Ännu en solig härlig dag! Hoppas att Thailand håller detta nu! Sist vi var i Thailand var det ju regn konstant i en vecka. Dessa öar vi hoppar omkring på nu gick inte ens att besöka pågrund av att de var översvämmade. Men änsålänge verkar det som att Thailand i april/maj tacklar ner Thailand i den mest populära månaden Januari.

Dagarna fortsätter att rulla på. Det är så härligt nu för vi har inga tider att stiga upp till, inget speciellt planerat och dagen får helt enkelt bli som den blir. Vi fortsätter att glida omkring med mopeden vilket man kan göra länge innan man tröttnar. Idag hade vi tänkt oss att åka till en strand för att sedan paddla till andra småstränder. Sådana som endast kan nås med någon form ut av båt. Vi hyrde oss en kanot, solen stod högt men vi var verkligen inte taggade på att paddla. Anledningen till att vi ville göra detta var för att vi träffade ett par i Filippinerna som sa att de stränderna skulle vara riktigt fina. De reste också runt. Men jag och Isac kom bara en liten bit innan vi insåg att det var alldeles för jobbigt, varmt och drygt. Då det tar sådan tid att ta sig fram. Vi blev bara mer och mer bittra men sedan vände vi. Haha! Så typiskt oss! Den lilla resan tog kanske en timme. Sedan badade vi lite för som sagt så var det ju väldigt varmt. Vattnet var varmare än ljummet! Helt otroligt, men inte så svalkande.

Sedan körde vi hemåt. Vi skulle byta om för att sedan dra upp till utsiktsplatsen vi var på i förgår. Där chillade vi en stund.

Nu är klockan nio på kvällen och vi kom hem för kanske 30min sen. Som sagt inga direkta planer för imorn. Kanske ta reda på båttider, då vi ska byta ö i övermorn.

Här kommer några bilder ifrån Had Rin beach. Den stranden vi paddlade ifrån.

Vi bara åker runt och åker runt! Men det är så härligt att vara tillbaka i Thailand. Det är lätt bästa stället att glida runt med en moped på, och här på Koh Phangan under lågsäsong är det extra bra! Alltså väldigt lite trafik, inte massa folk på ställen man vill besöka osv.

Igår körde vi först och skulle kolla in ett utsiktsställe som bara låg en liten bit ifrån oss. När vi svängt av huvudvägen in på en kass grusväg (som skulle leda oss upp till toppen) så står det en skylt "vattenfall 100m". Kan ju säga att det var mer än hundra meter men ändå väldigt värt! Själva vattenfallet var ganska litet men fortfarande fint. Vi såg det bara uppifrån, då man kom ifrån/stod där vattnet rann ner ifrån berget. Men där vattnet rann mellan berg och sten så var det otroligt fint! Man kunde bada i hålor som bildats och mellan stenarna. Där var vi en stund och badade och tog bilder! Vädret var superfint och det var strålande men även stekande sol, så det var skönt att hänga där ett tag.

Sedan gick vi tillbaka till vår moppe och körde så långt mopeden kom fram. Sedan gick vi upp för en alldeles för brant trappa, men kom upp till en bar/relaxställe. Där uppe kunde man se ut över bergen, havet och djungeln! Så otroligt fint och mäktigt. Där uppe var de snälla och gjorde mat till oss, trots att det inte var någon restaurang. Vi pausade en stund och sedan gick vi tillbaka till moppen. Vi detta laget hade det gått ett antal timmar fastän det inte verkar så enligt texten. Vi åkte och handlade lite för kvällen sedan drog vi hem och chillade resten av kvällen.

Idag kom vi iväg ganska sent, kanske vid halv ett. Vår plan var först att köra till ett ställe längre bort för att hyra kanoter och paddla till stränder. Men det var varmt och vi pallade inte. Så vi sköt på den idén och körde till någon strand andra sidan ön och den enda delen vi ej hade besökt ännu. Stranden där var fin, havet var väl helt okej. Såg dock väldigt fint ut längre ut. Men omgivningen här uppe är så otroligt härlig! Mycket berg, djungel och små stränder mellan den höga marken. Vi besökte även en annan utsiktsplats, som klart inte var lika cool som igår men några fina bilder blev det ändå. Sedan var det middag och efter det begav vi oss hem. Klockan var väl runt fem när vi var hemma.

Här börjar vi med ett gäng bilder ifrån gårdagen

Här är utsiktsbilderna ifrån igår

Bilder från utsikt och strand idag

Känns att man är tillbaka i härliga Thailand med mycket moppekörning, mat och turister. Dock är det lågsäsong här nu, så det är tystare än vanligt. Gött tycker vi! Och vädret är inte sämre för det! Vi har flyttat till ett annat ställe här på Koh Pangan. Mer norrut. Så vi har nu istället bosatt oss i en trä-bungalow mitt ute i ingenstans - tycker vi. Och eftersom det inte är så mycket turister här vid denna tiden (och detta stället) så kunde vi bo för 250 baht natten! Vilket motsvarar ungefär 66kr/natten. Och då har vi en ganska fin bungalow med egen toalett, balkong med hängmatta, samt ett litet kök med gasolbrännare och lite sånt. Här ska vi bo i 5 nätter, varav en av dem har redan passerat.

Det vi gör här är att flänga runt med moppen, köra runt överallt för att kolla hur det ser ut. Vi har inte tagit taxi en enda gång utan vi kör med all packning var som helst! Haha! Men det går förvånansvärt bra, förutom att vi fick punktering igår... Så idag när vi käkade frukost här på boendet så ringde de efter en kille som kom och bytte slangen i däcket och lagade moppen. Så smidigt! Och det kostade oss ca 50kr! Livet. Hade varit en aning krabbigt att köra tillbaka moppen där vi hyrde den då det är en lång bit bort.

Idag står inget speciellt på schemat utöver vad vi redan gjort. Vi har några små stränder vi ska köra och kolla. Klockan är halv ett här nu och det har regnat lite nu på förmiddagen varvat med att solen är framme. Men enligt diverse appar så ska det vara sol och fint nu i några timmar. Så jag tror vi ska våga oss ut!

Förresten så var vi även och spelade minigolf igår. Och nej det är väl inte det roligaste jag vet men Isac insisterade om att det var det vi skulle göra. Okejdå. Faktiskt så var det en svensk som ägde stället och det var ganska mysigt och fint där. Solen stekte, svetten rann och bollen rullade åt fel håll konstant. Isac vann med några poäng men jag gjorde iallafall en hole in one.....

Idag vaknade vi upp på ett skruttigt hotellrum i någon liten stad utanför Kuala Lumpurs flygplats. En natt återstod till sista flyget mot Thailand. Klockan 12 gick flyget och en och en halv timme senare var vi framme i Surat Thani Thailand (halv ett, thailändsk tid). Där bestämde vi oss för att ta oss till Koh Samui, den största ut av tre öar vi nu ska besöka under en tid. Ön var verkligen stor, för stor. Jag och Isac blev otaggade direkt när vi kommit dit (ca 4h efter vi landat med flyget). Så vi bestämde oss för att ta oss direkt till Koh Pangan. Mittenön. Den skulle alltså vara mindre, och från allra första början planerade vi att åka hit först, för vi anade att vi inte ville hänga i Koh Samui. På Koh Pangan stannade vi dock.

Nu är klockan 2 på natten och vi har haft en väldigt lång dag. Direkt när vi kom hit hyrde vi en moppe och tog vår tunga packning och började leta boende. Vi visste ungefär vart vi skulle vilja bo, så det var bara att glida längs den vägen tills vi hittade något. Vi har valt en bungalow i ett litet område precis intill stranden, ska bli kul att se hur det ser ut imorgon när det är ljust. Nu ikväll har vi kollat in en strand i mörkret, åkt runt på moppen och chillat.

Igårkväll hade vi som sagt endast en natt inne i Cebu city. Vi ville hitta något billigt och enkelt, och efter lite övertalningar och tjatande från Isac's sida så gick jag med på detta TÄLTET. Vi har ju tältat förut, för ett par månader sedan på Koh Lipe. Och det funkade väl där, men nu var det bara en natt inne i en stad, där vi skulle upp vid halv fem morgonen därpå. Så nej, jag vart ej så taggad. Men när vi kom dit så var det mycket bättre än förväntat. Detta tältet hängde uppe i luften med hjälp av träd. Detta visste vi (därför Isac ville bo där), men inte att det skulle vara såhär fint, stort och högt upp. Det var en upplevelse och det var verkligen bekvämt. Vi hade fått mjuka madrasser och lakan att sova med. Det enda var att det var en aning varmt, då graderna inte sjunker direkt drastiskt under nattetid. Men vi somnade och vaknade utan att känna oss helt döda iallafall!

Glömde berätta om vår sista hela dag på Malapasqua. Av ren tur fick Isac reda på att man kunde hoppa cliff jumping. Vilket han har varit sugen på väldigt länge. Så det vara bara till att åka dit. Den sidan av ön var helt fantastiskt vacker, med höga berg, djupt hav som var så vackert. Men desto värre var det att hoppa... Höjden upp till toppen av Klippan (där man hoppade ifrån) varierade eftersom vattenytans höjd varierar under dagen. Men när vi hoppade var det ca 16-17 meter, vilket såklart är på tok för högt. Det var fruktansvärt!! Men också fruktansvärt härligt. När man väl tagit sig mod att hoppa så var det ju så man nästan svimmade i luften för det kändes som om man aldrig kom ner. Men visst var det värt det och nu har till och med jag gjort det. Isac gjorde det två gånger.

Igår var tyvärr dagen då vi skulle lämna Malapasqua och det var ett av de ställen som verkligen tog emot att lämna. Både jag och Isac vill dit igen, igen och igen. Men det försvinner inte och snart är vi tillbaka! Vi lämnade ön vid halv ett på dagen, sedan var det buss i 4-5h innan vi var framme på rätt ställe i Cebu city, sedan tog vi en taxi till vårt boende som vi hade förbokat. Väl framme på hostlet så bara lämnade vi våra väskor sedan gick vi och åt. Vi hade endast ätit frukost innan vi åkte och sedan lite snacks på bussen, så vi var vrålhungriga. Sedan gjorde vi oss bekväma i vårt "rum" som jag ska berätta mer om senare.

Nu är klockan tjugo i sex på morgonen. Vi lämnade vårt boende redan vid halv fem. Så vi är på flygplatsen, och håller just nu på med att lämna våra väskor.

Det bästa med hemresan var att båten över till "fastlandet" var otroligt fin. Vädret var perfekt och vattnet var djupt och hur fint som helst!! Finaste Malapasqua, bästa Filippinerna.

(Skulle publicerats i förrgår)

Dagen har bestått av bad, sol och mat. Det finns inget bättre än så. Vi började dagen med att stiga upp i vettig tid, äta frukost där vi ätit frukost de senaste gångerna. Vet ej vad det heter men han som verkar äga stället är riktigt chill och cool, samt frukost är väldigt bra där! Vid tio var vi sedan nere vid stranden. Där varvade vi bad med sol i några timmar tills vi var helt slut i huvudet av all värme. Men värt det. Vattnet är ju som sagt så otroligt härligt, och vill man bada får man vara där nere vid den tiden för att hinna med högvattnet. Efter stranden gick vi till vårt rum, vi var riktigt trötta efter att inte gjort någonting och det kändes som att solen var kvar i huvudet ungefär. Jobbigt vi har det va?

Eftermiddagen bjöd sen på middag på vårt bästa veggi-vegan-ställe. Som vanligt otroligt god mat. Isac tog någon gryta med curry och lite allt möjligt i. Jag tog någon krämig/grötig pumpasoppa. Otroligt gott. Idag åt vi lite tidigare för att hinna med solnedgången på stranden. Så efter middag var det dusch som gällde sen ner och köpa en 1-litersöl som vi sedan delade på nere vid stranden. Solnedgångarna här är såå fina!! Stranden ser ju lite sådär ut med tanke på att det är lågvatten, verkligen allt vatten försvinner. Men fortfarande så fint med båtarna och de sista orangea solstrålarna som färgar av sig i hela omgivningen. Love it!

Jag kan erkänna att jag verkligen kommit till mitt paradis. Denna ön är ALLT! Jag bara älskar den! Även fast vi varit på öar med finare, större stränder, djupare vatten och finare boende så är denna ön ändå det bästa. Lagom stor (om man kan gå runt ön på 2-3h tycker jag den är lagom stor), otroligt vackert vatten, supersnälla Filippiner, kritvit sand och framför allt är det otroligt lugnt här. Även om det finns några fåtal stora fina resorter och endel andra boende så är det inte supermycket turister här. Och det är ett stort plus. Är det övergödslat med turister överallt är inte stämningen densamma utan nu känner man verkligen att man är på Filippinernas egna ö. Eftersom man själv är ifrån ett litet ställe och tycker det är mysigt så tror jag att det blir lite hemmakänsla när man kommer såhär, till ett ställe där alla verkar känna alla.

Idag fick Isac ta båten över till fastlandet dock, vi gjorde bort oss och kom hit med förlite pengar. Givetvis finns det igen bankomat här ochiffrerat hade vi ju fattat om vi bara tänkt. Dock var det inte så att bara ta båten över och sen fanns det en automat där, utan han måste ta bussen också. Har han tur behöver han bara åka till ett ställe som ligger 15min bort, men det var ingen garanti att den automaten var igång så då får han åka bussen igen i ca 50min-1h för att komma till en lite större stad. Haha stackarn... Jag stannar kvar på ön, för det är onödigt att betala för båda när det är en enmannarjobb och Isac ville inte släppa iväg mig själv inne på fastlandet för han trodde jag skulle vilda bort mig. Hahaha!

Men det gör ingenting för mig! Här finns det inte ett moln så långt ögat kan nå. Så jag har smörjt in mig, tagit på mig bikini och är redo för stranden. Både jag och Isac har tappat all färg efter att inte pressat under solen på kanske 2 veckor! Så det är dags nu.