Header

Jag älskar att finna nya bloggar.

Nya bloggar som berör fler ämnen än mode. Bloggar som inspirerar och har massa olika typer av inlägg. En av mina favoriter är Fridas blogg. Hon har en förmåga att hela tiden komma på nytt matnyttigt content.

En annan, som faktiskt bloggar på just Nouw, är Ellinor. Jag älskar hennes texter som verkligen kan beröra, bra content med en god balans mellan ytligt och djupt.

Och sist men inte minst är Jennifer. Hon har precis gått från anställd till egenföretagare där hon arbetar med sin blogg och skriver väldigt inspirerande inlägg. En tjej att lära mycket från.

Ge mig gärna fler bloggar som ni tycker berör. Som har bra innehåll. Som inspirera på andra plan, alltså inte modebloggar.

Love <3

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Ja, hur gör man egentligen?

Jag ska ge lite träningstips. Ge er motivation att träna. Ge er inspiration att träna. Ge er en spark till att träna. Ge er några tankegångar när det kommer till träning.

Jag känner ibland att jag skulle kunna ge ut en bok bara när det kommer till motivation att träna. Många är duktiga och insatta när det kommer till träning. Men anledningen att det inte når riktigt hela vägen fram, är att det viktigaste inte fungerar, nämligen träningsmotivation.


1. Träna på rätt gym för dig.

Jag har haft 2 fantastiska träningsperioder under mina 9 år i gymmet. Mina första år i ett lokalt gym som var helt fantastiskt. Jag älskade personalen och alla som tränade där var så fina. Fick massa nya bekantskaper. Min andra period är den jag har nu. Jag älskar gymmet jag tränar på. Lokalerna, maskinerna, utbudet, variationen av människor etc. Det är framgångstipset nummer ett. Finn ett gym som kan bli ditt andra hem.

2. Finn din inre bild och förebild.

Oavsett om du tränar för att må bra eller få den där kroppen du alltid velat ha så gäller det att ha en tydlig bild i huvudet. Vad EXAKT önskar du förändra? Och svara inte allt. Du måste bli tydligare. Tänk på vad du tränar för och tänk på det varje dag. Titta på dig själv i spegeln som att du redan uppnått det. Min bild är att få den där X-formen med breda axlar och stora ben. Och det är den bilden jag ser i spegeln och jag mår underbart av det. Min fortsatta träning är för att bli ännu bättre och bibehålla lyckokänslorna.

3. Skippa inte strödagarna.

Alla har vi varit där. Är jag inte lite trött efter jobbet? Nej, det regnar, jag pallar inte ta mig ut. Vad skönt det var att bara mysa hemma, kan träna imorgon istället? Skippa dessa konversationer med dig själv. HELT! Om du skippar 4-5 dagar i månaden pga dessa konversationer så missar du ca 60 träningsdagar/år. Det innebär alltså 2 månader/per år utan träning. Vet du hur mycket resultat du kan få på 2 månader? De som lyckas, är de som vinner dessa konversationer. De personerna, är de som du om och om igen tittar på och tänker "Jag önskar jag såg ut som hon/han". Skippa inte dagar pga dumma ursäkter.

4. Var flexibel.

Var inte så låst vid samma sak om det inte fungerar. Jag har hela tiden haft 6 dagar i veckan som ska vara vigda åt träning. Tills jag för 5 veckor sedan insåg att, jag inte är i gymmet 6 dagar. Vilket lett till att jag inte hunnit med alla muskelgrupper så som jag velat, tappat glädjen och inte fått in en regelbundenhet i träningen. Du måste inse att; Du är inte alltid motiverad alla 6 dagar. Så jag tränar nu måndag, tisdag, torsdag och fredag. 2 timmar åt gången istället för 6 dagar, 1 timme åt gången. Jag tränar alltså fler timmar/vecka, med större glädje och har fått resultaten tillbaka! Kan knappt tro det.

5. Ha alltid en plan B.

Du ska planera din träning som att du kommer träna på samma sätt en lång tid fram över. Men, vissa veckor ser annorlunda ut än andra och ibland kanske du helt enkelt måste ändra om helt. Ha en krisplan. Om du vet med dig att nästkommande vecka blir stressig och fulltecknad, planera träningen annorlunda just den veckan. Det kanske är värt att träna tidigt på morgonen, skaffa redskap och träna hemma eller helt enkelt ta en aktiv vilovecka från gymmet (då är du starkare veckan efter). Det är helt okej att göra så, någon vecka ibland. För sen ska du tillbaka till gamla vanan :-) Ingen katastrof, snabbt tillbaka igen.

6. Gör det som är roligt

Passar inte gymmet, finn en annan träningsform. Gillar du gymmet men kanske inte att träna vissa muskelgrupper och vissa övningar, skippa dem eller finn andra vägar. Jag gör till exempel ytterst sällan squats. Jag tycker inte om den övningen helt enkelt, eller så gör jag den med en kettlebell och breda squats. Jag gör andra övningar för bootay och legs ;-) Funkar utmärkt.

7. Lär dig mer.

Det finns massa youtubers, webbplatser, instagrammare och roddar med inriktningträning och det finns något för alla. Avsnitt jag ALDRIG missar är "Hur man bygger rumpa". Även fast jag vet hur, vilka övningar etc Så lär man sig altid något nytt eller får gratis motivation. Just nu lägger jag en del fokus på att bygga större vader, Styrkelabbet hade nyligen ett poddavsnitt om just det och jag klickade min pojkvän som ringde därför att jag var så ivrig att få lyssna färdigt. Finn kanalerna för dig och gör dem till din bästa vän, varje dag. 

8. Inse ditt nya liv.

Träningen är nu en del av ditt liv. Du måste helt enkelt inse och intala dig själv att det ska vara lika självklart som att jobba, äta till och med andas. Hur kommer du må om du tog bort träningen helt igen? Vilka känslor dyker upp då? Hur kommer du se ut utan träning? När du ser att andra har träningen som en del i sitt liv, hur kommer du känna? Avundsjuka, lättnad eller.... Träningen ska till så stor del som möjligt vara din prioritering i livet. Om du ska på aw med jobbet, träna på morgonen istället. Är du stressad över något, ännu viktigare att träna. Träningen ska absolut vara en prioritering. Det kommer inte gå annars. Du måste prioritera träningen!

Detta är bara några av de tips jag har. Jag hoppas att du kan ta till dig av någon av dessa. För du är värd att må bra med dig själv. Och träningen leder dig alltid rätt på nåt sätt. 

Du är värd det!


Happy Workout <3

Likes

Comments

Bland resterande av veckans bästa dagar.

Jag anser att alla dagar är lika bra. Jag har aldrig sett på måndag som en jobbig eller ångestfylld dag. Jag ser på måndagar som en kittlande dag. Du kanske har varit ledig under helgen och går tillbaka till jobb eller skola med ny energi? Kanske ser du fram emot att träffa alla klassissar eller kollegor? Kanske ser du fram emot vardagen? Kanske längtar du efter arbetsuppgifterna, plugget? Kanske ser du fram emot veckans första träningspass? Eller är det "nystarten" som ger den kittlande känslan?

Eller som det oftast har varit för mig, att jag jobbat helgen och har en ledig dag <3 Jag gillar måndagar och om du har en dag i veckan du inte gillar lika mycket som resterande dagar så börja arbeta med den dagen, så att den blir precis lika bra, eller till och med bättre :-)

För många år sedan avskydde jag hösten. Alltså verkligen avskydde. Så började jag arbeta på det och idag är hösten min absoluta favoritårstid. Allt handlar om inställning.

Ha en bra dag <3

Likes

Comments

Om du tror att träning blir enklare med åren...

...tänk om!

Trots att jag nu styrketränat i 10 år så är det en struggle. Du lär dig mer, och träningen blir en del av dig med åren. Men under 10 år kan du vara med om många ups and downs i livet samt att resultaten du vill ha ibland helt uteblir.

Min kropp har förändrats fram och tillbaka hur mycket som helst under dessa år. Och det gäller att ändå fortsätta kämpa, att hämta tillbaka sig själv efter en dålig period. För du kommer ha sämre perioder, så sätt en strategi för dessa perioder. Hur ska du göra när de dyker upp?

Sätt även en strategi för de bra perioderna. Det är lätt att köra på för hårt när saker och ting går bra, tills de kommer gå lite för bra och du hamnar på andra sidan av kurvan.

Ha sunt förnuft.

Träningen ska vara en del av ditt liv till den dag du tar ditt sista andetag. Jag är inne i en fantastisk period just nu. Och då har jag alldeles nyligen dragit ner från 6 träningsdagar per vecka till 4 träningsdagar, men träningsmängden är densamma i timmar räknat. Jag har stenkoll på min kost och jag sover väldigt bra i minst 8 timmar per natt.

Nu vill jag få tillbaka den muskelmassa jag förlorat senaste året pga stress.

Vi kör <3

Likes

Comments

Visste ni att ca kl. 5. är bäst tid att publicera i sociala medier?

Ja, för sen kommer bruset. Då alla vaknar till liv och börjar publicera. Plus att tidiga publiceringar gör att du fångar in de som vaknar mycket tidigt om morgnarna. Så här lägger nu jag ut mitt blogginlägg halv tio ;-)

Måndagar är en speciell dag för mig och har alltid varit. Jag har oftast varit ledig måndagar, om jag inte suttit på ett kontor måndag till fredag. Och måndagar är ALLTID en nystart i livet. En början på något nytt. Studie har visat att vi kvinnor lägger mest tid på sitt utseende på måndagsmorgnar.

Det är som att vi vill möta nystarten extra redo. Extra fina och mer öppna för att allt kan hända. Måndagar för mig handlar om att fundera över nästa steg i livet, planera lite extra och drömma lite till.

Till er som går till jobbet varje måndag med ångest, det är aldrig försent att ändra på det. Du har detta liv, idag, nu. Varför ska du behöva känna så? När det finns massa människor som inte känner så. För mig har andra alltid varit en vägledning i att; kan de kan jag.

Jag ska plugga massor idag. Vi håller på och lär oss Copywriting och Redaktörsarbete. Det är så roligt att det mer känns som en belöning att sätta sig och plugga.

Hoppas ni får en bra dag <3

Likes

Comments

Första dagarna utan studier på länge.

Jag är så glad över att jag verkligen vilat upp mig denna helg. När man studerar, och inte minst när man studerar på 150% som jag gör, så är det enkelt att plugga VARJE dag. För att du vill och för att du måste. De dagar du inte pluggar kan du inte tänka på annat än att plugga. Så att säga att jag varit helt ledig är en lögn. Jag har inte öppnat böckerna men jag har tänkt mycket på skolan.

Jag älskar ju mina utbildningar och allt däromkring. Jag älskar min vardag med mina studier, och att arbeta varje dag för att nå mina drömmar. Jag tänkte ta ett kliv till för att bli så bra jag bara kan.

Tveka inte att jaga den vardag du önskar. Hur vill du må, varje dag? Hur vill du känna? Fundera över vad som ger dig energi och se till att fylla dina dagar med det varje dag.

Love

Likes

Comments

Om jag skulle säga endast en sak...

...till mitt 15-åriga, 20-åriga och t om 25-åriga jag skulle det vara LYSSNA INTE PÅ ANDRA.

Gå din egen väg. Eller spring. Så länge som det är din egen väg. Följ ditt hjärta och följ dina drömmar. Du ska inte följa andras drömmar och normer.

Det jag ångrar mest av allt är att jag har lyssnat så otroligt mycket på vad andra sagt till mig när jag öppnat mitt hjärta gällande mina drömmar. Att jag brytt mig om vad andra skulle tycka. Och det som gör mest ont är att detta främst är ord från nära och kära. Jag lyssnar sällan på människor jag knappt känner, där bryr jag mig inte alls, men när orden kommer från familjen. Det är tufft.

Min familj är jante. Man ska gärna sitta ner i båten och inte ha för mycket fokus på karriär. Och ska du göra karriär ska det vara på ett traditionellt sätt. Jag är en person som alltid haft många olika drömmar. En av dem är att ge ut en bok, men orden till mig där är "Hur ska du klara det?".

Jag struntar i alla janteord idag och skriver på min bok :-) Mitt mål är att ge ut den på eget förlag. Jag vill ha full koll.

Så ta verkligen till dig av mina ord. Att någon tvivlar på dig, ligger hos dem! Inte hos dig. Jag som är politiskt aktiv får ofta höra hur smutsig politiken är, hur de avskyr politiken och ord om skämt kring hur de får skämmas över mig om jag skulle bli en offentlig poltiker. Stoppar det mig? Nej. Jag älskar politiken och brinner för den.

Följ ditt hjärta.

Love

Likes

Comments

Jag lägger mycket tid på min egen hälsa.

Jag har, liksom många andra, en hektisk vardag. Speciellt nu när jag studerar 150%, har politiken, skriver på boken, bloggar och tränar. För mig är det jätteviktigt med återhämtning. Jag har mycket att göra om dagarna men alltid tid för återhämtning.

Jag brukar återhämta mig genom att till exempel; laga mat, duscha, se serier, läsa, träna, vila ta promenader och min nya favorit Golden Milk. Bra för magen, immunförsvaret och fylld med antioxidanter. Prova! Kan lova att den blir er nya favoritdryck. Intas med fördel på morgonen eller kvällen.

Love

Likes

Comments

Jag experimenterar hela tiden i min träning.

Det är absolut en av anledningarna till att jag håller min motivation vid liv. Jag provar mig fram, testar, läser på, ser på videos, läser böcker, läser artiklar och lyssnar på podcasts.

Jag har mycket kunskap. Jag älskar träning och jag älskar att inspirera andra till träning. Om det är något DU verkligen kan ta kontroll över i livet så är det ditt välmående och din kropp. Hur vill du må och hur vill du se ut?

Den senaste tiden har jag inte riktigt fått de resultat jag önskat. Förra sommaren lade jag om min kost totalt vilket gjorde att jag åt mindre kolhydrater, samtidigt som jag stressade mycket, var lite ledsen över en dålig relation och dessutom fortsatte pusha mig i gymmet.

Ovan är en ekvation som inte går ihop. Jag tror det ledde till en överträning som jag nu kämpar för att ta mig ur. Senaste halvåret har jag försökt träna 6 dagar i veckan. Men då kosten ännu inte är perfekt, där jag ska få i mig regelbundna måltider och mycket kolhydrater så har mina resultat totalt uteblivit och jag har istället förlorat enormt med muskelmassa.

Jag tänker inte deppa ihop bara för det. Utan nu tar jag nya tag, nytt träningsschema och strikt med kost och vila. Nedan kan ni få jämföra mitt gamla träningsschema med mitt nya.

Gammalt Träningsschema

Måndag: Ben + Mage

Tisdag: Axlar + Armar

Onsdag: Ben + Mage

Torsdag: Rygg + Bröst

Fredag: Ben + Mage

Lördag: Axlar + Armar

Söndag: Vila


Nytt träningsschema

Måndag: Ben + Mage

Tisdag: Överkropp (rygg, axlar, armar, bröst)

Onsdag: Vila (ev. cardio, core etc)

Torsdag: Ben + Mage

Fredag: Överkropp (rygg, axlar, armar, bröst)

Lördag: Vila

Söndag: Vila

Gärna slänga in promenader, samt intervallträning där det hinns med.

Mat ska jag försöka få i mig vid tiderna; 08:00, 12:00, 16:00 och 19-20:00

Om ni undrar över något så ställ gärna frågor, alt. maila. Jag hjälper så gärna till med tips, gällande motivation, övningar, scheman, kost etc

Love.

Likes

Comments

Mina dagar består just nu av studier.

Men det känns faktiskt helt ok med tanke på att jag har tagit beslutet att jobba mindre och plugga mer. Dessutom älskar jag mina utbildningar.

Att börja studera till webbredaktör är bland det roligaste jag gjort. Jag älskar alla kurser. Vi har precis avslutat kursen i Animering för webben och håller nu på med Textproduktion 2. Så himla roligt!

I mitt andra program Ledarskap och organisation läser vi nu sociologi och det är också helt fantastiskt roligt.

Jag har varit väldigt nere senaste på grund av att jag inte trivdes på mitt jobb jag hade på heltid, så at fatta beslutet att jobba mindre och satsa mer på studierna är verkligen något som gjort oerhört gott för mig. Även fast jag nu inte tjänar lika mycket så är det mer värt att få må bra. Bestämma över sin egna tid och känna att jag inte slösar bort tid på ett tråkigt jobb.

Tänkte dock börja söka mig nytt jobb inom webb ;-)

Så kontentan, Lyssna Alltid Till Ditt Hjärta. Vad mår du bra av?

Likes

Comments