En av mina hobbies är att dyka. Så därför när det blev bestämt att jag
skulle åka till Australien en termin så kom snabbt idén att jag skulle göra min fortsättningskurs i dykning här.
Att sedan dyka i barriärrevet innan jag åker hem är fortfarande ett måste på min checklista.

Fortsättningskursen för sportdykare heter PADI Advanced Open Water. Kursen går ut på att man genomför fem olika specialdyk. Därav ett åmste vara ett "Navigation dive" och ett måste vara ett "Deep dive"(18-30 m djupt). Sedan brukar de flesta dykcenter ha sina tre favorit dyk som de brukar genomföra med sina elever. På dykcentert Go Dive Brisbane som jag dök med brukar de köra "Drift dive"(flyt med strömmen), "Fish-ID" och "Peak Performance Buoyance". Det sistnämnda är en bra kurs för att man ska röra sig smidigare genom vattnet och inte över och underreglera flytkraften och därmed slipper åka upp och ned som en pingisboll
(been there, done that).

Nu var det ju bara ett (eller tekniskt sett två) problem. Dyken genomförs från båt, två dyk per dagstur och jag blev brutalt sjösjuk. Jag har skrivit om detta på bloggen tidigare om hur jag missade sjösjuketabletterna och mådde så dåligt att jag inte alls ville ned i vattnet. vad jag inte hunnit uppleva då var att jag nästa gång blev sjösjuk TROTS att jag tagit ordentligt med sjösjuketabletter. Dock inte lika illa men ändå sjösjuk. Och det andra problemet jag nämnde var att jag inte var van att dyka i öppna havet. Ute på havet ligger man och guppar på vågorna innan man ska ner och en och en annan sköljer över huvudet på dig.
Jag var inte alls redo för det utan vart skrämd och ville upp igen. Ni kan tänka er hur misslyckad jag kände mig. Jag hade vart ute två gåner och inte klarat av ett enda av mina fem dyk.

MEN lyckan vände. Tredje gången gillt stämde sannerligen i mitt fall. För tredje gången jag skulle iväg var jag än en gång lite sjösjuk, och vart rädd när vågorna kom,
men ändå samlade jag mod och stack ner i vattnet i alla fall. Och väl nere 1 m under ytan släppte allt. Sjösjukan, nervositeten, ALLT. Allt gick finfin och jag fick till och
med beröm för mitt Navigations dyk, min instruktör sa att jag "Slayed that dive". Vilken confidence boost.
Under mitt FISH-ID dyk fick jag simma runt och se såååå många häftiga fiskar. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig men jag såg koraller, anemoner, en clownfisk till och med,
skorpionfiskar, blåsfiskar, boxfiskar, en typ av haj och mycket mer. Även om det inte var barriärrevet kunde jag se en hel del av de man förväntar sig mer norrut.

Dagen efter skulle jag göra mitt PeakPerformanceBuoyance- och Djupdyk. Mitt första dyk gick galant och eftersom vi var först upp såg min instruktör chansen och frågade om jag ville klämma in ytterligare ett dyk emellan och bli klar idag. Jag var så glad att kunna bli klar tidigare än jag förväntat mig och hoppade i trots att jag mådde bedrövligt illa denna dag. Extra dyket blev ett drift dive och visst var det skönt att glida med strömmen men jag fick ändå kämpa för att inte pressas in mot bergväggen. Efter detta kom mitt sista dyk, ett deep dive.
Det här dyket som jag var så nervös för i början var inga problem alls (faktiskt råkade jag och en extra instruktör dyka lite djupare dagen innan...ops!).

Så nu är jag äntligen klar!!!!!!!!!!!!! Mycket slit för att lyckas men nere under vattnet var det värt det och i slutändan lyckade jag klämma ihop alla mina dyk på bara två dagar. Och inte hade jag klarat det utan all hjälp, och framför allt tålamod, från instruktörerna på dykcentret.
Ha det gott!

// Nanny

Photocredit till Go Dive Brisbane.

Det är halloween och tre pumpor har redan karvats till otäcka figurer.

Det blev snart kväll. Emilia, Abby och Emelie följer med till Roma Street Park. Tillsammans med ett femtiotal andra utklädda barn tittar på utebio.

Hoppas ni där hemma också fått lite halloween-känsla.

Allt gott! / Dennen

Tre vänner kom över och vi försökte tillsammans utnyttja det överblivna köttinnehållet från min pumpa. Det blev rostade pumpakärnor, pumpakakor, två pumpapajer och åtta pumpafrallor. Det slutade ned att jag kastade det sista köttet
Utklädnad rekommenderades och den vann nog Nanny, Sorry Emilia.

Nu var det en vecka sedan vi var på weekend i Sydney, så då är det väl dags att bita i det sura äpplet och försöka skriva om händelsen. Men hur får man ihop en hel weekend i bara ett blogginlägg? Detta är därför en mer överskådlig text om vår helg i storstaden.

Fredag kl 7 lyfte planet mot Sydney. Eftersom vi inte fick checka in på våra hostel förrän kl 14 så var det första vi gjorde i Sydney att bege oss till Bondi beach. Det var skönt att få lägga sig och slappna av efter flygresan men om jag skulle valt en strand endast i syfte att bada och simma så var Bondi inte den finaste stranden vi sett här i Australien. Bättre var det nog för surfarna som lekte runt i de halvhöga vågorna. För att sedan fira att vi gått halva våran läkarutbildning åt vi middag på Vapiano och drack vin och drinkar på en bar som hette Palings.

Dagen därpå begav vi oss ner till Darling Harbour för att åka med en båt ut och se på valar. (Emmas nya passion här i Australien). Innan vi ens kom ut på havet fick vi en fin vy av hamnarna i Sydney Harbour Bridge och operahuset
Så kom vi tillslut ut på öppna havet. Till en början såg vi endast ryggfenor lite då och då men när vi skulle börja bege oss hem kom det en kalv och dennes mamma som lekte och hoppade i vågorna. kastade sig upp i luften, visade magen och föll ner på rygg. Det var rätt majestätiskt att se så stora djur visa upp sig på det sättet.
Väl tillbaka på land slutade inte vattendagen där. Jag, Emma och Emilia gick på SeaWorld, Sydneys aquarium, och kollade på olika fiskar, pingviner och hajar.
Dagen avslutades med lite shopping och när vi kom tillbaka till hostelet tog det inte lång tid innan vi kröp ner i våra sängar.

Sista dagen åt jag Emma och Emilia frukost på ett café runt hörnet. Själv tog jag pannkakor och en Long black coffe till frukost. Eftersom vi checkat ut tidigt bestog resten av dagen i att vi strosade runt
bland parkerna i stan och då och då sökte vi skydd under ett träd och spelade kort. Vi tittade även in i Sydneys ..kyrka St Marys Cathedral. På eftermiddagen var det sen dags att bege sig till operahuset och titta på Shakespears Othello. Det var en ovan känsla att sitta och lyssna på engelska och ändå behöva anstränga sig till det yttersta för att förstå vad de pratade. Jag tycker ändå att jag förstår engelska rätt bra, men pjäsen spelades på gagammaldags engelska rakt ur Shakespears verk. Trotts språkproblemet tyckte jag pjäsen var bra.
Innan pjäsen ens hade slutat behövde vi bege oss till flygplatsen hem igen. Det avr riktigt roligt att få komma iväge en helg och se något annat. Det var länge sedan vi gjorde något riktigt turistif´gt här i Australien och
tiden börjar ticka ut. Jag själv har bara 4 veckor var på jobbet och sen två veckor på resande fot inna jag ska tillbaka till Sverige. Sydney var en fin stad men efter att ha bott i Brisbane i över 2 månader tycker jag mer om
Brisbane, speciellt hur det kan vara en så stor inbjudande stad utan all storstads stress.

//Nanny

P.s. De var svårt för mig att banta ner min samling på 300 bilder från helgen och välja vilka jag vill visa här på bloggen så fler fina bilder kommer komma upp på min FaceBook.

Den här veckan har vart fylld med umgänge. Vår svenska handledare är och hälsar på i Australien så jag och Denise bestämde oss för att bjuda över honom och hans dotter på middag i vårt enkla hem. När vi skulle berätta om allt roligt vi har gjort i Australien var vi väldigt noga med att förklara hur vi bara gör sådana resor på den lilla fritid vi har mellan våra heltiska och långa arbetsdagar. ;)

Slutet av denna vecka kommer en av våra nya vänner här i Australien att flytta från Brisbane, så därför passade vi på i onsdags att bjuda även honom och
några fler på middag. Denna gången bjöds det å svenska delikatesser, det vill säga köttbullar med brunsås och potatis. Och som efterrätt glass med jordgubbar.
Som ni kanske förstår tog det sin tid att stå och rulla alla köttbullar men det vart väl uppskattat.

Sen igår (torsdag) var det min och Denise tur att bli bjudna på middag. Vår Australienske handledare hade nämligen bjudit in oss, några kollegor och en av hans
PhD-studenter hem på Aussie-BBQ. De bodde i ett fint renoverat Queenlanderhus och när vi kom vart vi serverade vin och öl och under resten av kvällen såg våra värdar till att våra glas aldrig var tomma.

På grillen låg det kyckling, biffkorv och kängurukött. Känguru smakade inte som något annat. Det var ett rött kött men hade en söt smak. Och till efterrätt fick vi mangomousse med glass, maränger OCH lättvispad grädde. Mangomousse är tydligen typiskt Queensland.

Jag hade jätte roligt under middagen. Även om de allra flesta var äldre än oss och var våra handledare och kollegor så pratade vi hur mycket som helst om allt från spindlar till ABBA. De tycker vi är löjliga som dödar spindlar, även de dödliga, och Australien var tydligen ABBAs största fans efter Sverige under några år. Tiden rann verkligen iväg och plötsligt var det dags att ta taxin hem för att kunna ta sig till flygplatsen tidigt morgonen därpå. Vi är så lyckligt lottade som har så trevliga handledare och kollegor.

//Nanny

I Söndags testade vi på något nytt och typiskt Australienskt. Vi åkte till GoldCoast över dagen och tog en surflektion. Resan började med att de som skulle hämta upp oss kom 30 minuter sent. Vi hann precis börja ringa surfcentret för att avboka när de kom med bilen runt hörnet...och tur var väl det. Instruktören var jättetrevlig och att surfa var så otroligt roligt.

Lektionen började med att vi fyra, en tjej på ca 6 år och en tjej från Asien som tagit en lektion tidigare, tog var sin bräda och bar ner dem till stranden. Där gick tränaren igenom lite allmänt om surfing, delarna på en surfbräda och teknikerna för att ta sig upp ståendes på brädan. Vi övade lite på land innan vi fick kämpa oss ut genom vågorna till ett lagom djup. Det var inte lätt att släpa brädan efter sig när vågorna slog emot en och man fick saltvatten i ansiktet eller drogs bakåt flera meter. Väl ute en bit ställde sig alla på ett led i vågorna och en efter en positionerade instruktören våra brädor vinkelrät mot vågorna, bad oss hoppa upp och gav oss en knuff precis innan vågen rullade upp bakom oss.

När man då fått fart gällde det att smidigt (men inte allt för långsamt) ställa sig upp på brädan och balansera på vågen. Det gick riktigt bra för oss alla. Vi fick till och med beröm av sexåringens pappa som tyckte vi var ovanligt bra för att vara första gången. Han trodde det berodde på att vi åkt så mycket snowboard i Sverige (for the record har ingen av oss stått på en snowboard förut). Jag lyckades komma upp på benen redan första åket. Sen lyckades alla vi svenskar ta några vågor var där vi balanserade stadigt på brädan hela vägen in till land för att sedan smidigt hoppa av. Men det var dock mer ett undantag än regeln. Jag skyndade mig så snabbt för att hinna komma upp innan vågorna slog i land så jag slarvade ofta och tappade balansen istället.

Surfa var jätteroligt. Och nu när vi lärt oss hur man ska göra tror vi alla att vi kan hyra en bräda nästa gång för att träna själva. Dock får vi nog hålla oss till de breda nybörjarbrädorna ett tag till.
//Nanny

P.S. Tyvärr har vi inga bilder på dagen då all våra värdesaker, inklusive teknikprylar, låg i torrt och tryggt förvar kvar i bilen.

Här i Australien har de ett event som följs av nästan alla Australienare varje år (vad vi har förstått), vår kollega Annika beskrev det som att Australien stannar till under den tiden. Eventet är Melbourne Cup, ett hästrace.

På mitt och Denise jobb på QIMR hade de uppe racet på storbildsskärm i cafeterian och alla som sa till i förväg fick gratis lunch. Denise bettade på en häst som kom tvåa. Så nu e hon 10 dollar rikare.

//Nanny

I fredags var alla på jobbet bortresta så jag och Denise bestämde oss för att åka på utflykt. Och inte vart som helst utan till North Stradbroke Island utanför Brisbane.

Efter att blivit upplockad vid tåget av buss åkte vi färja ut till ön. Efter att ha kommit i land begav vi oss till
Point Lookout, en plats i ena änden av ön med en klippor och
sandstrand. Tydligen brukar folk hoppa från de höga klipporna ner i vattnet. Jag och Denise tittade på höjden på klipporna och det låga vattnet nedanför och förstod inte alls
hur någon skulle kunna få för sig att hoppa därifrån. Denise och jag hade inga planer på att slå ihjäl oss så vi begav oss istället till sandstranden och badade, solade och
snorklade bland vågorna och alla surfare. Det var så vackert på ön. Och så ofattbart när man blickar ut över horisonten i Stilla havet och försöker föreställa sig att nästa bit land är Sydamerika 11 500 km bort (och lite öar där emellan).

När vi hade legat där i solen allt för länge begav vi oss på en promenad kring North Gorge Walk uppe på klipporna. De hade byggt som en träställning med trappor och allt för att man lätt ska kunna ta sig runt. När vi promenerade där ropade plötsligt två andra turister på oss och pekade ut mot vattnet. Där nedanför oss simmade ett stim på ca 7 delfiner. Nu har jag alltså sett mina första livs levande vilda delfiner!!!!! (de på zoo räknas inte). Denise däremot var mer imponerad av valen som vi såg som en mörk fläck lååångt bort i fjärran.
Och som inte det var nog såg vi en vild känguru när vi gick tillbaka mot kaféet.

Det här var precis vad jag behövde för att avsluta arbetsveckan. Ön var inte bara vacker utan den hade liksom en avslappnad känsla. Det kändes som ett paradis dit folk åker en helg när de behöver komma bort och slappna av.
Om man har vägarna förbi Brisbane rekommenderar jag lätt folk att ta en tur ut till North Strandbroke för en dag eller helg.

//Nanny

Under dagen fick jag tillfälle att leka lite med min nya GoPro-kamera.

Förra helgen blev vi bjudna på Oktoberfest hemma hos Tom och Jeff och då vi som skandinaver i princip kan likställas med tyskar så skulle vi självklart gå! Vi köpte öl på BWS (beer, wine, spirits), improviserade ihop några lederhosen med shorts, hattar och skärp som hängslen och så var vi redo!
Hemma hos Tom och Jeff träffade vi mycket nytt trevligt folk och sen gick vi ut och dansade.
Det är ont om bilder från denna kväll. Vi glömde fota oss i våra outfits och på bilderna har vi tagit av oss accessoarerna och gått ut.

Friends,

För tre dagar sen tog jag mitt första andetag under vattnet, eller nja jag var ju inte under vattnet, men ni fattar poängen. En helt ny värld öppnade sig. Det är så fantastiskt att bara få ägna en dag åt något man aldrig tidigare upplevt. Fiskar, ljud, ljus, buddys, kyla, flytkraft, tyngdlöshet, tecken mm var helt annorlunda. Två oförglömliga dagar med skratt, förfrysna tår och livsupplevelser har jag fått uppleva.

Tack fina teamet för upplevelsen. Jag ser framemot dagarna i stora barriärrevet. Där hoppas jag på att kunna få uppleva den 14 meter långa bläckfisken som vi såg på museet. Det hade varit coolt ;-)

/En glad och fortfafande utmattad Denise

Förra helgen hoppade jag och Denise ner i en båt med 15 främlingar för att paddla lite på floden. Dragon Boat kallas tydligen denna sport, men vi såg inte till någon drake..

Vi tränade allihopa på att paddla i takt och ibland skulle bara delar av båten paddla tex främre eller bakre halvan. Vid ett tillfälle skulle enbart jag och Denise paddla för vi såg tydligen så starka ut! Och var vi inte det innan så har vi nog blivit det nu för vi fick en skapligt bra träningsvärk efter detta!