliskig. Denna var smakrik på en helt annan nivå! Bellissimo 👌🏽

Dagen därpå var det dåligt väder igen och vi hade planerat in att besöka vulkanen Vesuvio. Trots dåligt väder så körde vi dit. Vandrade ca 30min upp i regnet och däruppe var det tät dimma. Fransmännen skrattade åt mig när jag alldeles innan stegringen upp köpte med mig en pizza slice, men är det inte allas dröm att äta en Vesuvio på Vesuvio?? 😄

Vi såg knappt någonting ner i kroaten men vandringen runt var ändå duglig. Sedan satte vi oss i bilen och bilade de 2h upp till Rom för att checka in på det nya boende. På vägen stannade vi till med ett shopping outlet för att köpa biljetter till fotbollsmatchen Roma - Palermo. Så när vi ankom till boendet var det bara att duscha och byta om för att sedan sätta fart mot arenan - stadio olympico. Matchen var underhållande, 4-1 skrevs slutresultatet till. Lagomt bra stämning på läktaren och kul att få se en Serie A match igen sedan ungdomstiden då vi gjorde en magisk resa till Italien för att se på fotboll.

Nu blir det till att sova för imorgon ska vi förhoppningsvis hinna med att beta av mestadels av Rom på en dag! 🏃🏼

• Italien

Japan

Vi åkte hela vägen från Budapest till Plitvice National park som tog ca 5h. Vi anlände ca 22.00 så vi checkade in på vårat boende och sov! Dagen därpå besökte vi kanske världens mest i ögonfallande naturpark, iallafall Europas. Makalöst fint med vattenfall överallt och klart grön turkosa vatten med fiskar i. Det tråkiga var att det var dimmigt men åh andra sidan var det inte så mycket folk som det annars är. Så vi strosa runt och njöt i ca 4h som tog oss runt alla sjöar. Därefter åkte vi mot Split. Tanken var att vi skulle åka kustlinjen ner i Kroatien men när vi kollade färjor till Italien fick vi tänka om. Antingen stanna 4-5 dagar eller åka imorgon kväll. Vädret är inte perfekt och Kroatien är ett typiskt semesterställe som man kan åka tillbaks till så vi kände att vi hellre betar av Italien istället. Så sagt och gjort boka vi natt färja imorgon (fredag) till Ancona. Så vi har en kväll och en heldag i kuststaden Split.

Den kvällen gick åt att äta gott och strosa runt huvudområdet. Nu börjar klimatet ändras både vädermässigt och historiskt. Här är det varmt i luften (äntligen!) ca 18-19 grader och är behagligt. Historiskt så är det inte präglat som resten av öst europeiska länderna av andra världskriget utan av romartiden.
Andra dagen så fortsatte vi kika runt i stan och passade på att njuta av morgon solen innan regnet drog in. Så nu inväntar vi färjan för att kunna få vila lite och ladda inför Italien!

Japan

Sista dagen i Slovakien så skulle vi kolla in ett av de finare slotten i öst Europa enligt rykten. Det var sagolikt fint, likt Disneys slott. Det tråkiga var att vi hade en dålig tajming då allt är stängt på måndagar så vi fick aldrig chansen att få gå runt inuti och kolla. Vi tog det lugnt och fikade innan vi satte fart mot Budapest i Ungern - ca 4h bilresa.

Vi anlände på rätt sent på kvällen så vi checkade in på boendet i centrala delen av Budapest och åkte och parkerade bilen i utkanten vid ett så kallat P+R parkering där du kan kliva på tunnelbanan in till staden och som är gratis. På tisdagen blev det stadsvandring. Runt om i städerna i öst Europa så erbjuds free walkingtours men som vi aldrig av någon anledning hoppat på. Denna gången gjorde vi det. Vi fick en mycket bra guide som visade oss runt i den enorma staden och visade av några av de större byggnaderna utav alla. Om jag innan tyckte Krakow hade många gamla byggnader så är det inte ens i närheten av hur många olika fräna byggnader Budapest har. En annan intressant sak är att staden är uppdelad mellan en flod där ena sidan heter Buda och den andra sidan Pest och uttalas ihop Budapesch inte Budapest.
Andra intressanta saker var att inga byggnader får vara högre än 96m som kyrkan och parlament huset når som ska symbolisera likvärde, ingen är större en den andre. Ungern har en väldigt intressant historia också kring hur de både blivit ockuperade och konkurrerat i världen. Massiv stad som verkligen är intressant. Efter våran rundtur så strosa vi som vanligt runt själva för att se det vi önskade att se. Bland annat ett monument med gamla skor efter Danube floden som symboliserade när militär gruppen vid namn Arrow Cross beordrade judar att ta av sig skorna innan de avrättades och föll i floden, där skorna var det enda som lämnades kvar. På kvällen sedan blev det att testa på bar livet. Något Budapest är vida kända över är att de tar över en gammal övergiven byggnad och gör om till en bar/häng ställe. Riktigt coolt koncept där det fanns ca 20st olika med olika design.

Dagen därpå - onsdag - så blev det att testa på deras spa anläggningar de har. Vi valde det populäraste som hade en utomhus pool. Var riktigt skönt att koppla av och blev nästan lite väl länge vi var där för vi lämnade först Budapest runt 17-tiden och har en bilresa på ca 4-5h till Kroatien men det var de värt!

Japan

Dagen efter det spontana kalaset så bar skutan av till Slovak paradise national park som är ett stort område med över 300km av vandringsleder. Vi tog den mest populära som skulle ta ca 4h totalt. Vi försökte febrilt att leta upp någonstans att äta frukost men eftersom vi bodde i en bygd nära parken och det är söndag så var allt stängt så vi köpte några choklad bars på ett hotell i området innan vi begav oss. Denna vandring är den absolut roligaste hike jag gjort! Man vandrar längst med en mindre bäck där du hela tiden måste studsa runt på stenar för att ta sig fram. Riktigt fin natur och som sagt, nästan som en naturlig hinderbana. Vissa partier måste man klättra bland annat vid vattenfallen. Inte den säkraste vandringen men använder man skallen och är försiktig ska det inte va några problem!

Efter vandringen så hade de äntligen öppnat upp restaurangerna så vi kunde mysa i oss en soppa som förrätt innan maten. Efter det åkte vi till ett maffigt slott där vi tog oss en rundtur med en apparat som gav oss en guidning kring slottet. Slottet går tillbaks till medeltiden där det flera gånger bytt ägare som härskat över samhället där inne. Imponerande stort. Därefter bilade vi oss längre in i Slovakien till ett annat litet samhälle för att tillbringa kvällen.

Japan

Den sista dagen i Polen spenderades i Zakopane som ligger allra södrast i Polen och mellan Polen och Slovakien går en stor bergskedja. När vi börjar närma oss målet från Krakow och vjun av de kantiga bergstopparna så blev vi som barn i bilden, woaw! Byggnaderna och landskapet är annorlunda. Känns lite som Åre stuk bara det att de är billigare.

På agendan stod vandring i Tatrys fjällkedja och till sjön Morskie Oko. Väldig enkel och populär vandring på ca 2h enkel väg upp. Tråkiga var att det var helg och "holiday" för polackerna vilket betydde välfärd utan dess like av folk upp till den fina sjön som kantras av fjälltopparna, mycket trisst. Vi knallade iallafall vägen upp, undgick turist beachen, och satte oss på sidan av sjön och fikade och bara njöt av det fina vädret. Sedan begav vi oss runt sjön där man kunde klättra upp till ännu en mindre sjö längre upp och få utsikt över Morskie Oko sjön uppifrån. Helt otroligt fint var det där, får Kanada vibbar av stället. Snö, barrskog, vattenfall, höga vitklädda bergstoppar.

Efter vi sugit in allt och bara njutit så begav vi oss neråt för att sedan bege oss till Slovakien som låg ca 2min bilresa från parkeringen till vandringsleden. Där norpa vi ett billigt boende i en liten bygd. Vi anländer ca 20.00 och letar oss in i huset. Väl där fick vi ringa så ägaren kom och som såklart endast kunde Slovakiska (?). Hon pekade upp mot övervåningen och undra via teckenspråk om vi var okej med att sova däruppe. Javisst, sa vi som var trötta. Tog med packningen upp och möter ett stort gäng sittandes runt ett matbord. Visade sig vara en kajak klubb från Polen som satt där glada i vågen med X antal för många vodka shots. Bredvid matbordet drar Slovaken ner en stege som leder upp till vinden. Där skulle tydligen vi bo. Helt bedrövligt boende. Vi garvade åt situationen men får bli som det blir tänkte vi. Luckan kunde såklart inte stängas utan vi fick höra hur polackerna härjade. När vi gick ner så började de insistera på att testa deras hemgjorda vodka. Super goda var de och det hela sluta med att vi satte oss ner med dom då de ändå satt och sjöng och spelade musik. Väldigt trivsamt blev det när tre spelade gitarr och en hade tillochmed med sig en kontrabas och spelade med medan resterande 10 personerna sjöng stolt sina polska allsånger.

Japan

Två nätter blev det i den bästa staden hittills under resan - Krakow. Allt ligger tätt och deras huvudtorg är maffigt med både gamla byggnader, skulpturer och kyrkor. Staden känns mycket mer i liv än de andra. Så efter heldagen i Auschwitz så passade vi på under kvällen att uppleva Krakow.

En typisk polsk rätt. Ett bröd fyllt med diverse innehåll, rätt gott faktiskt, annars är det konstigt nog dumplings som gäller och speciellt med blåbär som är mycket gott. Känns dock mer som en efterrätt än en huvudrätt menmen.

Dagen därpå så gjorde vi en mer grundlig stadsvandring för att se det mesta under ljusets strålar innan vi lämnade staden. Denna dag var - första - dagen på resan med sol!

Därefter så begav vi oss utanför Krakow igen för att besöka en av världens äldsta saltgruvor som varit i drift sedan 1200-talet. När UNESCO började lista världsarv så var salt gruvan en av de 10 första landmärkena med andra såsom Yellowstone, Galapagos öarna osv. Det som var synd under vistelsen var att gruvan var enorm men besökare hade bara tillgång till ca 10% och den vandringen var väl "uppgjord" med olika dockor som skulle illustrera hur det var. Blir lite likt ett museum/karusell än att få se det äkta. Men var ändå mycket som gav en Woaw känsla, bland annat alla salt skulpturer gruvarbetarna gjorde och hur de utgrävde salt som var otroligt värdefullt förr i tiden.