Yo!
Tyvärr blev det inget bloggande igår, jag var helslut... Men kör en dubbel nu, först igår.
Vi gick upp tidigt för att åka rill Gellertbadet för termalbad, bland det bästa jag vet! Så sjukt skönt! Och där inne var det så overkligt vackert.
Sedan åkte vi tunnelbana till hotellet och lämnade väskorna och sedan gick jag och mamma ensamma till "Terrorns hus" där hemliga polisen höll till under kommunismens tid som nu byggts om till museum. Häftig mörk stämning och man fick se olika typer av fängelseceller och tortyrkammare samt avlyssningsapparater och kontor och uniformer. Sedan plankade vi av misstag på tunnelbanan till gågatan för att mami bestämt sig för att köpa en Obag. Jag köpte en grej jag såg så mycket och fortfarande inte vet vad det heter men det är ett typ degrör som grillas och rullas i socker och exempelvis kanel. Jag köpte med valnöt och det var sjukt gott! Ett besök på saluhallen där en magisk langos konsumerades. Och sedan åkte vi laglig tunnelbanna till hotellet. Där mötte vi upp Jossan och Anita och chillade lite på deras rum innan vi gick tull Café New York som typ är ett måste att besöka om man är i Budapest, det är sjukt pampigt och nästan allt är guld! Där beställdes en mörk öl, en varm choklad, en te och en cocktail... Vi var i lite olika steg av tagg, men det var trevligt!

Jossan ville inte gå ut igår heller så jag fick aldrig uppleva utelivet i Budapest som jag såg fram emot tyvärr... Men jag behövde nog sova...

Idag checkade jag och mamma ut tidigt så vi skulle hinna göra något av dagen innan vi behövde åka till flygplatsen. Vi ville se skomonumentet vid Donaus strand så vi vandrade den långa promenaden dit i rask takt. Det var häftigt att se, speciellt efter det igår. Det består av skor i metall som symboliser hur pilkorssoldaterna bad en mängd judar ställa sig på rad längs banken och ta av sig skorna innan de sköt den och knuffade ned kropparna i floden. Människor tänder ljus i skorna och lägger blommor och annat vackert där för att visa sin sorg för vad som skedde där, jag och mamma la en varsin svensk krona där. Och juste, till och med barnskor...

Sedan gick vi tillbaka och åkte till flygplatsen. Ungefär så.

Det var det sista för denna gång. Puss och kram på er och ta hand om varandra och er själva!

Hejhej!

Idag struntade jag i aktiviteten som var att åka ut till en ranch och titta på hästar mm. och gick istället själv lite i staden. Vandrade medvetet vilse och tittade på massor men mest affärer. Kom förbi Guess t.ex. för lite ögongodis (blev nästan något men lyckades hålla mig i skinnet). Jag besökte även St. Stefanskyrkan. Det var nästan obehagligt mäktigt. Guld, guld och lite mer guld. Det finns även en relik där, den heliga högra handen som jag tittade på skrinet till, ännu mer guld. Gick sedan lite bland alla restauranger och barer i de gamla judiska kvarteren och blev tagg på drinkar.

Kollade även in en tatueringsstudio som ligger precis över gatan från hotellet då både mamma och Jossan var intresserade av att kanske göra något. De var lite slöa där men det var fräscht och billigt, så vi får se om de går tillbaka eller kanske tar någon annan, jag har svårt att förstå att mamma vill ha en tatuering!

Sedan gick jag upp på rummet och vilade fötterna och sen kom de andra tillbaka. Efter ett tag hoppade vi åter igen in i bussen för att åka lite utanför staden för att äta middag i gamla underjordiska gångar och titta på världens största vintunna som är i bruk, det var väl coolt antar jag... Middagen var typ hemsk dock... En litet rum som var en gammal gång där vi fick trycka ihop oss så trångt att vi hade armbågarna mot varandra tillsammans med ett drygt och högljutt gäng ryssar och några greker (det fanns coola bord i gamla vintunnor som man kunde sitta i men det fick inte vi för vi är inte speciella nog). Det spelades även jobbig livemusik som var svinhög och gjorde att vi inte kunde prata, violinen var dessutom så gäll att man gick där ifrån med värkande trumhinnor, jag förstår verkligen inte hur det där var tänkt. Maten var bra däremot. MEN det härliga och populära bubblet Törley (och mängder andra viner) lagras tydligen i dessa katakomber!

Jossan och jag hade planerat att gå ut men hon mådde inte så bra så vi satsar på imorgon istället!

Ohoj!

Hallojsan!

Ja åter på rummet nu då. Det var en lång dag idag med besök i en liten angränsande stad som heter Szentendre med små puttinuttiga gränder och knöggliga kullerstensgator. Där fanns massor av krimskrams och annat turistigt men även något väldigt märkligt, nämligen ett mikroskopiskt konstmuseeum. Man gick ett varv i ett litet rum och tittade ned i microskop på små konstverk som var skapade på riskorn, hårstrån, vallnofrön etc., märklig upplevelse...

Sedan åt vi lite innan vi hoppade (läs vi fyra, inte pensionärerna som snarare pustade och frustade sig) in i vår skumpiga buss för att åka tillbaka in till Budapest där gruppen skulle guidas runt i den stora synagogan men där fick vi nog och ville gå och shoppa på egen hand istället.

Sedan jagade vi restaurang och hittade till slut en mysig relativt nära hotellet där alla fick mat se var supernöjda med.

Sedan spelade vi lite tärning på rummet och nu ska vi sova! God natt!

Juste! Måste berätta en sak som jag reagerade ganska starkt över. I bussen, ovanför sätena finns en knapp med en kvinna på... Det ska antagligen vara en serviceknapp men vad är det för symbol? Jag förstår inte...

Nej men hallå igen vänner!

Nu är det dags igen vet ni! Nu är jag i Budapest tillsammans med min kära mor, Josefine och hennes mor. Vi hakade på nån typ av guidad charter-grej som visade sig bestå av oss och ett stort gäng pensionärer så vi får väl se hur länge jag pallar med alla turer där gångfarten är ca. 0,007km/h... Nämnde jag att det tar tio minuter för dem att komma på och av bussen?

Nej men jag ska inte klaga, det är verkligen superfint och guiden är väldigt bra! Idag har vi varit på en liten busstur där vi fick se det pampiga slottet, parlamentet, kyrkor osv. och åkt en fantastisk båttur på Donau med trerätters! Det var magiskt då man fick se alla vackra hus och monument fantastiskt upplysta.

Sen har vi självklart skrattat och gjort resten av gänget obekväma som vi är så bra på! Bästa var nog på planet då mamma försökte läsa menyn i en spypåse... Jag har nog aldrig sett henne så förvånad när den då var väldigt svårbläddrad...

Tror inte det finns så mycket mer att säga om denna dagen faktiskt... Jo, valutan är sjuk, man känner sig stenrik då man går med ca 20.000 i plånboken men sedan inser att det motsvarar strax över 600 kronor....

Bloggar en dag i efterhand på grund av att jag var tvärslut när jag kom hem igår ikväll. Det var en riktigt energikrävande dag. Efter frukost packades allt ner i kanoterna för att paddla vidare. Efter ungefär en timme på vackert spegelblankt vatten var vi framme vid den 600 meter långa forsen vi fasat sen start. Mamma vägrade paddla och ville istället gå med Ukraina men landtransporten skulle bli nästan 1,5 km så det var inte ett alternativ. Jag ville gärna pröva men vågade inte vår kanot då den är större och av aluminum vilket gör den svår över stenar. Men två hjältar vid namn Robin och Oskar tog an utmaningen. Jag hjälpte istället Robert med en annan kanot. Det gick ganska illa för Robin och Oskar och de fastade på flertal ställen och kanoten tog in vatten.... För oss gick det bättre och kom en bit på väg. Senare bytte jag och paddlade med Marcus ned för ett annat parti, det resulterade i att kanoten välte och ett rejät plurr! Haha, ganska roligt och vi var inte ensamma om det. Renny hade tidigare lyckats med samma sak.
Allt som allt klarade sig alla okejbra med tanke på det låga vattenståndet och det enorma antalet stenar att fastna på...
Men det tog som sagt på mina krafter och den sista biten att paddla till det sista upptaget var en pers. Fick vid ett tillfälle vingla mig ur kanoten med mamma och Ukraina i ut på en stock och upp i leran på banken för att släpa hela ekipaget över stocken. Där ramlade jag självklart och satte mig med mina torra reservbyxor rakt ner i leran...
Ja, äventyr var det och träningspass som heter duga!
Tack till hela gänget som klarade att hålla humöret uppe och skratta trots kaos.

Hallå igen!
Nu är jag iväg igen och nu på kanothajk med min mor och ett härligt gäng! Vi kom fram till startplatsen sent igår och slog upp tältet och sov. Sedan bar det iväg i morse och sen har vi paddlat och även släpat kanoterna 3km genom Järbo...kul...
Jaja, nu sitter vi vid lägret och snart är det väl dags för middag.
Puss!

Hej hej hallå!
Insåg nu att gårdagens inlägg aldrig laddades upp men nu är det där i alla fall!
Idag var sista dagen och nu ligger jag i sängen.
Idag packade vi som attans och åt sedan frukost men blev avbrutna av städare som ville in då vi inte fått infon om att utcheckning var 11.00...
Men stress och kaos så var vi ute och vandrade på Londons gator för sista gången den här resan. Vi tog en sväng till Covent Garden då det är mina favvokvarter i London. Älskar marknaden och mysheten i gränderna! Vi käkade lunch i en park och sedan vandrade vi lite och kom förbi Somerset House där det var en gratis konstutställning som visade sig vara amazing! Vi kunde även sätta en flagga på en världskarta på Uppsala.
Sedan lite mer vandrande i jakt på afternoon tea som vi så gärna ville göra, det var ett av Idas krav. Vi kom då förbi en tattueringsstudio där jag kollade om de hade tid, och de hade det så nu har jag äntligen en Harry Potter-tattuering som betyder så otroligt mycket för mig! Kan inte ens börja beskriva det!
Sedan hittade vi ett fantastisk fik som hade en så bra afternoon tea.
Sen hämtade vi väskorna och drog till Heatrow.
Det var ungefär det...
Kram och puss!

Hello, Love!
Bland många av de underbara sakerna med denna stad måste ju språket typ vara det mysigaste! Jag vill vara Love, Madam, Darling och Honey på heltid.
Idag var en återhämtningsdag efter gårdagens festande...
Jag srukade foten, skrapade upp knät och pajade mina sprillans nya byxor under den kvällen men lite bandage och plåster och sen promenerade vi i Hyde Park och lite fina gator helt utan mål och måsten, helt perfekt! Käkade sjukt gott gjorde vi två gånger, först på en underbar Italiensk restaurang som heter Zizzi, magisk pasta! Sedan på en vegetarisk restaurang som heter Tibits som varit ett måste på resan. De har ett coolt konsept där man plockar vad man vill ha på en buffé och väger det sedan och betalar. Många häftiga smaker och kombinationer. Rekommenderar den starkt!
Nu är vi på rummet och tänkte kolla lite på film och gosa lite.
Juste, Julia åkte hem idag, lite tråkigt...

Innan jag slutar ska jag skriva lite mer om gårdagen då det inlägget blev kort pga av trötthet.
Vi hängde som sagt med Julias kompis Micaela som bor här och vänner till henne. Så fina och roliga människor! Underbar Vietnamesisk middag i Soho på Viet Food som Micaela tog oss till, åååh så gott!
Sen blev det party och sen den där magiska efterfesten. Tack så otroligt mycket allihopa!

Okej puss!

Nej men vad trevligt!
Vilken dag alltså! Att jag bloggar 07.00 säger ganska mycket! Vi shoppade lite till och Feb träffade vi lite trevliga Londonsvenskar för att sedan äta lunch i deras lägenhet. Trångt men så mysigt!
Sedan var det dags för tagg för underbar vietnamesisk restaurang i Soho och sen utgång i Shoreditch! Så otroligt rolig och kul kväll som avrundades med en efterfest med mängder (äkta) champange i en lägenhet på Picadilly! Obeskrivligt!
Nej men helt amazing!
Puss!

Till mamma: slänger in en bild som jag hoppas får dig att le, du fattar vilken!

Tjohej!
Idag fick vi besök av Julia! Smuggel hit och smuggel dit så ligger hon på en luftmadrass på vårt golv.
Vi shoppade som galningar idag! Det var superkul men otroligt svettigt!
Vi har tappat tidsuppfattningen helt och åt Lunch klockan fyra och middag halv tolv, så nu är det dags att sova!