​Otroligt lugna dagar den här veckan. Kom ju hem i söndags från Prag och har redan siktet inne på nästa resa som nu går till Malaga. Sticker på fredag och planen är att komma hem på tisdag. Ska bli otroligt gött.

Har försökt komma igång med träningen igår med Henke också. Benpass till att börja med så går rätt dåligt men sjukt go känsla. :) Ska man ha det här jobbet så är träning viktigare än i många andra fall och jag själv har slarvat rätt mycket. Men nu börjar det nya livet... igen.

Idag kom jag hem ifrån en resa till Prag dit jag reste tillsammans med Lars, Rikard och David. Mitt andra besök i Tjeckiens huvudstad och fortsatt helt klart värt ännu ett återbesök.

Resan började med att jag och Rikard möttes upp på tåget till Kastrup där vi hade planerat att vara på plats i god tid för att sedan ha tid till att äta frukost i en av loungerna.

Så med både hungrig mage och blick så tog vi oss över Öresund och in i terminalen. Då vi inte hade fått sittplatser tilldelade när vi checkade in hemifrån så tänkte vi gå förbi och höra i disken hur det såg ut med platser. När vi kommer fram så har vi ca 45 minuter till avgång och en ganska kort kö mellan oss och personalen vid incheckningsdisken så vi kände oss ganska lugna där och då.

Vi märker efter en stund att kön inte riktigt rör sig alls... Något typ av datorstrul i kombination med ny personal gör att vi står mer eller mindre stilla i 15 min innan vi får svaret att vi skall gå direkt till gaten för att se hur vi ligger till i kön.

Något mer stressade så rör vi oss upp mot säkerhetskontrollen i Terminal 2. Kastrup brukar ha en ganska effektiv security som har ganska bra genomflöde. Idag så står det att förväntad tid för att ta sig till andra sidan är ca 12 min. Väl på andra sidan så börjar vi med hastiga steg bege oss ut mot vår gate (självklart en av de som är längst bort) för att hinna prata med gate-agenten innan boarding för att hör hur vi ligger till.

Väl framme så ser vi att boarding inte har påbörjats och vi glider fram och får varsitt boardingkort i näven och känner en svag blodtryckssänkning gå genom kroppen. Skönt, nu vet vi att vi kommer iväg.

ID-biljetterna vi får via jobbet är helt magiska. De ger en möjligheten att sticka iväg på resor som aldrig hade blivit av oavsett om det är en långresa till fjärran östern eller en spontantripp till Oslo. Priset man betalar är att det alltid finns en viss risk att inte komma med, så en eller två backup-planer är alltid bra att ha.

Boarding startar och vi rör oss ner i fingret till planet. En ganska händelselös flygresa senare så sätter vi hjulen i backen och vi kliver av i Prag.

Vi vinkar till oss en taxi och beger oss in till Hotell Maximilian.

Lars och David har kommit med en flight ifrån Stockholm som landat en timme tidigare och agerar välkomstkommitté när vi checkar in i rummet tvärs över gången. Ett snabbt ombyte och ut på tur för att titta på staden.

Första anhalt blir ett av de mer turistiga ställen vi äter på under hela resan, precis vid den astronomiska klockan på en uteservering. Det blev lunch och en första pilsner för att kickstarta helgen. En promenad upp till slottet och över Karlsbron senare så är vi tillbaka på hotellet för att fräscha till oss inför kvällen. Eftersom Sverige mötte Italien i VM-kvalet den kvällen så bestämde vi att en sportbar med TV var målet. De löste vi och en pubrunda senare så var vi i säng strax efter 02.

Dag 2

Schemat för lördagen var lite mer uppstyrt, dagen startade med frukost för att sedan gå på jakt efter badbyxor till mig då vi hade lyckats boka ölspa senare på dagen. Jag lyckas hitta ett par badshorts och vi tar oss bort mot spat.

En äldre dam möter oss i receptionen och förklarar att "there is option to go naked". Naket blev det. Bra att jag lyckades hitta badbyxor...

Efter 25 minuter i bad med en annan naken man i samma badkar så får vi nya instruktioner. "Next step is to rest on bed of hay". Vi leds in i nästa rum där två stora halmsängar är bäddade. Vi blir ordentligt nerpackade och blir mer eller mindre beordrade att ligga still i 30 min för "the skin is working now".

När man legat i en halmsäng efter att ha badat med en annan man i ett hyfsat litet badkar med nån form av ölblandning så är en dusch ganska högt på önskelistan. En av oss hinner ta en snabbdusch i badrummet. När näste ska in så kommer chefsdamen in och ropar "NO, no shower! No shower! Very Bad for skin!". Så en duschad och tre kladdiga snubbar glider ut på gatan och bort till hotellet för dusch...

Middag är bokad till klockan 21 på en brasiliansk köttrestaurang så vi nästa mål är någon form av lunch. Vi finner en krog med "traditional czech cuisine" och går ner i den medeltida restaurangen. Efter att ha beställt mat så hör vi ett glas som krossas vid baren i rummet bredvid.... Och ett till. Och ett till... Under hela den lite för långa väntan på mat så hörs det glaskross ett par gånger i minuten. Tydligen så fyller kocken år och firar med att kasta glas i väggen. As you do...

På kvällen så fortsätter vi våra barrundor och hamnar på en cocktailbar som heter Hemingway. Liten intim bar med fokus på finare cocktails och spritsorter. Bartendern som kommer fram tycker även att vi ska prova absint. De flesta av oss har nog haft ganska dåliga minnen av absint (om vi nu har några kvar). Han förklarar att spriten inte ska drickas som en shot utan tar fram en stor behållare med iskross och vatten med fyra små kranar längst ned. Man ställer absintglaset under kranen och låter det sakta sakta droppa ned vatten för att spä ut. Jag måste säga att jag är riktigt överraskad. En lagom bränna i halsen och ordentligt med värme sprider sig i hela kroppen.

Dag 3

Flyget som vi siktar på att ta hem går 1045 så det blir ganska tidigt uppstigning och frukost innan vi tar en taxi ut till flygplatsen. Alla kommer med de flighter vi siktar på och väl hemma så har jag i skrivande stund ätit middag med Cissi och längtar till sängen.