Vi är hemma! I Vasa, Finland! Och ja, det har vi varit i 2 månader redan!

Det känns som att tiden i Finland bara rusar förbi och det här med bloggen blev på nåt sätt helt åsidosatt. Men jag tänkte att jag ändå är skyldig er att berätta att vi är hemma och allt är bra med oss!

Vi landade i Finland den 7 februari. Det betyder att vår "never ending honeymoon" fick ett slut efter 5 månader och 1 vecka. Orsaken till att vi åkte hem var helt enkelt att vi (mest jag kanske) var färdiga med resandet. Jag började känna att jag inte längre orkade besöka nya ställen, se & uppleva allt som finns där. Jag blev helt enkelt trött. Så de sista veckorna latade vi oss bara på Koh Lanta i Thailand. Vi åt, hängde på stranden och dök lite, det var det.

Vi levde verkligen vår dröm under 5 månader. Men när det började kännas som att man inte längre uppskattade allt det fina runt omkring en, så då kändes det som att det var dags att åka hem. Inte för att där hemma skulle vara tråkigt, utan för att där hemma lever man ett annat sorts liv, med rutiner och s.k. "måsten". Det kändes helt enkelt som att det var dags för mig att börja göra nåt igen. Jag tycker om när det händer mycket och jag har mycket att göra, så jag kände att jag behövde ett nytt mål att jobba för.

Så ja, vi kom då hem till Vasa. Vi hade tur och hittade genast en mysig lägenhet och jag började jobba på mitt nya jobb den 1 mars. Och jag tycker så om det! Vi kom verkligen hem i perfekt tid för jobbet eftersom arbetsansökan gick ut samma vecka som vi landade i Finland.

Så nu jobbar jag måndag-fredag med ett ungdomsprojekt där vi åker runt till finska och svenska högstadier i Vasa trakten och jobbar förebyggande med mental hälsa. Och sa jag redan att det är såå roligt? Jag trivs verkligen som fisken i vattnet! Och så känns det skönt att vara omgiven av familj och vänner igen. Jag har verkligen riktiga guldkorn runtomkring mig!

Meeeen vårt resande kommer definitivt inte att ta slut här. Vi har i planerna både det ena och det andra. Jag har arbetskontrakt till början av 2018 så innan dess kan vi inte gör längre resor än någon vecka här och där, men sen!

Jag tänkte ha kvar bloggen och kanske lägga upp lite mera bilder och resetips från olika ställen vi besökt. Det finns så mycket jag vill dela med mig av så här dyker kanske upp nåt inlägg nu som då, never ending honeymoon får fortsätta trots att vi är tillbaka i Finland...

​Hemma bilder.

1. Att få välja kläder ur sin garderob och inte ur sin ryggsäck! Roligare än vad man kunde tro!
2. Att göra sin egen frukost, också det en lyx!
3. Fina vinter Vasa.
4. Dom fina barndomsvännerna <3

Då var vi här igen! I Thailand som har allt. Jag börjar förstå de som återvänder hit år efter år. Det är ju så enkelt här. Maten är god, det finns fina stränder, människorna trevliga och det finns alltid nåt att göra. Det är väldigt lätt att vara turist i Thailand. Men Thailand är ju också en veteran när det kommer till att ta hand om turisterna! Men det känns bra att vara här igen, man behöver inte fundera så mycket! Så väntar vi ju faktist på att en av mina bästa vänner ska komma till Thailand i början av februari på praktik så att vi får möta upp henne!

Men ja, efter Myanmar (2-12.1) flyg vi alltså till Ho Chi Minh City i Vietnam för att möta upp en av mina bästa vänner Mikk! Hon bokade flyget en vecka innan hon kom och vi hade absolut inga planer. Bara att mötas upp i Vietnam (för att vi alla tycker om landet) och köra på! I Ho Chi Minh city umgicks vi endel med Mikks gamla klasskompis Mia (som var vår klippa under motorcykelfärden genom landet) och hennes syster och kompisar.

Vi gick alla på den legendariska söndags brunchen på Intercontinental hotel. Om det är någon som har vägarna förbi Ho Chi Minh city en söndag är det nåt jag absolut rekommenderar! Det är lite pricey, ligger på runt 65 euro!!! MEN, innan nån genast skjuter ner tanken så läs vidare! Det är brunchernas brunch! Där finns allt! Och det är färskt! All fisk och skaldjur är helt magisk! Sushi! All mat är så god att efterrätts buffen inte ens känns lockande (trots att den är nåt av de bästa jag sett!). Och så ingår prosecco och drinkar. Och alla personal finns där för alla dina behov. Det är en riktigt lyxupplevelse!

Efter 4 dagar i Ho Chi Minh city flög vi ner till ön Phu Quoc där vi tillbringade så mycket som 8 nätter! Det var en rätt stor ö så vi tillbringade tiden med att köra omkring på moppe och upptäcka den ena stranden efter den andra och allt där emellan. En kväll mötte vi också upp en gammal kompis från Vasa som jobbar som guide på ön för svenska turister.

Efter Phu Quoc flög vi till Ho Chi Minh city igen för att ta nästa flyg till Bangkok och därifrån sprang vi allt vad vi kunde för att hinna på flyget till Krabi. Och vi hann! I Krabi skiljdes vi åt, Mikk stannade i Ao Nang för att gå en yoga kurs och jag & Akke åkte till Koh Lanta. Vad vi nu ska göra här har vi inte planerat. Men här finns lite bekanta, bland annat Annika & Aki som vi firade julen tillsammans med och så tänkte vi ta det riktigt lugnt. Vi bor i södra delen av ön, rätt så avsides, så vi kommer säkert vara lite av eremiter här för oss själva (kan man ens vara det på en turistö i Thailand? - tror inte det...).

Berget Popa är en gammal vulkan och också ett välbesökt pilgrimsmål för buddhisterna i Myanmar eftersom där finns ett gammal buddhist tempel. Vi var på en dagsutfärd till stället och jag knäppte en par bilder...

Två dagar var vi i Yangon. Vi vandrade mest och tittade för att ta in det nya landet. Alla män bär traditionella kjolar och alla kvinnor traditionella dräkter. Alla hus skulle ha behövt en fasadrenovering och det fanns inte mycket till shopping eller restauranger. Vi försökte få koll på språket, hur man säger Hej och Tack. Samma sak med maten, vad äter dom riktigt här? Överallt fanns det små bärbara "gatukök" som friterade det mesta och andra som rullade en muskotnöt med nån vit sörja in i ett blad som de sedan tuggar på i munnen.

Vårt första intryck av Myanmar var vad vi hade föreställt oss, samtidigt inte alls. Gamla traditioner blandas med moderniteter. Yangon är ju ändå en stor stad så det är ju självklart att där finns lite av det mesta.

Vi besökte Shwedagon Pagoda som är en gyllene stupa som är 99 meter hög. Enligt legenden är den byggd för över 2600 år sedan och tidigare Buddhas är begravda där. Enligt historiker kan man ändå bara bevisa att den är byggd på 1000-talet (men hey, det är nog också rätt gammalt!). Under årens lopp har den restaurerats och byggts till. Den har varit med om 9 jordbävningar, eldsvådor och blivit plundrad flera gånger. Faktist av europer mer än en gång!

Och wow, det var mycket guld och glimmer överallt! Vi gick bara omkring och tittade, medan alla burmeser gick till olika hörn för att be. Det fanns hör för varje veckodag som man kunde be till. Vi var där en tisdag och tisdagshörnet var fullt med folk som bad!

Vi hade bestämt in en julträff med Annika & Aki (också från Vasa och reser också på obestämd tid i SEA) i Thailand. Och eftersom vi var i Malaysien tänkte vi att lättaste och billigaste sättet är att bara korsa landsgränsen. Nu blev det så att vi tog havsgränsen, men billigare än att flyga blev det. Eftersom vi inte flög in i landet fick vi bara 15 dagars visum till Thailand så vi hade precis tid att fira jul och nyår i landet innan vi måste vidare.

Och Thailand, det är ju faktist vackert men jag tog aldrig upp kameran ur väskan! Så bara trista mobilbilder har jag från dom veckorna.

19-22.12 Koh Lipe

En liten ö som ligger så långt söder du bara kan komma i Thailand. Den är faktist så liten att man lätt kan gå runt ön på en dag. Men turismen har minsann hittat dit också, och det för redan ett tag sedan. Fullt med bungalows och restauranger, men den där sköna ö-atmosfären finns fortfarande kvar! Och vattnet var kristallklart! Det var det renaste och klaraste vattnet jag sett! Det var en lugn och skön stämning på ön. Ingen stress, inga pubcrawls och ingen tid att passa. Vi snorklade en dag och annars bara låg vi på stranden och åt gott. Tre dagar av lugn och ro.

22-26.12 Krabi, AoNang

I Krabi mötte vi upp Annika & Aki (deras blogg: smilesandmiles )och så träffade vi också tre andra av deras vänner och deras vänners vänners vänner. Ni förstår. Till sist var vi ett gäng på över 20 pers!

Dagarna tillbringade vi på stranden i AoNang och Railey. Kvällarna ute på middag och sedan vidare i natten. Vi träffade mycket nya människor och sov få timmar. Men roligt hade vi! Efter 4 dagar var vi helt slut och kände att nu måste vi vila upp oss!

Annars så klickade jag inte med AoNang, tror inte jag kommer att återvända dit. Mycket turister, högra priser och rätt smutsigt vatten. Railey däremot var bättre!

26.12-1.1 Koh Tao

Så våra sista dagar innan vi skulle flyga från Bangkok till Yangon (Myanmar) visste vi inte riktigt var vi skulle spendera. Så var det nån som sa; kanske ni skulle åka till Koh Tao och gå dykarkurs. Eftersom ingen hade nån annan ide, så gjorde vi det. För tre år sedan var vi på Koh Tao lite över en vecka och vi gillade det, så det kändes skönt att återvända till ett ställe man vet att man tycker om.

Vi gick tre dagars Open water dykarcertifikat. Så nu får vi dyka till 18 meter! Skoj! Men gud så skrämmande det var! Jag tänkte både dag 1 och dag 2 att imorgon slutar jag! Men det gick galant och jag bevisade för mig själv att jag kunde göra det! Det var rätt intensiva dagar på både skolbänken och i vattnet. Efter våra fyra dyk firade vi med våran finska instruktör och våran tredje kursdeltagare Anni från Estland!

Nyår firade vi också på Koh Tao. Och det var ett så bra nyår! Vi var hela dagen tillsammans med Anni, som gick dykarkursen med oss och Enari, från Finland som vi lärde känna i Krabi. Och vi gjorde egentligen inget speciellt men allt var speciellt. Ö-livet är sådär att du kan gå med sand och salt i håret hela dagen och det är okej.

​Den 1 januari 2017 var vi ändå tvungna att hoppa på färjan till fastlandet och åka buss till Bangkok, eftersom vi måste vara ute ur landet den 2 januari så vi hade bokat flyg till Myanmar. Mera om det senare!

Det har varit lite dålig uppdatering här... Kan skylla på att det hänt en massa roligt så att jag faktist inte haft tid och sen när jag skulle ha haft extra tid så har wifin varit extremt långsam, så det har varit helt omöjligt att göra en uppdatering.

Men nåja, efter 10 dagar i Malaysien i december så korsade vi Thailands gräns den 19.12. Vi åkte från ön Langkawi i Malaysien till ön Koh Lipe i Thailand så immigrationen skedde smidigt på en sandstrand. Vi tillbringade jul och nyår i Thailand, med bekanta ansikten från Vasa och också nya vänner.

Den 2.1 flög vi till Myanmar och det visade sig bli en kortare visit på också 10 dagar i landet, eftersom en av mina bästa vänner från Vasa bestämde sig för att hoppa på ett flyg till Vietnam! Så här är vi nu igen i Ho Chi Minh city i Vietnam! Och det känns bra! Mycket bra! Vietnam kom att bli vårt favoritställe här i SEA, så det känns super att vara tillbaka här! Och den här gången med Mikk, yes! Nu har vi bara två veckors visum eftersom det är det vad finländarna får gratis så vi kommer inte att flänga runt hela landet den här gången. Vi håller oss till södra Vietnam, bra så.

Idag tog vi sovmorgon eftersom vi alla tre varit utan sömn det senaste dygnet. Mikk, som kom från Finland hade oturen att sitta bredvid alltför glada och överförfriskade resenärer på flyget till Vietnam. Och vi åkte 12 timmar nattbuss i Myanmar innan vi flyg till Ho Chi Minh city och det bara gick inte att sova.

Vi ska spendera helgen i Ho Chi Minh city med Mikks kompis Mia och bara ta det som det kommer. En episk brunch finns inplanerad till söndag, så det ser jag fram emot!

Och så får vi äta nudelsoppan Pho igen, nam!

Det är redan en vecka sen vi lämnade Malaysien och det var en snabb visit. Vi var rätt trötta när vi kom dit och det enda vi verkligen ville var att inte göra någonting alls, helst på en strand, med vit sand. Efter en hel dag i tullen mellan Singapore och Malaysien orkade vi inte sitta i buss hela kvällen till Kuala Lumpur så vi stannade i staden Melaka.

Melaka 10-12.12

Jag låter bilderna tala för sig själv. Vi tog det lugnt, gick omkring, åt och latade oss.

Kuala Lumpur 13.12

Anledningen till att vi kom till Kuala Lumpur var mest för att det är huvudstaden och vi tänker att huvudstaden borde man alltid besöka om man har chansen. Vi bodde i China town och vandrade runt i de indiska kvarteren. Vi kollade in Petronas Towers, och ja det var det. Vi spenderade bara en dag i Kuala Lumpur och längtade genast bort från storstaden.

Langkawi 14-18.12

Äntligen kunde vi slappna av! Vårt guesthouse på ön låg mitt bland risfälten med en verklig naturskön utsikt. Det var precis vad vi behövde! Och så hittade vi en vacker strand (så fin att jag glömde fota den) som vi låg på en par dagar. Annars sov vi länge, unnade oss god (och lite dyrare) mat och körde runt på skoter. Vädret var omväxlande med en par överraskande regnskurar, men det gjorde inget.

Efter 4 slöa dagar började det kännas som att man var avslappnad. Under hela vår tid på resande fot har vi flängt ganska mycket av och an och hela tiden gjort grejer. Det har varit super roligt men när vi kom till Malaysien kände vi båda att vi behöver semester från semestern. Och det var precis det vi fick på ön Langkawi.

Vi var på västra Malaysien, den delen som har landsgräns med Thailand i norr och Singapore i söder. Det betyder att ännu har vi inte alls besökt andra delen av Malaysien, som är en helt egen ö (Borneo). Det var en del till ställen vi också ville besöka på västra delen av Malaysien som vi inte hann med eftersom vi hade en julträff i Thailand. Bland annat George town, Cameron highland och ön Tioman. Men dom får alla vänta tills nästa gång, vi var inte redo för dem heller. Nu är vi utvilade och kan ta oss an mera krävande ställen än stränder!

• Kan folk inte viska? Är det fysiskt omöjligt för folk att viska efter midnatt? Kom igen, det är 20 människor i en doorm och om ALLA ska prata högt ALLA tider på dygnet, då får man ju aldrig sova en blund.
  • Keep your stuff on your bed. Gör inte som tjejen som häller ut hela sin väskas innehåll på golver framför balkongsdörren. Det är jobbigt att städa nån annans grejer när man ska hämta sin handduk som är på tork (obs, jag är inte enda som suckar åt synen!). Och dom där trosorna och topparna hittar tillbaka till golvet varje dag! Jag förstår inte…
  • Det är intressant hur folk packar sina väskor. Smutsiga vandringsskor blandat med rena (inte så länge till) kläder? Jag kan börja dela ut packnings-tips och plastpåsar till alla! (Idealet är ju färgkordinerade plastpåsar för olika saker, men jag är inte riktigt där ännu.)
  • Wifin är bara sååå slö vissa klockslag på dygnet. Alla är vi lika, lite skrollande där innan midnatt (9 sparade länkar från FB som wifin inte orkade öppna).
  • Jag kan inte minnas hur stackaren såg ut som fick se det sömndruckna jaget alldeles för tidigt på morgonen på toan. Jag tror jag sa Good morning, borde sagt Good night!
  • Hur bra hörs mitt knattrande på tangentbordet? Inte så mycket intalar jag mig…Ah fasiken, jag är lika dålig som alla andra!

H. Pedant-Anna, som faktist trivs helt okej i en doorm
    (Det här inlägget blev publicerat 24 timmar EFTER att det skrevs.. På grund av den slöa wifin då..)

• Uppdatering. Vem är det som väcker hela sovsalen med sitt alarm kl 0800 när hon själv är i duschen? Skyldig! Skämmigt! Har så dåligt samvete...