Kära dagboken.

Många dagar har passerat sedan sista uppdateringen och er längtan efter våra äventyr har varit lång. Men frukta icke för här kommer ytterligare en uppdatering.

Nya Zeelands natur är magiskt. Jag kommer aldrig kunna beskriva med mina ord eller med mina bilder hur vacker allt är. Alla borde verkligen ta chansen att åka hit.

Jag och Tomas har hyrt en bil och åker just nu mellan Christchurch och Queenstown. Dagarna börjar tidigt och slutar sent. Varje dag åker vi några timmar och bara häpnar över allt vackert. Just nu kör vi på en slingrig väg mellan två berg. Det finns miljontals blommor i lila och rosa och mitt i allt porlar en bäck. På toppen av berget kan vi se till nästa stad, den ligger nästan en timme bort med bil. Vi stannar på många ställen men ändå åker vi förbi säker nio av tio sevärdheter.

För två dagar sen badade vi i isvatten direkt från glaciärerna. Vattnet var mjölkblått och alla asiatiska turister fotade gladeligen oss tokiga svenskar. Vi vadade barfota igenom en becksvart grotta där de gröna lysmaskarna var vår enda naturliga ljuskälla. En tysk liftare var med oss hela dagen. Han hjälpte oss att hitta varma källor i gyttjan. På morgonen hade vi också hunnit ta oss till panncake rocks där vi såg moder naturs fantastiska kreationer av stenlager på stenlager. Ett dussin delfiner simmade också i närheten. Igår såg vi glaciärerna som blandade sig med klarvita moln och självklart ser vi tusentals får dagligen. Idag ska vi leta efter en 13 meter hög klippa som vi ska ta sats från för att hoppa rakt ner i det ljusblå vattnet.

Det är enkelt att leva här. Inte ens sex timmars intensivt regnande eller urladdning av bilbatteriet kunde få mig att tappa det goda humöret. Det slutade istället med skratt när en man kom fram till oss och berättade att man inte kunde rulla igång en automatdriven bil. Haha pappa kommer skratta gott när jag berättar om hur Tomas barfota knuffade bilen i spöregnet medan jag satt inne och funderade på hur jag skulle lösa det här med växelspaken nu när inte ettan växel fanns att lägga i.

Och så här ser dagarna ut. Fyllda med äventyr och intryck från detta magiska land.

// Denise

För några dagar sedan kom vi tillbaka till Nya Zealand från söderhavsön (där pippis pappa va kung) Rarotonga. Jag va jättenervös när vi skulle flyga dit för alla väderleksrapporter sa att det skulle vara heavy thunder storms just då, men de ljög. Det va inte en regndroppe när vi landade. Rarotonga tillhör ögruppen Cook Island och ligger mitt i ingenstans. Åkte man rakt norrut så skulle man komma till Hawaii efter ett tag. Omkretsen på ön är 32km och det går 2 busslinjer på ön. Clockwise och anti-clockwise. Det fanns internet att tillgå, men det va uberdupermegadyrt så vi va på rehab från sociala medier under dessa 6 dagar.

För det mesta va vi på stranden eller vid poolen och solade, badade och snorklade. Det kommer gigantiska vågor från havet, men ön är omringad av ett rev som gör att de slår till ca 100m ifrån strandkanten och innanför där är vattnet helt lugnt och det fanns mycket koraller och fiskar att titta på :)

En kväll va vi på en kulturkväll med urinvånarna och lärde oss hur de har levt och det avslutades med middag med en dansshow.

// Emilia

🎅🎁🎄 Merry christmas fina vänner 🎅🎁🎄

I Australien (och större delen av världen) firar man jul den 25:e, och därför har vi fått lyxen att fira jul två dagar i rad. Julkänslan har varit svår att hitta i detta varma land. Trots tappra försök med pepparkakshusbyggen (som fallerade efter två dagar pga den höga luftfuktigheten), julgrötskokande (som innehåller för mycket saltvatten från min panna), Karl-Bertil Johnson-tittande och tomteluvor på huvudet så var det något som saknades. Först tänkte jag att det var den kalla temperaturen som saknades, men jag har förstått att julen firades i Sverige trots sju plusgrader. Det är min familj som saknas. Jag saknar mamma och hennes goda köttbullar, Syster-yster och hennes skrikande småbarn. Jag saknar bror-stor och hans snarkande framför Kalle Anka, Bobo och hans höga raggarmusik och pappa och hans lugn som påminner så mycket om farfar. Jag hoppas att ni där hemma njuter lite extra av era familjers närhet åt mig i år. (Jag kan förstås njuta av min underbara Tomas!) Men hur firar man jul i Australien då kanske ni undrar? Jo men självklart är det BBQ, bad, svett och festande. Jag har aldrig druckit alkohol på julen, så jag blev förvånad när så många berättade att det var så man firade hemma i deras länder. Fast de blev också förvånade när jag berättade att många familjer dansar sjungandes kring julgranen och att halva befolkningen sitter klistrade framför tv klockan 15.00 för att kolla på Donald Duck. Vad spännande att man har så många olika sätt att fira. Jag är glad att jag fått uppleva både och, men nästa år drömmer jag om en jul hemma.

Varma julkramar från Australien / Dennen

I går var min sista heldag i Australien. Då Denise och Tomas ska stanna till efter jul så fick jag välja vad vi skulle göra. Jag valde att åka linbana över regnskogen. Och till linbanan åkte vi ett gammalt tåg på rälsen byggt för jakten på guld, för 120år sen. Tänk att gräva ut den långa rälsen för hand upp längs med och genom berget. Linbanan avgick från orten Kurranda uppe i berget. (Man kunde även åka åt andra hållet om man ville).

Så nu har jag nog gjort allt turistigt jag kan tänkas vilja göra i Australien. Jag har sett OCH KRAMAT koalor, sett känguruer (och ätit en eller två), dykt i barriärrevet, vandrat runt i regnskogar och mycket mer. Min plan var att göra ALLT så jag inte behövde åka tillbaka, det ligger ju så långt bort, men nu vill jag åka tillbaka ändå.

Jag är så lycklig att jag valde att ta chansen och plugga ett halvår i Australien, detta land jag velat besöka sedan jag var liten. Nu är min resa slut, men jag hoppas jag får se Australien igen. Jag älskar det här landet för mycket för att lämna för alltid.

See you later Australia!

//Nanny

Igår checkade jag av ännu ett life goal från min imaginära lista. "Dyka i barriärrevet".

Det var för det här jag fräshade upp mina dykarkunskaper med en Advance kurs, det var för det här jag övertalade Denise och Tomas att också ta dykarcertifikat. (Igår var de i alla fall glada att de blev övertalade). Och dykteamet vi dök med var jätte trevliga och service inriktade.

Denise dykinstruktör i Brisbane hade tipsat henne om Tusa T6 och sa att de var bäst i Cairns. Utan att ha sett några andra dykföretag i Cairns kan jag inte annat än att hålla med. För det första var båten stor och stabil så för första båtdyket någonsin var jag inte sjösjuk mer än i en kvart, trots att vi var iväg hela dagen. Ett STORT plus. Sedan hade de lunchbuffé och både för och eftermiddagsfika. Och när man skulle i vattnet satte de på oss fenorna. De kallar det "Finderella service".

Jag vart inte fullt så överraskad av vad vi fick se under ytan då jag redan dykt i Brisbane och en del av fiskarna från barriärrevet även simmar dit ner. Därmed hade jag redan fått ett smakprov på vad barriärrevet hade kunnat tänkas erbjuda.

Men inte vart jag besviken. Det var fullt av koraller!!! Och fullt med fiskar jag inte kunde sätta namn på. Bland de jag kunde namnge var papegojfisk, olika anemonfiskar, Humphead Maori Wrasse, dog fish, sjögurkor och bläckfiskar. Dessutom såg jag nått som såg ut som en enorm mussla med en blå insida och massor av anemoner och koraller i alla dess former. Denise och Tomas såg även sköldpaddor och hajar.

Jag tog några bilder med min GoPro-kamera. Men bilderna ger inte skönheten rättvisa då alla bilder vart väldigt blå och inte alls lika färgglada. Men det ger i alla fall en uppfattning om vad vi har sett.

Ännu ett mål avcheckat, och idag tar vi en lugn dag i stan.

Hej igen!

Nu har vi sedan i onsdags befunnit oss på Nya Zealand, närmare bestämt i Queenstown på södra ön. Ska jag beskriva detta ställe med 2 ord så är det vackert och äventyrligt. Landskapet består av massa berg och en väldigt blå och stor sjö. Ungdomar kommer hit för adrenalinkickar i form av exempelvis bungy jump. Jag och Emma tyckte det va så vackert här så vi kände ingen dödslängtan och skippade att hoppa ner för bergen. Däremot tog vi oss ner för ett berg med så kallat ZipTrek. Vi selades fast och åkte linbana genom skogen nedåt berget. Väldigt roligt! :)

Vi gick också på en ''bio'' som visade små korta filmer i 3D men med vissa extra specialeffekter också! Stolen rörde på sig och det splattades vatten i våra ansikten mm. Det va sådär kvalité tyckte vi. Vi såg först en film där man gick runt i ett hemsökt hus. Den va ganska läskig. Man blev knivhuggen av en läskig liten flicka medan man låg på golvet (stolen lutade åt sidan). Sedan såg vi en film där vi åkte runt i ett rymdskepp och tittade på konstiga djur. Den filmen blev vi dock enbart åksjuka av.

Nästa dag så skulle vi med på en heldagstur inkluderande jetboat, kajakpaddling och en bush walk. Det stod dock fel tid på vår biljett så när vi kom på morgonen hade de redan åkt en timme tidigare.. Vi tog då halvdagsturen som var samma sak fast utan kajakpaddling. Vi åkte först med en jetboat på en flod i närheten. En jetboat är en ganska snabb liten båt som vi åkte i och fick se många vackra vyer och ibland får föraren för sig att göra en plötslig 360 grader snurr så man blev rätt blöt med. Efter det gick vi en liten vandring i skogen och fick se platser som finns med i filmer såsom Sagan om ringen och Narnia.

Sista kvällen gick vi ut och dansa :) Det va kul:)

Idag har vi flugit till Auckland för att kunna flyga till ön Rarotonga imorgon.

Här kommer en bildbomb! :)

Denna morgon begav vi oss iväg kl 6 på morgonen för att äta frukost på en annan rastplats än där vi sov, den var inte jätte trevlig och Denise hade blivit otroligt myggbiten. För övrigt har vi vaknat strax före 6 i princip varje morgon då solen går ner tidigt och upp tidigt.

Frukosten var riktigt trevlig på en rastplats med utsikt över havet och öarna längs med kusten. Dessutom stod både en kaffe vagn och fruktförsäljare på parkeringen så vi gick och handla hos båda då. (Ni kan ju gissa vilken av de två jag gick till). Igår när vi letade campingplatser i Denise app stod det om en som låg nära ett vattenfall, Murray falls, så vi tänkte att vi kanske skulle ta en tur förbi även om vi inte campade där.

Fruktförsäljaren förklarade hur vi kunde ta oss dit. Och det var riktigt värt att åka dit!!! Det var både vackert att se vattenfallet och roligt att få simma runt nedströms om vattenfallet. Och dessutom var det svalkande. Och vi som trodde att vi bra skulle åka bil och ha tråkigt idag.

Efter vattenfallet åkte vi vidare mot Cairns. När vi åkte såg vi egentligen inget annorlunda från de senaste dagarna. Bergskullar med massor av träd, torra fält, mangoträd och sockerrörsfält. Så efter ca2 timmar var vi äntligen framme vid vår slutdestination Cairns!!! Vi packade ur bilen, som vi förövrigt vart rätt bra på att sprida ut oss i, och lämnade in vanen. Sedan checkade vi in på vårt hostel, Dreamtime! Efter incheckningen kollade runt lite och upptäckte att vi bor 5 minuter från tågstationen och en galleria.

Så då var vår road trip till sin ända. Men inte slutar äventyret riktigt än. Imorgon har vi bokat en dyktur i Stora Barriärrevet.

// Nanny

Idag vart det en stressig morgon. Denise pysslade med datorn och medan vi åt frukost kom reparatören förbi och lagade ventilationsluckan. Sen skyndade vi oss att packa ihop och dra till färjan till Magnetic Island.

När vi klev iland begav vi oss iväg på en vandringstur i skogen. Vi gick längs med två vandringsleder där den första (enligt turistbyrån på fastlandet) hade en 100%-ig chans att se Kängurus och den andra att se koalor. En servitris, på en restaurang vi åt på, sa att ön har en av få koala-populationer i Australien som växer. På första leden såg vi ingenting. Så man var lagom munter när vi vandrat 2 km i 29 grader värme (mätt i skuggan) och vattnet var slut. Men ändå begav vi oss vidare för att leta koalor.

Först hittade vi en kran att fylla på vatten och tänkte väll inte gå så mycket längre, men när vi gick mötte vi allt fler människor som sa att de sett koalor bara några hundra meter fram, en bit till där står det människor och tittar, några meter till uppe vid ruinerna från fortet. Men inte såg vi några koalor när vi gått båda 2 km till vandringsledens slut. Däremot såg vi tre känguruer hoppa över vägen. Tomas vart så lycklig som aldrig tidigare sett en.

Då var det bara att gå tillbaka de där 2 km till stora vägen. Och då, inte långt från slutet av leden, såg Tomas en koala i ett av träden. Den såg ganska annorlunda ut från koalorna vi sett på Lone pine. Nosen var längre och den såg liksom större och äldre ut.

Efter att äntligen sett lite djur och vandrat 6 km i värmen tog första bästa buss till stranden. Tyvärr åkte vi inte till den mest populära stranden i Horseshoe Bay, då hade vi behövt vänta i en timme. Istället åkte vi till lilla Picnic Bay, åt på en trevlig Italiensk restaurang vid vattnet och badade. Själv åt jag en god ravioli med pesto och blickade ut mot den fina utsikten över havet och in mot fastlandet. Som om det inte var nog överraskade servitrisen med pannacotta till efterrätt.

Sen var vi nöjda för dagen. Mätta, avsvalkade och solbrända begav vi oss mot färjan och tog en glass på vägen. Det här blev en riktigt bra spontan trip. Och så enkelt, färjan tog bara 20 minuter från Townsville och gick varje timme. I natt är sista natten i vanen och imorrn anländer vi i Cairns.

//Nanny

Dagen började med att vi inte hade någon större plan än att åka till Townsville, hitta lite wifi för att fixa ärenden, hitta en camping och kanske bada lite.

Det första vi fick göra var att ringa en reparatör. Ni som följt bloggen aktivt kanske läst om ventilationsluckan som vi slog till på IKEA-parkeringen och lagade med silvertejp. Igår natt när jag skulle lägga mig tittade jag upp i taket mot ventilationsluckan och sa till Denise "Denise, jag kan se stjärnorna genom ett hål i taket". Ventilationsluckan hade nu lossnat helt så i morse fick vi ringa och rapportera skadan till uthyrningsfirman och sen ringa reparatören för att beställa tid. Bara för att se till att det inte regnade in. Off the record när vi upptäckte hålet i taket igår kväll/natt kollade vi väderprognosen och såklart skulle det regna under natten. Vår tillfälliga lösning blev att sticka upp ett paraply genom hålet för at täcka för.

När vi ringt alla samtal fick vi reda på att han inte hade tid förrän i morgon bitti. Vi drog då ner på stan och satte oss på ett café. Vi köpte milkshakes och smoothies och utnyttjade sedan caféets gratis wifi i 1,5 timme för att uträtta diverse ärenden.

Efter antisociala timmen drog vi ner till stranden för att bada. I norra Queensland får man i princip bara bada i pooler eller i områden omringade av nät på grund av alla brännmaneter som finns här...och krokodiler. Det finns tydligen två dödliga brännmaneter i Queensland: Box jelly fish och irukandji. Det första man ska göra om man blir bränd av dessa är att ringa ambulansen. Det första man gör om man blir bränd av alla andra manetsorter är att hälla ättika på brännmärket. Det ska tydligen ta bort alla kvarvarande manetceller.

Senare knatade vi in på en turistbyrå och fick höra att en rolig sak att göra är att åka till Magnetic Island. Toppen då har vi något att göra imorrn. Efter byrån och lite lunch begav vi oss upp på Castel hill(dvs åkte bil), ett berg i Townsville. Utsikten var fantastisk! Man såg ut över hela staden och ut till Magnetic Island.

När vi turistat färdigt slog vi oss ner på en härlig camping som heter Rowes bay. Vi som tidigare bott på mest gratis campingar vart glatt förvånade när vi hittade gasspis, vattenkokare och mikro i köket och pool och tennisplan fritt fram att använda. Så nu har vi ätit oss mätta, myst in oss på vår campingplats och säger God natt!

// Nanny

Nu har vi tillslut hunnits ikapp av det varma vädret alla pratar om. Tidigare dagar har vi haft tur med vädret med moln och bara 25 grader varmt. Det vill säga skönt väder att köra bil i. Idag var första soliga dagen sen vi lämnade Brisbane med 31 grader varmt i skuggan (med definition på I SKUGGAN). I Carins har vi hört att det kan bli 38 grader och hög luftfuktighet...

Idag körde vi till Airlie beach. Egentligen gjorde vi inte så mycket. Det vart en chillardag. Vi strosade runt i butikerna (jag köpte en bikini fast det var Denise som letade efter en), åt lunch, glas och badade två gånger i Airlie lagoon.

Lagunen var egentligen en stor utomhus pool. Man bör nämligen inte bada i havet utan heltäckande dräkt då det är stor risk för brännmaneter såhär års. Första gången låg vi i länge och simmade, solade och tog det lugnt. Riktigt härligt efter gårdagens långa biltur. Andra gången var strax innan vi skulle hoppa i bilen och åka iväg. Det var inte planerat men vi var så varma bara efter att gått runt en liten stund och ätit lunch.

Nu efter Airlie beach kör vi 1,5 timmar för att komma en bit närmare Townsville. Till kvällsmat är planen att vi ska grilla lax och grönsaker. Idag har alltså vart en riktigt lugn och skön dag!