För ungefär en månad sen så började jag äta nästan alla mina måltider veganska och för en vecka sen så bestämde jag mig för att bli vegan på heltid. Detta kräver såklart att jag behöver fundera lite extra just nu på vad jag äter då jag är ny på att äta veganskt på heltid, men i det stora hela så är det ingen drastisk förändring då jag emellanåt har ätit rätt mycket veganskt under senare år.
En sak som jag reagerade väldigt starkt på när jag handlade veganska basvaror att ha hemma här om dagen var att det var så skönt att utbudet är mindre än för någon som äter blandkost. Detta kanske låter helknäppt att jag är glad över att det inte finns lika mycket att välja på men det är inte så tokigt som det låter. Tänk dig att du ska handla ett livsmedel på Ica, ofta så finns det runt sju olika varianter av samma produkt som är i princip likadana men du ska ändå välja en av dem. Det är inte alltid helt lätt välja, iallafall inte för mig. Även fast jag tidigare inte direkt har funderat över detta så märkte jag nu hur mycket enklare det är när det istället finns ett eller två alternativ att välja emellan. Jag är även mycket mer medveten om vad jag faktiskt stoppar i mig när jag behöver veta vad det jag äter innehåller, vilket är perfekt för mig som har en tendens att impuls äta.
Jag har massor av inspiration och är taggad på att testa på nya maträtter för se vad denna livstil har för spännande påverkan på min kropp!

Likes

Comments

Idag så blev det en darrig förmiddag på gymmet när  axlar och mage var på schemat. Jag hade med mig min suspension trainer till gymmet, det var första gången på länge som jag använde den då jag inte har haft någon krok i taket hemma att hänga upp den i senaste månaderna. Jag tycker det är super härligt att träna core och jag mår så bra i kroppen av att göra det. Om jag en period fokuserar mycket på coreövningar så märker jag direkt positiv skillnad i alla andra träningsformer jag utför också. Även min rygg och hållning blir bättre under dessa perioder. Jag kommer nu lämna kvar min suspension trainer på skolan och börja använda den mer ofta.
I sommar så kommer jag dra med mig detta smidiga träningsverktyg ut och spänna upp den i ett träd, som jag längtat efter att träna ute i naturen!

Likes

Comments

God jul folket, hoppas ni alla har er en bra julafton!
Jag startade min julaftonsmorgon på jobbet då jag jobbat nattpass, åkte hem vid 10tiden och drog av ett styrkepass på hemmaplan.
Vi har sedan varit hemma bara familjen och haft en lugn och skön julafton med massor av smarrig mat, äta är ju ändå det bästa som finns och julafton är ju på ett sätt matensdag!
Senare på kvällen så skulle jag köra några pullups bara för skojs skull och lyckades till min förvåning dra av 10stycken som är mitt mål för det här året!✔
Julbordet gjorde tydligen susen för musklerna!😃
Måste nu klura på ett nytt mål att sätta för framtiden. Jag räknar den här fysiska framgången som en julklapp till mig själv, god jul Malin!

God fortsättning ❤

Likes

Comments

Känner du ofta att träningen inte blir av?
Många människor säger att det är så svårt att hinna med att träna, men jag tror det är för att vi har en tendens att förstora träning. Istället för att söka efter en tid i kalendern då du har tid att träna så försök att tänka "nu har jag en stund över så nu passar jag på att träna!" Att träna ska enligt mig vara lika självklart som att torka sig i röven, vilket förhoppningsvis inte är någonting som du skippar att göra för att det inte finns tid för det! Jag jobbar just nu dygnspass men det gör det inte omöjligt för mig att träna. När jag fick en stund tillövers idag så körde jag några övningar med gummiband och utförde några kroppsövningar på golvet, detta tog 20 minuter av min dag att genomföra. Det som får mig att verkligen vilja få till träningen även om det bara handlar om 20 minuter är rutinen till att göra det, att ha som vana att jag har rörelse i vardagen. Även fast jag inte blev genomsvettig och förbrände massor av kalorier så vet jag att min kropp och knopp uppskattar det jag gjorde och att alla dessa små stunder blir tillsammans något stort.
Varje minut av rörelse är ett steg i rätt riktning, tänk smått för att skapa något stort!

Likes

Comments

Jag är verkligen lycklig över att ha kommit fram till vad det är jag vill jobba med i framtiden och det är kvinnor och framförallt kvinnor och träning. Det var cirka ett halvår sedan som den här tanken slog mig och jag blir bara säkrare på att de är det här som jag vill syssla med för varje dag som går.
Jag vill verkligen lyfta upp alla kvinnor som tror att de inte kan eller borde träna och leva på ett visst sätt för att omgivningen säger så. Jag vill kunna stötta dem i att bli sitt bästa jag och vara stolta över sig själva.
Dagens lucka i #ifeelgooddecember -julkalendern (kolla in på instagram eller vår Facebooksida) är en valfri välgörenhetsdonation och jag valde att idag skänka en slant till "Kvinnor och Hälsa" som jobbar med vetenskaplig forskning som är betydelsefull och livsviktig för kvinnor. ♀💪

Likes

Comments

Jag har under många år förklarat för andra och mig själv att jag inte klarar av att springa när det är kallt ute för jag får så himla ont i lungorna...Ja, jo de stämmer delvis för idag när jag sprang så insåg jag att det helt klart har och göra med att jag inte hade någon kondition när jag motionerade i kyla senast. Idag när jag gav mig iväg ut och sprang så gick det fantastiskt bra med flåset och benen kändes väldigt starka. Jag började med en 20min promenad i raskt tempo med hundarna (så raskt som det är möjligt med två hanhundar), efter det så skyndade jag mig med att byta om för att behålla de lilla varma jag lyckats bygga upp under promenaden. Jag har inte sprungit på asfalt sen i somras och då fick jag riktigt ont i skenbenen men idag så kände jag inte av de alls, en jätte skön lättnad då jag var lite nervös för det innan jag gav mig ut!
Jag började med att springa 2km för att sedan stanna till i en härlig backe och körde några varv upp och ner. Backintervallen är verkligen en av de träningsformer som jag älskar mest, är helt underbart att verkligen få känna hur kroppen knappt orkar ta sig fram och hur den sedan successivt tar sig tillbaka när du stannar till. 
Efter backen så sprang jag i högintensivt tempo 1.2km till. Sista biten så bestämde jag mig för att verkligen ta ut det sista av mig och kutade fort som tusan och självklart så lyckades jag träffa en isfläck när jag hade en meter kvar till infarten hemma och slirade omkull. Tankad på adrenalin så kände jag ingenting när jag reste mig upp från gatan men det blev till att torka blod från golvet när jag kom in, haha lyckades skrapa upp hela benet från rumpan till vaden och fick ett gruskorn i fotknölen så den svullna upp. När adrenalinet sedan la sig så började det kännas desto mer, men för den underbara upplevelsen av att få känna sig snabb och stark så gör lite blod inte så mycket!
Nu ska jag klä granen och njuta av lyckoruset som drar igenom kroppen efter ett inte så stort men lyckat pass.

Likes

Comments

https://www.instagram.com/p/BOUbsdWjnYb/

Du finner även videon ovanför i sidomenyn på min instagram

I det vuxna livet så har vi många krav och förväntningar på oss, vissa mer än andra. När det kommer till barn så sker det mycket forskning och diskussioner angående hur vi ska stimulera deras sinnen och låta dem få utvecklas genom att uttrycka sig och leka. Men har vi inte glömt något viktigt? Även fast du växer upp så har du ett behov av att få uttrycka dina känslor, få stimulera dina behov och sinnen. Är inte lekfullhet och skratt ett livslångt behov? 
På skolor så pratas det mycket om hur vi kan förbättra barnens fysisk aktivitet, individanpassning och deras kreativitet, då vi vet att det hjälper barnen i deras utveckling och gör det lättare för dem att ta in kunskap och fokusera. Varför försvinner dessa viktiga frågor när vi växer upp och hamnar på en arbetsplats? Människan stannar aldrig i utveckling så av vilken anledning ska vi inte ha lika mycket fokus på att vi ska få en stimulerande miljö i vuxenlivet? Jag tror att det är när vi släpper fokuset på hur våra behov tas hand om och istället kollar på hur vi kan vara så effektiva som möjligt som vi börjar må dåligt i olika former av stress och nedstämdhet. Något jag ofta hör är "jag äter senare, jag vill bara bli klar med det här" eller "när skulle jag ha tid att träna, jag jobbar ju jämt". Vi blir hellre klara med det som förväntas av oss än att ta hand om oss och för vems skull? Chefens? Sambons? Din egen?
Var inte rädd för att våga bjuda upp till lek, de allra flesta vågar inte själva men tycker det är fruktansvärt roligt att fjanta runt. Du och din omgivning väljer vilken miljö ni vill ha. Allt för många människor är ledsna och trivs inte på jobbet, då kan ett skratt göra susen!

Dagens lucka i våran julkalender som vi hälsopedagoger på Väddöfolkhögskola skapat så är det kullerbyttor, när gjorde du senast en? Vad förlorar du på att testa, går det åt helvetet så får säkert du eller de runt omkring dig ett gott skratt eller så klarar du av det galant och kan vara stolt över dig själv!
Var snäll mot dig själv och släpp fram barnet i dig, våga bryta trenden i att vara vuxen!

Likes

Comments

För första gången så har jag specifika träningsmål inom styrka, innan så har mina mål varit mer i stil med; bli frisk i ryggen, få starkare bål, gå ner i vikt, känna mig starkare osv. De målen är ganska svåra att mäta och veta när de är uppfyllda. De jag jobbar för just nu är att bli starkare i överkroppen och jag har som mål att kunna göra 10 stycken dips och 10 stycken pullups,  Det är motiverad för mig att träna när jag för varje dag kommer närmare nästa steg.
När jag nu sätter upp mål så jobbar jag efter SMART-metoden där jag ser till att målet är:
-Specifikt
-Mätbart
-Anpassat
-Realistiskt
-Tidsatt
Jag vill alltså ha ett tydligt mål vilket jag får om SMART-metoden följs.
Anledningen till att jag vill ha med de här punkterna när jag sätter mitt mål är för att annars är det lätt att ett satt mål rinner ut i sanden, jag vill ha så goda förutsättningar som möjligt till att målet ska uppfyllas. Den här metoden går att användas till alla delar i livet och inte bara träning.

Har du planer på att sätta upp ett mål? Testa skriva ner det på ett papper och titta på alla punkterna i SMART och se om du kan få ihop det! 😊

Likes

Comments

Senaste tiden så har jag väldigt ofta fått frågan "Varför vill du bli hälsopedagog?", jag har många anledningar tillexempel så hörde jag att den här utbildningen är fantastisk, jag stod rätt stilla i livet och mitt intresse för hälsa blev större och större så jag ville få yttligare kunskap.
Men min största anledningen är för att få hjälpa andra till att få uppleva den fantastiska resan som jag har gjort, att få uppleva hur det känns att bli stark, frisk, glad och älska livet.
Jag hade en period i mitt liv då festande, osunda matvanor, depression och stress var i centrum, men jag ansåg ändå att jag hade ett hyfsat bra liv då jag ofta hade jäkla kul med vännerna och jag satte inte så mycket krav på mig själv.
Jag hade hög frånvaro från jobbet då jag jämt var trött, drack 4 stora koppar kaffe innan jag började jobbet och stoppade i mig magmedicin flera gånger om dagen för att hantera halsbrännan som jag för mitt liv inte kunde förstå varför jag hade.
Jag var glad då jag ofta började kl 12 på torsdagar för då kunde jag röja på onsdagsklubb vissa veckor och inte bara festa fredag och lördag.
Jag intalade mig själv att mitt intensiva dansande på dansgolvet räckte som motion och var stolt när jag en gång i månaden lyckades jogga ett varv runt bostadsområden jag bodde i som tog ca 10min.
Som ni förstår så var mitt liv inte jätte hälsosamt ur vissa perspektiv men jag var rätt nöjd med att leva som jag gjorde.
Det var min mage som fick mig att börja ändra min kost och jag insåg att det var otroligt skönt att inte gå runt och ha halsbränna eller spy som jag ibland gjorde efter måltiderna för att jag mådde så illa. Jag upplevde en kick av att må bra på samma sätt som jag hade upplevt en kick av att festa, som tur är så sökte jag mig vidare efter denna typ av kick och började utforska vidare på hälsa.
Efter ett tag så hade jag snöa in mig på massor av olika hälsotrender så som rawfood, Detox, olika träningstyper osv och startade tillsist min första blogg.
Jag hade ett nytt sätt att kicka igång mig själv och min kropp blev mer och mer tacksam. Jag minns att jag satt på jobbet vid ett tillfälle och insåg att jag endast hade haft en sjukfrånvarodag på ett år, innan så var jag glad om jag lyckades vara på jobbet en vecka utan att vara sjuk.

Det jag vill få förklarat i det här är att även fast jag idag kan kolla tillbaka på hur jag behandlade mig själv och min kropp och inte förstå hur jag kunde låta mig själv må så dåligt så vet jag att jag då inte insåg vad jag gjorde emot den. Jag kan prata med personer som lever enligt mig väldigt osunt och de anser att de mår väldigt bra, vilket jag förstår att de också gör för de vet inget bättre.
Att våga testa på och kämpa en längre tid för att leva sunt är det bästa jag har gjort för efter det så var det omöjligt för mig att falla tillbaka i en livsstil som får mig att må så kasst. 
Idag så vill jag med min resa, alla mina nya kunskaper och redskap kunna hjälpa och inspirera andra till att göra en förändring så som jag gjorde.

Alla förtjänar att må sitt bästa!

Likes

Comments

Denna december så har vi i klassen satt ihop en adventskalender som alla är välkomna att följa, den har nya utmaningar varje dag som innefattar hälsa. Det är allt från burpees till kramar, om du inte redan följer den så kolla in våran Facebooksida⬇
https://www.facebook.com/ifeelgooddecember/
Eller gå in på #ifeelgooddecember på instagram 

Likes

Comments