Dag 9

Idag är det förflyttning från Tanzania till Uganda som gäller vilket känns både skönt och intressant. Jag lyckades tillslut skriva ut mina visum som jag behöver och de hann skinnflå min plånbok en sista gång (betala boendet 1 natt och flygtransport) innan jag anlände till flygplatsen.
Tanzania lämnar delade känslor såhär efteråt. Mycket härligt land med mycket att se men gäller ha mycket tålamod och vara noga med vad man gör.

Flyget till Uganda gick väldigt smidigt och även genom visum kontrollerna, inga frågor ställde de. Första "hindret" var att återigen så fanns ingen att plocka upp mig på flygplatsen fast jag bokat det. Människorna på flygplatsen var dock väldigt tillmötesgående och hjälpsamma istället för på andra ställen där de är hetsiga. Jag gick in till flygplatsen igen och försökte ta ut från alla ATM utan resultat och efter jag bestämt mig att en av de hjälpsamma skulle skjutsa mig så kom hon från boendet med lappen och allt var löst. Vi åkte förbi en ATM där jag kunde ta ut pengar och fortsatte in mot huvudstaden Kampala där jag bokat alla nätter för min 5 dagars vistelse. De är väldigt bra på engelska vilket känns skönt och trevliga dock syns det som vanligt i Afrika att det är mycket fattigdom och man blir uttittad som vit. Jag nämnde att jag var hungrig och törstig efter flygen och hon löste så vi kunde stanna efter vägen och hjälpte mig att köpa Lollex som är 2-3 äggs omelett med tomater och rödlök som blir inlindad i en slags pannkaks smet. Mycket god var den!

Anländer till boendet och checkar in. Träffar ett stort gäng svenskar som hastigast som verkar vara här på någon klass/utb. grej. Träffar även en holländare som varit här i ca 1 månad och gör ett forskningsarbete. Hon berättar en hel del små läskiga saker som hänt på sistone (speciellt under julen) här och jag får helt klart uppfattningen att det inte bara är att ut och strö gå lite. De använder mycket Boda-Bodas här som är motorcykel transporter som också är viktigt att man åker med någon som man kan lita på. Överlag verkar inte själva Kampala staden erbjuda så mycket turist sevärdheter så planen är nog att ta hela dagen imorgon åt att ta det lugnt bara på boendet och undvika massa "hassle" som jag haft tillräckligt med från Tanzania.

Dag 8

En god natt sömn i tältet blev det. Vänt mig med att det ska vara iskallt om nätterna från bergsbestigningen men nu var det svalt och skönt. Åt frukost och träffade tre nya turister som också skulle köra safari, 1 "jobbig" amerikan och 2 härliga japaner. Vi fick som vanligt i Tanzania vänta länge utan någon information innan vi väl kom iväg. Idag stod en national park vid namn Tarangire på schemat med slogan "home of the elephants". Parken var helt annorlunda från Ngorongoro cratern som var vid öppen, denna hade mer träd och kändes mer härlig naturmässigt. Nackdelen i denna park var att det inte var lika djur tätt utan var mycket åkande. De andra turisterna skrek såklart så fort de såg en zebra eller gnu vilket man efter en dag redan blivit mättad på att se. Längst in i parken var det lite mer grönare och vatten där vi verkligen fick se varför parken är kända för elefanter. Det var elefanter överallt i stora flocker! Vi fick även se en hel del giraffer vilket var kul. Lejon på långt håll också. Efteråt kände jag mig hel nöjd med två dagars safari och längtar nästan till att få jämföra med Kenyas safari som enligt rykten ska vara bättre.

Transporten tillbaks var otrolig seg. Först vänta i 1h på campingen tills de skjutsa ut mig till byn för att invänta en minibuss. Där sittandes i ca 30min och bli nerstirrad av fattiga locals. Hoppa tillslut in i en local minibuss transport med andra som tog mig till Arusha (ca 1h bort från Moshi där jag ska bo), chauffören ville ha pengar att skjutsa mig till Moshi men sa att jag inte har pengar och att det ska inkludera. Så efter några samtal fick jag byta chaufför i Arusha som åkte massa konstiga små gator i gettot. Känns verkligen som man bara får go with the flow här. Chauffören var dock proper och trevlig så kändes ändå tryggt. Runt 16-18 ska jag egentligen komma tillbaks till boendet men blev först 22.00 (!). Så snabbt i sängs och sova.

I en liten förort när jag inväntar min skjuts så glider en pojk upp med denna cykel där det står "jämtland" på, världen är bra nog liten ;)

Japan

Tanken var att endast spändera två nätter i Kuta men det kändes lite väl hårt mot oss själva att hitta på något på samma dag som vi landade och först kom till hotellet vid 03.00. Så vi tog den dagen till att gå en långpromenad på den skitiga och rätt fula staden samt försöka läsa på mer om landet och planera ut en resrutt. På kvällen gick jag och Gabbe ut och dansade på en av de större klubbarna här vid namn "Sky Garden". De va kul men jag trodde inte det var möjligt att svettas så mycket. Som två blöta katter gick vi ut där ifrån. Dagen efter begav vi oss till Water Boom, vattenpark. Den största i Asien och andra plats i världen. Ett roligt ställe med många åkbanor, endast en mindre pool. Man är van att det är tvärt om, mer pooler och någon rutschkana. Vi började morgonen med att åka ett av droppen. Man ställer sig på en platta som sen slås ner och du far rätt ner. Efter det var vi alla pigga 😉 Vi var på parken mest hela dagen och åkte såklart allt. Det var trevligt! Sen åt vi middag och därefter gick jag och Tobbe till stranden för att kika på solnedgången. Dagen därpå checkade vi ut och styrde skutan mot Canggu där vi mötte upp två av mina kompisar som jag känner från gymnasiet, Lina och Rebecka. Vi behövde förstårs lite tid för att catcha upp under de två åren som gått sen vi sågs sist. De visade oss till en jättehärlig resturang som har temat att laga hälsosamma och nyttiga matalternativ samt även efterätter. Så gott! Sen gick vi till stranden som dock hade höga vågor så vart mest att chilla i de sackosäckar som fanns vid stranden och lyssna på liveband, inte så dumt det heller. Både Tobbe och Gabbe slocknade 😴 Sen gjorde vi ett kärt återbesök på resturangen och åkte tillbaka till hostlet och kvällen bjöd på utgång för oss alla. Vi kom iväg lite sent så hamnade på en "efterhängs pub", men vi hade roligt och dansade såklart en hel del fast dansgolvet var litet. Puben låg alldeles vid stranden utan tak så man såg stärnorna hela natten, vackert!

Dag 6

Äntligen en dag att koppla av! Sov ut och hoppade i poolen på förmiddagen och bara njöt att allt var klart med Kilimanjaro. Mötte sedan upp min nyfunna Australiensiska polare för lunch. Där berättade han att han först hade nämnt till tjejen som jobbade för hans Kilimanjaro företag om allt kring hur de försökte lura oss med hur många de var i teamet och med tippningen. Hon berättade att det sammanlagt skulle vara 6st och att denna guide blivit varnad förut, så hon ringde upp högsta chefen som blev riktigt arg då denne förstör deras rykte. Så chefen hade sedan mött upp William och bad så mycket om ursäkt och sa att vi hade gett en bra och duglig tipp vilket kändes skönt. De undra hur de kunde kompensera det hela och William hade bara sagt att han (guiden) aldrig ska ha klienter igen och chefen sa att han skulle sparka honom redan idag. Han (William) framförde att vi båda gillade teamet överlag som gjorde ett kanon jobb utom då guiden som var väldigt arrogant. Skönt att få lite medhåll och att våra suspecta tankar stämde.

Därefter var det tillbaks till boendet och fortsättning med min återhämtning med poolen. Riktigt skönt att ha en heldag ledig istället för att knalla ner från berget och komma hem sent.

När solen var påväg ner så blev det dags att packa ihop grejorna och förbereda sig inför två dagars safari med start 05.00 (!) dagen därpå. Sen mötte jag återigen upp William för middag och lite skönt kvälls häng.

Dag 7

Upp tidigt som sagt och in i en bil för att åka ca 150km till safari området. Jag och två tjejer från Kanada samt en äldre Australiensare, de tre hade gjort Kilimanjaro i samma grupp och åkte idag på en 1-dags tur på safari. Vi kommer fram till campen för en lättare frukost och bilbyte. Träffar våran guide som var bra på engelska och trevlig överlag (äntligen). Jag tror tanken var att jag skulle börja åka till en national park och dagen därpå besöka den vi besökte idag nämligen - Ngorongoro crater men eftersom alla verkade åka dit idag så gled jag bara med. Det tog tid som allt annat i Tanzania innan vi väl kom in på område med biljetter och tillstånd osv. Vi började med en överblick över kroaten där djuren flockas under torr tider då det samlas och finns vatten där. Efteråt åkte vi ner i denna "håla" och direkt hade vi turen att stöta på en lejonflock som låg under ett träd/buskage och vilade, vi kunde skåda de på riktigt nära håll vilket var häftigt. Den enorma hanen kunde man skymta genom buskaget liggandes och sova. Vi lyckades även nästan samtidigt se två fullvuxna elefanter med stora betar! Mäktigt.

Sen kom vi mer in i själva kroaten där det var betes djur överallt. Mest Gnuer, Zebror, olika fåglar (bland annat strutsar), antiloper, vildsvin osv. Vi åkte till en vattenhåla där vi kunde få se massa flodhästar, enorma varelser, samt vatten buffalos! Såg även en hyena. Påväg mot lunch stoppet lyckades vi se en noshörning på ett längre håll. Det tråkiga är att man inte besitter en bra kamera för att fånga hur enormt många djur det är samt få en duglig bild på avstånd. Vi åt lunch och fortsatte sedan att åka runt i kroaten.

Mycket härlig och enkel tur. Som på zoo fast på riktigt! Vi hade turen att få se 4 av de big 5. Dvs: Vatten buffalo, Lejon, Elefant, Noshörning. Kvar var bara leopard som guiden sa finns men är otroligt skygga. När vi senare lämnar området och är påväg från kroaten så hade vi nog maximal tur då när vi rundade en kurva på den dåliga vägen lyckades se en leopard glida över vägen! Elegant djur. Så blev tillslut 5 av 5 på första safari dagen :)

Nu droppades jag av på campingen medan de andra åker hemåt. Jag ligger just nu i ett eget tält som jag ska sova i inne i området. Imorgon bär det av på en ny safari som är en national park. Blir spännande...

Dag 4 & 5

Dag 3 på vandringen upp för Kilimanjaro är från Horombo hut på 3720m till Kibo hut på 4720m som ligger i foten på själva piken av berget. Det blev inte någon vidare djup sömn natten i Horombo då vi hade två kroater som snarkade ikapp i hutten. Vi var 4 olika grupper á 2 i varje som gick Marangu rutten och alla utom jag och Australiensaren stannade här en extra natt för acklimatiseringen. Vi fortsatte och dagen började med strålande solsken som de flesta dagar gör men slår om likt blixten till först en hagelskur på ca 30min för att sen övergå till vind och kraftig snöfall resten av vägen på 2h till Kibo. Jag tyckte det bara var härligt att få kämpa lite :)

Väl uppe vid sista campen så drack vi mycket té och varm choklad och tog en powernap för förlorad sömntid från föregående natt. Åt en brak middag för att ladda energi depåerna och sen var tanken att gå och lägga sig igen, klockan var runt 15-16 tiden. För vid midnatt runt 00.30 börjar stegringen mot toppen. Såklart är det väldigt svårt att somna på beställning och speciellt när man nu är på högre höjder. När klockan ringde så räkna jag ungefär att jag max kan ha sovit 1-2h. Vi packade ihop grejorna och drack vatten och té det sista innan vi påbörjade stigningen. Nu ska vi kämpa oss upp från 4720m till toppen på 5890m. En brant klättring fram till Gilimans point som ligger på 5685m och därifrån ca 200m med något flackare uppför.

Inga moln på himlen vilket betyder en jättefin stjärnhimmel! 5h ungefär räknade vi med att det skulle ta till toppen. Alla varma kläder jackor var på med skoter handskar, sen vare bara att ta rygg i mörkret och följa den framförs steg och stänga av skallen och försöka gå per automatik. Vi tar några pauser då och då och njuter av utsikten och dricker massa vatten. Vid ca 5300m så slår huvudvärken till för mig. Andningen blev mer påfrestande och energi dog av vid ca 5500m, så blev många vilo pauser med vätskeintag. När man vet att man har knappt 150m till att ha gjort värsta delen då ger man då fasen inte upp! Så sakta kämpade jag upp för den sista branta klippkanten och kunde sen "njuta" av att det värsta var gjort. De två stora vatten flaskorna jag hade med dracks upp och Australiensaren kunde dela med sig lite för nedstigningen, schysst! Med nu en kraftigare huvudvärk och tung andning så fortsatte vi sakta framåt och tillslut nådde vi peaken! 05.30 var tiden och vi var först upp innan massfolket av turister kom. Halvt döende så posera man med skylten och kunde njuta lite av början av soluppgången i horisonten. Efter ca 10-15min så börja vi gå nerför. Fortsatte tog några små micro pauser för att hämta energi och andning. Påväg ner kom även illamåendet vilket inte var skönt, men nu var det gjort så vetskapen att bara ta sig neråt och "döda" höjdsjuka kändes bra. Så trots att jag led något fruktansvärt så njöt jag av att jag fixade det :)

Solen började titta fram och värme oss infrusna vandrare. Först efter vi nått 5300m påväg neråt så började jag känna mig något bättre. Illamåendet och huvudvärken var kvar men bättre. Tillslut nådde vi ner till Kibo kampen igen helt knäckte och där var det bara att dricka massa choklad och fylla på vattenflaskorna för att fortsätta ner till Horombo hut där tanken för nästa övernattning ska vara. Klockan är ca 7 när vi pinar vidare i full fart ner mot Horombo, kroppen är helt slut och man var otroligt trött. Sista 10min började det regna, typiskt. Australiensaren hade redan dag 2 börjat höra om möjligheten att ta sig ner samma dag vilket skulle betyda en extra ledig dag i Tanzania för honom innan han dagen därpå åkte hem. För mig var det lugnt för då kan man ha en återhämtningsdag på boendet innan safarin. Så guiderna hade redan planerat att försöka lösa en rescue car i Horombo som ingår i National parken för de som går. Vi hade lite tur för det var en som väntade på att bli upphämtad så vi kunde åka med och tanken att lägga sig och sova ut i hotellet istället för att sova i en hutt och sen ta sig ner sista tidsdödande biten och komma till hotellet senare på eftermiddagen var mycket lockande. Så vi åkte med ner till Marangu gaten där vi startade och skulle där invänta resten av teamet som fick gå ner med grejorna. Vi anlände runt 12-tiden och kändes konstigt att tänka sig att jag var på toppen för 7h sen.

Vi fick vänta i ca 3-4h innan de tillslut kom och det kändes som en evighet för en som var totalt utmattad och riktigt hungrig. Fick i mig lite nötter och någon öl i väntan, bättre än inget. Sen när teamet kom tillbaks så skulle de såklart börja med att ha tips för trippen som vi helst önskat ta dagen därpå när grejorna skulle tillbaks. De började förstås att ljuga om hur många de var osvosvosv men som tur var så hade jag med mig en avokat som inte har några problem att argumentera och vara den "osköna" vilket vi svenskar, speciellt jag, har svårt för. Vi hade bestämt oss för en summa och efter mycket om och men så gick de med på det (sura såklart), men det är en klassisk skam har man hört. Att de mjölkar en på pengar och säger att de är mer i teamet än va de är osv. Guiden var riktigt oskön men våran ass. guide var mycket mer förstående och "trevlig" med oss. Såklart påväg hem så droppa de av William först så de kunde försöka fiska in lite sympati tippning från mig men stod på mig och sa att jag är en backpacker som tog det billigaste alternativet och blivit "lovad" en stor grupp dvs billigare tippning då man delar på det. Jag behövde ta ut pengar för att betala tippningen och så fort vi stannade vid en ATM blev det som att det vattnades i munnen på de så då försvann helt försöken för att få mer utan de ville bara ha det vi bestämt av oss. ATMet fungerade såklart inte och vi åkte runt och letade, jag var såklart fortsatt helt knäckt och blev så jäkla less på att behöva tjorva på med det här idag. Inte ätit och sovit på evigheter och klockan är nu runt 17-tiden. Tillslut fick jag ut pengarna och betalade och blev av droppad på boendet, checkade in och åt på boendet för att sedan hoppa i sängs direkt!

William hade en UV i liknande sak som armen tydligen använder som dödar bakterier i vattnet, riktigt häftig och dyr pryl!

Här kliver William in och styr upp tippningen!

Japan

Dag 1

Flyget från Dubai till Nairobi (Kenya) flöt på bra, sov mestadels. Sedan därifrån 07.30 gick nästa plan mot Kilimanjaro! Redan på flyget fick man se det mäktiga berget från fönsterrutan och börja tänka om allt går som det ska så står jag däruppe om 4 dagar, surrealistisk tanke. Landar på flygplatsen och tråcklar sig igenom visa kontrollen och går sedan ut bland folk massorna med lappar med namn på och hoppas att en av de ska ha mitt namn som lovat. När jag börjar inse att ingen har mitt namn så blir jag lätt nojig och speciellt när en kommer fram och frågar vilket bolag jag bokat med som inte kan känna igen namnet. Har jag blivit grundlurad det första som händer i Afrika? 2min ståendes därute kändes som en evighet men tillslut kommer en vit short pojke med mitt namn stort skrivet på en lapp och jag kan pusta ut.

Jag blir skjutsad till mitt boende och där företaget håller till. Träffar herren jag bokat Kilimanjaro turen med och safari. Redan här träffade jag på något som verkar vara vanligt iallafall i Tanzania (möjligtvis fler afrikanska länder) nämligen skam/lurendrejeri. Han bläddra fort i papperen och visar med en handskriven summa vad han fått in för mig och vad balansen kvar var att betala, men icke sa Nicke, då summan kvar att betala var alldeles för mycket och fick då visa det klart och tydligt med hjälp av internet att det inte stämde. De kollade upp det med banken och det stämde som jag sa. Bra koll! Boendet är riktigt bra! En fin och välskött pool med en sagolik vju av Kilimanjaro.

Efter allt var löst med betalningen blev det att sola och bada i poolen samt förundras över berget.

Dag 2

Då vare dags! Dagens 1 utav 5 dagar upp mot toppen. Jag packade noggrant vandring väskan så den skulle bli så lätt som möjlig och hyrde de få saker jag ej hade med. Boendet bjöd på frukost innan pickupen - 2 överkokta ägg och kaffe, stabilt. Jag blir upphämtad och får träffa min vandringspartner William från Australien en riktigt härlig typ som jobbat som militär, pluggade till avokad för att sedan bli diplomat och har just nu uppdrag i Iran och är här för en snabbvisit. Denna stora man har varit överallt som det låter och varit upp i väldigt många höga berg vilket känns riktigt bra! Härligt också att det bara blir vi två också. Vi åker runt land och rike med guiden som behöver hämta och lösa med grejer vilket kändes som de borde ha löst innan? Vi anländer tillslut till Marangu gate (en av alla vandringsleder i Kili) och där blir vi sen sittande ännu längre och vi vill bara sätta igång. Vi blev upphämtad runt 09.00 och först 13-tiden började vi vandra i hettan och till min stora förvåning är det inte jag som ska bära min lättpackade väska utan en porter (bärare) vilket betydde att jag tog min tänka beach bag att ha vatten och andra väsentliga saker i. Första dagen var från 1879m till Mandara hut på 2720m där första natten spenderades. Vi bor i små hus med madrasser vilket känns väldigt lyxigt istället för att kämpa på i tält. Vandringen var väldigt enkel första dagen så vi tänkte att nu blir det två tuffa dagar framöver.

Vi åt gott och somnade som stockar!

Dag 3

Dag 2 på berget blev även den relativt enkel vandring. Från 2720m till Horombo hut på 3720m höjd. Här trodde jag att det skulle börja bli tungt med andningen likt Cusco i Peru men kändes ingenting vilket var skönt! Vi går i ett otroligt segt tempo för att acklimatisera sig på ett bra sätt, vilket känns lite frustrerande :) Vi proppar i oss mat för att ladda på med energi för nu är det inte långt kvar tills vi närmar oss toppen!

Japan

Flygresan från Colombo till Kula Lumpur i Malaysia gick bra. Dagen startade med att vi gick från boendet till flygplatsen. En lång men skön promenad. Flyget gick ändå på kvällen så vi hade inget bättre för oss efter utcheckning från boendet på fm ute i ingemansland. På flyget fick Gabbe syn på en riktigt 10-poängare till kille några stolsrader framför. Men hjälp från charmören Tobias skrev han ner en raggningsdikt på en servett och gav killen. Nu håller vi tummarna för att han ska ta kontakt. Flygresan gick bra men vi alla hade svårt att sova under resan. När vi landade tog vi en buss från flygplatsen till Kuala Lumpur centrum och sen en monorail ut till boendet som låg 1km från Twin Towers. Vi hade blivit lovade att få lämna in våra väskor för att sedan checka in först vid 15.00 på boendet. Men på grund av komunikationsproblem fick vi vänta från 09 till 13.30 på att han skulle komma. Otroligt segt att bara sitta och vänta speciellt efter en lång natt. Men som tur var kom en kille som bad om ursäkt och visade oss till ett av de finaste boendet vi haft. Vi lämnade våra väskor och begav oss till köpcentrumet KLCC som ligger brevid Twin Towers. Trötta och möra sprang vi igenom det stora köpcentrumet i jakt efter borttappade laddningskablar och något efterlängtat nytt klädesplagg. På kvällen stupade vi i säng och vaknade mitt på dagen på tisdagen. Då fortsatte vi vårat shoppade och strosade runt i de olika köpcentrumena runt området. Mycket består av märkesbutiker men vi alla hittade något vi sökte. Vi avslutade kvällen med att se en bio, "Why Him". En rolig komidi som bygger på jobbiga och pinsamma scener. Jag satt mest och tryckte i mig de annars rätt äckliga popcorna och försökte gömma mig i stolen 😅 Sista dagen i Malaysia gick i samma anda som de tidigare. Vi klev upp, åt god självlagad frukost, checkade ut och sen tog vi en sista runda till shopping mallen och handlade de sista som fastnat på näthinnan. Därefter började vi transportera oss bort mot flygplatsen, vi tog bussen från ett av köpcentrumena ut till flygplatsen, smidigt och billigt! Flyget till Denpasar i Bali, Indonesien gick 22.00 och vi landade nu 01.00, sen tog vi en taxi ut till boendet. Nu är det sovdags!

• Malaysia

På tisdagkväll hade jag och Gabriel en utekväll vilket medförde en lång och välbehövlig sovmorgon på onsdagen. Resten av dagen spänadrades på stranden  med sol och bad. Vi hittade även vårat favoritmatställe här i Sri Lanka. Ett hak mitt ute i ingenstans (1a på Trip Advisor). Otroligt god "Rotti" som är likt en fylld pannkaka samt "Kottu" som liknar lite fride rice. Deras traditionella rätter, mycket gott! Torsdagen bestod av en resdag. Först tucktuck från Mirissa till Weligama. Därifrån tåget till Colombo Fort. Sen en ytterligare resa med tucktuck till hotellet. Vi började resan från Mirissa vid 13.00 och kom fram till hotellet i Colombo vid 19.30. Chaffören hade problem att hitta till hostelet och när vi väl ansågs vara framme möts vi av en stor gammal topless farbror vandrandes med ficklampa. Det kändes som vi klampade in på någons privata gård. Men vi var framme. Ett familjevänligt litet hus där de har rum de hyr ut på övervåningen. Vi käkade och sen stupade vi i säng. Dagen därpå började med en god frukost, dusch, och packning. Sen tänkte vi vandrar runt lite i området innan vi beger oss till flygplatsen och tar det lugnt där. Flyget till Kula Lumpur i Malaysia går runt 23.00.

Sri Lanka är ett väldigt lugnt ställe, inga försäljare, ingen som ropar eller försöker tvinga på dig saker och ting. Vilket är skönt. Men denna slappa inställning speglar tyvärr allt inklusive survicen här. Räkna med att vad du än kan tänkas vilja ha, en drink eller en tre-rätters middag tar mellan 2-4h beroende på hur "tur" du har. Allt tar tid, att få ett bord, att beställa, att få in dryck och mat, många fall har något glömts bort vilket man måste påminna många gånger om, att sen få räkningen, växel osv. Det är helt omöjligt att ta en snabb lunch/fika någonstans. Det finns heller ingen som bryr sig när man blir upprörd över survicen eller den uteblivna maten, växeln eller likande. Snarare tvärt om, de blir less och otrevliga. Detta förstörde mycket av landet som annars är fint, soft och med trevliga människor!

Africa

Igår lämnade jag rese sällskapet och det sköna strandlivet i södra Sri Lanka och begav mig upp till huvudstaden Colombo. En av de längsta dagarna på länge, 5h tågresa i ett fullt tåg. Som tur var hade jag sittplats hela vägen upp. Anlände ca 18.30 och tog en tuktuk till boendet som var förvånansvärt bra för att vara ett dorm boende i Sri Lanka. Tog en skön dusch och njöt av ett dugligt internet innan jag somnade. Upp 04.00 dagen därpå för avresa mot Kilimanjaro med två mellanlandningar, första i Dubai i 15h. Hade lite planer att åka ut till en strand eller till köpcentret för att slå ihjäl tid men kände att jag har mycket att ordna inför min Afrika vistelse så valde att stanna kvar på flygplatsen och "ta det lugnt". Tur var väl det då det visade sig nästan omöjligt att söka visum med telefonen för att ladda upp dokument i rätt storlekar och mått som behövs till två länder jag tänkt besöka. Så med hjälp hemifrån av mor och far så löste vi det tillslut! Men det tog lång tid!

Nu har jag ordnat med det mesta som ska ordnas med och inväntar nästa flyg som tar mig till Nairobi för att sedan direkt ta nästa till Tanzania och Kilimanjaro.

Planen är att en person ska hämta upp mig när jag anländer och ta mig till boendet där jag FÖRHOPPNINGSVIS kan ha en lugn och skön dag innan självplågeriet på 4 dagar börjar då jag ska traska upp för berget. Ca 5-6h vandring per dag och summit dagen på 11-15 (!!) timmar. Spännande och kul om det går som det ska 😊

Kan bli ett tag nu tills en blogg uppdatering kommer från min sida!

• Dubai

Tidigt nästa dag tog vi tåget från Hikkaduwa till Mirissa där vi checkade in på ett mysigt boende nära stranden. Resan hit tog halva dagen så resten av tiden solade och badade vi mest. Idag blev det åter en tidig morgon, då väntade valsafari. Vi fick se val, delfiner samt två sköldpaddor under parningsakt 😅 Alltid mysigt med djur och natur. Men tyvärr kändes "The Whale Watching" mer som "The Whale Hunting". Så fort en val kom till ytan för att hämta luft körde 15 överfulla turistbåtar i full fart dit. Det var trist men i övrigt var turen lugn och skön. Nu på förmiddagen känner vi oss trötta och slitna så vi kommer nog mest att ta det lugnt. Det är dessutom halvdåligt väder. Vi har precis vinkat av Niclas som nu ska fortsätta sitt äventyr på egenhand. Känns trist att han åkt men roligt att följa hans resa vidare 👌