Japan

Nuså hörrni, är resan i princip fullbordad. Vi landade i San Jose på natten och åkte till vårt boende nära flygplatsen och ”skynda” oss att somna. Nästkommande dag letade vi upp och tog lokalbussen för att ta oss långt ner mot söder (nästan vid Panama gränsen på Atlanten sidan) till Cauhita. Där tillbringade vi tre nätter. Stället var väldigt mysigt, en liten ort där allt handlar om surfing och pura vida som betyder ungefär som att allt är lugnt/chill. Första dagen vandrade vi igenom en national park för att försöka se det rika djurliv som finns i djungeln och framförallt för att hitta sengångaren som Costa Rica är kända för. Vi såg massa djur längsmed den 8km långa vandringen och två gulliga sengångare såg vi på hyfsat långt avstånd. Nästa heldag bestämde vi för att ta bussen till grann orten för att hyra cykel och cykla längs kusten genom flera små orter hela vägen ner till den söderligaste orten. Påvägen hoppade vi in på ett rescue center där de tar hand om skadade djur och fick en guidad tur genom centret. Både jag och Amanda fick blandade känslor om stället, bra att det hjälper skadade djur men kändes väldigt putinuttande och fel på någotvis. Efteråt funderade vi på att lägga en dag till i Cauhita för att testa gå igenom national parken igen då vi så gärna ville se en vild sengångare up close. Men helt plötsligt på cykelturen så lyckas vi se en stackars gullig sengångare försöka masa sig över vägen, så häftig att se!! Vi stod och kikade ett tag och hindrade en bil som var snäll nog att stanna och med hjälp av en sopkvast hjälpa stackarn över till ett träd. Tyvärr dör många sengångare i trafiken då de måste kravla sig över vägen för att ta sig till andra sidan, mycket tråkigt..
Cykelturen gick galant och var superhärlig.

Nästa dag så bestämde vi oss ändå för att förflytta oss upp norrut hela vägen till Tamarindo som ligger mot Stilla havs sidan långt upp i norr (lång resdag). Så vi tänkte kliva på bussen 05.30 men den fick vi inte kliva på för den var full.. så fick vänta till 07.30 istället vilket i sin tur gjorde att vi missade bussbytet i huvudstaden vilket gjorde att vi ankom väldigt sent i Tamarindo + att vi var super trötta och energilösa. Så dagen därpå njöt vi hela dagen på stranden. Tamarindo är mycket mer turistat så butiker och restauranger är lite dyrare och mer turist anpassade. På denna sida är det betydligt torrare klimat än vad det var på andra sidan där vi konstant svettades i den fuktiga miljön. Nästa dag bokade vi en heldags tur till Rincons national park. Där vandrade vi och kikade på en vulkan och badade i ett fint vattenfall samt badade i hot springs och smörjde in oss i lera, riktig härlig dag. De nästa två dagarna bestod av sol och bad och avkoppling innan hemresan. Vi funderade lite på att köra en heldags tur till Nicaragua södra del men vi kände att det varken var värt pengarna eller energin för en snabbvisit där, så vi tog det lugnt istället och hade det gott. Solnedgångarna har förövrigt varit jättefina i Tamarindo.
Idag har resan hemåt startat. Tar ca 6h (edit: tog 8h, var tvungen att byta buss halvvägs till en knökfull buss. Fick sitta i Amandas knä en timme innan jag satte mig på golvet sista 2-3h) för bussen att ta oss till huvudstaden igen där vi ska sova en natt innan vi imorgon flyger hemåt mot Sverige.

Costa Rica har verkligen imponerat på mig. Finns massor av aktiviteter att göra, forsränning, zip-lining, vandringar, vulkaner, vattenfall, dykning, snorkling, nästan allt finns att göra och turer erbjuda överallt så man inte behöver kämpa för att få till det man vill.

Men nu ser vi smått fram emot att komma hem och njuta av juletiden :)

Japan

Vi åkte från Cartagena old town neröver mot den absolut största turist utflyktsstället - Playa Blanca, som är en strand. Där hade vi bokat en natt med stranden. Vi åker en buss som tog ca 1h innan vi nådde stranden och oj vilket hav med turister och framförallt efterhängsen försäljare. Både jag och Amanda fick snabbt en stark osmak för stället. Vi var helt sluta när vi hittade boendet efter att ha letat boendet med väskorna plus blivit påhoppad konstant längst stranden.

Boendet var ändå najs där vi tog det lugnt på eftermiddagen och som tur är tar de flesta turister en dagstur ut hit vilket resulterade att stranden nästan var tom efter 15.00. Så då var stranden ändå ok, inget nämnvärt speciellt men ok.

Båda sov rätt halvkast då boendet inte hade någon fläkt på rummet men ändå skönt med tystnaden och vågorna. Dagen därpå gick vi från stranden ca 30min för att ta oss till ett fågel reservat. Ett jättestort ställe med massor av olika fåglar, rena återhämtningen från strand ”kriget”. Vi gick tillochmed två varv runt den långa slingra med alla fåglar. Därefter gock vi tillbaks till stranden, checkade ut, och tog bussen tillbaks till Cartagena för sista natten.

Idag tog vi sovmorgon och slappade lite innan vi sakta tog oss ut mot flygplatsen. Nu har vi flugit till Fort Lauderdale (konstig mellanlandning) och inväntar nu sista planet som ska ta oss till San Jose i Costa Rica där de sista 10 dagarna på resan väntar!

Några militärer entrade bussen i några minuter och en lade munstycket rakt mot låret.. trevligt!

Japan

Vi lämnade Aruba och tog flyget till Bogota där den ordinarie boknings planen var mellanlandning i Bogota (huvudstaden) innan flyget tar oss upp till Cartagena som ligger längst upp i norr, men. Flygbolaget ändrade vår kvällsbiljett till att flyga morgonen därpå. Vi berättade situationen när vi väl landade i Bogota och bolaget gav oss boende på ett riktigt lyxboende med transport + middag och frukost. Riktigt härligt!

Så efter en toppen natt på boende begav vi sen på flyget och tog oss till Cartagena. Vi kämpade med att hitta boende då nästan inte en kotte kan engelska och insisterar på att fortsätta snacka spanska hela tiden, hjälper inte heller att de inte använder teckenspråk eller underlättar att förstå. De bara fortsätter mala på med spanskan och det har gällt genom hela vistelsen här. Som tur är har vi lyckats på nått sätt att lösa många situationer och ofta fått hjälp av någon annan turist.

Vi vandrade runt under dagen i gamla delen av staden i den 32 graders värme, riktigt kämpigt! Men otroligt vackra gator och byggnader med massa olika färger och blommor. Dagen därpå checka vi ut och tog oss till båthamnen för att, med alla andra turistbåtar som skulle på dagsturer, åka ut till en ö för att bo i 3-dagar.
Otroligt härligt har vi haft det. Utan internet, hammocks, super simpelt levande. Ön är ännu rätt oturistad så kändes väldigt orört och inte alls stökigt som öar annars kan bli.

Vi fick information att om vi skulle till byn på ön så skulle vi följa den stora vägen. Lättare sagt än gjort när den stora vägen var en liten stig och stigar i olika storlekar fanns överallt på ön. Vi missräknade lite vår budget i cash vi tog till ön så vi fick dela alla måltider och inte unna oss för mycket, vilket var både trist men bra då priserna på boendet var de dubbla än vanligt i det billiga Colombia.

Vi skippade en plankton tur till en lagoon på ön utan gick själva på kvällen i det becksvarta mörkret till andra sidan av ön där lagoonen fanns och upplevde det själva. Kul och spännande!

En dag tog vi en tur till ett utomhus akvarium som låg på en ö alldeles intill där de har allt från sköldpaddor till hajar och massa andra häftiga fiskar. De gick runt mellan alla stora inhägnade och berättade om djuren (spanska såklart) och matade de. Påvägen tillbaks åkte vi runt en ö som tydligen var Pablo Escobars semester bostad.

Annars har dagarna vart exakt de vi önskade av Colombia - Sol, bad och relaxande efter hektiska dagar i USA och Kanada. Vi har idag tagit båten tillbaks till fastlandet och Cartagena staden

Japan

De fem dagarna i Aruba har sprungit iväg. Vi anlände i måndags och allt gick smidigt från flygplats till boende. Det enda ”jobbiga” var värmen vi fick möta utanför flygplats dörren. De tre första nätterna spenderade vi på ett lurkigt men väldigt centralt boende. Där tog vi buss upp till norra delen av ön till en av de kändare stränderna - Eagle beach. Två av dagarna låg vi och pressade på stranden och njöt av det turkosa varma vattnet. Sista dagen där åkte vi längst ner söderut till San Nicolas som blivit känd för sin street art målningar som de från och med ifjol börjat köra årligen. Jätte coola målningar prydde hus och väggar på de småa vägarna i samhället. Sen åkte vi längst ner på Aruba ön till Baby beach. En strand som både jag och Amanda tyckte var mer härlig, mindre turister och allmänt finare.

Dagen därpå slet vi oss upp 06.00 för att utnyttja vår första lyx boende på resan. En natt på ett 4-stjärnigt hotell som innehar en egen privat ö med flamingos och iguaner. Så vi lämnade väskorna och tog första båten ut till boendets privat ö och woaw vad häftigt! Två (rätt småa) stränder nära varandra fanns att välja på och vi tog solstolarna på flamingo delen där sex stycken flamingos härjar runt mellan solstolar och strandkanten, magiskt. Vi njöt hela dagen på plats där vi bland annat unna oss buffé frukost, snorkling. Aruba överlag är egentligen inget speciellt anser jag, är mest resort boenden överallt där folk latar sig på överbefolkade stränder, men denna privat ö gjorde hela vistelsen, det var något utöver det vanliga!

Kvällen tog vi det lugnt på boenden, rätt trötta över att ha nött på solen hela dagen. Idag åt vi den inkluderade buffé frukosten innan vi checkade ut. Som tur var går flyget vi ska ta 18.20 vilket innebär att vi återigen kunde ta oss ut till privat ön, vilket vi såklart gjorde. Vi njöt enda in i kaklet i solen och vattnet innan vi tog båten tillbaks till boende där de lät oss få duscha och byta om. Nu inväntar vi nya planet som ska ta oss till Colombia där nya utmaningar väntar!

Adios! 🇦🇼

Japan

Dagarna i Atlanta har bara gått av farten. Vi har träffat Amandas au pair kompis en kväll och andra dagar har vi hämtat upp barnen från skolan och åkt till parker där de/vi lekt lite. Vi har även bjudit på middag där jag och Amanda imponerade på oss själva genom att göra supergoda egen gjorda köttbullar med potatismos och lingon, succé! Har även som hastigast varit på ett mall och shoppat lite små saker. Försökt kopplat av med långa sovmornar men har även behövt ställa upp och tagit barna ett flertal gånger men känns ändå okej då vi bor och äter gratis. Blev idag bjuden på Thanksgiven middag bland annat som var toppen!

Känns väldigt skönt och lägligt att imorgon dra vidare till varmare klimat och fortsätta vår resa!
Så imorgon säger vi hejdå till Atlanta familjen och reser tidigt till Aruba ☀️

Amandas Au pair kompis från Polen har gift sig med en rik snubbe och lever ”the amrican dream”. Här är makens garage...

Här är huset och området vi bott i nu ca 8 dagar

Här är två av de tre barnen.

Här är tredje barnet, de är i 10 år (tvillingar och 11 år.

Fick på lördagen se två av pojkarnas basketmatcher som var riktigt underhållande!

De har en labrador valp som vi också fått hjälpt till att tagit hand om! Gullig men har en del sår på händerna.

Hela familjen

Japan

Hektiska dagar har det varit! Vi åkte från Salem upp till Seattle (4h i spöregn) där vi träffade upp våra kamrater från starten på roadtrippen i USA. Där sov vi över och klev upp ca 04.00 för att åka till flygplatsen där vi lämna av bilen och tog flyget ill Atlanta.

Vi landade på andra sidan USA och försökte ta ut nya hyrbilen som tjorvade en hel del då vi inte hade tillräckligt med pengar på kortet för depositionen. Så var tvungen att pendla tillbaks med tåg till flygplatsen för att få tag på wifi och föra över pengar. När vi tillslut löst ut bilen åkte vi snabbt till IKEA för att införskaffa presenter till barnen och åkte sedan till Amandas au pair familj i Atlanta där vi nu ska husera under vistelsen. Vi mottogs väl av de tre barnen och föräldrarna som var väldigt trevliga och glada att få besök. De har även en liten hundvalp som är super gullig.

Dagen därpå brände vi upp till Greenville för att träffa mina amerikanska kamrater som jag först träffade en kväll i Bali som sedan besökte mig för ca 1 år sen i Östersund. Dagens fokus med dom var att se Clemson (College amerikansk fotbollslag) som ifjol vann hela rubbet. Vi märkte direkt att ALLT i området kretsar kring detta orange klädda lag. Överallt i alla åldrar engagerar sig. Matchen började kl 15 och såklart skulle vi uppleva tailgating som är parkerade bilar med tält där de äts och spelas en massa olika spel! Vi hoppade in i ett gäng som mina kompisar kände där vi spelade olika drickspel och åt en massa snacks. Sen drog vi mot arenan för att uppleva stämningen. Jag önskade att gå in men biljetterna var lite väl dyra så vi passade. Trycket var enormt och spelarna anlände med bussar och sprang in på plan. När vi vände oss om och tänkt röra oss in mot stan för att se matchen ligger 2 biljetter på marken. Vi tog upp dessa och stod och beskåda vad vi fått tag i, ingen verkade sakna dessa så vi testade dom och lyckades ta oss in! Grymt kul! Stämningen på matchen var enormt häftigt, alla är oranga och var en riktig folkfest.
Clemson vann komfortabelt matchen och vi mötte sedan upp våra amerikanska vänner för att åka till ett födelsedags kalas för att fortsätta kvällen. Var fullt upp men mycket kul. Vi sov över i Greenville och gick dagen därpå på en rundvandring. På eftermiddagen åkte vi ut till Bryans föräldrar där de överraskade oss med typisk south mat i form av räkor, potatis etc. Vi hade det supermysigt och kände oss jätte välkomnade!

Nästa dag tackade vi och lämnade Greenville och åkte tillbaks till Atlanta igen (ca 2h). Jag hann se Sverige slå Italien i VM kvalet medan Amanda kollade på ena barnets gympa träning. Kvällen blev lugn och avkopplande.

Igår klev vi upp tidigt och åkte upp till Nashville, Tennessee (4h resa). Nashville som är känd som musikens hemstad! Jätte härliga gator där i nästan varje bar var live country sångare. Målet hit var såklart att få se Nashville Predators mot Washington Capitals, stormöte. Även här andas det hockey efter Nashvilles framgång i NHL senaste åren. Arenan ligger mitt i stan vilket är häftigt och laget har den mest högljudda supportrarna vilket helt klart märktes! Riktigt härligt tryck och matchen slutade tillslut hela 6-3 till hemmalaget. Kul!

Idag gick resan tidigt tillbaks till Atlanta igen. Precis kommit hem och ska strax hämta barnen för att hitta på något.

Japan

Då var dagen kommen! Vi släppte av Angelica och Johannes på flygplatsen och tog farväl. Jag och Amanda fortsätter resan genom att vi senare på kvällen gick och såg en basket match där hemmalaget Golden state körde över Miami heat. Roligt att uppleva och jag hade till och med turen att greppa en t-shirt som de kastade runt under pausen, såklart trippel XL..
Skulle ändå efter dessa sport event dagar vi haft rangordna hockeyn först tätt efter med amerikanska fotbollen och basketen sist.

Vi tog en natt till i Oakland för att dagen därpå åka norrut på highway 1. Vi siktade in oss på Redwood National Park och en stad strax ovanför där vid namn Crescent City. Vi missbedömde något hur länge det skulle ta att köra den krokiga men väldigt fina vägen längst kusten norrut. Vi startade klockan 6.30 på morgonen och anlände till nästa boende ca 18-tiden och då stannade vi bara till vid ett känt träd man kör igenom med bilen, så gjorde inga vandringar eller längre stopp inne i själva Redwood parken mer än att köra igenom den fina urskogen.

Idag har resan fortsatt norrut då vi ska på bara några dagar ta oss hela vägen upp till Seattle. Vi fortsätter kust remsan och har nu kommit till Oregon där vi stannade till och vandrade en kortis längst kust kanten i det nu bedrövliga vädret som dragit in. Dagen blev återigen lång, starta på morgonen och anlände på kvällen. Nu bor vi nedanför Portland en natt innan vi åker upp till Seattle!

Japan

Dagen därpå mötte vi åter upp Gabbe och Hampus i San José för att titta på ännu mer sport. Nu vankads det inget mindre än Amerikans Fotboll, något som ingen av oss sett tidigare. Jag tror egentligen bara att det var Niclas och Johannes som förstod något av matchen men roligt hade vi andra som utöver matchen kunde njuta av tilltugget. Vi åt sedan en gemensam middag innan vi tog förväl och begav oss vidare till Oakland. Jag och Johannes flög på eftermiddagen dagen därpå ( måndag) så innan avgång hann vi med att besöka ett shoppingmall (outlet) där vi fyndade lite innan hemresa. Nu har vi båda landat på respektive ort och flygresan hem gick toppen (jag sov). Vi känner oss supernöjda med resan och önskar Niclas och Amanda en forsatt trevlig resa!

Japan

Valet blev att vi åkte direkt till San Francisco och tur var väl de då vädret var dåligt, men när vi efter 3h kom fram till staden så sprack en klar blå himmel upp så vi klart kunde njuta av golden gate bron och dess vy med staden. Därefter åkte vi in och checkade in på boende innan vi mötte upp Gabbe och käkade på cheesecake factory, mycket trevligt och gott.

Dagen därpå blev en turistdag. Vi åkte och såg branta zikzak-vägen lombart street, kollade på painted house (gulliga villor på rad), strosade längst med fishermans wharf för att bland annat se sjö lejon. Därefter drog vi och shoppade runt lite bland butikerna till damernas förtjusning. Sen mötte Gabbe och hand nyanlända pojkvän Hampus upp och vi skulle käka på en indisk restaurang som Gabbe kollat upp... det visade sig vara en jättefin sådan med priser på runt 200-300kr vilket fick oss att snällt försöka övertala Gabbe att detta inte var en bra idé. Han insåg sitt ”misstag” och vi gick och köpte burgare på ett hak och satte oss på torget allihopa och käkade och roade oss.

Dagen därpå checkade vi ut ur boende och åkte ner till fishermens wharf igen för att denna gång ta en båttur ut till fängelset Alcatraz. Riktigt häftigt! Var en riktigt bra berättelse tur med hörlurar som tog en runt bland olika utrymmen i fängelset. Många coola berättelser och man kände sig nästan som där på den tiden. Där från den tiden var däremot en gammal fånge som sålde sina böcker. Efter Alcatraz turen tog vi bilen och åkte ca 1h söderut till San Jose där vi åkte och kikade på hockey, San Jose Sharks (barndomslaget) mot Anaheim Ducks med många bra svenskar i laget. Matchen slutade 1-1 och avgjordes på straffar där Sharks vann vilket var kul för stämningen.

Japan

Oakhurst är ett litet samhälle utanför Yosemite. Därifrån åkte vi de ca 1.50h in till parken för att njuta av vackra vyer som Yosemite erbjuder! Tyvärr så var de 5-6 mäktiga vattenfall som Yosemite är kända för väldigt torra så det var inte ens i närheten av deras prakthet som under vår och sommaren, men vyerna av bergsväggarna och skogen var ändå makalöst häftigt. Vi kikade runt på olika view points innan vi åkte in i själva dalen där vi gjorde en vandring till två av de fortfarande någorlunda aktiva vattenfall, ca 1mils vandring totalt.
Vi kom hem sent och idag ska vi checka ut ur boendet. Har inte riktigt bestämt oss än om vi åker in en sväng till i Yosemite innan San Francisco eller om vi åker direkt (lång dag oavsett, tar ca 4h till SF).. vi får se!