Jag och min fästman har alltid varit stora sockerfanatiker. Vi brukade köpa MINST 1 kg godis i veckan och dela på, tillsammans med chips, glass, kakor etc etc... Vi levde helt enkelt inte nyttigt trots att vi tränade ca 5 dagar i veckan, och det speglades av hur vi mådde om dagarna. Jag var nedstämd nästan konstant förutom när jag åt godis, och var alltid hängig, sjuk och trött. Så när vi bestämde oss för att sluta äta raffinerat socker och snacks under ett helt år undrade jag om vi kunde ta oss ur ett sådant beroende utan att dö på kuppen.

När 12-slaget närmade sig på nyårsafton bytte vi ut drickan mot citronvatten, och skålade in ett nytt, hälsosamt år. I det ögonblicket gav jag mig själv ett löfte om att inte äta raffinerat socker och snacks, för min egna hälsas skull.

Idag, nästan tre månader senare, lever jag (trots många episoder av huvudvärk, retlighet och cravings) för att utvärdera resultatet, och jag har inte ångrat mitt löfte en enda sekund! Här är 8 anledningar till varför:


1. Jag blev piggare och fick lättare för att vända på dygnet

Innan jag slutade med socker hade jag otroligt svårt att vakna på morgonen. Det gick inte att öppna ögonen och mina armar skakade när jag skulle stänga av alarmet klockan 7 på morgonen. Att vakna runt 5 och 6 tiden gick nästan inte och jag var alltid trött och slö i kroppen under dagen. Allt jag ville göra var att gå och lägga mig och sova.

Efter att jag slutade med sockret vände sig allt. Trots att alarmet ringer klockan 04.50 på morgonen så flyger jag nästan upp ur sängen. Jag känner mig utvilad efter en natts sömn för första gången på år och har mer energi som fördelas på hela dagen. Ett sant vittnesmål för detta var det faktum att innan klockan slog 05.45 imorse hade jag redan omplanterat ett par kryddor i lägenheten samt dammsugit. Totalvändning säger jag bara!


2. Jag gick ner i vikt

Detta var ju självklart förväntat eftersom jag minskat kaloriintaget under dagarna, men jag hade inte förväntat mig att det skulle fortsätta även efter att jag blivit av med vattenvikten! Jag äter inte galet strikt, med en pizza eller hamburgare här och där, men vågen fortsätter att visa mindre. Jag har till och med gått ner extra mycket i vikt de senaste veckorna, förmodligen eftersom jag inte känner några cravings efter socker och fett. Alltså reducerades inte bara sockerintaget utan även kaloriintaget som medföljde all "ersättningsmat" såsom frukter och daddelchokladbollar när suget smög sig på.


3. Jag fick resultat som jag inte trodde var möjliga för mig

För cirka ett år sedan drömde jag en natt att jag hade en ådra på min bicep (#såvetduattträningentagitöverdittliv). När jag vaknade och insåg att det i själva verket inte fanns en enda synlig ådra över min handled ville jag nästan gråta.

Just ådror visas generellt där det finns en del muskelmassa och när man har låg fettprocent. Därför såg jag det som ett möjligt tecken på att kroppen var vältränad och har sedan dess jagat den där drömmen. På senare tid började jag tro att det inte skulle vara möjligt för mig att få en sådan ådra, men här om dagen såg jag den - bicepådran! Jag har fortfarande svårt att tro att det är sant, och jag vet hur sjukt det låter men för mig är det verkligen en milstolpe.

Så här sitter jag nu, med en bicepådra och bröstrutor... ja, bröstrutor! Magrutorna kommer väl snart, haha! Jag hade då aldrig trott att smala, klena lilla Nellie skulle sitta med en sådan fysik. Jag tror det nog faktiskt inte än. Men jag är stolt över mig själv!


4. Jag blev starkare

En generell regel är ju att med ökad vikt så ökar muskelstyrkan och med minskad vikt så minskar muskelstyrkan. Därför räknade jag inte med att faktiskt bli starkare i samband med viktnedgången. Det går sakta men säkert, inga enorma personbästa direkt, men jag tror att den lilla muskelstyrkan jag fått beror på all extraenergi jag har under dagarna. Och det är ju nice!


5. Jag förlorade fettmassa

Precis som viktnedgången var detta resultat något jag förväntade mig. Att mäta fettprocenten är dock inte bara en parameter för att jämföra resultat, utan även en bra riktlinje för vad som orsakar viktnedgången. Dessvärre är det lätt att förväxla minskad fettprocent med minskad vätskemängd eller muskelmassa om man bara tittar på siffrorna på vågen, och därför bör även en fettmätning göras OM man nu vill ha ett öga på vad som händer i kroppen.

I början av året vägde jag ca 57,5 kg, och hade 20 % fett. Efter 2 månader vägde jag 55 kg och hade 18,6 % i fett (om jag minns rätt). Till en början hade jag alltså 11,5 kg fett på kroppen, och efter 2 månader hade jag 10,2 kg fett på kroppen. Utav de 2 kg jag gick ner var alltså 1,3 kg rent fett. Resterande var förmodligen vatten. Notera att detta var enbart genom en ändring av kosten! 2 kg i viktnedgång kanske inte är en enorm skillnad för de flesta, men jag tycker personligen att 1,4 % i fettprocent är ett bra resultat! Jag har nu gått ner ytterligare 2 kg och väntar med spänning på nästa fettmätning!


6. Jag blev av med mina cravings

Som jag nämnde i punkt nr 2 så lider jag knappt längre av cravings! Detta är STORT för mig! Tidigare har jag nästan svimmat av vid lukten av godis. Jag har varit grinig och lättretad när jag inte fått äta socker. Choklad har varit som en drog under mina PMS-episoder. Så när jag slutade äta raffinerat socker hade jag självklart galna cravings som jag fick mätta med fruktsocker och nötter. Men nu... Jag tror inte ens jag tänker på godis eller dylikt längre. De gånger jag faktiskt får cravings (vilket är sällan, och det skriver jag medan jag har PMS?!?!?!) är det daddelchokladbollar som lockar, eller en melonbit - inte 1 kg godis, 2 paket kakor och 3 L läsk.

Jag tror det är viktigt att analysera sina cravings och förstå vart de kommer ifrån för att kunna vinna över dem. När jag var sugen på godis tror jag att det var mitt sockerberoende eller hungern som talade. När jag var sugen på choklad var det ofta fett jag behövde stoppa i mig. Då tog jag det närmsta nyttigaste som kan stilla det suget - en näve nötter, ett äpple eller kvarg gör susen! Eller bara en måltid som stillar hungern.


7. Min hy blev bättre

Jag har alltid haft problem med känslig hy. Den blir lätt finnig, särskilt vid (you guessed it) PMS och är rödflammig i grund. Ju sämre jag åt desto sämre blev hyn. Det blev nästan ohållbart tillslut, då jag knappt kunde tvätta ansiktet för att det gjorde för ont med finnarna. Detta blev det ändring på nästan ögonblickligen när jag slutade äta socker. Nu får jag sällan finnar och när jag väl får breakouts är det kanske 3 finnar som dyker upp och försvinner snabbt igen. Hyn ser jämnare och fräschare ut på morgonen istället för fet och flammig.


8. Min vilopuls ger ner

Jag har inte gjort någon genomgående hjärtundersökning, men jag har tidigare haft generella problem med andfåddhet, hjärtklappning och hög vilopuls. Jag brukade ligga kring 80+ i vilopuls (vilket är ungefär det enda jag kan undersöka kliniskt hemma) och ligger idag runt 60. Jag upplever inte alls den där andfåddheten som jag brukade lida av och det är sällan jag får hjärtklappning nu för tiden!



Min lilla bicepådra som jag är så, så stolt över!

Nu menar jag inte att detta är något som funkar för alla, och att alla kommer få samma resultat av att sluta äta snacks! Tvärt om - vi alla reagerar otroligt olika på koständringar och resultatet vi får är beroende på våra gener, träningsvanor och vår "hälsostatus". Men jag tror ändå att det är något alla borde prova någon gång, för friheten man känner av att inte vara beroende av socker är fantastisk!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Det här är ett inlägg som riktar sig till alla tjejer (och killar) som inte vågar lyfta tunga vikter för att ni inte vill bli för stora. Till alla ni som aldrig lyfter en vikt som utmanar kroppen. Till er som skaffar gymkort av en anledning - att gå ner i vikt på gymmets löpband, och som ofta finner er själva omotiverade och missnöjda. Jag har viktig information till er - det behöver inte va tråkigt att få era drömmars kropp!

Innan jag började styrketräna brukade jag vara som er - jag sprang och reppade lätta vikter tills mjölksyran tvingade mig till ett stopp. Jag hade ett mål - att vara smal, med små toner av muskler. Jag gav såklart ofta upp. Nöjde mig med hur kroppen såg ut och lade sakta men säkert på mig samma fett som jag kämpat så hårt för att bli av med. Sedan började jag lära mig mer och mer om styrketräning och innan jag visste ordet av så var jag fast - nu vill jag dela med mig av de 4 sanningarna som fått mig att längta till gymmet nästan varje dag.


1. Du kommer inte bli "bulkig" av att köra tyngre.

Vi har alla sett bilder på kvinnliga kroppsbyggare med enorma ryggar och mjölkpaketsvader. Tyvärr ser många detta som avskräckande och tänker att "om jag lyfter tungt så kommer jag se ut sådär". Nej. Du kommer aldrig att se ut sådär om du inte verkligen, verkligen vill. Att ens komma i närheten av den nivån är svårt, till och med för de som har coach, galna kostscheman, 5 års träning på nacken och 8 träningspass i veckan. Det resultat du kan förvänta dig är dock en hårdare, slätare och kurvigare kropp (you're welcome).

2. Du behöver inte springa på löpbandet för att bränna fett.

Det fantastiska med styrketräning är att det fungerar som ett träningspaket - du bygger muskler samtidigt som du bränner fett. Det som är ännu mer fantastiskt är att du kommer bränna ännu mer fett efter träningen - alltså när du ligger i soffan och surplar proteinshakes! Ett styrketräningspass bränner gott om kalorier, särskilt om du kör snabbt och effektivt med minimal vila. En ökad muskelmassa kommer dessutom medverka till en högre metabolism som i sin tur ger dig högre fettförbränning i vila!

3. Styrketräning motiverar dig på ett helt annat sätt.

Detta var den största chocken för mig, men även det mest omvändande.

När man tränar för att få en snyggare kropp kan det ta veckor, månader och år tills man kommer dit man vill, eller ens ser ett resultat. Ofta sätter man diffusa mål som inte går att mäta eller jämföra, vilket resulterar i en stor besvikelse när man inte märker förändringarna som sker eller inte kommer dit man vill. Med styrketräning är det något helt annat - du kan utmana dig själv i träningen och sätta nya, realistiska, mätbara och jämförbara mål nästan varje vecka. Du kommer märka hur snabbt styrkan ökar i början och vipps! så är du beroende av att öka din styrka, för nu får du bevis på att träning ger resultat! Klarar du t.ex. 100 kg i marklyft en dag så kan du sätta små mål på din väg till 110 kg, och på så sätt alltid vara taggad och motiverad till att ta dig till gymmet!

4. Du lär dig att älska din kropp.

Oavsett vilka mål du har med din kropp så kommer du älska det du ser i spegeln efter några månader med hårt slit. Det kanske inte är den kroppen du hade föreställt dig (jag själv räknade inte med att vissa muskelgrupper skulle utvecklas såpass mycket under min resa mot en starkare kropp), men det kommer vara en kropp som du har pressat och plågat, och det kommer vara en välförtjänt kropp. En kropp som mår bra, som kan bära dig genom livet och som speglar det arbete du lagt ner på den. Då känner man sig oerhört stolt, och utseendet spelar på något sätt inte någon roll längre. 


Så för dig som är rädd för att se din kropp utvecklas i muskelmassan - lägg dina ytliga mål åt sidan och tänk på hur du ska göra träningen rolig samtidigt som du lär dig att älska din kropp. Du, och din kropp, kommer att älska dig för det!

Likes

Comments

Oj hörrni... Jag råkade visst glömma bort detta med bloggen.

Hade tänkt komma igång med bloggandet igen, men först är det väl inte mer än rätt att jag ger er en recap på vad som hänt under dessa månader:

- Jag har fått starta om från scratch i alla stora övningar då min form varit för dålig tidigare - jag har nu personbästa: 1x100 kg marklyft, 2x70 kg squats och 4x40 kg i bänkpress.
- Jag har börjat universitetet.
- Jag har förlovat mig och flyttat in hos den mest underbara människan på planeten ❤
- Jag håller på att ta körkort.
- Jag tränar numera med min festman.
- Jag har rest till Cypern (och totalt ignorerat träningen under hela den tiden).

För övrigt har motivationen till träningen sviktat, det är sällan jag får in mer än 4 pass i veckan och ibland går det flera dagar utan att jag tränar. Det låter illa men än är jag ute i gymmet och kör så att jag inte förlorar styrka. Idag är det rygg och biceps på schemat, och förhoppningsvis klarar jag av 110 kg mark med lite pannkaka i blodet.

Tills vidare!

Likes

Comments

​Ännu ett lyckat träningspass idag! Laddade upp med en friscoburgare på Max, dubbel proteinshake, aminosyror och hela tjofaderellan. Mådde visserligen jättedåligt i början av passet efter allt vatten men lyckades ändå pressa upp en hyfsad vikt i bänkpress och ökade vikt i det mesta utöver det. Det var bröst, biceps och triceps som tränades idag för första gången på ett ganska bra tag nu efter all smärta i muskelfästena. Kan inte påstå att det är helt läkt men I'm getting there! Avslutade det hela när jag kom hem med lite stretch till favoritmusik. Resten av kvällen kommer spenderas med någon god mat och serier. 👋


Likes

Comments

Det här med att räkna kalorierna har verkligen gjort susen för mig! Efter en hel trave med amerikanska pannkakor till lunch hade jag nått det dagliga målet och kände mig riktigt pumpad inför dagens rygg och axelpass. Ett personbästa i marklyft på 90 kg förgyllde dagen, särskilt eftersom jag inte ökat i marklyft sen dagen jag började inkorporera dem i träningen. Jag lyckades dessutom öka reps och vikt i flera andra övningar vilket kändes underbart. Att sedan cykla hem i kylan med en stjärnklar himmel och bra musik i lurarna försämrade ju inte precis dagen.

Efter träningen blev det lite kyckling och spenat, nudlar och lite godis för att hålla hungern borta, och nu vankas en proteinshake framför Game of Thrones. 

Trevlig tisdag på er allihop! 

Likes

Comments

Jaa, jag har varit dålig på att blogga... Det är mycket som händer nu, så det blir ett långt blogginlägg!

Först och främst hade jag tänkt prata om hur det går med kosten. Det är verkligen så svårt att få i sig tillräckligt för att gå upp i vikt! Jag laddade ner en app i gårkväll för att se till att jag får i mig tillräckligt mycket kalorier (ca 2000 som minst) och näring om dagen, och mindes tillbaka till den tiden då jag använde mig av samma app för att se till att jag inte överskred 1000 kcal... Jag hittade också mitt gamla mål i appen.

Att se hur allt har ändrats för mig sedan dess har verkligen motiverat mig till att lägga i en till växel och nå min målvikt på 65 kg innan året är slut! Det är möjligt att jag införskaffar mig någon slags gainer i värsta fall. men jag SKA nå målet!

Sekundärt hade jag tänkt prata om helgen och hur den varit med träningen. Jag fick tillslut in ett härligt benpass med en arbetskamrat i lördags efter att alla inflammationer hade lugnat sig. Det märks dock att jag fortfarande tappar vikt med tanke på att jag enbart klarade en squat på 75 kg, vilket är väldigt tråkigt, men det är bara att fortsätta pusha. Med lite mer mat och mindre smärta ska jag kunna nå 90 kg innan januari.

Idag har jag varit och lämnat plasma för första gången, så jag tänkte ta det lugnt idag och köra hårt på träningen imorgon istället. Är verkligen supertaggad att komma igång igen nu när jag inte har ont längre!


​Ett av dagens mellanmål - brysselkål med olivolja, salt och peppar i ugnen. Såå gott!

Likes

Comments

Nu är det så att jag är väldigt trött... Trött på att ha ont hela tiden. Har för tillfället fyra smärtor att genomlida i träningen: 1. Inflammation i bröstbenet. 2. Inflammation i biceps muskelfästen. 3. Benhinneinflammation i underarmarna. 4. Överansträngd i ryggen.

Allt det här har hindrat mig i träningen ganska rejält nu. Finns många övningar jag inte kan utföra eller köra tungt i och jag kan för tillfället inte göra något som inkluderar armarna pga mina muskelfästen - bara att köra bil var en plåga. Ser alltså ut som att det blir vila och en massa voltaren ett tag framöver. Vi får se när jag kommer igång igen... Med min envishet skulle det inte förvåna mig om jag är på gymmet redan imorgon. Tills dess kommer jag dela med mig lite av hur det går med kosten och annat smått och gott!

Medan jag är hemma och jämrar mig kastar jag ett öga tillbaka på den underbara sommaren 😍

Likes

Comments

Hej! Eftersom hela dagen igår bestod av jobb bestämde jag mig för att ta vilodag och ta igen det på dagens träning. Idag var det ben på agendan. Utöver det vanliga benpasset la jag in pulsar i mina bulgarian squats, rear kicks, hack squats och hip thrusts, allt för att bli bootylicious! Jag måste dock erkänna att jag haft otroligt dåligt tryck i musklerna den senaste tiden. Blev absolut inget nytt personbästa idag och jag börjar till och med "backa" i alla mina personbästa. Förmodligen eftersom matsmältningen blir bättre och bättre med tiden och än har jag inte ökat matintaget vilket har resulterat till att jag tappar vikt... Det innebär helt enkelt att jag får börja äta större portioner och mycket oftare.

Idag mätte jag dessutom omkretsarna kring musklerna för att jämföra med mitten av sommaren. Resultatet blev följande:

Midja: + 1 cm

Lår: + 5 cm

Rumpa: + 3 cm 

Bicep: + 3,5 cm

Axlar: + 6 cm

Måste säga att det inte inte är illa att lägga på sig så mycket cm kring musklerna men enbart 1 cm kring midjan under bulkperiod. Är nöjd med resultatet hittills men vill fortfarande få rumpan och låren att växa mycket mer! 

Likes

Comments

Efter ca 4 timmars sömn, en alldeles för liten frukost och 4.5 timmar bakom gymmets reception blev det rygg och axlar på gymmet. Det var svårt att hitta någon styrka, särskilt i axlarna, så det blev att fokusera på diverse övningar som tog axlarna från flera vinklar och som dessutom kräver mindre styrka.
Trots dålig prestation är ryggen slut från alla marklyft, så det får bli att va sängliggandes framför Game Of Thrones resten av kvällen.

Mina nya tights blev dessutom invigda idag. De kommer från aim'n och är hur sköna som helst! Jag köpte mina från Nelly.com.

Likes

Comments

​Som ni ser på bilden ovan har jag haft många slags kosttillskott genom mina år. Det började med protein i pannkakorna och efter varje träning, men under tidens gång har min kunskap kring kosttillskott utökat. Nu för tiden använder jag mig sällan av proteinpulver om det inte är så att jag ska bort någonstans efter träningen och inte hinner äta, men oftast slutar det med att jag tar en proteinbar. Här är däremot de kosttillskott jag använder mig av och varför:

PRE WORKOUT: Detta är en shake jag tar ungefär en halvtimme innan varje träning. Det hjälper mig att tagga igång innan träningen och dessutom hålla fokus under hela passet - jag tenderar att bli sömnig nånstans mot slutet eftersom träningarna tar ungefär 2-3 h att utföra. Mer energi innebär dessutom mer explosivitet vilket är härligt när man ska göra de tyngsta lyften. 

BCAA - AMINOSYROR: Denna shake tar jag vanligtvis direkt efter pre workouten tillsammans med en skopa kreatin, men ibland händer det att jag tar shaken under passets gång om det är knappt med tid. BCAA innebär att shaken innehåller de aminosyror som kroppen själv inte tillverkar utan behöver intas genom föda. Dessa aminosyror kan hjälpa till med att minska muskelnedbrytningen, stimulera proteinsyntesen och hjälpa till med snabbare återhämtning. De ska också vara prestationshöjande. 

KREATIN: En skopa om dagen, vanligtvis tillsammans med aminosyrorna. Kreatin är prestationshöjande på många sätt, både fysiskt och psykiskt. Kreatin hjälper till genom att omvandla lagrad energi till rörelseenergi vilket ger användaren större tillgång till den lagrade energin. Kreatin kan dessutom lagra vatten i musklerna vilket bidrar till pump i musklerna men gör dessutom att man går upp i vikt, vilket alltid uppskattas under bulk- säsong. 

Det är de tillskott jag tar för tillfället. Var noga när ni köper kosttillskott att kolla ingredienserna, särskilt när ni köper pre workout. Det är dessvärre vanligt att tillskott innehåller doping-klassade ämnen som i vissa fall kan ge utslag på narkotika-tester. 

Likes

Comments