Denna dagen har gått alldeles för snabbt, det kan dock till viss del bero på att jag tog en liten powernap vid 17.

Det blev lunch vid stranden idag. Jag solade, läste klart min bok och har redan valt ut nästa ur det gigantiska bibliotek vi har skapat i lägenheten. Jag räknade till 67 böcker bara ovanför min säng och säkert 50 i bokhyllan.

Jag lyckades bränna min vänstra arm på stranden vilket är konstigt då ingen annan kroppsdel har strukit med (förutom en liten del av ryggen som är i stort sätt omöjlig att nå) men lilla trötta jag hade imorse helt missat solskydd där så det känns såhär i efterhand logiskt.

Nu under eftermiddagen har jag haft problem med AC:n, så fort jag sätter på den blir det jättekallt och när jag stänger av den blir det snabbt varmt. Jag lekte teknisk och rengjorde filtren igen och låtsades veta vad jag gjorde. Men nu insåg jag att städerskan ändrat temperaturen till 16 grader på fjärrkontrollen.

Annars har det varit lugnt idag, jag hade som sagt moppen hela dagen så jag tog den till en resturang en bit härifrån och åt middag och passade på att handla när jag inte behövde bära allt hela vägen hem.

Godmorgon. Jag var uppe tidigt idag, inte för att jag planerade det utan för att jag vaknade av att solen lös mig i ögonen, något jag inte upplevt på snart en vecka.

Min onsdag var rolig, jag var som sagt i dykshopen från 10-19 men det är roligt att lära sig. Igår fick jag en lektion i fenor och masker, vilka som är bäst för vad och hur man ska använda dom, vi diskuterade min utrustning och mina uppgifter på lördag.

Jag hyrde en moppe idag. (förlåt mamma och pappa). Dom berättade på kon tiki att det nästan är obligatoriskt att ha moppe i jobbsyfte, vilket jag förstår. Jag testade att hyra en över dagen så får jag se hur det går. Det känns superonödigt att jag lägger 20 kronor om dagen för att hyra en moppe som jag bara använder till jobbet. Överallt annars kan jag ta en taxi eller gå för halva priset. Att köra hit gick bra iallafall men när jag parkerade märkte jag att det stod att jag inte hade någon bensin...jag tänker hoppas på att mätaren är trasig.

Nu är jag framme på stranden, lyssnar på vågorna och äter frukost. En fruktsallad med müsli och yoghurt.

Jag kan inte vänta tills du får uppleva det jag varje dag upplever.

Inatt klockan 3 vaknade jag av ett skypesamtal från Linnea. Biljetterna var bokade och betalda, hon ska komma hit!

Den 11:e Januari landar hon i Bangkok och då ska jag stå där redo och möta upp henne. Eftersom att jag ändå är i Bangkok då matchar det perfekt. Vi kommer ha några timmar med min familj för att fira Tilda som fyller år och sen åker vi tillsammans tillbaka till Lanta.

För lilla Linnea som inte vart längre hemifrån än Mallorca kommer det här bli så kul, vi ska ut på utflykter, kolla på elefanter, besöka tempel, äta frukt på stranden och bara vara med varandra.

Innan hon kommer ner kommer dock mamma, Ellen och Tilda i 3 veckor så först måste jag förbereda mig på dom.

Min dag annars? Jag sitter vid mitt skrivbord i dykshopen nu, jag har städat men inte så mycket mer. Självklart är det strålande sol och 33 grader ute idag när jag sitter här men jag får drömma om hur skönt det hade varit på stranden just nu.

Idag var min första dag på dykshopen, som jag skrev igår var planen att jag skulle ha en kortare utbildning som utvecklades till en heldag. Jag har lärt mig datasystemet, hjälpt till med att fixa ordning den nyrenoverade båten som kom fram till ön igår, packat utrustning för morgondagens utflykt och fått grönt ljus för lördagens dykutflykt som passande nog är en promo för studenterna på Lilla Svenska Skolan.

Jag kom precis hem med huvudvärk och ont i fötterna, jag gick och åt middag med Amanda, Maja, William och Agnes; alla divemasters eller snorkelguider. Det var skönt att för en gångs skull få äta middag med någon annan än sig själv och ha en konversation på svenska med några som har samma intresse. Vi pratade om lördagen som vi alla ska på och vad vi hoppas på att få se.

Jag är stolt över mig själv. För att jag äntligen har en sysselsättning som jag hoppats på så länge och kämpat för. För att jag var så inställd på att jag skulle göra det här att Peter till slut ringde mig för att "få slut på mitt tjat". Jag älskar verkligen mitt jobb i Sverige men det här är något helt annat, jag simmar med hajar och sköldpaddor for a living.

Ännu en dag har passerat smärtfritt och snabbt. Jag fick gjort allt jag skulle göra och hade till och med tid över. Det fick mig att inse hur dumt det är att skjuta upp saker, gör det bara! Tvätta era sminkborste, ring samtalet till tandläkaren, byt den där trasiga lampan nu med en gång. Gör ni det inte nu så kommer det inte bli gjort och det går så mycket snabbare än vad man tror.

Imorgon blir spännande för jag ska ha en liten utbildning i dykshopen som jag ser fram emot. Eftersom att turistnivån fortfarande är låg pga jobb och skola är det ganska tomt på båten men jag vill vara redo när det smäller till och alla droppar in.

Förutom det har jag inte så värst mycket planerat, om det är bra väder ska jag lägga mig på stranden och försöka få något av en solbränna.

Jag har även pratat med Linnea en stund nu på kvällen också vilket var ett samtal jag verkligen behövde, under vårt samtal hittade jag även en liten geckoödla ovanför min tv som hade gått och gömt sig innan jag hann få ut den så jag har väl ett husdjur nu antar jag.

Det känns egentligen onödigt att jag ens skriver en blogg just nu för mina dagar ser i stort sett likadana ut men snart kommer dom förhoppningsvis inte göra det.

Som ni kanske förstått har jag lagt väldigt mycket tid på att plugga de senaste dagarna då vädret varit dåligt och jag vill komma ikapp så att jag inte behöver sitta med det när min familj och mina vänner kommer hit.
Vädret är tyvärr fortfarande molnigt så idag blir en Ärendemåndag.

Idag har jag däremot fullt upp efter lunch vilket jag sett fram emot. Jag ska gå till en telefonbutik och skaffa telefonkort vilket har varit väldigt mycket krångligare än vad det borde vara. Sen ska jag till dykfirman ett tag, sen måste jag rengöra AC:n, köpa glödlampor och en dunk vatten. Sen vill jag gärna storhandla också men det tar sin tid och jag vet inte om jag hinner. Här måste du till både en fruktmarknad, kötthandlare, 7-eleven och Lanta Mart för att få tag på allt du behöver så det är en heldagsaktivitet.

Nu under förmiddagen har jag bara städat och tagit en snabb promenad. Jag är tillbaka i lägenheten för att hämta lite pengar och nu ska jag tillbaka ner och köpa lunch.

Jag har haft en jättejobbig natt och känner nu för att krypa ihop till en liten boll och bara sova i 2 veckor.

För det första hade jag en väldigt konstig dröm. Det finns en person som jag träffade en hel del förr men nu har jag inte träffat henne på snart ett år och kan knappt utgöra hur hennes röst låter, hon befann sig av oklar anledning i min dröm och gav mig (bra) livsråd.
Jag vaknade vid 5, klarvaken och började städa, fick lite bilder från mina vänner som var med varandra och festade och blev avundsjuk. Sen kröp jag tillbaka ner i sängen då den fortfarande var varm och kurade ihop mig till en liten boll och somnade om.

Nu har jag varit på promenad på stranden och gått precis där vattnet rör stranden, hela stranden bort och sedan tillbaka igen. Det var nog lite synd att jag gick så tidigt för nu är jag tillbaka och vet inte vad jag ska göra. Det har slutat regna men det är fortfarande väldigt mulet och blött på marken.

Till att börja med ska jag nog kolla på flygbiljetter till Linnea, hon funderar på att komma ner och vi kan mötas upp i Bangkok efter min lilla tripp dit och åka hit tillsammans. IFALL det händer kommer jag att vara världens lyckligaste själ.

Nu är marknaden borta och jag måste erkänna att jag redan saknar den. Det här är den första kvällen som varit helt tyst och det känns lite obekvämt. Nu hör man istället syrsor, mopeder och havet (vilket jag dock inte klagar på).

Min dag har faktiskt spenderats en hel del åt att plugga idag. För er som inte visste det studerar jag en kurs på distans just nu och innan Januari måste jag ha läst 4st böcker som tyvärr är väldigt svåra att få tag på härifrån. Jag ska fortsätta mitt letande under morgondagen då solen förhoppningsvis kommer fram så att jag kan ligga och läsa på stranden.

Annars känns det inte som att jag har så mycket mer att uppdatera er om, jag skriver för tillfället med Linnea och försöker övertala henne om att komma ner och hälsa på mig, fungerar det att muta ner folk hit?
Jag har ätit middag och en hel mango som tyvärr inte blev så fin på bild, jag har inte riktigt bemästrat tekniken för att skära mango än men på 3 månader borde jag väl lära mig?

Var försiktiga ikväll och drick ansvarsfullt

För tredje dagen i rad vaknade jag av regnsmattret på balkongdörren och drog en lång, högljudd suck. Precis som jag sa igår ville jag hitta på något idag, oavsett regnet men jag såg nyss att det förväntas regna 121mm idag så vi ska visst försöka stanna inne idag enligt hotellpersonal.

Vägarna här är inte så pålitliga i vanliga fall med gropar, hål och ojämnheter och med 10cm vatten på det blir det antagligen inte bättre. Det är även farligt eftersom att alla ormar som bor uppe i berget "sköljs ner" av så mycket regn och hittas på hotellområden, på stranden osv.

I vilket fall måste jag ner och handla snabbt för mitt kylskåp är för tillfället tomt och jag har inte ätit frukost än.

Min kväll blev jättemysig till slut. Tack till alla er som skrev så fina grejer, det fick mig att må väldigt mycket bättre.

Ikväll är sista kvällen marknaden är öppen så jag promenerade (notera vadade) genom en sista gång tills dom öppnar igen i slutet av Januari. Det finns definitivt en hatkärlek mellan mig och marknaden. Dom spelar musik sent så det kan vara problematiskt att sova men samtidigt är det mysigt emellanåt, att promenera genom och bara titta.

Jag åt middag på en resturang inne i stan, en bra nudelsoppa för en gångs skull. Sen satsade jag fullt ut på fredagsmys och har legat i soffan i säkert 2 timmar, jag har kollat på både julkalendern och en film.

Imorgon hoppas jag att vädret blir bättre så att jag kan ligga och sola i flera timmar och bada i havet. Annars funderar jag på att hitta på något kul, försöka hålla mig sysselsatt med annat än att plugga och städa.