Som fysioterapeutstudent får vi förmånen att lära oss mycket om träning och hälsa och självfallet sambandet mellan dem. Träning och fysisk aktivitet i allmänhet är ju något som vi på de senaste åren fått höra så otroligt mycket om, vad ska man träna, hur ska man träna, hur många gånger, osv. Träning är något som inte är självklart för alla, och träning kan vara så olika från person till person.

Träning för mig är när jag får upp pulsen, när jag känner en trötthet i mina muskler, när jag helt enkelt känner att jag utsätter kroppen för en fysisk påfrestning som den inte är van vid. För att nå framgångar inom träning och faktiskt se en utveckling så MÅSTE kroppen utsättas för en fysisk påfrestning som man inte är van vid, gör den inte det så kommer inte heller kroppens fysiska förmåga förbättras. Jag tränar ca 4-5 gånger i veckan, och denna träning är väldigt varierande. Jag försöker springa ca 3 kvällar i veckan, gå på corepass (30 min) 2-3 gånger i veckan och sedan försöker jag slänga in 1-2 styrkepass där jag fokuserar på ben, rumpa, rygg och armar.

Men varför tränar jag egentligen? Jo, jag drar till med klyschan "jag gör det för att må bra". Och hur töntigt det än låter så tränar jag verkligen för att må bra. Sen om man får synliga magmuskler och en fastare rumpa, ja det är väl ett stort jävla plus, men för mig är träning terapi och inte något jag gör för utseendets skull. När jag känner mig ensam, nedstämd osv så tränar jag. Huruvida det är hälsosamt eller ej, det tänker jag inte gräva ner mig i, utan jag lever efter det faktum att jag faktiskt mår så mycket bättre av träning, därför tränar jag så ofta som jag gör!

Det jag vill säga med detta inlägg är att träning är något som måste individanpassas, och man kan INTE jämföra sig med andra i sin omgivning. Det jag gör är ju vila för en atlet som springer maraton, medan en promenad kan vara en oerhört stor påfrestning för en annan individ. Vi måste lägga nivån utifrån oss själva, men vi får inte bli för bekväma med vår träning heller, vi måste fortsätta utmana kroppen fysiskt. Känn efter och se vilken träning som passar just dig, alla träningsformer är inte gjorda för oss. Vissa älskar att "enbart" springa, andra gillar att köra spinning, en del går "bara" på gruppass. Hitta det som passa dig!

Och sist men inte minst, glöm inte vardagsmotionen!! Vardagsmotionen är det viktigaste vi har, se till att gå minst 10.000 steg för din egen skull och för din hälsa! Kör hårt!

Hälsningar den hurtiga fysioterapeuten




Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Sugen på att testa på något helt veganskt, proteinrikt, nyttigt och fantastiskt gott? Testa då denna nyhet "Pulled oats" som jag fick hem idag. De kommer i tre olika smaker, nude (som är helt naturlig och gjord för valfri kryddning), ginger and lime, och till sist paprika och basilika. Jag testade den men paprika och basilika, och gud va fantastisk den var!! Jag stekte i lite olivolja och åt tillsammans med sallad. Jag kan tänka mig att dessa är fantastiska till både tacos, som biffar och liknande. Recept på saker man kan använda livsmedlet till står även på förpackningen! Så våga testa!

Likes

Comments

Vill du äta en fantastiskt god, lyxig och nyttig frukost? Well, jag har receptet för just dig! Dessa fantastiska pannkakor går att göra på så många olika vis så att det passar just dig! Gör dem helt veganska, tillsätt äggvita för mer protein, tillsätt socker för sötma, möjligheterna är helt och hållet oändliga.

Dessa pannkakor är gjorda på enbart:

- 1/2 banan

- 1 och 1/2 dl havregryn

- 1 dl osötad mandelmjölk

- 1 nypa salt

- 0,5 dl vatten

Toppa sedan med valfri topping, jag körde på en kalorifri sirap (FITNESS!!!!) och olika bär och frukt, helt fantastiskt gott.


Likes

Comments

Idag fick jag hem ett paket med produkter från "Paula's Choice", en hudvårdsserie som har många produkter anpassade för känslig och irriterad hy. Jag, som har både känslig, irriterad och torr hy måste verkligen ta hand lite extra om min hud, speciellt då jag har diagnosen rosacea. I och med denna diagnos är det svårare att hitta hudvård som inte får min hud att reagera. Jag är oerhört spänd över att testa dessa produkter, om jag skulle älska dem så finns det fler produkter i samma serie som man kan komplettera med, så som en ansiktstoner m.m.

Likes

Comments

Hej och välkomna till min alldeles nystartade blogg! Jag må va sist med att starta en blogg i nuläget, men ni ska veta att jag haft ett tiotal bloggar innan jag skapade denna. Om jag ska vara helt ärlig med er så har jag faktiskt bloggat ända sedan jag var 12 år gammal, och någon fantastisk modebloggare, ja det har jag ju inte lyckats bli än i alla fall.

Men nu kände jag att det var dags igen, men det var dags för en nystart. Jag vill blogga igen, och jag vill blogga om något jag brinner för. Och vad är då det? Jo, jag älskar att blogga om mat, då jag valde att bli helt vego för 1 år sedan så ökade mitt intresse för den gröna maten markant, och jag vill nu fortsätta att inspirera alla där ute till att välja en mer grön livsstil.

Bortsett från mat så är träning och hälsa något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag brinner för träning och för fysiskt och psykiskt välmående, och jag vill dela med mig av min resa med er.

Sist men inte minst så är kosmetika och hudvård ett av mina allra största intressen! Hudvård är något nyinkommet intresse som jag fick i vintras då jag diagnostiserades med Rosacea, en hudsjukdom som främst kan beskrivas som "hyperkänslig hud med rodnader och utslag", fantastiskt kul att som fåfäng 20-åring få denna diagnos, men mer om den senare i bloggen.

Hoppas du vill följa med mig i min vardag!

Likes

Comments