Ihelgen är det tjejhelg som har gällt, så i fredags tog jag, Lina och Sandra båten över till stockholm och spenderade hela lördagen där. Skönt att komma bort och se lite annat än om de bara en kort trip!

Båten for som sagt på fredag kväll och vi var framme 6:30. Vi började med att gå till ett hotell i gamla stan för att äta frukost. Jag hade varit där förr så jag visste att det är en superbra frukost dom har och väldigt lugnt och mysigt, snart blir det som en tradition att fara dit när jag är i stan!

Efter att vi suttit och njutit en bra stund av maten och var proppmätta så turistade vi lite i gamla stan före vi gick till affärerna.

Jag funderar på att ta strypgrepp på duvorna på sergels torg om dom kakkar på mig!

Sen var det shopping och café på schemat. Jag älskar att gå runt i butiker som denna och titta på allt krimskrams, men vem gör nu inte det! ;)

Med sjuka fötter traskade vi sedan tillbaks till gamla stan och åt middag före vi for till båten.

Tyckte inte att jag shoppade så väldigt mycket men pengar for det ändå! Hem kom jag med två nya plagg, smink, lite julpynt, godis och två bordstabletter. Jag hittade också ljusstaken på bilden under, tycker den är så fin och mysig!

​Nu ska jag tända några ljus och sätta på en film. Hoppas alla har haft en bra helg!

Av Jimmys mostrar och deras familjer fick vi ett presentkort till Stockmann i förlovningspresent. Nu hade det stått lutat mot en blomma på köksbordet tillräckligt länge så igår for vi äntligen och handlade för det hehe. Jimmy tycker att vi har alldeles för mycket saker redan (typ hälften är ännu hemma i jeppis och larsmo) men det tycker inte jag! Det är bara det där huset med utrymme och vitrinskåp som saknas för att vi ska få plats med allt på samma ställe. ;)

Bland annat detta fick vi med oss hem!

En mellanstor skål av serien Iittalas Kastehelmi. Den här serien är jag väldigt förtjust i och har redan några glas och en mindre skål av samma tema.

​​Och denna! Alltså desto äldre jag blir desto mer förtjust ​blir jag i porslin, och speciellt Marimekkos! Jag skulle kunna ta hela butiken med mig hem. Den här serien heter Veljekset och är en serie som är framtaget till Finlands 100-års jubileum. Detta fat passar perfekt hemma hos oss för att t.ex. servera kex på!

Någon därute som läser min blogg som har en porslinsserie som dom gillar extra mycket, berätta gärna! :)

På den senaste tiden har jag haft noll motivation att röra på mig. Förra året var jag väldigt mycket igång och sysslade med både löpning och crossfit. I somras så var det så mycket nytt som hände med ny stad, jobb o.s.v så jag hade ingen lust att söka efter något nytt crossfitgym fast det faktiskt finns ett gym inte så långt härifrån men alltså nää, jag har inte ens orkat ta mig dit för att kolla ännu. Hoppas att motivationen kommer tillbaka snart, om inte tidigare så sedan på våren brukar den oftast komma.. Tills dess försöker jag nu som då fara på lenkki och förstås cyklar jag alltid till jobbet så där får jag lite vardagsmotion..

Den sista natten på Island ville vi inte spendera på någon camping utan istället tog vi vårt pick och pack, körde till ett ställe som såg intressant ut på kartan och gick en bit för att hitta en bra plats att övernatta på. Även på detta ställe hade vi lite otur med att hitta rinnande vatten så vi fick klara oss med våra vattenbesparingar, men det gick bra!

När vi hade hittat en bra plats att sätta upp tälten på så lämnade vi sakerna där och for iväg för att utforska stället lite. Vi gick upp på berget bredvid för att titta på utsikten.

Ser ni den blåa pricken där nere? Där är vårt tält ;)

Efter vår lilla tur for vi ner igen och stekte på plättar på trangia, det ultimata fredagsmyset!

​Detta var sista delen av Islandsresan, om det är något man undrar är det bara att slänga hit en kommentar. :) Kan verkligen rekommendera Island som resmål, speciellt om man gillar vandring och vackra vyer!

Min bror och hans sambo + deras son William var ju här i H:fors i helgen och igår var vi på Lakrits och salmiak festivalen som ordnades här i stan. Där fanns det mycket gott (och spännande) att provsmaka och köpa men de var lite för mycket folk för att riktigt kunna gå och njuta, man fick nästan armbåga sig fram! Några godsaker fick vi med oss hem, bl.a. chips med salmiaksmak och godisarna i lösvikt som ni ser lite längre ner. :)

Jag hade ledigt torsdag & fredag den här veckan och har hunnit med ganska mycket. I torsdags umgicks jag största delen av dagen med min bror Kicki och igår var jag på lunch med min kusin Sara. Vi for på lunch upp till Kortteli i kampen och åt pasta carbonara på en restaurang som jag inte längre minns namnet på... Helt ok pasta, men den som jag gör hemma brukar vara godare och inte lika lös... dessutom var pastan bara ljummen så den blev kall fort. Men sällskapet var en 10 poängare!

Efter lunchen for vi en stund på stan och tittade på julpynt och annat krimskrams. Jag funderar på att köpa en ljusstake men har inte bestämt mig för vilken ännu...

Efter lunchdejten så träffade jag Kicki, Carola och William och på kvällen var jag och Jimmy barnvakt till lilla W så länge föräldrarna var på lägenhetsvisning. Snart flyttar de hit närmare oss! <3

Vi hade såklart planerat att fara och simma i varma källor när vi var på Island men vi valde inte att fara till Blue Lagoon som de flesta far till när de besöker stället. Med lite research så hade jag hittat en kort led som for direkt till varma källor var man fick bada helt gratis - mitt i naturen, och den leden heter Hot Springs River Trail. Som ni förstår är det ett väldigt populärt ställe och vimlar av turister, därför valde vi att på kvällen gå rakt förbi badstället, hitta en tältplats en bit därifrån och återvända tidigt på morgonen för att ha stället för oss själva.

Före källorna man kunde bada i så fanns det massor med andra vattenhålor och vissa var så heta att de kokade. Det var fullt med skyltar överallt att dessa får man absolut inte bada i.

Vi satte upp tältet en bit från leden och började fixa middag/kvällsmat till oss. Stället vi övernattade på var inte de bästa p.g.a vattensituationen där, det fanns inget rinnande vatten alls så vi fick klara oss med det vatten som vi hade med oss från förut. Men det var superfin utsikt där på morgonen. När det på kvällen började bli mörkt gick jag och Jimmy en bit bort till en kulle för att se på utsikten och därifrån kunde man se Reykjavik lysa långt borta. Då började Jimmy säga "jaa när vi ändå är här nu..." och så drog han fram ett litet paket ur fickan och jag visste förstås direkt vad det var frågan om. Folk frågar alltid om jag blev överraskad och svaret är både ja och nej. Vi har pratat ganska länge om när vi ska förlova oss och Jimmy var inte precis diskret när han skulle ta reda på vilken ringstorlek jag har (han hade printat ut två ringar med sin 3D-printer så att jag fick prova vilken som passade bäst HAHA!) men på något sätt hade jag skjutit bort tanken att han snart kommer fråga så jag gick aldrig och tänkte typ att "nå nääär ska han nu månne pop the question??". Men jag blev superglad när han gjorde det och ringen är såå perfekt! Jimmy är världens bästa och jag är så lycklig att han vill dela resten av sitt liv med just mig <3

Den här bilden är tagen morgonen därpå när det var soluppgång.

Vi sov den natten på den här mossan, väldigt mjukt men såå kallt så nästa morgon såg man verkligen fram emot att hoppa ner i en varm källa (ännu skönare när man inte har duschat på 4 dygn). Så kall men lycklig begav vi oss till de varma källorna!

Såå skönt att ligga där i en 38 - 40 gradig varm bäck och titta när solen kom fram bakom bergen. Vi var där ca 7 på morgonen och det var tror jag två andra personer som hade hittat dit före oss så man fick nog vara i fred den tiden på morgonen.

När vi legat och njutit i någon timme så började vi bli hungriga och bestämde oss för att fara och köpa mat som vi kunde tillaga ute. Vi åt jättebra mat under hela resan för vi var flera gånger till butiken när vi ändå hade bil. Så det blev ingen typisk Real turmat utan vi hade det riktigt lyxigt! Vi stannade sen på ett lavafält och gjorde lunch.

Fortsättning följer!

Vi hade inte planerat att fara och se på Glymur, men efter lite googlande och funderande så verkade det som ett häftigt ställe att besöka, så dit for vi! Glymur är ett 198m högt vattenfall, enligt wikipedia Islands näst högsta sådana.

Vi körde bil till en parkering i närheten och startade därifrån. Före "stigen" började fanns det skyltar där det stod att alla går där på egen risk. Det fanns på några branta ställen band att hålla i sig i när man gick ner eller upp men annars fanns inga staket eller något, så är man lite oförsiktig kan man lätt falla ner närmare 200m. Skulle aldrig i mitt liv fara hit med barn, inte ens unga tonåringar som tror att de är odödliga varelser. Hade hjärtat i halsgropen flera gånger när jag såg hur Max satt på någon klippkant...

Att gå runt vattenfallet tog i princip hela dagen fastän det var ynka 7 km om jag inte minns fel. Men det var mycket uppförsbacke och vi stannade för att se på utsikt samt göra lunch.

På bilderna ovanför var vi uppe toppen på den ena sidan av vattenfallet och för att komma över fick man vada över vattnet som gick till knäna ca 10m...

När vi hade gått ner för andra sidan av vattenfallet så var det bara att ta sig över vattnet igen för att komma tillbaks till bilen.

Efter turen till Glymur började det redan bli kväll och vi packade väskorna och for på jakt efter en bra tältplats, och vi hittade en som var perfekt! Fin utsikt, mjuk och någotsånär platt mark.

​Fortsättning följer..

Vi hade länge på förhand bestämt att i september, då ska vi och vandra. Vi visste inte riktigt vart eller hur långt och dessutom tog de ganska länge förrän jag fick klart att jag hade ledigt eftersom jag precis bytt arbetsplats då. Vi hade planeringskväll med våra vänner Max och Erja som vi reste tillsammans med och först lutade det åt Norge men då var det Max tror jag som sa att han sett att det fanns billiga flygresor till Island. Island ja, ett land som jag alltid tänkt att dit ska jag någon dag, men det har aldrig känts som ett självklart resmål att planera in... Men efter lite googlande och funderande hade vi bokat flygbiljetter och hyrt en bil där för 5 dagar!

Som sagt planerade vi en vandringsresa men det var lättare sagt än gjort för det verkade som att alla vandringsrutter på Island var en rak sträcka och inte start och mål på samma ställe som vi önskade. Dessutom har de mycket F vägar som innebär väldigt dåliga vägar vilka man inte får köra med vanliga bilar på. Sist och slutligen vandrade vi inte så långa sträckor sammanlagt eftersom vi körde till så många ställen. Vi tog dagen som den kom och när vi hörde talas om ett fint ställe relativt nära Reykjavik så styrde vi kosan dit, kollade var det var för plats, gjorde god mat åt oss och sökte till natten efter en tältplats i närheten. Första natten övernattade vi på en campingplats men resten av nätterna sov vi där det passade oss.

Det här var första platsen vi besökte som hörde till The Golden Circle (=olika sevärdheter som är ett "måste" att se när man turistar på Island) och denna "grop" hade då kort sagt bildats för länge sedan p.g.a en smäll (typ en vulkan) och sjön där nere är flera hundra meter djup i mitten och tydligen som "ett fönster" till grundvattnet om jag förstod det rätt.

Ett annat stop var Geysir geothermal area, kort sagt kokande vattenpölar mitt i naturen som Island är känt för. Det fanns flera stycken som sprutade, en av dem råkade vi precis få på bild som man ser. Den största som fanns där (bild nr. 2) sprutar ca 80m upp i luften men det gör den bara en gång i året. Den som vi fick på bild sprutade ca var 8 - 10 minut, tänk! Naturen bara sprutar upp vatten var 8 minut dygnet runt, år ut och år in. Fantastiskt!

Next stop på Golden circle: Gullfoss. Ett megastort vattenfall helt enkelt, det var väldigt fuktigt att stå där kan jag säga och man rös verkligen i kroppen när man tittade ner på mängden vatten som forsade.

Första natten på camping. Vi hade så tur med vädret också, vackert väder typ 95% av tiden, vilket är ganska ovanligt när man reser till Island. De brukar ha både ösregn och även sandstormar på vissa områden.

Några stop på vägen till Glymur, den häftigaste platsen jag någonsin sett!

To be continued!

Nu i helgen var jag hemma och hälsade på alla nära och kära i Larsmo/Jakobstad, började va dags med tanke på att det var närmare 3 månader sedan jag var där senast, huhu! Oj vad jag har saknat allihopa och speciellt syskonbarnen Oliver, Noel och William.. Blir ju nästan rädd att Oliver ska glömma mig när han ser mig så sällan, men de verkar han inte göra som tur!

I fredags hann jag också testa mammas och pappas nya bastu som de skaffat, nu har de två ifall de sku vaar träätand! hehe nej men den va riktigt mysig och bra, inget slår ved-eldad bastu!

Finaste ungarna <3

En orsak till att jag for hem just denna helg var också för att det varit planerat sedan augusti(?) att vi skulle festa till de den 4:e med Beth, jag, Carola, Janica, Fia och några till. Dessutom var det halloween-tema vid melody så jag och Beth bestämde oss att sminka oss lite extra.. ;) Kvällen började med förfest hos Beths kompis Katja och sedan for vi vidare in till stan, en superrolig kväll blev det!