oj så tiden går fort och oj så trevligt det var i stockholm men alltså huhu vad mycket folk! Man fick riktigt trängas ute på gatorna.
Vi kom ganska tidigt fram med båten igår morse så då var det ännu väldigt tomt på stan. Vi började med att gå in till gamla stan och se om vi hittar något mysigt hotell att äta frukost på och det gjorde vi! Ett supermysigt hotell i gammal och hemtrevlig stil med såå god frukost, jag tror att det är den bästa hotellfrukosten jag varit på, de hade allt man kunde önska från gravad lax till plättar med sylt. 😋

Efter några timmar med frukost och tidningsläsning så gick vi in till centrum och tittade i butiker. Jag shoppade inte såå mycket men två stycken tröjor, ett par byxor, en halsduk och en ny mascara hittade jag. 😊

Eftersom vi hade hela dagen på oss (från 06:30 - 20) så passade vi på att se lite sevärdheter också så vi for upp till kaknästornet på kaffe och kaka. Därifrån kunde man se ut över hela stockholm. 😊

Efter lite mera traskande i stan så tog vi båten tillbaks till Åbo. ☺

Hoppas alla andra också har haft en fin helg. Nu har jag bara 4 skoldagar kvar och sen får jag fara hem till Larsmo/jeppis och påbörja min praktik. Och då är jag hemma ändå till julen! (bortsett från några snabbvisiter till åbo där emellan) 😊👍

Hej! Just kom jimmy hit och vi håller på ställa oss lite för ikväll ska vi hoppa på båten och åka till stockholm! Ska bli så roligt och skönt att få se nåt annat och tänka på annat än skola. 😊
Imoron blir de hotellfrukost, sightseeing och shopping, skoj! 😄

Bild efter dagens länkki... men om en vecka e jag tillbaks i boxen! 💪👍

Ha en skön helg!

Idag har vi övat att göra mentoux-test (tuberkulostest) i skolan, vilket innebär att sticka precis under huden en liten mängd vätska så att det kommer en bubbla där. Sedan ska man se om de kommer en reaktion men vi använde ju bara NaCl så för oss kom de ju förstås inget sånt. 😊 Jag tycker att det är riktigt roligt att sticka, allt från kanyler till vaccin.

Nåja he om he! Jimmy kom hit idag och just åt vi god Arezzo pizza som vi beställde hem mmm 😋 och snart ska vi se idol!

Trevlig helg allihop!

Ihelg var Jimmy här och vi hann göra ganska mycket. Vi fick båda klippt oss (jag hade dock Ido att klippa mig för att jag är för snål för att gå till en riktig frissa), vi var till Mylly och shoppade lite, ut och äta, på bio, till Ruissalo ut och gå och tränade osv.

Det här är i Ruissalo som ligger en bit utanför Åbo. Där har de ganska mycket vandringsleder och fin natur att titta på. Bl.a. dessa solrosor som fanns på några ställen, det vart helt fritt fram att plocka dem, men jag tycker de är finast såhär när de växer. De fanns också många häftiga villor där, typiskt svenskatalandebättrefolk-villor som var fina att se på. ;)

I söndags var det Åbodagen med de traditionella fyrverkerierna!

Huhu det var verkligen ingen mjukstart nu när vi började skola igen. Det som är roligt är förstås att vi börjat med hälsovårdsstudierna och läser om graviditet, förlossning och småbarnsliv nu, precis det som man väntat på! 😊 Hemuppgifterna är dock ett minus men igår fick vi färdigt ett pararbete, nu håller jag på med ett som handlar om parrelation och sexualitet under graviditet och postpartum samt ett om nyfödda och deras sömn. 😊

Ikväll kommer Jimmy hit på en snabbvisit, han slipper och komma tillsammans med en annan som går på hans kurs så de ju bra. 😁👍
Sådär annars har jag inte mycket att komma med, allt är som vanligt här i åbo med studerandefester varvat med skola och träning.

Frukost & chill

För någon vecka sedan när jag var ut och äta med Madde och Teresa 😙

Promemad med Jimmy när han var här i måndags 😊

Höst och skola innebär automatiskt mera blogguppdtaering, så här är jag nu igen!

Nu tänkte jag visa bilder från när jag var med Jimmy och gå Karhunkierros för ca 1 vecka sedan.

Vi startade från Ristikallio och gick till Ruka, så det blev 70 km. Om man startar från ett annat ställe så blir det 82 km men vi fick höra att den vägen var väldigt klottig och bara skog så vi valde den med finare utsikt istället.. och 70 km räckte bra till. :)

Det fanns flera såna här hängbroar över olika vattendrag.

Första morgonmålet på turen.

​Det tog oss 2½ dagar att gå 70 km, vi hade ganska hög fart på och gick länge per dag. Vi startade första dagen ca 16 och gick ca 12 km, andra dagen gick vi 31 km och sista dagen 27. Annars brukar man ta hela på ca 4 dagar, vilket jag skulle rekommendera åt andra men vi hade lite ont om tid.

Sådär annars är Karhunkierros en bra vandringsled, det märks att det är Finlands populäraste och vem som helst kan egentligen gå den, det finns hus på vissa ställen man kan övernatta i (vi sov dock i tält) och wc nästan vart 5:e kilometer. Dock mycket  trädrötter så man fick se efter så man inte ramlar, och ganska klottigt var det på många ställen nu också.

Jag har hunnit vara på bröllop, i vexala, på villan och lite överallt. Jag lovar att uppdateringen kommer bli bättre snart men det kan ta en stund, senast när jag far tillbaks till Åbo! 😉 Här kommer mera bilder från dagar som gått.

Jag och Jimmy for till vexala med Jockum o Lina för nån vecka sen, alltid lika roligt att umgås med dem! Vi åt gott, spelade volleyboll, tränade på stranden och simmade. En perfekt dag!

Jag har umgåtts med gulliga Oliver 💓

Förra helgen var vi först på fammos 80 års kalas med släkten och sen for vi på Oscars och Annas bröllop. Det var såå fint. 😊

Brudparet ❤

Jag och Jimmy ❤ Jag kunde ju ha rätat på mig kan man tycka men sitta som en hösäck sku ja tydligen göra.. 😬

I måndags for jag och paddla en bit med Lina. Har hunnit vara ganska mycket vid deras villa i sommar vilket är kul. 😀

Och igår for jag med mamma o pappa till jens o päivis villa där vi åt sik. nammnamm 😋 sen körde vi yttre vägen hem, älskar havet! 💓 Detta lever man på sen i vinter.

Jag ligger efter med bloggandet. Jag har varken haft lust eller tid men nu tänkte jag ladda upp bilder så ni får se lite vad som händer. För det mesta hittar man mig på jobbet, vid crossfitboxen, linas villa eller i hängmattan!

Gårdagen började med en skön och välbehövlig sovmorgon. Sen for jag med mamma och Carola på Purmo loppisrace, hittade dock inget att köpa tå ja e så kniido.. Efteråt lämnade jag vi syrrans eftersom jag skulle på Dennis examensfest! Efter några kaffekoppar, tårtbitar och skumppaglas bestämde vi oss för att styra kosan mot Lillby senare på kvällen. Sagt och gjort och nog är de oftast så att spontankvällarna är de roligaste, jag hade jättekul hela kvällen! :)

Feelisen var suverän hela kvällen som det alltid är med dessa typer och bra musik fick vi lyssna till så va e nu bäter än he?!

Idag har jag varit med Beth till Linas villa så Beth fick prova på att paddla för första gången, fast de blåste ganska mycket så vi fick bara hålla oss nära land. Sen testade vi Slack Line, film på snapchat --> nathalilailu och efter de for vi i bastu.

Jag känt mig som en klubbad säl resten av kvällen så snart blir de nog sovdags för att orka med en ny måndag. På fredag kommer äntligen Jimmy hem så hoppas arbetsveckan går fort!

Pappa har tagit hem båten Svall, eftersom de ska på postrodden nästa lördag. För några dagar sedan lag de ner den i vattnet och igår var de så fint väder så då passade de på att prova den, och jag fick följa med!

Jag har aldrig seglat förr, jag är ingen riktig finlandssvensk iallafall inte om man frågar nylänningar hehe. ;) Men de va jätte roligt att prova på, även om vi bara for en liten bit.